ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
Η Οικονομία του Νομού Δράμας κατά την περίοδο 2000 – 2017
Δημοσιεύθηκε
6 έτη πρινστις
Από
Admin
Η πτωτική πορεία μετά το 2010 και η αναγκαιότητα ενός Σχεδίου για το μέλλον
Το παρακάτω κείμενο βασίζεται σε επεξεργασία στοιχείων των Περιφερειακών Λογαριασμών που αφορούν μέχρι στο έτος 2017 (προσωρινά στοιχεία) και έχουν δημοσιευθεί πρόσφατα στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Αναλυτικότερο κείμενο για την περίοδο 2000-2015 δημοσιεύτηκε στα τοπικά ΜΜΕ τον Σεπτέμβριο του 2018.
Σκοπός του παρόντος κειμένου είναι, αφενός η περιγραφή σε αδρές γραμμές της πορείας των κλάδων οικονομικής δραστηριότητας στο νομό Δράμας κατά την περίοδο 2000-2017 και αφετέρου η διατύπωση συγκεκριμένης πρότασης συνεργασίας των τοπικών φορέων, με στόχο τη βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης και την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.
Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) και Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (ΑΠΑ) κατά κλάδο στο Ν. Δράμας
Γενικές Παρατηρήσεις – Συμπεράσματα
- Το ΑΕΠ του Ν. Δράμας κατά την περίοδο 2000-2017 είναι διαρκώς το μικρότερο μεταξύ των πέντε νομών της Περιφέρειας ΑΜΘ.
- Κατά τις πενταετίες 2000-2005 και 2005-2010 το ΑΕΠ του Ν. Δράμας αυξήθηκε κατά 27% και κατά 10% αντίστοιχα, ενώ κατά την πενταετία 2010-2015 μειώθηκε κατά 20%. Στο τέλος του 2017 εμφανίζεται περαιτέρω πτώση του ΑΕΠ κατά 3% σε σχέση με το 2015.
- Κατά την πενταετία 2010-2015 η διαφορά μεγέθους ΑΕΠ του Ν. Δράμας σε σχέση με τους υπόλοιπους νομούς της Περιφέρειας ΑΜΘ και ιδίως με τους νομούς Ξάνθης και Ροδόπης μειώθηκε σημαντικά λόγω μεγαλύτερης πτώσης του ΑΕΠ στους νομούς αυτούς (μεγάλη πτώση στον τομέα Δημόσια διοίκηση και άμυνα κλπ στους νομούς αυτούς). Κατά τα έτη 2016 και 2017 όμως, οι νομοί Ξάνθης και Ροδόπης εμφανίζουν ελαφρά ανάκαμψη και η διαφορά μεγέθους ΑΕΠ με το ν. Δράμας φαίνεται ότι αρχίζει να διευρύνεται και πάλι.
- Το ΑΕΠ του Ν. Δράμας στο τέλος του 2017 αντιστοιχεί περίπου με αυτό του έτους 2001, γεγονός που σηματοδοτεί υποχώρηση (μετά το 2010) κατά 16 περίπου χρόνια.
- Ο Ν. Δράμας, λόγω μείωσης του πληθυσμού του, εμφανίζεται στο τέλος του 2015 για πρώτη φορά κατά τη δεκαπενταετία 2000-2015 σε καλύτερη θέση ως προς το κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε σχέση με τους νομούς Ξάνθης και Ροδόπης στους οποίους καταγράφεται αύξηση πληθυσμού. Η διαπίστωση αυτή ισχύει και για τα έτη 2016 και 2017.
- Η πληθυσμιακή συρρίκνωση του Ν. Δράμας και ιδιαίτερα της πληθυσμιακής ομάδας 0-29 ετών (μείωση κατά 24,11% μεταξύ 2001-2011, ποσοστό το οποίο είναι βέβαιο ότι διευρύνθηκε περαιτέρω μέχρι σήμερα), σε συνδυασμό με την γενικότερη μείωση του ενεργού πληθυσμού, αποτελεί τεράστιο πρόβλημα για το αναπτυξιακό μέλλον του Νομού.
- Οι πέντε κυρίαρχοι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας, οι οποίοι το έτος 2017 κατέχουν αθροιστικά το 85% της συνολικής Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας στο Ν. Δράμας, είναι οι παρακάτω:
- Δημόσια διοίκηση και άμυνα κλπ 213 εκατ. ευρώ
- Ορυχεία, λατομεία, βιομηχανία κλπ 184 >>
- Χονδρικό και λιανικό εμπόριο κλπ 155 >>
- Γεωργία, δασοκομία και αλιεία 105 >>
- Διαχείριση ακίνητης περιουσίας 99 >>
- Ο κλάδος Δημόσια διοίκηση και άμυνα κλπ από την 3η θέση το 2000 ανέρχεται σταδιακά στη 2η θέση το 2005 και στην 1η θέση το 2010 και το 2017.
