Πολιτιστικά
Αφιέρωμα στο Σαίξπηρ, στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου
Published
6 έτη agoon
By
Admin«Να διδάσκονται όλα τα παιδιά, όσο φτωχοί κι αν είναι οι γονείς τους,
όσο ανεπίδεκτα κι αν είναι τα ίδια»
Κανονισμός του σχολείου στο Στράτφορντ, γενέτειρας του Σαίξπηρ
Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας, σε συνεργασία με τις ερασιτεχνικές ομάδες της πόλης, παρουσιάζουν στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου την Τετάρτη 27 Μαρτίου στις 9 το βράδυ στο θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου, ένα αφιέρωμα στον Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Αφορμή και αιτία στάθηκε η προετοιμασία της «Δωδέκατης Νύχτας» που θα παρουσιαστεί στα μέσα του Απρίλη, στο θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου.
Η Είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη.
27 Μαρτίου – Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου
Ο εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου καθιερώθηκε το 1962 από το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου, με την έναρξη της σεζόν του «Θεάτρου των Εθνών» στο Παρίσι και με το πρώτο μήνυμα να γράφεται από τον Ζαν Κοκτώ. Έκτοτε, η Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου εορτάζεται στις 27 Μαρτίου από την παγκόσμια θεατρική κοινότητα, εκπροσωπώντας μια ευκαιρία υπενθύμισης της ετερότητας αυτής της καλλιτεχνικής έκφρασης και προώθησης του αντίκτυπου που έχει στις σύγχρονες κοινωνίες.
Το ΔΙΘ τιμά κάθε χρόνο αυτή την παγκόσμια γιορτή, καλώντας μια διεθνώς αναγνωρισμένη προσωπικότητα του θεάτρου για να γράψει το μήνυμα. Το μήνυμα μεταφράζεται σε περισσότερες από 20 γλώσσες, δημοσιοποιείται μέσα από το δίκτυο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και τα Εθνικά του Κέντρα (περισσότερα από 90 Εθνικά Κέντρα και πολλά Συνεργαζόμενα Μέλη) αλλά και θεατρικούς οργανισμούς σε όλο τον κόσμο, διαβάζεται σε όλα τα θέατρα και μεταδίδεται από τα Μ.Μ.Ε σε όλο τον κόσμο. Το ΔΙΘ έχει ως στόχο να προωθεί τις εθνικές και διεθνείς δραστηριότητες που διοργανώνονται στο πλαίσιο των εορτασμών για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου.
Άρθουρ Μίλλερ, Πήτερ Μπρουκ, Ιάκωβος Καμπανέλλης, Αριάν Μνουσκίν, Αουγκούστο Μπόαλ, Ντάριο Φο, Ανατόλι Βασίλιεφ, μερικοί μόνο από τους συγγραφείς των μηνυμάτων της Παγκόσμιας Ημέρας Θέατρου από το 1962. Το Εκτελεστικό Συμβούλιο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ΔΙΘ), επέλεξε φέτος για τη συγγραφή του Μηνύματος της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου 2019 τον διακεκριμένο Κουβανό σκηνοθέτη, θεατρικό συγγραφέα, θεατροπαιδαγωγό και καθηγητή, Carlos Celdrán.
Μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2019
Carlos Celdrán, Κούβα
Σκηνοθέτης, θεατρικός συγγραφέας, θεατροπαιδαγωγός, καθηγητής
Πριν την αφύπνισή μου στο θέατρο, οι δάσκαλοί μου ήταν ήδη εκεί. Είχαν κτίσει τα σπίτια τους και την ποιητική προσέγγισή τους πάνω στα ερείπια της δικής τους ζωής. Πολλοί από αυτούς είναι άγνωστοι ή ελάχιστα τους θυμόμαστε: εργάζονταν σιωπηρά, στην ταπεινότητα των δωματίων πρόβας τους και στις γεμάτες από θεατές θεατρικές αίθουσες τους και σιγά-σιγά, μετά από χρόνια δουλειάς και εξαιρετικών επιτευγμάτων, αποσύρθηκαν σταδιακά από αυτά τα μέρη και εξαφανίστηκαν. Όταν κατάλαβα ότι το προσωπικό μου πεπρωμένο ήταν να ακολουθήσω τα βήματά τους, κατάλαβα επίσης ότι είχα κληρονομήσει αυτή την καθηλωτική, μοναδική παράδοση που ζούσε στο παρόν χωρίς καμία προσδοκία, πέρα από την επίτευξη της διαφάνειας μιας μη επαναλαμβανόμενης στιγμής· μιας στιγμής συνάντησης με κάποιον άλλο στο σκοτάδι ενός θεάτρου, χωρίς καμία άλλη προστασία πέρα από την αλήθεια μιας χειρονομίας, μιας αποκαλυπτικής λέξης.
Η θεατρική μου πατρίδα βρίσκεται σε εκείνες τις στιγμές της συνάντησης με τους θεατές που έρχονται κάθε βράδυ στο θέατρό μας, από τις πιο διαφορετικές γωνιές της πόλης μου, για να ενωθούν μαζί μας και να μοιραστούμε μερικές ώρες, μερικά λεπτά. Η ζωή μου είναι φτιαγμένη από αυτές τις μοναδικές στιγμές όταν παύω να είμαι ο εαυτός μου, όταν παύω να υποφέρω για τον εαυτό μου και ξαναγεννιέμαι και κατανοώ το νόημα του θεατρικού επαγγέλματος: το να ζούμε στιγμές αγνής εφήμερης αλήθειας, όπου γνωρίζουμε ότι αυτό που λέμε και κάνουμε, εκεί κάτω από τα φώτα σκηνής, είναι αλήθεια και αντανακλά το πιο βαθύ, το πιο προσωπικό, μέρος των εαυτών μας. Η θεατρική μου χώρα, η δική μου και αυτή των ηθοποιών μου, είναι μια χώρα που υφαίνεται από τέτοιες στιγμές, όπου αφήνουμε πίσω μας τις μάσκες, τη ρητορική, το φόβο του να είμαστε αυτοί που είμαστε και ενώνουμε τα χέρια στο σκοτάδι.
Η θεατρική παράδοση είναι οριζόντια. Δεν υπάρχει κανείς που να μπορεί να επιβεβαιώσει ότι το θέατρο βρίσκεται σε οποιοδήποτε κέντρο του κόσμου, σε οποιαδήποτε πόλη ή προνομιούχο κτίριο. Το θέατρο, όπως το έχω λάβει, εξαπλώνεται μέσα από μια αόρατη γεωγραφία που συνδυάζει τις ζωές εκείνων που το υπηρετούν με την ίδια τη θεατρική τέχνη σε μια χειρονομία ενοποίησης. Όλοι οι μεγάλοι δάσκαλοι του θεάτρου πεθαίνουν μαζί με τις στιγμές τους, στιγμές ανεπανάληπτης διαύγειας και ομορφιάς· όλοι ξεθωριάζουν με τον ίδιο τρόπο, χωρίς καμία άλλη υπεροχή για να τους προστατεύσει και να τους καταστήσει ενδόξους. Οι θεατρικοί δάσκαλοι το γνωρίζουν, καμία αναγνώριση δεν είναι έγκυρη όταν αντιμετωπίζεται με αυτή τη σιγουριά, η οποία είναι η ρίζα του έργου μας: η δημιουργία στιγμών αλήθειας, ασάφειας, δύναμης, ελευθερίας εν μέσω μεγάλης αβεβαιότητας. Τίποτα από αυτά δεν επιβιώνει, εκτός από τα δεδομένα ή τα αρχεία της δουλειάς τους σε βίντεο και φωτογραφίες που θα αποτυπώσουν μόνο μια ωχρή ιδέα για το τι έπραξαν. Ωστόσο, αυτό που θα λείπει πάντα από αυτά τα αρχεία είναι η σιωπηλή ανταπόκριση από το κοινό που καταλαβαίνει σε μια στιγμή ότι αυτό που συμβαίνει δεν μπορεί να μεταφραστεί ή να βρεθεί έξω, ότι στην αλήθεια που μοιράζεται εκεί υπάρχει μια εμπειρία ζωής, για λίγα δευτερόλεπτα, πιο διάφανη ακόμη και από την ίδια τη ζωή.
Όταν συνειδητοποίησα ότι το θέατρο ήταν μια χώρα από μόνο του, μια μεγάλη επικράτεια που καλύπτει ολόκληρο τον κόσμο, ένας προσδιορισμός γεννήθηκε μέσα μου, ο οποίος ήταν και η συνειδητοποίηση μιας ελευθερίας: δεν χρειάζεται να πάτε μακριά ή να φύγετε από όπου και αν βρίσκεστε, δεν χρειάζεται να τρέξετε ή να μετακινηθείτε. Το κοινό είναι οπουδήποτε υπάρχετε. Έχετε τους συναδέλφους που χρειάζεστε στο πλευρό σας. Εκεί, έξω από το σπίτι σας, έχετε όλη την αδιαφανή, αδιαπέραστη καθημερινή πραγματικότητα. Έπειτα, δουλεύετε από αυτή τη φαινομενική ακινησία για να σχεδιάσετε το μεγαλύτερο ταξίδι απ’ όλα, να επαναλάβετε την Οδύσσεια, το ταξίδι των Αργοναυτών: είστε ένας ακίνητος ταξιδιώτης που δεν παύει να επιταχύνει την πυκνότητα και την ακαμψία του πραγματικού του κόσμου. Το ταξίδι σας είναι προς το στιγμιαίο, προς το παρόν, προς την άνευ προηγουμένου συνάντηση ενώπιον των συνανθρώπων σας. Το ταξίδι σας είναι προς αυτούς, προς την καρδιά τους, προς την υποκειμενικότητά τους. Ταξιδεύετε μέσα τους, στα συναισθήματά τους, στις αναμνήσεις τους που εσείς ξυπνάτε και κινητοποιείτε. Το ταξίδι σας είναι ιλιγγιώδες, και κανείς δεν μπορεί να το μετρήσει ή να το αποσιωπήσει. Ούτε κανείς μπορεί να το αναγνωρίσει στο σωστό βαθμό, είναι ένα ταξίδι μέσα από τη φαντασία του λαού σας, ένας σπόρος που σπέρνεται στα πιο απομακρυσμένα εδάφη: την πολιτική, ηθική και ανθρώπινη συνείδηση των θεατών σας. Επομένως, δεν κινούμαι, θα παραμείνω στο σπίτι, ανάμεσα στους πιο κοντινούς μου ανθρώπους, σε φαινομενική ακινησία, μέρα και νύχτα να εργάζομαι, επειδή κατέχω το μυστικό της ταχύτητας.
Carlos Celdrán
Είναι ένας βραβευμένος και πολύ σεβαστός σκηνοθέτης, θεατρικός συγγραφέας, ακαδημαϊκός και καθηγητής, ο οποίος ζει και εργάζεται στην Αβάνα της Κούβας, παρουσιάζοντας το έργο του σε όλο τον κόσμο.
Γεννηθείς το 1963 στην Αβάνα, ο Carlos Celdrán εμπλούτισε αρχικά την αγάπη και την εξειδίκευσή του στο θέατρο στο Ανώτερο Ινστιτούτο Τέχνης στην Αβάνα, όπου έλαβε πτυχίο στις Παραστατικές Τέχνες (Performing Arts Studies). Αφού αποφοίτησε με τιμητική διάκριση το 1986, ασχολήθηκε επαγγελματικά με τον τομέα εκπαίδευσής του, εργαζόμενος αρχικά ως σύμβουλος και αργότερα ως σκηνοθέτης για το Teatro Buendía στην Αβάνα.
Κατείχε το ρόλο αυτό μέχρι το 1996, όταν αποφάσισε ότι ήταν η σωστή στιγμή να δημιουργήσει τη δική του θεατρική ομάδα, την πλέον παγκοσμίως γνωστή και εξαιρετικά αξιόλογη Argos Teatro. Έχοντας ως βάση την Αβάνα, το Argos Teatro έχει κερδίσει μεγάλη φήμη μέσα από την παρουσίαση ευρωπαϊκών κλασικών, σύγχρονων λατινοαμερικανικών θεατρικών έργων και πρωτότυπων παραγωγών υπό την ειδική επίβλεψη του Carlos Celdrán ως σκηνοθέτη.
Οι παραστάσεις του Argos Teatro έχουν ως στόχο να δώσουν νέα πνοή μέσα στον κανόνα του σύγχρονου ευρωπαϊκού θεάτρου, με παραστάσεις των Μπρεχτ, Μπέκετ, Ίψεν και Στρίντμπεργκ φέρνοντας τον ευρωπαϊκό πολιτισμό και τις προτιμήσεις, στο κοινό της Λατινικής Αμερικής. Το Argos Teatro επικεντρώθηκε στο έργο Κουβανών θεατρικών συγγραφέων, παρουσιάζοντας παραγωγές ντόπιων καλλιτεχνών όπως ο Gonzalez Melo, σε πολλές περιπτώσεις. Είναι αυτή η συνύφανση διαφορετικών πολιτισμών που βοήθησε το Argos Teatro, μία από τις κορυφαίες θεατρικές ομάδες της Κούβας, να αναγνωριστεί πέρα από τα σύνορα. Το περίφημο εργαστήρι υποκριτικής του Argos Teatro, το οποίο επιδιώκει να βρει μια κοινή γλώσσα για τους καλλιτέχνες, έχει θεωρηθεί και ανακηρυχθεί ως μια πρωτοβουλία που ενώνει τον κόσμο.
Η σημαντικότερη στιγμή στην πορεία του θιάσου μέχρι σήμερα, αποτελεί η παραγωγή Δέκα Εκατομμύρια, που έγραψε και σκηνοθέτησε ο ίδιος ο Carlos Celdrán. Αυτή η παραγωγή απέσπασε εγκωμιαστικές κριτικές και παρουσιάστηκε επί σκηνής τόσο στην Κούβα όσο και διεθνώς. Η πιο πρόσφατή του παραγωγή, Misterios y pequeñas piezas (Μυστήρια και μικρά κομμάτια) το 2018, επίσης σε κείμενο και σκηνοθεσία του Carlos Celdrán, έτυχε κι αυτό θερμής υποδοχής.
Αυτές οι προσπάθειες του Carlos Celdrán, για την Κούβα και το διεθνές θέατρο, τον έχουν αναδείξει σε διακεκριμένο άνθρωπο του θεάτρου με αμέτρητα βραβεία και επαίνους. Έλαβε το Βραβείο Θεατρικών Κριτικών Κούβας στην κατηγορία «Καλύτερη Σκηνοθεσία», 16 φορές από το 1988 έως το 2018. Πέρα από αυτή τη σημαντική επιβράβευση, έχει κερδίσει επίσης την αναγνώριση της χώρας του και του κόσμου, αποσπώντας την Εθνική Διάκριση του Κουβανικού Πολιτισμού το 2000 και το Εθνικό Βραβείο Θεάτρου της Κούβας το 2016, μεταξύ πολλών άλλων.
Κατά τη διάρκεια της αξιοσημείωτης αυτής καριέρας, ο Carlos Celdrán παρέμεινε αφοσιωμένος στο να εμπνέει και να βοηθά άλλους, ως καθηγητής σε ιδρύματα υψηλού επιπέδου στην Κούβα, τη Νότια Αμερική και την Ευρώπη. Ο ίδιος στη συνεχή προσπάθειά του να βελτιώσει και να εμβαθύνει τις γνώσεις του, έλαβε το μεταπτυχιακό του δίπλωμα το 2011 από το Πανεπιστήμιο Rey Juan Carlos της Μαδρίτης.
Οι ικανότητες διδασκαλίας του Carlos Celdrán τον ανέδειξαν σε διδακτικό μέλος του Ανώτατου Ινστιτούτου Τεχνών της Κούβας για περισσότερο από 20 χρόνια και υπήρξε επικεφαλής του μεταπτυχιακού μαθήματος σκηνοθεσίας από το 2016, κληροδοτώντας τις γνώσεις του στις επόμενες γενιές των Κουβανών θεατρικών δημιουργών. Την ίδια στιγμή βρίσκει την διέξοδό του για καλλιτεχνική έκφραση στη σκηνοθεσία και τη δραματουργία με το Argos Teatro.
ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας
You may like
-
«Το υπόμνημα» σε σκηνοθεσία Λάζαρου Βαρτάνη – Στέφανου Παπατρέχα
-
Ολοκλήρωση του 63ου Φεστιβάλ Φιλίππων
-
Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων: “Όρνιθες” του Αριστοφάνη
-
Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων: Αλκίνοος Ιωαννίδης 31 Αυγούστου στις 21.00
-
63o ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ: Ο Μότσαρτ στο βουνό των Κενταύρων
-
63ο Φεστιβάλ Φιλίππων – Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων “Αντιγόνη”
Πολιτιστικά
Ημερολόγιο 2025 με θέμα τους Αράπηδες Μοναστηρακίου
Published
10 ώρες agoon
26 Δεκεμβρίου 2024By
GoDramaΜορφωτικός & Πολιτιστικός Σύλλογος Μοναστηρακίου Δράμας
Ο Μορφωτικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Μοναστηρακίου Δράμας εκδίδει για το έτος 2025 ημερολόγιο τοίχου με θέμα «Οι Αράπηδες Μοναστηρακίου στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (ΑΠΚ) της Ελλάδας».
Το Μοναστηράκι (Δράνοβο) βρίσκεται στα βόρεια της μεγάλης πεδιάδας και ημιορεινού χώρου που σχηματίζεται ανάμεσα στο Παγγαίο και το Φαλακρό.
Τα αρχαιολογικά ευρήματα καταγράφουν την πολιτιστική πορεία και ιστορία της Περιοχής. Η ιστοριογραφία εμπλουτίζεται με τα ευρήματα που έχουν προκύψει για την περιοχή του Μοναστηρακίου καθώς βρέθηκε στην καρδιά του χωριού προτομή ιματιοφόρου Διόνυσου.
Οι Μοναστηρακιώτες βιώνουν και συνεχίζουν να τελούν το έθιμο / δρώμενό τους, τους Αράπηδές τους αξιέπαινα μέχρι σήμερα, μάλλον από την ίδρυση της Κοινότητάς τους, η οποία ανάγεται στο πολύ μακρινό τους παρελθόν «ως έκφραση ψυχικής ανάγκης, και ως εκπλήρωση καθήκοντος προς την κοινωνική ολότητα…». «Κάνουμε τους Αράπηδες για το καλό και τη σοδειά μας … έτσι το βρήκαμε, έτσι το συνεχίζουμε…», η φράση που καταγράψαμε είναι μακρινός απόηχος, όταν προσπαθήσαμε να προσδιορίσουμε το ιστορικό παρελθόν τους.
Είναι ένα έθιμο με τη μορφή δρωμένου που οι ρίζες του μπορεί να χάνονται στα βάθη των αιώνων ή στην αχλή των μύθων, αλλά που οπωσδήποτε, έχουν αναφορά στη Διονυσιακή λατρεία, στη παράφορη έκφραση της ανθρώπινης φύσης.
Εμείς με τους Αράπηδές μας σεμνυνόμεθα ότι διασώζουμε αρχαιότατη παράδοση, σεβόμενοι την αρχέτυπη μορφή τους, που αντανακλά στο σύνολο των ήχων, του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος ως εμπειρία, γνώση και ταυτότητα.
Όταν, όμως, στις 6 Ιανουαρίου του 1976, ανήμερα των Θεοφανείων, «δεν χτύπησαν τα κουδούνια» και το χωριό «δεν γιόρτασε», επήλθε «βουβαμάρα», ήταν «σαν κηδεία». Τότε μερικοί φίλοι Μοναστηρακιώτες, αφουγκραζόμενοι τα αισθήματα των συγχωριανών, βάλαμε όρκο ζωής να σώσουμε τους «Αράπηδες», το έθιμό μας και έτσι ιδρύσαμε τον Μορφωτικό και Πολιτιστικό Σύλλογο Μοναστηρακίου, ο οποίος έχει την ευθύνη της διοργάνωσης με συναίνεση σύσσωμης της κοινότητας από τότε. Είναι γνωστή – θέλουμε να πιστεύουμε – η πολιτιστική και ιστορική παρουσία του συλλόγου μας από το 1977.
Για τους κατοίκους του Μοναστηρακίου οι Αράπηδες αποτελούν την κορυφαία κοινοτική έκφανση, συνάντηση, εκδήλωση – γιορτή, όπου συμπυκνώνεται ο τοπικός πολιτισμός τους στο διάβα του χρόνου. Οι αγωνίες των παλαιοτέρων «να μη χαθεί το έθιμο», «να σώσουμε τους Αράπηδές μας» δείχνουν ακριβώς τη σημασία που είχε και έχει στην αίσθηση της κοινής καταγωγής, της ιστορίας και της ταυτότητάς τους.
Οι παλιοί διασφάλισαν την παράδοσή μας με συνέπεια και λειτούργησαν ως «γέφυρα» με προσήλωση στις πατρογονικές μας αξίες και παραδόσεις. Τεράστια η συμβολή τους στη μεταφορά, τη μεταλαμπάδευση και διατήρηση της συνέχειάς μας αναλλοίωτα. Το πολιτιστικό αυτό «φορτίο» ως απόθεμα καλείται να το επωμιστεί η νέα γενιά, να το υπηρετήσει με αγάπη και σεβασμό και να του δώσει νέα εφόδια ώστε να το διαχειριστεί στο μέλλον με καλύτερες προϋποθέσεις.
Οι Αράπηδές μας είναι η ελπίδα και η ευνοϊκή εξέλιξη των πραγμάτων για τους κατοίκους και την κοινότητα. Είναι ευθύνη συνέχειας. Η κοινότητα του Μοναστηρακίου με το δρώμενο των Αράπηδων, τα ήθη και τα έθιμα, τη μουσική, τα τραγούδια και τους χορούς συνεχίζει την καθημερινή και την τελετουργική ζωή της, τις πρακτικές της στο χρόνο. Διαφυλάσσει έναν τρόπο ζωής και τις παραδόσεις παλαιότερων χρόνων. Βιώνει την ιστορία της. Έτσι οικοδομεί ένα αίσθημα επίγνωσης, σύνδεσης και συνοχής, που δημιουργεί μέσα στο χρόνο νέες συναρμογές.
Αν τηρήσουμε την παράδοση και βαδίσουμε σε χνάρια συνέχειας από γενιά σ’ άλλη γενιά και τα παραδώσουμε με περιεχόμενο, νόημα και ουσία, τότε θα βαδίζουμε σωστά στα βήματα που οι παλιοί θέσπισαν με τέχνη και σοφία.
Γι αυτό το λόγο η καταχώρηση των Αράπηδων με την Υ.Α. της ΥΠΠΟΑ Α.Π. 48388/07-02-2022 στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας έχει υψίστη σημασία, επειδή με αυτόν τον τρόπο διαφυλάσσεται σε Πανελλαδικό επίπεδο η μοναδικότητα και η αυθεντικότητα του δρωμένου μας, στο φυσικό του περιβάλλον και θεωρούμε ότι είναι η μεγαλύτερη ιστορική και πολιτιστική επιτυχία για την πολύπαθη και μαρτυρική περιοχή μας.
Διαισθανόμενοι και νιώθοντας τη μεγάλη αίσθηση ευθύνης για τη συνέχεια στη γενέτειρά μας πρωταγωνιστούμε με διάφορες ενέργειες και δράσεις να της δώσουμε μεγαλύτερο βάθος και διάρκεια.
Με αυτόν τον τρόπο επιλέξαμε να σας ευχηθούμε και φέτος Χρόνια Πολλά.
Σας ευχόμαστε ολόψυχα το 2025 να σας χαρίσει υγεία, ευτυχία και δημιουργικότητα.
Ο Πρόεδρος
Γιάννης Παπουτσής
Πολιτιστικά
Η Μελίνα Μποτέλη για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Δράμας
Published
11 ώρες agoon
26 Δεκεμβρίου 2024By
GoDramaΗ Τέχνη, πρώτη της ζωής μου αγάπη. ήταν ο Χορός. Στη συνέχεια το Θέατρο. Μετά όμως ήρθαν δύο άλλες, που κυριάρχησαν. Η κλασική Μουσική και ο Κινηματογράφος. . Θυμάμαι, που έλεγα στην πολυαγαπημένη Τζένη Καρέζη, πως αγαπώ τον κινηματογράφο περισσότερο από το Θέατρο κι εκείνη θύμωνε. ”Ο Κινηματογράφος μου δίνει τη δυνατότητα να βλέπω τα μάτια των ηθοποιών, αλλά και τους ανοιχτούς ορίζοντες”, επέμενα.
Ήμουν και είμαι λάτρης της πολύτιμης θέσης του ΘΕΑΤΗ. Έβλεπα κινηματογράφο μετά μανίας από παιδάκι. Έβγαζα ρίζες στο κάθισμα του σινεμά. Έφθανα να βλέπω 4 ταινίες στη σειρά τις Δευτέρες στους αγαπημένους κινηματογράφους του κέντρου της Αθήνας , ή της οδού Πατησίων και οπωσδήποτε μια ταινία πριν από κάθε παράσταση, όταν έγινα ηθοποιός. Ο καλός κινηματογράφος ήταν και είναι το πιο δυνατό μέσον επιμόρφωσης.
Η ζωή έφερε στο δρόμο μου και με ένωσε με ένα άνθρωπο, που είχε ακριβώς τις ίδιες αγάπες. Τον Δήμαρχο Δράμας Μαργαρίτη Τζίμα, που έκανε τη Μουσική και τον Κινηματογράφο σκοπό ζωής στη διάρκεια της Δημοτικής του αρχής.
Έτσι χτίστηκε το Δημοτικό Ωδείο Δράμας, που επί των χρόνων του έφθασε τον απίστευτο για μικρή, ακριτική πόλη αριθμό των 1250 μαθητών. Επίσης χάρη στον Τζίμα αναπαλαιώθηκε το σινεμά ΟΛΥΜΠΙΑ και δημιουργήθηκε το θερινό σινέ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ.
Το μικρό φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Δράμας χάρη στην επιμονή του Τζίμα έγινε ΔΙΕΘΝΕΣ. Απέκτησε μεγάλη αναγνώριση στον Κόσμο με Καλλιτεχνικό Διευθυντή, μετά από αξιολόγηση, τον αείμνηστο Αντώνη Παπαδόπουλο, που ανά τακτά διαστήματα περνούσε και πάλι από αξιολόγηση. Σε μία ήμουν και εγώ μέλος της επιτροπής.
Ο Τζίμας άφησε κληρονομιά στους επόμενους μελέτη δύο αιθουσών 500 και 300 θέσεων στην Καπναποθήκη Πορτοκάλογλου, της οδού Περδίκα, που χάθηκε σε κάποια συρτάρια. Θυμάμαι τις συζητήσεις το 2003 με τον Αντώνη Π. και το Σταύρο Χασάπη και εμένα να λέω πως ”οι νέες γενιές είναι ψηλά παιδιά. Να χωράνε τα πόδια τους”, αλλά και ως ΥΜΑΘ ο Τζίμας άφησε κι άλλη μελέτη των καθηγητών του ΑΠΘ ενός κινηματοθεάτρου 700 θέσεων, που χάθηκε σε άλλα συρτάρια από τους επόμενους…….
Σαν πολίτης της Δράμας μπόρεσα κι εγώ να παρακολουθήσω το περίφημο Φεστιβάλ, που μέχρι πριν από 22 χρόνια διάβαζα μόνο στις εφημερίδες. Έγινα μόνιμος θεατής της 6ης ή 7ης σειράς στο διάδρομο δεξιά στα ΟΛΥΜΠΙΑ, πάντα πίσω από τον αείμνηστο Δημήτρη Χαρίτο και εμπρός από την κριτική επιτροπή.
Το 2003 έστειλε ταινία του και διαγωνίστηκε στο Διεθνές τμήμα του Φεστιβάλ ο μεγάλος ηθοποιός και σκηνοθέτης Sir Kenneth Branagh Κένεθ Μπράνα. Τέτοιο επίπεδο Φεστιβάλ !!!!!!
Με το πρόγραμμα στα χέρια, έβαζα βαθμούς, μάλλον αστεράκια στις ταινίες, που μου άρεσαν. Όλες κάτι έπαιρναν. Ένα, δύο, μέχρι επτά αστεράκια. Tη χρονιά, που πρόεδρος της επιτροπής του διεθνούς τμήματος ήταν ο σκηνοθέτης του περίφημου PRISON BREAK ο Paul Scheuring, κυριολεκτικά χάθηκα.
Το επίπεδο πολύ καλό. Η μία ταινία καλύτερη από την άλλη. Ακόμα και η έμπειρη επιτροπή είχε πρόβλημα. Θυμάμαι ένα μέλος της από το εξωτερικό που έλεγε στο τηλέφωνο πως δεν ξέρουν ποια ταινία να πρωτοβραβεύσουν.
Στο σημείο αυτό να πω κάτι που θεωρώ βασικότατο. ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΚΑΜΜΙΑ ΘΕΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ. ΕΙΜΑΙ ΗΘΟΠΟΙΟΣ. ΟΧΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ, . Η δική μου θέση είναι πάνω στη σκηνή και εμπρός από τις κάμερες. Είμαι πολίτης. ΟΧΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ.
Ένα πράγμα με εκνευρίζει αφάνταστα. Ένα θέλω κυρίες και κύριοι του Φεστιβάλ. ” ΜΗΝ ΜΕ ΘΕΩΡΕΙΤΕ ΗΛΙΘΙΟ, ΕΜΕΝΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ. ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ Ο ΗΜΙΑΓΡΙΟΣ, ΠΟΥ ΤΟΥ ΚΟΥΝΑΝΕ ΟΙ ΚΑΤΑΚΤΗΤΕΣ ΤΑ ΚΑΘΡΕΦΤΑΚΙΑ. ΕΛΕΟΣ ΠΙΑ.” Ο πολίτης της Δράμας είναι ο Μέγας Χορηγός του Φεστιβάλ. Σε εποχή όπου η φτώχεια βασιλεύει. Σε εποχή συσσιτίων, ” ΜΗ ΜΟΥ ΠΕΤΑΤΕ ΤΗΝ ΚΑΘΕ ΑΗΔΙΑ ΣΤΑ ΜΟΥΤΡΑ, ΩΣ ΔΗΘΕΝ ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΧΝΗ. ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΚΟΥΠΙΔΟΝΤΕΝΕΚΕΣ. ΑΘΗΝΑΙΑ ΕΙΜΑΙ ΚΙ ΕΧΩ ΜΑΘΕΙ ΝΑ ΣΕΒΟΜΑΙ. ΕΙΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΑΚΡΙΤΕΣ ΜΑΣ. ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΤΟΥΣ ΦΤΩΧΟΥΣ ΑΚΡΙΤΕΣ ΜΑΣ.”
Το Φεστιβάλ Δράμας δεν είναι ”η μεγάλη αγελάδα για άρμεγμα”, ούτε ο χώρος των ατάλαντων. Θέλω ταινίες υψηλής ποιότητας, που κάνουν τον κάθε θεατή καλύτερο άνθρωπο. Βάλτε τα οπίσθια σας κάτω και δείτε έργα μεγάλων καλλιτεχνών με μεγάλους καλλιτέχνες για να μάθετε. Κανένα δεν ενδιαφέρει η προσωπική σας ζωή. Το έργο σας ενδιαφέρει και η ποιότητα του.
ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ. ΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΝΑ. ΟΧΙ ΕΚΑΤΟ ΠΑΡΑΚΛΑΔΙΑ, ΠΟΥ ΔΙΑΧΩΡΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥΣ. ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ. ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΕΘΝΕΣ.
Όλοι οι λαοί, όλα τα έθνη. Έλληνες και ξένοι. Και πρέπει να υπάρχει στη διάρκεια όλου του χρόνου. Με αφιερώματα σε μεγάλες και μεγάλους καλλιτέχνες, Ελληνίδες και Έλληνες. Ανθρώπους όλων των χωρών. Στη διάρκεια όλων των εποχών.
ΕΡΓΑ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ.
ΕΡΓΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗΣ.
ΕΡΓΑ ΥΨΗΛΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ.
Μελίνα Μποτέλλη
Ηθοποιός
Πολιτιστικά
Η αθέατη πλευρά του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Δράμας
Published
1 ημέρα agoon
25 Δεκεμβρίου 2024By
GoDramaΜαθήματα ιστορίας του Φεστιβάλ για αρχάριους.
Του Καθηγητή Μαργαρίτη Τζίμα
Πρώην Δημάρχου και π. Βουλευτή Δράμας
Πρώην Υπουργού Μακεδονίας-Θράκης
Ήθελαν κάποτε να πάρουν το Φεστιβάλ Κινηματογράφου από τη Δράμα και να το πάνε αλλού. Δημιουργήθηκε κίνημα.
Το αντιφεστιβάλ. Άρχισε να διογκώνεται. Τότε όλοι μας, σχεδόν όλοι, στη Δράμα αντιδράσαμε. Και είπαμε όχι. Αυτός ο θεσμός, που με πολύ μεράκι έστησε η κινηματογραφική λέσχη Δράμας και ο Δήμος, ο Αλέξης Δερμετζόγλου, ο Θωμάς Γεωργόπουλος, η Ρίτσα Καβάκα και άλλοι, θα μείνει εδώ . Εδώ που γεννήθηκε. Έτσι και έγινε.
Η Δράμα κέρδισε τα συμφέροντα, που μια ζωή αντιμάχονται τη Δράμα.
Είχα την τιμή να είμαι Δήμαρχος Δράμας από το 1990 μέχρι τις αρχές του 2004. Ο λαός με τίμησε εκλογικά στο αξίωμα αυτό 4 τετραετίες. Αμέσως μετά με εξέλεξε για το αξίωμα του βουλευτή.
Διαδέχθηκα στο Δήμο ένα άξιο μαχητή Δήμαρχο. Τον Σωκράτη Δημητριάδη. Δώσαμε μαζί μάχες για το φεστιβάλ και για τους λιγνίτες.
Ναι μη σας φαίνεται παράξενο .
Σε μια εποχή έντονης κομματικής πόλωσης των δυο μεγάλων πολιτικών δυνάμεων συνεννοηθήκαμε και ενώσαμε τις δυνάμεις μας.
Δε μας νίκησε κάνεις. Κανένα συμφέρον.
- Περίμενα με χαρά και αγωνία κάθε χρόνο το Φεστιβάλ Κινηματογράφου.
- Ήμουν ο οικοδεσπότης της Δράμας.
- Φορούσα τα καλά μου ρούχα, κοστούμι, γραβάτα και τους περίμενα.
- Περίμενα τους καλλιτέχνες νέους και νέες, αλλά και μεγαλύτερους δημιουργούς στο χώρο της τέχνης. Τους καλωσόριζα κάθε χρόνο.
Δεν έπεφτε καρφίτσα στα Αστέρια. Κυρίως Δραμινοί και Δραμινές παρακολουθούσαν τις ταινίες. Οι θεατές έφευγαν με αισιοδοξία από τη σκοτεινή αίθουσα
Τα επόμενα χρόνια με δική μου πρωτοβουλία, επιμονή και προσωπική μου επίβλεψη χτίστηκε το Δημοτικό Ωδείο Δράμας και έγινε η εκ βάθρων αναπαλαίωση του ιστορικού κινηματογράφου ΟΛΥΜΠΙΑ. Στις δύο αυτές αίθουσες μεταφέρθηκε το Φεστιβάλ, διότι τα ΑΣΤΕΡΙΑ έκλεισαν και έγιναν κατάστημα. Ευτυχώς είχα προνοήσει για την ύπαρξη αναγκαίας υποδομής……, όπως και για το θερινό σινέ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ.
Μέσα στον κινηματογράφο παρακολουθούσα ταινίες , μαζί με τους δημιουργούς τους και αργότερα μαζί με τον άνθρωπο της ζωής μου, τη Μελίνα.
Μια χρονιά μου έδωσαν και βραβείο. Του πιο συνεπούς θεατή!!!!!!.
Οι ταινίες έκαναν υπερήφανο και εμένα και όλους, Αυτή η δίψα για το φεστιβάλ κινηματογράφου πρέπει να μείνει. Δεν πρέπει να σβήσει.
Μετά τις προβολές μαζί με τους καλλιτέχνες για ένα κρασάκι. Όλη η Δράμα μια γιορτή της τέχνης. Έχει μείνει στη μνήμη όλων, Δραμινών και προσκεκλημένων Κινηματογραφιστών, η ανατριχίλα, όταν κάθε χρόνο έμπαινε παίζοντας Μουσική από τον Κινηματογράφο πάνω σε αυτοκινητάμαξα η Φιλαρμονική του Δήμου στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Δράμας.
Ένα γλέντι του Κινηματογράφου, όπου Έλληνες και ξένοι χόρευαν και τραγουδούσαν. Εκατοντάδες οι Δραμινοί, άντρες, γυναίκες, παιδιά στις συναυλίες λήξης του Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Δράμας. Συναυλίες του αείμνηστου Γιάννη Μαρκόπουλου στο άλλο έργο μου, το στάδιο Κραχτίδη και του Διονύση Σαββόπουλου με τον Αλέκο Φασιανό να ζωγραφίζει.
Όλοι οι μεγάλοι δημιουργοί και διεθνώς βραβευμένοι του Ελληνικού κινηματογράφου έχουν περάσει από το Φεστιβάλ Δράμας, το αγάπησαν και το στήριξαν μέσα στα χρόνια. Όλοι αισθάνονται ευγνώμονες για τη Δράμα, που τους φιλοξένησε και τους έδωσε βήμα προβολής της δουλειάς τους.
- Θόδωρος Αγγελόπουλος,
- Ντίνος Κατσουρίδης,
- Λάκης Παπαστάθης,
- Γιώργος Αρβανίτης,
- Νίκος Καβουκίδης,
- Σταύρος Χασάπης,
- Πάνος Γλυκοφρύδης,
- Αχιλλέας Κυριακίδης,
- Γιάννης Γουδέλης,
- Ανδρέας Σινάνος ,
- Δημήτρης Χαρίτος,
- Δημήτρης Σοφιανόπουλος,
- Μανούσος Μανουσάκης,
- Ανδρέας Τύρος,
- Μάνος Ευστρατιάδης,
- Χάρης Παπαδόπουλος,
- Δημήτρης Σπύρου,
- Σπύρος Ταραβήρας,
- Αντώνης Κιούκας
- και και και…
Ατελείωτη σειρά ονομάτων μεγάλων προσωπικοτήτων. Η ιστορία του Ελληνικού κινηματογράφου, οι φίλοι της Δράμας και του Φεστιβάλ ήταν πάντα εκεί . Δεν υπήρξαν αχάριστοι……. Αναγνώριζαν το έργο και τους δρόμους, που άνοιξε τόσο η Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Φεστιβάλ, όσο και η Δημοτική Αρχή της Δράμας.
Σήμερα κάποιοι ”ανακάλυψαν τον τροχό”.
Ο σεβασμός σε όσους υπηρέτησαν το φεστιβάλ κινηματογράφου της Δράμας, με πάθος και όραμα θα πρέπει να είναι αυτονόητος.
Γνώρισα προσωπικότητες και έμαθα πολλά. Πολλά, που σημαδεύουν τη ζωή μου.
Μεγάλες μορφές του κινηματογράφου θεωρούσαν τη Δράμα δεύτερο σπίτι τους. Για μένα δε μετρούσαν οι σκοπιμότητες, ούτε οι πολιτικές θέσεις των καλεσμένων.
Για μένα και για τη Δράμα μετρούσε η ποιότητα της δουλειάς τους. Έλεγα μετά από κάθε φεστιβάλ:” Άξιζε τον κόπο και φέτος”.
Και άρχιζε αμέσως η διοργάνωση του επόμενου με τον ακούραστο και οραματιστή καλλιτεχνικό διευθυντή Αντώνη Παπαδόπουλο.
Στο Clermont Ferrand μαζί με τον Αντώνη και το Σταύρο Χασάπη κάναμε διορθώσεις στα σχέδια της μελέτης δύο κινηματογραφικών αιθουσών της καπναποθήκης Πορτοκάλογλου της οδού Περδίκα.
Και στη Δράμα ”Δήμαρχε, ευχαριστήθηκαν πολύ και φέτος” . μου έλεγε ο Αντώνης
”Τους άρεσαν οι ταινίες. Η μία καλύτερη από την άλλη”, μου έλεγε η Μελίνα μου.
Φεστιβάλ Δράμας. Ένας θεσμός, που υπηρετούσε την Τέχνη και όχι άλλες σκοπιμότητες. Ένας θεσμός, όπου κανείς δεν προσπαθούσε να επιβληθεί στον άλλον. Υπήρχε σεβασμός και συνεργασία.
Όχι μπούλιγκ bullying και θεσμικές παρεκτροπές.
Ένα ταπεινό, αλλά ελπιδοφόρο Φεστιβάλ κινηματογράφου ήταν αυτό, που εγώ υπηρέτησα.
Έτσι το 1996 δημιούργησα το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Δράμας Η μεγαλύτερη επιτυχία και το μεγαλύτερο παράθυρο επικοινωνίας της Δράμας με το παγκόσμιο κινηματογραφικό και πολιτιστικό τοπίο.
Αυτό είναι το μέλλον του φεστιβάλ. Ένα και μοναδικό. Διεθνές.
Και όσοι θέλουν ας υποβάλλουν τις ταινίες.
Η πολυδιάσπαση και υποβάθμιση του Φεστιβάλ είναι η χειρότερη υπηρεσία, που μπορεί κάποιος να προσφέρει σ αυτό τον θεσμό Πολιτισμού και Τέχνης. ”Οὐκ ἐν τῷ πολλῷ τὸ εὖ, ἀλλ᾿ ἐν τῷ εὖ τὸ πολύ.”
Όταν ήμουν ΥΜΑΘ
- θεσμοθέτησα την επιχορήγηση ταινιών, που προέβαλαν περιοχές της Μακεδονίας και Θράκης.
- Αυτό έγινε πραγματικότητα από τον σκηνοθέτη Παντελή Βούλγαρη στην ταινία του ”Ψυχή βαθειά”.
- Όπως έγινε και στη ταινία του σκηνοθέτη Δημήτρη Κιτσικούδη.
- Θεσμοθέτησα βραβείο ΥΜΑΘ στο φεστιβάλ Δράμας για ταινία μικρού μήκους, που θα γυριζόταν στη Μακεδονία και Θράκη.
- Αυτό έγινε στην ταινία “Οδομαχία” του Χρήστου Κανάκη 13′
- Ειδικό Βραβείο του Υπουργείου Μακεδονίας και Θράκης
- Τιμητική Διάκριση Φωτογραφίας
- Τιμητική Διάκριση Ανδρικής Ερμηνείας στον Γιάννη Βουλγαράκη
Πολλές φορές, ακόμη και όσοι υπηρετούν την Τέχνη δεν μπορούν να αντιληφθούν το μέγεθος και την ευθύνη, που έχουν. Και αφήνουν άλλες δυνάμεις να κυριαρχήσουν.
Σε κάποιο φεστιβάλ βράβευσα στα ΟΛΥΜΠΙΑ τον πρώην Δήμαρχο Σωκράτη Δημητριάδη χωρίς να το γνωρίζει. Παρέλαβε το βραβείο με συγκίνηση. Μετά είπε στη Μελίνα: ”Κυρία Μποτέλλη, όσο με τίμησε ο Τζίμας δε με τίμησε ούτε το ίδιο το κόμμα, που υπηρέτησα.” Σεβασμός στον προκάτοχο. Δείγμα Παιδείας και Πολιτισμού. Δείγμα Ευγένειας και Μεγαλοψυχίας.
Όπως όλοι γνωρίζουμε, η αίθουσα προβολής είναι σκοτεινή, αλλά ”ουδέν κρυπτόν υπό τον Ήλιον”.
Οι σκηνοθέτες αποτελούν τους στυλοβάτες του θεσμού .
Ο Αντώνης Παπαδόπουλος είχε την ευστροφία να συνεργάζεται άψογα με όλους, χωρίς αποκλεισμούς και πέτυχε το πέταγμα του Φεστιβάλ Δράμας στα υψηλά επίπεδα των Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Ευρώπης και του Κόσμου. Κι αν ο ίδιος δεν μπορεί πια να υπερασπισθεί το έργο και την προσφορά του, μπορούν ακόμα οι Δραμινοί κι εγώ. Και όπως, ίσως, γνωρίζετε είμαι βροντόφωνος.
Όσοι μετά τις τελευταίες εξελίξεις νομίζουν πως θα παίξουν πολιτικά, ή αλλά παιγνίδια στις πλάτες του θεσμού, που έστησε η Δράμα και οι φορείς του κινηματογράφου, ας το ξανασκεφτούν .
Όλοι βρίσκονται υπό την κρίση και τον έλεγχο των Δραμινών πολιτών και των θεσμικών οργάνων της πολιτείας.
Ουδείς ισόβιος, ή αναντικατάστατος.
Άλλο η Δράμα και άλλο το δράμα…
Μαργαρίτης Τζίμας
Πρώην Δήμαρχος Δράμας
Αναζήτηση στην Google
Αναζήτηση στο GoDrama
Παραίτηση 12 γιατρών του Νοσοκομείου Δράμας
Επίσκεψη Στέφανου Κασσελάκη στη Δράμα
Σεισμός 5,2 Ρίχτερ στη Χαλκιδική, αισθητός στη Δράμα, Θεσσαλονίκη και σε Αττική
Α ΕΠΣ Δράμας 3η Αγωνιστική. Αποτελέσματα – Βαθμολογίες
Γιορτή Κάστανου την Κυριακή 13 Οκτωβρίου στις 12:00 στην Μικρόπολη
Μήνυμα του Δημάρχου Δράμας για την 28η Οκτωβρίου
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ εκλογών ΔΡΑΜΑΣ για Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ:
Νεκρός 25χρονος σε τροχαίο στο δρόμο Σέρρες-Δράμα
Γιατί να επιλέξεις το Live casino για τη διασκέδασή σου
Αήττητη στη σεζόν η Bianco Monte Δράμα με 4 νίκες και μια ισοπαλία
Πρόσκληση συμμετοχής με δράσεις στο πρόγραμμα της Ονειρούπολης
Η εκπροσώπηση και η ορατότητα των γυναικών στις τέχνες και τον πολιτισμό
Αναλγησία και αδιαφορία για τη Δράμα και το Νοσοκομείο μας από τον Περιφερειάρχη μας
Σπουδαία μεταγραφή για τον ΚΑΟΔ ο σέντερ ύψους 2,09 Μίλαν Μάρκοβιτς
Με ήττα το ντεμπούτο της ΔΟΞΑ 2016 F.C. στο πρωτάθλημα της Α Εθνικής
Ημερολόγιο 2025 με θέμα τους Αράπηδες Μοναστηρακίου
Η Μελίνα Μποτέλη για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Δράμας
Η αθέατη πλευρά του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Δράμας
Ευχές του Δημάρχου Δράμας για τις ημέρες των εορτών
Γκράφιτι στο τοιχίο του Πάρκου της Αγίας Βαρβάρας
Αλλαγή στην ημέρα διεξαγωγής της Λαϊκής Αγοράς εν όψει των γιορτών
Αθώος ο Αντιδήμαρχος Αθλητισμού Παναγιώτης Γκλαβόπουλος
Παίξε & Κέρδισε Δώρα – Κάνε τα φετινά σου Χριστούγεννα πιο «πράσινα» από ποτέ
Διανομή βασιλόπιτας από τον Δήμο Δράμας
Περιστατικό κατά τη διάρκεια προπόνησης στο Αθλητικό Κέντρο Κραχτίδη στη Δράμα
Φεστιβάλ Δράμας: Ανοιχτή επιστολή προς την κινηματογραφική κοινότητα
Έκθεση ζωγραφικής του Γιάννη Νίκου στο Πολιτιστικό Κέντρο Ελευθερία
Τα έθιμα του Δωδεκαημέρου στην Ήπειρο
Σοβαρά προβλήματα με τις εργαστηριακές εξετάσεις των καρκινοπαθών στη Δράμα
Δωρεά οικοπέδων από τον κ. Αναστάσιο – Άρη Θεοδωρίδη προς τον Δήμο Δράμας.
Βρείτε μας στο Facebook
Είμαστε στο Facebook και εδώ
Διαφημίσεις
top 30 ημερών
-
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago
Νεκρός 25χρονος σε τροχαίο στο δρόμο Σέρρες-Δράμα
-
Εκλογές 20193 εβδομάδες ago
Γιάννης Σακαρίδης: Με διώχνουν. Φεστιβάλ Δράμας: Θα κάνουμε διαγωνισμό
-
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες ago
Ξεκίνησε η πρώτη φάση φύτευσης δέντρων στο Πάρκο της Αγίας Βαρβάρας
-
Πολιτιστικά2 εβδομάδες ago
Φεστιβάλ Δράμας: Ανοιχτή επιστολή προς την κινηματογραφική κοινότητα
-
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες ago
Δωρεά οικοπέδων από τον κ. Αναστάσιο – Άρη Θεοδωρίδη προς τον Δήμο Δράμας.
-
Πολιτιστικά2 εβδομάδες ago
Η πρώτη Κυριακή της Ονειρούπολης
-
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες ago
Αθώος ο Αντιδήμαρχος Αθλητισμού Παναγιώτης Γκλαβόπουλος
-
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago
Πρόγραμμα εκδηλώσεων εορτασμού της πολιούχου Αγίας Βαρβάρας