Connect with us

Ενυπόγραφα

Τι είναι η αγάπη;

Δημοσιεύθηκε

στις

Στην πράξη

Ακούμε πολλά για την αγάπη και συνήθως είναι πολύ όμορφα. Τι είναι όμως στην αλήθεια η αγάπη;

«Η Αγάπη είναι η μόνη αλήθεια», «η Αγάπη είναι φως», «η Αγάπη γιατρεύει τα πάντα», «η Αγάπη είναι η απάντηση σε όλα», «η Αγάπη απελευθερώνει» κλπ.

  • Τι είναι τελικά η αγάπη;
  • Κάτι το απέραντο;
  • Κάτι το απόλυτο;
  • Άραγε ξέρουμε να αγαπάμε οι άνθρωποι;

Υπάρχουν πολλοί μύθοι γύρω από αυτή.

Τα πρότυπα αγάπης

Αν αναλύσουμε το από που αντλούμε τα πρότυπά μας για την αγάπη θα καταλάβουμε ότι προέρχονται από την κοινωνία όπου ζούμε και τις προσλαμβάνουσες μας.

Στον δυτικό κόσμο τα πρότυπα αγάπης πηγάζουν από τα βιβλία που διαβάζουμε, από τις ταινίες που βλέπουμε, από τα τραγούδια του έρωτα και από τα ποιήματα.

Πώς ακριβώς παρουσιάζεται η αγάπη σε αυτά τα μέσα;

Συνήθως επικρατούν οι ιδέες του ρομαντισμού. Οι έρωτες είναι δυνατοί, κρατούν για πάντα, τα συναισθήματα είναι βαθιά και η αφοσίωση αιώνια. Οι δυο σύντροφοι ζουν την απόλυτη σύνδεση, απαλλαγμένοι από κάθε προβληματική κατάσταση της ανθρώπινης φύσης. Είναι αγγελικά πλασμένοι και αλληλοσυμπληρώνονται. Είναι σύντροφοι ζωής.

Ζουν και αναπνέουν ο ένας για τον άλλον. Εξυψώνουν τη θεϊκή φύση του συντρόφου τους, αναδεικνύουν τη μεγαλοσύνη του και αγαπούν το κάθε τι σε εκείνον. Συνήθως δε δουλεύουν και περνούν το χρόνο τους βλέποντας ηλιοβασιλέματα δίπλα σε εκτάσεις με νερό, ή κάνοντας ιππασία.

Αυτό το οποίο παραλείπουμε να παρατηρήσουμε είναι όμως, ότι αυτοί οι αιώνιοι έρωτες συχνά είναι είτε απαγορευμένοι, είτε ανεκπλήρωτοι, είτε υπό ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες. Δηλαδή δυσλειτουργικοί. Ο βασικός λόγος που κρατούν για πάντα είναι ότι συνήθως μετά από λίγο καιρό ο ένας από τους δυο είτε πεθαίνει, είτε αυτοκτονεί. Βλέπε Ρωμαίος και Ιουλιέτα. Οπότε το για πάντα είναι για… λίγες εβδομάδες / μήνες.

Από την άλλη στις ταινίες το «χάπυ έντ» συνήθως είναι και το…«εντ» καθώς η ταινία τελειώνει όταν ο Ρίτσαρντ Γκιρ πάει στην Τζούλια Ρόμπερτς και της προτείνει να παντρευτούν με ένα μπουκέτο λουλούδια.

Δε μας δείχνει τι γίνεται μετά. Στην πραγματική σχέση.  Τι θα γινόταν άραγε όταν ο Ρίτσαρντ και η Τζούλια ήταν μαζί μετά από έξι μήνες;

Πόσο καιρό θα κρατούσε η σχέση του Ρωμαίου με την Ιουλιέτα αν παντρευόντουσαν και έκαναν παιδιά; Θα έβγαζε τον ένα χρόνο; Πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι ο Σαίξπηρ έγραψε το έργο αυτό όχι για να εξυψώσει αλλά για να σατιρίσει τον έρωτα δείχνοντας πόσο παράλογος και ανώριμος ήταν.

Πώς είναι οι σχέσεις στην πραγματικότητα; Τι θα γίνει όταν τα ιδανικά πλασμένα ζευγάρια ζήσουν στο ίδιο σπίτι; Όταν θα χρειαστεί να διαχειριστούν δυο παιδιά, λογαριασμούς, ΕΝΦΙΑ. Πώς λειτουργεί η αγάπη σε αυτές τις συνθήκες; Δεν μας λέει κανείς.

Μια ένδειξη του πώς θα μπορούσε να είναι, προέρχεται από το βιβλίο Μαντάμ Μποβαρύ, όπου η πλούσια κόρη Emma Rouault, παντρεύεται τον φτωχό αλλά όμορφο γιατρό, μόνο για να συνειδητοποιήσει πως η παντρεμένη ζωή δεν έχει την ένταση που περίμενε και πως οι καθημερινές δουλειές την βυθίζουν στην πλήξη. Γιατί έτσι είναι οι πραγματικές μακροχρόνιες σχέσεις. Έχουν δυσκολίες και βαρεμάρα. Είναι φυσιολογικό. Υπάρχει λόγος που το πάθος φεύγει μετά από λίγο.

Στο βιβλίο βέβαια, η Emma γνωρίζει έναν άλλο χωρικό και ζει τον (απαγορευμένο) έρωτα ξανά. Τα ίδια και τα ίδια. Στο τέλος φυσικά και η Emma αυτοκτονεί…!!

Τα τραγούδια, τα ποιήματα, όλα μας μιλούν για μια κατάσταση συνήθως ανεκπλήρωτου έρωτα αλλά πολύ λίγα μας περιγράφουν μια ώριμη σχέση και το τι πραγματικά συμβαίνει εκεί.

Γιατί οι σχέσεις είναι βαρετές από τη φύση τους και κανείς δεν θέλει να γράψει ένα βιβλίο ή να κάνει μια ταινία για ένα βαρετό θέμα. Δε θα αρέσει. Ο κόσμος δε θα το διαβάσει. Μας αρέσουν τα βιβλία που  προκαλούν συναίσθημα. Αλλιώς δεν τα αγοράζουμε.

Στην πράξη, η ανάγκη μας για να νιώθουμε έντονο συναίσθημα καθορίζει τα πιστεύω μας και παραμορφώνει την πραγματικότητά μας χάριν μιας εξιδανικευμένης αλλά συνήθως ουτοπικής κατάστασης.

Κοιτάξτε γύρω σας. Πόσους ανθρώπους γνωρίζετε οι οποίοι ζουν την τέλεια σχέση που εσείς ονειρεύεστε;

Συνήθως η απάντηση είναι από κανέναν έως έναν. Ακόμα και να νομίζετε ότι ξέρετε κάποιον είναι πολύ δύσκολο να γνωρίζετε την πραγματικότητα της σχέσης που βιώνει. Βλέπετε μόνο ό,τι επιλέγει να δείχνει. Έτσι συχνά λανθασμένα υποθέτετε πως μόνο εσείς ταλαιπωρείστε και δεν είστε φυσιολογικοί.

Είμαστε απροπόνητοι

Είμαστε απροπόνητοι, λοιπόν, για το πώς να διαχειριζόμαστε μια ισότιμη σχέση ενηλίκων. Έχουμε πρότυπα και βομβαρδιζόμαστε με ερεθίσματα μόνο για τον έρωτα. Μοιραία εφαρμόζουμε τα ίδια πρότυπα και στις σχέσεις. Περιμένουμε από τον σύντροφό μας να είναι καλός, τρυφερός, αρρενωπός, θυληκός, να μας αγαπάει ακριβώς όπως είμαστε, να αγαπάει όλα μας τα ψεγάδια, να μας το εκδηλώνει συχνά, να μη μας θεωρεί δεδομένους, να μας καταλαβαίνει μόνο με μια ματιά, να να να. Να είναι ο τέλειος σύντροφος.

Γιατί έτσι είναι ωραία να ερωτεύεσαι.

Ξέρουμε λοιπόν τι σημαίνει να μας αγαπάνε. Ξέρουμε πώς είναι να αγαπιόμαστε. Ή πώς θα έπρεπε να είναι…

Ξέρουμε να αγαπάμε;

Όποιος έχει διαβάσει έστω και λίγο ψυχολογία, (ή έχει διαβάσει το βιβλίο μου) γνωρίζει ότι ο τρόπος του κάθε ανθρώπου να αγαπάει είναι μοναδικός και πολύ προσωπικός. Αγαπάμε με τον τρόπο που είχαμε συνδεθεί με τους γονείς μας (ή τον σημαντικότερο φροντιστή μας για να χρησιμοποιήσω ψυχολογικούς όρους).

Αν ο γονιός μας, μάς υποτιμούσε, τότε το να μας υποτιμούν είναι για εμάς αγάπη. Αν ο γονιός μας ήταν απών τότε η απουσία και η έλλειψη είναι για μας αγάπη. Αν ο γονιός μας ήταν βίαιος, τότε η βία είναι για εμάς αγάπη. Αν ο γονιός μας ήταν στοργικός, τότε η στοργή είναι για μας αγάπη. Αυτό το πρότυπο έμαθε ο ψυχισμός μας, αναγκαστικά το ίδιο θα εφαρμόσει και στην πράξη.

Δεν έχουμε επιλογή στο ποιον αγαπάμε. Δεν μπορούμε να αγαπήσουμε τον οποιοδήποτε. Έχουμε χημεία μόνο με συγκεκριμένους ανθρώπους για πολύ συγκεκριμένους ψυχο-λογικούς λόγους. Το συναίσθημα του έρωτα δεν είναι μυστήριο. Εξηγείται. Όσο μη-ρομαντικό και ξενερωτικό κι αν ακούγεται αυτό. Είμαι και μαθηματικός και με ενδιαφέρει τι συμβαίνει στην πράξη. Όχι μόνο στα λόγια και στην όμορφη θεωρία.

Ερωτευόμαστε το γνώριμο. Όχι το ευχάριστο.

Όταν λοιπόν, σχετιστούμε όλοι θα φέρουμε τα παιδικά μας εγχειρίδια και θα συμπεριφερθούμε όπως μας έχουν διδάξει τα γονεϊκά πρότυπα. Ίσως είμαστε απορριπτικοί, απόμακροι, περιφρονητικοί, ψυχροί, επιθετικοί. Αυτό θα βγαίνει από μέσα μας. Αυτό θα είναι αγάπη για μας. Δε θα γίνεται αλλιώς. Ο άλλος απέναντί μας όμως, θα κρίνει αν τον αγαπάμε με βάση τα χολυγουντιανά πρότυπα. Και αντίστοιχα κι εμείς εκείνους.

Όταν συγκρίνονται χολυγουντιανά με γονεϊκά πρότυπα, όπως σίγουρα καταλαβαίνετε, τα γονεϊκά θα υπολείπονται σε σχέση με αυτά των ταινιών. Έτσι θα πιστεύουμε ότι δε μας αγαπάει ο άλλος. Αντίστοιχα και εκείνος θα πιστεύει ότι κι εμείς δεν τον αγαπάμε.

Αυτό συμβαίνει διότι οι άνθρωποι δεν ξέρουμε να αγαπάμε. Ξέρουμε όμως να αγαπιόμαστε, όπως είπαμε πιο πριν.

Αγάπη στην πράξη

Τι είναι η αγάπη στην πράξη; Η αγάπη είναι μια δεξιότητα που χρειάζεται να μάθουμε. Δεν είναι κάτι το έμφυτο. Η έμφυτη αγάπη είναι αυτή που εντυπώθηκε κατά την παιδική μας ηλικία. Χρειαζόμαστε να προπονηθούμε στη δεξιότητα αυτή και να τη μάθουμε όπως μαθαίνουμε όλα τα άλλα πράγματα στη ζωή μας.

Στην πράξη οι σχέσεις θέλουν πολλή δουλειά. Είναι ό,τι πιο δύσκολο υπάρχει στον κόσμο. Δουλειά με τον εαυτό μας και δουλειά με τον άλλον.

Στην πράξη για μια πετυχημένη σχέση χρειάζεται να γνωρίζω πως έχω κάποια θέματα τα οποία θα επηρεάσουν τη σχέση και θα την κάνουν να αποκλίνει από τη χολυγουντιανή εκδοχή της.

Στην πράξη για μια πετυχημένη σχέση χρειάζεται να γνωρίζει και ο σύντροφός μου ότι έχει αντίστοιχα κάποια θέματα.

Στην πράξη για μια επιτυχημένη σχέση χρειάζεται να έχουμε τη διάθεση να επικοινωνήσουμε τις διαφορετικότητές μας και να δούμε πώς θα καταφέρουμε να δημιουργήσουμε τα δικά μας κοινά πρότυπα. Πρότυπα τα οποία θα απέχουν αναγκαστικά από τα ουτοπικά, μη ρεαλιστικά πρότυπα των βιβλίων, των ταινιών, των τραγουδιών και των ποιημάτων.

Και δεν πειράζει που θα απέχουν. Γιατί τα δικά μας θα είναι αληθινά, όχι ψεύτικα. Ας μη συγκρινόμαστε με τα πρότυπα τα οποία μόνο λίγους μπορούν να μας κάνουν να νιώθουμε. Ας μη συγκρίνουμε τους συντρόφους μας με τα πρότυπα τα οποία μόνο λίγους θα τους κάνουν να φαίνονται στα δικά μας μάτια.

Στην πράξη θα χρειαστεί να συμβιβαστούμε στη σχέση μας. Οι ασυμβίβαστοι άνθρωποι μένουν μόνοι. Είναι οι πιο φοβισμένοι.

Στην πραγματικότητα οι σχέσεις που κρατάνε για πάντα δεν είναι οι σχέσεις που δεν έχουν προβλήματα. Δεν είναι οι σχέσεις που δυο ανώτεροι, αυθεντικοί και ώριμοι άνθρωποι (ποιοι είναι αυτοί άραγε;) που έχουν λύσει τα θέματά τους έρχονται σε επαφή. Οι σχέσεις που κρατάνε για πάντα είναι οι σχέσεις που δυο ατελείς άνθρωποι μαλώνουν, διαφωνούν, πληγώνουν αλλά συνεχίζουν να συζητάνε. Δεν κάνουν υπομονή και δεν ανέχονται. Γνωρίζουν την προβληματική τους φύση και κάνουν ό,τι μπορούν για να δημιουργούν κοινό τόπο και κοινό όραμα.

Συμπέρασμα

Είναι συχνά βαρετές οι σχέσεις. Και δεν πειράζει. Υπάρχει τεράστια δύναμη και ομορφιά στη βαρετή καθημερινότητα μιας σχέσης. Υπάρχει ασφάλεια, κατανόηση, συγκατάβαση, γλύκα, αποδοχή, συντροφικότητα, θαλπωρή, ζεστασιά, αγκαλιά.

Κι αν δεν είναι αυτό αγάπη τότε τι είναι;

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΛΑΜΟΥΡΗΣ  Ph.D.

Μαθηματικός – Συγγραφέας

Coach Θετικής Ψυχολογίας

www.dimitrisflamouris.com

Διαβάστε όλο το άρθρο
Advertisement
Κάντε κλικ για να σχολιάσετε

Το σχόλιο σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Ενυπόγραφα

Ο Εθνοϊερομάρτυς Μητροπολίτης Σμύρνης Άγιος Χρυσόστομος από Δράμας

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Φωτογραφία άρθρου από irafina.gr

ΜΝΗΜΗ ΕΘΝΟΪΕΡΟΜΑΡΤΥΡΟΣ Αγίου Χρυσοστόμου Μητροπολίτου Σμύρνης του από Δράμας

Του κ. Κωνσταντίνου Β.Χιώλου 
Διδάκτορος Νομικής – Δικηγόρου
Προέδρου Εθνικής Ενώσεως Βορείων Ελλήνων

(οι φωτογραφίες επιλογές Yauna)

Από τον “Πρωινό Τύπο” Δράμας.     

Ο Εθνοϊερομάρτυς Μητροπολίτης Σμύρνης Άγιος Χρυσόστομος από Δράμας, εγεννήθη το έτος 1867 στην Τρίγλεια της Βιθυνίας.

Εσπούδασε στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης και το 1897 ανέλαβε το αξίωμα του Μεγάλου Πρωτοσυγγέλου των Πατριαρχείων.

Ο Εθνοϊερομάρτυς Χρυσόστομος
ως Πρωτοσύγκελος (1897-1902)

Από της θέσεώς του αυτής συνετέλεσε στη ματαίωση των σχεδίων του αρχηγού της Παλαιστινείου Πασλαβιστικής Εταιρείας Ποποσυστότσεφ, ο οποίος επεδίωκε την αλλοίωση του Ελληνικού χαρακτήρος του Αγίου Όρους και τον εκσλαβισμό των Πατριαρχείων Αντιοχείας και Ιεροσολύμων.

Ο Χρυσόστομος Καλαφάτης εξελέγη και χειροτονήθη Μητροπολίτης Δράμας τον Μάιο του έτους 1902 σε ηλικία 35 ετών.
Η άφιξή του και η ενθρόνισή του στη Δράμα έγινε στις 22 Ιουλίου 1905.

Την Ιερά Μητρόπολη της Δράμας διεποίμανε μέχρι το 1910, αναπτύξας μεγάλη και πολυσχιδή εκκλησιαστική και εθνική δράση.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της αρχιερατείας του στη Δράμα, από την οποία εξηναγκάσθη να απέλθη τον Αύγουστο του 1907 ύστερα από έντονα διαβήματα της Τουρκικής Κυβερνήσεως προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ότι ήταν ο οργανωτής και ο εμψυχωτής των Ελλήνων ανταρτών στην περιφέρειά του, ανέπτυξε μεγάλη εθνωφελή δράση. 

Το Εκκλησιαστικό και εθνικό έργο που επετέλεσε ο Αγιος Χρυσόστομος τόσο στη Δράμα, όσο και στη Σμύρνη, είναι σημαντικότατο και πολύπλευρο.

Και στις δυο αυτές Μητροπόλεις που διεποίμανε, ίδρυσε πολλά ευαγή Ιδρύματα, ενώ παραλλήλως ανέπτυξε και λίαν αξιόλογη συγγραφική δραστηριότητα, αναφερόμενη σε εθνικά και θεολογικά θέματα.

 Ο Αγιος Χρυσόστομος, περιοδεύων με μύριους κινδύνους στην Μητροπολιτική του Περιφέρεια της Δράμας, 
συγκρατούσε τους παραπλανηθέντας από την βουλγαρική προπαγάνδα, 
ενθουσίαζε τους ολιγοψύχους και 
κήρυττε από του Αμβωνος την προβολή ενόπλου αντιστάσεως κατά των Βουλγάρων κομιτατζήδων,
 των πρακτόρων τους 
και των εξωμοτών της περιοχής Δράμας, 
με την εξής στερεότυπη και λίαν χαρακτηριστική φράση: 
 
«Πωλησάτω τα ιμάτια αυτού και τα υπάρχοντα αυτού και αγορασάτω μάχαιραν».

Εξίσου σπουδαία, όμως, υπήρξε και η δράση του Αγίου Χρυσοστόμου ως ιεράρχου στη θεόσωστη Μητροπολιτική Περιφέρεια της Δράμας.

Επί των ημερών του Αγίου Χρυσοστόμου, εδόθη η μέγιστη δυνατή ώθηση στην καλλιέργεια και ανάπτυξη των Ελληνικών Γραμμάτων στη Δράμα και την περιοχή της.

Εκτός από το τεραστίας σημασίας ποιμαντικό έργο του, το οποίο, παρά τις επικρατούσες τότε εγγενείς δυσχέρειες και ποικίλες αντιξοότητες και ατυχείς συγκυρίες, επιτελούσε λίαν επιτυχώς με πίστη και αφοσίωση,

  • έκτισε περικαλή ναό στη Δράμα και Μητροπολιτικό Μέγαρο και
  • ανήγειρε Εκπαιδευτήρια αρρένων και θηλέων,
  • Νοσοκομείο,
  • Γυμναστήριο,
  • Γηροκομείο,
  • Ορφανοτροφείο και πολλά άλλα ευαγή Ιδρύματα.

Εμερίμνησε, εξάλλου, για την ανέγερση κατοικιών για τους καπνεργάτες.

Επίσης, ανέπτυξε μεγάλη δράση και κατόρθωσε να αντιμετωπίσει με επιτυχία την προσπάθεια της Βουλγαρικής Εξαρχείας να προσηλυτίσει Ελληνορθοδόξους.

Χάρις στις δραστηριότητες και προ παντός τελεσφόρες προσπάθειές του, ματαιώθηκαν τα σχέδια των Βουλγάρων κομιτατζήδων, με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο μέρος των κατοίκων να παραμείνει πιστό στην Ορθοδοξία και στον Ελληνισμό. 

Επί των ημερών του Αγίου Χρυσοστόμου, εδόθη η μέγιστη δυνατή ώθηση στην καλλιέργεια και ανάπτυξη των Ελληνικών Γραμμάτων στη Δράμα και την περιοχή της.
Εκτός από την πόλη της Δράμας, ο Αγιος Χρυσόστομος έστρεψε αμέριστο το ενδιαφέρον του και στην Τσατάλζα (Χωριστή), που ήταν το κέντρο και η ψυχή του Μακεδονικού Αγώνος.

Εκτός από τον καλλιμάρμαρο και περικαλή Ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου με το μοναδικό ξυλόγλυπτο τέμπλο και τις θαυμάσιες τοιχογραφίες, με μέριμνά του ανηγέρθηκαν επιβλητικά Εκπαιδευτήρια και ιδρύθηκε Μουσικοδραματικός Σύλλογος, ο οποίος διέθετε Αναγνωστήριο και Φιλαρμονική, η οποία υπάρχει μέχρι και σήμερα.

Στο Δοξάτο, επίσης, εμερίμνησε για την ανέγερση Εκπαιδευτηρίων και Γυμναστηρίου, καθώς και για την επισκευή του εκεί Ιερού Ναού.

  • Στη Δράνοβα (Μοναστηράκι), 
  • στη Βησοτσάνη (Ξηροπόταμο), 
  • στο Μπουμπλίτσι (Πύργοι), 
  • στο Ροδολείβος, τη Βιτάστα, 
  • την Πρώτη,
  •  την Πλεύνα (Πετρούσα) 
  • και σε πολλά άλλα χωριά της δικαιοδοσίας του,
  •  ανήγειρε εκκλησίες, 
  • σχολεία και 
  • γυμναστήρια.

Στη γενέτειρά μου Αλιστράτη, στην οποία την 1η Ιανουαρίου 1825, επί Μητροπολίτου Νικοδήμου, είχε μεταφερθεί η έδρα της Μητροπόλεως από τη Δράμα και η οποία Αλιστράτη ήταν το δεύτερο πνευματικό κέντρο της Ανατολικής Μακεδονίας μετά τις Σέρρες και κατά τους χρόνους της Τουρκοκρατίας είχε πρωτοστατήσει στην υποστήριξη των Ελληνικών Γραμμάτων και στην Ανάπτυξη πνευματικής κινήσεως σε όλη την περιφέρεια Δράμας και Ζιχνών, ο Αγιος Χρυσόστομος το 1904 ίδρυσε Οικοτροφείο για τα ορφανά τέκνα, των οποίων οι γονείς στύλοι της Ορθοδοξίας, είχαν δολοφονηθεί από το επάρατο Βουλγαρικό Κομιτάτο. 

Γενικά, η φυσιογνωμία του διακεκριμένου εκείνου Ιεράρχου και Εθνοϊερομάρτυρος, εδέσποσε σε όλη την περιφέρεια της Δράμας. Η παρουσία του ήταν εμφανής παντού και πάντοτε.

Υπό την φωτεινή του ηγεσία, οι Έλληνες της περιοχής αμύνθηκαν με σθένος κατά της βουλγαρικής επιβουλής και διατήρησαν αμείωτο το εκκλησιαστικό καθεστώς τους.

Ο Μητροπολίτης Αγιος Χρυσόστομος, στην εθνική του προσπάθεια για τη διάσωση του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας στη Μακεδονία, είχε αμέριστη βοήθεια, εκτός των άλλων, και από τον αρχιδιάκονο της Μητροπόλεως Δράμας Θεμιστοκλή Χατζησταύρου (Χρυσόστομο).

Στενά,  επίσης συνεργάσθηκαν με τον Μητροπολίτη Άγιο Χρυσόστομο και σύμπασα η Δημογεροντία της Δράμας,
 η οποία αποτελείτο από τους Κωνσταντίνο Δαβέλλα,
Μερκούριο Κωνσταντινίδη, Βασίλειο Γρηγοριάδη,
Δημήτριο Κωνσταντίνου, Αθανάσιο Βαγιανά,
Δημήτριο Ανθόπουλο, Βλάχο Αναγνωστόπουλο,
Νικόλαο Χαριτάκη, Μιχαήλ Φέσσα και Αθανάσιο Παπαλούδη,

 καθώς, επίσης, και ο Αρμεν Κούπτσιος (Προκόπιος), 

ο οποίος κατήγετο από τον Βώλακα και η οικογένειά του ήταν σταθερώς προσηλωμένη, ψυχή τε και σώματι, στην Ορθοδοξία και τον Ελληνισμό, με ενεργό και λίαν αξιόλογη εθνική δράση κατά των Βουλγάρων.

Ο Αρμεν Κούπτσιος, όταν ήταν 19 ετών, ηγήθηκε Ελληνικής ανταρτικής ομάδος, στην οποία ο Μητροπολίτης Δράμας Άγιος Χρυσόστομος, ανέθετε τις πλέον εμπιστευτικές και παράτολμες αποστολές κατά των Βουλγάρων, των πρακτόρων και συνεργατών τους, γενικά δε των εξωμοτών της περιφερείας.

Τον Μάρτιο του 1910, χηρευσάσηςτης Μητροπόlεως Σμύρνης, ο Αγιος Χρυσόστομος εκλέγεται παμψηφεί Μητροπολίτης Σμύρνης, όπου έφθασε τον Μάιο του ιδίου έτους, συνεχίσας το εκκλησιαστικό και εθνικό του έργο.
Εκ των πρώτων, μεριμνά για την ανέγερση Ναών και νέου Μητροπολιτικού Μεγάρου, για την αναδιορ γάνωση του Ελληνικού Νοσοκομείου της Σμύρνης, την ανοικοδόμηση της περίφημης Ευαγγελικής Σχολής και ιδρύει διάφορα ευαγή Ιδρύματα (Γηροκομείο, Ορφανοτροφείο, Βρεφοκομείο κ.α.), ενώ λαμβάνει ιδιαίτερη μέριμνα για την νεότητα και τον αθλητισμό.

Το Γήπεδο του Αθλητικού Συλλόγου «Πανιώνιος», είναι έργο του, όπως και τόσα άλλα έργα.

Εκ παραλλήλου, λαμβάνει ιδιαίτερη μέριμνα για την αναπτέρωση του εθνικού φρονήματος του λαού.

Όταν, το 1914 άρχισε η εξοντωτική δράση των Νεοτούρκων κατά του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας, εμερίμνησε για την περίθαλψη και ανακούφιση των διωκομένων και κατήγγειλε διεθνώς τις διαπραττόμενες από τους Τούρκους θηριωδίες.

Λόγω της πολυσχιδούς δράσεως, την οποία ανέπτυξε στη Σμύρνη ο Άγιος Χρυσόστομος, όταν εκηρύχθη ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος και συγκεκριμένως το Αύγουστο του 1914, οι Τούρκοι για τρίτη φορά τον απομάκρυναν από τον θρόνο του και τον υποχρέωσαν να μεταβή στην Κωνσταντινούπολη, όπου συνέγραψε δυο βιβλία στη γαλλική γλώσσα, στα οποία περιγράφει τις τουρκικές ωμότητες εις βάρος των Ελλήνων.

Μετά την συμμαχική νίκη και την ανακωχή του 1918, ο Αγιος Χρυσόστομος επανήλθε από την εξορία του στην Μητροπολιτική του έδρα της Σμύρνης, γενόμενος θριαμβευτικούς δεκτός από το ποίμνιόν του και την 2αν Μαΐου 1919, γονυπετής και κλαίων από συγκίνηση, ευλόγησε τις Ελληνικές Σημαίες και υπεδέχθη, επικεφαλής του λαού της Σμύρνης, τα αποβιβασθέντα, στην από απομνημονεύτων χρόνων, Ελληνικωτάτκη αυτή πόλη της Ιωνίας, Ελληνικά Στρατεύματα.

Με κατάλληλες ενέργειές του ο Αγιος Χρυσόστομος, επέτυχε την απομάκρυνση από την Σμύρνη του Διοικητού Νουρεντίν, ο οποίος ήταν ο υποκινητής και οργανωτής των σφαγών του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας.
Όταν, όμως, είδε να κάμπτεται η Ελληνική παράταξη, προέβη στην ίδρυση της Μικρασιατικής Άμυνας, προκειμένου να σώσει με αυτήν τον Ελληνισμό που διέτρεχε θανάσιμο κίνδυνο.

Εκ παραλλήλου έλαβε μέτρα περιθάλψεως των καταφυγόντων στη Σμύρνη από το εσωτερικό της χώρας προσφύγων.

Κατά την καταστροφή του Αυγούστου του 1922, αρνήθηκε κατηγορηματικά την πρόταση του Γενικού Προξένου των ΗΠΑ και του Αρχιεπισκόπου των Καθολικών της Σμύρνης να του εξασφαλίσουν την ασφαλή αναχώρησή του, εγκαταλείποντας την θέση του ως Μητροπολίτου Σμύρνης, όταν άρχισε η υποχώρηση του Ελληνικού Στρατού και η καταστροφική επίθεση των Τούρκων.

Ο Αγιος Χρυσόστομος αρνήθηκε τούτο ασυζητητί, δίδοντας την εξής Ελληνοπρεπή και υπερήφανη απάντηση:

«Ο καλός ποιμήν οφείλει να παραμείνη με το ποίμνιόν του».

Πράγματι, ο διακεκριμένος εκείνος Ιεράρχης και ακραιφνής Ελλην πατριώτης, μη θέλοντας να παραβή τον λόγον του Κυρίου:

«Ο ποιμήν ο καλός την ψυχήν αυτού τίθησιν υπέρ των προβάτων», παρέμεινε μέχρι τέλους πλησίον του δεινώς δοκιμαζομένου ποιμνίου του, αντιμετωπίσας με θάρρος και παρησσίαν τις βιαιοπραγίες και τις παντοειδείς φρικαλεότητες των Τούρκων εις βάρος του Ελληνικού πληθυσμού της Σμύρνης.

Ο Αγιος Χρυσόστομος, που ακολούθησε το παράδειγμα του προκατόχου του Μητροπολίτου Πολυκάρπου και προτίμησε αντί της σωτηρίας του, τον δρόμο του μαρτυρίου και τον φρικτό θάνατο, δεν ετερμάτισε απλώς μια αγωνιστική σταδιοδρομία κατά τρόπο λαμπρό, αλλ’ εφάνη άξιος της Εκκλησίας και του Εθνους των Ελλήνων.

Την 28η Αυγούστου 1922, ο Αγιος Χρυσόστομος συνεδημογέροντες, τον Τσουρκτσόγλου και τον Κιλιμάνογλου. Την επομένην πρωϊαν εκυκλοφόρησε η πληροφορία, ότι ο Μητροπολίτης και οι δυο δημογέροντες που τον συνόδευαν, εξετελέσθησαν.

Οι κατηγορίες, που αποδόθηκαν στον Αγιο Χρυσόστομο, αναφέρονταν στην πολιτεία του κατά την
διάρκεια της κατοχής της Σμύρνης από τους Έλληνας και στην συμμετοχή του στην Μικρασιατική Άμυνα, πράξεις που συνιστούσαν προδοσία έναντι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, δεδομένου ότι ο Αγιος Χρυσόστομος, είχε την τουρκική υπηκοότητα.

Ας σημειωθεί ότι, τον θάνατόν του ο Αγιος Χρυσόστομος τον ανέμενε ήδη στη Δράμα.

Σε επιστολή του, που εγράφη το 1906 και ανεφέρετο στη δολοφονία του Μητροπολίτου Κορυτσάς Φωτίου, την 6ην Ιουλίου 1906, από Αλβανορουμανική συμμορία, παρατηρούσε, μεταξύ άλλων, και τα εξής:
«Τις οίδε και ποιους άλλους αδελφούς και ίσως ίσως και τον γράφοντα, αναμένει η αυτή τύχη!».

Συνοψίζοντες τα όσα ανωτέρω αναφέρουμε, αγόμεθα στην αναμφισβήτητη διαπίστωση, ότι η προσφορά του Εθνοϊερομάρτυρος Μητροπολίτου Αγίου Χρυσοστόμου, υπήρξε πολύτιμη και για την οργάνωση και νικηφόρο έκβαση του Μακεδονικού Αγώνος.

Οθεν, τιμή και άγηρος δόξα ανήκει στον αγωνισθέντα υπέρ βωμών και εστιών αοίδιμον Μητροπολίτην Δράμας και έπειτα Σμύρνης Αγιον Χρυσόστομον, ο οποίος καίτοι εγνώριζε ότι το τίμημα της Ελευθερίας ήταν ακριβό, εν τούτοις δεν εφείσθη αγώνων και θυσιών, αλλά με τους αγώνες του και την εθελοθυσίαν του, ανάγκασετον προαιώνιο γείτονα εχθρό, να εγκαταλείψει την μάταια επιδίωξη της αναβιώσεως του θνησιγενούς εκτρώματος της Συνθήκης του Αγίου Στεφάνου της 19ης Φεβρουάριου του 1878.

Κατακλείω το παρόν άρθρο μου για τη μεγάλη εθνική και εκκλησιαστική δράση του Εθνοϊερομάρτυρος Μητροπολίτου Σμύρνης του από Δράμας Αγίου Χρυσοστόμου, με τις ακόλουθες ακροτελεύτιες φράσεις, ερρανισμένες από το εξαίρετο βιβλίο «Ιστορία της Ιεράς Μητροπόλεως Δράμας» του μακαριστού και πολυγραφώτατου Μητροπολίτου Δράμας Διονυσίου, το οποίο μας είχε προσφέρει τιμητικώς:

«Στη διάρκεια της θεοφιλούς και εθνικώς ωφελίμου ποιμαντορίας του στη Δράμα, ο Χρυσόστομος στήριξε τα δίκαια του χριστιανικού Ελληνισμού και με τη φλογερή και ογκώδη αλληλογραφία του, όχι μόνον με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αλλά και με ισχυρά πολιτικά και εκκλησιαστικά πρόσωπα της εποχής του (Προξένου και Πρεσβευτάς ξένων κρατών, τον Αρχιεπίσκοπο Κανταβρυγίας στο Λονδίνο κ.α.).

Με τον τρόπο αυτό ενημερώνει, με τρόπο εναργή, για τα συμβαίνοντα στη Δράμα και τη Μακεδονία γενικώτερα, ιδιαίτερα για τη βουλγαρική προπαγάνδα που οργίαζε, για τις σφαγές των αμάχων, για τον εξαναγκασμό πόλεων και χωριών να προσχωρήσουν στην Εξαρχία αποσκιρτώντας από τη Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία. 
Ο Χρυσόστομος, «ούτε πτοείται ούτε αποθαρρύνεται. Με το θείον πύρ του λόγου, κηρύσσει την συναδέλφωσιν, την αγάπην και την ομόνοιαν του ποιμνίου του και επαναφέρει εις τους κόλπους της Μητρός Εκκλησίας τα χωρία εκείνα που είχον αποσκιρτήσει, εμπρός εις την βίαν του βουλγαρικού κομιτάτου.
 Η αυτοπρόσωπος παρουσία του Χρυσοστόμου εμπνέει εμπιστοσύνη και χαλυβδώνει τους χαρακτήρας όλων. 
Ο σπόρος, τον οποίον έσπειρεν έπεσεν εις γην αγαθήν και εβλάστησεν».

Αν και δεν ευτύχησεν ο ίδιος να ζήσει, ως Μητροπολίτης Δράμας, την απελευθέρωση της Μακεδονίας και της Μητροπόλεώς του. που πραγματοποιήθηκε τρία χρόνια μετά την εκλογή του ως Μητροπολίτου Σμύρνης, η προσφορά και η συμβολή του σ’ αυτήν υπήρξε πολύτιμη και ομολογείται από όλους, όσοι ασχολήθηκαν με τα γεγονότα της ιστορικής αυτής περιόδου.

Γι’ αυτό και η μνήμη του Χρυσοστόμου είναι και θα παραμείνει αιώνια στη Δράμα και τη Μητρόπολή της.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Ενυπόγραφα

Εγώ δεν κινδυνεύω, είχε υποκείμενα νοσήματα. Εμένα δεν θα μου συμβεί…

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Του Αντωνίου Δαρζέντα, Παιδίατρου

Το δελτίο έχει κρούσματα και θανάτους. “Ακόμα δύο συνάνθρωποί μας έχασαν τη ζωή τους σήμερα. Ένας 60χρονος και ένας 75χρονος που έπασχαν από υποκείμενα νοσήματα”

Με την έλευση της πανδημίας και μετά το αρχικό σοκ αβεβαιότητας και ξαφνιάσματος η καθημερινότητα μας έχει αλλάξει.
Ο μηχανισμός της άρνησης που συχνά λειτουργεί μέσα μας για να μετριάσει το άγχος του θανάτου δεν μένει πια στην είδηση. Ούτε στους αριθμούς των νεκρών. Μένει στη λέξη “υποκείμενα”. Έτσι κάποιοι από εμάς αυτοεξαιρούνται από το θανατικό.

Λένε από μέσα τους ” Καλά ΟΚ. Είχε υποκείμενα νοσήματα “. Και ταυτόχρονα ο ψυχολογικός μηχανισμός άμυνας, μας σιγοψιθυρίζει ” Εντάξει δεν κινδυνεύω. Δεν θα μου συμβεί ποτέ ”
Τι σημαίνουν όμως αυτά τα υποκείμενα;. Πρόκειται για ανθρώπους χαμένους ούτως ή άλλως;. Όντως τελικά κινδυνεύουν λίγοι;

Την απάντηση έδωσε πρόσφατα σε μια τεράστια και λεπτομερή μελέτη ο καθηγητής Andrew Clark του London School of Hygiene & Tropical Medicine που αυτός και και η ομάδα του μελέτησαν σε 188 χώρες ποιοι συνάνθρωποί μας κινδυνεύουν περισσότερο από κορονοϊό. Μελέτησαν δηλαδή πόσοι από εμάς έχουν υποκείμενα νοσήματα και εξαιτίας αυτών βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο.
Η δημοσίευση έγινε στο Ιατρικό περιοδικό Lancet Global Health.

Τα νοσήματα λοιπόν που συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο από τον κορονοϊό είναι κυρίως ο σακχαρώδης διαβήτης, η χρόνια νεφρική νόσος, η παχυσαρκία, η υπέρταση, οι καρδιοπάθειες, η χρόνια αναπνευστική νόσος αλλά και άλλα λιγότερο συχνά.
Τα νοσήματα αυτά αυξάνουν την πιθανότητα να νοσηλευτεί καείς κατά 6 φορές και την πιθανότητα να πεθάνει κατά 12 φορές.

Η πιθανότητα λοιπόν να έχει κάποιος μία ή παραπάνω υποκείμενη νόσο είναι περίπου 10 % για την ηλικία των 25 ετών, 33 % για την ηλικία των 50 ετών και 66 % για την ηλικία των 70 ετών. Στον συνολικό πληθυσμό της γης 1,7 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν υποκείμενα νοσήματα που τους κάνει ευάλωτους στον κοροναϊό.

Το 22 % όλων των ανθρώπων της υφηλίου ανεξαρτήτως ηλικίας. Και αυτό είναι ακόμα μεγαλύτερο στις γερασμένες χώρες όπως η Ελλάδα. Δηλαδή 1 στους 4 Έλληνες σχεδόν. Σχεδόν 2,5 εκατομμύρια.

Μην ξεχνάμε κάτι λοιπόν. Ο θρίαμβος της ιατρικής τα τελευταία χρόνια ακριβώς εκεί έγκειται. Έχει δώσει ποιοτικά και πολλά χρόνια στους ανθρώπους με ” υποκείμενα νοσήματα”
Ας κοιτάξουμε γύρω μας και ας συνειδητοποιήσουμε ότι είναι σίγουρο πως αν δεν είμαστε εμείς, έχουμε οπωσδήποτε δίπλα μας έναν αγαπημένο μας άνθρωπο που κινδυνεύει.

Οι άνθρωποι με τα υποκείμενα νοσήματα δεν είναι άνθρωποι που κρατάμε με το ζόρι στη ζωή. Ούτε άνθρωποι που θα πέθαιναν το επόμενο έτος, όπως πολύ κυνικά ακούσαμε από κάποιους.

  • Είναι ο πενηντάρης ξάδερφος μας που έχει υπέρταση και δεν το ξέρει
  • Είναι το παιδί που μόλις τελείωσε τις χημειοθεραπείες για τη λευχαιμία του
  • Είναι ο θείος μας που έχει κοιλίτσα και ζάχαρο.
  • Είναι η μητέρα μας που πάει στο φαρμακοποιό της γειτονιάς της και του λέει “πάρε μου λίγο την πίεση γιε μου γιατί νιώθω μια κομμάρα “

Αυτά είναι τα υποκείμενα. 1 στους 4 γύρω μας.
Κι εάν όχι εμείς αυτή τη στιγμή, ίσως εμείς σε δέκα χρόνια.
Και εάν όχι εμείς, σίγουρα κάποιος μέσα στην οικογένεια μας.
Ένας στους τέσσερις έχει “υποκείμενα”.
Ας μην συμπεριφερόμαστε και οι υπόλοιποι τρεις στους τέσσερις ως “υποκείμενα”.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Ενυπόγραφα

Aν σε κυριεύει η ανησυχία και δε σε πιάνει ο ύπνος το βράδυ…

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

6 πράγματα να κάνεις και 4 να μην κάνεις αν σε κυριεύει η ανησυχία και δε σε πιάνει ο ύπνος το βράδυ

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΛΑΜΟΥΡΗΣ on 6 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ, 2020

Σου έχει τύχει να είσαι ξαπλωμένος στο κρεβάτι και να μη σταματάς να σκέφτεσαι κάτι που σε απασχολεί. Να μη σε παίρνει ο ύπνος αλλά να μην μπορείς να σταματήσεις κιόλας;

Ή μπορεί να ξυπνάς στη μέση της νύχτας και να συμβαίνει το ίδιο και μετά από λίγο αρχίζεις και ανησυχείς όχι για το πρόβλημα το ίδιο, αλλά για το γεγονός ότι δε σε παίρνει ο ύπνος. Οι επαναλαμβανόμενες σκέψεις δίνουν τη θέση τους στο άγχος.

«Πότε θα κοιμηθώ;»

«Έχω να πάω στη δουλειά αύριο. Πώς θα σηκωθώ; Πρέπει να κοιμηθώ ΤΩΡΑ!»

Και έτσι μπαίνεις σε ένα φαύλο κύκλο, όπου όσο περνάει η ώρα αγχώνεσαι όλο και παραπάνω και αυτό το άγχος δε σε αφήνει να κοιμηθείς, οπότε αγχώνεσαι ακόμα παραπάνω, κοκ.

Πώς μπορείς να αντιμετωπίσεις αυτές τις σκέψεις που σου στερούν τον ύπνο;

Πριν το πως το γιατί

Πριν όμως αναλύσω το πώς μπορείς να το καταφέρεις είναι σημαντικό να κατανοήσεις το γιατί πρέπει να το κάνεις.

Η κακή ποιότητα ύπνου έχει πολύ σοβαρές επιπτώσεις τόσο στη σωματική όσο και στην πνευματική μας υγεία. Πχ πέρα από το ότι μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη μπορεί να οδηγήσει και σε διαβήτη, σε μικρότερη διάρκεια ζωής και γενικώς είναι κάτι το οποίο είναι επιτακτικό να φροντίσουμε καθώς επηρεάζει πολλές λειτουργίες του οργανισμού μας.

Τώρα αν αυτό σε άγχωσε ακόμα παραπάνω, το καταλαβαίνω. Όμως υπάρχει λύση.

Τι να μην κάνεις

Το να αναπαραγάγεις σκέψεις είναι μια μορφή γνωστικής εγρήγορσης. Το μυαλό σου τρέχει και δεν μπορείς να το σταματήσεις. Πρώτα είναι σημαντικό να γνωρίζεις τι να μην κάνεις σε αυτές τις περιπτώσεις.
Καλό θα είναι να αποφεύγεις τα παρακάτω τέσσερα πράγματα:

  1. Μην ανοίξεις το κινητό σου

Μη χρησιμοποιείς το κινητό σου για να σερφάρεις ή να διαβάσεις νέα. Το φως από την οθόνη του σε κρατάει ξύπνιο. Μειώνει την μελατονίνη, την ορμόνη που σε κάνει να νυστάζεις. Τα κινητά φτιάχτηκαν για να μας κρατάνε κολλημένους στην οθόνη. Όχι για να μας κοιμίζουν. Άφησε το σε άλλο δωμάτιο πριν ξαπλώσεις.

  1. Μη βλέπεις τηλεόραση

(για τους ίδιους λόγους).

  1. Μην εργάζεσαι

Και πάλι δραστηριοποιείται ο εγκέφαλος και είσαι σε εγρήγορση.

  1. Μην προσπαθείς να καταπνίξεις τις ανησυχίες σου

Μην προσπαθείς να καταπνίξεις τις ανησυχίες σου πριν πας για ύπνο. Έρευνες έχουν δείξει ότι το να προσπαθούμε να καταπνίγουμε τις σκέψεις μας έχει το ανεπιθύμητο αποτέλεσμα της αυξημένης γνωστικής δραστηριότητας (Harvey & Greenall, 2003).

Τι να κάνεις

Αν οι σκέψεις αρχίσουν και σε κυριεύουν το βράδυ, τότε δοκίμασε μια από τις ακόλουθες τεχνικές.

  1. Πάρε απόφαση ότι μπορεί να μη κοιμηθείς γρήγορα.

Δεν πειράζει. Ανησυχείς πολύ μέσα στη νύχτα, αλλά ξεχνάς, λόγω του άγχους, ότι μάλλον σου έχει ξανασυμβεί και κάπως τα κατάφερες την επόμενη μέρα. Αποδέξου την κατάσταση αντί να την παλεύεις. Αυτό περιέργως θα σε ηρεμήσει πολύ πιο γρήγορα, αφού θα διώξεις το άγχος ότι ΠΡΕΠΕΙ να κοιμηθείς.

  1. Διάβασε ένα χαλαρωτικό βιβλίο

Θα αποσπάσεις έτσι την προσοχή του εγκεφάλου σου. Θα χρειαστεί να συγκεντρωθείς και αυτό θα σε κουράσει.

  1. Κάνε διαλογισμό

Άφησε το δωμάτιο και πήγαινε κάπου ήσυχα για να κάνεις διαλογισμό. Ο διαλογισμός είναι μια πολύ απλή εστίαση στην αναπνοή (ή όπου αλλού) που έχει σαν στόχο να κουράσει το μυαλό. Το μυαλό κουράζεται (κι εσύ κοιμάσαι) όταν προσπαθεί να εστιάσει κάπου. Όχι όταν το αφήνεις ελεύθερο να τρέχει όπου θέλει. Παραθέτω έναν απλό και σύντομο δικό μου διαλογισμό παρακάτω. Όταν κάνεις διαλογισμό χρειάζεται να ακολουθείς τις οδηγίες του, όμως. Αν μόνο τον ακούς δε γίνεται δουλειά.

  1. Κούρασε το μυαλό σου

Μια άλλη ιδέα είναι καθώς ξαπλώνεις να πάρεις ένα δρόμο (πχ από το σπίτι στη δουλειά, ή όποια άλλη διαδρομή θέλεις) και να τον περπατήσεις (ή να τον οδηγήσεις) με το μυαλό σου ανακαλώντας όσες περισσότερες λεπτομέρειες μπορείς. Όταν φεύγει η προσοχή σου, απλά την επαναφέρεις στο σημείο που ήσουν. Ή μπορεί να παίξεις μια ταινία ή σειρά στο μυαλό σου, καρέ-καρέ. Ή οτιδήποτε άλλο μπορείς να σκεφτείς που αναγκάζεις το μυαλό σου να παραμένει εστιασμένο.

  1. Κάνε μια άσκηση σάρωσης σώματος

Άρχισε να εστιάζεις την προσοχή σου σε ένα σημείο του σώματός σου τη φορά. Πχ αρχίζεις και εστιάζεις στην πρώτη αναπνοή στα δάχτυλα του αριστερού ποδιού, μετά στην επόμενη στην αριστερή σου γάμπα, αριστερό γόνατο, κοκ. Μέχρι το κεφάλι. Αυτό κουράζει τον εγκέφαλό σου και θα κοιμηθείς ευκολότερα.

  1. Κάνε διατάσεις

Σήκω και κάνε λίγες ελαφρές διατάσεις προσέχοντας όσο μπορείς, την κάθε σου κίνηση καθώς τις κάνεις. Θυμήσου. Η συνειδητή εστίαση της προσοχής κουράζει το μυαλό.

Ό,τι και αν επιλέξεις να κάνεις να περιμένεις ότι το μυαλό σου θα τρέχει διαρκώς αριστερά δεξιά. Δεν πειράζει. Είναι φυσιολογικό. Κάθε φορά που αντιλαμβάνεσαι ότι ξέφυγε η σκέψη την επαναφέρεις με ευγένεια και αποφασιστικότητα. Μην μαλώνεις τον εαυτό σου.

Συμπέρασμα

Είναι βασανιστικό να μην μπορείς να κοιμηθείς το βράδυ. Να στριφογυρίζεις στο κρεβάτι και το μυαλό σου να τρέχει και να μην μπορείς να το σταματήσεις. Επιπλέον είναι επικίνδυνο για την υγεία σου.

Όπως διαρκώς γράφω στα άρθρα μου και στα βιβλία μουη αλλαγή χρειάζεται ανάληψη ευθύνης της κατάστασης και συνειδητή δράση από μέρους σου. Αλλιώς δε γίνεται.

Εστίασε την προσοχή σου με όποιον τρόπο εσύ θεωρείς ότι σε βολεύει καλύτερα και κούρασε το μυαλό σου. Ανέλαβε εσύ τα ηνία του.

Δε σου αξίζει να ταλαιπωρείσαι. Φρόντισε τον ύπνο σου και κάνε δώρο στον εαυτό σου την πολύτιμη ξεκούραση που τόσο έχει ανάγκη.

Όνειρα γλυκά!!

 

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Αποτελέσματα Δημοσκόπησης

Advertisement
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

2.911 κρούσματα στη Δράμα από την αρχή της επιδημίας (24/12/2020)

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Εργαζόμενοι Γ Ν Δράμας: Ευχόμαστε μια νέα χρονιά γεμάτοι υγεία και ευτυχία

Πολιτιστικά4 εβδομάδες πριν

Η βαριά κληρονομιά της Παράδοσης!!!

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Σύλλογος Νοσοκομειακών Γιατρών Δράμας: Απάντηση στις δηλώσεις Κοντοζαμάνη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

23 Δεκ: 7 κρούσματα στη Δράμα, 937 στην Ελλάδα και 62 νεκροί

Πολιτιστικά4 εβδομάδες πριν

Δείτε την ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού σε 4 επεισόδια (βίντεο)

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Έχασε τη μάχη με τον κορονοϊό 63χρονος από το Κ. Νευροκόπι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

24 Δεκ: 4 κρούσματα στη Δράμα, 873 στην Ελλάδα, 55 νεκροί και 476 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Εμπορικός Σύλλογος Δράμας: Λειτουργία καταστημάτων την Κυριακή 3 Ιανουαρίου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

22 Δεκ: 10 κρούσματα στη Δράμα, 853 στην Ελλάδα, 83 νεκροί και 491 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

21 Δεκ: 8 κρούσματα στη Δράμα, 526 στην Ελλάδα, 85 νεκροί και 505 διασωληνωμένοι

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Δεν πέρασε η πρόταση Πέτροβιτς να είναι η Νίκη της Σαμοθράκης νέο σήμα της ΑΜΘ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

26 Δεκ: 1 κρούσμα στη Δράμα, 262 στην Ελλάδα, 473 διασωληνωμένοι – 46 νεκροί

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

25 Δεκ: 8 κρούσματα στη Δράμα, 617 στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Εμπορικός Σύλλογος Δράμας: Για άλλη μια φορά η κυβέρνηση μας εμπαίζει

ΔΗΜΟΣ ΔΡΑΜΑΣ24 ώρες πριν

18 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα για τρίτη ημέρα, 320 στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

2η συνεχόμενη ημέρα χωρίς κρούσμα η Δράμα, 237 κρούσματα στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

Το λυκόφως των αξιών Άρθρο, του Τζίμα Μαργαρίτη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

16 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα, 510 στην Ελλάδα, 20 νεκροί, 323 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

15 Ιαν: 1 κρούσμα στη Δράμα, 610 στην Ελλάδα, 34 νεκροί, 319 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

Εντοπίστηκε ο δράστης της βεβήλωσης Μνημείων

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ4 ημέρες πριν

Η 3dmellon μετατρέπει τις ηλεκτρονικές αγορές σε συναρπαστική εμπειρία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

Ψυχολογική διαχείριση της πανδημίας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

14 Ιαν: 2 κρούσματα στη Δράμα, 599 στην Ελλάδα, 33 νεκροί, 328 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Σχετικά με τις διαγραμμίσεις των διαβάσεων πεζών στο Δήμο Παρανεστίου

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Πρόταση καταβολής χρηματικού ανταλλάγματος στο αστυνομικό προσωπικό

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

«Κουρμπάνι 2021»

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

13 Ιαν: 3 κρούσματα στη Δράμα 671 στην Ελλάδα, 25 νεκροί, 340 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ7 ημέρες πριν

12 Ιαν: 7 κρούσματα στη Δράμα, 866 στην Ελλάδα, 27 θάνατοι, 337 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

11 Ιαν: 1 κρούσμα στη Δράμα, 444 στην Ελλάδα, 39 νεκροί, 350 διασωληνωμένοι

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών

error: Content is protected !!