Connect with us

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Βώλακας: Σάββατο των ψυχών: Μνήμη – Μνημεία – Μνήματα

Δημοσιεύθηκε

στις

Του Δημήτρη Σταμπουλή

Η Μνημοσύνη και η Λήθη, σύμφωνα με την μυθολογία των αρχαίων, ήταν δυο παράλληλοι ποταμοί του Άδη – ¨Βασίλειο των Ψυχών¨ – του Κάτω Κόσμου. Ήταν καρπός – απόκτημα της συνεύρεσης της Γαίας και του Ουρανού, η οποία ανήκει στους Τιτάνες της αρχαίας μυθολογίας. Η ίδια από την ερωτική εννεαήμερη συνεύρεση της με τον Δία, απέκτησε τις εννέα Μούσες. Η Λήθη αναφέρεται για τη Λησμονιά του παρελθόντος, η δε Μνήμη στο Παρόν.

ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΙΜΩΝ ΣΤΟΥΣ ΑΠΟΒΙΩΣΑΝΤΕΣ
Η είδηση του θανάτου από μόνη της, μάς προξενεί λύπη και αίσθημα αδικίας όταν πρόκειται ιδίως για νέο άνθρωπο. Μας παραπέμπει συνειρμικά το δυσάρεστο γεγονός και σε μια σειρά από δοξασίες, λατρείες, τελετουργίες, έθιμα και παραδόσεις ιεραρχημένα και κωδικοποιημένα.

Αποσαφηνίζεται, πως όλες οι τελετουργικές διεργασίες, είναι κοινωνικές εκδηλώσεις, ενταγμένες και υπακούν σ΄ ένα άγραφο και απαράβατο ,καθολικά αποδεκτό θρησκευτικό ηθικό κώδικα.
Όλος ο κύκλος των απαιτούμενων εργασιών, από τη προετοιμασία – τη νεκρική τελετουργία – τη ταφή του εκλιπόντα μέχρι την εξιλέωση του, αποτελεί μια μακρά πορεία μια απαιτητική και πολυδάπανη διαδικασία.

Στο στάδιο της προετοιμασίας εντάσσονται μια σειρά από ενέργειες που ξεκινούν περίπου από την εκδήλωση της πάθησης – αρρώστιας του μελλοθανάτου. Ως τέτοιες, συγυρίζεται το σπίτι, υφαίνονταν οι μαντίλες – μαντηλάκια – πετσέτες – που μοιράζονται με το κολάκι μετά την Ταφή.
Ξεκινάν επίσης οι προμήθειες για τα εδέσματα που θα προσφερθούν στους προσκυνητές, μετά τον ενταφιασμό, στα Μνήματα.

Πένθος – Μνήμη -Λύτρωση – Δικαίωση
Μετά από τον απρόσμενο – αδόκητο – άδοξο θάνατο ακολουθείται μια σπονδή ισάξια του αρχαίου δράματος, που μπορεί να διαρκεί ίσως και γενεές. Μια περίοδος ουσιαστικού πένθους και κατάνυξης, βαθιάς θλίψης και απόγνωσης!!!

Οι ετήσιες αναβιώσεις αποτείνουν τον δέοντα σεβασμό στους αποδημήσαντες, με κυρίαρχα τα αισθήματα του πόνου, της θλίψης, του στεναγμού, τα οποία δεν αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του όλου τελετουργικού, αλλά στυγνή πραγματικότητα.

Γεγονός αδιαμφισβήτητο αποτελεί, πως τα ταφικά μας έθιμα, οι πρακτικές που ακολουθούνται, εκπορεύονται από τα πανάρχαια χρόνια. Στο μέτρο του δυνατού ακολουθούν πιστά αυτά των αρχαίων μας προγόνων και αυτό το γεγονός, θα πρέπει να ενισχύει την αυτοπεποίθησή μας και να μας γεμίζει υπερηφάνεια. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθούν ειδωλολατρικά καθώς η πίστη των αρχαίων προηγήθηκε της χριστιανικής και πολλά απ΄ αυτά υιοθετήθηκαν αυτούσια από την ορθοδοξία.

Κλασικό Παράδειγμα αποτελεί ο Διόνυσος, ο οποίος κατά την Μυθολογία, αφού θανατώθηκε από τους Τιτάνες στη συνέχεια αναστήθηκε. Έτσι θεωρούσαν πως οι Ψυχές των νεκρών λυτρώνονται και ανεβαίνουν στον επάνω Κόσμο. Την ίδια περίπου θεώρηση ασπάστηκε και ο Χριστιανισμός, όπου οι Πιστοί τα Ψυχοσάββατα πέρα από το Τρισάγιο που ψάλετε, προσφέρουν στο Μνήμα τους και εδέσματα στη Μνήμη τους.

Από τη μια αξιοπρεπή Ταφή και από την άλλη η απόδοση τιμών στο νεκρό. Το δίπολο του χρέους, των υποχρεώσεων που λέει ο απλός λαός και της εξιλέωσης των εν ζωή συγγενών του εκλιπόντος.
Η πίστη των Βωλακιωτών στη μεταθανάτιο ζωή, δεν μεταδόθηκε – εμπεδώθηκε με τον χριστιανισμό αλλά προϋπήρχε από αρχαιοτάτους χρόνους. Οι δοξασίες των ανθρώπων, είχαν ως απώτερο σκοπό, τον εξευμενισμό των δυνάμεων της φύσης και αργότερα των θεοτήτων, ώστε να τύχουν της εύνοιας αυτών.

Χωρίς καμία αμφιβολία, αμφισβήτηση τα ταφικά μας έθιμα, εκπορεύονται από τα πανάρχαια χρόνια, ομοιάζουν με αυτά των αρχαίων μας προγόνων και αυτό το γεγονός θα πρέπει να ενισχύει την αυτοπεποίθησή μας και να μας γεμίζει υπερηφάνεια. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθούν ειδωλολατρικά καθώς η πίστη των αρχαίων προηγήθηκε της χριστιανικής.
Στο πλαίσιο των ταφικών τελετών συμπεριλαμβάνεται, τόσο η ανάμνηση του νεκρού όσο και η ανακομιδή των οστών του.

Οι αρχαίοι πρόγονοί μας είχαν την καύση των νεκρών και την τέφρα την τοποθετούσαν στο οστεοφυλάκιο – μια επίσης σημαντική τελετουργία αναφορικά με την απόδοση τιμών στον αποθανόντα.
Το σώμα του νεκρού το φροντίζουν και το περιποιούνται οι οικείου του – το νίβουν να είναι καθαρό, το καλλωπίζουν και το ντύνουν με την επίσημη ενδυμασία του, κοπέλες της οικογένειας του.
Η εκφορά του νεκρού και η συνοδεία του, όπως και στο γάμο, δεν ακολουθεί – δεν περιφέρεται από – τον ίδιο δρόμο.
Τα Μνήματα – Κοιμητήρια – βρίσκονταν έξω αλλά και κοντά στον οικισμό των κατοικιών.

Οι νεκροί καίγονταν για λόγους δημόσιας υγιεινής και ασφάλειας ιδιαίτερα σε περιόδους μεγάλων λοιμών και επιδημιών όπως τύφου, πανώλης, λέπρας.
Επειδή εξάλλου υπήρχαν άγρια ζώα στα γύρω βουνά και τα οποία όταν βρίσκονταν σε αναζήτηση τροφής, δεν δίσταζαν να μπουν και στον οικισμό, αυτά έμπαιναν στα Μνήματα και σκάλιζαν ακόμα και τους τάφους των νεκρών για ανεύρεση τροφής.

Πέρα από τη σκαλιστή ταφόπλακα, αρωματικά βότανα και άνθη που μοσχοβολούσαν, κοσμούσαν το Μνήμα του νεκρού, τελευταία κατοικία, μάλιστα αποτελούσαν αναπόσπαστο μέρος στα πλαίσια της απόδοσης τιμής.

Στο νεκροκρέβατο παραπλεύρως, τοποθετούσαν ένα πανέρι οι συγγενείς του αποθανόντος, στο οποίο οι χωριανοί κατά τον αποχαιρετισμό του νεκρού μαζί με τα άνθη, προσκόμιζαν και πρόσφορα, διάφορα τρόφιμα, για να έχει ο νεκρός στο άγνωστο και μακρινό ταξίδι του.

