ΠΡΟΒΟΛΗ – ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΤΩΝ ΣΥΝΔΥΑΣΜΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ
Στο νόμο 3870/2010 οι περιορισμοί εμφάνισης των υποψηφίων στα ΜΜΕ περιγράφετε στο άρθρο 6, παράγραφο 2, αναφέροντας μόνο τις τηλεοράσεις, τα ραδιόφωνα και το διαδίκτυο και αφορούν τη ροή εικόνας και ήχου. Συγκεκριμένα ο νόμος αναφέρει:
2. α. Απαγορεύεται στους επικεφαλής των συνδυασμών, αντιπεριφερειάρχες, υποψηφίους περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους να παρουσιάζουν αμέσως ή εμμέσως κάθε είδους εκπομπές, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, οι οποίες μεταδίδονται από δημόσιους και ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς, ελεύθερης λήψης, καθώς και από διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες εξαιρουμένων των προσωπικών ιστοσελίδων των υποψηφίων και των ιστοσελίδων των συνδυασμών.
β. Οι εμφανίσεις των επικεφαλής των συνδυασμών, των αντιπεριφερειαρχών, καθώς και των υποψήφιων περιφερειακών και δημοτικών συμβούλων, σε πάσης φύσεως εκπομπές δημόσιων ή ιδιωτικών ραδιοφωνικών ή τηλεοπτικών σταθμών ελεύθερης λήψης, φορείς παροχής κάθε μορφής συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών, καθώς και σε διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες, υπό οποιαδήποτε μορφή κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου επιτρέπεται, ως εξής:
i. Σε κάθε ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθμό εθνικής εμβέλειας επιτρέπεται η εμφάνιση δύο (2) φορές.
ii. Σε κάθε ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθμό τοπικής ή περιφερειακής εμβέλειας, επιτρέπεται η εμφάνιση μία (1) φορά.
iii. Σε διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες επιτρέπεται μία (1) εμφάνιση.
iv. Ως εμφανίσεις, κατά την έννοια της παρούσας παραγράφου, θεωρούνται οι προσωπικές συνεντεύξεις των ανωτέρω υποψηφίων, η συμμετοχή τους σε οργανωμένες συζητήσεις, περιλαμβανομένων και εκείνων που εντάσσονται στα δελτία ειδήσεων, καθώς και η κάλυψη, κατόπιν αιτήματος τους της προεκλογικής τους δραστηριότητας.
Και στο άρθρο 7 ορίζει την προεκλογική περίοδο 30 ημέρες πριν τον Α’ γύρο
5. Προεκλογική περίοδος, για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου είναι το χρονικό διάστημα των τριάντα (30) ημερών, που προηγείται της ψηφοφορίας του Α` γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών.
Το Υπουργείο Εσωτερικών έδωσε διευκρινήσεις, με τη μορφή ερωτήσεων – απαντήσεων για τον περιορισμό στην προβολή Συνδυασμών και Υποψηφίων.
Εφημερίδες:
Στο νόμο δεν αναφέρονται περιορισμοί για την προβολή σε εφημερίδες. Τι πραγματικά ισχύει;
Εκ του νόμου, δεν τίθεται περιορισμός.
Διαδίκτυο:
Υπάρχει ο περιορισμός της μίας εμφάνισης όταν λειτουργεί σαν Webtv ή live streaming δηλαδή με βίντεο.
Οι πιο πάνω διατάξεις αναφέρονται σε περιορισμούς για εμφανίσεις και παρουσίαση εκπομπών ή συμμετοχής σε εκπομπές σε Ρ/Τ σταθμούς και επεκτείνονται στο διαδίκτυο (προφανώς πάλι για εκπομπές και εμφανίσεις, δηλαδή «WEB TV» σε «LIVE» ή «on demand» μετάδοση, συνέντευξης, ομιλίας κλπ) θέτοντας περιορισμό για μία τέτοιου είδους εμφάνιση σε κάθε διαδικτυακό μέσο. Είναι φανερό ότι και στο διαδίκτυο ισχύει ο περιορισμός των οργανωμένων συζητήσεων π.χ. debate όπως και στα κανάλια. Είναι σωστά όλα αυτά, όπως περιγράφονται;
Σχετικά με το διαδίκτυο – με εξαίρεση τις προσωπικές ιστοσελίδες και τις ιστοσελίδες των συνδυασμών – ο υποψήφιος μπορεί να παραχωρήσει μια συνέντευξη ανά δικτυακό τόπο.
Δεν υπάρχει περιορισμός όταν λειτουργεί σαν εφημερίδα, δηλαδή γραπτά και επιτρέπετε η αναμετάδοση δηλώσεων ή συνεντεύξεων από άλλους διαδικτυακούς τόπους αναφέροντας την πηγή.
Θεωρείται επίσης ότι δεν τίθεται κανένας περιορισμός στη δημοσίευση άρθρων, δηλώσεων ή ομιλιών, περιοδειών και άλλων προεκλογικών δραστηριοτήτων των υποψηφίων, καθώς και των θέσεων των συνδυασμών, αλλά και συνεντεύξεων γραπτού κειμένου στο διαδίκτυο, με δεδομένο ότι όλα τα παραπάνω αποτελούν δημοσιογραφική ύλη. Φυσικά υπό την προϋπόθεση ότι δεν εμπεριέχουν οικονομική συναλλαγή (απαγορεύεται από το νόμο), κάτι που είναι αυτονόητο, αφού αποτελεί βασικό κανόνα της δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Τι επιτρέπεται τελικά;
Στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής κάλυψης επιτρέπονται στο διαδίκτυο η καταγραφή των δηλώσεων κτλ. Επίσης επιτρέπεται η αναμετάδοση δηλώσεων ή συνεντεύξεων από άλλους δικτυακούς τόπους εφόσον υπάρχει η σχετική επισήμανση.
Στο ν. 3870/2010 δεν γίνεται καμία άλλη αναφορά για το διαδίκτυο πλην της γενικής επισήμανσης ότι επιτρέπεται η ελεύθερη διακίνηση προεκλογικού υλικού μέσω του διαδικτύου. Με βάση τους συγκεκριμένους περιορισμούς που θέτει ο νόμος, αλλά και την αναφορά που γίνεται στη συνοδευτική εγκύκλιο για τις δαπάνες και τους τρόπους προβολής υποψηφίων και συνδυασμών, είναι προφανές ότι, υποψήφιοι και συνδυασμοί μπορούν να προβληθούν από το διαδίκτυο (στο πλαίσιο του ορίου δαπανών που δικαιούνται) με διαφημιστικά «banners». Υπάρχει κάποιος περιορισμός για το περιεχόμενο των banners; π.χ. θέμα αρνητικής διαφήμισης ή αν μπορεί να υπάρχει φωτογραφία και σε banner υποψηφίου συμβούλου ή μόνο στου επικεφαλής του συνδυασμού;
Δεν υπάρχει περιορισμός στα banners, υπό την επιφύλαξη ωστόσο, της έκδοσης τιμολογίου και του υπολογισμού στις δαπάνες του συνδυασμού ή του υποψηφίου.