Connect with us
GoDrama

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Απρόσκοπτη πρόσβαση των παιδιών προσφύγων στην εκπαίδευση

Δημοσιεύθηκε

στις

ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ ΣΥΡΙΖΑ

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Παιδείας και Προστασίας του Πολίτη για την απρόσκοπτη πρόσβαση των παιδιών προσφύγων στην εκπαίδευση

Από κοινού με άλλους 40 συναδέλφους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, καταθέσαμε ερώτηση προς του κ.κ. Υπουργούς Παιδείας & Θρησκευμάτων και Προστασίας του Πολίτη, σχετικά με τις καθυστερήσεις και τα προβλήματα που παρατηρούνται στην φετινή λειτουργία των Δομών Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων(ΔΥΕΠ) αλλά και στην απρόσκοπτη πρόσβαση των παιδιών στις  Δομές αυτές.

Τα παραπάνω σοβαρά προβλήματα αφορούν και την περιοχή της Δράμας όπου λειτουργεί Δομή Φιλοξενίας Προσφύγων στην οποία διαμένουν αρκετά παιδιά.

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η συμμετοχή όλων των παιδιών, χωρίς διακρίσεις, στην εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμά τους αλλά και υποχρέωση της πολιτείας ενώ συμβάλει αποφασιστικά και στην ένταξή τους στη κοινωνία.

Στο άρθρο 28 της Διεθνούς Σύμβασης του ΟΗΕ του 1989 για τα Δικαιώματα του Παιδιού, που κυρώθηκε από την Ελλάδα με τον Νόμο 2101/1992, προβλέπεται η υποχρεωτική και δωρεάν στοιχειώδης εκπαίδευση για όλα τα παιδιά.

Παράλληλα  τα παιδιά των προσφύγων και μεταναστών που πηγαίνουν στα δημόσια σχολεία, έρχονται σε επαφή με την γνώση, την ελληνική παιδεία και τον ελληνικό πολιτισμό, επικοινωνούν με τα άλλα παιδιά και ενδυναμώνουν τις αναγκαίες ανθρώπινες κοινωνικές σχέσεις. Η ελληνική κοινωνία έχει μόνο να χάσει από την απομόνωση και «γκετοποίηση» των προσφυγόπουλων.

Πιστή στη θέση αυτή, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε δημιουργήσει Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων, όπου κατά το περσινό σχολικό έτος, εντάχθηκαν περίπου 12.500 προσφυγόπουλα.

Η κυβέρνηση της ΝΔ όμως δείχνει ένα διαφορετικό, ξενοφοβικό πρόσωπο. Αρχικά, ανακάλεσε την εγκύκλιο για την χορήγηση ΑΜΚΑ σε πρόσφυγες και ασυνόδευτα ανήλικα, δυσκολεύοντας την συνέχιση σπουδών και την εγγραφή των προσφυγόπουλων σε δημόσια ελληνικά σχολεία.

Επίσης,  δεν έχει εκδοθεί μέχρι τώρα, η σχετική Υπουργική Απόφαση για τη λειτουργία των ΔΥΕΠ, με αποτέλεσμα  ουδείς να γνωρίζει με ακρίβεια σε πόσα και σε ποια σχολεία της ελληνικής επικράτειας θα λειτουργήσουν την τρέχουσα σχολική χρονιά οι συγκεκριμένες Δομές. Η αντίστοιχη εγκύκλιος είχε εκδοθεί πέρυσι στις 22 Αυγούστου 2018.

Τέλος, προβλήματα παρουσιάζονται και με τη μετακίνηση των προσφυγόπουλων μαθητών από τις ανοιχτές δομές φιλοξενίας προς και από τα σχολεία όλων των βαθμίδων και τις ΔΥΕΠ. Κατά το προηγούμενο σχολικό έτος, ο ΔΟΜ είχε αναλάβει με επιτυχία τη μεταφορά των μαθητών, ωστόσο, το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν έχει ξεκινήσει ακόμη φέτος παρά το γεγονός ότι έχει ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά. Παρότι αρκετές Περιφέρειες της χώρας προσπαθούν να καλύψουν το κενό μετακίνησης των μαθητών, δεν υπάρχει ακόμα πρόβλεψη για αρκετά παιδιά που διαμένουν σε ορισμένα Κέντρα Φιλοξενίας (Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα, Δράμα, Στερεά Ελλάδα, Δυτική Ελλάδα, Ήπειρος).