- Ο κλάδος Ορυχεία, λατομεία, βιομηχανία κλπ αποτελεί στυλοβάτη της οικονομίας του Ν. Δράμας, λόγω και της διαχρονικής σταθερότητας που επιδεικνύει, σε αντίθεση με τους άλλους κλάδους που εμφανίζουν έντονες διακυμάνσεις. Ο συγκεκριμένος κλάδος καταλαμβάνει τη 2η θέση τόσο το 2000, όσο και το 2017.
- Ο κλάδος Χονδρικό και λιανικό εμπόριο, μεταφορές, υπηρεσίες παροχής καταλύματος και εστίασης κλπ από την 1η θέση το 2000 και το 2005 υποβιβάζεται σταδιακά στη 2η θέση το 2010 και στην 3η θέση το 2015, όπου παραμένει και το 2017.
- Ο κλάδος Γεωργία, δασοκομία και αλιεία από την 4η θέση το 2000 και το 2005 υποβιβάζεται στην 5η θέση το 2010 και το 2015. Το 2016 επανέρχεται στην 4η θέση, όπου παραμένει και το 2017. Ενδιαφέρον στοιχείο για τον κλάδο αποτελούν οι ελάχιστες διακυμάνσεις του κατά την περίοδο 2000-2017 και ιδιαίτερα κατά την τελευταία δεκαετία.
- Ο κλάδος Διαχείριση ακίνητης περιουσίας από την 6η θέση που κατείχε το 2000 ανήλθε σταδιακά στην 5η θέση το 2005 και μετέπειτα στην 4η θέση το 2010 και το 2015. Το 2016 υποβιβάζεται στην 5η θέση, όπου παραμένει και το 2017.
- Ειδική αναφορά θα πρέπει να γίνει στον κλάδο Κατασκευές, ο οποίος το 2000 κατείχε την 5η θέση (78 εκ ευρώ), ενώ το 2017 κατέχει την 7η θέση (31 εκ ευρώ).
- Συμπερασματικά αναφέρεται ότι: – Το ΑΕΠ του Ν. Δράμας κατά την περίοδο 2000-2017 είναι διαρκώς το μικρότερο μεταξύ των πέντε νομών της Περιφέρειας ΑΜΘ. – Το ΑΕΠ του Ν. Δράμας στο τέλος του 2017 αντιστοιχεί περίπου με αυτό του έτους 2001, γεγονός που σηματοδοτεί υποχώρηση (μετά το 2010) κατά 16 περίπου χρόνια. – Κατά τη δεκαετία 2000-2010 εμφανίζουν άνοδο σχεδόν όλοι οι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας (πλην του κλάδου των Κατασκευών), με τις όποιες βέβαια στρεβλώσεις (Δημόσια Διοίκηση κλπ, Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας, κλπ). – Αντίθετα, κατά το διάστημα 2010-2017 σχεδόν όλοι οι κλάδοι εμφανίζουν πτώση, σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις σημαντικότατη.
– Ο κλάδος Ορυχεία, λατομεία, βιομηχανία κλπ αποτελεί στυλοβάτη της οικονομίας του Ν. Δράμας, λόγω και της διαχρονικής σταθερότητας που επιδεικνύει. – Ο κλάδος Γεωργία, δασοκομία και αλιεία αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την οικονομία του νομού, κυρίως λόγω της διαχρονικής σταθερότητάς του, ιδιαίτερα κατά την περίοδο 2010-2017. – Οι δύο προαναφερθέντες κλάδοι κατέχουν αθροιστικά το 33% της συνολικής Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας στο Ν. Δράμας, όταν το αντίστοιχο ποσοστό ως Μ.Ο. των δύο κλάδων στο σύνολο της Περιφέρειας ΑΜΘ είναι 26%. Το γεγονός αυτό αναδεικνύει την σπουδαιότητά τους για την οικονομία του Νομού. – Η πληθυσμιακή συρρίκνωση και ιδιαίτερα της πληθυσμιακής ομάδας 0-29 ετών, αποτελεί τεράστιο πρόβλημα για το αναπτυξιακό μέλλον του Ν. Δράμας.
- Σε συνέχεια όσων αναφέρθηκαν παραπάνω και για τη βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης στο Νομό Δράμας, κρίνεται επιβεβλημένη η εκπόνηση ενός Σχεδίου Ανάπτυξης της Τοπικής Οικονομίας, το οποίο θα βασίζεται στην αναλυτική Αποτύπωση και Αξιολόγηση των κλάδων και υποκλάδων οικονομικών δραστηριοτήτων στο νομό. Στο Σχέδιο θα διατυπώνονται Κατευθύνσεις Ανάπτυξης των κρίσιμων κλάδων και υποκλάδων και τη συσχέτισή τους με την αύξηση της απασχόλησης στο νομό, λαμβάνοντας υπόψη τις ευρωπαϊκές, εθνικές και περιφερειακές πολιτικές. Παράλληλα θα δίνεται έμφαση στη δυνατότητα άσκησης αναπτυξιακών πολιτικών και ενισχυτικών δράσεων σε τοπικό επίπεδο (χωροταξική οργάνωση, αναπτυξιακές υποδομές, συγκροτημένες θεσμικές ρυθμίσεις, κίνητρα κλπ), ιδιαίτερα για κρίσιμες οικονομικές δραστηριότητες όπως η εξόρυξη και επεξεργασία μαρμάρου, η αγροτική παραγωγή κλπ.
- Ως επιβεβλημένη κρίνεται η συνεργασία της Περιφέρειας ΑΜΘ (Περιφερειακή Ενότητα Δράμας), των Δήμων του νομού και των Επιμελητηρίων (ΕΒΕ, ΤΕΕ, ΓΕΩΤΕΕ) για την εκπόνηση του προαναφερθέντος Σχεδίου Ανάπτυξης της Τοπικής Οικονομίας, κυρίως όμως για την υλοποίηση δράσεων σύμφωνα με τις Κατευθύνσεις που θα διατυπώνονται σε αυτό.
Δράμα Ιανουάριος 2020
Μάκης Μουρατίδης
Ν. Δράμας
Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (ΑΠΑ) κατά κλάδο (Α10) σε εκατ. ευρώ
Κλάδοι | 2000 | 2005 | 2010 | 2015 | 2017 | Τάση
2010-2020 |
Γεωργία, δασοκομία και αλιεία |
101 |
120 |
102 |
101 |
105 |
≈ |
Ορυχεία, λατομεία, βιομηχανία, παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ατμού, κλιματισμού και νερού, επεξεργασία λυμάτων, διαχείριση αποβλήτων και δραστηριότητες εξυγίανσης |
154
|
190
|
201
|
205
|
184 |
↓ |
Κατασκευές | 78 | 50 | 31 | 37 | 31 | ≈ |
Χονδρικό και λιανικό εμπόριο, επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσυκλετών, μεταφορές και αποθήκευση, δραστηριότητες υπηρεσιών παροχής καταλύματος και υπηρεσιών εστίασης |
202 |
230 |
223 |
156 |
155 |
↓ |
Ενημέρωση και επικοινωνία | 13 | 18 | 19 | 12 | 13 | ↓ |
Χρηματοπιστωτικές και ασφαλιστικές δραστηριότητες |
24 |
32 |
37 |
30 |
25 |
↓ |
Διαχείριση ακίνητης περιουσίας | 47 | 81 | 131 | 103 | 99 | ↓ |
Επαγγελματικές, επιστημονικές και τεχνικές δραστηριότητες, διοικητικές και υποστηρικτικές δραστηριότητες |
20 |
47 |
52 |
16 |
20 |
↓ |
Δημόσια διοίκηση και άμυνα, υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση, εκπαίδευση, δραστηριότητες σχετικές με την ανθρώπινη υγεία και την κοινωνική μέριμνα |
143 |
217 |
275 |
213 |
213 |
↓ |
Τέχνες, διασκέδαση, ψυχαγωγία, άλλες δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών, δραστηριότητες νοικοκυριών ως εργοδοτών, μη διαφοροποιημένες δραστηριότητες νοικοκυριών που αφορούν την παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών για ίδια χρήση, δραστηριότητες ετερόδικων οργανισμών και φορέων |
33 |
56 |
63 |
52 |
44 |
↓ |
Συνολική Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία | 816 | 1.041 | 1.135 | 925 | 889 |
Μπορεί να σας ενδιαφέρουν
-
Επιβολή Ειδικού Τέλους των Υδροηλεκτρικών Έργων της ΔΕΗ επί του ποταμού Νέστου
-
Αποτελέσματα εκλογών ΣΥΡΙΖΑ στον νομό Δράμας
-
Επαφές του Γιώργου Παπαδόπουλου και υποψηφίων της Επανεκκίνησης
-
“Μαζί για την Αλλαγή” Παρουσίαση υποψηφίων στη Δράμα
-
“Project για τη Δράμα”: Πόσες ψήφους αξίζει ένα εμβόλιο;
-
Ενίσχυση της αυτοεικόνας και προσωπική ενδυνάμωση
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
Πολλοί υπουργοί αγαπούν περισσότερο την καρέκλα της εξουσίας
Δημοσιεύθηκε
2 μήνες πρινστις
13 Ιουλίου 2025Από
GoDrama
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
Θετικό πρόσημο για τον Δήμο Δράμας στη διαχείριση των αδέσποτων
Δημοσιεύθηκε
2 μήνες πρινστις
11 Ιουλίου 2025Από
GoDrama
Στη Δράμα ο Ειδικός Γραμματέας για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς του Υπουργείου Εσωτερικών, Νίκος Χρυσάκης
Θετικό πρόσημο για τον Δήμο Δράμας στη διαχείριση των αδέσποτων
Σημαντική επίσκεψη πραγματοποιήθηκε σήμερα στον Δήμο Δράμας, στο πλαίσιο της περιοδείας του Ειδικού Γραμματέα για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς του Υπουργείου Εσωτερικών, Νίκου Χρυσάκη, με στόχο την επιτόπια αξιολόγηση του έργου που επιτελείται στους δήμους της χώρας για τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο της Δράμας, παρουσία του Δημάρχου, Γιώργου Παπαδόπουλου και του Αντιδημάρχου αρμόδιου για θέματα αδέσποτων ζώων, Κώστα Αμοιρίδη. Συμμετείχαν επίσης στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας, της Κτηνιατρικής Υπηρεσίας της ΠΕ Δράμας, υπηρεσιακοί παράγοντες και, βέβαια, εκπρόσωποι των τοπικών φιλοζωικών σωματείων.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, τόσο ο κ. Χρυσάκης, όσο και οι συνεργάτες του, εξήραν το έργο που υλοποιείται από τον Δήμο Δράμας στον τομέα της προστασίας και διαχείρισης των αδέσποτων ζώων, κάνοντας λόγο για ένα φωτεινό παράδειγμα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Όπως αναφέρθηκε, ο Δήμος Δράμας συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων δήμων της χώρας, με συνέπεια, συνεργασία και αποτελεσματικότητα στην εφαρμογή του Ν. 4830/2021.
Ο Ειδικός Γραμματέας στάθηκε ιδιαίτερα στην άρτια συνεργασία που έχει επιτευχθεί ανάμεσα στον Δήμο, τις αρμόδιες υπηρεσίες και τα φιλοζωικά σωματεία, υπογραμμίζοντας πως τέτοιες συνέργειες αποτελούν προϋπόθεση για την επιτυχία. Δεν παρέλειψε να δώσει τα εύσημα σε όλους τους εμπλεκόμενους για την πρόοδο που έχει σημειωθεί και ενθάρρυνε τον Δήμαρχο να υποβάλει άμεσα αίτημα χρηματοδότησης για την κατασκευή του δημοτικού καταφυγίου, καθώς η σχετική μελέτη έχει ήδη ολοκληρωθεί.
Η επίσκεψη του κ. Χρυσάκη εντάσσεται στο πλαίσιο του συνολικού ελέγχου που διενεργεί η Ειδική Γραμματεία, με σκοπό την αξιολόγηση της εφαρμογής της νομοθεσίας και την ενίσχυση των προσπαθειών για την προστασία των ζώων συντροφιάς.
Ο Δήμαρχος Δράμας, Γιώργος Παπαδόπουλος ευχαρίστησε τον Ειδικό Γραμματέα για την επίσκεψη και την εποικοδομητική συνεργασία, τονίζοντας πως ο Δήμος Δράμας συνεχίζει με αφοσίωση το έργο του, έχοντας ως προτεραιότητα τον σεβασμό προς τα ζώα και τη βελτίωση της καθημερινότητας όλων των πολιτών – ανθρώπων και τετράποδων.
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
Απαγόρευση διέλευσης, παραμονής και κυκλοφορίας εντός δασών
Δημοσιεύθηκε
2 μήνες πρινστις
8 Ιουλίου 2025Από
GoDrama
- Τα άρθρα 129-131 του ν. 4926 (ΦΕΚ Α΄82/20-04-2022) «Μέτρα αποτροπής κινδύνου εκδήλωσης πυρκαγιάς σε περιοχές NATURΑ, δασικά οικοσυστήματα, πάρκα και άλση»
- Την παρ. δ, άρθρο 25 του ν. 998/1979 (Α΄289) «Περί προστασίας των δασών και των δασικών εν γένει εκτάσεων της χώρας», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
- Το άρθρο 52 του ν.2696/1999 (Α΄52) «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
- Το Π.Δ 575/1980 (Α΄157) «Περί κηρύξεως ιδιαιτέρως ευαίσθητων εις πυρκαγιάς περιοχών δασών και δασικών εκτάσεων ως επικινδύνων».
- Το ΦΕΚ Β 486 / 24-01-2024 αναφορικά με την “Μεταβίβαση άσκησης αρμοδιοτήτων στους Αντιπεριφερειάρχες της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης”
- Το 1309/28-04-2023 έγγραφό της Γ.Γ.Π.Π. «5η ‘Έκδοση του Γενικού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών εξαιτίας Δασικών Πυρκαγιών με την κωδική ονομασία “IΟΛΑΟΣ 2”,στα πλαίσια του Γενικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας με τη συνθηματική λέξη “Ξενοκράτης”» (ΑΔΑ: ΡΣΛΘ46ΝΠΙΘ-ΝΛ5).
- Το με αριθμό πρωτοκόλλου 2902/27.04.2022 (ΑΔΑ:ΨΝΛΔ46ΝΠΙΘ-Μ57) έγγραφο αναφορικά με «Έργα και μέτρα πρόληψης για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών –Προπαρασκευαστικές δράσεις εμπλεκομένων φορέων»
- Το με αριθμό πρωτοκόλλου 127659/1193 15-04-2025 έγγραφο μας.
- Την με αριθμό πρωτοκόλλου 150616/22-04-2025 εισήγηση της Δ/νση Δασών Δράμας.
Αναζήτηση στην Google
Αναζήτηση στο GoDrama



Πολλοί υπουργοί αγαπούν περισσότερο την καρέκλα της εξουσίας

Θετικό πρόσημο για τον Δήμο Δράμας στη διαχείριση των αδέσποτων

KAOD BC: Παρουσίαση του νέου προπονητή Κώστα Σδράκα

Απαγόρευση διέλευσης, παραμονής και κυκλοφορίας εντός δασών

Το επιχειρηματικό ESG όπως το διαμορφώνει πλέον το πακέτο Omnibus

ΟΠΕΚΕΠΕ Το φωνάζαμε εγκαίρως πριν το σκάνδαλο

Πολλοί υπουργοί αγαπούν περισσότερο την καρέκλα της εξουσίας

Θετικό πρόσημο για τον Δήμο Δράμας στη διαχείριση των αδέσποτων

ΟΠΕΚΕΠΕ Το φωνάζαμε εγκαίρως πριν το σκάνδαλο

Το επιχειρηματικό ESG όπως το διαμορφώνει πλέον το πακέτο Omnibus

Απαγόρευση διέλευσης, παραμονής και κυκλοφορίας εντός δασών

KAOD BC: Παρουσίαση του νέου προπονητή Κώστα Σδράκα

Τουρνουά Beach Volley DRAMA OPEN 20-22 Ιουνίου

Παρουσίαση των τουριστικών πλεονεκτημάτων της Δράμας, στο Βελιγράδι

Σεισμός 5,3 Ρίχτερ στη Χαλκιδική

Πανδραμινό Συλλαλητήριο Πέμπτη 12/6 στις 20:00 στην Κεντρική Πλατεία

Δράσεις του Δήμου Δράμας για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Ο Δήμος Δράμας παραχώρησε ένα λεωφορείο στη Διεύθυνση Αστυνομίας Δράμας

Δωρεά ενός αθλητικού-πολιτιστικού κέντρου από τον Δραμινό ευεργέτη κ. Θεοδωρίδη

Ένωση Ξενοδόχων Δράμας: Η συνάντηση για την Ονειρούπολη ήταν άτυπη
