Connect with us

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Υποχρεωτικό self-test και δήλωση αποτελέσματος για δημοσίους υπαλλήλους

Published

on

Υποχρεωτικό self-test και δήλωση αποτελέσματος για δημοσίους υπαλλήλους και συγκεκριμένα υπαλλήλους ΟΤΑ, καθαριότητας, ΚΕΠ, δικαστικούς

Αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 24526 – ΦΕΚ τεύχος Β’ 1583/19-04-2021
Εφαρμογή του υποχρεωτικού μέτρου του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 σε υπαλλήλους του Δημοσίου που παρέχουν εργασία με φυσική παρουσία στον τόπο εργασίας

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ – ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ – ΥΓΕΙΑΣ – ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ – ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ – ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ – ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Πεδίο εφαρμογής

Οι διατάξεις της παρούσας εφαρμόζονται για τις κάτωθι κατηγορίες προσωπικού του Δημοσίου που απασχολούνται με οποιαδήποτε σχέση εργασίας σε υπηρεσίες φορέων που ανήκουν στον δημόσιο τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), εφόσον τα καθήκοντά τους ασκούνται με φυσική παρουσία εντός ή εκτός των εγκαταστάσεων της υπηρεσίας τους:

α) υπαλλήλους των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ βαθμού που απασχολούνται στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» των Ο.Τ.Α.,
β) απασχολούμενους στις πάσης φύσεως υπηρεσίες καθαριότητας των φορέων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας,
γ) υπαλλήλους των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.) και
δ) δικαστικούς υπαλλήλους.

Άρθρο 2
Υποχρεωτική διενέργεια διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 – Χρόνος διενέργειας του διαγνωστικού ελέγχου

Ο διαγνωστικός έλεγχος νόσησης διενεργείται υποχρεωτικά μία (1) φορά την εβδομάδα, πριν από την προσέλευση του εργαζόμενου/ης προς παροχή εργασίας με φυσική παρουσία και έχει ισχύ για μία (1) εβδομάδα από την ημέρα διενέργειάς του. Ο έλεγχος διενεργείται έως και είκοσι τέσσερις (24) ώρες προ της πρώτης ημέρας της εβδομάδας που ο/η απασχολούμενος/η παρέχει την εργασία του/ης με φυσική παρουσία. Σε περίπτωση που καλείται να παραστεί εκτάκτως ο/η απασχολούμενος/η στον χώρο εργασίας του/της, ο διαγνωστικός έλεγχος νόσησης δύναται να διενεργείται και αυθημερόν.

Άρθρο 3
Διαδικασία ταυτοποίησης στοιχείων

1. Η Γενική Γραμματεία Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα (Γ.Γ.Α.Δ.Δ.Τ.) του Υπουργείου Εσωτερικών αποστέλλει στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και στην ανώνυμη εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΗΔΙΚΑ ΑΕ» τα στοιχεία των υποχρεωτικά υποβαλλόμενων σε διαγνωστική δοκιμασία ελέγχου απασχολούμενων, όπως αυτοί προσδιορίζονται στο άρθρο 1, σύμφωνα με τις καταχωρίσεις από τις οικείες υπηρεσίες προσωπικού στο Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού Ελληνικού Δημοσίου. Εφόσον υπάρχει μεταβολή των στοιχείων αυτών, η Γ.Γ.Α.Δ.Δ.Τ. μεριμνά για την ενημέρωσή τους με ευθύνη του προϊσταμένου της αρμόδιας υπηρεσίας προσωπικού και τα αποστέλλει επικαιροποιημένα στην αρχή κάθε εβδομάδας στη Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ. και στην ΗΔΙΚΑ ΑΕ. Οι μεταβολές του προηγούμενου εδαφίου καταχωρίζονται αμελλητί στο Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού Ελληνικού Δημοσίου με ευθύνη του προϊσταμένου της αρμόδιας υπηρεσίας προσωπικού. Η απαιτούμενη ταυτοποίηση των ανωτέρω στοιχείων διενεργείται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Υπεύθυνος επεξεργασίας των ανωτέρω δεδομένων ορίζεται η ΗΔΙΚΑ ΑΕ, κατά τους ορισμούς του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016 (L 119), Γ.Κ.Π.Δ.), με σκοπό τον προσδιορισμό των υποχρεωτικά υποβαλλόμενων σε διαγνωστική δοκιμασία ελέγχου προσώπων και τη διανομή αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self test) σε αυτούς.

2. Μετά από την ταυτοποίηση της παρ. 1, η ΗΔΙΚΑ ΑΕ, η οποία είναι υπεύθυνη για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την παραγωγική λειτουργία του Συστήματος Διαχείρισης αποθεμάτων διανομής και διάθεσης αυτοδιαγνωστικών δοκιμασιών ελέγχου της νόσησης από κορωνοϊό COVID-19 και ηλεκτρονικής καταγραφής των δικαιούμενων αυτών, ενημερώνει το ανωτέρω Σύστημα.

Άρθρο 4
Διαδικασία προμήθειας και διενέργειας του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self test) νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 – Υποχρεωτική δήλωση του αποτελέσματος

1. Η προμήθεια του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self test) γίνεται δωρεάν από το φαρμακείο με την επίδειξη του Αριθμού Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α.), του προσωρινού Αριθμού Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης του άρθρου 248 του ν. 4782/2021 (Α’ 36) (Π.Α.Μ.Κ.Α.) ή του Προσωρινού Αριθμού Ασφάλισης και Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (Π.Α.Α.Υ.Π.Α.) και της αστυνομικής ταυτότητας ή οποιουδήποτε άλλου εγγράφου ταυτοποίησης. Μαζί με τον δωρεάν αυτοδιαγνωστικό έλεγχο (self test) παραλαμβάνονται και ενημερωτικά φυλλάδια.

2. Ο δωρεάν αυτοδιαγνωστικός έλεγχος (self test) διενεργείται κατ’ οίκον και σύμφωνα με τις οδηγίες των ενημερωτικών φυλλαδίων.

3. Όσοι υπάγονται στο άρθρο 1 επισκέπτονται την ηλεκτρονική πλατφόρμα self-testing.gov.gr, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr ΕΨΠ), και, αφού αυθεντικοποιηθούν με τη χρήση των κωδικών διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet), σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 4727/2020 (Α’ 184), εισέρχονται στην Πλατφόρμα Δήλωσης Αποτελεσμάτων COVID-19 Tests στο Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού Ελληνικού Δημοσίου και ακολουθούν τη διαδικασία υποβολής, με τη συμπλήρωση του ειδικού εντύπου «Δήλωση Αποτελέσματος Διαγνωστικού Ελέγχου για COVID 19», σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος που προσαρτάται στην παρούσα και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της

4. Εάν το αποτέλεσμα του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self test) είναι αρνητικό, εκδίδεται από την πλατφόρμα δήλωση του αρνητικού αποτελέσματος, η οποία αποτελεί το νόμιμο αποδεικτικό για την προσέλευση του απασχολούμενου στον τόπο εργασίας και γνώση αυτής λαμβάνει το αρμόδιο όργανο της οικείας υπηρεσίας, το οποίο επιλαμβάνεται επί των υπηρεσιακών θεμάτων του εν λόγω προσωπικού, είτε με ηλεκτρονικό τρόπο είτε με την επίδειξη αυτής από τον απασχολούμενο.

5. Εάν το αποτέλεσμα του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self test) είναι θετικό, εκδίδεται από την πλατφόρμα δήλωση του θετικού αποτελέσματος, την οποία οι απασχολούμενοι εκτυπώνουν ή επιδεικνύουν με κάθε πρόσφορο τρόπο. Στην περίπτωση θετικού αποτελέσματος, οι απασχολούμενοι μεταβαίνουν εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών σε δημόσια δομή, όπως αυτές είναι αναρτημένες στην πλατφόρμα self-testing.gov.gr, για δωρεάν επαναληπτικό έλεγχο (rapid test ή PCR test). Μέχρι την ολοκλήρωση της κλινικής εκτίμησης και της αξιολόγησης των ευρημάτων, οι διαγνωσθέντες/είσες θετικοί και οι οικείοι τους, παραμένουν σε κατ’ οίκον περιορισμό ακολουθώντας τις σχετικές οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (Ε.Ο.Δ.Υ.) και τους χορηγείται η προβλεπόμενη στο πλαίσιο των ληφθέντων μέτρων για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού COVID-19 αναρρωτική άδεια ειδικού σκοπού. Αντί του δωρεάν επαναληπτικού ελέγχου, οι ανωτέρω δύνανται να επιλέξουν τη διεξαγωγή διαγνωστικού ελέγχου (rapid test ή PCR test) από επαγγελματία υγείας σε ιδιωτική δομή, η οποία γίνεται με επιβάρυνσή τους. Στην περίπτωση κατά την οποία ο επαναληπτικός έλεγχος είναι θετικός, εκδίδεται σχετική βεβαίωση από τη δομή εξέτασης, η οποία αποτελεί δικαιολογητικό για να τεθούν τα πρόσωπα του άρθρου σε κατ’ οίκον περιορισμό και να τους χορηγηθεί η ειδική προβλεπόμενη αναρρωτική άδεια ειδικού σκοπού και ακολουθείται το πρωτόκολλο του Ε.Ο.Δ.Υ.. Στην περίπτωση κατά την οποία ο επαναληπτικός έλεγχος είναι αρνητικός, εκδίδεται σχετική βεβαίωση από τη δομή εξέτασης, και ο απασχολούμενος προσέρχεται στον τόπο εργασίας για να παρέχει εργασία με φυσική παρουσία επιδεικνύοντας την ως άνω βεβαίωση κατά την προσέλευσή του. Το αποτέλεσμα του επαναληπτικού ελέγχου δηλώνεται υποχρεωτικά από τον απασχολούμενο στην ηλεκτρονική πλατφόρμα self-testing.gov.gr κατά τα οριζόμενα στην παρ. 3.

