Connect with us

Πολιτιστικά

Η απαγορευμένη ταινία «Παύλος Μελάς» επιστρέφει 40 χρόνια μετά

Δημοσιεύθηκε

στις

Η  προβολή της ταινίας για τον ήρωα του μακεδονικού Αγώνα Παύλο Μελά θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 13 Οκτωβρίου στις 11:00 π.μ, στον κινηματογράφο «Αχίλλειον» της Πτολεμαΐδας, παρουσία του πρωταγωνιστή και προέδρου της «Ευνομίας» Λάκη Κομνηνού. Θα προλογίσουν ο συγγραφέας Απόστολος Παπαδημητρίου και η νομικός Αριάδνη Νούκα. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη

Πηγή: protothema.gr

Η ιστορική ταινία «Παύλος Μελάς» του Φίλιππου Φυλακτού, με πρωταγωνιστή τον Λάκη Κομνημό και την επική μουσική του Γιάννη Σπανού, «επιστρέφει» εκ νέου στις κινηματογραφικές αίθουσες, στο σύνολό της και επεξεργασμένη ψηφιακά, σε μια εποχή που τα «μηνύματά» της παραμένουν επίκαιρα, λόγω … Πρεσπών.

Αν και για την εποχή της χαρακτηρίστηκε υπερπαραγωγή «κόβοντας» στην Α’ προβολή της 433.000 εισιτήρια μόνο σε Αθήνα και Πειραιά, μετά τη πτώση της δικτατορίας κατέληξε στη … λήθη. Τα χρόνια που ακολούθησαν, δεν προβλήθηκε σε καμία κινηματογραφική αίθουσα ή ελληνικό τηλεοπτικό κανάλι, αλλά ακόμη και για «ιδιωτικές» προβολές την εποχή της βιντεοκασέτας, αφαιρέθηκαν κομμάτια της, προφανώς γιατί ενοχλούσαν, με «πετσοκομμένο» το τελικό αποτέλεσμα.

Δεν είναι τυχαίο πως η ταινία, χαρακτηρίστηκε «απαγορευμένη», με εμφανή την προσπάθεια απαξίωσης της αλλά και σύνδεσής της με το στρατιωτικό καθεστώς.

Δείτε το σχετικό τρέιλερ:

 

Παύλος Μελάς

Η ζωή και ο θάνατος ενός ήρωα

Δεν είναι τυχαίο πως πολλοί χαρακτήρισαν τον «Παύλο Μελά» ως την πλουσιότερη και αυθεντικότερη υπερπαραγωγή που έχει γίνει στον ελληνικό κινηματογράφο. Η ταινία πραγματεύεται την ζωή του Παύλου Μελά, του ήρωα που αγωνίστηκε και τελικά έχασε τη ζωή του για να ελευθερώσει την Μακεδονία στις αρχές του 20ου αιώνα, φέρνοντας το κοινό σε άμεση επαφή με τα ιστορικά εθνικά γεγονότα που έλαβαν με πρόσωπα επώνυμα και ανώνυμα που αγωνίστηκαν για να μη χαθεί η Μακεδονία.

Στο καστ, εκτός του Λάκη Κομνηνού στον πρωταγωνιστικό ρόλο, συμμετέχει πλήθος γνωστών ηθοποιών όπως η Καίτη Παπανίκα, ο Γιάννης Αργύρης, η Λιλύ Παπαγιάννη, ο Παντελής Ζερβός, ο Γιώργος Τζώρτζης, η Μπεάτα Ασημακοπούλου, ο Λευτέρης Βουρνάς, ο Νίκος Βασταρδής, ο Νάσος Κεδράκας, ο Δημήτρης Καλλιβωκάς, ο Φαίδων Γεωργίτσης, ο Γιάννης Μαλούχος, ο Ανδρέας Φιλιππίδης.

Η επική μουσική, που αρμόζει απόλυτα στο ύφος της ταινίας, ανήκει στον Γιάννη Σπανό με πολλούς να θεωρούν πως πρόκειται για ένα από τα καλύτερα έργα του δημιουργού στη μεγάλη οθόνη. Το μοναδικό τραγούδι της ταινίας, το «Μοιρολόι» που συνέθεσε ο Γιάννης Σπανός σε ποίηση Κωστή Παλαμά, ερμηνεύει η Δήμητρα Γαλάνη.

Όπως λέει ο κ. Κομνηνός, ο ρόλος του Παύλου Μελά τον σημάδεψε και τον συνοδεύει έως σήμερα. «Με τον ρόλο αυτό, είχα τη τύχη να εισπράξω το μεγαλείο της Μακεδονίας. Δεν πήγα απλώς να παίξω, αλλά να μάθω για την Μακεδονία και την ιστορία της. Έκατσα διάβασα και μελέτησα πολύ. Με σαγήνευσε ο τόπος αυτός, άσχετα εάν δεν κατάγομαι από εκεί. Πλάθοντας το ρόλο, έψαχνα και τον ζούσα κυριολεκτικά. Με σημάδευσε» λέει, καταλήγοντας «Αυτή η ταινία πέτυχε όλους τους στόχους της. Και μπορέσαμε και γνωρίσαμε την Μακεδονία και παίξαμε σε ένα εθνικό μεγαλείο και είχε μεγαλειώδη επιτυχία, σπάζοντας τα ρεκόρ στην προβολή της».
sv1
sv4

Τα γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιήθηκαν στα ίδια σημεία που διαδραματίστηκαν τα ιστορικά γεγονότα, σε Αθήνα και Μακεδονία, ενώ συμμετείχαν δεκάδες κομπάρσοι σε μια εποχή που τα ψηφιακά εφέ ήταν ανύπαρκτα. Ακόμη και τα άμφια του Μητροπολίτη Γερμανού Καραβαγγέλη στην ταινία, ήταν τα αυθεντικά.

Αρχικά ο δημιουργός Φίλιππος Φυλακτός, φέρεται να πρότεινε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο τον Νικο Κούρκουλο, ο οποίος αρνήθηκε. Στη συνέχεια χτύπησε την πόρτα του Λάκη Κομνηνού, που όπως λέει ο ίδιος, τον «σημάδεψε» ο ρόλος του Παύλου Μελά. «Ήταν αποφασισμένος ο Φυλακτός. Δεν μου άφηνε περιθώρια να σκεφτώ ή να αρνηθώ. Εξάλλου δεν μπορούσα να αρνηθώ μ’ ένα τέτοιο σενάριο που όλοι οι ηθοποιοί θα ήθελαν να πιάσουν στα χέρια τους και να πάρουν μέρος. Θα ήμουν εντελώς ανόητος να αρνηθώ ή να το προσπεράσω. Έδωσα πέντε χρόνια από τη ζωή μου για την ταινία αυτή. Είχα βαρεθεί να διαμαρτύρομαι στον Φυλακτό. Την πρώτη φορά που πήγαμε στην Καστοριά για γυρίσματα, κάναμε 18 ώρες. Αλλά άξιζε» λέει ο δημοφιλής ηθοποιός.

Τα γυρίσματα ξεκίνησαν το 1969 και ολοκληρώθηκαν το 1973, λόγω κυρίως οικονομικών προβλημάτων. Το γεγονός πως η ταινία καθυστέρησε πέντε χρόνια να βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες, αποτελεί απάντηση στους ισχυρισμούς εκείνους που θέλουν να τη συνδέσουν με τη δικτατορία προκειμένου να την απαξιώσουν.

«Ο πατέρας μου όταν ξεκίνησε το γύρισμα είχε κάποια χρήματα , αλλά στην πορεία ο προϋπολογισμός βγήκε εκτός, με αποτέλεσμα να υπάρξουν καθυστερήσεις και προβλήματα, που οδήγησαν τελικά να ολοκληρωθεί και να προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες το 1973» λέει από την πλευρά του ο γιός του δημιουργού, Νίκος Φυλακτός, επισημαίνοντας πως ο πατέρας του υπήρξε τελειομανής, δίνοντας απόλυτη προσοχή στην λεπτομέρεια και στην απόδοση των ιστορικών γεγονότων, όπως συνέβησαν και όπου αυτά συνέβησαν. «Θεωρούσε την ταινία «παιδί» του, αφήνοντας ένα υλικό παρακαταθήκη στην ιστορία και στις επόμενές γενιές» λέει ο κ.Φυλακτός.

sv2

«Κόπηκε» λόγω … παρεμβάσεων

Ο «Παύλος Μελάς» δεν προβλήθηκε μετά το 1974 σε καμία κινηματογραφική αίθουσα και σε κανένα ελληνικό τηλεοπτικό σταθμό. Πριν φύγει από τη ζωή το 2007, ο Φυλακτός υποστήριξε σε συνεργάτες του, πως μετά τη μεταπολίτευση υπήρξαν πολιτικές παρεμβάσεις λόγω της ενόχλησης της … βουλγαρικής πρεσβείας στην Αθήνα, από τις άγριες σκηνές της ταινίας, αφού ο Παύλος Μελάς και οι άλλοι Μακεδονομάχοι τους Βούλγαρους κομιτατζήδες είχαν απέναντί τους. Η προβολή της ταινίας «απαγορεύτηκε» άτυπα, αφού δεν άρμοζε στο «φλερτ» Καραμανλή – Ζίβκοφ, εκείνης της εποχής.

«Όλοι οι μαθητές την περίοδο 1973 – 1974 είχαν παρακολουθήσει την ταινία, μαθαίνοντας έτσι την ιστορία. Οι μαθητές που ακολούθησαν τα επόμενα χρόνια, δεν την παρακολούθησαν σε κανένα κινηματογράφο και σε κανένα σχολείο, γιατί προφανώς είχαν πρόβλημα οι ηγεσίες, με το να μάθουν τα παιδιά την ιστορία της Μακεδονίας. Μας έχουν φτάσει σήμερα, να ντρεπόμαστε για τους ήρωές μας και τον Παύλο Μελά» επισημαίνει ο κ.Κομνηνός.

Ακόμη και ως βιντεοκασέτα, η ταινία ξανά μονταρίστηκε προκειμένου να αφαιρεθούν κομμάτια της, που θεωρούνταν «ενοχλητικά». «Σε κάποιους ενοχλούσε η ιστορία, οπότε κάποια αποσπάσματα του Παύλου Μελά» κόπηκαν και προβλήθηκαν μόνο αυτά που ήθελαν να προβάλλουν. Έτσι φτάσαμε να έχουμε ως πέντε «εκδόσεις» της ταινίας» λέει ο κ. Φυλακτός.

Αξίζει να σημειωθεί, πως στις αρχές του 2019 ο δημοσιογράφος και ερευνητής κ.Γιώργος Λεκάκης, απευθύνθηκε μ’ επιστολή στην ΕΡΤ, προκειμένου να ενημερωθεί πόσες φορές προβλήθηκε ο «Παύλος Μελάς» του Φίλιππου Φυλακτού στη δημόσια τηλεόραση την τελευταία δεκαετία. Απάντηση έως σήμερα, δεν έλαβε.
Για την ιστορία την περίοδο 1973 -1974, κατά την Α’ Προβολή, μόνο σε Αθήνα, Πειραιά και Προάστια ο «Παύλος Μελάς» έσπασε ρεκόρ σε εισιτήρια, σε μια εποχή που η τηλεόραση παραμέριζε τον κινηματογράφο, αγγίζοντας τις 433.000. Στη δεύτερη και Τρίτη θέση, οι ταινίες «Ο Τσαρλατάνος» (175.000) και «Διδάκτωρ καλεί θανάση» (148.000) με πρωταγωνιστή τον Θανάση Βέγγο και παραγωγή της Φίνος Φιλμ.

Προβολή ταινίας «Παύλος Μελάς» στην Πτολεμαΐδα

Με πρωτοβουλία του Ινστιτούτου «Ευνομία», πρόεδρος του οποίου είναι ο κ.Κομνηνός και της ομάδας «Πτολεμαίοι Μακεδόνες» της Πτολεμαΐδας, ο «Παύλος Μελάς» θα προβληθεί και πάλι μετά από 46 χρόνια στην Πτολεμαΐδα.
Η ταινία θα προβληθεί στο σύνολό της, αγγίζει τις δύο ώρες, όπως κατά την πρεμιέρα της, επεξεργασμένη ψηφιακά από τα Εργαστήριά της STEFILM – SKLAVIS με το τελικό αποτέλεσμα να εντυπωσιάζει. «Ο πατέρας μου απεβίωσε το 2007 και παρά το γεγονός ότι γνώριζα για το υλικό που υπήρχε στην κατοχή της οικογένειάς μου ‘κρυμμένο’, δεν υπήρχαν τα μέσα ψηφιοποίησης που υπάρχουν στις μέρες μας. Το υλικό αποτελείται από μία μπομπίνα με την ταινία στην αρχική της μορφή και στο σύνολό της. Λίγο ταλαιπωρημένη, αλλά όχι «πετσοκομμένη» όπως την ξέραμε. Το Ινστιτούτο Οικονομικής – Κοινωνικής Δικαιοσύνης και Eλληνισμού «Ευνομία», ήρθε σε επαφή μαζί μου, έπειτα από άκαρπες προσπάθειες να βρει την ταινία οπουδήποτε αλλού. Έγινε η επεξεργασία της ψηφιακά και το αποτέλεσμα εντυπωσιάζει» αναφέρει ο γιος του δημιουργού, συμπληρώνοντας πως προβολές του «Παύλου Μελά» θα πραγματοποιηθούν και σε άλλες πόλεις της χώρας, το επόμενο διάστημα.

«Ευνομία»

Το Ινστιτούτο Οικονομικής – Κοινωνικής Δικαιοσύνης και Eλληνισμού «Ευνομία» ιδρύθηκε πρόσφατα με σκοπό την καταγραφή μείζονος σημασίας ζητημάτων της οικονομίας, της δικαιοσύνης, της κοινωνίας, της προστασίας των εθνικών θεμάτων και του πολιτισμού. Στα ιδρυτικά της μέλη είναι ο ηθοποιός Λάκης Κομνηνός, η δικηγόρος Αριάδνη Νούκα και ο επικοινωνιολόγος Ηλίας Μιχαλάς. «H παγκοσμιοποίηση, προκειμένου να επικρατήσει, στόχευσε στην αλλοίωση και εν τέλει στην εξαφάνιση των ιστορικών και παραδοσιακών χαρακτηριστικών, κυρίως, λαών που έχουν και σπουδαία ιστορία και γερές παραδόσεις. Κι ένας από αυτούς είμαστε εμείς οι Έλληνες. Είναι, συνεπώς, μεγάλη η ευθύνη μας αλλά και πρόκληση για τη γενιά μας, αλλά και τις νεότερες γενιές, να αντισταθούμε σε αυτήν την «εισβολή», να προασπίσουμε και να διασώσουμε την ταυτότητα μας, μακριά από εθνικιστικές κορώνες, αλλά και εθνομηδενιστικά σχέδια. Κι αυτήν την ισορροπία επιδιώκει να πετύχει η «Ευνομία» μελετώντας και προάγοντας, αρχές, αξίες, και διεκδικώντας τα δικαιώματα τα οποία κανείς δεν μπορεί να μας αφαιρέσει» τονίζει ο κ.Κομνηνός, για την αναγκαιότητα ίδρυσης του νέου φορέα.

Κυριακή 13/10/2019 11:00 π.μ
Πτολεμαΐδα – Κινηματογράφος «Αχίλλειον»
Είσοδος Ελεύθερη.

sv10
sv11
sv12
sv13
sv14
sv15
sv5
sv6
sv7
sv8
sv9
sv16
sv17
sv18
sv19
sv20
sv21
sv22
sv23
sv24

Διαβάστε όλο το άρθρο
Advertisement

Barbara Shoes

Πολιτιστικά

100 χρόνια μετά: Οι πρόσφυγες του 1922-Η δημιουργία της νέας Ανατολικής Μακεδονίας

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Τριήμερο επιστημονικό Συνέδριο από το Ίδρυμα της Βουλής για τη Δημοκρατία και τον Κοινοβουλευτισμό και τους Δήμους Καβάλας και Δράμας
Σε μια κατάμεστη αίθουσα από κόσμο, στη Μεγάλη Λέσχη της Καβάλας, ξεκίνησε το απόγευμα της Παρασκευής 11 Νοεμβρίου το τριήμερο επιστημονικό Συνέδριο που συνδιοργανώνουν το Ίδρυμα της Βουλής για τη Δημοκρατία και τον Κοινοβουλευτισμό και οι Δήμοι Καβάλας και Δράμας, με τίτλο «100 χρόνια μετά: οι πρόσφυγες του 1922 και η δημιουργία της νέας Ανατολικής Μακεδονίας».

Στην έναρξη, χαιρέτησαν

  • ο Γενικός Γραμματέας του Ιδρύματος της Βουλής, καθηγητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ευάνθης Χατζηβασιλείου,
  • ο Δήμαρχος Καβάλας, Θόδωρος Μουριάδης,
  • ο Δήμαρχος Δράμας, Χριστόδουλος Μαμσάκος,
  • οι Βουλευτές Καβάλας,
    • Γιάννης Πασχαλίδης,
    • Μακάριος Λαζαρίδης και
    • Τάνια Ελευθεριάδου,
  • ο εκπρόσωπος της Ένωσης τέως Βουλευτών και Ευρωβουλευτών, πρώην Βουλευτής Καβάλας, Μίμης Χριστοφιλογιάννης,
  • ο Πρόεδρος της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ, Παναγιώτης Αγγελίδης, και
  • ο εκπρόσωπος της Μητρόπολης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου, πανοσιολογιότατος αρχιμανδρίτης Παύλος.

Σημειώνεται ότι, μεταξύ των 29 ομιλητών του Συνεδρίου ήταν και ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδιος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, αναπληρωτής καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Άγγελος Συρίγος.

Θόδωρος Μουριάδης: «Στην Καβάλα, λίγα χρόνια μετά την ανταλλαγή, 7 στους 10 κατοίκους ήταν πρόσφυγες»

Με δεδομένο ότι η Καβάλα ήταν από τους τόπους που δέχθηκε σημαντικό αριθμό προσφύγων, ο Δήμαρχος Καβάλας τόνισε «σήμερα βλέπουμε το αποτύπωμά τους και μέσα στη ψυχή μας, αλλά και σε όσα προόδευσαν σ’ αυτόν τον τόπο.

Ένα αποτύπωμα ματωμένο, ξεριζωμένο, πονεμένο, μυρωμένο απ’ τα καπνά, φορτωμένο με καημούς, αλλά και χαραγμένο με πυρρίχιους, αναστενάρια, κεμετζέδες, αμανέδες, μπάλους, καρσιλαμάδες, χασάπικους, ρεμπέτικα φερμένα απ’ τα βουνά, τα λαγκάδια και τα παράλια της άλλης Ελλάδας, αυτής που άφησαν πίσω τους.
Κάναν το κουράγιο δύναμη και ξαναρίζωσαν σε τούτον τον τόπο, έναν τόπο που μαζί τους ξαναγεννήθηκε και άνθισε

Όταν ήρθαν, τους προϋπάντησαν η ντόπια φτώχεια κι η ανέχεια που θέριεψε τον ρατσισμό και τον φόβο του ξένου που ήρθε να πάρει τις δουλειές και τα χωράφια.
Τα άντεξαν και με τον χρόνο ζύμωσαν την καθημερινότητά τους με τους ντόπιους. Η κόπωση, το βάσανο κι η λαβωματιά της μετεγκατάστασης έγιναν κόπος και ιδρώτας και σμίλευσαν στη γη την απαρχή αυτών που ζούμε σήμερα, έναν αιώνα μετά, οι ευτυχισμένοι απόγονοί τους.

Τα τσαντίρια έγιναν σπίτια, οι μαχαλάδες γίναν γειτονιές, τα πετροχώραφα σπαρθήκαν, τα καπνομάγαζα ζωντάνεψαν, η θάλασσα γέμισε δίχτυα και παραγάδια.

Το Κράτος έβαλε το χέρι του κι οι πρόσφυγες το μεράκι, την τέχνη και την εξυπνάδα τους.
Έμαθαν να παλεύουν σε άλλα μετερίζια, φτιάξαν συλλογικότητες, συνδικαλίστηκαν, κατέβηκαν σε δυναμικές απεργίες, διεκδίκησαν καλύτερη ζωή, καλύτερα μεροκάματα που τα εδραίωσαν μέχρι τις μέρες μας.
Πρόσφυγας ήταν κι ο δήμαρχος Καβάλας, ο Μήτσος Παρτσαλίδης, ο πρώτος αριστερός δήμαρχος των Βαλκανίων.

Το Ίδρυμα της Βουλής για τη Δημοκρατία και τον Κοινοβουλευτισμό μάς έκανε την τιμή να οργανώσει αυτό το τριήμερο Συνέδριο στους δύο τόπους, την Καβάλα και τη Δράμα, που πριν από 100 χρόνια ήταν ένας τόπος που όταν μετρήθηκαν λίγα χρόνια μετά την ανταλλαγή, βρέθηκε ότι οι 7 στους 10 κατοίκους ήταν πρόσφυγες.
Ένα Συνέδριο, που μαζί με την Έκθεση που φιλοξενούμε, περιμένουμε να μας κάνει καλλίτερους γνώστες της ιστορικής διαδρομής μας.

Γιατί οι δρόμοι της Ιστορίας ενός τόπου απαιτούν πολλούς εργάτες, που συνεχώς θα ψάχνουν να βρουν τις μικρές και μεγάλες πέτρες, να τις ταιριάξουν μεταξύ τους και να τις τοποθετήσουν στο διάβα του παρελθόντος, ώστε ο σημερινός διαβάτης να μπορεί να μάθει από πού έρχεται και πιο είναι το ριζικό του».

Ο Δήμαρχος Δράμας, Χριστόδουλος Μαμσάκος, αφού ευχαρίστησε τους συντελεστές του Συνεδρίου, επισήμανε ότι «κάθε επέτειος έχει νόημα όταν αντλούμε από αυτήν συμπεράσματα που θα μας δώσουν τη δυνατότητα να χαράξουμε με επιτυχία και πολιτική ωριμότητα τα βήματα της ιστορικής πορείας μας. Άλλωστε, η Ιστορία δεν είναι χρήσιμη επειδή διαβάζει κανείς εκεί το παρελθόν, αλλά επειδή διαβάζει το μέλλον».

Ο Βουλευτής της ΝΔ, Γιάννης Πασχαλίδης σημείωσε ότι «μπορεί η Μικρασιατική Καταστροφή να υπήρξε τραύμα στην Ιστορία μας, αλλά η έλευση των προσφύγων δημιούργησε ένα άλλο καταλυτικό γεγονός, νέες πολιτικές και κοινωνικές καταστάσεις με αυτούς που ήρθαν ρίζωσαν και δημιούργησαν».

Ο Βουλευτής της ΝΔ, Μακάριος Λαζαρίδης είπε πως «η περιοχή Καβάλας-Δράμας είναι αυτή στην οποία εγκαταστάθηκαν οι περισσότεροι πρόσφυγες, αναδιαμορφώνοντας ουσιαστικά τον χάρτη της ευρύτερης περιοχής Παρά τις μεγάλες δυσκολίες, μπόρεσαν να ενσωματωθούν στο κοινωνικό σύνολο και να προκόψουν σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο έχοντας ως παρακαταθήκη τις αξίες και τις αρχές  που έφεραν μαζί τους.

Η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Τάνια Ελευθεριάδου, αφού υπογράμμισε ότι «όταν ήρθαν οι πρόσφυγες, δεν τους υποδέχθηκαν με ανοιχτές αγκαλιές οι τοπικοί κάτοικοι, διότι η ζωή τότε ήταν πολύ δύσκολη, στο τέλος, όμως, επικράτησε η ανθρωπιά», τόνισε ότι «με τις εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, δεν πρέπει να ενισχύσουμε μόνο την ιστορική μνήμη μας, αλλά να καταλάβουμε ότι πάνω από όλα είμαστε άνθρωποι.

Γιατί και σήμερα υπάρχουν πολλές χιλιάδες πρόσφυγες που έρχονται στη χώρα μας και θα πρέπει, ανεξαρτήτου καταγωγής και εθνικότητας, να αντιληφθούμε ότι όλοι αυτοί έχουν την ανάγκη να βρουν μια ασφαλή αγκαλιά».

1η Συνεδρία: «Η ανταλλαγή: νομικές, πολιτικές, ηθικές διαστάσεις»

Υπό της προεδρία του ιστορικού Κυριάκου Λυκουρίνου, μίλησαν:

Μανόλης Κούμας (επίκουρος καθηγητής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών): «Ανταλλαγές και μετακινήσεις πληθυσμών, 1912-1924: μια συγκριτική προσέγγιση».
Άγγελος Συρίγος – Ευάνθης Χατζηβασιλείου: «Νομικές διαστάσεις και το ζήτημα της υποχρεωτικότητας στη Σύμβαση Ανταλλαγής του 1923».
Στράτος Δορδανάς (επίκουρος καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης): «Δημόσια συζήτηση για τη Σύμβαση “περί ανταλλαγής των ελληνικών και τουρκικών πληθυσμών» του 1923”».
Ιάκωβος Μιχαηλίδης (καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης): «Πρόσφυγες εν ροή: Όψεις της ανταλλαγής των ελληνοτουρκικών πληθυσμών με βάση τη Σύμβαση της Λωζάννης».
Ισμήνη Κριάρη (μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ιδρύματος της Βουλής, τ. πρύτανις, καθηγήτρια στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών): «Όψεις της αγροτικής αποκατάστασης των προσφύγων»

2η Συνεδρία: «Εγκατάσταση και πνευματικές εκβολές»

Υπό την προεδρία της Γεωργίας Μπακάλη (διδάκτωρ Ιστορίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης) μίλησαν:
Σαπφώ Αγγελούδη-Ζαρκάδα (δρ. αρχιτέκτων-μηχανικός) «Η στεγαστική αποκατάσταση των προσφύγων στην Καβάλα. Ένα δύσκολο εγχείρημα μεγάλης διάρκειας».
Κυριάκος Λυκουρίνος (Ιστορικός): «Πτυχές της αγροτικής αποκατάστασης των προσφύγων στον νομό Καβάλας, 1922-1930».
Ευριπίδης Γαραντούδης (καθηγητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών): «Η άφιξη και η κοινωνική ένταξη των προσφύγων ως θεματική ύλη στη λογοτεχνική παράδοση της Καβάλας».
Μιχάλης Λυχούνας (προϊστάμενος του Τμήματος Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας): «Με τον πολιτισμό στο σεντούκι και την καρδιά. Προβλήματα διαχείρισης του υλικού πολιτισμού των προσφύγων έναν αιώνα μετά».

Στην πρώτη ημέρα, μεταξύ άλλων παραβρέθηκαν

  • ο τέως Βουλευτής Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Εμμανουηλίδης,
  • ο Πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, Σωκράτης Μποζούδης,
  • ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας, Κώστας Πεφάνης,
  • ο Αντιδήμαρχος Καβάλας, Γιάννης Ιακωβίδης,
  • ο Αντιδήμαρχος Δράμας, Μιχάλης Τάσσου,
  • η Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καβάλας, Σταυρούλα Δαδάκη.

Πηγή: kavalapost.gr

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

«Τραντέλληνες», το μουσικό αναλόγιο του Δραμινού Λογοτέχνη Γιάννη Χαριτάντη

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων «Ακρίτες Νέας Κρώμνης» και ο Δήμος Δράμας, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την επέτειο των 100 χρόνων μνήμης από την Μικρασιατική Καταστροφή, παρουσιάζει την Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2022 και ώρα 19.30 στο Αμφιθέατρο του Δημοτικού Ωδείου Δράμας,  το μουσικό αναλόγιο «Τραντέλληνες», του Δραμινού Λογοτέχνη και ομότιμου καθηγητή του Πανεπιστημίου Πατρών Γιάννη Χαριτάντη, με μουσική «επένδυση» από τον Μανώλη Παργεντάκη.

Έχουν περάσει εκατό χρόνια από τον ξεριζωμό του χριστιανικού πληθυσμού από τον Πόντο και τη Μικρά Ασία. Εξορία ονόμασαν οι ξένοι αναλυτές της εποχής, εκείνον τον τραγικό διωγμό από τις πατρογονικές ρίζες. Εκατό χρόνια από το 1922 και όμως η φωτιά εκείνη, ακόμα καίει.

Λίγοι γνωρίζουν σήμερα τις βαθιές ρίζες του ελληνισμού στις περιοχές αυτές και το χειρότερο, τα παιδιά μας δεν διδάσκονται σχεδόν τίποτα στα σχολεία. Ένας τεράστιος πολιτισμός κοντεύει να μπει στη λήθη. Σε όλους εκείνους τους κατατρεγμένους, δώσανε την ταμπέλα του πρόσφυγα και αγνοήθηκε το πόσο  Έλληνες υπήρξαν για αιώνες, μέσα σε πολύ δύσκολους καιρούς και τόπους.

Με μια ιστορική διαδρομή, που ξεκινάει από την μυθική εποχή του Φρίξου και της Έλλης και κατόπιν του Ιάσωνα, του αποικισμού και των ελληνιστικών χρόνων, των Αλεξανδρινών χρόνων και τα τρακόσια χρόνια της Ποντικής Αυτοκρατορίας, ο ελληνικός πολιτισμός και η γλώσσα δημιούργησαν μια νέα λαμπρή εποχή.

Ύστερα το Βυζάντιο όπου ακόμα και οι Ρωμαίοι υποτάχθηκαν στο ελληνικό πνεύμα, μέχρι την Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας στην καρδιά του Πόντου. Η Ιστορία έχει να περιγράψει ηρωικούς αγώνες και ήρωες-ακρίτες που καταγράφηκαν ως Τραντέλληνες, που πάει να πει τριάντα φορές Έλληνες.

Ένας κύκλος τριών χιλιάδων χρόνων ιστορίας  και να… πάλι μπροστά μας οι Έλληνες, που ποτέ δεν ξέχασαν την καταγωγή τους. Όταν περνούν τα χρόνια, η Ιστορία γίνεται μύθος γιατί ξέρει τον τρόπο να μην ξεχαστεί ποτέ.

Αυτόν τον μύθο θέλει να ζωντανέψει ο Γιάννης Χαριτάντης με το λυρικό-επικό έργο του «Τραντέλληνες», σε μια προσπάθεια να αφήσει ένα σύντομο, περιεκτικό και ανεξίτηλο ιστορικό αποτύπωμα.

Την εποχή από την οποία ξεκινά την αφήγησή του ο ποιητής, δεν έχουμε μουσικές καταγραφές κι έτσι δεν γνωρίζουμε τη μουσική που έπαιζαν οι  Αρχαίοι πρόγονοί μας. Υπάρχουν όμως πολλές γραπτές  πηγές, αλλά και εικονογραφικές μαρτυρίες, για τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούσαν.

Ο Μανώλης Παργεντάκης «επένδυσε» μουσικά τον ποιητικό λόγο, έχοντας ως γνώμονα τα αρχαία μουσικά όργανα της εποχής εκείνης, όπως η πανδουρίδα, το επιγώνιο, η φόρμιγγα, η αρχαία ελληνική κιθάρα και η βάρβιτος και συνέθεσε μελωδίες οι οποίες θα εκτελεστούν με αντίγραφα αρχαίων μουσικών οργάνων, δικής του κατασκευής, για να  μεταφέρει στους θεατές, το μουσικό ηχόχρωμα της εποχής, όπως εικάζεται ότι θα μπορούσε να ήταν.

Εμπνεύστηκε τις συνθέσεις του, από την κατάθεση ψυχής που χαρακτηρίζει όλο το έργο του Γιάννη Χαριτάντη, οι δε μελωδικές του γραμμές επιδιώκουν  να αποτυπώσουν εικόνες και συναισθήματα και να μεταφέρουν «νοερά» τους θεατές στο κλίμα της κάθε ενότητας. Οι μελωδίες του Μανώλη Παργεντάκη, στόχο έχουν να αναδείξουν τον λόγο και να ανυψώσουν το νόημα των στίχων του λυρικού-επικού έργου «Τραντέλληνες», ακολουθώντας το «νήμα» που «ξετυλίγει» ο ποιητής ανά τους αιώνες, ξεκινώντας από την αρχαιότητα, με τα αντίστοιχα μουσικά όργανα, περνώντας στο Βυζάντιο με την ποντιακή λύρα και φθάνοντας ως τις μέρες μας.

Οι συντελεστές της παράστασης είναι οι:

  • Γιάννης Χαριτάντης: Κείμενο, Ανάγνωση
  • Σπαθάρη Φωτεινή: Ανάγνωση του λυρικού-επικού έργου «Τραντέλληνες»
  • Μανώλης Παργεντάκης: Σύνθεση & Ενορχήστρωση μελωδιών, διδασκαλία μουσικού συνόλου.
    • Στην παράσταση θα παίξει: βάρβιτο, επιγώνιο, φόρμιγγα, λαούτο & έγχορδο με συμπαθητικές χορδές
  • Νίκος Αφεντούλης: ποντιακή λύρα, τραγούδι
  • Βασιλική Δομουτζόγλου: πνευστά
  • Ελένη Ορφανίδου: αρχαία ελληνική κιθάρα, πολίτικο λαούτο
  • Στέισυ Χίντρι: αρχαία ελληνική κιθάρα, κρουστά
  • Δέσποινα Νικολαΐδου: πανδουρίδα
  • Αγγελική Παπαδοπούλου: πανδουρίδα
  • Χριστίνα Νικολαΐδου: τύμπανο μίας κρουόμενης μεμβράνης
  • Χριστόδουλος Θεοφιλίδης: ταμπουρά

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Διαγωνισμός από το Photometria In Motion

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Open Call για το Photometria in Motion 2023

(Animation – Video Art – Short Films – Documentary)

Το Photometria International Photography Festival επιστρέφει για 15η χρονιά, θέτοντας ως εναρκτήριο πομπό, για 6η συνεχή χρονιά, τον διαγωνισμό κινούμενης εικόνας, Photometria in Motion. Με σκοπό την ανάδειξη νέων τρόπων αξιοποίησης της εικόνας, σας προσκαλεί να καταθέσετε το έργο σας στις κατηγορίες: Animation, Video Art, Ταινίες Μικρού Μήκους και Ντοκιμαντέρ!

Οδηγίες

Η υποβολή των έργων θα διαρκέσει από 01/08/2022 έως και τις 30/09/2022. Οι περίοδοι υποβολής έργων χωρίζονται ως εξής:

  • 01/08 – 20/8: δωρεάν συμμετοχή
  • 21/08 – 10/9: 10 €
  • 11/09 – 30/09: 25 €

Από τους συμμετέχοντες ζητείται η ηλεκτρονική κατάθεση έργου/ων, ελεύθερης θεματογραφίας, στα οποία θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα κατεβάσματος, με μέγιστη διάρκεια τα είκοσι λεπτά (20′), καθώς και ένα σύντομο περιγραφικό κείμενο του έργου. Εάν η επίσημη γλώσσα ομιλίας δεν είναι η ελληνική, τότε θα πρέπει επίσης να κατατεθεί το απαραίτητο υλικό ελληνικών ή αγγλικών υποτίτλων.

Για να συμμετέχετε ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο:  https://www.photobookstore.gr

ή συνδεθείτε και καταθέστε το έργο σας μέσω της πλατφόρμας FilmFreeway: https://filmfreeway.com/Photometria-in-Motion

Κριτική Επιτροπή

Η επιλογή των έργων θα γίνει από τους Παναγιώτη Παπουτσή και Δανάη  Αγναντή, βασιζόμενοι στη συνάφεια της περιγραφής της ιδέας με την εκτέλεσή της. Τα επιλεγμένα έργα θα παρουσιαστούν, στα πλαίσια της επερχόμενης διοργάνωσης, σε μέρη και ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν.

Αποτελέσματα

Τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν την 15η Απριλίου 2023 στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ (www.photometria.gr ), στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ οι δημιουργοί των επιλεγμένων έργων θα ενημερωθούν και μέσω email.

Τα έργα που θα επιλεγούν θα παρουσιαστούν το 2023, στο πρόγραμμα των προβολών.

Όροι & Προϋποθέσεις

  1. Τα έργα θα πρέπει να είναι προϊόν του συμμετέχοντα.
  2. Υπάρχει η δυνατότητα συμμετοχής με παραπάνω από ένα έργα ανά καλλιτέχνη, όμως μπορεί να επιλεγεί μόνο ένα προς προβολή (σε περίπτωση επιλογής)
  3. Σε περίπτωση που τα έργα απεικονίζουν άτομα εν αγνοία τους ή χωρίς την έγκρισή τους, καθώς και για το γενικότερο οπτικοακουστικό υλικό που χρησιμοποιείται, η ευθύνη έγκειται αποκλειστικά στον δημιουργό στον οποίο ανήκει το έργο και όχι στο Photometria International Photography Festival.
  4. Το Photometria International Photography Festival έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει τα επιλεγμένα έργα σε μελλοντικές προωθητικές ενέργειες του φεστιβάλ.
  5. Τα επιλεγμένα έργα θα κρατηθούν στο αρχείο της διοργάνωσης, η οποία διατηρεί το δικαίωμα διαχείρισής τους και μελλοντικής, πιθανής επανέκθεσής τους, με αναφορά πάντα, στον δημιουργό του κάθε έργου.
  6. Τα πνευματικά δικαιώματα του κάθε έργου ανήκουν στο δημιουργό τους.

Η υποβολή της φόρμας συμμετοχής στον διαγωνισμό Photometria in Motion, που διοργανώνεται στα πλαίσια του 14ου Photometria International Photography Festival, σημαίνει αυτομάτως την αποδοχή των όρων και προϋποθέσεων που έχουν τεθεί παραπάνω.

Για περισσότερες πληροφορίες για τη διοργάνωση του Photometria Festival, βρείτε μας στο https://www.photometria.gr/

ή/και μέσω των social media:

Facebook: https://www.facebook.com/photometria.photofestival

Twitter: https://twitter.com/photometria

Instagram: https://www.instagram.com/photometria_festival/

YouTube: https://www.youtube.com/user/photometriafestival

Vimeo: https://vimeo.com/user11632845

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Advertisement
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Δράμα: Αστυνομικοί εντόπισαν σε ποιμνιοστάσιο σχεδόν δύο κιλά κάνναβης

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Καλλινικίδης: Δεν υπάρχει ηθικό ζήτημα – έχει κόμπλεξ, εμπάθεια και ζήλεια

Εκλογές 20234 εβδομάδες πριν

Οκτώ νέους υποψηφίους παρουσίασε ο Γιώργος Παπαδόπουλος

Εκλογές 20237 ημέρες πριν

Αποκάλυψη του Γ. Παπαδόπουλου για την Ονειρούπολη Δράμας και τον Λ. Καλλινικίδη

Εκπαιδευτικά4 εβδομάδες πριν

Αποτελέσματα εκλογών αιρετών εκπροσώπων στα Υπηρεσιακά Συμβούλια

Εκλογές 20233 εβδομάδες πριν

Project για τη Δράμα: Παρουσίαση υποψηφίων δημοτικών συμβούλων Δράμας 2023

Εκπαιδευτικά2 εβδομάδες πριν

Συμμετοχή του 1ου ΕΠΑΛ Δράμας στο πρόγραμμα Erasmus+/Δράση ΚΑ227 Creative Vibs

Εκπαιδευτικά4 εβδομάδες πριν

1o βραβείο το Γυμνάσιο Κυργίων στον πανελλήνιο διαγωνισμό «Οδική Ασφάλεια: Κοινή Ευθύνη»

Εκλογές 20234 εβδομάδες πριν

Συνέντευξη Νίκου Αβραμίδη, υπ. Δημ. Σύμβουλος με το Project για τη Δράμα

ΔΗΜΟΣ ΔΡΑΜΑΣ1 εβδομάδα πριν

Tο διαφημιστικό σποτ της «Ονειρούπολης» 2022

Εκλογές 20232 εβδομάδες πριν

Ενώνουμε τη Δράμα: Υποψήφιος ο Χρήστος Χαρίσκος

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Ευρωπαϊκή Ημέρα Οινοτουρισμού στο Château Nico Lazaridi την Κυριακή 13 Νοεμβρίου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

Εκδήλωση 2ου Γυμνασίου Δράμας για την “Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Δράμα: Στη δημοσιότητα τα στοιχεία 73χρονου που συνελήφθη για γενετήσιες πράξεις σε ανήλικους

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Δράμα: Το ιστορικό Αράπ Τζαμί στην τελική ευθεία

ΑΘΛΗΤΙΚΑ16 ώρες πριν

Πανδραμαϊκός – Πανθρακικός και Παραλίμνιο – Δόξα την Τετάρτη 30/11 στις 15:00

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ17 ώρες πριν

Η 19η Ονειρούπολη ετοιμάζεται και υπόσχεται εκπλήξεις!

Εκλογές 20232 ημέρες πριν

Επανεκκίνηση για τη Δράμα: Η ομάδα μας μεγαλώνει και δυναμώνει!

ΑΘΛΗΤΙΚΑ4 ημέρες πριν

Τεσσάρα ο Πανδραμ το Ορφάνι. Έχασε από τον ουραγό Άρη Αβάτου η Δόξα!

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

Εκδήλωση 2ου Γυμνασίου Δράμας για την “Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

Κειμήλια από εκκλησίες οικισμών του Ευξείνου Πόντου, στο Εκκλησιαστικό Μουσείο της Ι.Μ. Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

Πρόγραμμα Εορτασμού της Ημέρας Εθνικής Αντίστασης

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

Ενημερωτική εκδήλωση για τον Γλωσσικό σεξισμό και την Ενδοοικογενειακή βία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Καλλινικίδης: Δεν υπάρχει ηθικό ζήτημα – έχει κόμπλεξ, εμπάθεια και ζήλεια

Εκλογές 20237 ημέρες πριν

Αποκάλυψη του Γ. Παπαδόπουλου για την Ονειρούπολη Δράμας και τον Λ. Καλλινικίδη

ΑΘΛΗΤΙΚΑ7 ημέρες πριν

Όλοι οι αγώνες του Μουντιάλ στον ελεύθερο ΑΝΤ1

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Δράμα: «Τσίμπησαν» μεθυσμένο οδηγό και χωρίς δίπλωμα

Εκλογές 20231 εβδομάδα πριν

Πόλη-Ζωή: Υποψήφιοι σε Αμπελάκια, Αρκαδικός, Νέα Αμισός, Νέα Σεβάστεια

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Χαρά Κεφαλίδου: Εκδήλωση – Συζήτηση για την Ενεργειακή Κρίση

ΔΗΜΟΣ ΔΡΑΜΑΣ1 εβδομάδα πριν

Tο διαφημιστικό σποτ της «Ονειρούπολης» 2022

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών