«Η κυβέρνηση των «αρίστων» διαλύει την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση με την πλήρη υποταγή στις στενές ανάγκες συγκεκριμένων επιχειρήσεων»-Ερώτηση 54 βουλευτών
Ερώτηση 54 συνολικά βουλευτών προς την Υπουργό Παιδείας με θέμα: «Η κυβέρνηση των «αρίστων» διαλύει τον πολύπαθο τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και τον οδηγεί σε πλήρη υπαγωγή-υποταγή στις στενές ανάγκες συγκεκριμένων επιχειρήσεων», συνυπέγραψε ο βουλευτής Δράμας και τομεάρχης Δικαιοσύνης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Θεόφιλος Ξανθόπουλος.
Στην ερώτηση που κατατέθηκε με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Παιδείας Νίκου Φίλη οι βουλευτές επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση της ΝΔ εν μέσω πανδημίας ψήφισε τον ν. 4763/2020 για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, κύριο χαρακτηριστικό του οποίου είναι η πλήρης υπαγωγή της παρεχόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης στις επιδιώξεις της αγοράς και των επιχειρήσεων σε τοπικό επίπεδο, καθώς αυτές θα καθορίζουν τα προγράμματα σπουδών και τη λειτουργία ειδικοτήτων σύμφωνα με τις δικές τους ανάγκες και συμφέροντα, ακόμα και στο επίπεδο του Λυκείου. Ως όχημα για την πλήρη εμπορευματοποίηση θα χρησιμοποιηθούν για μεν την επαγγελματική εκπαίδευση τα πρότυπα ΕΠΑΛ για δε την επαγγελματική κατάρτιση τα πειραματικά ΙΕΚ.
Γενικότερα, η κυβέρνηση της ΝΔ οικοδομεί ένα σύστημα Επαγγελματικής κατάρτισης ταιριαστό μόνο στα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και εις βάρος των νέων καταρτιζόμενων και μελλοντικών εργαζόμενων, στο μέτρο που -ενδεικτικά-:
– προωθεί συνεργασίες μεταξύ ΙΕΚ και επιχειρήσεων με τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά
– θέτει κατώτερα αριθμητικά όρια σπουδαστικού δυναμικού για τα δημόσια ΙΕΚ, που θα κλείνουν αν δεν τα καλύπτουν προς όφελος των ιδιωτικών, θα λειτουργούν με διευθυντή – μάνατζερ στα πρότυπα ιδιωτικών επιχειρήσεων καταργώντας το σύλλογο διδασκόντων
– υποβαθμίζει στην πράξη το δημόσιο σύστημα του Μεταλυκειακού έτους – τάξης μαθητείας των αποφοίτων ΕΠΑΛ καθώς και τα πτυχία των αποφοίτων από τις σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ και μάλιστα αναδρομικά από το 2008.
Κατόπιν τούτων, ερωτάται μεταξύ άλλων η κ. Υπουργός, εάν θα λάβει μέτρα προκειμένου οι επιχειρήσεις να μην διαμορφώνουν τα προγράμματα σπουδών και να μην επιλέγουν τους σπουδαστές στα δημόσια ΙΕΚ. Αν όχι, θεωρεί εύλογες τις «αρμοδιότητες» αυτές των επιχειρήσεων και ποια η θέση της για το γεγονός ότι η υποβολή αίτησης για τη φοίτηση καθώς και η επιλογή των σπουδαστών σε πειραματικό Δημόσιο ΙΕΚ έγινε μέσω της επιχείρησης;