Ερώτηση 62 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για τα 11 εκ. ευρώ που διαθέτει η κυβέρνηση εν μέσω πανδημίας σε “υπηρεσίες επικοινωνίας για τον κορωνοϊό”
Ο βουλευτής Δράμας του ΣΥΡΙΖΑ Θεόφιλος Ξανθόπουλος και άλλοι 61 συνάδελφοί του βουλευτές, κατέθεσαν με πρωτοβουλία της γραμματέως της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Ολγας Γεροβασίλη, ερώτηση προς τον πρωθυπουργό σχετικά με τους λόγους για τους οποίους η κυβέρνηση αποφάσισε, κατά παρέκκλιση των διαδικασιών, την διάθεση ου ποσού των 11 εκ. ευρώ σε υπηρεσίες επικοινωνίας για τον κορωνοϊό, ενώ αυτές μπορούσαν να γίνουν δωρεάν.
Την ίδια ώρα η κυβέρνηση εξαγγέλλει ότι «λεφτόδεντρα δεν υπάρχουν» για τους εργαζόμενους ενώ το ΕΣΥ δοκιμάζεται από σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό και αναγκαία υλικά, αναφέρουν στην ερώτηση τους.
Τα ΜΜΕ χρειάζονται ενίσχυση αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει με αφορμή τον κορωνοϊό και χωρίς διαφάνεια. επισημαίνουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και σημειώνουν τα εξής:
-Παρά τις εξαγγελίες περί δωρεάν μετάδοσης ενημερωτικών μηνυμάτων από τα ΜΜΕ «ώστε να καταλάβουμε όλοι μας την ανάγκη ύπαρξης κουλτούρας προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας» όπως εξήγγειλε ο Κυβερνητικός εκπρόσωπος, η σχετική Υπουργική Απόφαση που εξέδωσε πρόσφατα, αφορά μόνο κοινωνικά μηνύματα με διάρκεια έως ένα (1) λεπτό.
-Για τα κοινωνικά ενημερωτικά μηνύματα με διάρκεια μεγαλύτερη του ενός λεπτού, η Κυβέρνηση θέσπισε και πλέον εφαρμόζει κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, την αντί αμοιβής ανάθεση υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών καθώς και την επ’ αμοιβή μετάδοση κοινωνικών μηνυμάτων από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
-Με απόφαση του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου ανατέθηκε σε ιδιωτική εταιρία «κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων» η παροχή «υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης» για την πρόληψη και αποφυγή διάδοσης του κορωνοϊού αντί τιμήματος «3% επί της τελικής συνολικής δαπάνης εκστρατείας επικοινωνίας και ενημέρωσης» και συμβατική διάρκεια μέχρι 31 Μαΐου 2020.
-Η συγκεκριμένη καμπάνια ενημέρωσης για τον κορωνοϊό θα κοστίσει 11 εκατομμύρια ευρώ και συνιστά ευθεία πρόκληση εν μέσω πανδημίας από την Κυβέρνηση, υπογραμμίζουν στην ερώτησή τους οι βουλευτές. Ιδίως, συμπληρώνουν, όταν τόσο κατά την προγενέστερη Κ.Υ.Α. 1686/1/1.6.2018 των Υπουργών Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης – Υγείας, και την Υπόδειξη 1/ 25.07.2018 του ΕΣΡ όσο και κατά την ανωτέρω Υπουργική Απόφαση, η εν λόγω καμπάνια μπορεί προσαρμοζόμενη να μεταδοθεί από τα ΜΜΕ δωρεάν!
Για όλους αυτούς του λόγους, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν επίσης να κατατεθούν όλα τα έγγραφα και στοιχεία της πολυέξοδης αυτής ενημερωτικής καμπάνιας.
Ακολουθεί αναλυτικά η ερώτηση:
ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Προς τον κο Πρωθυπουργό, τον κο Υπουργό Οικονομικών και τον κο Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο
ΘΕΜΑ: Την ώρα που η Κυβέρνηση εξαγγέλει ότι «λεφτόδεντρα δεν υπάρχουν», το ΕΣΥ δοκιμάζεται και η πανδημία είναι προ των πυλών, δεσμεύει 11 εκατομμύρια Ευρώ για «υπηρεσίες επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών» για τον κορωνοϊό.
Ενώ το Εθνικό Σύστημα Υγείας προοδευτικά δοκιμάζεται όλο και περισσότερο με σημαντικές ελλείψεις τόσο σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, όσο και σε μέσα ατομικής προστασίας και υλικά υγιεινής και ασφάλειας,
Ενώ η Κυβέρνηση, αντί για επιπλέον προσλήψεις και ενίσχυση του ΕΣΥ, επίταξη των ιδιωτικών νοσηλευτήριων, ώστε να προστεθούν άμεσα στη δυναμικότητα του εθνικού συστήματος επιπλεόν κλίνες ΜΕΘ, απευθύνει εκκλήσεις για εθελοντές,
Ενώ οι εργαζόμενοι, οι χρόνια άνεργοι, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι επιχειρήσεις και εν γένει ο παραγωγικός ιστός της κοινωνίας πλήττεται και αγωνιά για το μέλλον του και η Κυβέρνηση δηλώνει πως: «λεφτόδεντρα δεν υπάρχουν»,
Ταυτόχρονα, με απόφαση της Προεδρίας της Κυβέρνησης δεσμεύονται 11 εκατομμυρία Ευρώ «για υπηρεσίες επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών» για τον κορωνοϊό COVID-19 [ΑΠ: Λ 825/23-03.2020, ΑΔΑ: 968Ζ46ΜΓΨ7-ΑΣΟ].
Πράγματι τα ΜΜΕ χρειάζονται ενίσχυση αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει με αφορμή τον κορωνοϊό και χωρίς διαφάνεια. Εν προκειμένω μάλιστα παρακάμπτεται πλήρως η αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και φυσικά το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο διαφάνειας για τα επικοινωνιακά προγράμματα του δημοσίου. Το πλαίσιο αυτό (ΠΥΣ 50/ 2015, Ν. 4339/ 2015, Ν. 4487/ 2017) προέβλεπε σαφή αναφορά:
στους στόχους τους επικοινωνιακού προγράμματος, στο περιεχόμενό του, στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, στους υλικούς και ανθρώπινους πόρους που θα διατεθούν, στις επικοινωνιακές μεθόδους που θα χρησιμοποιηθούν, στις πιθανές συνεργασίες με φορείς, και στα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Τώρα με απόφαση του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου ανατίθεται δε σε ιδιωτική εταιρία «κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων» η παροχή «υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης» για την πρόληψη και αποφυγή διάδοσης του κορωνοϊού αντί τιμήματος «3% επί της τελικής συνολικής δαπάνης εκστρατείας επικοινωνίας και ενημέρωσης» και συμβατική διάρκεια μέχρι 31 Μαΐου 2020 [ΑΠ: 245/26-03.2020, ΑΔΑ: 9ΑΜ8ΟΞΘ6-ΓΣ4].
Επιπλέον, παρά τις εξαγγελίες περί δωρεάν μετάδοσης ενημερωτικών μηνυμάτων από τα ΜΜΕ «ώστε να καταλάβουμε όλοι μας την ανάγκη ύπαρξης κουλτούρας προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας» όπως εξήγγειλε ο Κυβερνητικός εκπρόσωπος, η σχετική ΥΑ που εξέδωσε αφορά μόνο κοινωνικά μηνύματα με διάρκεια έως ένα (1) λεπτό [άρθρο 2, ΥΑ 179/15-03-2020 (Β’ 861) σε συνδυασμό με άρθρο τριακοστό πρώτο της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’64)].
Όμως για τα κοινωνικά ενημερωτικά μηνύματα περί κορωνοϊού με διάρκεια μεγαλύτερη του ενός λεπτού, η Κυβέρνηση θέσπισε και πλέον εφαρμόζει κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, την αντί αμοιβής ανάθεση υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών καθώς και την επ’ αμοιβή μετάδοση κοινωνικών μηνυμάτων από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης [άρθρο τριακοστό της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’64) σε συνδυασμό με την ΚΥΑ των Υφυπουργών Οικονομικών και παρά τω Πρωθυπουργώ υπ’ αριθμ. 227/21-03-2020 (Β’ 948)].
Μάλιστα όχι μόνο δεν είναι δωρεάν η μετάδοση των εν λόγω κοινωνικών μηνυμάτων για την προστασία της δημόσιας Υγείας αλλά μάλιστα η Κυβέρνηση προέβλεψε και την άμεση καταβολή προκαταβολής 35% στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης με μόνη την αποδοχή της πρότασης μετάδοσης ή καταχώρησης (άρθρο 2 παρ. 3 της εν λόγω ΚΥΑ 227/2020).
Η είδηση μάλιστα ότι η καμπάνια ενημέρωσης για τον κορωνοϊό θα κοστίσει 11 εκατομμύρια ευρώ συνιστά ευθεία πρόκληση εν μέσω πανδημίας από την Κυβέρνηση. Ιδίως όταν τόσο κατά την προγενέστερη Κ.Υ.Α. 1686/1/1.6.2018 (Β΄2037) ] των Υπουργών Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης – Υγείας, και την Υπόδειξη 1/ 25.07.2018 του ΕΣΡ όσο και κατά την ανωτέρω ΥΑ 179/2020 η εν λόγω καμπάνια μπορεί προσαρμοζόμενη να μεταδοθεί από τα ΜΜΕ δωρεάν!
Άλλωστε όπως προβλέπεται και ορθά από τις πάγιες διατάξεις της νομοθεσίας μας, μια τέτοιου είδους καμπάνια για τη δημόσια υγεία οφείλει να προβάλλεται δωρεάν από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Τέλος, κανένας δε γνωρίζει με ποιο τρόπο επιλέχθηκε ο ανάδοχος του έργου και πώς και τί είδους υπηρεσίες επικοινωνίας και ενημέρωσης θα παρέχει. Κανένας δεν γνωρίζει με ποια κριτήρια θα δοθούν τα χρήματα αυτά στα μέσα ενημέρωσης και με ποια κριτήρια κάποια μέσα ενημέρωσης θα αποκλειστούν από την καμπάνια της κυβέρνησης.
Εν όψει αυτών:
Α. Ερωτάται ο κος Πρωθυπουργός και οι κ.κ. Υπουργός και Υφυπουργός:
Για ποιους λόγους θέσπισε και ενεργοποιεί η Κυβέρνηση την κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων διαδικασία ανάθεσης των υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών για τον κορωνοϊό και μάλιστα επ’ αμοιβή των ΜΜΕ που θα την μεταδώσουν, επιβαρύνοντας με 11 εκατομμυρία Ευρώ τον κρατικό προϋπολογισμό για μια καμπάνια ενημέρωσης για την δημόσια υγεία η οποία κατά τη νομοθεσία μας θα μπορούσε να προβληθεί δωρεάν;
Β. Αιτούμεθα να κατατεθούν στη Βουλή:
Αναλυτικά τα επιμέρους έγγραφα και στοιχεία της εν λόγω πολυέξοδης καμπάνιας.
Οι Ερωτώντες και Αιτούντες Βουλευτές