Με βάση τις παραπάνω διαπιστώσεις, ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί, πώς θα διασφαλιστεί ο ιατρικός έλεγχος και οι εμβολιασμοί των μαθητών προσφύγων, οι οποίοι είναι απαραίτητοι για την εγγραφή των παιδιών προσφύγων στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, μετά την κατάργηση του ΑΜΚΑ, πότε θα εκδοθεί το ΦΕΚ για τη λειτουργία των ΔΥΕΠ καθώς και πως θα εξασφαλιστεί η ασφαλής και δωρεάν μετακίνηση όλων των μαθητριών και μαθητών προσφύγων στα σχολεία.

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης:

Το προσφυγικό-μεταναστευτικό είναι ένα από τα πιο κρίσιμα γεωπολιτικά και συνάμα κοινωνικά και ανθρωπιστικά ζητήματα της εποχής μας. Μέσα σε δύσκολες και επείγουσες συνθήκες, η Ελληνική Κυβέρνηση – τουλάχιστον από το 2015 και έπειτα – προσπάθησε να εργαστεί  για το ζήτημα στη βάση των αρχών της αλληλεγγύης, της ανθρωπιάς και της ένταξης με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και το διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο.

Στην κατεύθυνση αυτή, βασικός πυλώνας κοινωνικής ένταξης και αποτελεσματικής διαχείρισης του «προσφυγικού», είναι η ίδια η Παιδεία και η Εκπαίδευση, ιδίως όσον αφορά στα ανήλικα προσφυγόπουλα. Σύμφωνα με έρευνα του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΔΟΜ, 2018), η πρόσβαση στο σχολείο αφενός αποτρέπει την απομόνωση και περιθωριοποίηση των μεταναστών και προσφύγων στην Ελλάδα (καταστάσεις που τελικά οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε «γκετοποίηση» και σε ό,τι αυτή συνεπάγεται), αφετέρου ενισχύει την κοινωνική ενσωμάτωσή τους, πράγμα που αποτελεί και το βασικό ζητούμενο από κάθε σύγχρονη και ευνομούμενη Πολιτεία.

Τα παιδιά μεταναστών και προσφύγων συμμετέχοντας στο δημόσιο σχολείο έρχονται σε επαφή με την ελληνική παιδεία και την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία, γνωρίζουν τα ήθη και τα έθιμα της χώρας μας, μαθαίνουν να τα σέβονται και να τα αγαπούν, ικανοποιώντας ταυτόχρονα και τις βασικές ανθρώπινες ανάγκες τους για γνώση, επικοινωνία και δημιουργία δεσμών και σχέσεων. Προετοιμάζονται όχι μόνο για την ζωή τους στην Ελλάδα αλλά και για άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στις οποίες αρκετά από αυτά θα βρεθούν βάσει των προγραμμάτων οικογενειακής επανένωσης.

Εξάλλου, το Άρθρο 28 της Διεθνούς Σύμβασης του ΟΗΕ του 1989 για τα Δικαιώματα του Παιδιού, που κυρώθηκε από την Ελλάδα με τον Νόμο 2101/1992, ορίζει την υποχρεωτική και δωρεάν στοιχειώδη εκπαίδευση για όλα τα παιδιά.

Σημειώνεται επίσης, ότι το Υπουργείο Παιδείας είχε εκπονήσει από το 2016 πρόγραμμα για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων σε Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ) και Τάξεις Υποδοχής στα δημόσια σχολεία με ιδιαίτερη επιτυχία. Μάλιστα, την προηγούμενη σχολική χρονιά, περισσότερα από 12.500 παιδιά εντάχθηκαν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Σε αντίθεση με τα παραπάνω, στις 11 Ιουλίου 2019, ο υπουργός Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων ανακάλεσε την εκδοθείσα από την προηγούμενη κυβέρνηση εγκύκλιο υπ. αρ. Φ80320/οικ.28107/1857/20-6-2019, με την οποία απλοποιούνταν οι διαδικασίες απόδοσης ΑΜΚΑ, μεταξύ άλλων, σε μετανάστες, αιτούντες διεθνούς προστασίας και ασυνόδευτα προσφυγόπουλα. Η ανάκληση και η μη έκδοση νέας σχετικής εγκυκλίου, δημιουργεί μια σειρά δυσεπίλυτων προβλημάτων στους συνανθρώπους μας, μεταξύ των οποίων και μεγάλη δυσχέρεια όσον αφορά τη διαδικασία συνέχισης σπουδών και την εγγραφή σε δημόσια ελληνικά σχολεία των προσφυγόπουλων.

Επιπλέον, δεν έχει εκδοθεί ακόμη σχετική Υπουργική Απόφαση που αφορά στην ίδρυση ΔΥΕΠ, με αποτέλεσμα οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί, αλλά και οι πρόσφυγες γονείς και μαθητές, να μη γνωρίζουν με ακρίβεια σε πόσα και σε ποια σχολεία της ελληνικής επικράτειας θα λειτουργήσουν την τρέχουσα σχολική χρονιά οι συγκεκριμένες Δομές. Θυμίζουμε ότι η αντίστοιχη εγκύκλιος είχε εκδοθεί πέρυσι στις 22 Αυγούστου 2018. Αυτό δημιουργεί με τη σειρά του εύλογες απορίες και ανησυχίες για την ετοιμότητα του εκπαιδευτικού συστήματος και την επάρκεια του αριθμού των σχολικών αιθουσών και του εκπαιδευτικού προσωπικού.

Τέλος, προβλήματα παρουσιάζονται και με τη μετακίνηση των προσφυγόπουλων μαθητών από τις ανοιχτές δομές φιλοξενίας προς και από τα σχολεία όλων των βαθμίδων και τις ΔΥΕΠ. Κατά το προηγούμενο σχολικό έτος, ο ΔΟΜ είχε αναλάβει με επιτυχία τη μεταφορά των μαθητών, ωστόσο, το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν έχει ξεκινήσει φέτος παρά το γεγονός ότι έχει ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά. Παρότι αρκετές Περιφέρειες της χώρας προσπαθούν να καλύψουν το κενό μετακίνησης των μαθητών, δεν υπάρχει ακόμα πρόβλεψη για αρκετά παιδιά που διαμένουν σε ορισμένα Κέντρα Φιλοξενίας (Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα, Δράμα, Στερεά Ελλάδα, Δυτική Ελλάδα, Ήπειρος).

Είναι προφανές πως οι επιλογές και οι παραλείψεις της Κυβέρνησης δημιουργούν μια σειρά από προβλήματα όσον αφορά την εκπαίδευση προσφύγων. Είναι εξίσου προφανές ότι η μη φοίτηση των προσφυγόπουλων αντίκεινται σε δεσμεύσεις που προκύπτουν από το Σύνταγμα και τις Διεθνείς Συνθήκες που δεσμεύουν την χώρα μας.

Σε συνέχεια των παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί:

1.     Πώς θα διασφαλιστεί η απρόσκοπτη πρόσβαση στην εκπαίδευση για τα προσφυγόπουλα και η εγγραφή τους χωρίς προβλήματα στα δημόσια ελληνικά σχολεία;

2.     Πότε θα εκδοθεί το ΦΕΚ ίδρυσης των ΔΥΕΠ;

3.     Πώς θα εξασφαλιστεί την τρέχουσα σχολική περίοδο η ασφαλής και δωρεάν μετακίνηση όλων των προσφυγόπουλων μαθητών και μαθητριώνστα σχολεία τους;

4.     Πως θα διασφαλιστεί ο ιατρικός έλεγχος και οι εμβολιασμοί των μαθητών προσφύγων, οι οποίοι είναι απαραίτητοι για την εγγραφή των παιδιών προσφύγων στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, με δεδομένη την κατάργηση του ΑΜΚΑ;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

  1. Φίλης Νίκος
  2. Τζούφη Μερόπη
  3. Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
  4. Αγαθοπούλου Ειρήνη-Ελένη
  5. Αλεξιάδης Τρύφωνας
  6. Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
  7. Αυγέρη Δώρα
  8. Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
  9. Βαρδάκης Σωκράτης
  10. Βέττα Καλλιόπη
  11. Γκαρά Αναστασία
  12. Γκιόλας Γιάννης
  13. Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)
  14. Ζαχαριάδης Κώστας
  15. Ζεϊμπέκ Χουσεϊν
  16. Ηγουμενίδης Νίκος
  17. Θραψανιώτης Μανώλης
  18. Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω)
  19. Κασιμάτη Νίνα
  20. Κατρούγκαλος Γεώργιος
  21. Λάππας Σπύρος
  22. Μάλαμα Κυριακή
  23. Μαμουλάκης Χάρης
  24. Μάρκου Κώστας
  25. Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
  26. Μιχαηλίδης Ανδρέας
  27. Μπάρκας Κώστας
  28. Μπουρνούς Γιάννης
  29. Νοτοπούλου Κατερίνα
  30. Ξανθόπουλος Θεόφιλος
  31. Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
  32. Παπανάτσιου Κατερίνας
  33. Πούλου Γιώτα
  34. Σαντορινιός Νεκτάριος
  35. Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
  36. Σκουρολιάκος Πάνος
  37. Συρμαλένιος Νίκος
  38. Φάμελλος Σωκράτης
  39. Χαρίτσης Αλέξανδρος
  40. Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
  41. Ψυχογιός Γιώργος

 

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Οι εργαζόμενοι στο ΓΝ Δράμας ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ και ΔΙΑΔΗΛΩΝΟΥΜΕ

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Οι εργαζόμενοι στο ΓΝ Δράμας συμμετείχαμε στην πανελλαδική στάση εργασία στις 28/1  με σύνθημα :

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ και ΔΙΑΔΗΛΩΝΟΥΜΕ γιατί δεν ανεχόμαστε να εργαζόμαστε μέχρι τα 67, μέσα σε συνθήκες αυξανόμενης εντατικοποίησης, με αλλεπάλληλες βάρδιες (απόγευμα – πρωί – νύχτα) και εφημερίες.

Στο Γενικό νοσοκομείο Δράμας  παραμένουν κενές πάνω από 190 θέσεις νοσηλευτών, τραυματιοφορέων και βοηθών θαλάμου ,τεχνολόγων ακτινολόγων και χειριστών εφαρμοστών ,διοικητικής και τεχνικής υπηρεσία.

Χαρακτηριστικό είναι το 2018 δεν προκηρύχθηκε καμία θέση μόνιμου προσωπικού και δεν αντικαταστάθηκαν ούτε οι συνάδελφοι που συνταξιοδοτήθηκαν.

Αντίστοιχα το 2019 η μόνη προκήρυξη που έγινε και εκκρεμεί ακόμη, αφορά την αντικατάσταση των επικουρικών συναδέλφων .

Αν και εργαζόμαστε σε επικίνδυνες κι ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας, εκτεθειμένοι σε βιολογικούς, χημικούς και φυσικούς παράγοντες κινδύνου, χωρίς τα αναγκαία μέτρα για την προστασία της υγείας και της ασφάλειας μας, οι κυβερνήσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ αρνούνται την επέκταση των Βαρέων Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων στο δημόσιο, ενώ διατηρούν πολλούς από εμάς αποκλεισμένους ακόμη κι από τη χορήγηση του ανθυγιεινού επιδόματος.

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:

► Κατάργηση των αντιασφαλιστικών νόμων. Μείωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης. Ουσιαστικές αυξήσεις και επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού και σύνταξης.

► Επέκταση του ανθυγιεινού επιδόματος και ένταξη στα Βαρέα Ανθυγιεινά Επαγγέλματα όσων εργάζονται σε αντίστοιχες συνθήκες. Λήψη των αναγκαίων μέτρων για την προστασία της υγείας και ασφάλειας εργαζομένων και ασθενών. .

► μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Μονιμοποίηση των εργαζομένων με ελαστικές εργασιακές σχέσεις .

► πλήρης και επαρκή κρατική χρηματοδότηση. Κατάργηση κάθε πληρωμής των ασθενών και των εισφορών για υγειονομική περίθαλψη.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                                       Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ                                                              ΛΑΦΤΣΙΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ

Διαβάστε όλο το άρθρο

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Η Οικονομία του Νομού Δράμας κατά την περίοδο 2000 – 2017

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Του Μάκη Μουρατίδη

Η πτωτική πορεία μετά το 2010 και η αναγκαιότητα ενός Σχεδίου για το μέλλον

Το παρακάτω κείμενο βασίζεται σε επεξεργασία στοιχείων των Περιφερειακών Λογαριασμών που αφορούν μέχρι στο έτος 2017 (προσωρινά στοιχεία) και έχουν δημοσιευθεί πρόσφατα στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Αναλυτικότερο κείμενο για την περίοδο 2000-2015 δημοσιεύτηκε στα τοπικά ΜΜΕ τον Σεπτέμβριο του 2018.

Σκοπός του παρόντος κειμένου είναι, αφενός η περιγραφή σε αδρές γραμμές της πορείας των κλάδων οικονομικής δραστηριότητας στο νομό Δράμας κατά την περίοδο 2000-2017 και αφετέρου η διατύπωση συγκεκριμένης πρότασης συνεργασίας των τοπικών φορέων, με στόχο τη βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης και την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.

Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) και Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (ΑΠΑ) κατά κλάδο στο Ν. Δράμας

 Γενικές Παρατηρήσεις – Συμπεράσματα

  • Το ΑΕΠ του Ν. Δράμας κατά την περίοδο 2000-2017 είναι διαρκώς το μικρότερο μεταξύ των πέντε νομών της Περιφέρειας ΑΜΘ.
  • Κατά τις πενταετίες 2000-2005 και 2005-2010 το ΑΕΠ του Ν. Δράμας αυξήθηκε κατά 27% και κατά 10% αντίστοιχα, ενώ κατά την πενταετία 2010-2015 μειώθηκε κατά 20%. Στο τέλος του 2017 εμφανίζεται περαιτέρω πτώση του ΑΕΠ κατά 3% σε σχέση με το 2015.
  • Κατά την πενταετία 2010-2015 η διαφορά μεγέθους ΑΕΠ του Ν. Δράμας σε σχέση με τους υπόλοιπους νομούς της Περιφέρειας ΑΜΘ και ιδίως με τους νομούς Ξάνθης και Ροδόπης μειώθηκε σημαντικά λόγω μεγαλύτερης πτώσης του ΑΕΠ στους νομούς αυτούς (μεγάλη πτώση στον τομέα Δημόσια διοίκηση και άμυνα κλπ στους νομούς αυτούς). Κατά τα έτη 2016 και 2017 όμως, οι νομοί Ξάνθης και Ροδόπης εμφανίζουν ελαφρά ανάκαμψη και η διαφορά μεγέθους ΑΕΠ με το ν. Δράμας φαίνεται ότι αρχίζει να διευρύνεται και πάλι.
  • Το ΑΕΠ του Ν. Δράμας στο τέλος του 2017 αντιστοιχεί περίπου με αυτό του έτους 2001, γεγονός που σηματοδοτεί υποχώρηση (μετά το 2010) κατά 16 περίπου χρόνια.
  • Ο Ν. Δράμας, λόγω μείωσης του πληθυσμού του, εμφανίζεται στο τέλος του 2015 για πρώτη φορά κατά τη δεκαπενταετία 2000-2015 σε καλύτερη θέση ως προς το κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε σχέση με τους νομούς Ξάνθης και Ροδόπης στους οποίους καταγράφεται αύξηση πληθυσμού. Η διαπίστωση αυτή ισχύει και για τα έτη 2016 και 2017.
  • Η πληθυσμιακή συρρίκνωση του Ν. Δράμας και ιδιαίτερα της πληθυσμιακής ομάδας 0-29 ετών (μείωση κατά 24,11% μεταξύ 2001-2011, ποσοστό το οποίο είναι βέβαιο ότι διευρύνθηκε περαιτέρω μέχρι σήμερα), σε συνδυασμό με την γενικότερη μείωση του ενεργού πληθυσμού, αποτελεί τεράστιο πρόβλημα για το αναπτυξιακό μέλλον του Νομού.
  • Οι πέντε κυρίαρχοι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας, οι οποίοι το έτος 2017 κατέχουν αθροιστικά το 85% της συνολικής Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας στο Ν. Δράμας, είναι οι παρακάτω:
  1. Δημόσια διοίκηση και άμυνα κλπ 213  εκατ. ευρώ
  2. Ορυχεία, λατομεία, βιομηχανία κλπ 184       >>
  3. Χονδρικό και λιανικό εμπόριο κλπ                 155       >>
  4. Γεωργία, δασοκομία και αλιεία 105       >>
  5. Διαχείριση ακίνητης περιουσίας 99       >>
  • Ο κλάδος Δημόσια διοίκηση και άμυνα κλπ από την 3η θέση το 2000 ανέρχεται σταδιακά στη 2η θέση το 2005 και στην 1η θέση το 2010 και το 2017.
  • Ο κλάδος Ορυχεία, λατομεία, βιομηχανία κλπ αποτελεί στυλοβάτη της οικονομίας του Ν. Δράμας, λόγω και της διαχρονικής σταθερότητας που επιδεικνύει, σε αντίθεση με τους άλλους κλάδους που εμφανίζουν έντονες διακυμάνσεις. Ο συγκεκριμένος κλάδος καταλαμβάνει τη 2η θέση τόσο το 2000, όσο και το 2017.
  • Ο κλάδος Χονδρικό και λιανικό εμπόριο, μεταφορές, υπηρεσίες παροχής καταλύματος και εστίασης κλπ από την 1η θέση το 2000 και το 2005 υποβιβάζεται σταδιακά στη 2η θέση το 2010 και στην 3η θέση το 2015, όπου παραμένει και το 2017.
  • Ο κλάδος Γεωργία, δασοκομία και αλιεία από την 4η θέση το 2000 και το 2005 υποβιβάζεται στην 5η θέση το 2010 και το 2015. Το 2016 επανέρχεται στην 4η θέση, όπου παραμένει και το 2017. Ενδιαφέρον στοιχείο για τον κλάδο αποτελούν οι ελάχιστες διακυμάνσεις του κατά την περίοδο 2000-2017 και ιδιαίτερα κατά την τελευταία δεκαετία.
  • Ο κλάδος Διαχείριση ακίνητης περιουσίας από την 6η θέση που κατείχε το 2000 ανήλθε σταδιακά στην 5η θέση το 2005 και μετέπειτα στην 4η θέση το 2010 και το 2015. Το 2016 υποβιβάζεται στην 5η θέση, όπου παραμένει και το 2017.
  • Ειδική αναφορά θα πρέπει να γίνει στον κλάδο Κατασκευές, ο οποίος το 2000 κατείχε την 5η θέση (78 εκ ευρώ), ενώ το 2017 κατέχει την 7η θέση (31 εκ ευρώ).
  • Συμπερασματικά αναφέρεται ότι:                                                                                    –  Το ΑΕΠ του Ν. Δράμας κατά την περίοδο 2000-2017 είναι διαρκώς το μικρότερο μεταξύ των πέντε νομών της Περιφέρειας ΑΜΘ.                                                                 –  Το ΑΕΠ του Ν. Δράμας στο τέλος του 2017 αντιστοιχεί περίπου με αυτό του έτους 2001, γεγονός που σηματοδοτεί υποχώρηση (μετά το 2010) κατά 16 περίπου χρόνια.                                                                                                                  –  Κατά τη δεκαετία 2000-2010 εμφανίζουν άνοδο σχεδόν όλοι οι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας (πλην του κλάδου των Κατασκευών), με τις όποιες βέβαια στρεβλώσεις (Δημόσια Διοίκηση κλπ, Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας, κλπ).                                                                                                                                               –   Αντίθετα, κατά το διάστημα 2010-2017 σχεδόν όλοι οι κλάδοι εμφανίζουν πτώση, σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις σημαντικότατη.                                                                                                                               

–   Ο κλάδος Ορυχεία, λατομεία, βιομηχανία κλπ αποτελεί στυλοβάτη της οικονομίας του Ν. Δράμας, λόγω και της διαχρονικής σταθερότητας που επιδεικνύει.                                                                                                                              –  Ο κλάδος  Γεωργία, δασοκομία και αλιεία αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την οικονομία του νομού, κυρίως λόγω  της διαχρονικής σταθερότητάς του, ιδιαίτερα κατά την περίοδο 2010-2017.                                                              –  Οι δύο προαναφερθέντες κλάδοι κατέχουν αθροιστικά το 33% της συνολικής Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας στο Ν. Δράμας, όταν το αντίστοιχο ποσοστό ως Μ.Ο. των δύο κλάδων στο σύνολο της Περιφέρειας ΑΜΘ είναι 26%. Το γεγονός αυτό αναδεικνύει την σπουδαιότητά τους για την οικονομία του Νομού.                                                                                                                           –   Η πληθυσμιακή συρρίκνωση και ιδιαίτερα της πληθυσμιακής ομάδας 0-29 ετών, αποτελεί τεράστιο πρόβλημα για το αναπτυξιακό μέλλον του Ν. Δράμας.

  • Σε συνέχεια όσων αναφέρθηκαν παραπάνω και για τη βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης στο Νομό Δράμας, κρίνεται επιβεβλημένη η εκπόνηση ενός Σχεδίου Ανάπτυξης της Τοπικής Οικονομίας, το οποίο θα βασίζεται στην αναλυτική Αποτύπωση και Αξιολόγηση των κλάδων και υποκλάδων οικονομικών δραστηριοτήτων στο νομό. Στο Σχέδιο θα διατυπώνονται Κατευθύνσεις Ανάπτυξης των κρίσιμων κλάδων και υποκλάδων και τη συσχέτισή τους με την αύξηση της απασχόλησης στο νομό, λαμβάνοντας υπόψη τις ευρωπαϊκές, εθνικές και περιφερειακές πολιτικές. Παράλληλα θα δίνεται έμφαση στη δυνατότητα άσκησης αναπτυξιακών πολιτικών και ενισχυτικών δράσεων σε τοπικό επίπεδο (χωροταξική οργάνωση, αναπτυξιακές υποδομές, συγκροτημένες θεσμικές ρυθμίσεις, κίνητρα κλπ), ιδιαίτερα για κρίσιμες οικονομικές δραστηριότητες όπως η εξόρυξη και επεξεργασία μαρμάρου, η αγροτική παραγωγή κλπ.
  • Ως επιβεβλημένη κρίνεται η συνεργασία της Περιφέρειας ΑΜΘ (Περιφερειακή Ενότητα Δράμας), των Δήμων του νομού και των Επιμελητηρίων (ΕΒΕ, ΤΕΕ, ΓΕΩΤΕΕ) για την εκπόνηση του προαναφερθέντος Σχεδίου Ανάπτυξης της Τοπικής Οικονομίας, κυρίως όμως για την υλοποίηση δράσεων σύμφωνα με τις Κατευθύνσεις που θα διατυπώνονται σε αυτό.

Δράμα Ιανουάριος 2020

Μάκης Μουρατίδης

Ν. Δράμας

Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (ΑΠΑ) κατά κλάδο (Α10) σε εκατ. ευρώ

 

Κλάδοι 2000 2005 2010 2015 2017 Τάση

2010-2020

Γεωργία, δασοκομία και αλιεία  

101

 

120

 

102

 

101

 

105

 

Ορυχεία, λατομεία, βιομηχανία, παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ατμού, κλιματισμού και νερού, επεξεργασία λυμάτων, διαχείριση αποβλήτων και δραστηριότητες εξυγίανσης  

154

 

 

190

 

 

201

 

 

205

 

 

184

 

Κατασκευές   78  50   31   37   31
Χονδρικό και λιανικό εμπόριο, επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσυκλετών, μεταφορές και αποθήκευση, δραστηριότητες υπηρεσιών παροχής καταλύματος και υπηρεσιών εστίασης  

202

 

230

 

223

 

156

 

155

 

Ενημέρωση και επικοινωνία   13  18   19   12   13
Χρηματοπιστωτικές και ασφαλιστικές δραστηριότητες  

24

 

32

 

37

 

30

 

25

 

Διαχείριση ακίνητης περιουσίας   47  81 131 103    99
Επαγγελματικές, επιστημονικές και τεχνικές δραστηριότητες, διοικητικές και υποστηρικτικές δραστηριότητες  

20

 

47

 

52

 

16

 

20

 

Δημόσια διοίκηση και άμυνα, υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση, εκπαίδευση, δραστηριότητες σχετικές με την ανθρώπινη υγεία και την κοινωνική μέριμνα  

143

 

217

 

275

 

213

 

213

 

Τέχνες, διασκέδαση, ψυχαγωγία, άλλες δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών, δραστηριότητες νοικοκυριών ως εργοδοτών, μη διαφοροποιημένες δραστηριότητες νοικοκυριών που αφορούν την παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών για ίδια χρήση, δραστηριότητες ετερόδικων οργανισμών και φορέων  

33

 

56

 

63

 

52

 

44

 

 Συνολική Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία 816 1.041 1.135 925 889  

 

Διαβάστε όλο το άρθρο

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Η ανάγκη μιας προοδευτικής κυβέρνησης