6. Αντί του δωρεάν αυτοδιαγνωστικού ελέγχου τα πρόσωπα του άρθρου 1 δύνανται να επιλέξουν τη διεξαγωγή διαγνωστικού ελέγχου (rapid test ή PCR test) από επαγγελματία υγείας είτε δωρεάν σε δημόσια δομή στην οποία παρέχεται η σχετική δυνατότητα είτε με επιβάρυνσή τους σε ιδιωτική δομή. Η διεξαγωγή του διαγνωστικού ελέγχου του πρώτου εδαφίου γίνεται μία (1) φορά την εβδομάδα σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2. Εάν ο διαγνωστικός έλεγχος (rapid test ή PCR test) είναι αρνητικός, εκδίδεται σχετική βεβαίωση από τη δημόσια ή ιδιωτική δομή εξέτασης με την οποία βεβαιώνεται το αρνητικό αποτέλεσμα, οπότε και ο απασχολούμενος δύναται να προσέλθει στον τόπο εργασίας για να παρέχει εργασία με φυσική παρουσία επιδεικνύοντας την ως άνω βεβαίωση κατά την προσέλευσή του. Εάν ο διαγνωστικός έλεγχος (rapid test ή PCR test) είναι θετικός, εκδίδεται σχετική βεβαίωση από τη δομή εξέτασης, η οποία αποτελεί δικαιολογητικό για να τεθούν τα πρόσωπα του άρθρου σε κατ’ οίκον περιορισμό και να τους χορηγηθεί η ειδική προβλεπόμενη αναρρωτική άδεια ειδικού σκοπού και ακολουθείται το πρωτόκολλο του Ε.Ο.Δ.Υ.. Το αποτέλεσμα του ελέγχου αυτού δηλώνεται υποχρεωτικά από τον απασχολούμενο στην ηλεκτρονική πλατφόρμα self-testing.gov.gr κατά τα οριζόμενα στην παρ. 3.

7. Η αυθεντικοποίηση και η έκδοση και διαχείριση των ανωτέρω εγγράφων μέσα από την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης γίνονται σύμφωνα με τα άρθρα 23 έως 29 του ν. 4727/2020.

Άρθρο 5
Συνέπειες της μη διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου από τα υπόχρεα πρόσωπα

1. Τα όργανα που είναι κατά περίπτωση αρμόδια να διαπιστώσουν ότι τα πρόσωπα του άρθρου 1 έχουν υποβληθεί στον υποχρεωτικό διαγνωστικό έλεγχο, κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 2 και 4, και ότι επιδεικνύουν κατά την προσέλευσή τους στον τόπο εργασίας τη δήλωση αποτελέσματος του διαγνωστικού ελέγχου, υποχρεούνται να μην επιτρέψουν την παροχή εργασίας με φυσική παρουσία στον τόπο εργασίας στα πρόσωπα αυτά, εφόσον α) δεν έχουν υποβληθεί στη διενέργεια του υποχρεωτικού διαγνωστικού ελέγχου ή δεν επιδεικνύουν την προβλεπόμενη στο άρθρο 4 δήλωση αποτελέσματος ή β) προσκομίζουν δήλωση ή βεβαίωση θετικού αποτελέσματος που προέκυψε από τη διενέργεια του διαγνωστικού ελέγχου. Η μη τήρηση των προβλεπόμενων στο προηγούμενο εδάφιο υποχρεώσεων συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα για τα αρμόδια όργανα.

2. Σε περίπτωση που τα υπόχρεα πρόσωπα του άρθρου 1 δεν υποβάλλονται σε διαγνωστικό έλεγχο ή δεν καταχωρίζουν το αποτέλεσμα του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου, σύμφωνα με το άρθρο 4, η αρμόδια για θέματα προσωπικού υπηρεσία του φορέα προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για την περικοπή των αποδοχών του υπόχρεου προσώπου λόγω υπαίτιας μη παροχής εργασίας σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις εξαιτίας της μη συμμόρφωσης στα ανωτέρω.

3. Ειδικά για τους απασχολούμενους του άρθρου 1 με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, σε περίπτωση μη συμμόρφωσής τους με τις υποχρεώσεις του πρώτου εδαφίου, η αρμόδια υπηρεσία του φορέα υποχρεούται να μην κάνει δεκτή την παροχή εργασίας του απασχολούμενου για τον λόγο αυτό και απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής αποδοχών για όσο χρονικό διάστημα δεν συμμορφώνεται ο απασχολούμενος με τις υποχρεώσεις αυτές.

4. Σε κάθε περίπτωση η αρμόδια υπηρεσία προσωπικού του φορέα υποχρεούται να ενημερώνει τα υπόχρεα πρόσωπα του άρθρου 1, με κάθε πρόσφορο μέσο, για τις υποχρεώσεις τους και τις συνέπειες μη συμμόρφωσής τους με αυτές.

5. Το άρθρο αυτό εφαρμόζεται και για το προσωπικό του άρθρου 1 της υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ.22437/9.4.2021 κοινής απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Εσωτερικών, Μετανάστευσης και Ασύλου και Επικράτειας (Β’ 1440).

Άρθρο 6
Ζητήματα προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα

1. Για τους σκοπούς εφαρμογής του άρθρου 4, η ανώνυμη εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΗΔΙΚΑ ΑΕ» και το Υπουργείο Εσωτερικών ενεργούν υπό την ιδιότητα του Υπευθύνου Επεξεργασίας αυτοτελώς σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016 (L 119), Γ.Κ.Π.Δ.) και τον ν. 4624/2019 (Α’ 137). Κατά την επεξεργασία των δεδομένων λαμβάνονται τα απαραίτητα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την ασφάλεια αυτών και τα οποία αναφέρονται αναλυτικά στο Μνημόνιο που συνάπτεται κατά τα ανωτέρω.

2. Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα τα οποία τυγχάνουν επεξεργασίας περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα προκειμένου να υλοποιηθούν οι διατάξεις της παρούσας και της σχετικής νομοθεσίας επί τη βάσει της οποίας εκδίδεται και αφορούν στα πρόσωπα που υπάγονται σύμφωνα με το άρθρο 1 στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας.

3. Τα προσωπικά δεδομένα τα οποία υποβάλλονται σε επεξεργασία είναι τα ακόλουθα:
α) ονοματεπώνυμο,
β) όνομα πατρός,
γ) όνομα μητρός,
δ) ημερομηνία γέννησης,
ε) Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.),
στ) Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α.),
ζ) ημερομηνία διεξαγωγής διαγνωστικού ελέγχου
η) αποτέλεσμα διαγνωστικού ελέγχου, και
θ) ημερομηνία δήλωσης.

4. Σκοπός της επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων είναι η υποχρεωτική καταχώριση και ηλεκτρονική διαχείριση των αποτελεσμάτων της διαγνωστικής δοκιμασίας ελέγχου της νόσησης των προσώπων του άρθρου 1 από κορωνοϊό COVID-19, όπως αυτή ορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4790/2021 (Α’ 48) και σύμφωνα με τα άρθρα 46 του ν. 4790/2021 και {start}27{end} του ν. 4792/2021 (Α’ 54).

Άρθρο 7
Μεταβατικές διατάξεις

Κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας, ήτοι από 19 έως 25 Απριλίου 2021, οι εργαζόμενοι μπορούν να υποβάλλονται και να δηλώνουν το αποτέλεσμα του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 εντός του χρονικού διαστήματος από 19 έως και 25 Απριλίου 2021.

Άρθρο 8
Έναρξη Ισχύος

Η παρούσα ισχύει από τη Δευτέρα, 19 Απριλίου 2021

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Εργασιακές Σχέσεις – Χρόνος Εργασίας- Εργάνη και Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας

Published

on

By

Το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ν.Δράμας και το Ινστιτούτο Εργασίας ΓΣΕΕ διοργανώνουν εκδήλωση νομικής πληροφόρησης για εργαζομένους και ανέργους, με θέμα: «Σύγχρονα ζητήματα Εργασιακών Σχέσεων- Χρόνος Εργασίας- Εργάνη  και Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας».

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν, από Νομικό του ΙΝΕ ΓΣΕΕ, σχετικά με τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις που έχουν συντελεστεί στο εργατικό δίκαιο, με έμφαση στα ζητήματα:

  • Ψηφιακή κάρτα- Εργάνη- Τρόπος εφαρμογής
  • Τριετίες
  • Συμβάσεις κατά παραγγελία
  • Καταγγελία σύμβασης εργασίας
  • Χρόνος εργασίας
  • Απασχόληση κατά την 6η ημέρα της εβδομάδας

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 10 Απριλίου στις 18:00 -20:00 στο Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο, Ηπείρου 2.

  • Πληροφορίες και εκδήλωση ενδιαφέροντος στα τηλέφωνα: Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ν. Δράμας: 2521032546 ΙΝΕ ΓΣΕΕ: 2541084385

Continue Reading

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Επιβολή Ειδικού Τέλους των Υδροηλεκτρικών Έργων της ΔΕΗ επί του ποταμού Νέστου

Published

on

By

Επιβολή Ειδικού Τέλους για τη λειτουργία των Υδροηλεκτρικών Έργων της ΔΕΗ επί του ποταμού Νέστου

Να δοθεί τέλος στο παράδοξο σημερινό καθεστώς

Του Μάκη Μουρατίδη

Η ΔΕΗ δεν είναι αυτό που αναφέρει το ακρωνύμιο. Δηλαδή, Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού. Η ΔΕΗ πλέον από το 2021, είτε συμφωνούμε με την επιλογή, είτε όχι, είναι μια ιδιωτική εταιρία, της οποίας το 66% του μετοχικού κεφαλαίου ανήκει σε ιδιώτες.

Η ιδιωτική αυτή επιχείρηση δραστηριοποιείται όπως είναι φυσικό στον τομέα της ενέργειας, ωστόσο αναλαμβάνει επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και σε άλλους τομείς με στόχο την κερδοφορία και τη διανομή κερδών στους μετόχους. Πρόσφατα μάλιστα εξαγόρασε την επιχείρηση Κωτσόβολος και εμπορεύεται ψυγεία, τηλεοράσεις και μίξερ.

Είναι ανεπίτρεπτο η ιδιωτική αυτή επιχείρηση και επομένως οι ιδιώτες μέτοχοί της να απολαμβάνουν ειδικά προνόμια. Η ΔΕΗ θα πρέπει να λειτουργεί τηρώντας απαρέγκλιτα όλες τις υποχρεώσεις της, ιδίως αυτές που απορρέουν από τους όρους περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων της και επιπλέον θα πρέπει να της επιβληθούν όροι υγιούς ανταγωνισμού έναντι των υπόλοιπων ομοειδών ιδιωτικών επιχειρήσεων.

Η κρατική κατά το παρελθόν ΔΕΗ, αξιοποιώντας τους υδάτινους πόρους σε συνδυασμό με το κατάλληλο φυσικό ανάγλυφο της περιοχής, έχει κατασκευάσει και λειτουργεί στον ποταμό Νέστο τα μεγάλα Υδροηλεκτρικά Έργα (ΥΗΕ) του Θησαυρού και της Πλατανόβρυσης, ενώ εκκρεμεί αδικαιολόγητα επί 25ετία η κατασκευή του αναρρυθμιστικού ΥΗΕ Τεμένους τρίτου στη σειρά έργου του Συγκροτήματος Νέστου. Το σύνολο των Υδροηλεκτρικών Έργων της ΔΕΗ επί του ποταμού Νέστου χωροθετούνται εντός του θεσμοθετημένου Εθνικού Πάρκου Οροσειράς Ροδόπης.

Σύμφωνα με το Άρθρο 27 του Ν. 3734/2009 (ΦΕΚ 8/28.01.2009 τεύχος Α΄) σε μικρό ιδιωτικό υδροηλεκτρικό έργο (ΑΠΕ) που λειτουργεί π.χ. στην περιοχή Σιδηρονέρου του Ν. Δράμας επιβάλλεται ειδικό τέλος υπέρ του τέως Φορέα Διαχείρισης Οροσειράς Ροδόπης με έδρα το Παρανέστι. Το τέλος αυτό αντιστοιχεί σε ποσοστό ένα τοις εκατό (1%) επί της, προ Φ.Π.Α., τιμής πώλησης από τον παραγωγό της ηλεκτρικής ενέργειας στον Διαχειριστή του Συστήματος ή του Δικτύου.

Αντίθετα, στα μεγάλα Υδροηλεκτρικά Έργα επί του ποταμού Νέστου της ιδιωτικής πλέον ΔΕΗ, τα οποία αναμφισβήτητα επιφέρουν σημαντικότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον μιας προστατευόμενης περιοχής από τα αντίστοιχα μικρά, δεν επιβάλλεται κανένα ειδικό τέλος επειδή θεωρείται (σωστά ή λανθασμένα) ότι η συγκεκριμένη διάταξη δεν τα αφορά.

Επισημαίνεται ότι το ισχύον σήμερα προαναφερθέν ειδικό τέλος δεν αποδίδεται στους ΟΤΑ, παρά μόνο στους κατά τόπους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, οι οποίοι έχουν ήδη καταργηθεί και ενσωματωθεί στον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) με έδρα την Αθήνα.

Υπενθυμίζεται ότι ο Φορέας Διαχείρισης Οροσειράς Ροδόπης έχει καταργηθεί και ενσωματωθεί στη Μονάδα Διαχείρισης Εθνικών Πάρκων Νέστου – Βιστωνίδας και Ροδόπης του ΟΦΥΠΕΚΑ με έδρα το Πόρτο Λάγος και Παράρτημα στο Παρανέστι.

Ως εκ τούτου, η είσπραξη από τον ΟΦΥΠΕΚΑ ακόμη και του υφιστάμενου σήμερα ειδικού τέλους από τα μικρά υδροηλεκτρικά και η κεντρική διαχείριση των αντίστοιχων ποσών χωρίς ασφαλιστικές δικλείδες, πιθανότατα και σύμφωνα με την υπάρχουσα εμπειρία θα οδηγήσει σε απώλεια των ελάχιστων πόρων που σήμερα επενδύονται τοπικά.

Πρόταση

Προτείνεται η τροποποίηση της ισχύουσας διάταξης νόμου με πρόβλεψη επιβολής ειδικού τέλους σε κάθε παραγωγό ηλεκτρικής ενέργειας από Υδροηλεκτρικό Σταθμό εντός προστατευόμενων περιοχών, ανεξαρτήτως ισχύος, και η απόδοσή του για υλοποίηση αναπτυξιακών δράσεων και προγραμμάτων στους οικείους Δήμους (κατά ποσοστό 80%) και στον ΟΦΥΠΕΚΑ (κατά ποσοστό 20%)   για λογαριασμό της αντίστοιχης Μονάδας Διαχείρισης της Προστατευόμενης Περιοχής (ΜΔΠΠ).

Η επιβολή ειδικού περιβαλλοντικού τέλους στη Δ.Ε.Η. για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από μεγάλα υδροηλεκτρικά εντός προστατευόμενης περιοχής, κατ’ αναλογία με το επιβαλλόμενο σήμερα τέλος μόνο σε άλλες ιδιωτικές επιχειρήσεις, θα διασφαλίσει ισότιμους όρους ανταγωνισμού σε ομοειδείς επιχειρήσεις παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος.

Επιπλέον, θα δημιουργηθούν προϋποθέσεις για την υλοποίηση ειδικών προγραμμάτων ανάπτυξης και προώθησης της απασχόλησης σε συγκεκριμένες ελάχιστες σε αριθμό προστατευόμενες περιοχές της χώρας (Οροσειρές Ροδόπης, Πίνδου) χωρίς επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, με σημαντικούς πόρους από την επιβολή ειδικού τέλους στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από μεγάλους Υδροηλεκτρικούς Σταθμούς.

Επί της ουσίας δηλαδή, θα επιβληθεί με νόμο  στη ΔΕΗ, όπως επιβλήθηκε στους μικρούς παραγωγούς ΑΠΕ, να αποδώσει αντισταθμιστικούς πόρους σε προστατευόμενες περιοχές, που επηρεάζονται περιβαλλοντικά, για την καθαρή ενέργεια που παράγεται έναντι της κατανάλωσης ακριβών καυσίμων, ιδιαίτερα στην τρέχουσα συγκυρία.

Ειδικότερα, η επιβολή ειδικού περιβαλλοντικού τέλους στη Δ.Ε.Η. για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από τους ΥΗΣ Θησαυρού και Πλατανόβρυσης και μελλοντικά του Τεμένους θα διασφαλίσει τη βιωσιμότητα του Παραρτήματος της Μονάδας Διαχείρισης Εθνικών Πάρκων Νέστου – Βιστωνίδας και Ροδόπης του ΟΦΥΠΕΚΑ με έδρα το Παρανέστι και την υλοποίηση του προγράμματος δράσης του φορέα (επενδύσεις, δράσεις προστασίας και ανάδειξης της προστατευόμενης περιοχής, θέσεις απασχόλησης κλπ) χωρίς καμία συνδρομή του κρατικού προϋπολογισμού.

Θα ενισχύσει επίσης με σημαντικούς πόρους τους τρεις Δήμους της περιοχής (Παρανεστίου, Δράμας και Κ. Νευροκοπίου)  για τη χρηματοδότηση και υλοποίηση ειδικών προγραμμάτων ανάπτυξης της ορεινής προστατευόμενης περιοχής του Ν. Δράμας (βασικές υποδομές, δράσεις για την ανάπτυξη παραγωγικών δραστηριοτήτων, δράσεις για την προστασία και ανάδειξη περιβάλλοντος κλπ).

Η παραπάνω πρόταση σε μορφή συγκεκριμένης διάταξης νόμου έχει κατατεθεί επανειλημμένα από τον υπογράφοντα κατά τη δημόσια διαβούλευση στο opengov σχετικών νομοσχεδίων από το 2009 μέχρι σήμερα, με τελευταία παρέμβαση σε κατατεθέν νομοσχέδιο το έτος 2022 (ΝΣ: Εκσυγχρονισμός της Αδειοδοτικής Διαδικασίας Ανανεώσιμων Πηγών ενέργειας κλπ). Επίσης έχει δημοσιευτεί στα τοπικά ηλεκτρονικά και έντυπα ΜΜΕ της Δράμας. Χωρίς βέβαια ανταπόκριση από τους αρμοδίους. Αναδημοσιεύεται επικαιροποιημένη για τελευταία φορά.

Continue Reading

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Δήλωση Άγγελου Καλλία, Προέδρου Ένωσης Ξενοδόχων Δράμας

Published

on

By

Η αύξηση του τέλους ανθεκτικότητας από την 1η Απριλίου 2025 δημιουργεί ένα πρόσθετο οικονομικό βάρος στους επισκέπτες των ξενοδοχείων και οδηγεί τις ξενοδοχειακές μονάδες σε ρόλο εισπράκτορα του κράτους. Πρόκειται για ένα μέτρο που δεν έχει καμία σχέση με τον ξενοδόχο, αλλά επιβάλλεται απευθείας στους ταξιδιώτες, αυξάνοντας το συνολικό κόστος της διαμονής τους.

Συγκεκριμένα, το τέλος αυτό, το οποίο αρχικά εισήχθη ως “φόρος διαμονής” και στη συνέχεια μετονομάστηκε σε “τέλος ανθεκτικότητας”, κυμαινόταν από 0,5 έως 4 ευρώ, ενώ κατά την περίοδο από 1η Απριλίου έως 31 Οκτωβρίου εκτοξεύεται έως και τα 15 ευρώ ανά διανυκτέρευση σε πεντάστερα ξενοδοχεία. Αυτή η αύξηση δημιουργεί εύλογη δυσαρέσκεια στους επισκέπτες, οι οποίοι συχνά ζητούν από τους ξενοδόχους να μειώσουν την τιμή του δωματίου, χωρίς να γνωρίζουν ότι το τέλος αυτό επιβάλλεται αποκλειστικά από το κράτος.

Ιδιαίτερα σε περιοχές όπως η Δράμα, όπου η τουριστική κίνηση βασίζεται κυρίως σε Έλληνες επισκέπτες και η πληρότητα είναι χαμηλή, το πρόσθετο κόστος αυτό μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά. Είναι παράλογο να επιβάλλεται το ίδιο τέλος σε περιοχές με υψηλή τουριστική ζήτηση και σε περιοχές με περιορισμένες διανυκτερεύσεις. Για παράδειγμα, στη Δράμα, το σύνολο των εσόδων από το τέλος ανθεκτικότητας δεν ξεπερνά τις 200.000 ευρώ, ενώ μια μείωση μόλις 2% στις διανυκτερεύσεις θα επιφέρει ισόποση οικονομική ζημιά.

Ζητούμε να παραμείνει το χαμηλό τέλος καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου για τη Δράμα και για περιοχές με πληρότητα κάτω του 30%. Ο ελληνικός τουρισμός πρέπει να στηριχθεί με μέτρα που τον ενισχύουν, όχι με πρόσθετα βάρη που μειώνουν την ανταγωνιστικότητά του. Το κράτος πρέπει να επανεξετάσει το μέτρο αυτό και να λάβει υπόψη του τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των ξενοδοχείων και η προσιτή φιλοξενία για τους επισκέπτες.

Continue Reading

Αναζήτηση στην Google

Πολιτιστικά2 μήνες ago

Αποθεώθηκε και καταχειροκροτήθηκε η Μελίνα Μποτέλλη στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης 

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Βουλευτές, Υπουργοί και Δικαστές. Διακριτές και Αδιάκριτες Εξουσίες !

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

Παράταση ρύθμισης οφειλών προς το Δήμος Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

Μαζική Συγκέντρωση Διαμαρτυρίας στη Δράμα για την Επέτειο της Τραγωδίας στα Τέμπη

Πολιτιστικά2 μήνες ago

Τρίτος κύκλος του Κινηματογραφικού Εργαστηρίου

Εκπαιδευτικά1 μήνα ago

3ο Γυμνάσιο Δράμας: Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού

Πολιτιστικά2 μήνες ago

Ξεκίνησε η συμμετοχή ταινιών για το Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Δράμας

Πολιτιστικά2 μήνες ago

Από τη Δράμα στα ΟΣΚΑΡ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Ο Μητσοτάκης διαγράφει τον Κυριαζίδη για το «κάνε ένα παιδί» στην Κωνσταντοπούλου

Χρηστικά2 μήνες ago

Στρατηγική αξιοποίησης του Χιονοδρομικού Κέντρου Φαλακρού

Πολιτιστικά2 μήνες ago

Γιώργος Αγγελόπουλος, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ

Πολιτιστικά2 μήνες ago

Αποκριάτικος χορός Πανηπειρωτικής Ένωσης Ν. Δράμας

Πολιτιστικά1 μήνα ago

Βράβευση της ΜΕΛΙΝΑΣ ΜΠΟΤΕΛΛΗ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων και Εμποροϋπαλλήλων: Όλοι στην απεργία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

28 Φλεβάρη 2025 – 24ωρη Γενική Πανελλαδική Απεργία

Πολιτιστικά4 ημέρες ago

Η ΑΛΗΘΕΙΑ του Florian Zeller, από το Θεατροστάσιο στη Δράμα

Πολιτιστικά2 εβδομάδες ago

Πρόσκληση εθελοντών για το 48ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες ago

Εργασιακές Σχέσεις – Χρόνος Εργασίας- Εργάνη και Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας

Εκπαιδευτικά2 εβδομάδες ago

Το 5ο Δημ. Σχολείο Δράμας στο Εθνικό Εκπαιδευτικό Δίκτυο «Κωνσταντινούπολη – Θεσσαλονίκη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago

Επιβολή Ειδικού Τέλους των Υδροηλεκτρικών Έργων της ΔΕΗ επί του ποταμού Νέστου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago

Δήλωση Άγγελου Καλλία, Προέδρου Ένωσης Ξενοδόχων Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago

Επιστολή Ένωσης Ξενοδόχων Δράμας σχετικά με το τέλος ανθεκτικότητας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Βουλευτές, Υπουργοί και Δικαστές. Διακριτές και Αδιάκριτες Εξουσίες !

Πολιτιστικά1 μήνα ago

Βράβευση της ΜΕΛΙΝΑΣ ΜΠΟΤΕΛΛΗ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Ο Μητσοτάκης διαγράφει τον Κυριαζίδη για το «κάνε ένα παιδί» στην Κωνσταντοπούλου

Εκπαιδευτικά1 μήνα ago

3ο Γυμνάσιο Δράμας: Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Ετήσιος Χορός Εμπορικού Συλλόγου Δράμας – FLASHBACK PARTY

Πολιτιστικά2 μήνες ago

“Μικρές Ταινίες, Μεγάλα Όνειρα”

Πολιτιστικά2 μήνες ago

Από τη Δράμα στα ΟΣΚΑΡ

Πολιτιστικά2 μήνες ago

Cinematherapy με τη συμμετοχή 1900 μαθητών των Σχολείων της Δράμας

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών