Connect with us

Πολιτιστικά

Ο Θρακικός Καλόγερος ή «Καλογεροδευτέρα» στο Καλαμπάκι

Τη Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2023 η «Καλογεροδευτέρα» θα πραγματοποιηθεί στο Καλαμπάκι

Δημοσιεύθηκε

στις

Ένα μοναδικό δρώμενο από το Κρυόνερο της επαρχίας Βιζύης της Ανατολικής Θράκης έφεραν με την εγκατάσταση τους οι πρόσφυγες στο Καλαμπάκι Δράμας τον Οκτώβριο του 1922. Από τότε και χωρίς διακοπή στο πέρασμα των χρόνων πραγματοποιείται χωρίς να έχει αλλοιωθεί ο κεντρικός πυρήνας τέλεσής του. Η «Καλογεροδευτέρα» ή «Καλόγερος» (καλός γέρος) ή «καλογέρ’κα» γίνονται την Τυρινή Δευτέρα στο Καλαμπάκι με ευθύνη του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου.

Ιστορικό και περιγραφή του δρώμενου

Οι τελετές της Τυρινής Δευτέρας, στα χωριά του Μικρού Αίμου (Στράντζα, περιοχή Βιζύης στην Ανατολική Θράκη) διαθέτουν μία μοναδική πληρότητα δράματος, δηλαδή τελετή με καθορισμένο και αυστηρό τυπικό. Στις τελετές αυτές αποτυπώνεται η πανάρχαιη καταγωγή τους που συνδέεται με τη διονυσιακή λατρεία και παραπέμπει ημερολογιακά στα «Ανθεστήρια».

Το δρώμενο του «Καλόγερου» ή «Καλόγεροι» ή «»Καλογέρ’κα», ως ευετηρικό έθιμο της Θράκης για την καλοχρονιά και την γονιμότητα, συναντάται με ανεπτυγμένη δραματική παράσταση στα χωριά γύρω από τη Βιζύη παρότι με διαφορετικά ονόματα και τελετές το συναντάμε και σε άλλα μέρη της Θράκης. Αποτελεί δε μια σπάνια μεταφορά αυτούσιου του εθίμου από τους πρόσφυγες από το Κρυόνερο, που τελείται αδιάλειπτα έως σήμερα στο Καλαμπάκι Δράμας. Η πρώτη εκτενής περιγραφή του έγινε από τον Γ. Βιζυηνό το 1888 με τίτλο «Οι Καλόγεροι και η λατρεία του Διονύσου εν Θράκη».

Η σύνθεση του θιάσου δεν είναι τυχαία και η εξέλιξη του μύθου διαθέτει προκαθορισμένη και αυστηρή αλληλουχία από επεισόδιο σε επεισόδιο.

Το πρωί της Τυρινής Δευτέρας συγκεντρώνονται δέκα έως είκοσι παλικάρια, που πρέπει να είναι ανύπαντρα, και διαλέγουν μεταξύ τους έναν ο οποίος θα είναι «καλόγερος». Στη συνέχεια τον ντύνουν με δέρματα ζώων (προβιές) και στη μέση του περνούν κουδούνια προβάτων. Το πρόσωπό του το βάφει με στάχτη και στο κεφάλι φοράει μια κουκούλα από δέρμα ζώου.

Στα χέρια του κρατά δύο ξύλα, τα ντοκμάκια. Οι συνοδοί του είναι ντυμένοι με ποτούρια και έχουν επίσης βαμμένα με στάχτη τα πρόσωπά τους. Στην παρέα υπάρχει πάντα και κάποιος μεταμφιεσμένος σε τσιγγάνα(κατσιβέλα), που ενίοτε συνοδεύεται από τον γύφτο(κατσίβελο).

Μόλις ο θίασος συγκροτηθεί ξεκινά ο αγερμός.

Περιφέρονται στα σπίτια του χωριού με τη συνοδεία μιας γκάιντας δημιουργώντας πολύ θόρυβο. Ο καλόγερος με τα ντοκμάκια χτυπά τα κάρα στις αυλές των χωριανών, λέγοντας πως έχουν χαλάσει και για την επιδιόρθωσή τους απαιτεί να πληρωθεί ο ίδιος και η παρέα του. Πολλές φορές κάποιοι από τη συνοδεία κρατούν αλυσίδες στα χέρια και δένουν από το λαιμό τον οικοδεσπότη ζητώντας να εξοφληθεί το «μπετέλι»(χρέος). Οι νοικοκυραίοι τους δίνουν συνήθως χρήματα και αυγά. Παράλληλα, κερνούν τον καλόγερο και τη συντροφιά του διάφορους μεζέδες με τσίπουρο ή κρασί.

Στην εξέλιξη της κύριας φάσης του δρώμενου, οπότε και γίνεται η συμβολική άροση και η σπορά της γης, είναι καταφανής ο χαρακτήρας της ιερότητας της πράξης για τους μετέχοντες, καθώς η σπορά και η άροση αποτελούν βασικές εργασίες βιοπορισμού για την κοινότητα.

Λίγο πριν τη δύση του ήλιου ο θίασος καταλήγει στην πλατεία, όπου συγκεντρώνονται όλοι οι κάτοικοι. Συνολικά γίνονται τρεις περιφορές (κύκλοι), ενώ η γκάιντα συνοδεύει το δρώμενο σε όλη τη διάρκεια της τέλεσής του. Η συντροφιά του καλόγερου παλιότερα επέλεγε τον καλύτερο νοικοκύρη του χωριού και τον έχριζε βασιλιά– σήμερα βέβαια, ο «βασιλιάς» και ο «καλόγερος» προσφέρονται εθελοντικά για να αναλάβουν το ρόλο τους.

Ταυτόχρονα, καταφθάνει ένα ξύλινο άροτρο, στο οποίο οι μεταμφιεσμένοι παίρνουν τη θέση των βοδιών, και ο βασιλιάς κρατώντας το αλέτρι κι ένα ξύλινο κοντάρι τους κεντρίζει για να «οργώσουν» τη γη. Κάποια στιγμή οι μεταμφιεσμένοι που έχουν τη θέση των βοδιών πέφτουν κάτω προσποιούμενοι ανημποριά.

Η επαφή με τη μάνα γη αποτελεί μέρος του δρώμενου, ώστε να τους δοθεί η δύναμη και η χάρη της. «Ματιαγμένα …», φωνάζουν οι υπόλοιποι κι ο βασιλιάς πρέπει να ξεματιάσει τα «ζώα» του λέγοντας τα σωστά λόγια για να μπορέσει να συνεχιστεί η διαδικασία. Μετά το εικονικό όργωμα, στη δεύτερη περιφορά, ο βασιλιάς παίρνει έναν τενεκέ με σιτάρι και καλαμπόκι που έχει αναμειχθεί με στάχτη και σπέρνει το υποτιθέμενο οργωμένο χωράφι σκορπώντας τον σπόρο με το χέρι. Τα παλιότερα χρόνια όσοι το παρακολουθούσαν είχαν τα χέρια τους λερωμένα με τις μουτζούρες της σόμπας και λερώνονταν μεταξύ τους.

Κατά τη διάρκεια της σποράς ο βασιλιάς φωνάζει διάφορες τιμές για τα βασικά αγροτικά προϊόντα, οι οποίες είναι σκανδαλωδώς υψηλές, επιζητώντας με τον τρόπο αυτό να έχουν καλή σοδειά αλλά και καλές τιμές πώλησης των κόπων τους: «Φέτος το στάρ’ 5 φράγκα, φέτος το κριθάρ’ 4 φράγκα, φέτος το καλαμπόκ’ 3 φράγκα! Και τελείωνε: φέτος τζάμπα το μ’νί»!

Η τελευταία «ευχή» συνδέεται άμεσα με την ανάγκη που υπήρχε τον παλιό καιρό, όταν οι άνθρωποι ήταν ολότελα εξαρτημένοι από τη γεωργία, για την συνεχή ανανέωση και ύπαρξη πολλών εργατικών χεριών, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της δύσκολης δουλειάς στον κάμπο. Πέρα λοιπόν από τη γονιμότητα της γης απαραίτητη ήταν και η γονιμότητα των συζύγων, ευχή που δεν έχασε την επικαιρότητά της στο πέρασμα των χρόνων.

Στο Κρυόνερο αμέσως μετά τη σπορά ο βασιλιάς με τη συνοδεία των «καλογέρων» όδευε προς το ποτάμι, όπου οι ακόλουθοι έριχναν τον εκλεγμένο βασιλιά στο νερό σε ένα συμβολικό βάπτισμα. Η κατάδυσή του(θάνατος) και η ανάδυσή του (ανάσταση) στη συνέχεια σχετίζεται, εκτός από τον συμβολισμό του θανάτου και της αναγέννησης, με την εξαγνιστική ιδιότητα του νερού. Με τον τρόπο αυτό η επιστροφή στη ζωή έχει και την έννοια της κάθαρσης και του εξαγνισμού.

Στο Καλαμπάκι το έθιμο τελειώνει με το κατάβρεγμα του βασιλιά από τους παρευρισκομένους κατοίκους, σε μια συμβολική κίνηση που ολοκληρώνει το τελετουργικό. Η «αλλαγή» αφορά την ενσωμάτωση του εθίμου στον νέο τόπο ζωής που έχει διαφορετική γεωμορφολογία από την πατρίδα τους το Κρυόνερο, το οποίο διασχίζει ένα ποτάμι χωρίζοντάς το στη μέση. Το δρώμενο τελειώνει με πειράγματα, κέφι και χορό από τους μεταμφιεσμένους και συνεχίζεται ως αργά με όλους τους κατοίκους στον τόπο που εκτυλίχτηκε το σκηνικό.

Τη Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2023 η «Καλογεροδευτέρα» θα πραγματοποιηθεί στο Καλαμπάκι με τον ίδιο τρόπο όπως γίνεται εκατό χρόνια τώρα. Ο θίασος του «Καλόγερου» θα ξεκινήσει από το πρωί την επίσκεψη στο χωριό. Το συμβολικό όργωμα της πλατείας θα γίνει στις 4.30 το απόγευμα στην κεντρική πλατεία.

Θα ακολουθήσει παρέλαση μικρών καρναβαλιστών.

Για το Δ.Σ του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλαμπακίου

 

Η Πρόεδρος                                                                                                                     Η Γραμματέας

Αθανασία Π. Θεοδωρίδου                                                                                              Παγώνα Χ. Στρατηγέλη

Πολιτιστικά

Σκέψεις για το επίπεδο της υποκριτικής τέχνης. Άρθρο, της ηθοποιού Μελίνας Μποτέλλη

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Η γενιά μου, των 60+, έχει ευτυχώς πολλές  πολύ καλές και πολλούς πολύ καλούς ηθοποιούς. Οι λόγοι, που η γενιά μας έχει υψηλού επιπέδου εκπροσώπους, είναι:

1. Η ύπαρξη τότε πολύ λίγων αυστηρών δραματικών σχολών τριετούς φοίτησης, όπως η Δραματική του Εθνικού Θεάτρου, του Κρατικού, του Θεάτρου Τέχνης Κάρολου Κουν, του Πέλου Κατσέλη, του Γιώργου Θεοδοσιάδη κ.α., στις οποίες δίδαξαν ηθοποιοί θεμέλια του Εθνικού Θεάτρου, του Θεάτρου Τέχνης, του ”Ελεύθερου” Θεάτρου.

2. Η ύπαρξη  ”Άδειας Ασκήσεως Επαγγέλματος”, που δεν επέτρεπε το ”ότι δηλώσεις είσαι”. Έπρεπε οπωσδήποτε να έχεις τελειώσει μια από αυτές τις σχολές, που επέβλεπε το ΥΠ.ΠΟ.

3. Το γεγονός πως στην επαγγελματική μας ζωή συνεργαστήκαμε με πολύ μεγάλους σκηνοθέτες-δασκάλους, σε έργα ιδιαίτερα σημαντικά και δοκιμαστήκαμε σε πρωταγωνιστικούς ρόλους του κλασικού ρεπερτορίου.

4. Παίξαμε δίπλα σε πρωταγωνιστές, πολύ μεγάλους ηθοποιούς προηγούμενων γενεών. Έτσι με τη διδασκαλία των σπουδαίων σκηνοθετών και την έμμεση διδασκαλία των μεγάλων ηθοποιών διαρκώς μαθαίναμε θέατρο. Καλό θέατρο.

5. Γίναμε γνωστοί στο θεατρόφιλο κοινό της χώρας μέσα από το υψηλής ποιότητας θέατρο. Η τηλεόραση ήρθε αργότερα, διότι προηγήθηκε η δοκιμασία και επιτυχία στο θέατρο.

6. Όταν πηγαίναμε να δούμε θέατρο, οι παραστάσεις ήταν καλές έως πολύ καλές, έως παραστάσεις ‘’σταθμοί’’ του ελληνικού θεάτρου. Αυτό μας έκανε να θέλουμε να γίνουμε καλύτεροι ηθοποιοί.

7. Γίναμε ηθοποιοί, διότι αγαπούσαμε το καλό θέατρο. Όχι για να γίνουμε διάσημοι ή αναγνωρίσιμοι. Γίναμε γνωστοί, διότι κοινό και κριτική και χώρος συναδέλφων μας ξεχώρισε ως καλούς ηθοποιούς.

Τώρα δυστυχώς σε όλα αυτά, που περιγράφω, επικρατεί το ακριβώς αντίθετο. Λυπάμαι βαθύτατα τα ταλαντούχα νέα παιδιά , που πιθανόν θα χαθούν μέσα στο πλήθος της μετριότητας.

Αυτοί είναι οι λόγοι , μαζί με το ότι ζήσαμε τους ‘’μύθους’’ όλων των Τεχνών της Ελλάδας, όπως τον Χατζιδάκι, τον Θεοδωράκη, τον Τσαρούχη, τη Μελίνα, το Ρίτσο, τον Κατράκη, τον Κακογιάννη, τον Αγγελόπουλο και δεκάδες άλλους πραγματικά ΜΕΓΑΛΟΥΣ. Τους προλάβαμε ζωντανούς και ενεργούς. Δόξα τω Θεώ.

Μελίνα Μποτέλλη

ηθοποιός

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Ελευθερία Αρβανιτάκη & Ελεωνόρα Ζουγανέλη «Ξανά Μαζί»

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων – Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου, ώρα 21.00

H συναυλία ΞΑΝΑ ΜΑΖΙ της Ελ. Αρβανιτάκη- Ελ. Ζουγανέλη που δεν μπόρεσε να πραγματοποιηθεί λόγω βροχής στις 30.8  ΜΕΤΑΦΕΡΕΤΑΙ για την ΚΥΡΙΑΚΗ 8.9 στις 21:00 στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων. Τα εισιτήρια που είχαν εκδοθεί ισχύουν κανονικά και θα μεταφερθούν αυτόματα στη νέα ημερομηνία. Αν κάποιος/α δεν επιθυμεί να την παρακολουθήσει, καλείται να επιστρέψει το φυσικό εισιτήριο στα σημεία φυσικής προπώλησης και να του επιστραφούν τα χρήματά του έως και την Τετάρτη 4.9.

Θα ακολουθήσει νέα ανακοίνωση για τα ηλεκτρονικά εισιτήρια.

Υ.Γ. Οι κάτοχοι ονομαστικών προσκλήσεων του 67 Φεστιβάλ Φιλίππων καλούνται να δηλώσουν ξανά την πρόθεσή τους να τις χρησιμοποιήσουν έως την Τετάρτη 4.9, ενώ ο έλεγχος ταυτοπροσωπίας θα γίνεται στην είσοδο του θεάτρου τη μέρα της συναυλίας.

Σας περιμένουμε για να γιορτάσουμε ΞΑΝΑ ΜΑΖΙ το κλείσιμο του 67ου Φεστιβάλ Φιλίππων στο φυσικό του χώρο.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να καλείτε στα τηλέφωνα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας 2510. 220876 ώρες γραφείου.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Πανδραμινό Θρακιώτικο Αντάμωμα το Σάββατο 31 Αυγούστου

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Ο Λαογραφικός Συλλόγος Θρακιωτών Νεροφράκτη Δράμας το Σάββατο 31 Αυγούστου διοργανώνει για 15η συνεχόμενη χρονιά το Πανδραμινό Θρακιώτικο Αντάμωμα στις 20:30 μμ στον προαύλιο χώρο του πρώην δημοτικού σχολείου.

Την εκδήλωση θα καλύψει μουσικά το παραδοσιακό σχήμα ΕΒΡΙΤΙΚΗ ΖΥΓΙΑ.

Συμμετέχει ο πολιτιστικός σύλλογος “ΑΚΡΙΤΕΣ” Αλεξανδρούπολης.

Με τιμή το διοικητικό συμβούλιο του συλλόγου.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Πολιτιστικά2 μήνες πριν

Ο Κωνσταντίνος Αργυρός στη Δράμα την Τετάρτη 3 Ιουλίου στις 21:00

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Hellenic Train: Διακόπτονται τα δρομολόγια Θεσσαλονίκη-Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Μια Βραδιά Γεμάτη Γεύσεις, Μουσική και Διασκέδαση στο Οινοποιείο Château Nico Lazaridi

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 μήνες πριν

Σε περίοπτη θέση στο Δημαρχείο Δράμας και στην καρδιά μας η “Άννα Κορακάκη”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα στη Δράμα

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 μήνες πριν

Η Αναστασία Τόλιου υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων της Δόξας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Η υπουργός Πολιτισμού κ. Μενδώνη “έδιωξε” τις αντιπολιτεύσεις του Δήμου Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Φωτιά στο Πανόραμα Δράμας – Επιχειρούν και εναέρια μέσα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Ανησυχία αν εργαστεί στη ΜΕΘ του νοσοκομείου 80χρονος συνταξιούχος γιατρός

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Φωτιά σε δασική έκταση στην περιοχή Σίτνα στη Δράμα – Επιχειρούν και τρία ελικόπτερα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

50ο Φεστιβάλ ΚΝΕ – «Οδηγητή» στη Δράμα

Πολιτιστικά2 μήνες πριν

Ηρακλής Μαινόμενος στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων την Τετάρτη 17 Ιουλίου

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Η Νατάσα Θεοδωρίδου την Τρίτη 23 Ιουλίου 2024 στην Καβάλα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Δοκιμαστική περίοδος μέχρι 21/7 για τα κοινόχρηστα ποδήλατα του Δήμου Δράμας

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 μήνες πριν

Οι μεταγραφικές κινήσεις στην Δόξα μέχρι σήμερα

Πολιτιστικά19 ώρες πριν

Σκέψεις για το επίπεδο της υποκριτικής τέχνης. Άρθρο, της ηθοποιού Μελίνας Μποτέλλη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

Σύσκεψη για τα δέντρα της Αγίας Βαρβάρας

Εκλογές 20193 ημέρες πριν

Άμεση αναστολή της συγχώνευσης και κατάργησης σχολείων

Εκπαιδευτικά6 ημέρες πριν

Εγγραφή, ανανέωση εγγραφής ή μετεγγραφής σε Δημόσιο Ημερήσιο ή Εσπερινό ΕΠΑ.Λ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Μια Βραδιά Γεμάτη Γεύσεις, Μουσική και Διασκέδαση στο Οινοποιείο Château Nico Lazaridi

Πολιτιστικά6 ημέρες πριν

Ελευθερία Αρβανιτάκη & Ελεωνόρα Ζουγανέλη «Ξανά Μαζί»

ΕΛΛΑΔΑ6 ημέρες πριν

“Ο τόπος χρειάζεται αριστερή αντιπολίτευση, όχι ίντριγκες και ιδιοτέλεια

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Novoville, στον Δήμο Δοξάτου για την καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοτών

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

50ο Φεστιβάλ ΚΝΕ – «Οδηγητή» στη Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Καταδίκη της Απειλής για Προσφυγή στη Δικαιοσύνη από τον Περιφερειάρχη ΑΜΘ

Πολιτιστικά1 εβδομάδα πριν

Πανδραμινό Θρακιώτικο Αντάμωμα το Σάββατο 31 Αυγούστου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Κική Παπαζώτου: Δημιουργία ΔΕΥΑ στο Δήμο Δοξάτου για την τακτοποίηση ημετέρων

Εκπαιδευτικά2 εβδομάδες πριν

Εγγραφή αποφοίτων ΕΠΑ.Λ., Τ.Ε.Ε. Β’ κύκλου και Τ.Ε.Λ. σε Γ΄ εξάμηνο της Σ.Α.Ε.Κ. Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Η αυθαιρεσία και η κατάχρηση εξουσίας δεν έχουν θέση στο Δήμο Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Ο Εμπορικός Σύλλογος Δράμας για την μεταφορά της Λαϊκής αγοράς

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών