Connect with us

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

1 Ιουλίου 1913 Απελευθέρωση της Δράμας

Δημοσιεύθηκε

στις

*μια αναδρομή στην ιστορία της πόλης κατά τους Α΄και Β΄Βαλκανικούς πολέμους και το ιστορικό της απελευθέρωσης.

*Ο πρωταγωνιστικός ρόλος του Μητροπολίτη Αγαθάγγελου στην απελευθέρωση της Δράμας- ο ρόλος του Χρυσόστομου Καλαφάτη (κατόπιν Εθνομάρτυρα  Μητροπολίτη Σμύρνης)

*οι θηριωδίες των Βουλγάρων και η καταστροφή του Δοξάτου.

apel-dramas

Ο πρωταγωνιστικός ρόλος του Μητροπολίτη Αγαθάγγελου στην απελευθέρωση της Δράμας την 1η Ιουλίου 1913.

«Χαράς ευαγγέλια! Ελευθερία και Ελευθέρια εορτάζομεν από της 4 μ.μ. έν τη Δράμα. Αναπνέομεν! Ζώμεν! Κινούμεθα! Ο ελληνικός μας στρατός νικητής και τροπαιούχος είσήλθεν είς την Δράμαν. Χαρά! Αγαλλίασις, άσματα! Ελευθερία!»Έτσι ακριβώς απαθανατίζει τον πανηγυρισμό για την απελευθέρωση της Δράμας από τον ελληνικό στρατό, την 1η Ιουλίου 1913, ο τότε Μητροπολίτης Αγαθάγγελος, εκ των πρωταγωνιστών των γεγονότων εκείνων των ημερών.

Ο ελληνικός στρατός εισήλθε απελευθερωτής στην πόλη, υπό την ηγεσία του Συνταγματάρχη Νικολάου Μιχαλόπουλου Αρκαδινού, έπειτα από 529 χρόνια δουλείας, με πολλά δεινά για τον ντόπιο πληθυσμό της περιοχής, που, παρά τα όσα υπέστη, ούτε μια στιγμή δεν ξέχασε τη μεγάλη ιστορία του ούτε και απεμπόλησε την ταυτότητά του.

Σε αυτό, τεράστια υπήρξε η συμβολή των ίδιων των Ελλήνων, αλλά εξίσου επίζηλη στη διατήρηση της ελληνικότητας της περιοχής υπήρξε η συμβολή των Εφοροδημογερόντων, αλλά και των ηρωικών ταγών της Εκκλησίας, οι οποίοι, ως καλοί ποιμένες, έθεσαν την ψυχή τους υπέρ του ευσεβούς ποιμνίου τους, θέτοντας κάτω από τη δαμόκλεια σπάθη των κατακτητών την κεφαλή τους, θεωρώντας ως πράξη θεάρεστη τον όλο αγώνα τους. Έναν αγώνα συναδελφωμένο με το θάνατο.

Το ΑΠΕ-ΜΠΕ ερεύνησε διάφορες πηγές για τα γεγονότα των ημερών εκείνων (Γενικό Επιτελείο Στρατού/ Διεύθυνση Ιστορίας, Δημόσια Βιβλιοθήκη Δράμας, Ημερολόγιο Μητροπολίτου Αγαθάγγελλου, «Οι δραματικαί περιπέτειαι της Δράμας μέχρι της απελευθερώσεως αυτής, Εκδόσεις ΠΕΛΑΣΓΟΣ, συγγραφέων, Γ.Χατζόπουλου, Β.Πασχαλίδη, Τ.Τσελεπίδη) και αναδεικνύει ορισμένα κομβικά σημεία τους καθώς και το ρόλο του μητροπολίτη Αγαθάγγελου.

Ο Μητροπολίτης Αγαθάγγελος

Άγιος Εθνομάρτυρας και Ιερομάρτυρας Χρυσόστομος Καλαφάτης, Μητροπολίτης Σμύρνης

Άγιος Εθνομάρτυρας και Ιερομάρτυρας

Χρυσόστομος Καλαφάτης,

Μητροπολίτης Σμύρνης

«Και είναι αναμφίλεκτο ότι δύσκολα θα μιλούσαμε σήμερα για Ελληνική Δράμα, αν δεν υπήρχαν οι θεόσταλτες μορφές του Χρυσόστομου Καλαφάτη και του Αγαθάγγελου Β΄Κωνσταντινίδη, του Μάγνητος, οι οποίοι, ως φιλόστοργοι γονείς, έθεσαν πολλές φορές κάτω από τις φτερούγες τους το δοκιμαζόμενο σκληρά ποίμνιο τους»,αναφέρει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο συγγραφέας και πρώην Λυκειάρχης κ. Γιώργος Χατζόπουλος.

Να, τι αναφέρεται χαρακτηριστικά στο βιβλίο- ημερολόγιο του Μητροπολίτη Αγαθάγγελου: «Τιτάνια η συμβολή του Χρυσόστομου Καλαφάτη, του Εθνομάρτυρα Μητροπολίτη Δράμας – Σμύρνης, ο οποίος ερχόμενος στη Δράμα, σε ένα χώρο δεινώς και ανηλεώς πυρακτούμενο από ανθέλληνες, ζήτησε εν γνώσει του το σταυρό του μαρτυρίου.

Καθιστάμενος από νωρίς στόχος απροσπέλαστος των κατακτητών, απομακρύνθηκε βίαια από το προσφιλές ποίμνιο του! Αλλά η Θεία Πρόνοια, η περιβάλλουσα με ιδιαίτερη στοργή το Γένος των Ελλήνων, μερίμνησε κατά τρόπο εύστοχο και σοφό για τη διαδοχή του.

Στις 13 Μαρτίου 1910, δύο ημέρες μετά την απομάκρυνση του Χρυσόστομου Καλαφάτη από τη Μητρόπολη της Δράμας , φθάνει ο Αγαθάγγελος, η έλευση του οποίου υπήρξε για τον ίδιο νέα πυρακτωμένη κάμινος, αλλά ευεργετική για το ποίμνιο του, το οποίο δοκιμαζόμενο σκληρά ουδέποτε ξέχασε τη ιστορία του.

Αντιλαμβάνεται από την πρώτη στιγμή την κατάσταση που επικρατεί στο νομό και συναισθάνεται το βάρος της αποστολής του. Υπολογίζει με ακρίβεια το μέγεθος του αγώνα που θα κάνει. Μα δεν πτοείται. Η ψυχή του γίνεται γρανίτης πάνω στον οποίο θα συντρίβονται καθημερινώς τα μανιασμένα κύματα των κατακτητών».

Μητροπολίτης Αγαθάγγελος

Μητροπολίτης Αγαθάγγελος

Μελετώντας κάποιος το λεπτομερές έργο του «Αι Δραματικαί Περιπέτειαι Δράμας μέχρι της απελευθερώσεως αυτής, ήτοι από της 1ης Ιουνίου μέχρι της 1ης Ιουλίου 1913», διαπιστώνει το πλήθος των αρετών ενός Ιεράρχη, ο οποίος επιδίδεται σε αγώνα προστασίας, στήριξης , αναπτέρωσης του ηθικού του ποιμνίου του και απόκρουσης ανόμων σχεδίων των πανσλαβιστών και Βουλγάρων.

Οι αρετές του αυτές διαφαίνονται από τη μελέτη των περίπου 20 εγγράφων και των ισαρίθμων τηλεγραφημάτων, που έστελνε κάθε τόσο στους πανίσχυρους της εποχής εκείνης- Δόμπρεφ, Βούλγαρο πολιτικό διοικητή της Δράμας , Κοετσίκωφ, Στρατιωτικό διοικητή του Νομού Δράμας , Στρατηγό Κοβάτσεφ, Βούλκωφ, Γενικό διοικητή Μακεδονίας καθώς και στο Βούλγαρο βασιλιά Φερδινάνδο.

Θαυμάζει κάποιος το θάρρος με το οποίο διαμαρτύρεται προς τους ανωτέρω παραλήπτες των εγγράφων και τηλεγραφημάτων του για όσες βαρβαρότητες διέπρατταν εις βάρος του δραμινού λαού οι κατακτητές. Δεν είναι δε λίγες οι περιπτώσεις, κατά τις οποίες οι διαμαρτυρίες παίρνουν τη μορφή της απειλής.

Έντονη είναι η διαμαρτυρία του για τις συλλήψεις των ιερέων της Μητρόπολής του, τις κακοποιήσεις των προκρίτων της υπαίθρου, τις ληστείες εις βάρος των ελληνικών οικογενειών και την προσβολή της τιμής των γυναικών της Νικήσιανης και του Παγγαίου.

Από τους άμβωνες των εκκλησιών προτρέπει, συχνότατα, περιφρονώντας κάθε κίνδυνο, τους Έλληνες Χριστιανούς να επιδείξουν εγκαρτέρηση και θάρρος μπροστά στις βουλγαρικές ωμότητες.

Είναι χαρακτηριστικό της γενναιότητάς του το ακόλουθο περιστατικό, σε μια από τις εξόδους του στην πόλη της Δράμας, κατά την οποία λίγο έλειψε να λογχισθεί από πενταμελή βουλγαρική στρατιωτική περίπολο.

Τη σκηνή μας την περιγράφει ανάγλυφα στο Ημερολόγιό του: «Πορευόμενος εκ της Ιεράς μου Μητρόπολης εις το Διοικητήριο διατρέχω τον κίνδυνο να λογχισθώ εις τας 11 το πρωί της 26ης Ιουνίου 1913 υπό πενταμελούς βουλγαρικής περιπόλου. Δύο εκ των περιπόλων, γνωρίζοντες την Τουρκική ήλθον προς με, με εφ’ όπλου λόγχην και προτείνοντες αυτάς είπον να απέλθω εις την Μητρόπολη μου αμέσως διότι απαγορεύεται εις πάντας η εκ των οικιών έξοδος. Απήντησα ότι δι’εμέ ως Βλαδίκαν, δηλαδή αρχιερέα, επιτρέπεται. Τότε εις θυμωθείς έτι μάλλον έθηκε και φυσίγγια εις το όπλον και επλησίασε κατ’ εμού, οπότε δείξας τον επί του στήθους μου πάντοτε κατά τας εξόδους μου κρεμάμενον μέγαν εγκόλπιον σταυρόν, τω είπον να κτυπήσει τον σταυρόν και το στήθος. Εκείνος απήντησε: “Δεν κτυπώ τον σταυρόν”. Τότε τω λέγω δυνατή τη φωνή τουρκιστί: Εύγε, είσαι καλός Χριστιανός, βγάλε τον σκούφον σου και φίλησον τον σταυρόν. Και εκείνος εφίλησε τον σταυρόν και το χέρι μου».

Ο θαυμασμός για τον Ιεράρχη εντείνεται με την απόφασή του να διατηρεί, με απόλυτη μυστικότητα, ένοπλες ελληνικές ομάδες. Είναι τα τμήματα εκείνα που βρίσκονταν σε διαρκή εγρήγορση για να εμποδίσουν τον κατακτητή να θέσει σε εφαρμογή το σχέδιό του για την εξόντωση του ελληνικού στοιχείου της Δράμας.

Μα κάποτε τα δεινά τελείωσαν. Ο εφιάλτης του θανάτου χάθηκε. Ο ελληνικός στρατός κατατρόπωσε τον εχθρό και την 1η Ιουλίου 1913 απελευθερώνει τη Δράμα. Ο μεθυσμένος από το “νέκταρ” της λευτεριάς δραμινός λαός ξεχύνεται στους δρόμους. Προηγείται η βιβλική μορφή του Αγαθαγγέλου. Πρώτος στον κίνδυνο ο Ιεράρχης, πρώτος και στον πανηγυρισμό της Λευτεριάς.

Η απελευθέρωση της Δράμας ανήκει ιστορικά στο πλαίσιο των πολεμικών επιχειρήσεων, που έλαβαν χώρα στη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων.

Η έναρξη του πρώτου Βαλκανικού Πολέμου, το Σεπτέμβριο του 1912, βρίσκει την Ελλάδα σύμμαχο της Σερβίας, της Βουλγαρίας και του Μαυροβουνίου, ενώ η Δράμα, όπως και όλη η Βόρεια Ελλάδα, βρίσκεται υπό την κατοχή της Τουρκίας. Η τελευταία, «σκιά» πια της άλλοτε κραταιής Οθωμανικής Αυτοκρατορίας κλονίζεται ήδη ισχυρά, υπό το βάρος της επικείμενης επίθεσης των συνασπισμένων λαών της Βαλκανικής, που αγωνίζονται να απελευθερώσουν τα εθνικά τους εδάφη.

Η πορεία των επιχειρήσεων φέρνει τελικά την Ελλάδα στη Θεσσαλονίκη, ενώ η Βουλγαρία καταλαμβάνει, το Νοέμβριο του 1912, την περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και, φυσικά, τη Δράμα. Έκτοτε κι επί οχτώ μήνες, η Δράμα παραμένει στα χέρια των Βουλγάρων. Είναι η περίοδος της πρώτης βουλγαρικής κατοχής.

Με την έναρξη του δεύτερου Βαλκανικού Πολέμου, στις 17 Ιουνίου 1913, οι Βούλγαρου βρίσκονται αντιμέτωποι με τους τέως συμμάχους τους, τους Έλληνες και τους Σέρβους. Η απληστία και η υπεροψία τους τούς εμποδίζει να αντιληφθούν ότι μειονεκτούν έναντι των αντιπάλων τους. Έτσι, η μία μετά την άλλη, οι ελληνικές πόλεις απελευθερώνονται.

«Πήραμε την Θεσσαλονίκη μας, τας Σέρρας τας ωραίας και την Δράμα», τραγουδούσαν, σε εμβατηριακούς ρυθμούς, οι Έλληνες της εποχής.

Πώς όμως ο ελληνικός στρατός έφτασε στη μεγάλη αυτή νίκη; Σύμφωνα με στοιχεία από τα αρχεία του Γενικού Επιτελείου/Διεύθυνση Ιστορίας, η προέλαση του Ελληνικού Στρατού προς τους νέους αντικειμενικούς σκοπούς, όπως αυτοί καθορίστηκαν με διαταγή του Γενικού Στρατηγείου, άρχισε σταδιακά και αφού προηγουμένως οι μονάδες συμπλήρωσαν τις απαραίτητες προετοιμασίες τους.

Η VII Μεραρχία, αφού ενισχύθηκε με το 15ο Σύνταγμα Πεζικού της VIII Μεραρχίας, που έφτασε στις Σέρρες μέσω Θεσσαλονίκης από την Κορυτσά, έστειλε στις 30 Ιουνίου το 21ο Σύνταγμα Πεζικού και μία μοίρα Πυροβολικού προς τη Δράμα και με την υπόλοιπη δύναμή της προέλασε από το πρωί της 1ης Ιουλίου προς το Νευροκόπι.

Το Απόσπασμα του 21ου Συντάγματος (Απόσπασμα Δράμας) έφτασε το βράδυ της 30ής Ιουνίου στο χωριό Αγγίστα και την επομένη, ύστερα από σύντομο αγώνα, εισήλθε στη Δράμα, που πρόλαβε να σώσει από βέβαιο εμπρησμό. Οι κάτοικοι της πόλεως επιφύλαξαν θερμή υποδοχή στα ελληνικά τμήματα.

Στην κωμόπολη του Δοξάτου, όμως, στα νοτιοανατολικά της Δράμας, οι Βούλγαροι κατά την υποχώρησή τους, στις 30 Ιουνίου, διέπραξαν μεγάλης εκτάσεως βανδαλισμούς, την πυρπόλησαν και έσφαξαν περισσότερους από 3.000 κατοίκους της, μεταξύ των οποίων πολλούς ιερείς, γυναίκες και παιδιά.

Η υπόλοιπη δύναμη της VII Μεραρχίας, προελαύνοντας προς το Κάτω Νευροκόπι, κατέλαβε, στις 2 Ιουλίου, ύστερα από μεγάλο αγώνα, τα υψώματα Μπαμπίνας και προωθήθηκε στα νότια του χωριού Κάτω Βροντού.

Χαρακτηριστικό ήταν και το τηλεγράφημα που απέστειλε στο τότε Υπουργείο Στρατιωτικών ο Στρατηγός Δούσμανης, ο οποίος αναφέρει- μεταξύ άλλων- για την απελευθέρωση της Δράμας: «…Σήμερον εις το αριστερόν και το κέντρον του μετώπου μας ο στρατός προήλασε χωρίς να συναντήση τον εχθρόν. Εις το άκρον δεξιόν ημών ημέτεραι δυνάμεις μετά πείσμονα μάχην διηρκέσασαν από 9ης πρωίας μέχρι 4.30′ εσπερινής ώρας παρά την Αλιστράτην και Κρίτσαβαν έτρεψαν τον εχθρόν εις φυγήν και κατέλαβον την Δράμαν. Ο Μητροπολίτης Δράμας και πάντες οι κάτοικοι μη εξαιρουμένων ουδέ των Τούρκων και Ισραηλιτών μετά δακρύων χαράς εδέχθησαν ως σωτήρα τον Ελληνικόν Στρατόν, σώσαντα αυτούς ως έλεγον εκ βεβαίας καταστροφής…».

Η Δράμα δεν είναι μια συνηθισμένη πόλη του ελληνικού χώρου που υπέστη απλά πολλαπλές καταστροφές από τους εξωτερικούς εχθρούς. Η πόλη κι ο νομός κυριολεκτικά ξεκληρίστηκαν από τους εκάστοτε επιδρομείς και το αίμα των Δραμινών μαρτύρων πότισε βαθειά τη γη.

Πηγή: ΑΠΕ  του Γιάννη Ιωαννίδη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Κεντρική επετειακή εκδήλωση για τα 81 χρόνια από την Βουλγαρική Θηριωδία

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Τέλεση επετειακών εκδηλώσεων για τα 81 χρόνια από την Βουλγαρική Θηριωδία στην μνήμη των θυμάτων από τα βουλγαρικά στρατεύματα κατοχής στον Δήμο Δράμας

Πέμπτη, 29 Σεπτεμβρίου 2022
  • 7:30 – Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Αγίου Νικόλαου χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ξάνθης και Περιθεωρίου κ.κ. Παντελεήμονος , Τοποτηρητού της Ιεράς Μητροπόλεως Δράμας, μετά του Ιερού Κλήρου της πόλης 10:00- Προσέλευση επισήμων 10:30- Τέλεση Μνημοσύνου Ομιλία από τον Δήμαρχο Δράμας κ. Χριστόδουλο Μαμσάκο για την επέτειο της ημέρας
  • Εν πομπή μετάβαση στο σημείο Σφαγιασθέντων, έναντι Ξενοδοχείου <<Ξενία>> με ενδιάμεση στάση και κατάθεση στεφάνου στην προτομή του Δημάρχου Δράμας Θεόφιλου Αθανασιάδη στην ομώνυμη οδό.
  • Επιμνημόσυνη δέηση
  • Κατάθεση στεφάνων
  • Τήρηση ενός λεπτού σιγής
  • Εθνικός Ύμνος
  • Λήξη Τελετής
ΔΡΑΜΑ ( ΜΝΗΜΕΙΟ ΚΟΡΥΛΟΒΟΥ) – Πέμπτη, 29 Σεπτεμβρίου 2022
  • 17:30- Επιμνημόσυνη δέηση στο Μνημείο του Κορυλόβου
  • Κατάθεση στεφάνων
  • Τήρηση ενός λεπτού σιγής
  • Εθνικός Ύμνος
  • Λήξη Τελετής

ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙΟΥ – Πέμπτη, 29 Σεπτεμβρίου 2022

  • 17:45- Επιμνημόσυνη δέηση στο Μνημείο των Αδελφών Μαίρης και Σταματίας Ζαχαροπούλου , Ελένης Μπρέζα, Χρηστάκου Ζεφαλή και Ιωάννη Μαυρίδη
  • Κατάθεση στεφάνων
  • Τήρηση ενός λεπτού σιγής
  • Εθνικός Ύμνος
  • Λήξη Τελετής

Διαβάστε όλο το άρθρο

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Μήνυμα Αντιπεριφερειάρχη για τη σφαγή της Δράμας της 29ης Σεπτεμβρίου 1941

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

ΜΗΝΥΜΑ ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΔΡΑΜΑΣ

ΓΡΗΓΟΡΗ ΠΑΠΑΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

ΓΙΑ ΤΗ ΣΦΑΓΗ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ ΤΗΣ 29ης ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 1941

 

Κατά τη Βουλγαρική Κατοχή  στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (1941-1944), ο δραμινός πληθυσμός βίωσε μια πρωτοφανή σε σκληρότητα βία από τις δυνάμεις κατοχής. Τα εκτεταμένα  βουλγαρικά αντίποινα συγκλόνισαν την κοινή γνώμη και χαράχτηκαν στη δημόσια μνήμη ως «η σφαγή της Δράμας».

Ως εξέγερση και σφαγή της Δράμας  αναφέρεται η εξέγερση των Ελλήνων ενάντια στην βουλγαρική κατοχή και τον επιχειρούμενο εκβουλγαρισμό, και η σφαγή που ακολούθησε από τις δυνάμεις κατοχής. Η εξέγερση ξέσπασε στις 28 Σεπτεμβρίου και διήρκεσε μέχρι τις 2 Οκτωβρίου του 1941, ενώ μέχρι τις 5 του ίδιου μήνα, οι βουλγαρικές δυνάμεις εκτόπισαν τους Έλληνες αντάρτες και πρόσφυγες από τους γειτονικούς ορεινούς όγκους.

Αποτέλεσε την πρώτη μαζική λαϊκή εξέγερση στον ελλαδικό χώρο αλλά και ένα από τα πρώτα (αναφέρεται και ως το πρώτο) σε ευρωπαϊκή κλίμακα κίνημα εναντίον του Άξονα. Μετά την καταστολή του κινήματος ακολούθησαν μαζικά αντίποινα κυρίως στον νομό Δράμας από τα βουλγαρικά στρατεύματα κατοχής. Σφαγές κατά Ελλήνων έλαβαν χώρα στην πόλη της Δράμας καθώς και στην ευρύτερη περιοχή όπως στο Δοξάτο, τη Χωριστή, την Αδριανή, την Προσοτσάνη, τα Κουδούνια, τον Καλό Αγρό, το Νικοτσάρα, το Μυλοπόταμο, τα Κύργια κ.λπ., ενώ λίγοι ήταν οι οικισμοί που δεν μέτρησαν νεκρούς.

Η Σφαγή του δραμινού λαού ήταν μία ακόμη θυσία ανάμεσα στις τόσες πολλές που υπέστησαν οι Έλληνες κατά τους απελευθερωτικούς τους αγώνες διαχρονικά. Τα γεγονότα του Σεπτεμβρίου του 1941 απέδειξαν ότι οι πρωτοπόροι Έλληνες της εθνικής αξιοπρέπειας και ανεξαρτησίας ήταν οι Δραμινοί που βασανίστηκαν και εκτελέστηκαν, αλλά δεν συμβιβάστηκαν, δεν έσκυψαν το κεφάλι, δεν βουλγαρογράφτηκαν.

Οι Δραμινοί που πολέμησαν στο βουνό και στην πόλη, στο χωριό και στην κωμόπολη, άοπλοι και ένοπλοι, επιλέγοντας τον αγώνα κατά του κατακτητή και όχι τη συνεργασία μαζί του, προτιμώντας την ελευθερία και όχι τη σκλαβιά. Οι Δραμινοί που έπεσαν θύματα στην άνιση πάλη κατά των Βούλγαρων φασιστών ποτίζοντας με αίμα το δέντρο της ελευθερίας της Ελλάδας από την αρχή της Κατοχής.

ΑΙΩΝΙΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΝΗΜΗ ΤΟΥΣ!

Διαβάστε όλο το άρθρο

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Στο καθεστώς «Απάτητα Βουνά» το Φαλακρό

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Στο καθεστώς «Απάτητα Βουνά» εντάσσεται το όρος Φαλακρό του νομού Δράμας, όπως ανακοίνωσε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργος Αμυράς, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την προστασία του από ανθρωπογενείς παρεμβάσεις. Θετική είναι η στάση των περισσοτέρων, αρμόδιων και μη, των περιοχών Δράμας στη νέα πρωτοβουλία για το βουνό, ζητώντας, ωστόσο, διευκρινίσεις ως προς τη μελέτη που θα γίνει και τους όρους προστασίας του Φαλακρού.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΤΑΓΚΑThesstoday.gr

Πρόκειται για το μοναδικό βουνό μέχρι στιγμής της βόρειας Ελλάδας που εντάσσεται στα «Απάτητα Βουνά» (το υψηλότερο της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης) όπου θα απαγορεύεται η διάνοιξη δρόμου ή κατασκευή οποιασδήποτε τεχνικής επιφάνειας με απώτερο σκοπό την επιβίωση της άγριας ζωής και τη διατήρηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του φυσικού περιβάλλοντος. Με τον όρο αυτό εξασφαλίζεται, δηλαδή, η αποτροπή δημιουργίας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας όπως ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά πάρκα. Σε ότι αφορά, δηλαδή την εγκατάσταση ΑΠΕ θα απαγορεύεται η έκδοση αδειών αλλά και όσες άδειες έχουν εκδοθεί, θα ανακληθούν.

Θετική εξέλιξη αλλά… ζητούν διευκρινίσεις

Την ανάγκη για διευκρινίσεις σχετικά με τους όρους και τις μελέτες ένταξης του Φαλακρού στο καθεστώς «Απάτητα Βουνά» ετοιμάζονται να ζητήσουν οι αρμόδιοι των περιοχών της Δράμας προκειμένου να γνωρίζουν κατά πόσο θα επηρεάσει θετικά ή αρνητικά όσες δράσεις σχετίζονται με το βουνό. Σε δηλώσεις του στο ThessToday.gr ο πρόεδρος της κοινότητας Κάτω Νευροκοπίου Ησαΐας Χατζηκωνσταντίνου τόνισε ότι πρόκειται για μια πολύ σημαντική ενέργεια καθώς με τον όρο αυτό οριοθετούνται περιοχές και σταματά η ανεξέλεγκτη εκμετάλλευση του βουνού. «Είμαστε υπέρ των επενδύσεων που γίνονται στο βουνό, όπως τύπου ΑΠΕ αλλά είμαστε κατά των ανεξέλεγκτων και μη ελεγχόμενων επενδύσεων που καταστρέφουν το περιβάλλον. Θα ζητήσουμε διευκρινίσεις για το καθεστώς και τι ακριβώς προβλέπεται για τη δική μας περιοχή», είπε χαρακτηριστικά.

Οι αδειοδοτημένες ανεμογεννήτριες και τα φωτοβολταϊκά

Σύμφωνα με τον όρο «Απάτητα Βουνά» ανακαλούνται όσες άδειες έχουν εκδοθεί για επενδύσεις στα βουνά και απαγορεύεται η έκδοση νέων. Για το όρος Φαλακρό μια από αυτές είναι η αδειοδότηση των έξι ανεμογεννητριών που προβλέπεται να εγκατασταθούν στους πρόποδες του βουνού, στην περιοχή Γρανίτης. «Στο Νευροκόπι υπάρχει μεγάλη δράση λατομείων με μάρμαρα. Μέχρι στιγμής δεν έχουν εγκατασταθεί ανεμογεννήτριες αλλά έχει δοθεί άδεια για έξι στον Γρανίτη. Ενδεχομένως με τον νέο καθεστώς, να σταματήσουν. Αυτό που δεν ελέγχθηκε, όπως θα έπρεπε, στην περιοχή μας είναι τα φωτοβολταϊκά πάρκα και μια λύση είναι το καθεστώς αυτό. Δόθηκαν, δηλαδή άδειες και επένδυσαν σε εύφορη γη του Νευροκοπίου με συνέπεια να μειώνεται η παραγωγή της πατάτας για την οποία φημίζεται η περιοχή και ζει από τις πατάτες», εξήγησε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου.

Οι επενδύσεις στο Χιονοδρομικό Κέντρο

Το Χιονοδρομικό κέντρο του Φαλακρού παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού του νομού Δράμας και όπως επισήμανε ο πρόεδρος της κοινότητας Νευροκοπίου η απαγόρευση επενδύσεων θα επηρεάσει σημαντικά τον τουρισμό που έχει η περιοχή. «Ίσως δημιουργηθεί πρόβλημα αν δεν είναι εφικτό να επενδύσουμε περαιτέρω στο χιονοδρομικό κέντρο το οποίο έχει μεγάλη επισκεψιμότητα, όπως με την επέκταση μιας πίστας. Γι’ αυτό λοιπόν είναι αναγκαίες οι διευκρινίσεις σχετικά με μελλοντικές εργασίες στο χιονοδρομικό κέντρο – βασικό κομμάτι του τουρισμού μας – χωρίς να προκαλούμε καταστροφές στο βουνό», υποστήριξε.

Οι δραστηριότητες στο Φαλακρό

Εκτός από επενδύσεις και χιονοδρομικό κέντρο, στο όρος Φαλακρό πραγματοποιούνται και δραστηριότητες όπως αγώνες δρόμου, πεζοπορίες σε δύο μονοπάτια με πλούσια βιοποικιλότητα και καταγράφει υψηλή επισκεψιμότητα. «Οι δραστηριότητες δεν θα επηρεαστούν από το καθεστώς ”Απάτητα Βουνά” αλλά επηρεάζονται από τις επενδύσεις, όταν είναι μη ελεγχόμενες. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να διασφαλιστούν και να συνεχίσουν να γίνονται», πρόσθεσε ο πρόεδρος της κοινότητας Νευροκοπίου.

Υπενθυμίζεται ότι τόσο ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας αλλά και ο Υφυπουργός κ. Γιώργος Αμυράς έχουν δηλώσει ότι η Ελλάδα γίνεται η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που δημιουργεί ειδικό καθεστώς προστασίας για σημαντικούς ορεινούς όγκους και θέτει τα βουνά σε καθεστώς υψηλής προστασίας, απαγορεύοντας την κατασκευή οποιαδήποτε τεχνικής επιφάνειας. «Δεν θα μπορούν να γίνουν αιολικά πάρκα σε αυτά τα βουνά. Καμία τεχνητή επιφάνεια, καμία διάνοιξη δρόμου. Εξαιρούνται, ωστόσο, έργα και επεμβάσεις λόγω εκτάκτων αναγκών, δηλαδή για σεισμούς, πλημμύρες, θεομηνίες, πυρκαγιές και έργα για σκοπούς εθνικής άμυνας», έχουν τονίσει.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Advertisement
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

“Εξαιτίας του με απέλυσαν” είπε ο 25χρονος δολοφόνος του Δημήτρη στην Χρυσούπολη

Εκπαιδευτικά4 εβδομάδες πριν

Έναρξη εγγραφών στο Δημόσιο Ι.Ε.Κ. Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Πρόσληψη 7 ατόμων με σύμβαση ορισμένου χρόνου στο Δήμο Δράμας

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Εντυπωσιακό άγαλμα του Ηρακλή στους Φιλίππους

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Δραμινή ισχυρίστηκε ψευδώς ότι της έκλεψαν χρήματα και διάφορα χρυσαφικά

ΕΛΛΑΔΑ1 ημέρα πριν

Υποχρεωτικός εφοδιασμός αλυσίδων, αντιολισθητικών μέσων ή χιονολάστιχα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Η απονομή των ετήσιων βραβείων της ΚΥΚΛΩΨ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Αριστειδης Μωυσιαδης: ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΔΗΜΑΡΧΟΣ…

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Επιστολή παραίτησης Γαλόπουλου από Αντιδήμαρχος Κ. Νευροκοπίου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Παρουσίαση παράταξης “ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ για τη Δράμα”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Στη Δράμα η έκθεση «ΣΗΚΩ ΨΥΧΗ ΜΟΥ»!… Εικόνες και μουσικές των προσφύγων του ’22

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Σύλληψη για ναρκωτικά στη Δράμα, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

Στο καθεστώς «Απάτητα Βουνά» το Φαλακρό

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ4 εβδομάδες πριν

Η ιστορία και η εξέλιξη των καζίνο

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Συνελήφθη στη Δράμα για καλλιέργεια και κατοχή ναρκωτικών

ΕΛΛΑΔΑ1 ημέρα πριν

Υποχρεωτικός εφοδιασμός αλυσίδων, αντιολισθητικών μέσων ή χιονολάστιχα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

Κεντρική επετειακή εκδήλωση για τα 81 χρόνια από την Βουλγαρική Θηριωδία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

Μήνυμα Αντιπεριφερειάρχη για τη σφαγή της Δράμας της 29ης Σεπτεμβρίου 1941

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

Στο καθεστώς «Απάτητα Βουνά» το Φαλακρό

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

Project για τη Δράμα: Θετική Ψυχολογία και Ποιότητα Ζωής στους Νέους

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

“Εξαιτίας του με απέλυσαν” είπε ο 25χρονος δολοφόνος του Δημήτρη στην Χρυσούπολη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Δ ΄Κύκλος Επιχειρηματικής Επιτάχυνσης της Δομής Στήριξης Επιχειρηματικότητας Lab40

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Κάποιος που υπήρξε Project, έστω και για λίγο, παραδίδει την έδρα του…

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Απούσα η Περιφέρεια ΑΜ-Θ από τη δημιουργία Γραφείων Αντιμετώπισης Ενδοοικογενειακής Βίας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Η απονομή των ετήσιων βραβείων της ΚΥΚΛΩΨ

Εκπαιδευτικά2 εβδομάδες πριν

Αιτήσεις συμμετοχής στο Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας 2022-2023

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Εντυπωσιακό άγαλμα του Ηρακλή στους Φιλίππους

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Παρουσίαση παράταξης “ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ για τη Δράμα”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Σύλληψη για ναρκωτικά στη Δράμα, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη

Εκπαιδευτικά2 εβδομάδες πριν

1ο Δημοτικό Σχολείο Δράμας: Ευχαριστήριο προς τον πρόεδρο της ΑΕ Αμπελοκήπων

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών