Connect with us

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Πρόσφυγας ή μετανάστης; Άρθρο του Γιώργου Τσακίρη

Published

on

Σε πρόσφατη δημοσίευσή μου σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, έθεσα τον εξής προβληματισμό. «Με ποιον θεσμικά ή νομικά ορθό τρόπο μπορεί να ισχύει η σύγκριση μεταξύ των προσφύγων, προγόνων αρκετών από εμάς που, έχοντας την Ελλάδα ως χώρα προορισμού, έφτασαν τελικά εδώ για να γλυτώσουν τις ζωές τους από τις ορδές του Κεμάλ ή των υποχρεωτικά ανταλλάξιμων του ΄23, με τους πρόσφυγες που, εγκαταλείποντας εμπόλεμες ή όχι χώρες, φτάνουν -αισίως- στην Τουρκία, η οποία σαφώς και θεωρείται ασφαλής χώρα, με μία εύρωστη οικονομία, αλλά… δεν παραμένουν εκεί και συνεχίζουν να μετακινούνται προς άλλους προορισμούς;»

Σημειώνω πως σχετικά πρόσφατα (Αύγουστος 2019), με αφορμή περίπτωση Σύρου πρόσφυγα που συνελήφθη στη Γερμανία, δικαστήριο στο Μόναχο με απόφασή, του δεν επιτρέπει την επαναπροώθησή του στην Ελλάδα, υπό τον φόβο ότι θα επιστρέψει στην Τουρκία. Το δικαστήριο στην απόφασή του, θεωρεί πως η Τουρκία δεν αποτελεί ασφαλή χώρα για τους πρόσφυγες, λόγω του ότι δεν εφαρμόζει επαρκώς τη συνθήκη της Γενεύης για τους πρόσφυγες (θα δούμε γιατί παρακάτω), κάτι που ουσιαστικά «βάζει φωτιά» στη συμφωνία Ε.Ε.-Τουρκίας του 2016.

Παράλληλα, έχει ενδιαφέρον να σημειωθεί πως σε φυλλάδιο που κυκλοφόρησε η αντιπροσωπεία του Ύπατου Αρμοστή του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, με τον τίτλο «Πρόσφυγας ή Μετανάστης, η επιλογή των λέξεων έχει σημασία», ενώ τις 9 από τις 10 ερωταπαντήσεις που θέτει, φροντίζει να τις τεκμηριώσει και νομικά, καταλήγει στο 10ο ερώτημα το οποίο είναι «Τι γίνεται με τους πρόσφυγες που εγκαταλείπουν τη μία χώρα υποδοχής και εισέρχονται σε άλλη; Στην περίπτωση που συνεχίζουν το ταξίδι τους από την πρώτη χώρα όπου διέμεναν δεν περιγράφονται καλύτερα ως «μετανάστες;» για να απαντήσει με το εντελώς αυθαίρετο (κατά τη γνώμη μου) νομικό συμπέρασμα πως «Ένας πρόσφυγας δεν παύει να είναι πρόσφυγας ή δεν γίνεται «μετανάστης» απλώς και μόνο επειδή αφήνει μία χώρα υποδοχής για να ταξιδεύσει σε άλλη…  Το άτομο που πληροί τα κριτήρια για το καθεστώς του πρόσφυγα παραμένει πρόσφυγας, ανεξάρτητα από τη συγκεκριμένη διαδρομή και τα διάφορα στάδια του ταξιδιού αναζήτησης προστασίας ή ευκαιριών για να ξαναχτίσει τη ζωή του/της». Μία τέτοια απάντηση όμως, εκτός του ότι δε στηρίζεται σε κανένα απολύτως νομικό έρεισμα, εάν υιοθετηθεί ως έχει, τότε, με βάση και τον ορισμό που δίνει η Σύμβαση της Γενεύης για τους πρόσφυγες (δικαιολογημένου φόβου διώξεως λόγω φυλής, θρησκείας, εθνικότητος, κοινωνικής τάξεως ή πολιτικών πεποιθήσεων (και) ευρίσκεται εκτός της χώρας της οποίας έχει την υπηκοότητα …. κλπ), θα πρέπει (πχ) να προκαλέσει αυτόματα την κατάργηση του όρου «μετανάστης», καθώς οι πάντες που απλά μεταναστεύουν για οποιοδήποτε λόγο, θα μπορούν να επικαλεστούν πως φοβούνται την δίωξή τους στη χώρα καταγωγής τους, λόγω (πχ) της κοινωνικής τους τάξης ή των πολιτικών τους πεποιθήσεων, και να ζητήσουν… άσυλο σε οποιαδήποτε χώρα της αρεσκείας τους!

Το παράδειγμα-επιχείρημα που έφερε διαδικτυακός φίλος στη συζήτηση που αναπτύχθηκε «κάτω» από την αρχική δημοσίευση στο κοινωνικό δίκτυο, πως ένα μέρος του προσφυγικού ελληνισμού του 1922, είχε καταφύγει στη Συρία, αν και αρκετά καλό, «πάσχει» κατά τη γνώμη μου σε ένα -κυρίως- σημείο. Προσέχοντας (θέλω να πιστεύω) καλά το πώς διατυπώνω τις σκέψεις μου, γράφω στο αρχικό δημοσίευμα «με ποιο θεσμικά ή νομικά ορθό τρόπο…». Πού λοιπόν εντοπίζω το λάθος του επιχειρήματος. Αφού σημειώσω πως (όπως αναφέρει και ο Β. Αγτζίδης σε άρθρο του), στα εδάφη αυτά «είχαν καταλήξει διάφορα κύματα Ελλήνων και Αρμενίων που είχαν υποστεί τις εθνικές εκκαθαρίσεις από τους νεότουρκους την περίοδο 1914-1918. Αλλά και στη συνέχεια, κατά την κεμαλική εποχή (1919-1923)», θα πρέπει να πούμε πως οι εκτοπισμένοι και διωκόμενοι από τις εστίες τους Έλληνες, ουσιαστικά αλλά και τυπικά, δεν έφτασαν ποτέ στη Συρία, απλά διότι… το 1922 δεν υπήρχε Συρία. Τα εδάφη στα οποία προσωρινά (οι περισσότεροι) ή μόνιμα εγκαταστάθηκαν, ήταν μέρος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, τα οποία (κατ’ αρχήν) με τη μυστική Συμφωνία Σάϊκς-Πικό το 1916, είχαν περάσει, άλλα υπό βρετανικό και άλλα υπό γαλλικό έλεγχο, και μετά τη Συνθήκη των Σεβρών το 1920, πέρασαν υπό την γαλλική εντολή, «λειτουργώντας» ουσιαστικά ως… προτεκτοράτα. Μόνο μετά το 1946 η Συρία απέκτησε την ανεξαρτησία της. Οι Έλληνες πρόσφυγες λοιπόν, μετακινήθηκαν μέσα στα όρια της, διαμελισμένης μετά τον Α΄ΠΠ, Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, περνώντας -τυπικά- τα «αδιόρατα σύνορα» μιας Συνθήκης (Σεβρών), για να βρεθούν σε ένα… γαλλικό προτεκτοράτο, το οποίο μάλιστα κάθε άλλο παρά μπορούσε να χαρακτηρισθεί (ακόμη και τότε) ως «ασφαλής χώρα». Ο ίδιος δε ο Β. Αγτζίδης σημειώνει στο άρθρο του πως «στην περιοχή κατοικούσε και μια μεγάλη ελληνορθόδοξη κοινότητα αραβόφωνων, απογόνων των Βυζαντινών». Σαφώς και όσοι βρέθηκαν εκεί, χρωστούν ευγνωμοσύνη για την ελεημοσύνη των ντόπιων κατοίκων και του Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως τους αναγνωρίσθηκαν οποιαδήποτε δικαιώματα, όπως αυτά -ορθά και δίκαια- τα γνωρίζουμε και τα εννοούμε σήμερα.

Κατά συνέπεια, οι Έλληνες πρόσφυγες του ’22 και των προηγουμένων ετών, είτε μετακινήθηκαν εξ΄ αρχής σε άλλο ανεξάρτητο κράτος (Ελλάδα), το οποίο είχε κάθε θεσμική και νομική δυνατότητα να τους προσφέρει υπηρεσίες ασύλου, όπως τουλάχιστον αυτές εννοούνταν και περιγράφονταν τότε από την Ύπατη Αρμοστεία για τους Πρόσφυγες της Κοινωνίας των Εθνών, η οποία -σημειωτέων- δημιουργήθηκε μόλις ένα χρόνο πριν (1921) και κυρίως για να επιβλέψει την επιστροφή στις εστίες τους των προσφύγων του Α΄ΠΠ, είτε μετακινήθηκαν εντός των ορίων της -τότε- Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, περνώντας τυπικά τα σύνορα ενός -μη ασφαλούς- προτεκτοράτου υπό την γαλλική εντολή, ευρισκόμενοι μάλιστα μεταξύ και μιας ελληνορθόδοξης κοινότητας αραβόφωνων, εάν αυτό παίζει κάποιο ρόλο.

Και αυτό, με φέρνει στο δεύτερο αντεπιχείρημά μου. Όπως σωστά αναφέρει ο διαδικτυακός μου φίλος, τα γεγονότα αυτά «έλαβαν χώρα» στις αρχές της δεκαετίας του ΄20 (και λίγο πριν). Όπως είναι γνωστό, μόλις το 1951 υπογράφηκε η Σύμβαση της Γενεύης για τα δικαιώματα των προσφύγων, η οποία και αναθεωρήθηκε-διευρύνθηκε με το Πρωτόκολλο του 1967 (Ν. Υόρκη). Τόσο στη Σύμβαση, όσο και στο Πρωτόκολλο, η Τουρκία φρόντισε να συμπεριλάβει την διευκρίνιση πως ως «πρόσφυγα», η ίδια εννοεί εκείνον που «επηρεάστηκε» από «τα γεγονότα που συνέβησαν στην Ευρώπη πριν την 1η Ιανουαρίου του 1951». Κατά συνέπεια, μέχρι και σήμερα, όσοι βρίσκονται στο έδαφος της Τουρκίας, για την ίδια -νομικά- δεν αποτελούν πρόσφυγες. Τουλάχιστον τέτοιους στους οποίους να μπορούν να αναγνωριστούν τα δικαιώματα που προβλέπει η Σύμβαση της Γενεύης και η αναθεώρησής της. Ως μέλος όμως του ΟΗΕ και έχοντας υπογράψει την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, υποχρεούται να προσφέρει κάθε δυνατή βοήθεια προς όσους βρίσκονται στο έδαφός της.

Κατά συνέπεια, οποιαδήποτε θεσμικά ή/και νομικά ορθή σύγκριση περί των μεταναστευτικών-προσφυγικών ροών, μπορεί να γίνει μόνο μετά την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (1948) και κυρίως μόνο μετά τη Σύμβαση της Γενεύης (1951) και της αναθεώρησής της (1967).

 

Καταλήγοντας, γνώμη μου είναι πως δεν μπορεί να υπάρξει σύγκριση μεταξύ των Ελλήνων προσφύγων του ’22 (και προγενέστερα) που κατέφυγαν στα εδάφη της σημερινής Συρίας (και αλλού), με όσους σήμερα φθάνουν στη χώρα μας, προερχόμενοι από άλλες ασφαλείς χώρες της περιοχής.

Αν αυτό μπορεί να γίνει για συναισθηματικούς λόγους, είναι μια άλλη συζήτηση που αφορά την υποχρέωσή μας, την υποχρέωση κάθε δημοκρατικού πολίτη, για ανθρωπιστικούς λόγους, να προσφέρει κάθε δυνατή βοήθεια αξιοπρεπούς διαβίωσης, σε κάθε άνθρωπο (ειδικά δε στα ανήλικα παιδιά) που, χωρίς δόλο, φτάνει «στην πόρτα του». Και μέχρι εκεί.

Όσον αφορά την πολιτική όμως, πολύ δε περισσότερο τη διεθνή, είμαι υποχρεωμένος να τονίσω πως δεν ασκείται, ούτε μπορεί ποτέ να ασκηθεί, με συναισθηματικούς όρους.

Τσακίρης Α. Γιώργος

Continue Reading
Comments

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Ευχές του Δημάρχου Δράμας για τις ημέρες των εορτών

Published

on

By

Ο Δήμαρχος Δράμας, Γιώργος Παπαδόπουλος, εύχεται σε όλες τις Δραμινές και όλους τους Δραμινούς, Καλά Χριστούγεννα με υγεία και ευτυχία.

«Ας φέρουν οι γιορτές φως, αγάπη και ελπίδα σε όλο τον κόσμο. Εύχομαι το 2025 να είναι μια χρονιά γεμάτη χαρά, δημιουργία και ευημερία για όλους μας.

Καλά Χριστούγεννα και Ευτυχές το 2025!»

Continue Reading

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Γκράφιτι στο τοιχίο του Πάρκου της Αγίας Βαρβάρας

Published

on

By

Φωτογραφία Νίκος Καραμπετάκης

Το έργο της αλλαγής όψης στην είσοδο της πόλης της Δράμας ολοκληρώθηκε με επιτυχία, χάρη στην καλλιτεχνική παρέμβαση ομάδας 15 καταξιωμένων καλλιτεχνών γκράφιτι από τη Δράμα, τη Θεσσαλονίκη και τη Χρυσούπολη. Οι καλλιτέχνες, χρησιμοποιώντας ως καμβά το τοιχίο μπροστά από το Πάρκο της Αγίας Βαρβάρας, δημιούργησαν μοναδικά έργα εμπνευσμένα από το χριστουγεννιάτικο πνεύμα και την Ονειρούπολη.

Ο τοίχος προετοιμάστηκε από τον Δήμο Δράμας, ο οποίος φρόντισε να βαφτεί λευκός, παρέχοντας παράλληλα στους καλλιτέχνες τα απαραίτητα υλικά. Παρόλο που η θεματολογία αποφασίστηκε να σχετίζεται με τα Χριστούγεννα, οι δημιουργοί είχαν την ελευθερία να εκφράσουν τη φαντασία τους μέσα από τις τεχνικές τους. Τα αποτελέσματα αυτής της πρωτοβουλίας είναι εντυπωσιακά και οι Δραμινοί υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό τα έργα.

Η τέχνη του γκράφιτι, που έχει εξελιχθεί σε υψηλό επίπεδο τα τελευταία χρόνια, αποδεικνύεται ένα σημαντικό μέσο αισθητικής αναβάθμισης του δημόσιου χώρου. Η νέα αυτή εικόνα στην είσοδο της πόλης προσφέρει ένα θερμό και καλλιτεχνικό καλωσόρισμα στους επισκέπτες, αναδεικνύοντας παράλληλα το πνεύμα της Ονειρούπολης. Ο Δήμος Δράμας ευχαριστεί θερμά όλους τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες για την εξαιρετική δουλειά τους.

Continue Reading

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Αλλαγή στην ημέρα διεξαγωγής της Λαϊκής Αγοράς εν όψει των γιορτών

Published

on

By

Η Λαϊκή Αγορά της Δράμας, ενόψει της εορταστικής περιόδου, θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 24 Δεκεμβρίου 2024, παραμονή Χριστουγέννων, και την Τρίτη 31 Δεκεμβρίου 2024, παραμονή Πρωτοχρονιάς. Η μεταφορά των ημερών διεξαγωγής γίνεται με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και την ενίσχυση της εορταστικής αγοράς. Οι καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους έγκαιρα και με άνεση, σε μια αγορά γεμάτη ποιοτικά προϊόντα για το γιορτινό τραπέζι.

Continue Reading

Αναζήτηση στην Google

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες ago

Παραίτηση 12 γιατρών του Νοσοκομείου Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

Επίσκεψη Στέφανου Κασσελάκη στη Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

Σεισμός 5,2 Ρίχτερ στη Χαλκιδική, αισθητός στη Δράμα, Θεσσαλονίκη και σε Αττική

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 μήνες ago

Α ΕΠΣ Δράμας 3η Αγωνιστική. Αποτελέσματα – Βαθμολογίες

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες ago

Γιορτή Κάστανου την Κυριακή 13 Οκτωβρίου στις 12:00 στην Μικρόπολη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

Μήνυμα του Δημάρχου Δράμας για την 28η Οκτωβρίου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ εκλογών ΔΡΑΜΑΣ για Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ:

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago

Νεκρός 25χρονος σε τροχαίο στο δρόμο Σέρρες-Δράμα

Χρηστικά3 μήνες ago

Γιατί να επιλέξεις το Live casino για τη διασκέδασή σου

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 μήνες ago

Αήττητη στη σεζόν η Bianco Monte Δράμα με 4 νίκες και μια ισοπαλία

Πολιτιστικά3 μήνες ago

Πρόσκληση συμμετοχής με δράσεις στο πρόγραμμα της Ονειρούπολης

Πολιτιστικά1 μήνα ago

Η εκπροσώπηση και η ορατότητα των γυναικών στις τέχνες και τον πολιτισμό

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 μήνες ago

Σπουδαία μεταγραφή για τον ΚΑΟΔ ο σέντερ ύψους 2,09 Μίλαν Μάρκοβιτς

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 μήνες ago

Με ήττα το ντεμπούτο της ΔΟΞΑ 2016 F.C. στο πρωτάθλημα της Α Εθνικής

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες ago

Αναλγησία και αδιαφορία για τη Δράμα και το Νοσοκομείο μας από τον Περιφερειάρχη μας

Πολιτιστικά18 ώρες ago

Ημερολόγιο 2025 με θέμα τους Αράπηδες Μοναστηρακίου

Πολιτιστικά18 ώρες ago

Η Μελίνα Μποτέλη για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Δράμας

Πολιτιστικά2 ημέρες ago

Η αθέατη πλευρά του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες ago

Ευχές του Δημάρχου Δράμας για τις ημέρες των εορτών

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες ago

Γκράφιτι στο τοιχίο του Πάρκου της Αγίας Βαρβάρας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ7 ημέρες ago

Αλλαγή στην ημέρα διεξαγωγής της Λαϊκής Αγοράς εν όψει των γιορτών

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ7 ημέρες ago

Αθώος ο Αντιδήμαρχος Αθλητισμού Παναγιώτης Γκλαβόπουλος

Εκπαιδευτικά7 ημέρες ago

Παίξε & Κέρδισε Δώρα – Κάνε τα φετινά σου Χριστούγεννα πιο «πράσινα» από ποτέ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ7 ημέρες ago

Διανομή βασιλόπιτας από τον Δήμο Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα ago

Περιστατικό κατά τη διάρκεια προπόνησης στο Αθλητικό Κέντρο Κραχτίδη στη  Δράμα

Πολιτιστικά2 εβδομάδες ago

Φεστιβάλ Δράμας: Ανοιχτή επιστολή προς την κινηματογραφική κοινότητα

Πολιτιστικά2 εβδομάδες ago

Έκθεση ζωγραφικής του Γιάννη Νίκου στο Πολιτιστικό Κέντρο Ελευθερία

Πολιτιστικά2 εβδομάδες ago

Τα έθιμα του Δωδεκαημέρου στην Ήπειρο

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες ago

Σοβαρά προβλήματα με τις εργαστηριακές εξετάσεις των καρκινοπαθών στη Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες ago

Δωρεά οικοπέδων από τον κ. Αναστάσιο – Άρη Θεοδωρίδη προς τον Δήμο Δράμας.

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών