Connect with us

Πολιτιστικά

Αρχαία Διονυσιακά Δρώμενα αναβιώνουν σε πολλά χωριά της ΠΕ Δράμας

Δημοσιεύθηκε

στις

Αρχαία Διονυσιακά Δρώμενα αναβιώνουν κάθε χρόνο τέτοια περίοδο σε πολλά χωριά της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας.

Οι κάτοικοι της Δράμας τις ημέρες των Θεοφανίων αναβιώνουν έθιμα και παραδόσεις που άφησαν ως κληρονομιά οι πρόγονοί τους.

Πρόκειται για πανάρχαια έθιμα με παγανιστικές διαστάσεις που κυρίως αναβιώνουν τις τελευταίες ημέρες του Δωδεκαημέρου και πιο συγκεκριμένα το διήμερο (παραμονή και ανήμερα) των Θεοφανίων και τ’ Αγιαννιού.

Οι Αράπηδες, τα Μπαμπούγερα, το Μπάμπιντεν, η Νταβανίσκα, είναι μερικά μόνο από τα έθιμα που αναβιώνουν μέχρι τις μέρες μας διατηρώντας έτσι αναλλοίωτες παραδόσεις αιώνων και κρατώντας ζωντανούς συμβολισμούς που σχετίζονται με την απομάκρυνση των κακών πνευμάτων, τη γονιμότητα του ανθρώπου και την ευφορία της γης.

Οι Αράπηδες στο Μοναστηράκι

Ανήμερα των Θεοφανείων, στο Μοναστηράκι Δράμας και στην πλατεία του χωριού στις 3.00 μ.μ. οι «ΑΡΑΠΗΔΕΣ» κορυφώνουν το τελετουργικό τους έργο, υπηρετώντας και αναδεικνύοντας τη συνέχεια ως σπουδαιότατη αξία ζωής.
Κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός για το Μοναστηράκι αποτελούν οι «Αράπηδες».

Ένα έθιμο με μορφή δρωμένου, που τελείται την ημέρα των Θεοφανείων (6 Ιανουαρίου) για την ευετηρία (=καληχρονιά).
Αποβλέπει στην καλή υγεία και στην πλούσια παραγωγή. Την ονομασία την οφείλει στη μεταμφίεση των πρωταγωνιστών, που κυριαρχεί το μαύρο χρώμα.

Οι Αράπηδες φορούν μαύρες φλοκάτες, ποιμενικές κάπες, που καλύπτουν ολόκληρο το σώμα και εντυπωσιακές υψικόρυφες προσωπίδες από γιδοπροβιές.
Στη μέση τους κρεμούν τρία μεγάλα κουδούνια («μπατάλια» και «τσιάνουβε») αρμονικά συνταιριασμένα, ενώ στα χέρια κρατούν ένα μεγάλο ξύλινο σπαθί και ένα σακουλάκι στάχτη με το οποίο χτυπούν όσους συναντούν.

Αράπηδες Ξηροποτάμου

Η ομάδα των τελεστών του δρώμενου των «Αράπηδων» ονομάζεται «τσέτα». Βασικά πρόσωπα της τσέτας είναι οι «Αράπηδες» («αράπουε»), άντρες ντυμένοι με φλοκωτές κάπες (παλαιότερα με προβιές) και κεφαλοστολές από δέρμα κατσίκας (παλαιότερα προβάτου).

Στο κεφάλι, δένουν ένα μαντήλι και στα χέρια τους κρατούν ένα ξύλινο σπαθί. Στη μέση κρεμούν κουδούνια, τρία μεγάλα μπατάλια ή τρία κυπριά (κατά περίπτωση και περισσότερα) συνταιριασμένα, ώστε ο ήχος τους να είναι αρμονικός.

Την τσέτα συμπληρώνουν οι «Εύζωνες» («αρναούτε», συμμετέχουν ως γαμπροί), οι «Γκελίγκες» (νύφες), νεαροί άνδρες μεταμφιεσμένοι με την παραδοσιακή γυναικεία ενδυμασία της περιοχής και οι «Μάνγκουδες» («μάνγκουφτσε», παλιάτσοι).

Ο μάνγκους φορά λευκά ρούχα, μαύρη κάλτσα στο κεφάλι με τρύπες για τα μάτια και τη μύτη, μικρά κουδούνια στη μέση, έχει ψεύτικη καμπούρα και κρατά ένα σακούλι με στάχτη από το Δωδεκαήμερο και μια ξύλινη μαγκούρα. Επικεφαλής της ομάδας είναι ο «τσέταμπασία», άνδρας όχι μεταμφιεσμένος, που κρατά μία γκλίτσα.

Είναι υπεύθυνος για την οργάνωση της ομάδας, τη συνεννόηση με τους μουσικούς, την πληρωμή τους και τη συγκέντρωση χρημάτων.

Αράπηδες Παγονερίου

Το δρώμενο διαρκεί δύο ημέρες. Την 6η και 7η Ιανουαρίου.
Η προετοιμασία αρχίζει το βράδυ της 5ης προς 6ης Ιανουαρίου, όπου ετοιμάζουν τις προβιές, τα κουδούνια και τις φορεσιές. Περί ώρα 5:00 τα ξημερώματα ξεκινάνε οι μεταμφιεσμένοι από το σπίτι του «Αράπη» και συναντούνε το εκκλησίασμα που επιστρέφει από τον αγιασμό των υδάτων που πραγματοποιείται τα ξημερώματα στο Παγονέρι (στον όρθρο), σε δεξαμενή στις «πέρα βρύσες», έξω από το χωριό. Αφού συναντηθούν, ανταλλάσουν ευχές και όλοι μαζί πηγαίνουν στην πλατεία για την τέλεση του δρώμενου.

Οι «Αράπηδες» είναι μεταμφιεσμένοι με προβιές που καλύπτουν όλο το σώμα, φέρουν μάσκα με τρεις τρύπες για τα μάτια και το στόμα, στη μέση κρεμούν κουδούνια, ενώ στο χέρι κρατούν ξύλινα σπαθιά και στάχτη και στα πόδια φέρουν γουρουνοτσάρουχα.

Μπάμπιντεν στην Πετρούσα

Κάθε χρόνο στις 6, 7 και 8 Ιανουαρίου, στην Πετρούσα, τελείται με ευθύνη του Πολιτιστικού Συλλόγου, το «Μπάμπιντεν», ένα δρώμενο που οι ρίζες του χάνονται στο βάθος του χρόνου και αποβλέπει στην καλοτυχία, τη γονιμότητα, την καρποφορία, την απελευθέρωση της γης από τα δεσμά του χειμώνα.

Κυρίαρχο σύμβολο του εθίμου είναι η «καμήλα». Ο συμβολισμός αυτού του καρτερικού ζώου με την απαράμιλλη αντοχή στην πείνα και τη δίψα, κάτω από αντίξοες συνθήκες, δείχνει τις περιπέτειες του ανθρώπου μέσα στη ζωή και το χρόνο και την αποφασιστικότητά του να συνεχίσει να παλεύει κόντρα στις ελλείψεις και τις στερήσεις.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό της γιορτής είναι οι τραγόμορφες μεταμφιέσεις (χαράπηδες-χαράπτσκι). Άντρες βάφουν το πρόσωπό τους με φούμο, φορούν δέρματα ζώων, δένουν κουδούνια στην μέση τους και με τον εκκωφαντικό θόρυβο που προκαλούν, διώχνουν τα κακά πνεύματα, καλωσορίζουν τη νέα χρονιά και καλούν τη φύση να ξυπνήσει και να ετοιμαστεί για την άνοιξη, για τη νέα σοδειά.

Τα Μπαμπούγερα της Καλής Βρύσης

Στην Καλή Βρύση το πανάρχαιο πνεύμα κατά το τριήμερο 6-7-8 Ιανουαρίου κάθε έτους παραμένει ζωντανό. Κυρίαρχο στοιχείο τα «Μπαμπούγερα», όπως αποκαλούνται οι μεταμφιεσμένοι που κάνουν την εμφάνιση τους στους δρόμους του χωριού, ορμητικοί και υπερκινητικοί, ωσάν σύγχρονοι σάτυροι (ακόλουθοι) του θεού Διόνυσου. Ένα δρώμενο που έχει τις ρίζες του στη λατρεία του θεού Διόνυσου κατά την αρχαιότητα.

Τα Μπαμπούγερα με την μοναδική, εντυπωσιακή και επιβλητική μορφή τους ξεχύνονται στους δρόμους μετά τον αγιασμό των υδάτων την 6η Ιανουαρίου και χτυπούν με το σακίδιο στάχτης που κρατούν στο χέρι τον κόσμο για να ξορκίσουν το κακό.

Η μάσκα κατασκευάζεται από χονδρό λευκό ύφασμα, που στα δύο άνω άκρα της φέρει ομοιώματα κεράτων που καταλήγουν σε θυσανωτή προβιά από μαύρη κατσίκα.
Από την προβιά αυτή κατασκευάζουν επίσης φρύδια και μουστάκι.

Η οδοντοστοιχία της προσωπίδας σχηματίζεται από εννιά φασόλια σε κάθε σειρά. Γενικά έχει την όψη του τράγου που συμβολίζει το ζώο που έχει δύναμη για ζωή. Κύριο φόρεμα του Μπαμπούγερου αποτελεί το λευκό ποδήρες εσώρουχο και η γούνα. Στη μέση ζώνονται τέσσερα μεγάλα κουδούνια και στο πίσω μέρος του σώματος ακόμα ένα μεγαλύτερο το μπατάλι. Ο ήχος των κουδουνιών είναι εκκωφαντικός και ο συμβολισμός τους είναι για να ξυπνήσουν τη φύση.

Τέλος, η καμπούρα που τοποθετείτε πίσω στην πλάτη, συμβολίζει τη γριά μπάμπω (μαμή) που έχει αποδώσει τους καρπούς της ζωής (τους απογόνους). Το έθιμο κορυφώνεται στις 8 Ιανουαρίου με την αναπαράσταση του παρωδία γάμου. Σε αυτή τη γιορτή μεταμφιεσμένων κυριαρχεί ο αυθορμητισμός και ο ενθουσιασμός.

Νταβανίσκα Πύργων

Η τέλεση του δρωμένου στους Πύργους ξεκινάει από το πρωί της ημέρας των Θεοφανείων (6/1) και διαρκεί τρεις ημέρες. Συμμετέχουν όλοι οι κάτοικοι του χωριού. Οι άνδρες μεταμφιέζονται σε «Αρκούδες» (μέτσκες) που φορούν ολόσωμες προβιές (από αιγοπρόβατα), όπου φέρουν στη μέση κουδούνια («τουμπελέκια»). Άλλες μεταμφιέσεις είναι: ιατρός, έγκυος, ζητιάνος, αστυνόμος, γκελίγκα, κ.α.

Όλα τα μέλη του θιάσου, επισκέπτονται τα σπίτια του χωριού, συγκεντρώνοντας χρήματα αλλά και αυγά, βούτυρο, τυρί, αλεύρι με τα οποία οι μεσήλικες γυναίκες θα παρασκευάσουν πίτες και γλυκά. Αφού τελειώσει η περιφορά στα σπίτια, συγκεντρώνονται στην πλατεία όπου τρέχουν, χορεύουν, γλεντούν και ξεσηκώνουν με τα κουδούνια τους όλο το χωριό. Καθ’ όλη τη νύχτα, όλοι οι κάτοικοι του χωριού μένουν ξάγρυπνοι, πίνοντας και χορεύοντας υπό τους ήχους της γκάιντας, της μακεδονικής λύρας και του νταχαρέ.

Χαράπια – Αρκούδες Βώλακα

Στον Βώλακα, τα δρώμενα των Θεοφανείων διαρκούν τρεις ημέρες. Αρχίζουν στις 6 Ιανουαρίου, την ημέρα των Θεοφανείων, όπου εκκλησίασμα και θίασοι μεταβαίνουν στη δεξαμενή του χωριού. Εκεί, μετά τη δημοπρασία της εικόνας και του Σταυρού, ακολουθεί η ρίψη του Σταυρού. Έπειτα, αρχίζει το έθιμο της «μπάρας». Ρίχνουν στο σιντριβάνι πρώτα τον παπά, μετά τον πρόεδρο του χωριού και μετά άλλον που θα υποδείξει κάποιος υποσχόμενος χρηματική αμοιβή που κατατίθεται στο ταμείο της εκκλησίας.

Πολλοί πέφτουν μόνοι τους μέσα για το καλό του χρόνου. Επίσης, παρέες ανδρών, συνοδευόμενοι από τα τοπικά μουσικά όργανα, της γκάιντα και του νταχαρέ, παίρνουν τους νεόνυμφους της περασμένης χρονιάς του χωριού και τους περνούν μέσα από τα αγιασμένα ύδατα του σιντριβανιού. Ακολουθεί διασκέδαση μέχρι να νυχτώσει και τότε μπαίνουν ορισμένοι κρυφά στα σπίτια αυτών που έχουν κορίτσια για παντρειά και «κλέβουν» διάφορα σκεύη, εργαλεία όπως: αργαλειούς, λέβητες, σκάφες, δικράνια, κυλίνδρους κτλ. Συγκεντρώνουν τα κλοπιμαία στην πλατεία του χωριού όπου τα προστατεύουν μέχρι να ξημερώσει.

Την επόμενη ημέρα το πρωί, πραγματοποιείται ο παρωδία πλειστηριασμός. Εκεί προσέρχονται οι κάτοχοι των κλεμμένων αντικειμένων και αφού προσφέρουν κάποιο συμβολικό τίμημα, αποκτούν πάλι την κυριότητα σ’ αυτά. Τα χρήματα επίσης πηγαίνουν στο ταμείο της εκκλησίας. Οι γονείς που διαπιστώνουν ότι υποστεί «κλοπή» αισθάνονται ιδιαίτερα ικανοποιημένοι, γιατί με την πράξη αυτή οι μεταμφιεσμένοι εκδηλώνουν την εκτίμησή τους για την κοπέλα που τη θεωρούν πλέον κατάλληλη για γάμο.

Τη ίδια ημέρα (7/1), ομάδες νέων μεταμφιέζονται σε «Αράπηδες» ή «Χαράπια». Έχουν στη ράχη καμπούρα που γίνεται με μια βελέντζα γεμάτη άχυρα, στη μέση ζώνονται κουδούνια, στο σβέρκο φέρουν προβιά, το πρόσωπο και τα χέρια είναι μαυρισμένα με καπνιά, ενώ στα πόδια φορούν γουρουνοτσάρουχα και τις νάουε (κάλτσες) που κατασκευάζονται από λευκό χοντρό ύφασμα. Στα χέρια κρατούν ξύλινο σπαθί («καλούτς») και χονδρό ξύλο (ρόπαλο ή «τουκμάκι»), πάνω στο οποίο στηρίζονται και κουνιούνται, δίνοντας στον ήχο των κουδουνιών κάποιο ρυθμό.

Κοινό χαρακτηριστικό το άφθονο κρασί και οι ήχοι από τα κουδούνια που ξυπνάνε τη νεκρή Φύση .

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Η Δραμινή καλλιτέχνης Σάσα Παπαλάμπρου παρουσιάζει τη νέα της δουλειά “Σασπένς”

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

«Θα δημιουργώ απ’ τα χαλάσματα, μ’ όσα ήρθαν και κράτησαν, μ’ όσα ακόμα δεν άρχισαν…»

Η Σάσα Παπαλάμπρου, παρουσιάζει τη δεύτερη δισκογραφική της δουλειά που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες, με τίτλο «Σασπένς». Εάν η σύστασή της στο κοινό είχε μία «μεταλλική» αίσθηση, μέσα από το κράμα των jazz και των ελληνικών παραδοσιακών ακουσμάτων που τη διαμόρφωσαν, η μουσική της συνέχεια θα χαρακτηριζόταν ως αγωνιώδης.

Μετά το CRAMA, τον πρώτο της δίσκο, στο Σασπένς αποτυπώνεται η αγωνία της να μοιραστεί όσα είδε και έμαθε ως τώρα. Σε μουσική και στίχους δικούς της, συνδυαστικά με την ευρηματική ενορχήστρωση του Θανάση Καρυπίδη, τα τραγούδια της Σάσας ηχογραφούνται στον τόπο γέννησης της, τη Δράμα, και ετοιμάζονται για μια διαδρομή έξω από τα συνήθη μουσικά σύνορα.

Ο νέος δίσκος περιλαμβάνει εννιά τραγούδια, τα οκτώ σε μουσική και στίχους δικούς της, μαζί με την προσωπική της διασκευή ενός αγαπημένου ρεμπέτικου τραγουδιού.

Στο δίσκο συμμετέχουν οι μουσικοί: Άγγελος Καλοτραπέζης στην τρομπέτα, Χάρης Ξυλάς στο άλτο και τενόρο σαξόφωνο, Σωκράτης Βότσκος στο βαρύτονο σαξόφωνο, Γιάννης Ευσταθόπουλος στην κλ. κιθάρα, Τάσος Συμεωνίδης στην ηλ. κιθάρα, Μιλτιάδης Γιαννός στο βιολοντσέλο και Θανάσης Καρυπίδης στο βιολί και τη βιόλα. 

Σασπένς: « ¨Δεν ξέρω το μέλλον τί θα φέρει¨*, σίγουρα ξέρω ότι θα ήταν ωραίο να έχω – έχουμε ένα παρόν με την ένταση που του αξίζει..» Σ.Π. 

*στίχος από το τραγούδι «Υπάρχει τρόπος»

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

  • Η Σάσα Παπαλάμπρου είναι τραγουδίστρια και πιανίστα.
  • Έχει δίπλωμα πιάνου, πτυχίο από το τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιόνιου Πανεπιστήμιου της Κέρκυρας και Μεταπτυχιακό της Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
  • Παράλληλα είναι καθηγήτρια φωνητικής και πιάνου, έχοντας διδάξει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου «Εκτέλεση/ Ερμηνεία της Jazz Μουσικής και νέες Τεχνολογίες».
  • Έχει συνεργαστεί με τους Δημήτρη Βασιλάκη, Μάνο Σαριδάκη, Τηλέμαχο Μούσα, Βαγγέλη Γερμανό, Γιάννη Κούτρα και πολλούς άλλους καλλιτέχνες της τζαζ και της ελληνικής μουσικής σκηνής.
  • Μετά την κυκλοφορία του cd «CRAMA» παρουσιάζει αυτές τις μέρες την επόμενη δισκογραφική της δουλειά με τίτλο «Σασπένς» σε δική της μουσική και στίχους.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Η Μελίνα Μποτέλλη για τον ΠΟΝΤΟ και την ΑΡΜΕΝΙΑ στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης 

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Διοργάνωση: ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΟΝΤΙΑΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ & ΤΗΝ ΑΡΜΕΝΙΚΗ ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΜΝΗΜΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΕΣ ΑΡΜΕΝΙΩΝ & ΠΟΝΤΙΩΝ
Ωδή στα χώματα του Πόντου και της Αρμενίας.
Μια εξαιρετική παράσταση – συναυλία ιστορικής μνήμης, με πρωταγωνιστές τον λόγο, τους ήχους της μουσικής, τις φωνές των τραγουδιστών και τα βήματα των χορευτών, μας αφηγείται την αλήθεια για τη ματωμένα γη του Πόντου και της Αρμενίας.
Η ηθοποιός Μελίνα Μποτέλλη ακουμπά με τη φωνή της στην Άγια Γη και φέρνει συνομιλίες αιώνων, απομεινάρια όρκων, παλιούς λησμονημένους, πόνους άθαφτους και είναι σα να μιλά με το νεκρό τους σώμα.
Οι ερμηνευτές Haig Yazdjian, Σοφία Παπάζογλου, Μπάμπης Ιορδανίδης και Δέσποινα Φιλίππου (πλαισιωμένοι από μια πλειάδα καταξιωμένων μουσικών) μας ταξιδεύουν με τα τραγούδια τους στην αλησμόνητη γωνιά της Ανατολής, εκεί που η κάθε πέτρα ήταν ζυμωμένη με την καρδιά των ανθρώπων.
Διακόσιοι χορευτές χορεύουν με τα βήματά τους τον Πόντο, σ’ ένα αντάμωμα συντρόφων.
Αποκορύφωμα, ο Χορός των Μαχαιριών και ο Χορός Σέρα. Το φέγγος και η σκοτεινιά εναλλάσσονται στα πρόσωπά τους. Πυρακτώνεται ο νους και βογκά ο τόπος και τρέμει απ’ την παλικαριά και την αποκοτιά τους.
Είκοσι νταούλια δίνουν επί σκηνής το ηχητικό παράγγελμα και με τον ρυθμό τους, η καρδιά μας χτυπά ατενίζοντας την Ανατολή.
Το δεκαπενταμελές μουσικό σύνολο παιδιών με λύρες και κρουστά, με μουσικές και χρώματα μνήμης, μας δίνει ένα μήνυμα αισιοδοξίας και ελπίδας για την τελική δικαίωση και την αποκατάσταση της αλήθειας.
Συντελεστές παράτασης:
  • Σκηνοθεσία – Επιμέλεια κειμένων Χριστίνα Σαχινίδου–Τσαρτσίδου
  • Βοηθός σκηνοθέτη Σοφία Στυλίδου
  • Γενική συντονίστρια προγράμματος Βιβή Κουρτίδου
  • Συντονιστής παράστασης (Back Stage) Κώστας Σαμουρκασίδης
  • Συντονιστής ροής μουσικού προγράμματος & επιμέλεια ορχήστρας Βασίλης Κασούρας
  • Υπεύθυνοι χορευτικών τμημάτων Παύλος Καρυπίδης, Γιώργος Μιχαηλίδης, Κωνσταντίνος Κετικίδης, Γιάννης Φουλίδης
  • Γενική υποστήριξη (Back Stage) Ηλίας Μυλόπουλος, Δώρα Δημητρούση, Ειρήνη Μόσχου.

 

Καλλιτέχνες:

  • Αφήγηση Μελίνα Μποτέλλη

Τραγουδούν:

  • Haig Yazdjian
  • Σοφία Παπάζογλου
  • Μπάμπης Ιορδανίδης
  • Δέσποινα Φιλίππου
  • Αρσένης Ορφανίδης

 

  • Haig Yazdjian ούτι
  • Γιώργος Κοντογιάννης λύρα
  • Τάσος Πούλιος κανονάκι
  • Θάνος Χατζηαναγνώστου τύμπανα
  • Γιάννης Παπαδόπουλος πλήκτρα
  • Vahan Galstyan αρμένικα πνευστά
  • Δημήτρης Ορφανίδης ποντιακή λύρα
  • Βασίλης Κασούρας λαούτο
  • Γιώργος Ψωμιάδης νταούλι
  • Γιώργος Μωυσιάδης ποντιακή λύρα
  • Κώστας Φουλίδης ποντιακή λύρα – τραγούδι
  • Κώστας Ζώης και 20 κρουστοί επί σκηνής από τη σχολή εκμάθησης νταουλιού
Μουσικό Σύνολο της Στέγης Ποντίων Αμυνταίου

Ελένη Σίσιου ποντιακή λύρα & υπεύθυνη της ορχήστρας

Ποντιακές λύρες:
  • Κώστας Σαρηγιαννίδης
  • Δήμητρα Μαλεζίδου
    Γιάννης Δεμερτζίδης
  • Γιάννης Ευσταθιάδης
  • Χρήστος Ηλιάκης
  • Νίκος Παυλίδης
  • Νένα Λαζαρίδου
  • Βασίλης Τσιμπασίδης
  • Θοδωρής Μουρουζίδης
  • Γιώργος Σουμελίδης

Νταούλι & Μπεντίρ:

  • Νίκος Γιώβης
  • Μιχάλης Μπίτας
  • Ερμιόνη Κρητικού
  • Άλκης Ευγενειάδης

Συμμετέχουν 200 χορευτές από τους συλλόγους:

  • Καλλιτεχνική Στέγη Ποντίων Β. Ελλάδος
  • Αδελφότης Κρωμναίων Καλαμαριάς
  • Πολιτιστικός Σύλλογος Γερακαρούς «Τα Γεράκια»
  • Χοροδιδάσκαλος Γιώργος Μιχαηλίδης
  • Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος «Αναγέννηση» Αγίου Νεκταρίου Δενδροποτάμου
  • Ποντιακός Σύλλογος «Παναγία Σουμελά» Ασπροβάλτας
  • Σύλλογος Ποντίων «Ξενιτέας» Σταυρού Θεσσαλονίκης
  • Χοροδιδάσκαλος Κωνσταντίνος Κετικίδης
  • Σύλλογος Ποντίων Έδεσσας «Ο Άγιος Θεόδωρος Γαβράς»
  • Χοροδιδάσκαλος Ηρακλής Σουμελίδης
  • Πολιτιστικός & Λαογραφικός Σύλλογος Ποντίων Επταμύλων Σερρών «Οι Ακρίτες»
  • Χοροδιδάσκαλος Κωνσταντίνος Λαμπριανίδης
  • Ένωση Ποντίων Λαγκαδά & Περιχώρων
  • Χοροδιδάσκαλος Χαράλαμπος Καφανταρίδης
  • Ποντιακός Σύλλογος Κολχικού «Άγιος Ευγένιος Τραπεζούντας»
  • Χοροδιδάσκαλος Ιωάννης Φουλίδης
  • Αρμενικό παραδοσιακό χορευτικό συγκρότημα ΜΑΣΙΣ του Αρμενικού Πολιτιστικού Συλλόγου “ΧΑΜΑΣΚΑΪΝ”
  • Χοροδιδάσκαλος Ραφαέλ ΒαρνταζαριάνΘεατρικός διάλογος από τους μικρούς
    Αλέξανδρο Αποστολούδη & Ζαχαρούλα ΜολοχίδουΤεχνική υποστήριξη:
  • Υπεύθυνος φωτισμών Τρύφων Κεχαγιάς
  • Υπεύθυνος ήχου Παναγιώτης Δόβας

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

25€, 15€, 10€ (μειωμένο)
Σάββατο 11 Μαΐου 2024

20:30 (ΑΙΘΟΥΣΑ ΦΙΛΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Πέντε Σιωπές… της Σίλα Στίβενσον από την ομάδα “Θεατροστάσιο”

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Πρεμιέρα: Σάββατο 11 Μαΐου 2024 – Ώρα έναρξης: 20:00

Παραστάσεις: Κυρ. 12/5 Δευτ.13/5 Κυρ.19/5 Δευτ. 20/5 Τετ. 22/5 Δευτ. 27/5

Όταν ο εφιάλτης μιας οικογένειας, σου ανοίγει την πόρτα και μένεις σιωπηλός, τότε μπορείς να θεωρείσαι συμμέτοχος. «Πέντε Σιωπές» το βραβευμένο θεατρικό έργο της Σίλα Στίβενσον.

Ένας «πατέρας» νεκρός, δολοφόνοι οι δύο κόρες και η γυναίκα του. Τέσσερις σιωπές… και μία Πέμπτη αυτή της κοινωνίας…η δική σου. Ένα τολμηρό σκληρό θέμα που παραμένει ανατριχιαστικά επίκαιρο: για την ενδοοικογενειακή βία, την κακοποίηση και την κοινωνική απάθεια.  Άνθρωποι που μπορεί να κρύβονται πίσω από την διπλανή πόρτα. Σκληρό αλλά όσο τίποτα αληθινό!!!

Η παράσταση στοχεύει στην ανάδειξη ενός θέματος που απασχολεί όλους μας. Τι είναι αυτό που μας κάνει να επιβάλουμε στον εαυτό μας τη σιωπή, την ακύρωση της υπόστασή μας; Είναι ο φόβος που μας ωθεί στη σιωπή ή ότι δεν έχουμε μάθει να μιλάμε για να υπερασπιστούμε τον εαυτό μας; Μας αρκεί το πρόβλημα να τροφοδοτεί την καθημερινότητά μας ή έχουμε ανάγκη να κάνουμε ένα βήμα προς τη λύση του; Σε μια κοινωνία που έχει συνηθίσει να κάνει μερίδιο το πρόβλημα του άλλου αυτό το έργο έρχεται να μας πει κάτι απλό: κοίτα τον άνθρωπο στα μάτια και μίλα του.

Οι «Πέντε Σιωπές» δεν είναι απλά ένα έργο που μας μιλάει για την κακοποίηση, την ενδοοικογενειακή βία και για τον νόμο της σιωπής που καλύπτει τα πάντα, μας μιλάει κυρίως για την αμηχανία που νιώθουμε  απέναντι στην ανθρώπινης ύπαρξης. Δεν είναι μια εξομολόγηση των ενδόμυχων συναισθημάτων και στιγμών. Είναι μια δυνατή κραυγή μέσα από πέντε σιωπές.

Εισχωρεί στον συναισθηματικό κόσμο των θεατών και σκαλίζει κατά βάθος συμπεριφορές, τοποθετήσεις και αντιδράσεις απέναντι σε περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας, ψυχικής, σωματικής, σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών και γυναικών που μπορεί να έπεσαν κάποια στιγμή στην αντίληψή τους ή ακόμα και σε προσωπικά βιώματα στα όρια της κακοποίησης.

…Και  μια τελευταία υπενθύμιση να μιλάς είναι η μεγαλύτερη δύναμη της δικής μας σιωπής

Η θεατρική παράσταση «Πέντε Σιωπές» αφιερώνεται σε όλες τις γυναίκες και παιδιά που έχουν υποστεί ή συνεχίζουν να υπόκεινται οποιαδήποτε μορφή βίας.

Έλενη Μωυσιάδου Δημοσιογράφος, Ηθοποιός, Σκηνοθέτης.

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία – Μετάφραση – Διασκευή: Ελένη Μωυσιάδου

Βίντεο – Μοντάζ – Φωτογραφίες: Ελένη Μωυσιάδου – Κωνσταντίνος Αντώνογλου.

Διανομή:

  • Ελένη Μωυσιάδου
  • Μαρία Αλτιντζή
  • Αλεξάνδρα Φιλιππίδου
  • Θοδωρής Νικολαϊδης
  • Νίκος Τουρλιανίδης
  • Μαρία Καλαϊτζίδου

Ομάδα: Θεατροστάσιο

Πρεμιέρα: Σάββατο 11 Μαΐου2024

Παραστάσεις: Κυρ. 12/5 Δευτ.13/5 Κυρ.19/5 Δευτ. 20/5 Τετ. 22/5 Δευτ. 27/5

Ώρα έναρξης: 20:00

Αμφιθέατρο Διοικητηρίου (2ος όροφος)

 

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Ανακαλύφθηκε μια ολόκληρη αρχαία πόλη κάτω από τη Δράμα.

Πολιτιστικά2 μήνες πριν

Πέντε Σιωπές… της Σίλα Στίβενσον από την ομάδα “Θεατροστάσιο”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα πριν

Η Ελένη Βιτάλη στις 11 Μαΐου στην Κεντρική Πλατεία Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

1ο Βραβείο πήρε η σχολική εφημερίδα του 9ου Δημοτικού Σχολείου Δράμας σε διεθνή διαγωνισμό

ΑΘΛΗΤΙΚΑ4 εβδομάδες πριν

Ανακοίνωση του Γυμναστικού Συλλόγου ΔΟΞΑ ΔΡΑΜΑΣ

Εκπαιδευτικά2 μήνες πριν

Φεστιβάλ Εκπαιδευτικής Ρομποτικής της First Lego League στη Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Εκπαιδευτικό Σεμινάριο Οίνου «Βασικές αρχές οινογνωσίας»

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 μήνες πριν

Στο τοπικό πρωτάθλημα μετά από 106 χρόνια – Μαύρη σελίδα για τη Δόξα

Πολιτιστικά3 μήνες πριν

Μαρία Κιόρτεβε: “Ηχηρή Σιωπή” το Σάββατο 06 Απριλίου 2024 στις 19:00

Εκπαιδευτικά2 μήνες πριν

Αντάμωμα σχολείων και Πολιτισμών στις 19 Απριλίου 2024

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Απολογισμός των πρώτων 100 ημερών της θητείας του Δημάρχου Δράμας

Εκπαιδευτικά3 μήνες πριν

Το 5ο Δημοτικό Σχολείο στο 1ο Μαθητικό Περιβαλλοντικό Συνέδριο στην Κωνσταντινούπολη

Χρηστικά3 μήνες πριν

Cavalieri Assyrtiko ’23 Η νέα εσοδεία της οινοποιίας NICO LAZARIDI!

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 μήνες πριν

Κ.Α.Ο.Δ.- ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ: Το Σάββατο στις 17:00 ΑΠΚ Κραχτίδη η πρεμιέρα των Play Out

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Η Καλίσσα Αποστολίδου επικεφαλής της Raycap

ΕΛΛΑΔΑ3 ημέρες πριν

Πολιτική Ασυμμετρία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Η πολιτικοποίηση ενός λαού

Εκπαιδευτικά1 εβδομάδα πριν

Τριήμερες Περιπέτειες Πολιτισμού για παιδιά Νηπιαγωγείου και Δημοτικού

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Ανοιχτό το ισόγειο του Δημαρχείου για τους δημότες τις ημέρες του καύσωνα

Εκπαιδευτικά2 εβδομάδες πριν

Πάρτι για τη λήξη της σχολικής χρονιάς

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 εβδομάδες πριν

Ο Τριαντάφυλλος Μαχαιρίδης στο Metropolis 95,5 FM για τον Κωνσταντέλια

Εκπαιδευτικά3 εβδομάδες πριν

Το 2ο Βραβείο στο 1ο Δημοτικό Σχολείο σε Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Παγκόσμια Ημέρα Κατά του Καπνίσματος

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Κύριε Τοψίδη, οι Περιφερειάρχες δεν κάνουν εξωτερική πολιτική

Εκπαιδευτικά3 εβδομάδες πριν

Αποτελέσματα εκλογών Ε.Λ.Μ.Ε. Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Καθαρισμός οικοπέδων από τους ιδιοκτήτες

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Ομάδες περιφρούρησης στα περιαστικά δασύλλια της Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Δράμα: Σύλληψη για καλλιέργεια και διακίνηση ναρκωτικών

ΕΛΛΑΔΑ3 εβδομάδες πριν

Η κανονικότητα: Χρέος 405 δισεκ, 780.000 εταιρίες και 2 εκατ. νοικοκυριά εκτός δανεισμού

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Πλοία του πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στο νέο λιμάνι της Καβάλας

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών