Connect with us

Πολιτιστικά

Αρχαία Διονυσιακά Δρώμενα αναβιώνουν σε πολλά χωριά της ΠΕ Δράμας

Published

on

Αρχαία Διονυσιακά Δρώμενα αναβιώνουν κάθε χρόνο τέτοια περίοδο σε πολλά χωριά της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας.

Οι κάτοικοι της Δράμας τις ημέρες των Θεοφανίων αναβιώνουν έθιμα και παραδόσεις που άφησαν ως κληρονομιά οι πρόγονοί τους.

Πρόκειται για πανάρχαια έθιμα με παγανιστικές διαστάσεις που κυρίως αναβιώνουν τις τελευταίες ημέρες του Δωδεκαημέρου και πιο συγκεκριμένα το διήμερο (παραμονή και ανήμερα) των Θεοφανίων και τ’ Αγιαννιού.

Οι Αράπηδες, τα Μπαμπούγερα, το Μπάμπιντεν, η Νταβανίσκα, είναι μερικά μόνο από τα έθιμα που αναβιώνουν μέχρι τις μέρες μας διατηρώντας έτσι αναλλοίωτες παραδόσεις αιώνων και κρατώντας ζωντανούς συμβολισμούς που σχετίζονται με την απομάκρυνση των κακών πνευμάτων, τη γονιμότητα του ανθρώπου και την ευφορία της γης.

Οι Αράπηδες στο Μοναστηράκι

Ανήμερα των Θεοφανείων, στο Μοναστηράκι Δράμας και στην πλατεία του χωριού στις 3.00 μ.μ. οι «ΑΡΑΠΗΔΕΣ» κορυφώνουν το τελετουργικό τους έργο, υπηρετώντας και αναδεικνύοντας τη συνέχεια ως σπουδαιότατη αξία ζωής.
Κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός για το Μοναστηράκι αποτελούν οι «Αράπηδες».

Ένα έθιμο με μορφή δρωμένου, που τελείται την ημέρα των Θεοφανείων (6 Ιανουαρίου) για την ευετηρία (=καληχρονιά).
Αποβλέπει στην καλή υγεία και στην πλούσια παραγωγή. Την ονομασία την οφείλει στη μεταμφίεση των πρωταγωνιστών, που κυριαρχεί το μαύρο χρώμα.

Οι Αράπηδες φορούν μαύρες φλοκάτες, ποιμενικές κάπες, που καλύπτουν ολόκληρο το σώμα και εντυπωσιακές υψικόρυφες προσωπίδες από γιδοπροβιές.
Στη μέση τους κρεμούν τρία μεγάλα κουδούνια («μπατάλια» και «τσιάνουβε») αρμονικά συνταιριασμένα, ενώ στα χέρια κρατούν ένα μεγάλο ξύλινο σπαθί και ένα σακουλάκι στάχτη με το οποίο χτυπούν όσους συναντούν.

Αράπηδες Ξηροποτάμου

Η ομάδα των τελεστών του δρώμενου των «Αράπηδων» ονομάζεται «τσέτα». Βασικά πρόσωπα της τσέτας είναι οι «Αράπηδες» («αράπουε»), άντρες ντυμένοι με φλοκωτές κάπες (παλαιότερα με προβιές) και κεφαλοστολές από δέρμα κατσίκας (παλαιότερα προβάτου).

Στο κεφάλι, δένουν ένα μαντήλι και στα χέρια τους κρατούν ένα ξύλινο σπαθί. Στη μέση κρεμούν κουδούνια, τρία μεγάλα μπατάλια ή τρία κυπριά (κατά περίπτωση και περισσότερα) συνταιριασμένα, ώστε ο ήχος τους να είναι αρμονικός.

Την τσέτα συμπληρώνουν οι «Εύζωνες» («αρναούτε», συμμετέχουν ως γαμπροί), οι «Γκελίγκες» (νύφες), νεαροί άνδρες μεταμφιεσμένοι με την παραδοσιακή γυναικεία ενδυμασία της περιοχής και οι «Μάνγκουδες» («μάνγκουφτσε», παλιάτσοι).

Ο μάνγκους φορά λευκά ρούχα, μαύρη κάλτσα στο κεφάλι με τρύπες για τα μάτια και τη μύτη, μικρά κουδούνια στη μέση, έχει ψεύτικη καμπούρα και κρατά ένα σακούλι με στάχτη από το Δωδεκαήμερο και μια ξύλινη μαγκούρα. Επικεφαλής της ομάδας είναι ο «τσέταμπασία», άνδρας όχι μεταμφιεσμένος, που κρατά μία γκλίτσα.

Είναι υπεύθυνος για την οργάνωση της ομάδας, τη συνεννόηση με τους μουσικούς, την πληρωμή τους και τη συγκέντρωση χρημάτων.

Αράπηδες Παγονερίου

Το δρώμενο διαρκεί δύο ημέρες. Την 6η και 7η Ιανουαρίου.
Η προετοιμασία αρχίζει το βράδυ της 5ης προς 6ης Ιανουαρίου, όπου ετοιμάζουν τις προβιές, τα κουδούνια και τις φορεσιές. Περί ώρα 5:00 τα ξημερώματα ξεκινάνε οι μεταμφιεσμένοι από το σπίτι του «Αράπη» και συναντούνε το εκκλησίασμα που επιστρέφει από τον αγιασμό των υδάτων που πραγματοποιείται τα ξημερώματα στο Παγονέρι (στον όρθρο), σε δεξαμενή στις «πέρα βρύσες», έξω από το χωριό. Αφού συναντηθούν, ανταλλάσουν ευχές και όλοι μαζί πηγαίνουν στην πλατεία για την τέλεση του δρώμενου.

Οι «Αράπηδες» είναι μεταμφιεσμένοι με προβιές που καλύπτουν όλο το σώμα, φέρουν μάσκα με τρεις τρύπες για τα μάτια και το στόμα, στη μέση κρεμούν κουδούνια, ενώ στο χέρι κρατούν ξύλινα σπαθιά και στάχτη και στα πόδια φέρουν γουρουνοτσάρουχα.

Μπάμπιντεν στην Πετρούσα

Κάθε χρόνο στις 6, 7 και 8 Ιανουαρίου, στην Πετρούσα, τελείται με ευθύνη του Πολιτιστικού Συλλόγου, το «Μπάμπιντεν», ένα δρώμενο που οι ρίζες του χάνονται στο βάθος του χρόνου και αποβλέπει στην καλοτυχία, τη γονιμότητα, την καρποφορία, την απελευθέρωση της γης από τα δεσμά του χειμώνα.

Κυρίαρχο σύμβολο του εθίμου είναι η «καμήλα». Ο συμβολισμός αυτού του καρτερικού ζώου με την απαράμιλλη αντοχή στην πείνα και τη δίψα, κάτω από αντίξοες συνθήκες, δείχνει τις περιπέτειες του ανθρώπου μέσα στη ζωή και το χρόνο και την αποφασιστικότητά του να συνεχίσει να παλεύει κόντρα στις ελλείψεις και τις στερήσεις.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό της γιορτής είναι οι τραγόμορφες μεταμφιέσεις (χαράπηδες-χαράπτσκι). Άντρες βάφουν το πρόσωπό τους με φούμο, φορούν δέρματα ζώων, δένουν κουδούνια στην μέση τους και με τον εκκωφαντικό θόρυβο που προκαλούν, διώχνουν τα κακά πνεύματα, καλωσορίζουν τη νέα χρονιά και καλούν τη φύση να ξυπνήσει και να ετοιμαστεί για την άνοιξη, για τη νέα σοδειά.

Τα Μπαμπούγερα της Καλής Βρύσης

Στην Καλή Βρύση το πανάρχαιο πνεύμα κατά το τριήμερο 6-7-8 Ιανουαρίου κάθε έτους παραμένει ζωντανό. Κυρίαρχο στοιχείο τα «Μπαμπούγερα», όπως αποκαλούνται οι μεταμφιεσμένοι που κάνουν την εμφάνιση τους στους δρόμους του χωριού, ορμητικοί και υπερκινητικοί, ωσάν σύγχρονοι σάτυροι (ακόλουθοι) του θεού Διόνυσου. Ένα δρώμενο που έχει τις ρίζες του στη λατρεία του θεού Διόνυσου κατά την αρχαιότητα.

Τα Μπαμπούγερα με την μοναδική, εντυπωσιακή και επιβλητική μορφή τους ξεχύνονται στους δρόμους μετά τον αγιασμό των υδάτων την 6η Ιανουαρίου και χτυπούν με το σακίδιο στάχτης που κρατούν στο χέρι τον κόσμο για να ξορκίσουν το κακό.

Η μάσκα κατασκευάζεται από χονδρό λευκό ύφασμα, που στα δύο άνω άκρα της φέρει ομοιώματα κεράτων που καταλήγουν σε θυσανωτή προβιά από μαύρη κατσίκα.
Από την προβιά αυτή κατασκευάζουν επίσης φρύδια και μουστάκι.

Η οδοντοστοιχία της προσωπίδας σχηματίζεται από εννιά φασόλια σε κάθε σειρά. Γενικά έχει την όψη του τράγου που συμβολίζει το ζώο που έχει δύναμη για ζωή. Κύριο φόρεμα του Μπαμπούγερου αποτελεί το λευκό ποδήρες εσώρουχο και η γούνα. Στη μέση ζώνονται τέσσερα μεγάλα κουδούνια και στο πίσω μέρος του σώματος ακόμα ένα μεγαλύτερο το μπατάλι. Ο ήχος των κουδουνιών είναι εκκωφαντικός και ο συμβολισμός τους είναι για να ξυπνήσουν τη φύση.

Τέλος, η καμπούρα που τοποθετείτε πίσω στην πλάτη, συμβολίζει τη γριά μπάμπω (μαμή) που έχει αποδώσει τους καρπούς της ζωής (τους απογόνους). Το έθιμο κορυφώνεται στις 8 Ιανουαρίου με την αναπαράσταση του παρωδία γάμου. Σε αυτή τη γιορτή μεταμφιεσμένων κυριαρχεί ο αυθορμητισμός και ο ενθουσιασμός.

Νταβανίσκα Πύργων

Η τέλεση του δρωμένου στους Πύργους ξεκινάει από το πρωί της ημέρας των Θεοφανείων (6/1) και διαρκεί τρεις ημέρες. Συμμετέχουν όλοι οι κάτοικοι του χωριού. Οι άνδρες μεταμφιέζονται σε «Αρκούδες» (μέτσκες) που φορούν ολόσωμες προβιές (από αιγοπρόβατα), όπου φέρουν στη μέση κουδούνια («τουμπελέκια»). Άλλες μεταμφιέσεις είναι: ιατρός, έγκυος, ζητιάνος, αστυνόμος, γκελίγκα, κ.α.

Όλα τα μέλη του θιάσου, επισκέπτονται τα σπίτια του χωριού, συγκεντρώνοντας χρήματα αλλά και αυγά, βούτυρο, τυρί, αλεύρι με τα οποία οι μεσήλικες γυναίκες θα παρασκευάσουν πίτες και γλυκά. Αφού τελειώσει η περιφορά στα σπίτια, συγκεντρώνονται στην πλατεία όπου τρέχουν, χορεύουν, γλεντούν και ξεσηκώνουν με τα κουδούνια τους όλο το χωριό. Καθ’ όλη τη νύχτα, όλοι οι κάτοικοι του χωριού μένουν ξάγρυπνοι, πίνοντας και χορεύοντας υπό τους ήχους της γκάιντας, της μακεδονικής λύρας και του νταχαρέ.

Χαράπια – Αρκούδες Βώλακα

Στον Βώλακα, τα δρώμενα των Θεοφανείων διαρκούν τρεις ημέρες. Αρχίζουν στις 6 Ιανουαρίου, την ημέρα των Θεοφανείων, όπου εκκλησίασμα και θίασοι μεταβαίνουν στη δεξαμενή του χωριού. Εκεί, μετά τη δημοπρασία της εικόνας και του Σταυρού, ακολουθεί η ρίψη του Σταυρού. Έπειτα, αρχίζει το έθιμο της «μπάρας». Ρίχνουν στο σιντριβάνι πρώτα τον παπά, μετά τον πρόεδρο του χωριού και μετά άλλον που θα υποδείξει κάποιος υποσχόμενος χρηματική αμοιβή που κατατίθεται στο ταμείο της εκκλησίας.

Πολλοί πέφτουν μόνοι τους μέσα για το καλό του χρόνου. Επίσης, παρέες ανδρών, συνοδευόμενοι από τα τοπικά μουσικά όργανα, της γκάιντα και του νταχαρέ, παίρνουν τους νεόνυμφους της περασμένης χρονιάς του χωριού και τους περνούν μέσα από τα αγιασμένα ύδατα του σιντριβανιού. Ακολουθεί διασκέδαση μέχρι να νυχτώσει και τότε μπαίνουν ορισμένοι κρυφά στα σπίτια αυτών που έχουν κορίτσια για παντρειά και «κλέβουν» διάφορα σκεύη, εργαλεία όπως: αργαλειούς, λέβητες, σκάφες, δικράνια, κυλίνδρους κτλ. Συγκεντρώνουν τα κλοπιμαία στην πλατεία του χωριού όπου τα προστατεύουν μέχρι να ξημερώσει.

Την επόμενη ημέρα το πρωί, πραγματοποιείται ο παρωδία πλειστηριασμός. Εκεί προσέρχονται οι κάτοχοι των κλεμμένων αντικειμένων και αφού προσφέρουν κάποιο συμβολικό τίμημα, αποκτούν πάλι την κυριότητα σ’ αυτά. Τα χρήματα επίσης πηγαίνουν στο ταμείο της εκκλησίας. Οι γονείς που διαπιστώνουν ότι υποστεί «κλοπή» αισθάνονται ιδιαίτερα ικανοποιημένοι, γιατί με την πράξη αυτή οι μεταμφιεσμένοι εκδηλώνουν την εκτίμησή τους για την κοπέλα που τη θεωρούν πλέον κατάλληλη για γάμο.

Τη ίδια ημέρα (7/1), ομάδες νέων μεταμφιέζονται σε «Αράπηδες» ή «Χαράπια». Έχουν στη ράχη καμπούρα που γίνεται με μια βελέντζα γεμάτη άχυρα, στη μέση ζώνονται κουδούνια, στο σβέρκο φέρουν προβιά, το πρόσωπο και τα χέρια είναι μαυρισμένα με καπνιά, ενώ στα πόδια φορούν γουρουνοτσάρουχα και τις νάουε (κάλτσες) που κατασκευάζονται από λευκό χοντρό ύφασμα. Στα χέρια κρατούν ξύλινο σπαθί («καλούτς») και χονδρό ξύλο (ρόπαλο ή «τουκμάκι»), πάνω στο οποίο στηρίζονται και κουνιούνται, δίνοντας στον ήχο των κουδουνιών κάποιο ρυθμό.

Κοινό χαρακτηριστικό το άφθονο κρασί και οι ήχοι από τα κουδούνια που ξυπνάνε τη νεκρή Φύση .

Continue Reading

Πολιτιστικά

Ανοιχτή πρόσκληση για την πλήρωση της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή

Published

on

By

ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ  ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ

    ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΟΥ DISFF

 Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας  απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση για την πλήρωση της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ. Οι υποβολές των υποψηφιοτήτων θα γίνονται δεκτές έως τις 31 Ιανουαρίου 2025.

Ο/η κάθε υποψήφιος/α θα πρέπει να είναι κάτοχος πτυχίου Α.Ε.Ι. ή ισότιμου αναγνωρισμένου τίτλου της αλλοδαπής και να έχει άμεση σχέση με το χώρο του κινηματογράφου και αναγνωρισμένη παρουσία και έργο στο χώρο του πολιτισμού. Απαιτείται τουλάχιστον πενταετής εμπειρία στην οργάνωση, επιμέλεια ή διαχείριση κινηματογραφικών παραγωγών, φεστιβάλ κινηματογράφου ή πολιτιστικών εκδηλώσεων.

Το κείμενο του open call έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ Δράμας (https://www.dramafilmfestival.gr/open-call-artdirector/ ) και ακολουθεί αυτούσιο εδώ:

Πρόσκληση Υποβολής Αιτήσεων για τη Θέση της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας (DISFF)

Σχετικά με το Φεστιβάλ

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας (DISFF), με ιστορία άνω των 47 ετών, αποτελεί κορυφαίο σημείο αναφοράς για τις ταινίες μικρού μήκους στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Με διαγωνιστικά προγράμματα εθνικού και διεθνούς επιπέδου, καινοτόμες ενότητες και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες, το DISFF ενισχύει τη φωνή των δημιουργών και προωθεί την τέχνη του κινηματογράφου σε παγκόσμιο επίπεδο.

Περιγραφή Θέσης

Το DISFF αναζητά έναν/μία Καλλιτεχνικό/ή Διευθυντή/ρια, ο/η οποίος/α θα καθοδηγήσει την καλλιτεχνική και στρατηγική πορεία του φεστιβάλ για τα επόμενα τρία χρόνια (με δυνατότητα ανανέωσης). Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ του Διοικητικού Συμβουλίου, αλλά και του Διοικητικού προσωπικού με το Καλλιτεχνικό προσωπικό του Φεστιβάλ. Ο ρόλος απαιτεί δημιουργικότητα, γνώση του κινηματογράφου, όραμα και δέσμευση στις αξίες της καινοτομίας, της συνεργασίας και της συμπερίληψης.

Οι βασικές αρμοδιότητες και υποχρεώσεις του/της Καλλιτεχνικού/ής Διευθυντή/ριας ορίζονται στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.) του Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ – ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ, (Π.Ο.Φ.Τ.Μ.Μ.) και όπως αυτός τροποποιήθηκε, στο ΦΕΚ Τεύχος B’ 2401/12.04.2023.

Βασικές Αρμοδιότητες

  • Επιμέλεια και ανάπτυξη του ετήσιου προγράμματος, συμπεριλαμβανομένων ειδικών δράσεων και παράλληλων εκδηλώσεων.
  • Συνεργασία με δημιουργούς, επαγγελματίες του χώρου και οργανισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
  • Διασφάλιση της καινοτομίας και της υψηλής ποιότητας στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.
  • Δημιουργία και συντονισμός προκριματικών επιτροπών επιλογής και κριτικών επιτροπών.
  • Συνεργασία με τη διοικητική ομάδα για τον στρατηγικό σχεδιασμό, την προβολή και την ανάπτυξη του φεστιβάλ.
  • Εκπροσώπηση του φεστιβάλ σε εκδηλώσεις της κινηματογραφικής βιομηχανίας.
  • Υποβολή ετήσιου προγραμματισμού και απολογισμού στο Διοικητικό Συμβούλιο.

Απαραίτητα Προσόντα

  • Ακαδημαϊκά Προσόντα:

Ο/η κάθε υποψήφιος/α θα πρέπει να είναι κάτοχος πτυχίου Α.Ε.Ι. ή ισότιμου αναγνωρισμένου τίτλου της αλλοδαπής, να έχει άμεση σχέση με το χώρο του κινηματογράφου και αναγνωρισμένη παρουσία και έργο στο χώρο του πολιτισμού. Μεταπτυχιακός ή/και Διδακτορικός τίτλος θα συνεκτιμηθεί.

  • Επαγγελματική Εμπειρία:

–Άμεση σχέση με τον χώρο του κινηματογράφου και αναγνωρισμένη παρουσία στον πολιτισμό.
–Τουλάχιστον πενταετής εμπειρία στην οργάνωση, επιμέλεια ή διαχείριση κινηματογραφικών παραγωγών, φεστιβάλ κινηματογράφου ή πολιτιστικών εκδηλώσεων, συμπεριλαμβανομένων ρόλων όπως σκηνοθέτης, παραγωγός ή καλλιτεχνικός επιμελητής.
–Εμπειρία σε διαχείριση καλλιτεχνικών οργανισμών ή στη διδασκαλία κινηματογραφικών τεχνών θα συνεκτιμηθεί.

  • Γλωσσικές Ικανότητες:

–Άριστη γνώση της ελληνικής και αγγλικής γλώσσας.

– Γνώση επιπλέον ξένων γλωσσών θα συνεκτιμηθεί.

Προσωπικά Χαρακτηριστικά

  • Δημιουργικότητα και όραμα για την ανάπτυξη του φεστιβάλ.
  • Ικανότητα διαχείρισης προκλήσεων με επαγγελματισμό και ενσυναίσθηση.
  • Δέσμευση στις αξίες της διαφάνειας, της ακεραιότητας και της συνεργασίας.
  • Ενθάρρυνση ενός θετικού, συνεργατικού και υποστηρικτικού εργασιακού περιβάλλοντος.
  • Εξαιρετικές επικοινωνιακές δεξιότητες, με έμφαση στη συνεργασία με δημιουργούς, φορείς και κοινό, καθώς και στη δημόσια εκπροσώπηση του φεστιβάλ.
  • Ικανότητα οικοδόμησης σχέσεων εμπιστοσύνης και αποτελεσματικής επικοινωνίας με συνεργάτες και ομάδες.

Αμοιβή Καλλιτεχνικού Διευθυντή

Η αμοιβή του Καλλιτεχνικού Διευθυντή ορίζεται με σύμβαση έργου στις 30.000€, μικτές αποδοχές, ετησίως.

Διαδικασία Υποβολής Αίτησης

Οι ενδιαφερόμενοι/ες καλούνται να υποβάλουν τα εξής, έως 31 Ιανουαρίου 2025:

  1. Συμπληρωμένη Αίτηση Υποψηφιότητας (επισυνάπτεται), με τα πλήρη στοιχεία υποψηφίου/ας (σε μορφή pdf).
  2. Αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα (σε μορφή pdf).
  3. Αντίγραφο πτυχίου Α.Ε.Ι. ή ισότιμου αναγνωρισμένου τίτλου της αλλοδαπής.
  4. Συνοδευτικά έγγραφα, εφόσον απαιτούνται (σε μορφή pdf).
  5. Δήλωση οράματος (500 – 700 λέξεις) για την καλλιτεχνική και στρατηγική ανάπτυξη του φεστιβάλ (σε μορφή pdf).

Διευκρινίσεις:

  • Οι αιτήσεις υποβάλλονται μόνον ηλεκτρονικά στο opencall@dramafilmfestival.gr με θέμα «Αίτηση για την Καλλιτεχνική Διεύθυνση – ΟΝΟΜΑ ΕΠΩΝΥΜΟ υποψηφίου/ας».
  • Οι αιτήσεις υποβάλλονται σε ένα ενιαίο αρχείο PDF μεγέθους έως 15mb. Σε ειδικές περιπτώσεις που το αρχείο ξεπερνάει το μέγιστο όριο μεγέθους, μπορεί να χωριστεί σε 2 ή περισσότερα email. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να αναφέρεται ο συνολικός αριθμός των email (π.χ. email 1 από 3, email 2 από 3 …)
  • Η κάθε υποβολή, για να θεωρείται έγκυρη, θα πρέπει να λάβει αριθμό πρωτοκόλλου, ο οποίος θα αποστέλλεται ηλεκτρονικά στο email του αποστολέα, ως απάντηση στο email του/της υποψηφίου/ας.
  • Τα περιεχόμενα του βιογραφικού σημειώματος, όπως και τα προσόντα, θα πρέπει να αποδεικνύονται με επίσημα έγγραφα ή βεβαιώσεις.
  • Ημερομηνία και ώρα έναρξης υποβολών ορίζεται η ημερομηνία και ώρα δημοσίευσης της παρούσης και ως καταληκτική ημερομηνία ορίζεται η 31 Ιανουαρίου 2025 και ώρα 23:00:00. Ως χρονοσήμανση λαμβάνεται υπόψη η ημέρα και ώρα παραλαβής του email.

Διαδικασία Αξιολόγησης

Οι αιτήσεις θα μελετηθούν, θα αξιολογηθούν και θα ιεραρχηθούν από ανεξάρτητη Καλλιτεχνική Επιτροπή που απαρτίζεται από μέλη του καλλιτεχνικού και ακαδημαϊκού χώρου του κινηματογράφου και την Προϊσταμένη του Φεστιβάλ Δράμας. Η αξιολόγηση θα γίνει βάσει των προσόντων, της εμπειρίας, αλλά και του οράματός του/της εκάστοτε υποψηφίου/ας.

Η επιτροπή διατηρεί το δικαίωμα να επικοινωνήσει ή/και να ζητήσει επιπλέον διευκρινήσεις και στοιχεία, από τους υποψηφίους, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο.
Η γνωμοδότηση της Καλλιτεχνικής Επιτροπής θα επικυρωθεί με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου.

Για απορίες ή διευκρινίσεις παρακαλούμε να επικοινωνείτε μόνο μέσω mail στο info@dramafilmfestival.gr

Continue Reading

Πολιτιστικά

Πανηπειρωτική Ένωση Ν. Δράμας: Αρτοκλασία και κοπή βασιλόπιτας

Published

on

By

Η Πανηπειρωτική Ένωση Ν. Δράμας Σας καλεί να τιμήσετε με την παρουσία σας τις εκδηλώσεις του Συλλόγου μας:

  1. Στην Αρτοκλασία η οποία θα τελεστεί την Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2025, μετά την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου, στη μνήμη του Νεομάρτυρα Αγίου Γεωργίου του εν Ιωαννίνοις.
  2. Στην κοπή της καθιερωμένης βασιλόπιτας η οποία θα λάβει χώρα την ίδια ημέρα, Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2025, και ώρα 11:30, στο Πολιτιστικό Κέντρο τής Ένωσης ”Το σπίτι του Ηπειρώτη” (Παγγαίου 1).

 

Continue Reading

Πολιτιστικά

Ημερολόγιο 2025 με θέμα τους Αράπηδες Μοναστηρακίου

Published

on

By

Μορφωτικός & Πολιτιστικός Σύλλογος Μοναστηρακίου Δράμας

Ο Μορφωτικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Μοναστηρακίου Δράμας εκδίδει για το έτος 2025 ημερολόγιο τοίχου με θέμα «Οι Αράπηδες Μοναστηρακίου στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (ΑΠΚ) της Ελλάδας».

Το Μοναστηράκι (Δράνοβο) βρίσκεται στα βόρεια της μεγάλης πεδιάδας και ημιορεινού χώρου που σχηματίζεται ανάμεσα στο Παγγαίο και το Φαλακρό.

Τα αρχαιολογικά ευρήματα καταγράφουν την πολιτιστική πορεία και ιστορία της Περιοχής.             Η ιστοριογραφία εμπλουτίζεται με τα ευρήματα που έχουν προκύψει για την περιοχή του Μοναστηρακίου καθώς βρέθηκε στην καρδιά του χωριού προτομή ιματιοφόρου Διόνυσου.

Οι Μοναστηρακιώτες βιώνουν και συνεχίζουν να τελούν το έθιμο / δρώμενό τους, τους Αράπηδές τους αξιέπαινα μέχρι σήμερα, μάλλον από την ίδρυση της Κοινότητάς τους, η οποία ανάγεται στο πολύ μακρινό τους παρελθόν «ως έκφραση ψυχικής ανάγκης, και ως εκπλήρωση καθήκοντος προς την κοινωνική ολότητα…». «Κάνουμε τους Αράπηδες για το καλό και τη σοδειά μας … έτσι το βρήκαμε, έτσι το συνεχίζουμε…», η φράση που καταγράψαμε είναι μακρινός απόηχος, όταν προσπαθήσαμε να προσδιορίσουμε το ιστορικό παρελθόν τους.

Είναι ένα έθιμο με τη μορφή δρωμένου που οι ρίζες του μπορεί να χάνονται στα βάθη των αιώνων ή στην αχλή των μύθων, αλλά που οπωσδήποτε, έχουν αναφορά στη Διονυσιακή λατρεία, στη παράφορη έκφραση της ανθρώπινης φύσης.

Εμείς με τους Αράπηδές μας σεμνυνόμεθα ότι διασώζουμε αρχαιότατη παράδοση, σεβόμενοι την αρχέτυπη μορφή τους, που αντανακλά στο σύνολο των ήχων, του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος ως εμπειρία, γνώση και ταυτότητα.

Όταν, όμως, στις 6 Ιανουαρίου του 1976, ανήμερα των Θεοφανείων, «δεν χτύπησαν τα κουδούνια» και το χωριό «δεν γιόρτασε», επήλθε «βουβαμάρα», ήταν «σαν κηδεία». Τότε μερικοί φίλοι Μοναστηρακιώτες, αφουγκραζόμενοι τα αισθήματα των συγχωριανών, βάλαμε όρκο ζωής να σώσουμε τους «Αράπηδες», το έθιμό μας και έτσι ιδρύσαμε τον Μορφωτικό και Πολιτιστικό Σύλλογο Μοναστηρακίου, ο οποίος έχει την ευθύνη της διοργάνωσης με συναίνεση σύσσωμης της κοινότητας από τότε. Είναι γνωστή – θέλουμε να πιστεύουμε – η πολιτιστική και ιστορική παρουσία του συλλόγου μας από το 1977.

Για τους κατοίκους του Μοναστηρακίου οι Αράπηδες αποτελούν την κορυφαία κοινοτική έκφανση, συνάντηση, εκδήλωση – γιορτή, όπου συμπυκνώνεται ο τοπικός πολιτισμός τους στο διάβα του χρόνου. Οι αγωνίες των παλαιοτέρων «να μη χαθεί το έθιμο», «να σώσουμε τους Αράπηδές μας» δείχνουν ακριβώς τη σημασία που είχε και έχει στην αίσθηση της κοινής καταγωγής, της ιστορίας και της ταυτότητάς τους.

Οι παλιοί διασφάλισαν την παράδοσή μας με συνέπεια και λειτούργησαν ως «γέφυρα» με προσήλωση στις πατρογονικές μας αξίες και παραδόσεις. Τεράστια η συμβολή τους στη μεταφορά, τη μεταλαμπάδευση και διατήρηση της συνέχειάς μας αναλλοίωτα. Το πολιτιστικό αυτό «φορτίο» ως απόθεμα καλείται να το επωμιστεί η νέα γενιά, να το υπηρετήσει με αγάπη και σεβασμό και να του δώσει νέα εφόδια ώστε να το διαχειριστεί στο μέλλον με καλύτερες προϋποθέσεις.

            Οι Αράπηδές μας είναι η ελπίδα και η ευνοϊκή εξέλιξη των πραγμάτων για τους κατοίκους και την κοινότητα. Είναι ευθύνη συνέχειας. Η κοινότητα του Μοναστηρακίου με το δρώμενο των Αράπηδων, τα ήθη και τα έθιμα, τη μουσική, τα τραγούδια και τους χορούς συνεχίζει την καθημερινή και την τελετουργική ζωή της, τις πρακτικές της στο χρόνο. Διαφυλάσσει έναν τρόπο ζωής και τις παραδόσεις παλαιότερων χρόνων. Βιώνει την ιστορία της.          Έτσι οικοδομεί ένα αίσθημα επίγνωσης, σύνδεσης και συνοχής, που δημιουργεί μέσα στο χρόνο νέες συναρμογές.

Αν τηρήσουμε την παράδοση και βαδίσουμε σε χνάρια συνέχειας από γενιά σ’ άλλη γενιά και τα παραδώσουμε με περιεχόμενο, νόημα και ουσία, τότε θα βαδίζουμε σωστά στα βήματα που οι παλιοί θέσπισαν με τέχνη και σοφία.

Γι αυτό το λόγο η καταχώρηση των Αράπηδων με την Υ.Α. της ΥΠΠΟΑ Α.Π. 48388/07-02-2022 στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας έχει υψίστη σημασία, επειδή με αυτόν τον τρόπο διαφυλάσσεται σε Πανελλαδικό επίπεδο η μοναδικότητα και η αυθεντικότητα του δρωμένου μας, στο φυσικό του περιβάλλον και θεωρούμε ότι είναι η μεγαλύτερη ιστορική και πολιτιστική επιτυχία για την πολύπαθη και μαρτυρική περιοχή μας.

            Διαισθανόμενοι και νιώθοντας τη μεγάλη αίσθηση ευθύνης για τη συνέχεια στη γενέτειρά μας πρωταγωνιστούμε με διάφορες ενέργειες και δράσεις να της δώσουμε μεγαλύτερο βάθος και διάρκεια.

Με αυτόν τον τρόπο επιλέξαμε να σας ευχηθούμε και φέτος Χρόνια Πολλά.

Σας ευχόμαστε ολόψυχα το 2025 να σας χαρίσει υγεία, ευτυχία και δημιουργικότητα.

 

Ο Πρόεδρος

Γιάννης Παπουτσής

Continue Reading

Αναζήτηση στην Google

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ εκλογών ΔΡΑΜΑΣ για Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ:

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

Νεκρός 25χρονος σε τροχαίο στο δρόμο Σέρρες-Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago

Πέτρος Τσολιάς –  Γενικός Διευθυντής κόμματος «ΠΑΤΡΙΩΤΕΣ»

Πολιτιστικά3 μήνες ago

Η εκπροσώπηση και η ορατότητα των γυναικών στις τέχνες και τον πολιτισμό

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Αντιδήμαρχοι και Εντεταλμένοι Σύμβουλοι στο Δήμο Δράμας για το 2025

Πολιτιστικά2 μήνες ago

Έκθεση ζωγραφικής του Γιάννη Νίκου στο Πολιτιστικό Κέντρο Ελευθερία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες ago

Κάθετα αντίθετος ο δήμαρχος Δράμας στις συγχωνεύσεις των ΔΕΥΑ

Πολιτιστικά3 μήνες ago

Μανούσο άκουσε με..

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες ago

Ο Δήμαρχος Δράμας στο Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ

Πολιτιστικά2 μήνες ago

Φεστιβάλ Δράμας: Ανοιχτή επιστολή προς την κινηματογραφική κοινότητα

Εκλογές 20192 μήνες ago

Γιάννης Σακαρίδης: Με διώχνουν. Φεστιβάλ Δράμας: Θα κάνουμε διαγωνισμό

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Διακοπή νερού σήμερα Δευτέρα 30/12 ,από τις 23:00 έως τις 06:00

Πολιτιστικά1 μήνα ago

Ημερολόγιο 2025 με θέμα τους Αράπηδες Μοναστηρακίου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

Ο Τοίχος Καλοσύνης Δράμας: Χριστουγεννιάτικη Συλλογή 2024

Εκλογές 20192 μήνες ago

Δράσεις για τη Διεθνή Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago

Η Kourtidis Group αναγνωρίζεται ως “Great Place to Work” στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago

Παροχή κινήτρων για δύο θέσεις ιατρών στο Νοσοκομείο από τον Δήμο Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago

Προετοιμασία του Σχεδίου Ανάπτυξης της Π.Ε. Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago

Παίξε & Κέρδισε Δώρα – “Κυκλική Οικονομία”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago

Υποστήριξη και εξυπηρέτηση ατόμων με προβλήματα Μνήμης και Άνοια

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago

Πέτρος Τσολιάς –  Γενικός Διευθυντής κόμματος «ΠΑΤΡΙΩΤΕΣ»

Πολιτιστικά3 εβδομάδες ago

Ανοιχτή πρόσκληση για την πλήρωση της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago

Εξ αποστάσεως διαχειριζόμενων έξυπνων απινιδωτών Δήμου Δράμας

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες ago

Αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο της Θάσου

Πολιτιστικά3 εβδομάδες ago

Πανηπειρωτική Ένωση Ν. Δράμας: Αρτοκλασία και κοπή βασιλόπιτας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα για τον οδικό άξονα Δράμα – Καβάλα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Ρύθμιση οφειλών προς το Δήμος Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Διακοπή νερού σήμερα Δευτέρα 30/12 ,από τις 23:00 έως τις 06:00

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Αντιδήμαρχοι και Εντεταλμένοι Σύμβουλοι στο Δήμο Δράμας για το 2025

Πολιτιστικά1 μήνα ago

Ημερολόγιο 2025 με θέμα τους Αράπηδες Μοναστηρακίου

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών