Connect with us

Πολιτιστικά

Το Θρακιώτικο έθιμο του Καλόγερου ή “ΚαλογεροΔευτέρα” ή  “Καλογέρικα”

Δημοσιεύθηκε

στις

Ένα μοναδικό Θρακιώτικο έθιμο, το έθιμο του Καλόγερου ή ΚαλογεροΔευτέρα ή Καλογέρικα, διασώζεται μέχρι τις μέρες μας και πραγματοποιείται κάθε χρόνο τη Δευτέρα της μικρής Αποκριάς (μια εβδομάδα πριν την Καθαρά Δευτέρα), στο Καλαμπάκι της Δράμας με την ευθύνη και διοργάνωση του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλαμπακίου.

Ιστορικό του εθίμου

Πρόκειται για Αποκριάτικο δρώμενο με έντονες Διονυσιακές καταβολές, κατά την τέλεση του οποίου οι κάτοικοι επιζητούσαν  την ευγονία της γης , από την οποία ήταν ολότελα εξαρτημένοι , καθότι η κύρια ασχολία τους ήταν η γεωργία.  Το έθιμο «κατάγεται» από το χωριό Κρυόνερο, ένα μικρό χωριό στην επαρχία της Βιζύης της  Ανατολικής Θράκης απ’ όπου οι Θρακιώτες  πρόσφυγες  μαζί με τα λιγοστά υπάρχοντά τους, τον πόνο του ξεριζωμού απ’ τις εστίες τους και την ελπίδα μιας καλύτερης ζωής, έφεραν τα ήθη, τα έθιμα και τις παραδόσεις τους.

Το πρωί της Δευτέρας στο Καλαμπάκι,  συγκεντρώνονταν 20 έως 30 παλικάρια που εκείνο τον καιρό ήταν ανύπαντρα και διάλεγαν μεταξύ τους έναν ο οποίος θα ήταν ο «καλόγερος».  Στη συνέχεια τον έντυναν με δέρματα ζώων (προβιές} και στη μέση του είχε περασμένα κουδούνια προβάτων.  Το πρόσωπο του το έβαφε με στάχτη και στο κεφάλι φορούσε μια κουκούλα από δέρμα ζώου.  Στα χέρια του κρατούσε δύο ξύλα, τα ντουκμάκια, απαραίτητα για τη « δράση» του καλόγερου!   Οι συνοδοί του ήταν ντυμένοι με τα ποτούρια, Θρακιώτικη ενδυμασία του Κρυονερίου.  Στην παρέα υπήρχε πάντα και ένας μεταμφιεσμένος σε τσιγγάνα. Εκάστοτε, τη συντροφιά συνοδεύει και μία ξύλινη καμήλα .

Η εύθυμη συντροφιά δημιουργώντας πολύ θόρυβο, περιφέρονταν σε όλα τα σπίτια του χωριού με τη συνοδεία μιας γκάιντας .  Όταν έμπαιναν στην αυλή του σπιτιού, προκειμένου να δημιουργήσουν περισσότερη φασαρία και να γίνει η παρουσία τους αντιληπτή, χτυπούσαν το κάρο που βρισκόταν εκεί με ξύλα που έφεραν στα χέρια τους.  Όταν έβγαινε ο νοικοκύρης του σπιτιού έξω του έλεγαν πως το κάρο του θέλει διόρθωμα και τον «απειλούσαν»  πως για να μην του προξενήσουν μεγαλύτερη ζημιά, έπρεπε να τους πληρώσει ακριβά!  Συγχρόνως, τον έσπρωχναν και τον περιέπαιζαν, προκειμένου να τους δώσει μεγαλύτερο «μπαξίσι».   Οι νοικοκυραίοι τους έδιναν, συνήθως, χρήματα και αυγά .  Παράλληλα,  κερνούσαν τον καλόγερο και τη συντροφιά του διάφορους μεζέδες με τσίπουρο ή ούζο.

Αφού περνούσαν απ’ όλα τα σπίτια του χωριού,  το απόγευμα κατέληγαν στην πλατεία, όπου συγκεντρωνόταν όλοι οι κάτοικοι  προκειμένου να κάνουν το έθιμο της σποράς.  Εκεί η συντροφιά του καλόγερου επέλεγε έναν κάτοικο του χωριού, τον καλύτερο νοικοκύρη, και τον έχριζε βασιλιά. Ταυτόχρονα, κατέφθανε ένα ξύλινο άροτρο στο οποίο οι μεταμφιεσμένοι έπαιρναν τη θέση των βοδιών και ο βασιλιάς  κρατώντας το αλέτρι κι ένα ξύλινο κοντάρι τους κέντριζε για να «οργώσουν»  τη γη.  Μ’ αυτό τον τρόπο έσερναν το αλέτρι στην πλατεία, κάνοντας τρεις περιφορές.  Μετά το εικονικό όργωμα, ο βασιλιάς έπαιρνε έναν τενεκέ με σιτάρι και καλαμπόκι  που είχε αναμειχθεί με στάχτη κι έσπερνε το υποτιθέμενο οργωμένο χωράφι-πετώντας  και στους παρευρισκόμενους-  ενώ όσοι  παρακολουθούσαν, έχοντας τα χέρια λερωμένα από τις μουτζούρες της σόμπας, λερωνόταν μεταξύ τους.  Κατά τη διάρκεια της σποράς ο βασιλιάς  φώναζε διάφορες τιμές για τα βασικά αγροτικά προϊόντα  Αμέσως μετά τη σπορά, έπαιρνε έναν τενεκέ με νερό για ποτίσει το ξερό χωράφι.  Τότε και μόνον τότε, οι κάτοικοι που παρακολουθούσαν είχαν το δικαίωμα να βρέξουν το βασιλιά και τον καλόγερο με κουβάδες νερό  που εμφανίζονταν από το πουθενά μες το πλήθος.  Οι βρεγμένοι είχαν, αυτοδίκαια, το δικαίωμα να κυνηγήσουν και να χτυπήσουν με τις βέργες που κρατούσαν αυτούς που τους κατέβρεξαν.  Το δρώμενο τελείωνε με πειράγματα, κέφι και χορό.

Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και αναλλοίωτα στο πέρασμα των χρόνων το έθιμο πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο Καλαμπάκι  με ευθύνη του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου και συμμετοχή των κατοίκων.

Πρόγραμμα Καλογεροδευτέρας

  • Το πρωί, μετά τις 11, η συντροφιά του Καλόγερου ετοιμάζεται και βγαίνει στο χωριό και γυρίζει μια γειτονιά μαζεύοντας αυγά και πειράζοντας τον κόσμο
  • Το μεσημέρι την εύθυμη συντροφιά δεξιώνεται ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος στο χώρο του.
  • Στις 4 η ώρα χοροί επάνω στην πλατεία από τον Μορφωτικό Πολιτιστικό Σύλλογο και ακολουθεί το συμβολικό όργωμα .
  • Θα ακολουθήσει παρέλαση καρναβαλιστών και βράβευση των καλύτερων από τον Φιλανθρωπικό Σύλλογο «Άγιο Βασίλειο» και οι εκδηλώσεις θα ολοκληρωθούν με διασκέδαση από κλόουν επάνω στην πλατεία για όλα τα παιδιά.
  • Οι φετινές εκδηλώσεις συνδιοργανώνονται από τον Μορφωτικό Πολιτιστικό Σύλλογο Καλαμπακίου, τον Φιλανθρωπικό Σύλλογο «Άγιο Βασίλειο», το Σύλλογο Επαγγελματιών Καλαμπακίου και το Δήμο Δοξάτου.

 

Για το Δ.Σ.

Η πρόεδρος                                                                                      Η γραμματέας

Αθανασία Θεοδωρίδου                                                                   Παγώνα Στρατηγέλη

 

Διαβάστε όλο το άρθρο
Advertisement
Κάντε κλικ για να σχολιάσετε

Το σχόλιο σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Πολιτιστικά

ΜΠΑΜΠΙΝΤΕΝ, του Δημήτρη Σταμπουλή

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Η 8η Ιανουαρίου, σε αρκετά χωριά, όπως και στο Βώλακα, είναι αφιερωμένη στον παλαιό εορτασμό της Ημέρας της γιαγιάς Μαμής – Μπάμπιβντεν.
Η Μαμή διαδραμάτιζε έναν από τους πιο καίριους ρόλους ιδιαίτερα στις αγροτικές απομακρυσμένες Κοινωνίες.
Μάλιστα ήταν δυσαναπλήρωτος ο ρόλος της, πρωτίστως κατά την διαδικασία της γέννας αλλά σημαίνουσας σημασίας και της αναπαραγωγής της ίδιας της παραδοσιακής κοινότητας.

Δικαίως κατείχε μια περίοπτη σεβάσμια θέση στην κοινωνική Ιεραρχία, καθώς τύγχανε καθολικής εκτίμησης, αποδοχής και αναγνώρισης απ΄ όλους τους κατοίκους του χωριού.
Οι πρόγονοί μας, έχοντας βαθιά επίγνωση της προσφοράς της γριάς Μαμής προς το κοινοτικό σύνολο, λόγω των εξαίρετων υπηρεσιών της κατά την γέννα, νοιώθοντας βαθιά ευγνωμοσύνη προς το πρόσωπό της, ενέταξαν και της αφιέρωσαν ιδιαίτερη εορταστική ημέρα στο ετήσιο κύκλο της ύπαρξής τους – στο Πολιτισμό τους.

Θα πρέπει, πρώτα και πάνω απ΄ όλα, να κατανοήσουμε το βάρος της ευθύνης της Μαμής. Να ενστερνισθούμε τις συνθήκες και τις καταστάσεις, στις οποίες καλούνταν να προσφέρει το θεάρεστο έργο της – τις άθλιες και αντίξοες συνθήκες που επικρατούσαν στα αγροτόσπιτα – μπαράγκες χωρίς καν τα αναγκαία και στοιχειώδη μέσα πολλές φορές.
Η γριά Μαμή είναι αυτή που πρώτη βίωνε τη μαγεία της έλευσης του νεογέννητου.
Αυτή πρώτη ασπάζονταν στα χέρια της, την νέα ζωή – το νεογέννητο άνθρωπο- που έρχονταν στο κόσμο μας.

Το λειτούργημά της ιδιαίτερα κρίσιμο, με πολλές απαιτήσεις, γεμάτο ευθύνες από αναπάντεχους κινδύνους που ελλόχευαν σε κάθε γέννα – τοκετό ξεχωριστά!
Η Μαμή ήταν συνήθως ηλικιωμένη γυναίκα, που είχε κλείσει το κύκλο της τεκνοποίησης.

Η γριά Μαμή ήταν πράος άνθρωπος, διακρίνονταν για τη σοφία της, την εχεμύθεια και την ταπεινότητά της, την ωριμότητα και την υπευθυνότητα των λόγων και των πράξεών της.
Κατείχε ιδιαίτερες γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες, καθώς χειρίζονταν με υπερευαισθησία, δεξιοτεχνία, μέσα και τεχνικές, ώστε να φέρει το νεογνό στο κόσμο αλλά και να κρατήσει την εγκυμονούσα μητέρα στη ζωή.

Η γριά Μαμή επίσης λατρεύονταν και ως η Γιαγιά η Υπερμητέρα όλων, καθώς τόσο η λεχώνα όσο και το νεογέννητο, ήταν για κάποιες κρίσιμες μάλιστα ώρες στα ¨χέρια της¨ η ύπαρξή τους – η τύχη τους στα δικά της χέρια αφημένες.
Την γιαγιά Μαμή την ημέρα αυτή, σε ένδειξη βαθιάς εκτίμησης και ευγνωμοσύνης, επισκέπτονταν νωρίς το πρωί στο σπίτι της, οι μητέρες, τις οποίες ξεγέννησε το προηγούμενο χρόνο, αλλά και τα προηγούμενα ως δύο χρόνια, προσφέροντάς της δώρα. Κυρίως αυτά ήταν, ποδιά, ζώνη, κάλτσες, σαπούνι, πετσέτα, αλλά και πολλά διάφορα άλλα προϊόντα της παραγωγής τους.

Η υποδοχή από την γιαγιά Μαμή γίνονταν στην είσοδο του σπιτιού της, η οποία τις καλωσορίζει με ευχές και κεράσματα.
Στη συνέχεια ακολουθούσε το πλύσιμο των χεριών της Μαμής, από τις μητέρες και κατόπιν στρώνονταν το τραπέζι με εδέσματα προς τιμήν των επισκεπτριών της.

Το έθιμο του εορτασμού της Ημέρας της γιαγιάς Μαμής ουσιαστικά ήταν στα παλαιότερα χρόνια, συνυφασμένο με την γονιμότητα και γενικότερα με τη καρποφορία της Φύσης, καθώς και με την κάθαρση των ψυχών και τον καθαρμό των σωμάτων.

Το όλο τελετουργικό είχε βαθιές ρίζες στην αγροτική κοινωνία, που απέρρεαν και ήταν μέρος των λατρευτικών ορφικών και διονυσιακών δοξασιών των κατοίκων.
Στη συνέχεια ακολουθεί το έθιμο με τις Αρκούδες και τον Παραδοσιακό Γάμο.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Τα Θεοφάνια στο Βώλακα, του Δημήτρη Σταμπουλή

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Η αναφορά των δρώμενων ακουμπά την ιστορική περίοδο που οι άνθρωποι της περιοχής του Βώλακα εξαρτιόταν αποκλειστικά από τις γεωργικές και κτηνοτροφικές ασχολίες.

Αποτελούν μια πηγαία έκφραση και τρόπο επίκλησης, των αγροτών ανθρώπων, προς τις επίγειες δυνάμεις της γονιμότητας, με τον ταυτόχρονο ¨διωγμό¨ ¨εξαγνισμό¨ των επιβλαβών, χθόνιων δυνάμεων, που δρουν ανεξέλεγκτα πάνω στη γη, αυτή τη νεκρή περίοδο του καλλιεργητικού κύκλου στην ορεινή περιοχή. Είναι ένα τελετουργικό που παραπέμπει στις αρχαίες θρακικές δοξασίες του Διόνυσου και τελείται αδιάλειπτα, με συνέπεια από πάππου προς πάππου.

ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ
Την παραμονή της ημέρας των Φώτων – 5 Ιανουαρίου είναι ο κύριος Αγιασμός των Υδάτων, όπου οι πιστοί με κάποιο οικιακό σκεύος, το μεταφέρουν από την εκκλησία στα σπίτια τους.
Στο καθαγιασμένο αυτό νερό, εξακολουθούν να του αποδίδουν οι βωλακιώτες πιστοί ακόμα και σήμερα ιαματικές, θεραπευτικές ιδιότητες. Κατά την είσοδο του Αγιασμού στο σπίτι, τα μέλη της οικογενείας πίνουν από τον Αγιασμό για υγεία και ευλογία.

Ο παπάς της ενορίας μετά την πρωινή δοξολογία κρατώντας ένα κουβαδάκι με τον Αγιασμό και ένα ματσάκι βασιλικό επισκέπτεται τα σπίτια για να ευλογήσει τους κατοίκους, τους κατοικήσιμους αλλά και τους βοηθητικούς χώρους του σπιτιού που του υποδεικνύουν οι οικοδεσπότες.
Στην είσοδο του σπιτιού, υποδέχονταν τον Ιερέα ο νοικοκύρης του σπιτιού και τα μέλη της οικογένειας κατά σειρά ηλικιακής ιεραρχίας.

Τα μέλη της οικογενείας ασπάζονται το χέρι του παπά με το σταυρό, ο οποίος τους ευλογεί που αυτοί με τη σειρά τους ρίχνουν στο κουβαδάκι με το Άγιασμα νομίσματα -κέρματα για ενίσχυση της εκκλησίας.

Η παραμονή των Φώτων είναι μια από τις αυστηρώς νηστίσιμες ημέρες της ορθοδοξίας, κατά την οποία δεν τρώγεται ούτε λάδι.

Στο βραδινό Δείπνο, ¨στρώνεται τραπέζι¨, όπως την παραμονή των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς ακολουθώντας περίπου την ίδια διαδικασία προετοιμασίας τέλεσης των εθίμων.
Το τσουρέκι που προσφέρονταν στο τραπέζι της παραμονής των Θεοφανίων στην επιφάνειά του τοποθετούσαν σε σχήμα σταυρού καρύδια που αντιστοιχούσαν στα μέλη της οικογένειας, στο ποντίκι, στο σπίτι, στο Χριστό. Στο τραπέζι αυτό επίσης τοποθετείται η εικόνα της βάπτισης του Ιησού Χριστού.

Ο αρχηγός της οικογενείας αυτή την νύχτα, θυμιάτιζε όλους τους χώρους του σπιτιού ακόμη τους στάβλους των ζώων και τις αποθήκες, ψάλλοντας ο απολυτίκιο της Βάπτισης του ιωάννη: ¨Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε …¨, για να απομακρύνει τα κακά πνεύματα και τους Καλικαντζάρους.
Τα λαϊκά θεάματα του τριημέρου των Θεοφανίων είναι από τα πλέον συναρπαστικά δρώμενα που διεξάγονται στο χωριό στην διάρκεια του ημερολογιακού έτους.

ΑΝΗΜΕΡΑ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ
Την ημέρα των Θεοφανίων τα παιδιά μετά τον εκκλησιασμό επισκέπτονται τα σπίτια και κάνουν γνωστό στο νοικοκύρη του σπιτιού το χρέος που έχει αυτός αλλά και αυτό που έχει κληρονομήσει από τους προγόνους του.
Το αξιομνημόνευτο αυτό έθιμο, χρόνο με το χρόνο, δυστυχώς όπως και πολλά άλλα, θεωρώντας πως δεν συνάδει με τα ορθόδοξα ήθη, παίρνει το δρόμο της λήθης και της λησμονιάς.

Πριν από μερικά χρόνια, την πρώτη ημέρα – 6 Ιανουαρίου – των Θεοφανίων διαγκωνίζονταν το πλήθος των πιστών που κατέκλυζε την εκκλησία, από τις πρώτες πρωινές ώρες και πριν ξημερώσει. Και ενώ έπαιρνε μέρος η θεία λειτουργία των Θεοφανίων στην εκκλησία του χωριού μας διενεργούνταν ταυτόχρονα και η πλειοδοτική δημοπρασία της Άγιας εικόνας της Παναγίας και του Αγίου Τιμίου Σταυρού, τις οποίες τοποθετούσαν σε τρίποδα στη μέση του χώρου.

Σήμερα – και από το 1947 – η εκκλησιαστική επιτροπή, διεξάγει την παραδοσιακή δημοπρασία βάζοντας ένα ξυπνητήρι μία καθορισμένη ώρα να κτυπήσει ενώ διεξάγεται η δημοπρασία – οι χρηματικές προσφορές των εκκλησιαζόμενων για την αγορά των εκτεθειμένων άγιων αντικειμένων.

Την στιγμή που θα κτυπήσει το ξυπνητήρι αυτού/ής που θα συμπέσει ταυτόχρονα η προσφορά του/της αναδεικνύεται ο/η τυχερός/η ο/η οποίος/α κερδίζει την Εικόνα και τον Σταυρό.
Οι τυχεροί της δημοπρασίας είναι και οι “κουμπάροι” στην βάπτιση που θα ακολουθήσει και οι επιφανείς, επίτιμοι εορταζόμενοι της ημέρας των Φώτων – του Αγιασμού των Υδάτων. Αυτοί οργανώνουν γιορτή όπου θα υποδεχθούν και θα φιλέψουν στο σπίτι τους σχεδόν όλους τους κατοίκους του χωριού, οι οποίοι τους εύχονται υγεία και ευτυχία.

Μετά την τέλεση της θείας λειτουργίας στην εκκλησία ακολουθεί ιερά πομπή για την τελετή του Αγιασμού των Υδάτων σε παρακείμενο σιντριβάνι στο κέντρο του χωριού.
Μετά το πέρας της επαναλαμβανόμενης δοξολογίας στην στέρνα, ακολουθεί η ρίψη του Ιερού Σταυρού (του μικρού Σταυρού), στο Σιντριβάνι, όπου οι νέοι ρίχνονται στα κρύα νερά του, για ν΄ ανασύρουν τον Ιερό Σταυρό. Αφού ασπασθούν την βάπτιση του τιμίου Σταυρού οι πιστοί, ακολουθεί με τη σειρά του ο παπάς της ενορίας μας, να βουτήξει το πόδι του στα αγιασμένα νερά του σιντριβανιού.

Ακολουθεί η περιφορά του Ιερού Σταυρού πάνω σε δίσκο, σε όλα τα σπίτια του χωριού από τον νέο, ο οποίος ανέσυρε τον Σταυρό από τα βαπτισμένα, αγιασμένα νερά του Σιντριβανιού. Αφού ασπαστούν το Σταυρό οι πιστοί κάτοικοι εναποθέτουν και χρήματα, τα οποία προσφέρονται για τις ανάγκες της εκκλησίας.

Μετά το βάπτισμα των υδάτων, σειρά έχει το έθιμο της “Μπάρας”.
Ομάδα νέων ανθρώπων με τη συνοδεία παραδοσιακών μουσικών οργάνων, παίζοντας, τραγουδώντας και χορεύοντας τοπικούς σκοπούς επισκέπτονται τους νεόνυμφους που παντρεύτηκαν στο διάστημα της περασμένης χρονιάς, στα σπίτια τους και τους οδηγούν έναν – έναν στα βαπτισμένα νερά του Σιντριβανιού.

Οι νεόνυμφοι πρέπει να διασχίσουν τα νερά του σιντριβανιού από τη μία άκρη στην άλλη. Η επαφή με το αγιασμένο νερό είναι για ευλογία, υγεία και δημιουργία. Οι συνοδοί έρχονται πολλές φορές στη δυσάρεστη θέση να εξαναγκάσουν νεόνυμφους να διασχίσουν το Σιντριβάνι.

Ακολουθεί η γενίκευση του εθίμου αυτού, όπου ρίχνονται άτομα, τα οποία δεν παρευρέθηκαν στον εκκλησιασμό ή στο βάπτισμα των υδάτων. Συμβολική είναι η προσφορά χρηματικού αντίτιμου προς την ομάδα που οδηγεί και πολλές φορές εξαναγκάζει τα άτομα αυτά στο Σιντριβάνι (στη Στέρνα).

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Δείτε την ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού σε 4 επεισόδια (βίντεο)

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Εξαιρετική προσπάθεια από την Έδρα Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ

Πολύτιμη η συμβολή του Φιλανθρωπικού Ιδρύματος Ιβάν Σαββίδη

Σειρά τεσσάρων επεισοδίων-διαλέξεων για την ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού δημιούργησε η Έδρα Ποντιακών Σπουδών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Κεντρική ιδέα της σειράς διαλέξεων-ντοκιμαντέρ αποτελεί η εξιστόρηση της ιστορίας του Πόντου και του πολιτισμού που αναπτύχθηκε εκεί από τους Έλληνες, καθώς και η εξιστόρηση του ξεριζωμού τους από την «ιστορική πατρίδα». Η χρονική αλληλουχία του έργου, που χωρίζεται σε τέσσερις μεγάλες περιόδους, επιτρέπει στον θεατή να αποκτήσει μια ολοκληρωμένη εικόνα της παρουσίας των Ελλήνων στον Πόντο στα αρχαία, βυζαντινά και οθωμανικά χρόνια, καθώς και στη νεότερη περίοδο κατά την οποία επικράτησε το κίνημα των Νεοτούρκων και στη συνέχεια του Κεμάλ, με τις γνωστές συνέπειες για τον Ελληνισμό.

Στα τέσσερα επεισόδια, ο Επίκουρος Καθηγητής της Έδρας Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ, Κυριάκος Στ. Χατζηκυριακίδης, και ο επιστημονικός συνεργάτης της Έδρας, Δρ. Θεοδόσιος Αρ. Κυριακίδης, «διατρέχουν» την ιστορία περίπου τριών χιλιάδων ετών και υπογραμμίζουν την οικονομική, πολιτιστική και πολιτική δραστηριότητα των Ελλήνων του Πόντου.

«Πρόκειται για μια εξαιρετική πρωτοβουλία των συναδέλφων στην Έδρα Ποντιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου μας η οποία αναδεικνύει το υψηλό επίπεδο της δουλειάς τους, τη βαθιά αγάπη που τρέφουν για τα επιστημονικά τους πεδία, αλλά και τις ποικίλες δράσεις εξωστρέφειας του Αριστοτελείου. Η σειρά αυτή των διαλέξεων φωτίζει τη βαρυσήμαντη ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού, προσφέροντας στο κοινό τη δυνατότητα να γνωρίσει πληρέστερα τις πτυχές της», επισημαίνει ο Πρύτανης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Καθηγητής Νικόλαος Γ. Παπαϊωάννου.

Η δημιουργία των τεσσάρων αυτών σύντομων επεισοδίων, με τη στήριξη του Φιλανθρωπικού Ιδρύματος Ιβάν Σαββίδη και του τηλεοπτικού σταθμού Open Beyond, έχει σκοπό να προσφέρει με απλό και κατανοητό λόγο χρήσιμη και αναγκαία ενημέρωση στο ελληνικό κοινό σχετικά με την ιστορία και τον πολιτισμό του Ελληνισμού του Πόντου.

Η Έδρα Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ, εξωστρεφής από την ίδρυσή της (2017), επιχειρεί και με αυτό τον τρόπο το άνοιγμα στην κοινωνία, συμβάλλοντας στη γνώση της ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού.

Όσοι/όσες επιθυμούν μπορούν να παρακολουθήσουν τα τέσσερα επεισόδια της σειράς των διαλέξεων-ντοκιμαντέρ στο κανάλι της Έδρας Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ στο Youtube, στους ακόλουθους συνδέσμους αντίστοιχα για κάθε επεισόδιο:

Α επεισόδιο

Β επεισόδιο

Γ επεισόδιο 

Δ επεισόδιο

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Αποτελέσματα Δημοσκόπησης

Advertisement
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Σύλλογος Νοσοκομειακών Γιατρών Δράμας: Απάντηση στις δηλώσεις Κοντοζαμάνη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Έχασε τη μάχη με τον κορονοϊό 63χρονος από το Κ. Νευροκόπι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Εμπορικός Σύλλογος Δράμας: Λειτουργία καταστημάτων την Κυριακή 3 Ιανουαρίου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

26 Δεκ: 1 κρούσμα στη Δράμα, 262 στην Ελλάδα, 473 διασωληνωμένοι – 46 νεκροί

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

25 Δεκ: 8 κρούσματα στη Δράμα, 617 στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Εμπορικός Σύλλογος Δράμας: Για άλλη μια φορά η κυβέρνηση μας εμπαίζει

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 εβδομάδες πριν

Πρόβλημα (;) με το “καλημέρα” – Κίνδυνος αναβολής στο Χανιά-Δόξα Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Η Ακαδημία Αθηνών βραβεύει την πρόεδρο της Ένωσης Κυριών

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

27 Δεκ: 4 κρούσματα στη Δράμα, 342 στην Ελλάδα, 469 διασωληνωμένοι – 53 νεκροί σε μία ημέρα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Το εντυπωσιακό Ρολόι της Δράμας που όταν το βλέπεις από ψηλά σε αφήνει άφωνο

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Εργοδότης στην Δράμα ζήτησε να του επιστρέψουν το δώρο Χριστουγέννων σε φάκελο στο καζανάκι (video)

ΑΘΛΗΤΙΚΑ4 εβδομάδες πριν

Αρχίζουν ο BIANCO MONTE ΔΡΑΜΑ προπονήσεις και αγώνες

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

01 Ιαν: 1 κρούσμα στη Δράμα, 597 στην Ελλάδα, 43 νεκροί και 429 διασωληνωμένοι

Πολιτιστικά3 εβδομάδες πριν

Τα Θεοφάνια στο Βώλακα, του Δημήτρη Σταμπουλή

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Απάντηση Κ. Μπλούχου για Φυλακές Δράμας, ΑΣΕΠ και Αποζημίωση πατατοπαραγωγών

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ10 ώρες πριν

23 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα, 605 στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 ημέρα πριν

22 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα, 585 στην Ελλάδα, 28 θάνατοι, 288 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

21 Ιαν: 1 κρούσμα στη Δράμα, 509 στην Ελλάδα, 25 θάνατοι, 293 διασωληνωμένοι

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 ημέρες πριν

Ξεκινάει και η Δόξα, πήρε την πολυπόθητη άδεια συμμετοχής στη Super League 2

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

Συνάντηση με τον νέο Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

Επιμελητήριο Δράμας: Απαλλαγή Δημοτικών Τελών

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 ημέρες πριν

BIANCO MONTE ΔΡΑΜΑ 1986 Handball: Θερμές Ευχαριστίες

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

20 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα, 516 στην Ελλάδα, 27 θάνατοι, 300 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

19 Ιαν: 1 κρούσμα στη Δράμα, 566 στην Ελλάδα, 30 θάνατοι, 320 διασωληνωμένοι

ΔΗΜΟΣ ΔΡΑΜΑΣ5 ημέρες πριν

18 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα για τρίτη ημέρα, 320 στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

2η συνεχόμενη ημέρα χωρίς κρούσμα η Δράμα, 237 κρούσματα στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ7 ημέρες πριν

Το λυκόφως των αξιών Άρθρο, του Τζίμα Μαργαρίτη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

16 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα, 510 στην Ελλάδα, 20 νεκροί, 323 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

15 Ιαν: 1 κρούσμα στη Δράμα, 610 στην Ελλάδα, 34 νεκροί, 319 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Εντοπίστηκε ο δράστης της βεβήλωσης Μνημείων

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών

error: Content is protected !!