ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
Βώλακας: Σάββατο των ψυχών: Μνήμη – Μνημεία – Μνήματα
Δημοσιεύθηκε
4 έτη πρινστις
Από
Admin
Του Δημήτρη Σταμπουλή
Η Μνημοσύνη και η Λήθη, σύμφωνα με την μυθολογία των αρχαίων, ήταν δυο παράλληλοι ποταμοί του Άδη – ¨Βασίλειο των Ψυχών¨ – του Κάτω Κόσμου. Ήταν καρπός – απόκτημα της συνεύρεσης της Γαίας και του Ουρανού, η οποία ανήκει στους Τιτάνες της αρχαίας μυθολογίας. Η ίδια από την ερωτική εννεαήμερη συνεύρεση της με τον Δία, απέκτησε τις εννέα Μούσες. Η Λήθη αναφέρεται για τη Λησμονιά του παρελθόντος, η δε Μνήμη στο Παρόν.
ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΙΜΩΝ ΣΤΟΥΣ ΑΠΟΒΙΩΣΑΝΤΕΣ
Η είδηση του θανάτου από μόνη της, μάς προξενεί λύπη και αίσθημα αδικίας όταν πρόκειται ιδίως για νέο άνθρωπο. Μας παραπέμπει συνειρμικά το δυσάρεστο γεγονός και σε μια σειρά από δοξασίες, λατρείες, τελετουργίες, έθιμα και παραδόσεις ιεραρχημένα και κωδικοποιημένα.
Αποσαφηνίζεται, πως όλες οι τελετουργικές διεργασίες, είναι κοινωνικές εκδηλώσεις, ενταγμένες και υπακούν σ΄ ένα άγραφο και απαράβατο ,καθολικά αποδεκτό θρησκευτικό ηθικό κώδικα.
Όλος ο κύκλος των απαιτούμενων εργασιών, από τη προετοιμασία – τη νεκρική τελετουργία – τη ταφή του εκλιπόντα μέχρι την εξιλέωση του, αποτελεί μια μακρά πορεία μια απαιτητική και πολυδάπανη διαδικασία.
Στο στάδιο της προετοιμασίας εντάσσονται μια σειρά από ενέργειες που ξεκινούν περίπου από την εκδήλωση της πάθησης – αρρώστιας του μελλοθανάτου. Ως τέτοιες, συγυρίζεται το σπίτι, υφαίνονταν οι μαντίλες – μαντηλάκια – πετσέτες – που μοιράζονται με το κολάκι μετά την Ταφή.
Ξεκινάν επίσης οι προμήθειες για τα εδέσματα που θα προσφερθούν στους προσκυνητές, μετά τον ενταφιασμό, στα Μνήματα.
Πένθος – Μνήμη -Λύτρωση – Δικαίωση
Μετά από τον απρόσμενο – αδόκητο – άδοξο θάνατο ακολουθείται μια σπονδή ισάξια του αρχαίου δράματος, που μπορεί να διαρκεί ίσως και γενεές. Μια περίοδος ουσιαστικού πένθους και κατάνυξης, βαθιάς θλίψης και απόγνωσης!!!
Οι ετήσιες αναβιώσεις αποτείνουν τον δέοντα σεβασμό στους αποδημήσαντες, με κυρίαρχα τα αισθήματα του πόνου, της θλίψης, του στεναγμού, τα οποία δεν αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του όλου τελετουργικού, αλλά στυγνή πραγματικότητα.
Γεγονός αδιαμφισβήτητο αποτελεί, πως τα ταφικά μας έθιμα, οι πρακτικές που ακολουθούνται, εκπορεύονται από τα πανάρχαια χρόνια. Στο μέτρο του δυνατού ακολουθούν πιστά αυτά των αρχαίων μας προγόνων και αυτό το γεγονός, θα πρέπει να ενισχύει την αυτοπεποίθησή μας και να μας γεμίζει υπερηφάνεια. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθούν ειδωλολατρικά καθώς η πίστη των αρχαίων προηγήθηκε της χριστιανικής και πολλά απ΄ αυτά υιοθετήθηκαν αυτούσια από την ορθοδοξία.
Κλασικό Παράδειγμα αποτελεί ο Διόνυσος, ο οποίος κατά την Μυθολογία, αφού θανατώθηκε από τους Τιτάνες στη συνέχεια αναστήθηκε. Έτσι θεωρούσαν πως οι Ψυχές των νεκρών λυτρώνονται και ανεβαίνουν στον επάνω Κόσμο. Την ίδια περίπου θεώρηση ασπάστηκε και ο Χριστιανισμός, όπου οι Πιστοί τα Ψυχοσάββατα πέρα από το Τρισάγιο που ψάλετε, προσφέρουν στο Μνήμα τους και εδέσματα στη Μνήμη τους.
Από τη μια αξιοπρεπή Ταφή και από την άλλη η απόδοση τιμών στο νεκρό. Το δίπολο του χρέους, των υποχρεώσεων που λέει ο απλός λαός και της εξιλέωσης των εν ζωή συγγενών του εκλιπόντος.
Η πίστη των Βωλακιωτών στη μεταθανάτιο ζωή, δεν μεταδόθηκε – εμπεδώθηκε με τον χριστιανισμό αλλά προϋπήρχε από αρχαιοτάτους χρόνους. Οι δοξασίες των ανθρώπων, είχαν ως απώτερο σκοπό, τον εξευμενισμό των δυνάμεων της φύσης και αργότερα των θεοτήτων, ώστε να τύχουν της εύνοιας αυτών.
Χωρίς καμία αμφιβολία, αμφισβήτηση τα ταφικά μας έθιμα, εκπορεύονται από τα πανάρχαια χρόνια, ομοιάζουν με αυτά των αρχαίων μας προγόνων και αυτό το γεγονός θα πρέπει να ενισχύει την αυτοπεποίθησή μας και να μας γεμίζει υπερηφάνεια. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθούν ειδωλολατρικά καθώς η πίστη των αρχαίων προηγήθηκε της χριστιανικής.
Στο πλαίσιο των ταφικών τελετών συμπεριλαμβάνεται, τόσο η ανάμνηση του νεκρού όσο και η ανακομιδή των οστών του.
Οι αρχαίοι πρόγονοί μας είχαν την καύση των νεκρών και την τέφρα την τοποθετούσαν στο οστεοφυλάκιο – μια επίσης σημαντική τελετουργία αναφορικά με την απόδοση τιμών στον αποθανόντα.
Το σώμα του νεκρού το φροντίζουν και το περιποιούνται οι οικείου του – το νίβουν να είναι καθαρό, το καλλωπίζουν και το ντύνουν με την επίσημη ενδυμασία του, κοπέλες της οικογένειας του.
Η εκφορά του νεκρού και η συνοδεία του, όπως και στο γάμο, δεν ακολουθεί – δεν περιφέρεται από – τον ίδιο δρόμο.
Τα Μνήματα – Κοιμητήρια – βρίσκονταν έξω αλλά και κοντά στον οικισμό των κατοικιών.
Οι νεκροί καίγονταν για λόγους δημόσιας υγιεινής και ασφάλειας ιδιαίτερα σε περιόδους μεγάλων λοιμών και επιδημιών όπως τύφου, πανώλης, λέπρας.
Επειδή εξάλλου υπήρχαν άγρια ζώα στα γύρω βουνά και τα οποία όταν βρίσκονταν σε αναζήτηση τροφής, δεν δίσταζαν να μπουν και στον οικισμό, αυτά έμπαιναν στα Μνήματα και σκάλιζαν ακόμα και τους τάφους των νεκρών για ανεύρεση τροφής.
Πέρα από τη σκαλιστή ταφόπλακα, αρωματικά βότανα και άνθη που μοσχοβολούσαν, κοσμούσαν το Μνήμα του νεκρού, τελευταία κατοικία, μάλιστα αποτελούσαν αναπόσπαστο μέρος στα πλαίσια της απόδοσης τιμής.
Στο νεκροκρέβατο παραπλεύρως, τοποθετούσαν ένα πανέρι οι συγγενείς του αποθανόντος, στο οποίο οι χωριανοί κατά τον αποχαιρετισμό του νεκρού μαζί με τα άνθη, προσκόμιζαν και πρόσφορα, διάφορα τρόφιμα, για να έχει ο νεκρός στο άγνωστο και μακρινό ταξίδι του.
Γεύματα στο τάφο επάνω του νεκρού στρώνονταν, τόσο κατά τον ενταφιασμό όσο και μετά, σε καθημερινή βάση επί μακρό χρονικό διάστημα (Τρίμερα, Εννιάμερα, εικοσαήμερα, σαραντάμερα, τρίμηνα, εξάμηνα, εννεάμηνα, τον χρόνο, τρία χρόνια κλπ. … γεύματα σε ανάμνηση του νεκρού – νεκρών).
Στις ταφικές τελετές συμπεριλαμβάνεται και το τελετουργικό της ανακομιδής των οστών, το οποίο αποτελεί ένα από τα μεγάλα στοιχήματα ζωής, χρέους και τιμής, που θέτει κάθε ευσεβής χριστιανός κάτοικος του Βώλακα, προκειμένου να εκπληρώσει το χρέος του, απέναντι στα προσφιλή του άτομα – που δεν είναι πλέον στη ζωή.
Οι άνθρωποι επειδή δεν γνώριζαν την ακριβή πορεία της ψυχής του νεκρού, προσέφερναν όλο και πιο μεγάλες σπονδές, προκειμένου ο ¨νεκρός τους¨ να μην ξεμείνει στα μισά της διαδρομής στο Βασιλειο των Ψυχών – Κάτω Κόσμο, στον Άδη. Προ πάντων, να έχει η ψυχή του νεκρού τη δύναμη, αντλώντας ενέργεια από την τροφή (το νερό. το καρσί, το λάδι και τα άλλα προϊόντα των δείπνων) που παράθεταν προς έκκληση στα προς τιμήν τους συμπόσια, να φθάσει η ψυχή στα δώματα των ενάρετων και ευσεβών, στα Ηλύσια Πεδία (Παράδεισος) του Άδη και σε καμιά περίπτωση στα Τάρταρα (Κόλαση).
Η μεταθανάτια κατοικία των ψυχών, διαχρονικά ήταν και παραμένει διακαής πόθος και κύρια έγνοια των συγγενών, ο οποίος επιτελείται και επιτυγχάνεται μέσα από τα τελετουργικά των εγκόσμιων τελετών.
Το όλο τελετουργικό της Ταφής και της απόδοσης τιμών προς τον εκλιπόντα, απαιτούσε μια γενναία δαπάνη. ισόποση με την τελετή ενός Γάμου. Το οικονομικό κόστος για το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού – των κατοίκων ήταν δυσανάλογο των δυνατοτήτων τους – δυσβάστακτο.
Ωστόσο, η κάθε οικογένεια ¨θυσίαζε¨ τα πάντα, για να μπορέσει να ικανοποιήσει – να καλύψει τις ¨απαιτήσεις¨ και τις ¨ανάγκες¨ αποχωρισμού του προσφιλούς της μέλους.
Ο Χρόνος, είναι αυτός που αλλοιώνει τις Μνήμες των ανθρώπων, με αποτέλεσμα, τα όποια επαναλαμβανόμενα δρώμενα να ¨χάνουν¨, χρόνο με το χρόνο, κάτι τις από την ένταση, το πάθος, τη χροιά, τη μυσταγωγία.
Μπορεί να σας ενδιαφέρουν
-
Αποτελέσματα εκλογών ΣΥΡΙΖΑ στον νομό Δράμας
-
Επαφές του Γιώργου Παπαδόπουλου και υποψηφίων της Επανεκκίνησης
-
“Μαζί για την Αλλαγή” Παρουσίαση υποψηφίων στη Δράμα
-
“Project για τη Δράμα”: Πόσες ψήφους αξίζει ένα εμβόλιο;
-
Ενίσχυση της αυτοεικόνας και προσωπική ενδυνάμωση
-
2ο Γαστρονομικό Φεστιβάλ Δράμας
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
Διανομή τροφίμων από το Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου Δράμας
Δημοσιεύθηκε
1 μήνα πρινστις
10 Σεπτεμβρίου 2025Από
GoDrama
Στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος διανομών του Καταστήματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Κοινωνικό Παντοπωλείο) του Δήμου Δράμας από την Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου έως και την Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου 2025 θα πραγματοποιηθεί διανομή στις 479 οικογένειες – δικαιούχους του.
Τα είδη που θα διανεμηθούν στους δικαιούχους είναι τα εξής:
Εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο 5lt, ηλιέλαιο 5lt, ζάχαρη, αλάτι, αλεύρι, κριθαράκι, ρύζι, μακαρόνια, φακές, φασόλια, γάλα εβαπορέ, ντοματοχυμός, μέλι, χυμός πορτοκάλι, πραλίνα φουντουκιού, μαρμελάδα, φρυγανιές, άνθος αραβοσίτου, κονσέρβα ζαμπόν, κονσέρβα σαρδέλα και τραχανάς.
Παρακαλούνται οι δικαιούχοι να προσέρχονται με την προσωπική τους κάρτα και την ταυτότητα τους αυστηρά την ημέρα και ώρα που είναι καταγεγραμμένη στην προσωπική τους κάρτα.
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
Χριστουγεννιάτικη Αγορά Ονειρούπολης Δήμου Δράμας – Οδηγίες Συμμετοχής
Δημοσιεύθηκε
1 μήνα πρινστις
7 Σεπτεμβρίου 2025Από
GoDrama
Ο Δήμος Δράμας ενημερώνει τους ενδιαφερόμενους πωλητές για τη διαδικασία συμμετοχής στη Χριστουγεννιάτικη Αγορά της Ονειρούπολης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4849/2021.
Δικαίωμα συμμετοχής έχουν οι κάτοχοι:
- Βεβαίωσης δραστηριοποίησης ετήσιας διάρκειας σε βραχυχρόνιες αγορές
- Άδειας πωλητών λαϊκών αγορών
- Άδειας δραστηριοποίησης στο υπαίθριο εμπόριο (στάσιμο ή πλανόδιο)
- Άδειας χειροτέχνη – καλλιτέχνη
Διαδικασία
- Έκδοση προκήρυξης: Η προκήρυξη αναρτάται στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα «Ανοικτή Αγορά» – OPENMARKET (openmarket.mindev.gov.gr) και στη σελίδα του Δήμου. Εκεί θα δημοσιευθούν ο Κανονισμός Λειτουργίας, έντυπο οδηγιών και υποδείγματα αιτήσεων.
- Υποβολή αιτήσεων: Γίνεται αποκλειστικά ψηφιακά στο OPENMARKET με χρήση κωδικών Taxisnet. Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν τη βεβαίωση ή την άδεια που κατέχουν, μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.
- Αποτελέσματα:
- Εκδίδονται προσωρινά αποτελέσματα, με δυνατότητα υποβολής ενστάσεων εντός 15 ημερών.
- Εκδίδονται τα οριστικά αποτελέσματα, τα οποία εγκρίνονται από το Δημοτικό Συμβούλιο μετά από γνωμοδότηση της τριμελούς επιτροπής.
- Έγκριση και απόδοση θέσεων: Οι δικαιούχοι λαμβάνουν έγκριση συμμετοχής και θέση στη Χριστουγεννιάτικη Αγορά. Η πράξη κοινοποιείται στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα και στη Δ.Ο.Υ. Δράμας.
Υποχρεώσεις πωλητών
- Οι άδειες και βεβαιώσεις πρέπει να είναι σε ισχύ και να περιλαμβάνουν σχετικό ΚΑΔ.
- Πριν τη χορήγηση της έγκρισης συμμετοχής απαιτείται η καταβολή του καθορισμένου τέλους στον Δήμο Δράμας (Ταμείο, τράπεζα ή e-banking).
- Οι πωλητές είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για την τήρηση όλων των αγορανομικών, φορολογικών και υγειονομικών διατάξεων.
- Επιτρέπεται υποβοήθηση/αναπλήρωση ή πρόσληψη υπαλλήλου με σχετική βεβαίωση, εκτός των χειροτεχνών – καλλιτεχνών.
- Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλει μία μόνο αίτηση με τον ίδιο ΑΦΜ και σε μία κατηγορία πώλησης.
- Σε περίπτωση μη επιθυμίας συμμετοχής, ο δικαιούχος οφείλει να το δηλώσει εγγράφως στην αρμόδια υπηρεσία.
Πληροφορίες
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο Αυτοτελές Τμήμα Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης του Δήμου Δράμας.
Τηλέφωνα: 25213 50686 – 687 – 689
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
Πολλοί υπουργοί αγαπούν περισσότερο την καρέκλα της εξουσίας
Δημοσιεύθηκε
3 μήνες πρινστις
13 Ιουλίου 2025Από
GoDrama
Αναζήτηση στην Google
Αναζήτηση στο GoDrama



Πολλοί υπουργοί αγαπούν περισσότερο την καρέκλα της εξουσίας

Διανομή τροφίμων από το Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου Δράμας

Κοινωνικό Φροντιστήριο από Δήμο Δράμας και Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης και Ξένων Γλωσσών

Η Δράμα στο ευρωπαϊκό προσκήνιο της εκπαίδευσης

Χριστουγεννιάτικη Αγορά Ονειρούπολης Δήμου Δράμας – Οδηγίες Συμμετοχής

Κοινωνικό Φροντιστήριο από Δήμο Δράμας και Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης και Ξένων Γλωσσών

Διανομή τροφίμων από το Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου Δράμας

Χριστουγεννιάτικη Αγορά Ονειρούπολης Δήμου Δράμας – Οδηγίες Συμμετοχής

Η Δράμα στο ευρωπαϊκό προσκήνιο της εκπαίδευσης

Πολλοί υπουργοί αγαπούν περισσότερο την καρέκλα της εξουσίας

Θετικό πρόσημο για τον Δήμο Δράμας στη διαχείριση των αδέσποτων

ΟΠΕΚΕΠΕ Το φωνάζαμε εγκαίρως πριν το σκάνδαλο

Το επιχειρηματικό ESG όπως το διαμορφώνει πλέον το πακέτο Omnibus

Απαγόρευση διέλευσης, παραμονής και κυκλοφορίας εντός δασών

KAOD BC: Παρουσίαση του νέου προπονητή Κώστα Σδράκα

Τουρνουά Beach Volley DRAMA OPEN 20-22 Ιουνίου

Παρουσίαση των τουριστικών πλεονεκτημάτων της Δράμας, στο Βελιγράδι

Σεισμός 5,3 Ρίχτερ στη Χαλκιδική

Πανδραμινό Συλλαλητήριο Πέμπτη 12/6 στις 20:00 στην Κεντρική Πλατεία
