ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
Βώλακας: Σάββατο των ψυχών: Μνήμη – Μνημεία – Μνήματα
Δημοσιεύθηκε
4 έτη πρινστις
Από
Admin
Του Δημήτρη Σταμπουλή
Η Μνημοσύνη και η Λήθη, σύμφωνα με την μυθολογία των αρχαίων, ήταν δυο παράλληλοι ποταμοί του Άδη – ¨Βασίλειο των Ψυχών¨ – του Κάτω Κόσμου. Ήταν καρπός – απόκτημα της συνεύρεσης της Γαίας και του Ουρανού, η οποία ανήκει στους Τιτάνες της αρχαίας μυθολογίας. Η ίδια από την ερωτική εννεαήμερη συνεύρεση της με τον Δία, απέκτησε τις εννέα Μούσες. Η Λήθη αναφέρεται για τη Λησμονιά του παρελθόντος, η δε Μνήμη στο Παρόν.
ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΙΜΩΝ ΣΤΟΥΣ ΑΠΟΒΙΩΣΑΝΤΕΣ
Η είδηση του θανάτου από μόνη της, μάς προξενεί λύπη και αίσθημα αδικίας όταν πρόκειται ιδίως για νέο άνθρωπο. Μας παραπέμπει συνειρμικά το δυσάρεστο γεγονός και σε μια σειρά από δοξασίες, λατρείες, τελετουργίες, έθιμα και παραδόσεις ιεραρχημένα και κωδικοποιημένα.
Αποσαφηνίζεται, πως όλες οι τελετουργικές διεργασίες, είναι κοινωνικές εκδηλώσεις, ενταγμένες και υπακούν σ΄ ένα άγραφο και απαράβατο ,καθολικά αποδεκτό θρησκευτικό ηθικό κώδικα.
Όλος ο κύκλος των απαιτούμενων εργασιών, από τη προετοιμασία – τη νεκρική τελετουργία – τη ταφή του εκλιπόντα μέχρι την εξιλέωση του, αποτελεί μια μακρά πορεία μια απαιτητική και πολυδάπανη διαδικασία.
Στο στάδιο της προετοιμασίας εντάσσονται μια σειρά από ενέργειες που ξεκινούν περίπου από την εκδήλωση της πάθησης – αρρώστιας του μελλοθανάτου. Ως τέτοιες, συγυρίζεται το σπίτι, υφαίνονταν οι μαντίλες – μαντηλάκια – πετσέτες – που μοιράζονται με το κολάκι μετά την Ταφή.
Ξεκινάν επίσης οι προμήθειες για τα εδέσματα που θα προσφερθούν στους προσκυνητές, μετά τον ενταφιασμό, στα Μνήματα.
Πένθος – Μνήμη -Λύτρωση – Δικαίωση
Μετά από τον απρόσμενο – αδόκητο – άδοξο θάνατο ακολουθείται μια σπονδή ισάξια του αρχαίου δράματος, που μπορεί να διαρκεί ίσως και γενεές. Μια περίοδος ουσιαστικού πένθους και κατάνυξης, βαθιάς θλίψης και απόγνωσης!!!
Οι ετήσιες αναβιώσεις αποτείνουν τον δέοντα σεβασμό στους αποδημήσαντες, με κυρίαρχα τα αισθήματα του πόνου, της θλίψης, του στεναγμού, τα οποία δεν αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του όλου τελετουργικού, αλλά στυγνή πραγματικότητα.
Γεγονός αδιαμφισβήτητο αποτελεί, πως τα ταφικά μας έθιμα, οι πρακτικές που ακολουθούνται, εκπορεύονται από τα πανάρχαια χρόνια. Στο μέτρο του δυνατού ακολουθούν πιστά αυτά των αρχαίων μας προγόνων και αυτό το γεγονός, θα πρέπει να ενισχύει την αυτοπεποίθησή μας και να μας γεμίζει υπερηφάνεια. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθούν ειδωλολατρικά καθώς η πίστη των αρχαίων προηγήθηκε της χριστιανικής και πολλά απ΄ αυτά υιοθετήθηκαν αυτούσια από την ορθοδοξία.
Κλασικό Παράδειγμα αποτελεί ο Διόνυσος, ο οποίος κατά την Μυθολογία, αφού θανατώθηκε από τους Τιτάνες στη συνέχεια αναστήθηκε. Έτσι θεωρούσαν πως οι Ψυχές των νεκρών λυτρώνονται και ανεβαίνουν στον επάνω Κόσμο. Την ίδια περίπου θεώρηση ασπάστηκε και ο Χριστιανισμός, όπου οι Πιστοί τα Ψυχοσάββατα πέρα από το Τρισάγιο που ψάλετε, προσφέρουν στο Μνήμα τους και εδέσματα στη Μνήμη τους.
Από τη μια αξιοπρεπή Ταφή και από την άλλη η απόδοση τιμών στο νεκρό. Το δίπολο του χρέους, των υποχρεώσεων που λέει ο απλός λαός και της εξιλέωσης των εν ζωή συγγενών του εκλιπόντος.
Η πίστη των Βωλακιωτών στη μεταθανάτιο ζωή, δεν μεταδόθηκε – εμπεδώθηκε με τον χριστιανισμό αλλά προϋπήρχε από αρχαιοτάτους χρόνους. Οι δοξασίες των ανθρώπων, είχαν ως απώτερο σκοπό, τον εξευμενισμό των δυνάμεων της φύσης και αργότερα των θεοτήτων, ώστε να τύχουν της εύνοιας αυτών.
Χωρίς καμία αμφιβολία, αμφισβήτηση τα ταφικά μας έθιμα, εκπορεύονται από τα πανάρχαια χρόνια, ομοιάζουν με αυτά των αρχαίων μας προγόνων και αυτό το γεγονός θα πρέπει να ενισχύει την αυτοπεποίθησή μας και να μας γεμίζει υπερηφάνεια. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθούν ειδωλολατρικά καθώς η πίστη των αρχαίων προηγήθηκε της χριστιανικής.
Στο πλαίσιο των ταφικών τελετών συμπεριλαμβάνεται, τόσο η ανάμνηση του νεκρού όσο και η ανακομιδή των οστών του.
Οι αρχαίοι πρόγονοί μας είχαν την καύση των νεκρών και την τέφρα την τοποθετούσαν στο οστεοφυλάκιο – μια επίσης σημαντική τελετουργία αναφορικά με την απόδοση τιμών στον αποθανόντα.
Το σώμα του νεκρού το φροντίζουν και το περιποιούνται οι οικείου του – το νίβουν να είναι καθαρό, το καλλωπίζουν και το ντύνουν με την επίσημη ενδυμασία του, κοπέλες της οικογένειας του.
Η εκφορά του νεκρού και η συνοδεία του, όπως και στο γάμο, δεν ακολουθεί – δεν περιφέρεται από – τον ίδιο δρόμο.
Τα Μνήματα – Κοιμητήρια – βρίσκονταν έξω αλλά και κοντά στον οικισμό των κατοικιών.
Οι νεκροί καίγονταν για λόγους δημόσιας υγιεινής και ασφάλειας ιδιαίτερα σε περιόδους μεγάλων λοιμών και επιδημιών όπως τύφου, πανώλης, λέπρας.
Επειδή εξάλλου υπήρχαν άγρια ζώα στα γύρω βουνά και τα οποία όταν βρίσκονταν σε αναζήτηση τροφής, δεν δίσταζαν να μπουν και στον οικισμό, αυτά έμπαιναν στα Μνήματα και σκάλιζαν ακόμα και τους τάφους των νεκρών για ανεύρεση τροφής.
Πέρα από τη σκαλιστή ταφόπλακα, αρωματικά βότανα και άνθη που μοσχοβολούσαν, κοσμούσαν το Μνήμα του νεκρού, τελευταία κατοικία, μάλιστα αποτελούσαν αναπόσπαστο μέρος στα πλαίσια της απόδοσης τιμής.
Στο νεκροκρέβατο παραπλεύρως, τοποθετούσαν ένα πανέρι οι συγγενείς του αποθανόντος, στο οποίο οι χωριανοί κατά τον αποχαιρετισμό του νεκρού μαζί με τα άνθη, προσκόμιζαν και πρόσφορα, διάφορα τρόφιμα, για να έχει ο νεκρός στο άγνωστο και μακρινό ταξίδι του.
Γεύματα στο τάφο επάνω του νεκρού στρώνονταν, τόσο κατά τον ενταφιασμό όσο και μετά, σε καθημερινή βάση επί μακρό χρονικό διάστημα (Τρίμερα, Εννιάμερα, εικοσαήμερα, σαραντάμερα, τρίμηνα, εξάμηνα, εννεάμηνα, τον χρόνο, τρία χρόνια κλπ. … γεύματα σε ανάμνηση του νεκρού – νεκρών).
Στις ταφικές τελετές συμπεριλαμβάνεται και το τελετουργικό της ανακομιδής των οστών, το οποίο αποτελεί ένα από τα μεγάλα στοιχήματα ζωής, χρέους και τιμής, που θέτει κάθε ευσεβής χριστιανός κάτοικος του Βώλακα, προκειμένου να εκπληρώσει το χρέος του, απέναντι στα προσφιλή του άτομα – που δεν είναι πλέον στη ζωή.
Οι άνθρωποι επειδή δεν γνώριζαν την ακριβή πορεία της ψυχής του νεκρού, προσέφερναν όλο και πιο μεγάλες σπονδές, προκειμένου ο ¨νεκρός τους¨ να μην ξεμείνει στα μισά της διαδρομής στο Βασιλειο των Ψυχών – Κάτω Κόσμο, στον Άδη. Προ πάντων, να έχει η ψυχή του νεκρού τη δύναμη, αντλώντας ενέργεια από την τροφή (το νερό. το καρσί, το λάδι και τα άλλα προϊόντα των δείπνων) που παράθεταν προς έκκληση στα προς τιμήν τους συμπόσια, να φθάσει η ψυχή στα δώματα των ενάρετων και ευσεβών, στα Ηλύσια Πεδία (Παράδεισος) του Άδη και σε καμιά περίπτωση στα Τάρταρα (Κόλαση).
Η μεταθανάτια κατοικία των ψυχών, διαχρονικά ήταν και παραμένει διακαής πόθος και κύρια έγνοια των συγγενών, ο οποίος επιτελείται και επιτυγχάνεται μέσα από τα τελετουργικά των εγκόσμιων τελετών.
Το όλο τελετουργικό της Ταφής και της απόδοσης τιμών προς τον εκλιπόντα, απαιτούσε μια γενναία δαπάνη. ισόποση με την τελετή ενός Γάμου. Το οικονομικό κόστος για το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού – των κατοίκων ήταν δυσανάλογο των δυνατοτήτων τους – δυσβάστακτο.
Ωστόσο, η κάθε οικογένεια ¨θυσίαζε¨ τα πάντα, για να μπορέσει να ικανοποιήσει – να καλύψει τις ¨απαιτήσεις¨ και τις ¨ανάγκες¨ αποχωρισμού του προσφιλούς της μέλους.
Ο Χρόνος, είναι αυτός που αλλοιώνει τις Μνήμες των ανθρώπων, με αποτέλεσμα, τα όποια επαναλαμβανόμενα δρώμενα να ¨χάνουν¨, χρόνο με το χρόνο, κάτι τις από την ένταση, το πάθος, τη χροιά, τη μυσταγωγία.
Μπορεί να σας ενδιαφέρουν
-
Αποτελέσματα εκλογών ΣΥΡΙΖΑ στον νομό Δράμας
-
Επαφές του Γιώργου Παπαδόπουλου και υποψηφίων της Επανεκκίνησης
-
“Μαζί για την Αλλαγή” Παρουσίαση υποψηφίων στη Δράμα
-
“Project για τη Δράμα”: Πόσες ψήφους αξίζει ένα εμβόλιο;
-
Ενίσχυση της αυτοεικόνας και προσωπική ενδυνάμωση
-
2ο Γαστρονομικό Φεστιβάλ Δράμας
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
Πολλοί υπουργοί αγαπούν περισσότερο την καρέκλα της εξουσίας
Δημοσιεύθηκε
1 μήνα πρινστις
13 Ιουλίου 2025Από
GoDrama
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
Θετικό πρόσημο για τον Δήμο Δράμας στη διαχείριση των αδέσποτων
Δημοσιεύθηκε
1 μήνα πρινστις
11 Ιουλίου 2025Από
GoDrama
Στη Δράμα ο Ειδικός Γραμματέας για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς του Υπουργείου Εσωτερικών, Νίκος Χρυσάκης
Θετικό πρόσημο για τον Δήμο Δράμας στη διαχείριση των αδέσποτων
Σημαντική επίσκεψη πραγματοποιήθηκε σήμερα στον Δήμο Δράμας, στο πλαίσιο της περιοδείας του Ειδικού Γραμματέα για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς του Υπουργείου Εσωτερικών, Νίκου Χρυσάκη, με στόχο την επιτόπια αξιολόγηση του έργου που επιτελείται στους δήμους της χώρας για τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο της Δράμας, παρουσία του Δημάρχου, Γιώργου Παπαδόπουλου και του Αντιδημάρχου αρμόδιου για θέματα αδέσποτων ζώων, Κώστα Αμοιρίδη. Συμμετείχαν επίσης στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας, της Κτηνιατρικής Υπηρεσίας της ΠΕ Δράμας, υπηρεσιακοί παράγοντες και, βέβαια, εκπρόσωποι των τοπικών φιλοζωικών σωματείων.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, τόσο ο κ. Χρυσάκης, όσο και οι συνεργάτες του, εξήραν το έργο που υλοποιείται από τον Δήμο Δράμας στον τομέα της προστασίας και διαχείρισης των αδέσποτων ζώων, κάνοντας λόγο για ένα φωτεινό παράδειγμα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Όπως αναφέρθηκε, ο Δήμος Δράμας συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων δήμων της χώρας, με συνέπεια, συνεργασία και αποτελεσματικότητα στην εφαρμογή του Ν. 4830/2021.
Ο Ειδικός Γραμματέας στάθηκε ιδιαίτερα στην άρτια συνεργασία που έχει επιτευχθεί ανάμεσα στον Δήμο, τις αρμόδιες υπηρεσίες και τα φιλοζωικά σωματεία, υπογραμμίζοντας πως τέτοιες συνέργειες αποτελούν προϋπόθεση για την επιτυχία. Δεν παρέλειψε να δώσει τα εύσημα σε όλους τους εμπλεκόμενους για την πρόοδο που έχει σημειωθεί και ενθάρρυνε τον Δήμαρχο να υποβάλει άμεσα αίτημα χρηματοδότησης για την κατασκευή του δημοτικού καταφυγίου, καθώς η σχετική μελέτη έχει ήδη ολοκληρωθεί.
Η επίσκεψη του κ. Χρυσάκη εντάσσεται στο πλαίσιο του συνολικού ελέγχου που διενεργεί η Ειδική Γραμματεία, με σκοπό την αξιολόγηση της εφαρμογής της νομοθεσίας και την ενίσχυση των προσπαθειών για την προστασία των ζώων συντροφιάς.
Ο Δήμαρχος Δράμας, Γιώργος Παπαδόπουλος ευχαρίστησε τον Ειδικό Γραμματέα για την επίσκεψη και την εποικοδομητική συνεργασία, τονίζοντας πως ο Δήμος Δράμας συνεχίζει με αφοσίωση το έργο του, έχοντας ως προτεραιότητα τον σεβασμό προς τα ζώα και τη βελτίωση της καθημερινότητας όλων των πολιτών – ανθρώπων και τετράποδων.
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
Απαγόρευση διέλευσης, παραμονής και κυκλοφορίας εντός δασών
Δημοσιεύθηκε
2 μήνες πρινστις
8 Ιουλίου 2025Από
GoDrama
- Τα άρθρα 129-131 του ν. 4926 (ΦΕΚ Α΄82/20-04-2022) «Μέτρα αποτροπής κινδύνου εκδήλωσης πυρκαγιάς σε περιοχές NATURΑ, δασικά οικοσυστήματα, πάρκα και άλση»
- Την παρ. δ, άρθρο 25 του ν. 998/1979 (Α΄289) «Περί προστασίας των δασών και των δασικών εν γένει εκτάσεων της χώρας», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
- Το άρθρο 52 του ν.2696/1999 (Α΄52) «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
- Το Π.Δ 575/1980 (Α΄157) «Περί κηρύξεως ιδιαιτέρως ευαίσθητων εις πυρκαγιάς περιοχών δασών και δασικών εκτάσεων ως επικινδύνων».
- Το ΦΕΚ Β 486 / 24-01-2024 αναφορικά με την “Μεταβίβαση άσκησης αρμοδιοτήτων στους Αντιπεριφερειάρχες της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης”
- Το 1309/28-04-2023 έγγραφό της Γ.Γ.Π.Π. «5η ‘Έκδοση του Γενικού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών εξαιτίας Δασικών Πυρκαγιών με την κωδική ονομασία “IΟΛΑΟΣ 2”,στα πλαίσια του Γενικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας με τη συνθηματική λέξη “Ξενοκράτης”» (ΑΔΑ: ΡΣΛΘ46ΝΠΙΘ-ΝΛ5).
- Το με αριθμό πρωτοκόλλου 2902/27.04.2022 (ΑΔΑ:ΨΝΛΔ46ΝΠΙΘ-Μ57) έγγραφο αναφορικά με «Έργα και μέτρα πρόληψης για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών –Προπαρασκευαστικές δράσεις εμπλεκομένων φορέων»
- Το με αριθμό πρωτοκόλλου 127659/1193 15-04-2025 έγγραφο μας.
- Την με αριθμό πρωτοκόλλου 150616/22-04-2025 εισήγηση της Δ/νση Δασών Δράμας.
Αναζήτηση στην Google
Αναζήτηση στο GoDrama



Πανδραμινό Συλλαλητήριο Πέμπτη 12/6 στις 20:00 στην Κεντρική Πλατεία

Δωρεά ενός αθλητικού-πολιτιστικού κέντρου από τον Δραμινό ευεργέτη κ. Θεοδωρίδη

Σεισμός 5,3 Ρίχτερ στη Χαλκιδική

Τουρνουά Beach Volley DRAMA OPEN 20-22 Ιουνίου

Ο Δήμος Δράμας παραχώρησε ένα λεωφορείο στη Διεύθυνση Αστυνομίας Δράμας

Δράσεις του Δήμου Δράμας για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Πολλοί υπουργοί αγαπούν περισσότερο την καρέκλα της εξουσίας

Παρουσίαση των τουριστικών πλεονεκτημάτων της Δράμας, στο Βελιγράδι

Εγγραφές στο Πρόγραμμα Αθλητισμός & Παιχνίδι 2025 του Δήμου Δράμας

Θετικό πρόσημο για τον Δήμο Δράμας στη διαχείριση των αδέσποτων

Τι (δεν) έκανε η Περιφέρεια ΑΜΘ όταν η Γάζα πνιγόταν στο αίμα και την πείνα

KAOD BC: Παρουσίαση του νέου προπονητή Κώστα Σδράκα

Ένωση Ξενοδόχων Δράμας: Η συνάντηση για την Ονειρούπολη ήταν άτυπη

Το επιχειρηματικό ESG όπως το διαμορφώνει πλέον το πακέτο Omnibus

ΟΠΕΚΕΠΕ Το φωνάζαμε εγκαίρως πριν το σκάνδαλο

Πολλοί υπουργοί αγαπούν περισσότερο την καρέκλα της εξουσίας

Θετικό πρόσημο για τον Δήμο Δράμας στη διαχείριση των αδέσποτων

ΟΠΕΚΕΠΕ Το φωνάζαμε εγκαίρως πριν το σκάνδαλο

Το επιχειρηματικό ESG όπως το διαμορφώνει πλέον το πακέτο Omnibus

Απαγόρευση διέλευσης, παραμονής και κυκλοφορίας εντός δασών

KAOD BC: Παρουσίαση του νέου προπονητή Κώστα Σδράκα

Τουρνουά Beach Volley DRAMA OPEN 20-22 Ιουνίου

Παρουσίαση των τουριστικών πλεονεκτημάτων της Δράμας, στο Βελιγράδι

Σεισμός 5,3 Ρίχτερ στη Χαλκιδική

Πανδραμινό Συλλαλητήριο Πέμπτη 12/6 στις 20:00 στην Κεντρική Πλατεία

Δράσεις του Δήμου Δράμας για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Ο Δήμος Δράμας παραχώρησε ένα λεωφορείο στη Διεύθυνση Αστυνομίας Δράμας

Δωρεά ενός αθλητικού-πολιτιστικού κέντρου από τον Δραμινό ευεργέτη κ. Θεοδωρίδη

Ένωση Ξενοδόχων Δράμας: Η συνάντηση για την Ονειρούπολη ήταν άτυπη
