Connect with us

Πολιτιστικά

Εγκαίνια του Πολιτιστικού Πνευματικού Κέντρου Κεφαλαρίου

Δημοσιεύθηκε

στις

Σας προσκαλούμε στα εγκαίνια του Πολιτιστικού Πνευματικού Κέντρου Κεφαλαρίου την Κυριακή 10 Φεβρουαρίου 2019 και ώρα 11.00 του πρωί .

Η παρουσία σας θα μας τιμήσει ιδιαίτερα.

Με τιμή,

Ο Δήμαρχος Δοξάτου

Δημήτριος Δαλακάκης

Διαβάστε όλο το άρθρο
Advertisement
Κάντε κλικ για να σχολιάσετε

Το σχόλιο σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Πολιτιστικά

“Οπτική Ταυτότητα” του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ ΑΝΑΔΟΧΟΥ ΓΙΑ ΤΟ

«ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ “ΟΠΤΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ” ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ»

Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας προβαίνει στη δημοσίευση της παρούσας πρόσκλησης συμμετοχής στη διαδικασία με στόχο την ανάδειξη του αναδόχου που θα αναλάβει τη δημιουργία της νέας του “Οπτικής Ταυτότητας”.

Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, μετρώντας περισσότερα από 43 έτη διαδρομής, αναζητά τη νέα ταυτότητα του (Brand), η οποία θα συμβάλει, μεταξύ άλλων, στην προβολή του διαχρονικά προοδευτικού χαρακτήρα του φορέα, της συμβολής του στην ανάδειξη των ελληνικών ταινιών μικρού μήκους ανάμεσα στις καλύτερες παγκοσμίως, αλλά και τον ρόλο του ως ενός από τους σημαντικότερους κινηματογραφικούς θεσμούς της Ευρώπης.

Στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος μπορούν να συμμετάσχουν δημιουργικά, γραφιστικά και διαφημιστικά γραφεία καθώς και επαγγελματίες σχεδιαστές οπτικής επικοινωνίας (νομικά και φυσικά πρόσωπα).

Α. Περιγραφή Διαδικασίας

Η κατακύρωση της ανάθεσης του έργου θα γίνει με απόφαση Προέδρου. Η διαδικασία επιλογής του αναδόχου θα πραγματοποιηθεί  σε τρία (3) στάδια.

Στο Πρώτο Στάδιο υποβάλει αίτηση συμμετοχής κάθε ενδιαφερόμενος (δημιουργικά, γραφιστικά και διαφημιστικά γραφεία καθώς και επαγγελματίες σχεδιαστές οπτικής επικοινωνίας – νομικά και φυσικά πρόσωπα) στέλνοντας email με θέμα «ΟΠΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ Φ.Τ.Μ.Μ.Δ» στη διεύθυνση: proposals.disff@gmail.com . Στο email πρέπει να επισυνάπτονται σε μορφή pdf με την αντίστοιχη ονομασία τα εξής αρχεία:

α) Αίτηση Συμμετοχής – Υπεύθυνη Δήλωση σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα η οποία θα εκδοθεί από τον ενδιαφερόμενο ή τον νόμιμο εκπρόσωπο του δημιουργικού γραφείου, μέσω της επίσημης ιστοσελίδας (www.gov.gr) ή πατώντας εδώ στην οποία θα δηλώνεται το ενδιαφέρον για συμμετοχή καθώς και η αποδοχή των όρων της παρούσας πρόσκλησης.

β) Αποδεικτικό Άσκησης σχετικής επαγγελματικής δραστηριότητας τουλάχιστον ενός εκ των μελών της ομάδας της πρότασης (π.χ. εγγραφή σε αντίστοιχο επιμελητήριο, έναρξη άσκησης επαγγέλματος).

γ) Σύντομο Προφίλ του ενδιαφερόμενου, συνοδευόμενο από σύνδεσμο ιστοσελίδας, εάν υπάρχει.

δ) Ενδεικτικά Έργα. Δείγματα από ένα (1) έως τρία (3) σχετικά έργα που έχει υλοποιήσει ο ενδιαφερόμενος, εκ των οποίων τουλάχιστον ένα (1) Εγχειρίδιο Επικοινωνίας (Brand Manual).

ε) Περιγραφή Ομάδας Έργου. Εάν πρόκειται για ομάδα / γραφείο, περιγραφή της ομάδας που θα αναλάβει το έργο και σύντομα βιογραφικά του καθενός.

Όλες οι αιτήσεις που θα υποβληθούν θα εξεταστούν από Επιτροπή του Φεστιβάλ, η οποία θα επιλέξει τους τέσσερις (4) ενδιαφερομένους που θα περάσουν στο δεύτερο στάδιο.

Στο Δεύτερο Στάδιο, οι τέσσερις (4) που θα επιλεγούν θα έχουν στη διάθεσή τους δέκα (10) εργάσιμες ημέρες για να παρουσιάσουν στην αρμόδια επιτροπή είτε στην Ελληνική είτε στην Αγγλική γλώσσα κατ’ επιλογήν του ενδιαφερόμενου, μετά από προγραμματισμένη συνάντηση, τα παρακάτω:

α) αναλυτικά τα ενδεικτικά έργα του πρώτου σταδίου,

β) τρόπο/διαδικασία (process) εργασίας τους, αλλά και 

γ) την αρχική τους εκτίμηση για την στρατηγική κατεύθυνση που πρέπει να έχει η μελλοντική οπτική ταυτότητα του Φ.Τ.Τ.Μ.Δ (General Brand Strategy). 

Στο Τρίτο Στάδιο της διαδικασίας, αφού οι προτάσεις θα εξεταστούν από την Επιτροπή Αξιολόγησης του Φεστιβάλ, θα επιλεγεί ο ανάδοχος για τη δημιουργία και εφαρμογή της νέας εταιρικής ταυτότητας του Φεστιβάλ και θα συναφθεί σύμβαση ύψους δεκαπέντε χιλιάδων ευρώ με το ΦΠΑ (15.000 €).

Στο στάδιο αυτό θα παραδοθεί από τον ανάδοχο ένα ολοκληρωμένο εγχειρίδιο επικοινωνίας του οποίου η ακριβής δομή θα οριστεί στο δεύτερο στάδιο. Τα ζητούμενα θα περιλαμβάνουν:

  • Δύο (2) προτάσεις λογοτύπου εκ των οποίων θα επιλεχθεί ένα, 
  • Δύο (2) προτάσεις ενδεικτικής αφίσας με εφαρμογή του λογοτύπου, 
  • Μια (1) πρόταση αρχικής ιστοσελίδας και εσωτερικής σελίδας,
  • Ενδεικτικές εφαρμογές σε επαγγελματικές κάρτες, επιστολόχαρτα και social media.

Μετά από την επιλογή της τελικής πρότασης λογοτύπου και των όποιων διορθώσεων, ο ανάδοχος καλείται να παραδώσει πλήρες Brand Manual, τελική αφίσα, εφαρμογές στην υπάρχουσα ιστοσελίδα, επαγγελματική κάρτα, επιστολόχαρτα και τρεις (3) ενδεικτικές εφαρμογές για social media.

Β. Προθεσμίες

Όσοι επιθυμούν να λάβουν μέρος στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος πρέπει να αποστείλουν email με την αίτηση τους μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου 2021, ημέρα Δευτέρα και ώρα 14:00.

Όλες οι προτάσεις θα εξεταστούν εντός εύλογου χρονικού διαστήματος και οι τέσσερεις (4) ενδιαφερόμενοι που θα προκριθούν στο δεύτερο στάδιο θα ανακοινωθούν από το Φεστιβάλ στην ιστοσελίδα του και στα social media. Ενημερωτικά emails θα σταλούν και σε όλους όσους κατέθεσαν αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Ο ανάδοχος θα κληθεί να ολοκληρώσει το αντικείμενο της σύμβασης του εντός διαστήματος ενός (1) μηνός από την ανάθεση.

 

 

Γ. Πνευματική Ιδιοκτησία

Την πνευματική ιδιοκτησία των προτάσεων που θα κατατεθούν στο δεύτερο στάδιο της διαδικασίας διατηρούν οι συμμετέχοντες και αυτή δεν μεταβιβάζεται στο Φεστιβάλ. Οι συμμετέχοντες δίνουν στο Φεστιβάλ την άδεια να χρησιμοποιεί το σύνολο της πρότασης ή τμήμα της στο πλαίσιο ανακοίνωσης / παρουσίασης της παρούσας πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος με αναφορά πάντα στον δημιουργό. Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας διατηρεί το δικαίωμα της επιλογής του χρόνου και του τρόπου πρώτης παρουσίασης / δημοσίευσης των παραδοτέων. Όλο το υλικό που θα δημιουργηθεί από τον Ανάδοχο σε εκτέλεση των συμβατικών του υποχρεώσεων, παραδίδεται στην Αναθέτουσα Αρχή, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμά που θα οριστεί, αλλά και κατά την καθ’ οιονδήποτε τρόπο λύση ή λήξη της Σύμβασης.

Τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα επί του συνόλου των υπηρεσιών του Αναδόχου και των προϊόντων τους ρητώς εκχωρούνται, παραχωρούνται και μεταβιβάζονται από τον παραπάνω στην Αναθέτουσα Αρχή χωρίς την καταβολή πρόσθετης αμοιβής πέραν της προβλεπόμενης στη σχετική Σύμβαση, η οποία καλύπτει πλήρως την αξία τους.

Η Αναθέτουσα Αρχή έχει τα αποκλειστικά πνευματικά ή/και συγγενικά δικαιώματα όλων των υλικών, εντύπων και ηλεκτρονικών, και λοιπών παραδοτέων του Αναδόχου. Ο Ανάδοχος δεν μπορεί να τα χρησιμοποιεί χωρίς την έγγραφη άδεια της Αναθέτουσας Αρχής.

Ο Ανάδοχος αναλαμβάνει την υποχρέωση να διευκολύνει την ανάπτυξη μελλοντικών βελτιώσεων των παραδοτέων, παρέχοντας κάθε στοιχείο και πληροφορία του ζητηθεί από την Αναθέτουσα Αρχή για αυτά.

Ο Ανάδοχος δηλώνει, ότι κατά την παροχή των υπηρεσιών δεν χρησιμοποιεί μελέτες ή προϊόντα τρίτων χωρίς νόμιμη άδεια.

Σε περίπτωση άσκησης αγωγής ή ενδίκου μέσου κατά της Αναθέτουσας Αρχής από τρίτο για οποιοδήποτε θέμα σχετικά με τα πνευματικά δικαιώματα των παραδοτέων του έργου ή των δημιουργημάτων που χρησιμοποιήθηκαν από το Ανάδοχο για την παραγωγή των παραδοτέων του, η Αναθέτουσα Αρχή οφείλει να ειδοποιήσει αμέσως και γραπτά με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες τον Ανάδοχο, ο οποίος υποχρεούται να αμυνθεί, δικαστικά και εξωδικαστικά, για λογαριασμό της Αναθέτουσας Αρχής, έναντι του τρίτου και να αναλάβει με δικές του δαπάνες τυχόν δίκες.

Σε κάθε περίπτωση, ο Ανάδοχος αφενός βαρύνεται αποκλειστικά με κάθε δαπάνη ή/και έξοδα τα οποία θα κληθεί να καταβάλει η Αναθέτουσα Αρχή εξ αυτού του λόγου, συμπεριλαμβανομένης και κάθε δικαστικής δαπάνης ή αμοιβής δικηγόρων, αφετέρου υποχρεούται να αποζημιώσει την Αναθέτουσα Αρχή για κάθε θετική ή αποθετική ζημία που θα υποστεί από ενδεχόμενη αποδοχή της παραπάνω αγωγής ή του ένδικου μέσου.

Ο Ανάδοχος δηλώνει επίσης ότι σε περίπτωση που δημιουργηθεί οποιαδήποτε διένεξη ή διαφορά, απ’ αυτές που περιγράφονται παραπάνω η οποία κατά την κρίση της Αναθέτουσας Αρχής είναι δυνατόν να θέσει σε κίνδυνο την ελεύθερη και απρόσκοπτη αξιοποίηση της υπηρεσιών υποχρεούται αναντίρρητα και το ταχύτερο δυνατόν, να προβεί σε ενέργειες εξασφαλιστικές των δικαιωμάτων και συμφερόντων του και ειδικότερα, είτε να εξασφαλίσει άμεσα την πλήρη και αποδεδειγμένη απόλαυση όλων των δικαιωμάτων χρήσης των παραδοτέων του έργου, είτε να αντικαθιστά/τροποποιεί ορισμένα ή όλα τα παραδοτέα του έργου με άλλα που δεν παραβιάζουν δικαιώματα τρίτων. Η τυχόν αντικατάσταση/τροποποίηση θα γίνεται κατόπιν της συναίνεσης της Αναθέτουσας Αρχής. Σε κάθε περίπτωση, τα υπό αντικατάσταση/τροποποίηση παραδοτέα, θα πρέπει να είναι σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές των υπηρεσιών και να εξασφαλίζουν την υλοποίηση του Έργου, όπως προδιαγράφηκε.

Δ. Λοιποί Όροι

  1. Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, με δεδομένη την απόφαση να προστατεύσει τους συμμετέχοντες από υλοποιήσεις προτάσεων χωρίς ανταμοιβή, σε περίπτωση ακύρωσης της διαδικασίας δεν οφείλει αποζημίωση στους συμμετέχοντες.
  2. Υπεύθυνος επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων των ενδιαφερομένων/ συμμετεχόντων είναι το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Τα δεδομένα αυτά θα τύχουν επεξεργασίας μόνο στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος και για τον απαραίτητο για την ολοκλήρωση της χρόνο.
  3. Εκδηλώσεις ενδιαφέροντος που υποβάλλονται εκπρόθεσμα ή δεν τηρούν τις παραπάνω οδηγίες δεν θα ληφθούν υπόψη.
  4. Για διευκρινίσεις σχετικά με την παρούσα πρόσκληση απευθυνθείτε στο email: proposals.disff@gmail.com ή στο τηλέφωνο 2521047022 εσωτ: 336

Η παρούσα πρόσκληση θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, του Δήμου Δράμας και σε κάθε πρόσφορο έντυπο ή ηλεκτρονικό μέσο.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

ΜΠΑΜΠΙΝΤΕΝ, του Δημήτρη Σταμπουλή

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Η 8η Ιανουαρίου, σε αρκετά χωριά, όπως και στο Βώλακα, είναι αφιερωμένη στον παλαιό εορτασμό της Ημέρας της γιαγιάς Μαμής – Μπάμπιβντεν.
Η Μαμή διαδραμάτιζε έναν από τους πιο καίριους ρόλους ιδιαίτερα στις αγροτικές απομακρυσμένες Κοινωνίες.
Μάλιστα ήταν δυσαναπλήρωτος ο ρόλος της, πρωτίστως κατά την διαδικασία της γέννας αλλά σημαίνουσας σημασίας και της αναπαραγωγής της ίδιας της παραδοσιακής κοινότητας.

Δικαίως κατείχε μια περίοπτη σεβάσμια θέση στην κοινωνική Ιεραρχία, καθώς τύγχανε καθολικής εκτίμησης, αποδοχής και αναγνώρισης απ΄ όλους τους κατοίκους του χωριού.
Οι πρόγονοί μας, έχοντας βαθιά επίγνωση της προσφοράς της γριάς Μαμής προς το κοινοτικό σύνολο, λόγω των εξαίρετων υπηρεσιών της κατά την γέννα, νοιώθοντας βαθιά ευγνωμοσύνη προς το πρόσωπό της, ενέταξαν και της αφιέρωσαν ιδιαίτερη εορταστική ημέρα στο ετήσιο κύκλο της ύπαρξής τους – στο Πολιτισμό τους.

Θα πρέπει, πρώτα και πάνω απ΄ όλα, να κατανοήσουμε το βάρος της ευθύνης της Μαμής. Να ενστερνισθούμε τις συνθήκες και τις καταστάσεις, στις οποίες καλούνταν να προσφέρει το θεάρεστο έργο της – τις άθλιες και αντίξοες συνθήκες που επικρατούσαν στα αγροτόσπιτα – μπαράγκες χωρίς καν τα αναγκαία και στοιχειώδη μέσα πολλές φορές.
Η γριά Μαμή είναι αυτή που πρώτη βίωνε τη μαγεία της έλευσης του νεογέννητου.
Αυτή πρώτη ασπάζονταν στα χέρια της, την νέα ζωή – το νεογέννητο άνθρωπο- που έρχονταν στο κόσμο μας.

Το λειτούργημά της ιδιαίτερα κρίσιμο, με πολλές απαιτήσεις, γεμάτο ευθύνες από αναπάντεχους κινδύνους που ελλόχευαν σε κάθε γέννα – τοκετό ξεχωριστά!
Η Μαμή ήταν συνήθως ηλικιωμένη γυναίκα, που είχε κλείσει το κύκλο της τεκνοποίησης.

Η γριά Μαμή ήταν πράος άνθρωπος, διακρίνονταν για τη σοφία της, την εχεμύθεια και την ταπεινότητά της, την ωριμότητα και την υπευθυνότητα των λόγων και των πράξεών της.
Κατείχε ιδιαίτερες γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες, καθώς χειρίζονταν με υπερευαισθησία, δεξιοτεχνία, μέσα και τεχνικές, ώστε να φέρει το νεογνό στο κόσμο αλλά και να κρατήσει την εγκυμονούσα μητέρα στη ζωή.

Η γριά Μαμή επίσης λατρεύονταν και ως η Γιαγιά η Υπερμητέρα όλων, καθώς τόσο η λεχώνα όσο και το νεογέννητο, ήταν για κάποιες κρίσιμες μάλιστα ώρες στα ¨χέρια της¨ η ύπαρξή τους – η τύχη τους στα δικά της χέρια αφημένες.
Την γιαγιά Μαμή την ημέρα αυτή, σε ένδειξη βαθιάς εκτίμησης και ευγνωμοσύνης, επισκέπτονταν νωρίς το πρωί στο σπίτι της, οι μητέρες, τις οποίες ξεγέννησε το προηγούμενο χρόνο, αλλά και τα προηγούμενα ως δύο χρόνια, προσφέροντάς της δώρα. Κυρίως αυτά ήταν, ποδιά, ζώνη, κάλτσες, σαπούνι, πετσέτα, αλλά και πολλά διάφορα άλλα προϊόντα της παραγωγής τους.

Η υποδοχή από την γιαγιά Μαμή γίνονταν στην είσοδο του σπιτιού της, η οποία τις καλωσορίζει με ευχές και κεράσματα.
Στη συνέχεια ακολουθούσε το πλύσιμο των χεριών της Μαμής, από τις μητέρες και κατόπιν στρώνονταν το τραπέζι με εδέσματα προς τιμήν των επισκεπτριών της.

Το έθιμο του εορτασμού της Ημέρας της γιαγιάς Μαμής ουσιαστικά ήταν στα παλαιότερα χρόνια, συνυφασμένο με την γονιμότητα και γενικότερα με τη καρποφορία της Φύσης, καθώς και με την κάθαρση των ψυχών και τον καθαρμό των σωμάτων.

Το όλο τελετουργικό είχε βαθιές ρίζες στην αγροτική κοινωνία, που απέρρεαν και ήταν μέρος των λατρευτικών ορφικών και διονυσιακών δοξασιών των κατοίκων.
Στη συνέχεια ακολουθεί το έθιμο με τις Αρκούδες και τον Παραδοσιακό Γάμο.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Τα Θεοφάνια στο Βώλακα, του Δημήτρη Σταμπουλή

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Η αναφορά των δρώμενων ακουμπά την ιστορική περίοδο που οι άνθρωποι της περιοχής του Βώλακα εξαρτιόταν αποκλειστικά από τις γεωργικές και κτηνοτροφικές ασχολίες.

Αποτελούν μια πηγαία έκφραση και τρόπο επίκλησης, των αγροτών ανθρώπων, προς τις επίγειες δυνάμεις της γονιμότητας, με τον ταυτόχρονο ¨διωγμό¨ ¨εξαγνισμό¨ των επιβλαβών, χθόνιων δυνάμεων, που δρουν ανεξέλεγκτα πάνω στη γη, αυτή τη νεκρή περίοδο του καλλιεργητικού κύκλου στην ορεινή περιοχή. Είναι ένα τελετουργικό που παραπέμπει στις αρχαίες θρακικές δοξασίες του Διόνυσου και τελείται αδιάλειπτα, με συνέπεια από πάππου προς πάππου.

ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ
Την παραμονή της ημέρας των Φώτων – 5 Ιανουαρίου είναι ο κύριος Αγιασμός των Υδάτων, όπου οι πιστοί με κάποιο οικιακό σκεύος, το μεταφέρουν από την εκκλησία στα σπίτια τους.
Στο καθαγιασμένο αυτό νερό, εξακολουθούν να του αποδίδουν οι βωλακιώτες πιστοί ακόμα και σήμερα ιαματικές, θεραπευτικές ιδιότητες. Κατά την είσοδο του Αγιασμού στο σπίτι, τα μέλη της οικογενείας πίνουν από τον Αγιασμό για υγεία και ευλογία.

Ο παπάς της ενορίας μετά την πρωινή δοξολογία κρατώντας ένα κουβαδάκι με τον Αγιασμό και ένα ματσάκι βασιλικό επισκέπτεται τα σπίτια για να ευλογήσει τους κατοίκους, τους κατοικήσιμους αλλά και τους βοηθητικούς χώρους του σπιτιού που του υποδεικνύουν οι οικοδεσπότες.
Στην είσοδο του σπιτιού, υποδέχονταν τον Ιερέα ο νοικοκύρης του σπιτιού και τα μέλη της οικογένειας κατά σειρά ηλικιακής ιεραρχίας.

Τα μέλη της οικογενείας ασπάζονται το χέρι του παπά με το σταυρό, ο οποίος τους ευλογεί που αυτοί με τη σειρά τους ρίχνουν στο κουβαδάκι με το Άγιασμα νομίσματα -κέρματα για ενίσχυση της εκκλησίας.

Η παραμονή των Φώτων είναι μια από τις αυστηρώς νηστίσιμες ημέρες της ορθοδοξίας, κατά την οποία δεν τρώγεται ούτε λάδι.

Στο βραδινό Δείπνο, ¨στρώνεται τραπέζι¨, όπως την παραμονή των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς ακολουθώντας περίπου την ίδια διαδικασία προετοιμασίας τέλεσης των εθίμων.
Το τσουρέκι που προσφέρονταν στο τραπέζι της παραμονής των Θεοφανίων στην επιφάνειά του τοποθετούσαν σε σχήμα σταυρού καρύδια που αντιστοιχούσαν στα μέλη της οικογένειας, στο ποντίκι, στο σπίτι, στο Χριστό. Στο τραπέζι αυτό επίσης τοποθετείται η εικόνα της βάπτισης του Ιησού Χριστού.

Ο αρχηγός της οικογενείας αυτή την νύχτα, θυμιάτιζε όλους τους χώρους του σπιτιού ακόμη τους στάβλους των ζώων και τις αποθήκες, ψάλλοντας ο απολυτίκιο της Βάπτισης του ιωάννη: ¨Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε …¨, για να απομακρύνει τα κακά πνεύματα και τους Καλικαντζάρους.
Τα λαϊκά θεάματα του τριημέρου των Θεοφανίων είναι από τα πλέον συναρπαστικά δρώμενα που διεξάγονται στο χωριό στην διάρκεια του ημερολογιακού έτους.

ΑΝΗΜΕΡΑ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ
Την ημέρα των Θεοφανίων τα παιδιά μετά τον εκκλησιασμό επισκέπτονται τα σπίτια και κάνουν γνωστό στο νοικοκύρη του σπιτιού το χρέος που έχει αυτός αλλά και αυτό που έχει κληρονομήσει από τους προγόνους του.
Το αξιομνημόνευτο αυτό έθιμο, χρόνο με το χρόνο, δυστυχώς όπως και πολλά άλλα, θεωρώντας πως δεν συνάδει με τα ορθόδοξα ήθη, παίρνει το δρόμο της λήθης και της λησμονιάς.

Πριν από μερικά χρόνια, την πρώτη ημέρα – 6 Ιανουαρίου – των Θεοφανίων διαγκωνίζονταν το πλήθος των πιστών που κατέκλυζε την εκκλησία, από τις πρώτες πρωινές ώρες και πριν ξημερώσει. Και ενώ έπαιρνε μέρος η θεία λειτουργία των Θεοφανίων στην εκκλησία του χωριού μας διενεργούνταν ταυτόχρονα και η πλειοδοτική δημοπρασία της Άγιας εικόνας της Παναγίας και του Αγίου Τιμίου Σταυρού, τις οποίες τοποθετούσαν σε τρίποδα στη μέση του χώρου.

Σήμερα – και από το 1947 – η εκκλησιαστική επιτροπή, διεξάγει την παραδοσιακή δημοπρασία βάζοντας ένα ξυπνητήρι μία καθορισμένη ώρα να κτυπήσει ενώ διεξάγεται η δημοπρασία – οι χρηματικές προσφορές των εκκλησιαζόμενων για την αγορά των εκτεθειμένων άγιων αντικειμένων.

Την στιγμή που θα κτυπήσει το ξυπνητήρι αυτού/ής που θα συμπέσει ταυτόχρονα η προσφορά του/της αναδεικνύεται ο/η τυχερός/η ο/η οποίος/α κερδίζει την Εικόνα και τον Σταυρό.
Οι τυχεροί της δημοπρασίας είναι και οι “κουμπάροι” στην βάπτιση που θα ακολουθήσει και οι επιφανείς, επίτιμοι εορταζόμενοι της ημέρας των Φώτων – του Αγιασμού των Υδάτων. Αυτοί οργανώνουν γιορτή όπου θα υποδεχθούν και θα φιλέψουν στο σπίτι τους σχεδόν όλους τους κατοίκους του χωριού, οι οποίοι τους εύχονται υγεία και ευτυχία.

Μετά την τέλεση της θείας λειτουργίας στην εκκλησία ακολουθεί ιερά πομπή για την τελετή του Αγιασμού των Υδάτων σε παρακείμενο σιντριβάνι στο κέντρο του χωριού.
Μετά το πέρας της επαναλαμβανόμενης δοξολογίας στην στέρνα, ακολουθεί η ρίψη του Ιερού Σταυρού (του μικρού Σταυρού), στο Σιντριβάνι, όπου οι νέοι ρίχνονται στα κρύα νερά του, για ν΄ ανασύρουν τον Ιερό Σταυρό. Αφού ασπασθούν την βάπτιση του τιμίου Σταυρού οι πιστοί, ακολουθεί με τη σειρά του ο παπάς της ενορίας μας, να βουτήξει το πόδι του στα αγιασμένα νερά του σιντριβανιού.

Ακολουθεί η περιφορά του Ιερού Σταυρού πάνω σε δίσκο, σε όλα τα σπίτια του χωριού από τον νέο, ο οποίος ανέσυρε τον Σταυρό από τα βαπτισμένα, αγιασμένα νερά του Σιντριβανιού. Αφού ασπαστούν το Σταυρό οι πιστοί κάτοικοι εναποθέτουν και χρήματα, τα οποία προσφέρονται για τις ανάγκες της εκκλησίας.

Μετά το βάπτισμα των υδάτων, σειρά έχει το έθιμο της “Μπάρας”.
Ομάδα νέων ανθρώπων με τη συνοδεία παραδοσιακών μουσικών οργάνων, παίζοντας, τραγουδώντας και χορεύοντας τοπικούς σκοπούς επισκέπτονται τους νεόνυμφους που παντρεύτηκαν στο διάστημα της περασμένης χρονιάς, στα σπίτια τους και τους οδηγούν έναν – έναν στα βαπτισμένα νερά του Σιντριβανιού.

Οι νεόνυμφοι πρέπει να διασχίσουν τα νερά του σιντριβανιού από τη μία άκρη στην άλλη. Η επαφή με το αγιασμένο νερό είναι για ευλογία, υγεία και δημιουργία. Οι συνοδοί έρχονται πολλές φορές στη δυσάρεστη θέση να εξαναγκάσουν νεόνυμφους να διασχίσουν το Σιντριβάνι.

Ακολουθεί η γενίκευση του εθίμου αυτού, όπου ρίχνονται άτομα, τα οποία δεν παρευρέθηκαν στον εκκλησιασμό ή στο βάπτισμα των υδάτων. Συμβολική είναι η προσφορά χρηματικού αντίτιμου προς την ομάδα που οδηγεί και πολλές φορές εξαναγκάζει τα άτομα αυτά στο Σιντριβάνι (στη Στέρνα).

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Αποτελέσματα Δημοσκόπησης

Advertisement
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Σύλλογος Νοσοκομειακών Γιατρών Δράμας: Απάντηση στις δηλώσεις Κοντοζαμάνη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Έχασε τη μάχη με τον κορονοϊό 63χρονος από το Κ. Νευροκόπι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Εμπορικός Σύλλογος Δράμας: Λειτουργία καταστημάτων την Κυριακή 3 Ιανουαρίου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Εμπορικός Σύλλογος Δράμας: Για άλλη μια φορά η κυβέρνηση μας εμπαίζει

ΑΘΛΗΤΙΚΑ4 εβδομάδες πριν

Πρόβλημα (;) με το “καλημέρα” – Κίνδυνος αναβολής στο Χανιά-Δόξα Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

27 Δεκ: 4 κρούσματα στη Δράμα, 342 στην Ελλάδα, 469 διασωληνωμένοι – 53 νεκροί σε μία ημέρα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Η Ακαδημία Αθηνών βραβεύει την πρόεδρο της Ένωσης Κυριών

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Το εντυπωσιακό Ρολόι της Δράμας που όταν το βλέπεις από ψηλά σε αφήνει άφωνο

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Εργοδότης στην Δράμα ζήτησε να του επιστρέψουν το δώρο Χριστουγέννων σε φάκελο στο καζανάκι (video)

ΑΘΛΗΤΙΚΑ4 εβδομάδες πριν

Αρχίζουν ο BIANCO MONTE ΔΡΑΜΑ προπονήσεις και αγώνες

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Και έσονται οι δύο εις σάρκα μίαν

Πολιτιστικά3 εβδομάδες πριν

Τα Θεοφάνια στο Βώλακα, του Δημήτρη Σταμπουλή

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Απάντηση Κ. Μπλούχου για Φυλακές Δράμας, ΑΣΕΠ και Αποζημίωση πατατοπαραγωγών

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

31 Δεκ: 9 κρούσματα στη Δράμα, 932 στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

02 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα, 262 στην Ελλάδα, 40 νεκροί, 431 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ19 ώρες πριν

Λειτουργία Φαρμακείων της Δράμας από τη Δευτέρα 25 Ιανουαρίου

Πολιτιστικά19 ώρες πριν

“Οπτική Ταυτότητα” του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ19 ώρες πριν

Η επόμενη ημέρα της ορκωμοσίας του νέου προέδρου των ΗΠΑ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ19 ώρες πριν

25 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα, 436 νέα κρούσματα στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

24 Ιαν: 1 κρούσμα στη Δράμα, 334 στην Ελλάδα, 288 διασωληνωμένοι, 24 θάνατοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

23 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα, 605 στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

22 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα, 585 στην Ελλάδα, 28 θάνατοι, 288 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

21 Ιαν: 1 κρούσμα στη Δράμα, 509 στην Ελλάδα, 25 θάνατοι, 293 διασωληνωμένοι

ΑΘΛΗΤΙΚΑ5 ημέρες πριν

Ξεκινάει και η Δόξα, πήρε την πολυπόθητη άδεια συμμετοχής στη Super League 2

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

Συνάντηση με τον νέο Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

Επιμελητήριο Δράμας: Απαλλαγή Δημοτικών Τελών

ΑΘΛΗΤΙΚΑ5 ημέρες πριν

BIANCO MONTE ΔΡΑΜΑ 1986 Handball: Θερμές Ευχαριστίες

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

20 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα, 516 στην Ελλάδα, 27 θάνατοι, 300 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ7 ημέρες πριν

19 Ιαν: 1 κρούσμα στη Δράμα, 566 στην Ελλάδα, 30 θάνατοι, 320 διασωληνωμένοι

ΔΗΜΟΣ ΔΡΑΜΑΣ1 εβδομάδα πριν

18 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα για τρίτη ημέρα, 320 στην Ελλάδα

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών

error: Content is protected !!