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΥΡΙΖΑ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΔΡΑΜΑΣ

Το Σάββατο 1 Φεβρουαρίου και ώρα 18.00, στο ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΙΚΗΤΗΡΙΟΥ, ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΔΡΑΜΑΣ διοργανώνει εκδήλωση με θέμα: “Η ανάγκη μιας προοδευτικής κυβέρνησης”.
Θα μιλήσουν οι:
  • Νίκος Παππάς, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ και τομεάρχης Οικονομίας
  • Στέργιος Καλπάκης, εκπρόσωπος Προοδευτικής Συμμαχίας.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Διαφημίσεις





















EN - 300x250

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Πολιτιστικά10 ώρες πριν

Μικρός Βορράς «Ο Ραφτάκος των λέξεων» του Αντώνη Παπαθεοδούλου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ10 ώρες πριν

Οι εργαζόμενοι στο ΓΝ Δράμας ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ και ΔΙΑΔΗΛΩΝΟΥΜΕ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ10 ώρες πριν

Παρέμβαση Παπατολίδη στο Π.Σ. για την Τουριστική προβολή της ΑΜ-Θ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ10 ώρες πριν

Η Οικονομία του Νομού Δράμας κατά την περίοδο 2000 – 2017

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ10 ώρες πριν

Η ανάγκη μιας προοδευτικής κυβέρνησης

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ11 ώρες πριν

Θεόφιλος Ξανθόπουλος: Ερώτηση για το κλείσιμο των ΕΛΤΑ στο Παρανέστι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

Η Ένωση Καταναλωτών Δράμας στον Δήμαρχο Δράμας Χριστόδουλο Μαμσάκο

ΕΛΛΑΔΑ2 ημέρες πριν

Επιστολή βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ στο Πρόεδρο της Βουλής για το σχέδιο “Ηρακλής”

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 ημέρες πριν

Να αποβληθούν από το πρωτάθλημα ΠΑΟΚ και Ξάνθη

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 ημέρες πριν

Απόλλων Λάρισας – Δόξα Δράμας 4-1

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 ημέρες πριν

Πανδραμαϊκός – Κιλκισιακός 2-1 με ανατροπή

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Μορφωτικός Σύλλογος Ποντίων Κομοτηνής & Περιφέρειας “Ο Εύξεινος Πόντος”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Στάση εργασίας Σωματίου εργαζομένων Γ.Ν. Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Ερώτηση στη Βουλή για τα θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα στα λατομία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Αφιέρωμα στην  «Πόντια Μάνα»

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Η ΔΕΚΠΟΤΑ του Τζίμα Μαργαρίτη τ Δημάρχου

Πολιτιστικά1 εβδομάδα πριν

Η ταινία “Παύλος Μελάς” με ελεύθερη είσοδο στον κινηματογράφο Ολύμπια

Πολιτιστικά2 εβδομάδες πριν

Εορτή της Μητέρας με την Μελίνα Μποτέλλη στην Καλαμαριά

Πολιτιστικά2 εβδομάδες πριν

Παρουσίαση βιβλίου του Ισίδωρου Ζουργού «Οι ρετσίνες του βασιλιά»

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Περιφερειακή Συντονιστική Επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ Α.Μ.Θ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Αναγγελία πρόσληψης προσωπικού ΠΡΟ.ΚΕ.Κ.Α. Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Πρόγραμμα «Φιλόδημος»: Παράταση για τους καθυστερημένους Δήμους

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Θεόφιλος Ξανθόπουλος: Η απλή αναλογική

ΕΛΛΑΔΑ1 εβδομάδα πριν

Οι Προεδρικές εκλογές από το 1974 ως σήμερα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Δράμα: Εστιατόριο “σερβίρει” επαγγελματικές ευκαιρίες σε ΑμεΑ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Ερώτηση στη Βουλή για τα θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα στα λατομία

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 εβδομάδες πριν

Συνεχίζεται για 4η χρονιά η διεθνής συνεργασία με την CSM Craiova

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Η αξία της Αξίας Του Τζίμα Μαργαριτη, καθηγητή

Πολιτιστικά1 εβδομάδα πριν

Ο ΚΗΠΟΣ (Tangled Garden) του Bruce Gooch

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Ενδυνάμωση της κοινωνικής επιχειρηματικότητας

top 30 ημερών