Γεύματα στο τάφο επάνω του νεκρού στρώνονταν, τόσο κατά τον ενταφιασμό όσο και μετά, σε καθημερινή βάση επί μακρό χρονικό διάστημα (Τρίμερα, Εννιάμερα, εικοσαήμερα, σαραντάμερα, τρίμηνα, εξάμηνα, εννεάμηνα, τον χρόνο, τρία χρόνια κλπ. … γεύματα σε ανάμνηση του νεκρού – νεκρών).

Στις ταφικές τελετές συμπεριλαμβάνεται και το τελετουργικό της ανακομιδής των οστών, το οποίο αποτελεί ένα από τα μεγάλα στοιχήματα ζωής, χρέους και τιμής, που θέτει κάθε ευσεβής χριστιανός κάτοικος του Βώλακα, προκειμένου να εκπληρώσει το χρέος του, απέναντι στα προσφιλή του άτομα – που δεν είναι πλέον στη ζωή.

Οι άνθρωποι επειδή δεν γνώριζαν την ακριβή πορεία της ψυχής του νεκρού, προσέφερναν όλο και πιο μεγάλες σπονδές, προκειμένου ο ¨νεκρός τους¨ να μην ξεμείνει στα μισά της διαδρομής στο Βασιλειο των Ψυχών – Κάτω Κόσμο, στον Άδη. Προ πάντων, να έχει η ψυχή του νεκρού τη δύναμη, αντλώντας ενέργεια από την τροφή (το νερό. το καρσί, το λάδι και τα άλλα προϊόντα των δείπνων) που παράθεταν προς έκκληση στα προς τιμήν τους συμπόσια, να φθάσει η ψυχή στα δώματα των ενάρετων και ευσεβών, στα Ηλύσια Πεδία (Παράδεισος) του Άδη και σε καμιά περίπτωση στα Τάρταρα (Κόλαση).

Η μεταθανάτια κατοικία των ψυχών, διαχρονικά ήταν και παραμένει διακαής πόθος και κύρια έγνοια των συγγενών, ο οποίος επιτελείται και επιτυγχάνεται μέσα από τα τελετουργικά των εγκόσμιων τελετών.
Το όλο τελετουργικό της Ταφής και της απόδοσης τιμών προς τον εκλιπόντα, απαιτούσε μια γενναία δαπάνη. ισόποση με την τελετή ενός Γάμου. Το οικονομικό κόστος για το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού – των κατοίκων ήταν δυσανάλογο των δυνατοτήτων τους – δυσβάστακτο.

Ωστόσο, η κάθε οικογένεια ¨θυσίαζε¨ τα πάντα, για να μπορέσει να ικανοποιήσει – να καλύψει τις ¨απαιτήσεις¨ και τις ¨ανάγκες¨ αποχωρισμού του προσφιλούς της μέλους.
Ο Χρόνος, είναι αυτός που αλλοιώνει τις Μνήμες των ανθρώπων, με αποτέλεσμα, τα όποια επαναλαμβανόμενα δρώμενα να ¨χάνουν¨, χρόνο με το χρόνο, κάτι τις από την ένταση, το πάθος, τη χροιά, τη μυσταγωγία.

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Αποτελέσματα εκλογών ΣΥΡΙΖΑ στον νομό Δράμας

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

  • Αχτσιόγλου 425
  • Κασσελακης 329
Την προηγούμενη Κυριακή
  1. Αχτσιόγλου 386
  2. Κασσελάκης 308
  3. Τσακαλώτος 102
  4. Παππάς 48
  5. Τζουμάκας 6

Olga Karatzoglou

Διαβάστε όλο το άρθρο

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Θ. Ξανθόπουλος: Θεωρώ βέλτιστη λύση την Εφη Αχτσιόγλου

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Θ. Ξανθόπουλος στο Blue Sky: Θεωρώ βέλτιστη λύση την Εφη Αχτσιόγλου-Το κρίσιμο είναι η νέα ηγεσία να συνθέσει, να εμπνεύσει και ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των πολιτών

“Εχω εκφράσει από τη πρώτη στιγμή την υποστήριξη μου στην Εφη Αχτσιόγλου. Θεωρώ ότι είναι η βέλτιστη λύση. Το ποιός θα βγεί θα το αποφασίσουν οι πολίτες.

Η πεμπτουσία του ζητήματος όμως είναι την επόμενη μέρα ο επικεφαλής να πετύχει μια σύνθεση έτσι ώστε ο ΣΥΡΙΖΑ να μπορέσει να αξιοποιήσει αυτή την ώθηση που του δίνει ο κόσμος, οι 150.000 που ήρθαν και ψήφισαν¨, τόνισε μιλώντας στον Blue Sky και την εκπομπή Παρεμβάσεις, ο βουλευτής Δράμας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Θεόφιλος Ξανθόπουλος.

Και όπως συμπλήρωσε, αυτό είναι απαραίτητο, ώστε “να ξαναβρεθεί ο ΣΥΡΙΖΑ στο προσκήνιο, να επουλώσει τις πληγές του και κυρίως να εμπνεύσει αισιοδοξία στον κόσμο ότι μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις είτε της αξιωματικής αντιπολίτευσης είτε της αυριανής κυβέρνησης”.

Οπως είπε, όποιος και να βγει “θα πρέπει να κάνει συνθέσεις για να οικοδομήσουμε τον τον ΣΥΡΙΖΑ της επόμενης ημέρας με βάση την εμπειρία, την ανάγκη της κοινωνίας και το αίσθημα της ευθύνης… Είμαστε δύσκολα, η κοινωνία έχει πολύ σοβαρά προβλήματα, η κυβέρνηση Μητσοτάκη αθροίζει κραυγαλέες εμφατικές αποτυχίες και πρέπει να δώσουμε στη κοινωνία μια νότα αισιοδοξίας ότι εμείς μπροούμε και αυτό δεν μπορεί να το απεμπολήσει κανένας. Με αυτή την έννοια είμαι αισιοδοξος”. τόνισε χαρακτηριστικά.

Τέλος ο κ. Ξανθόπουλος άσκησε σκληρή κριτική στο αντεργατικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης, λέγοντας μεταξύ άλλων, ότι διαρρηγνύει το παραδοσιακό 8 ώρες δουλειά, 8 ώρες ξεκούραση, 8 ώρες ύπνος. “Όταν το Σύνταγμα μιλά για προστασία του δικαιώματος στην εργασία, εννοεί την υποχρέωση της πολιτείας να εξασφαλίσει εργασία στους πολίτες.

Εδώ προστατεύεται το δικαίωμα του ιδιοκτήτη να λειτουργεί η επιχείρησή του που είναι σε αντίθεση με το δικαίωμα του συνδικάτου να υπερασπίσει την απεργία του. Οι εργαζόμενοι είναι ουαιαστικά αφοπλισμένοι. Υπάρχει ανασφάλεια, αδήλωτη εργασία, ανεργία. Αυτό το νομοσχέδιο περιορίζει ουσιωδώς την θεσμική δυνατότητα όσων διεκδικούν και αυτό έχει σημασία και για την ποιότητα της κοινωνίας που θέλουμε να οικοδομήσουμε”, κατέληξε.

Διαβάστε όλο το άρθρο

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Ενίσχυση της αυτοεικόνας και προσωπική ενδυνάμωση

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Δράμας «ΔΡΑΣΗ» πρόκειται να υλοποιήσει βιωματικό σεμινάριο 5 συναντήσεων για ενήλικες με στόχο την ενίσχυση της αυτοεικόνας και την προσωπική ενδυνάμωση των συμμετεχόντων/ουσών. Σας προσκαλούμε σε ένα «ταξίδι» διερεύνησης των αποθεμάτων και ικανοτήτων μας και της ανάδειξης της μοναδικότητάς μας μέσα σε ένα πλαίσιο εχεμύθειας, σεβασμού, εμπιστοσύνης και αποδοχής.

Το σεμινάριο θα γίνεται κάθε Τρίτη 10.30π.μ.-12.00 στο χώρο της «ΔΡΑΣΗΣ» (Θεμιστοκλέους 2, 1ος όροφος – Τηλ. 2521030053) και οι ημερομηνίες των συναντήσεων είναι 3/10, 10/10, 17/10, 24/10 και 31/10.

Μπορείτε να δηλώσετε συμμετοχή από τη Δευτέρα 18 Σεπτεμβρίου έως και την Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου 2023, είτε τηλεφωνικά στο 2521030053 (υπόψη Ευανθία Τάζογλου), είτε ηλεκτρονικά στο drasidrama@gmail.com, γράφοντας τα στοιχεία σας:  Όνομα και τηλέφωνο επικοινωνίας.

Συντονίστρια: Ευανθία Τάζογλου, MScPhD Ψυχολόγος – Συστημική Θεραπεύτρια Ζευγαριών.

Θα δοθούν Βεβαιώσεις συμμετοχής.

Όλες οι δράσεις του Κέντρου Πρόληψης Π.Ε. Δράμας  «ΔΡΑΣΗ» υλοποιούνται χωρίς οικονομική επιβάρυνση των συμμετεχόντων/ουσών.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Δημοτικές 20234 ημέρες πριν

“Project για τη Δράμα”: Πόσες ψήφους αξίζει ένα εμβόλιο;

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Απόπειρα βιασμού νεαρής στη Δράμα σε πυλωτή οικοδομής

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Δράμα: Συνελήφθη 62χρονος που μετέτρεψε την αυλή του σε αρχαιολογικό μουσείο

Δημοτικές 20231 εβδομάδα πριν

Ηχηρό μήνυμα αλλαγής και ανάτασης της Δράμας!

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ15 ώρες πριν

Αποτελέσματα εκλογών ΣΥΡΙΖΑ στον νομό Δράμας

ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες πριν

Επίσκεψη Κασσελάκη στη Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

2ο Γαστρονομικό Φεστιβάλ Δράμας

Δημοτικές 20233 εβδομάδες πριν

Ψηφοδέλτιο “Project για τη Δράμα” – Δημοτικές Εκλογές 2023

Πολιτιστικά4 εβδομάδες πριν

Βρέθηκε αρχαίος κίονας στο κέντρο της Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Αγιασμός θεμελίωσης Γυμνασίου – Λυκείου Καλαμπακίου

Περιφερειακές 20232 εβδομάδες πριν

Υποψήφιοι Περιφερειακοί Σϋμβουλοι ΠΕ Δράμας με τη Λαϊκή Συσπείρωση

Δημοτικές 20236 ημέρες πριν

Ένωση Κυριών Δράμας: Όαση κοινωνικής προσφοράς

Δημοτικές 20232 εβδομάδες πριν

Project για τη Δράμα: Πολιτισμός και Άνθρωπος

Δημοτικές 20232 εβδομάδες πριν

Παρουσίαση ψηφοδελτίων της Λαϊκής Συσπείρωσης

Δημοτικές 20235 ημέρες πριν

Σύλλογος Παραπληγικών Δράμας Όλοι διαφορετικοί. Όλοι ίσοι.

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ15 ώρες πριν

Αποτελέσματα εκλογών ΣΥΡΙΖΑ στον νομό Δράμας

Δημοτικές 202316 ώρες πριν

Άγιος Ιωάννης ο Ελεήμων

Πολιτιστικά17 ώρες πριν

Αγιασμός πολιτιστικής περιόδου 2023-2024 της Ένωσης Χορευτών Ν . Δράμας “ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

Θ. Ξανθόπουλος: Θεωρώ βέλτιστη λύση την Εφη Αχτσιόγλου

Δημοτικές 20233 ημέρες πριν

Συγχαρητήριο μήνυμα για τον ιατρό – χειρουργό Γιώργο Βράκα

Δημοτικές 20233 ημέρες πριν

Πρόγραμμα 2024 – 2028 / «Project για τη Δράμα»

Εκλογές 20193 ημέρες πριν

ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ.: Άρθρο του Θεόφιλου Ξανθόπουλου

Δημοτικές 20233 ημέρες πριν

Αγαπάμε την πόλη μας – Ζωντανεύουμε τις γειτονιές της #2

Δημοτικές 20234 ημέρες πριν

Επαφές του Γιώργου Παπαδόπουλου και υποψηφίων της Επανεκκίνησης

ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες πριν

Επίσκεψη Κασσελάκη στη Δράμα

Περιφερειακές 20234 ημέρες πριν

“Μαζί για την Αλλαγή” Παρουσίαση υποψηφίων στη Δράμα

Δημοτικές 20234 ημέρες πριν

“Project για τη Δράμα”: Πόσες ψήφους αξίζει ένα εμβόλιο;

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

Ενίσχυση της αυτοεικόνας και προσωπική ενδυνάμωση

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

2ο Γαστρονομικό Φεστιβάλ Δράμας

Δημοτικές 20235 ημέρες πριν

Σύλλογος Παραπληγικών Δράμας Όλοι διαφορετικοί. Όλοι ίσοι.

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών