Το νομοσχέδιο που βάζει τέλος στο αδιέξοδο της μη διεξαγωγής των εξετάσεων για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης εδώ και πάνω από τέσσερις μήνες, κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης. Πρόκειται για το ν/σ με τίτλο «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις» και αναμένεται να βάλει τέλος σε μια εκκρεμότητα τεσσάρων μηνών.
Οι μεγάλες σαρωτικές αλλαγές αφορούν στον τρόπο εξέτασης, με τη διαδικασία να καταγράφεται από οπτικοακουστικά μέσα, ενώ ο εκπαιδευτής του εξεταζόμενου δεν θα είναι εντός του οχήματος. Παράλληλα, εισάγεται νέο σύστημα για διπλώματα οδήγησης σε 17χρονους με συνοδό αλλά υπό προϋποθέσεις μεταξύ των οποίων και αυξημένο ασφάλιστρο και ο συνοδός να μην έχει κανένα πόντο ποινής λόγω παράβασης τον τελευταίο χρόνο.
Οι αλλαγές
Η διαδικασία της εξέτασης θα ελέγχεται από ένα κέντρο που θα δημιουργηθεί στο υπουργείο Μεταφορών, ενώ τα οχήματα θα έχουν κάμερες και μικρόφωνα με απευθείας σύνδεση στο Υπουργείο.
Σε όλα τα στάδια η διαδικασία θα καταγράφεται από οπτικοακουστικά μέσα που θα παρέχουν εικόνα και ήχο τόσο από το εσωτερικό οχήματος ή χώρου όσο και από το δρόμο στην πρακτική εξέταση, διαφορετικά θα είναι άκυρη.
Κατά την εξέταση των υποψηφίων κάθε εκπαιδευτικό όχημα θα πρέπει απαραίτητα να διαθέτει διαδικτυακή σύνδεση για συνεχόμενη σύνδεση µε το κέντρο ελέγχου του υπουργείου.
Η θεωρητική εξέταση και η δοκιμασία προσόντων θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο και θα καταγράφονται µε τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων, απεικονίζοντας τον χώρο, τους συμμετέχοντες, το εσωτερικό του εκπαιδευτικού οχήματος και το οδικό δίκτυο στο οποίο κινείται.
Οι υποψήφιοι οδηγοί, όπως αναφέρει το newsauto.gr, θα υποβάλλονται πρώτα σε θεωρητική εξέταση και µόνο εφόσον αυτή είναι επιτυχής θα ακολουθεί η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς.
Η πρακτική εξέταση θα διενεργείται σε δύο στάδια, την ίδια ηµέρα. Στο πρώτο στάδιο θα εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης (πορεία) και εφόσον αυτό ολοκληρωθεί µε επιτυχία, θα ακολουθεί η εξέταση στις ειδικές δοκιμασίες. Αν ο υποψήφιος αποτύχει στο δεύτερο στάδιο, θα επανεξετάζεται και στο πρώτο.
Στο πρώτο στάδιο ο εξεταζόμενος θα είναι μαζί με τον εξεταστή και τον εκπαιδευτή τουλάχιστον για τον πρώτο εφαρμογής του νέου νόμου ενώ στο δεύτερο στάδιο ο υποψήφιος οδηγός θα είναι εντελώς μόνος του όπως και οι υποψήφιοι επί της εκπαιδευτικής μοτοσικλέτας. Ο εξεταστής για κάθε υποψήφιο θα προκύπτει µέσω ηλεκτρονικής κλήρωσης πριν από την εξέταση κάθε σταδίου, ενώ οι εξεταστές θα είναι αποκλειστικής απασχόλησης.
Οδήγηση από τα 17 έτη
Με το νομοσχέδιο θεσμοθετείται η συνοδευόμενη οδήγηση για τους 17χρονους, αφού πρώτα περάσουν τη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση και επιτύχουν στις αντίστοιχες εξετάσεις. Τότε θα τους χορηγείται βεβαίωση δυνατότητας οδήγησης με συνοδό, ο οποίος θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 30 ετών, να έχει δίπλωμα οδήγησης για πέντε χρόνια και να μην του έχει καταλογιστεί βαθμός ποινής στο point system.
Ο ανήλικος θα πρέπει να έχει ειδική ασφαλιστική κάλυψη και θα λάβει την οριστική άδεια οδήγησης μόλις συμπληρώσει τα 18 χρόνια.
Οι κυρώσεις
Οι παραβάσεις -αφορούν τον υποψήφιο οδηγό, τον επιτηρητή θεωρητικής εξέτασης, τον εκπαιδευτή οδηγών, τη σχολή οδηγών, τον εξεταστή και τον αξιολογητή- κατατάσσονται ανάλογα με το βαθμό σοβαρότητάς τους: πολύ σοβαρή, σοβαρή και ελαφρά.
Τα πρόστιμα αρχίζουν από τα 100 ευρώ και φτάνουν μέχρι και τις 6.000 ευρώ.
Δίπλωμα οδήγησης σε 5 ημέρες και με 15 ευρώ εξέταστρα
Η οριστική απόφαση για τη χορήγηση διπλώματος οδήγησης θα λαμβάνεται σε πέντε ημέρες από τη δοκιμασία και αφού έχει εξεταστεί όλο το οπτικοακουστικό υλικό, ενώ τα εξέταστρα ορίζονται σε 15 ευρώ.
Στη δοκιμασία των προσόντων ο εκπαιδευτής του υποψηφίου δεν θα βρίσκεται εντός του οχήματος, ενώ την εξέταση θα διενεργεί ένας εξεταστής.
Η διαδικασία θα καταγράφεται από οπτικοακουστικά μέσα καθ’ όλη τη διάρκειά της, διαφορετικά θα είναι άκυρη. Η θεωρητική και η πρακτική εξέταση θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο ενώ το ζευγάρι εξεταζόμενου – εξεταστή θα προκύπτει από ηλεκτρονική κλήρωση λίγο πριν από την εξέταση.
Από το νομοσχέδιο ορίζεται ότι οι εξεταστές θα είναι αποκλειστικής απασχόλησης, οι εξετάσεις θα διενεργούνται εντός ωραρίου, ενώ δίνεται λύση και για την αμοιβή τους από τον περασμένο Μάιο.
Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ, in.gr, Ελεύθερος Τύπος