Connect with us

Ενυπόγραφα

Εδώ το σινεμά δεν διασκεδάζει, παράγει Τέχνη

Δημοσιεύθηκε

στις

51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. `Εδώ το σινεμά δεν διασκεδάζει, παράγει Τέχνη`

Ενυπόγραφο Βασιλείου Πετρίνα

Σήμανε  και φέτος  η λήξη του φεστιβάλ  και ακόμα δεν κατάφερα να βρω τα λόγια που θα αντιπροσωπεύσουν, στοιχειωδώς έστω, την εμπειρία που για μία ακόμη χρονιά αποκομίσαμε όλοι όσοι βρεθήκαμε στη Θεσσαλονίκη στα πλαίσια αυτού.  Η διοργάνωση και φέτος φιλοξενούσε ως επί το πλείστον πολύ αξιόλογες κινηματογραφικές  παραγωγές, με αποτέλεσμα χρόνο με το χρόνο να ανεβάζει το  επίπεδό της . Η κουλτούρα, η έμπνευση και η δημιουργικότητα αποτελούν τον βασικό άξονα του αγαπημένου καθιερωμένου ετήσιου δεκαήμερου στη Θεσσαλονίκη.

Η αλήθεια είναι πως τη φετινή χρονιά το φεστιβάλ δεν έδωσε ισχυρό παλμό με τις  φαντασμαγορικές προβολές  στην πρόσοψη του κινηματογράφου «Ολύμπιον», ούτε με τις αφίσες που δεν κοσμούσαν παρά μόνο τους χώρους του φεστιβάλ, και γενικά τίποτα στην πόλη δεν πρόδιδε την διεξαγωγή του συγκεκριμένου πολιτιστικού φαινομένου. Δεν έχω την πολυτέλεια να γνωρίζω τον λόγο, για τον οποίο δε δόθηκε ιδιαίτερη σημασία στη «φιγούρα» του φεστιβάλ, αλλά δεν το βρίσκω και μείζονος σημασίας. Αυτό που αποτελεί  αυτοσκοπό της διοργάνωσης (την προβολή καθ’ όλα  καλών ταινιών) επιτεύχθηκε και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία.

Οι κατηγορίες στις οποίες ταξινομήθηκαν οι φετινές ταινίες του φεστιβάλ ήταν έξι, πέραν του διεθνούς και εγχώριου διαγωνιστικού.

1. Οι ¨ανοιχτοί ορίζοντες¨ , ενότητα που αναβιώνει μετά από μια διακοπή πέντε ετών, με διερευνητικό πνεύμα, θεματική τόλμη, εικαστική αρτιότητα και  πρωτοτυπία καθρεφτίζουν ένα ευάλωτο κομμάτι της κοινωνίας, όπως είναι οι έφηβοι και τα παιδιά.

2. Οι ¨ημέρες ανεξαρτησίας¨ με ιστορίες οικουμενικής απήχησης εκφρασμένες από τη νέα διεθνή ανεξάρτητη κινηματογραφική σκηνή, φιλοξενούσαν ρετροσπεκτίβα στην κινηματογραφική πορεία του Apichatpong Weerasethakul. Μία επιπλέον κατηγορία συμπεριλήφθηκε στην ενότητα αυτή με γενικό τίτλο: Νέοι σκηνοθέτες.

3. Οι  ¨Ματιές στα Βαλκάνια¨ που φιλοξενούν κάθε χρόνο τις σημαντικότερες βαλκανικές ταινίες πρόσφατης παραγωγής και ειδικά στο 51ο φεστιβάλ φιλοξενούσαν αφιέρωμα στην περίφημη σχολή κινουμένων σχεδίων του Ζάγκρεμπ (παρακάτω δίνεται εκτενής περιγραφή για τη σχολή αυτή).

4. Τα  ¨Διεθνή Αφιερώματα¨ που κάθε χρόνο αναδεικνύουν την κινηματογραφική πορεία τεσσάρων σκηνοθετών, φέτος συμπεριέλαβαν τους εξής: Susanne Bier, Dorota Kedzierzawska, Mohamet Al-Daradji  και Werner Schroter.

5. Το ¨πειραματικό Φόρουμ¨  που αποτελείται από κινηματογραφικές μορφές συχνά αντιταγμένες στην πρακτική της επικρατούσας εμπορικής και «ντοκιμαντερίστικης» κινηματογραφίας, φέτος φιλοξενούσαν αφιέρωμα στον Martin Putz και στο αυστραλιανό πειραματικό σινεμά. Και

6. Οι ¨Ειδικές προβολές¨ (φέτος 12 ταινίες) που επιλέγονται με προσοχή, προκειμένου να αναδεικνύουν την ευαίσθητη πλευρά του κινηματογραφικού  οίστρου.

Σχετικά με τις ελληνικές ταινίες του φεστιβάλ και όχι μόνο

Παρακολουθώντας με μεγάλο ενδιαφέρον διάφορα κινηματογραφικά φεστιβάλ, καταλήγω, χωρίς καμία διάθεση κινδυνολογίας ή ισοπέδωσης,  στο συμπέρασμα, ότι ο ελληνικός κινηματογράφος είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο σε σχέση τουλάχιστον με τον ευρωπαϊκό   και τον βαλκανικό. Οι έλληνες σκηνοθέτες ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους για κάποιο λόγο αποκλίνουν από το σκοπό τους (δηλαδή τη δημιουργία μιας άρτιας τουλάχιστον ταινίας) με αποτέλεσμα να παράγουν  ένα άχαρο, άχρωμο, πρόχειρο,  παλιομοδίτικο(με την έννοια του ξεπερασμένου) επιτηδευμένο, αποτυχημένο συνήθως αποτέλεσμα. Στην καλύτερη περίπτωση οι ελληνικές ταινίες βλέπονται. Στη χειρότερη…. δε βλέπονται! Στο φετινό φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης το χάσμα επιπέδου μεταξύ ελληνικών και διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών ήταν αγεφύρωτο, καθώς οι δεύτερες ήταν μία προς μία μοναδικές και στην υπόθεση, και στη σκηνοθεσία, και στο cast των ηθοποιών, και στα νοήματα που διοχέτευαν στον θεατή.  Υστερούμε σίγουρα σε έμπνευση αλλά και σε εκλεπτυσμό.  Στις βραβευμένες  μικρού μήκους ταινίες digi του φεστιβάλ  Δράμας,  που προβλήθηκαν στα πλαίσια του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, μια αξιόλογη αριθμητικά μερίδα από τους θεατές  έφυγαν στα μισά της προβολής.  Και έρχομαι να ρωτήσω «τι το αξιόλογο βρήκε η κριτική επιτροπή του φεστιβάλ της Δράμας στις ταινίες αυτές, και τις ανέδειξε; Τι, που αυτοί που αποχώρησαν από την προβολή (σχετικώς δικαιολογημένα κατ’ εμέ) δεν κατάφεραν να αντιληφθούν; ».  Η πρόχειρη αντιμετώπιση των κινηματογραφικών εγχώριων τεκταινόμενων είναι μία κατάσταση που λειτουργεί αμφίδρομα: από τους δημιουργούς στους κριτικούς και το αντίστροφο. Όσο αυτή διαιωνίζεται, αξιόλογες ελληνικές παραγωγές θα συναντούμε μόνο με τη μορφή έξαρσης (όπως το `Attenberg` της Αθηνάς Τσαγγάρη, όπως ο `Κυνόδοντας` του Γιώργου Λάνθιμου, κ.α.)

Ιδιαίτερη Μνεία

  • Φέτος, στα πλαίσια του φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε μία πλήρη ρετροσπεκτίβα  του ταϊλανδού σκηνοθέτη  Apichatpong Weerasethakul.  Ο σκηνοθέτης αυτός θεωρείται φαινόμενου του art house  ασιατικού σινεμά. Στα δικά μου μάτια αυτό που ξεχώρισε την σκηνοθετική άποψη του Αpichatpong  είναι η παρατήρηση της εικόνας και η απόχρωση που αυτή λαμβάνει από εξωγενείς ή ενδογενείς  παράγοντες.  Δηλαδή, τα πλάνα του αποτελούν φωτογραφικά κάδρα, θα λέγαμε, τα οποία διανθίζονται από τα άτομα που μπαινοβγαίνουν στο χώρο και τον πλαισιώνουν, από τις φωνές, τις ομιλίες που ακούγονται ή από την φυσική φθορά που υφίσταται στη διάρκεια του χρόνου το συγκεκριμένο κάδρο.  Με τον τρόπο αυτό σχηματίζεται μια ταινία (μικρού ή μεσαίου μήκους) της οποίας το σενάριο/ υπόθεση και η σκηνοθετική του απόδοση είναι μία αρκετά εξεζητημένη, καλαίσθητη και μοναδική έκφραση.
  • Θα ήθελα να αφιερώσω μερικές γραμμές για να σχολιάσω την ταινία «Λυκόφως», η οποία προβλήθηκε στην κατηγορία special screenings. Η ταινία αυτή, σκηνοθετήθηκε από τον Gyorgy Feher το 1990 και αποτελεί την απάντηση σε αυτούς που, έχοντας συνηθίσει σε ταινίες με γρήγορες σκηνές και πυκνά νοήματα, δε δίνουν χώρο να κατανοήσουν  τη σκηνοθετική οπτική των  «περιττά- ξεχειλωμένων  σκηνών»  .  Πρόκειται για μια υπόθεση μυστηρίου, που παρακολουθείται με πλήρη κανονικότητα του χρόνου με άρτια σκηνοθετική επιμέλεια. Δεν υπάρχει ωραιοποίηση ούτε κόψιμο των σκηνών, με άμεσο συνεπακόλουθο την ταύτιση του θεατή με τον πρωταγωνιστή  και τον ολόπλευρο φωτισμό της υπόθεσης. Το cast των ηθοποιών είναι αμιγώς εξαιρετικό.
  • Η κατηγορία «Ματιές στα Βαλκάνια» φιλοξενούσε φέτος αφιέρωμα στη σχολή του Ζάγκρεμπ. Πρόκειται για την φημισμένη σχολή κινουμένων σχεδίων που δημιουργήθηκε στην Κροατία τη δεκαετία του 50΄, με βασικά χαρακτηριστικά τον λυρισμό, την έλλειψη διαλόγων, την έκφραση μέσα από τη μουσική και τους ήχους, την τολμηρή θεματική και τα στοιχεία avant garde. Ο πολυβραβευμένος καρτουνίστας της σχολής του Ζάγκρεμπ Dovnikovij Borivoj εμφανίστηκε στο φεστιβάλ και εισηγήθηκε ενός masterclass.
  • Το αμφιλεγόμενο… αριστούργημα (κατά τη γνώμη μου) της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη, Attenberg, συμμετείχε στο διαγωνιστικό μέρος του φεστιβάλ τόσο στο εγχώριο όσο και στο διεθνές.  Και στις δύο προβολές της ταινίας , οι κινηματογραφικές αίθουσες ήταν ασφυκτικά γεμάτες. Η σκηνοθέτης μέσα από μία μινιμαλιστική οπτική αναδεικνύει με περίτεχνο τρόπο τα νοήματα της ταινίας. Τα νοήματα αυτά αποτελούν τροφή για αυτοδιαχειριζόμενη σκέψη  αφήνοντας  περιθώριο στον θεατή να δώσει την δική του ερμηνεία. Προσωπικά ένιωσα έναν καταιγισμό από μηνύματα σε ότι αφορά την ρευστότητα της ανθρώπινης συμπεριφοράς,  του εύπλαστου χαρακτήρα των ανθρώπων και της όψης των πραγμάτων αποσπασμένη από τα συμφραζόμενά της. Και οι τέσσερις πρωταγωνιστές είναι  φιγούρες με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά  και  επικοινωνούν μεταξύ τους με έναν ξεχωριστό τρόπο. Τα λόγια σε αυτή την ταινία δεν αποτελούν τον μοναδικό τρόπο επικοινωνίας. Τα ταμπού σε αυτή την ταινία δεν αγγίζουν τους χαρακτήρες  στα πλαίσια της κοινωνίας (η επιτυχία της  ταινίας είναι ότι δεν παρουσιάζει εκφυλιστικά στοιχεία στον τρόπο που λειτουργούν οι πρωταγωνιστές)  . Μία μοναδική διάσταση της σχέσης μεταξύ πατέρα και κόρης , που σπάνια συναντά κανείς ακόμα και στο σινεμά,  ορθώνεται ως σύμβολο  σχέσης μεταξύ δύο ατόμων που λειτουργούν με ειλικρίνεια και απουσία κόμπλεξ. Τα θερμότερα συγχαρητήρια από μένα για την εκπληκτική ταινία με τα πολλαπλά εκπληκτικά νοήματα, τις εκπληκτικές ερμηνείες, την εκπληκτική μουσική  επένδυση  και την εκπληκτική (βεβαίως!!)  σκηνοθετική απόδωση.

Διαβάστε όλο το άρθρο
Advertisement

Ενυπόγραφα

Ο Εθνοϊερομάρτυς Μητροπολίτης Σμύρνης Άγιος Χρυσόστομος από Δράμας

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Φωτογραφία άρθρου από irafina.gr

ΜΝΗΜΗ ΕΘΝΟΪΕΡΟΜΑΡΤΥΡΟΣ Αγίου Χρυσοστόμου Μητροπολίτου Σμύρνης του από Δράμας

Του κ. Κωνσταντίνου Β.Χιώλου 
Διδάκτορος Νομικής – Δικηγόρου
Προέδρου Εθνικής Ενώσεως Βορείων Ελλήνων

(οι φωτογραφίες επιλογές Yauna)

Από τον “Πρωινό Τύπο” Δράμας.     

Ο Εθνοϊερομάρτυς Μητροπολίτης Σμύρνης Άγιος Χρυσόστομος από Δράμας, εγεννήθη το έτος 1867 στην Τρίγλεια της Βιθυνίας.

Εσπούδασε στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης και το 1897 ανέλαβε το αξίωμα του Μεγάλου Πρωτοσυγγέλου των Πατριαρχείων.

Ο Εθνοϊερομάρτυς Χρυσόστομος
ως Πρωτοσύγκελος (1897-1902)

Από της θέσεώς του αυτής συνετέλεσε στη ματαίωση των σχεδίων του αρχηγού της Παλαιστινείου Πασλαβιστικής Εταιρείας Ποποσυστότσεφ, ο οποίος επεδίωκε την αλλοίωση του Ελληνικού χαρακτήρος του Αγίου Όρους και τον εκσλαβισμό των Πατριαρχείων Αντιοχείας και Ιεροσολύμων.

Ο Χρυσόστομος Καλαφάτης εξελέγη και χειροτονήθη Μητροπολίτης Δράμας τον Μάιο του έτους 1902 σε ηλικία 35 ετών.
Η άφιξή του και η ενθρόνισή του στη Δράμα έγινε στις 22 Ιουλίου 1905.

Την Ιερά Μητρόπολη της Δράμας διεποίμανε μέχρι το 1910, αναπτύξας μεγάλη και πολυσχιδή εκκλησιαστική και εθνική δράση.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της αρχιερατείας του στη Δράμα, από την οποία εξηναγκάσθη να απέλθη τον Αύγουστο του 1907 ύστερα από έντονα διαβήματα της Τουρκικής Κυβερνήσεως προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ότι ήταν ο οργανωτής και ο εμψυχωτής των Ελλήνων ανταρτών στην περιφέρειά του, ανέπτυξε μεγάλη εθνωφελή δράση. 

Το Εκκλησιαστικό και εθνικό έργο που επετέλεσε ο Αγιος Χρυσόστομος τόσο στη Δράμα, όσο και στη Σμύρνη, είναι σημαντικότατο και πολύπλευρο.

Και στις δυο αυτές Μητροπόλεις που διεποίμανε, ίδρυσε πολλά ευαγή Ιδρύματα, ενώ παραλλήλως ανέπτυξε και λίαν αξιόλογη συγγραφική δραστηριότητα, αναφερόμενη σε εθνικά και θεολογικά θέματα.

 Ο Αγιος Χρυσόστομος, περιοδεύων με μύριους κινδύνους στην Μητροπολιτική του Περιφέρεια της Δράμας, 
συγκρατούσε τους παραπλανηθέντας από την βουλγαρική προπαγάνδα, 
ενθουσίαζε τους ολιγοψύχους και 
κήρυττε από του Αμβωνος την προβολή ενόπλου αντιστάσεως κατά των Βουλγάρων κομιτατζήδων,
 των πρακτόρων τους 
και των εξωμοτών της περιοχής Δράμας, 
με την εξής στερεότυπη και λίαν χαρακτηριστική φράση: 
 
«Πωλησάτω τα ιμάτια αυτού και τα υπάρχοντα αυτού και αγορασάτω μάχαιραν».

Εξίσου σπουδαία, όμως, υπήρξε και η δράση του Αγίου Χρυσοστόμου ως ιεράρχου στη θεόσωστη Μητροπολιτική Περιφέρεια της Δράμας.

Επί των ημερών του Αγίου Χρυσοστόμου, εδόθη η μέγιστη δυνατή ώθηση στην καλλιέργεια και ανάπτυξη των Ελληνικών Γραμμάτων στη Δράμα και την περιοχή της.

Εκτός από το τεραστίας σημασίας ποιμαντικό έργο του, το οποίο, παρά τις επικρατούσες τότε εγγενείς δυσχέρειες και ποικίλες αντιξοότητες και ατυχείς συγκυρίες, επιτελούσε λίαν επιτυχώς με πίστη και αφοσίωση,

  • έκτισε περικαλή ναό στη Δράμα και Μητροπολιτικό Μέγαρο και
  • ανήγειρε Εκπαιδευτήρια αρρένων και θηλέων,
  • Νοσοκομείο,
  • Γυμναστήριο,
  • Γηροκομείο,
  • Ορφανοτροφείο και πολλά άλλα ευαγή Ιδρύματα.

Εμερίμνησε, εξάλλου, για την ανέγερση κατοικιών για τους καπνεργάτες.

Επίσης, ανέπτυξε μεγάλη δράση και κατόρθωσε να αντιμετωπίσει με επιτυχία την προσπάθεια της Βουλγαρικής Εξαρχείας να προσηλυτίσει Ελληνορθοδόξους.

Χάρις στις δραστηριότητες και προ παντός τελεσφόρες προσπάθειές του, ματαιώθηκαν τα σχέδια των Βουλγάρων κομιτατζήδων, με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο μέρος των κατοίκων να παραμείνει πιστό στην Ορθοδοξία και στον Ελληνισμό. 

Επί των ημερών του Αγίου Χρυσοστόμου, εδόθη η μέγιστη δυνατή ώθηση στην καλλιέργεια και ανάπτυξη των Ελληνικών Γραμμάτων στη Δράμα και την περιοχή της.
Εκτός από την πόλη της Δράμας, ο Αγιος Χρυσόστομος έστρεψε αμέριστο το ενδιαφέρον του και στην Τσατάλζα (Χωριστή), που ήταν το κέντρο και η ψυχή του Μακεδονικού Αγώνος.

Εκτός από τον καλλιμάρμαρο και περικαλή Ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου με το μοναδικό ξυλόγλυπτο τέμπλο και τις θαυμάσιες τοιχογραφίες, με μέριμνά του ανηγέρθηκαν επιβλητικά Εκπαιδευτήρια και ιδρύθηκε Μουσικοδραματικός Σύλλογος, ο οποίος διέθετε Αναγνωστήριο και Φιλαρμονική, η οποία υπάρχει μέχρι και σήμερα.

Στο Δοξάτο, επίσης, εμερίμνησε για την ανέγερση Εκπαιδευτηρίων και Γυμναστηρίου, καθώς και για την επισκευή του εκεί Ιερού Ναού.

  • Στη Δράνοβα (Μοναστηράκι), 
  • στη Βησοτσάνη (Ξηροπόταμο), 
  • στο Μπουμπλίτσι (Πύργοι), 
  • στο Ροδολείβος, τη Βιτάστα, 
  • την Πρώτη,
  •  την Πλεύνα (Πετρούσα) 
  • και σε πολλά άλλα χωριά της δικαιοδοσίας του,
  •  ανήγειρε εκκλησίες, 
  • σχολεία και 
  • γυμναστήρια.

Στη γενέτειρά μου Αλιστράτη, στην οποία την 1η Ιανουαρίου 1825, επί Μητροπολίτου Νικοδήμου, είχε μεταφερθεί η έδρα της Μητροπόλεως από τη Δράμα και η οποία Αλιστράτη ήταν το δεύτερο πνευματικό κέντρο της Ανατολικής Μακεδονίας μετά τις Σέρρες και κατά τους χρόνους της Τουρκοκρατίας είχε πρωτοστατήσει στην υποστήριξη των Ελληνικών Γραμμάτων και στην Ανάπτυξη πνευματικής κινήσεως σε όλη την περιφέρεια Δράμας και Ζιχνών, ο Αγιος Χρυσόστομος το 1904 ίδρυσε Οικοτροφείο για τα ορφανά τέκνα, των οποίων οι γονείς στύλοι της Ορθοδοξίας, είχαν δολοφονηθεί από το επάρατο Βουλγαρικό Κομιτάτο. 

Γενικά, η φυσιογνωμία του διακεκριμένου εκείνου Ιεράρχου και Εθνοϊερομάρτυρος, εδέσποσε σε όλη την περιφέρεια της Δράμας. Η παρουσία του ήταν εμφανής παντού και πάντοτε.

Υπό την φωτεινή του ηγεσία, οι Έλληνες της περιοχής αμύνθηκαν με σθένος κατά της βουλγαρικής επιβουλής και διατήρησαν αμείωτο το εκκλησιαστικό καθεστώς τους.

Ο Μητροπολίτης Αγιος Χρυσόστομος, στην εθνική του προσπάθεια για τη διάσωση του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας στη Μακεδονία, είχε αμέριστη βοήθεια, εκτός των άλλων, και από τον αρχιδιάκονο της Μητροπόλεως Δράμας Θεμιστοκλή Χατζησταύρου (Χρυσόστομο).

Στενά,  επίσης συνεργάσθηκαν με τον Μητροπολίτη Άγιο Χρυσόστομο και σύμπασα η Δημογεροντία της Δράμας,
 η οποία αποτελείτο από τους Κωνσταντίνο Δαβέλλα,
Μερκούριο Κωνσταντινίδη, Βασίλειο Γρηγοριάδη,
Δημήτριο Κωνσταντίνου, Αθανάσιο Βαγιανά,
Δημήτριο Ανθόπουλο, Βλάχο Αναγνωστόπουλο,
Νικόλαο Χαριτάκη, Μιχαήλ Φέσσα και Αθανάσιο Παπαλούδη,

 καθώς, επίσης, και ο Αρμεν Κούπτσιος (Προκόπιος), 

ο οποίος κατήγετο από τον Βώλακα και η οικογένειά του ήταν σταθερώς προσηλωμένη, ψυχή τε και σώματι, στην Ορθοδοξία και τον Ελληνισμό, με ενεργό και λίαν αξιόλογη εθνική δράση κατά των Βουλγάρων.

Ο Αρμεν Κούπτσιος, όταν ήταν 19 ετών, ηγήθηκε Ελληνικής ανταρτικής ομάδος, στην οποία ο Μητροπολίτης Δράμας Άγιος Χρυσόστομος, ανέθετε τις πλέον εμπιστευτικές και παράτολμες αποστολές κατά των Βουλγάρων, των πρακτόρων και συνεργατών τους, γενικά δε των εξωμοτών της περιφερείας.

Τον Μάρτιο του 1910, χηρευσάσηςτης Μητροπόlεως Σμύρνης, ο Αγιος Χρυσόστομος εκλέγεται παμψηφεί Μητροπολίτης Σμύρνης, όπου έφθασε τον Μάιο του ιδίου έτους, συνεχίσας το εκκλησιαστικό και εθνικό του έργο.
Εκ των πρώτων, μεριμνά για την ανέγερση Ναών και νέου Μητροπολιτικού Μεγάρου, για την αναδιορ γάνωση του Ελληνικού Νοσοκομείου της Σμύρνης, την ανοικοδόμηση της περίφημης Ευαγγελικής Σχολής και ιδρύει διάφορα ευαγή Ιδρύματα (Γηροκομείο, Ορφανοτροφείο, Βρεφοκομείο κ.α.), ενώ λαμβάνει ιδιαίτερη μέριμνα για την νεότητα και τον αθλητισμό.

Το Γήπεδο του Αθλητικού Συλλόγου «Πανιώνιος», είναι έργο του, όπως και τόσα άλλα έργα.

Εκ παραλλήλου, λαμβάνει ιδιαίτερη μέριμνα για την αναπτέρωση του εθνικού φρονήματος του λαού.

Όταν, το 1914 άρχισε η εξοντωτική δράση των Νεοτούρκων κατά του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας, εμερίμνησε για την περίθαλψη και ανακούφιση των διωκομένων και κατήγγειλε διεθνώς τις διαπραττόμενες από τους Τούρκους θηριωδίες.

Λόγω της πολυσχιδούς δράσεως, την οποία ανέπτυξε στη Σμύρνη ο Άγιος Χρυσόστομος, όταν εκηρύχθη ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος και συγκεκριμένως το Αύγουστο του 1914, οι Τούρκοι για τρίτη φορά τον απομάκρυναν από τον θρόνο του και τον υποχρέωσαν να μεταβή στην Κωνσταντινούπολη, όπου συνέγραψε δυο βιβλία στη γαλλική γλώσσα, στα οποία περιγράφει τις τουρκικές ωμότητες εις βάρος των Ελλήνων.

Μετά την συμμαχική νίκη και την ανακωχή του 1918, ο Αγιος Χρυσόστομος επανήλθε από την εξορία του στην Μητροπολιτική του έδρα της Σμύρνης, γενόμενος θριαμβευτικούς δεκτός από το ποίμνιόν του και την 2αν Μαΐου 1919, γονυπετής και κλαίων από συγκίνηση, ευλόγησε τις Ελληνικές Σημαίες και υπεδέχθη, επικεφαλής του λαού της Σμύρνης, τα αποβιβασθέντα, στην από απομνημονεύτων χρόνων, Ελληνικωτάτκη αυτή πόλη της Ιωνίας, Ελληνικά Στρατεύματα.

Με κατάλληλες ενέργειές του ο Αγιος Χρυσόστομος, επέτυχε την απομάκρυνση από την Σμύρνη του Διοικητού Νουρεντίν, ο οποίος ήταν ο υποκινητής και οργανωτής των σφαγών του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας.
Όταν, όμως, είδε να κάμπτεται η Ελληνική παράταξη, προέβη στην ίδρυση της Μικρασιατικής Άμυνας, προκειμένου να σώσει με αυτήν τον Ελληνισμό που διέτρεχε θανάσιμο κίνδυνο.

Εκ παραλλήλου έλαβε μέτρα περιθάλψεως των καταφυγόντων στη Σμύρνη από το εσωτερικό της χώρας προσφύγων.

Κατά την καταστροφή του Αυγούστου του 1922, αρνήθηκε κατηγορηματικά την πρόταση του Γενικού Προξένου των ΗΠΑ και του Αρχιεπισκόπου των Καθολικών της Σμύρνης να του εξασφαλίσουν την ασφαλή αναχώρησή του, εγκαταλείποντας την θέση του ως Μητροπολίτου Σμύρνης, όταν άρχισε η υποχώρηση του Ελληνικού Στρατού και η καταστροφική επίθεση των Τούρκων.

Ο Αγιος Χρυσόστομος αρνήθηκε τούτο ασυζητητί, δίδοντας την εξής Ελληνοπρεπή και υπερήφανη απάντηση:

«Ο καλός ποιμήν οφείλει να παραμείνη με το ποίμνιόν του».

Πράγματι, ο διακεκριμένος εκείνος Ιεράρχης και ακραιφνής Ελλην πατριώτης, μη θέλοντας να παραβή τον λόγον του Κυρίου:

«Ο ποιμήν ο καλός την ψυχήν αυτού τίθησιν υπέρ των προβάτων», παρέμεινε μέχρι τέλους πλησίον του δεινώς δοκιμαζομένου ποιμνίου του, αντιμετωπίσας με θάρρος και παρησσίαν τις βιαιοπραγίες και τις παντοειδείς φρικαλεότητες των Τούρκων εις βάρος του Ελληνικού πληθυσμού της Σμύρνης.

Ο Αγιος Χρυσόστομος, που ακολούθησε το παράδειγμα του προκατόχου του Μητροπολίτου Πολυκάρπου και προτίμησε αντί της σωτηρίας του, τον δρόμο του μαρτυρίου και τον φρικτό θάνατο, δεν ετερμάτισε απλώς μια αγωνιστική σταδιοδρομία κατά τρόπο λαμπρό, αλλ’ εφάνη άξιος της Εκκλησίας και του Εθνους των Ελλήνων.

Την 28η Αυγούστου 1922, ο Αγιος Χρυσόστομος συνεδημογέροντες, τον Τσουρκτσόγλου και τον Κιλιμάνογλου. Την επομένην πρωϊαν εκυκλοφόρησε η πληροφορία, ότι ο Μητροπολίτης και οι δυο δημογέροντες που τον συνόδευαν, εξετελέσθησαν.

Οι κατηγορίες, που αποδόθηκαν στον Αγιο Χρυσόστομο, αναφέρονταν στην πολιτεία του κατά την
διάρκεια της κατοχής της Σμύρνης από τους Έλληνας και στην συμμετοχή του στην Μικρασιατική Άμυνα, πράξεις που συνιστούσαν προδοσία έναντι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, δεδομένου ότι ο Αγιος Χρυσόστομος, είχε την τουρκική υπηκοότητα.

Ας σημειωθεί ότι, τον θάνατόν του ο Αγιος Χρυσόστομος τον ανέμενε ήδη στη Δράμα.

Σε επιστολή του, που εγράφη το 1906 και ανεφέρετο στη δολοφονία του Μητροπολίτου Κορυτσάς Φωτίου, την 6ην Ιουλίου 1906, από Αλβανορουμανική συμμορία, παρατηρούσε, μεταξύ άλλων, και τα εξής:
«Τις οίδε και ποιους άλλους αδελφούς και ίσως ίσως και τον γράφοντα, αναμένει η αυτή τύχη!».

Συνοψίζοντες τα όσα ανωτέρω αναφέρουμε, αγόμεθα στην αναμφισβήτητη διαπίστωση, ότι η προσφορά του Εθνοϊερομάρτυρος Μητροπολίτου Αγίου Χρυσοστόμου, υπήρξε πολύτιμη και για την οργάνωση και νικηφόρο έκβαση του Μακεδονικού Αγώνος.

Οθεν, τιμή και άγηρος δόξα ανήκει στον αγωνισθέντα υπέρ βωμών και εστιών αοίδιμον Μητροπολίτην Δράμας και έπειτα Σμύρνης Αγιον Χρυσόστομον, ο οποίος καίτοι εγνώριζε ότι το τίμημα της Ελευθερίας ήταν ακριβό, εν τούτοις δεν εφείσθη αγώνων και θυσιών, αλλά με τους αγώνες του και την εθελοθυσίαν του, ανάγκασετον προαιώνιο γείτονα εχθρό, να εγκαταλείψει την μάταια επιδίωξη της αναβιώσεως του θνησιγενούς εκτρώματος της Συνθήκης του Αγίου Στεφάνου της 19ης Φεβρουάριου του 1878.

Κατακλείω το παρόν άρθρο μου για τη μεγάλη εθνική και εκκλησιαστική δράση του Εθνοϊερομάρτυρος Μητροπολίτου Σμύρνης του από Δράμας Αγίου Χρυσοστόμου, με τις ακόλουθες ακροτελεύτιες φράσεις, ερρανισμένες από το εξαίρετο βιβλίο «Ιστορία της Ιεράς Μητροπόλεως Δράμας» του μακαριστού και πολυγραφώτατου Μητροπολίτου Δράμας Διονυσίου, το οποίο μας είχε προσφέρει τιμητικώς:

«Στη διάρκεια της θεοφιλούς και εθνικώς ωφελίμου ποιμαντορίας του στη Δράμα, ο Χρυσόστομος στήριξε τα δίκαια του χριστιανικού Ελληνισμού και με τη φλογερή και ογκώδη αλληλογραφία του, όχι μόνον με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αλλά και με ισχυρά πολιτικά και εκκλησιαστικά πρόσωπα της εποχής του (Προξένου και Πρεσβευτάς ξένων κρατών, τον Αρχιεπίσκοπο Κανταβρυγίας στο Λονδίνο κ.α.).

Με τον τρόπο αυτό ενημερώνει, με τρόπο εναργή, για τα συμβαίνοντα στη Δράμα και τη Μακεδονία γενικώτερα, ιδιαίτερα για τη βουλγαρική προπαγάνδα που οργίαζε, για τις σφαγές των αμάχων, για τον εξαναγκασμό πόλεων και χωριών να προσχωρήσουν στην Εξαρχία αποσκιρτώντας από τη Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία. 
Ο Χρυσόστομος, «ούτε πτοείται ούτε αποθαρρύνεται. Με το θείον πύρ του λόγου, κηρύσσει την συναδέλφωσιν, την αγάπην και την ομόνοιαν του ποιμνίου του και επαναφέρει εις τους κόλπους της Μητρός Εκκλησίας τα χωρία εκείνα που είχον αποσκιρτήσει, εμπρός εις την βίαν του βουλγαρικού κομιτάτου.
 Η αυτοπρόσωπος παρουσία του Χρυσοστόμου εμπνέει εμπιστοσύνη και χαλυβδώνει τους χαρακτήρας όλων. 
Ο σπόρος, τον οποίον έσπειρεν έπεσεν εις γην αγαθήν και εβλάστησεν».

Αν και δεν ευτύχησεν ο ίδιος να ζήσει, ως Μητροπολίτης Δράμας, την απελευθέρωση της Μακεδονίας και της Μητροπόλεώς του. που πραγματοποιήθηκε τρία χρόνια μετά την εκλογή του ως Μητροπολίτου Σμύρνης, η προσφορά και η συμβολή του σ’ αυτήν υπήρξε πολύτιμη και ομολογείται από όλους, όσοι ασχολήθηκαν με τα γεγονότα της ιστορικής αυτής περιόδου.

Γι’ αυτό και η μνήμη του Χρυσοστόμου είναι και θα παραμείνει αιώνια στη Δράμα και τη Μητρόπολή της.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Ενυπόγραφα

Εγώ δεν κινδυνεύω, είχε υποκείμενα νοσήματα. Εμένα δεν θα μου συμβεί…

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Του Αντωνίου Δαρζέντα, Παιδίατρου

Το δελτίο έχει κρούσματα και θανάτους. “Ακόμα δύο συνάνθρωποί μας έχασαν τη ζωή τους σήμερα. Ένας 60χρονος και ένας 75χρονος που έπασχαν από υποκείμενα νοσήματα”

Με την έλευση της πανδημίας και μετά το αρχικό σοκ αβεβαιότητας και ξαφνιάσματος η καθημερινότητα μας έχει αλλάξει.
Ο μηχανισμός της άρνησης που συχνά λειτουργεί μέσα μας για να μετριάσει το άγχος του θανάτου δεν μένει πια στην είδηση. Ούτε στους αριθμούς των νεκρών. Μένει στη λέξη “υποκείμενα”. Έτσι κάποιοι από εμάς αυτοεξαιρούνται από το θανατικό.

Λένε από μέσα τους ” Καλά ΟΚ. Είχε υποκείμενα νοσήματα “. Και ταυτόχρονα ο ψυχολογικός μηχανισμός άμυνας, μας σιγοψιθυρίζει ” Εντάξει δεν κινδυνεύω. Δεν θα μου συμβεί ποτέ ”
Τι σημαίνουν όμως αυτά τα υποκείμενα;. Πρόκειται για ανθρώπους χαμένους ούτως ή άλλως;. Όντως τελικά κινδυνεύουν λίγοι;

Την απάντηση έδωσε πρόσφατα σε μια τεράστια και λεπτομερή μελέτη ο καθηγητής Andrew Clark του London School of Hygiene & Tropical Medicine που αυτός και και η ομάδα του μελέτησαν σε 188 χώρες ποιοι συνάνθρωποί μας κινδυνεύουν περισσότερο από κορονοϊό. Μελέτησαν δηλαδή πόσοι από εμάς έχουν υποκείμενα νοσήματα και εξαιτίας αυτών βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο.
Η δημοσίευση έγινε στο Ιατρικό περιοδικό Lancet Global Health.

Τα νοσήματα λοιπόν που συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο από τον κορονοϊό είναι κυρίως ο σακχαρώδης διαβήτης, η χρόνια νεφρική νόσος, η παχυσαρκία, η υπέρταση, οι καρδιοπάθειες, η χρόνια αναπνευστική νόσος αλλά και άλλα λιγότερο συχνά.
Τα νοσήματα αυτά αυξάνουν την πιθανότητα να νοσηλευτεί καείς κατά 6 φορές και την πιθανότητα να πεθάνει κατά 12 φορές.

Η πιθανότητα λοιπόν να έχει κάποιος μία ή παραπάνω υποκείμενη νόσο είναι περίπου 10 % για την ηλικία των 25 ετών, 33 % για την ηλικία των 50 ετών και 66 % για την ηλικία των 70 ετών. Στον συνολικό πληθυσμό της γης 1,7 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν υποκείμενα νοσήματα που τους κάνει ευάλωτους στον κοροναϊό.

Το 22 % όλων των ανθρώπων της υφηλίου ανεξαρτήτως ηλικίας. Και αυτό είναι ακόμα μεγαλύτερο στις γερασμένες χώρες όπως η Ελλάδα. Δηλαδή 1 στους 4 Έλληνες σχεδόν. Σχεδόν 2,5 εκατομμύρια.

Μην ξεχνάμε κάτι λοιπόν. Ο θρίαμβος της ιατρικής τα τελευταία χρόνια ακριβώς εκεί έγκειται. Έχει δώσει ποιοτικά και πολλά χρόνια στους ανθρώπους με ” υποκείμενα νοσήματα”
Ας κοιτάξουμε γύρω μας και ας συνειδητοποιήσουμε ότι είναι σίγουρο πως αν δεν είμαστε εμείς, έχουμε οπωσδήποτε δίπλα μας έναν αγαπημένο μας άνθρωπο που κινδυνεύει.

Οι άνθρωποι με τα υποκείμενα νοσήματα δεν είναι άνθρωποι που κρατάμε με το ζόρι στη ζωή. Ούτε άνθρωποι που θα πέθαιναν το επόμενο έτος, όπως πολύ κυνικά ακούσαμε από κάποιους.

  • Είναι ο πενηντάρης ξάδερφος μας που έχει υπέρταση και δεν το ξέρει
  • Είναι το παιδί που μόλις τελείωσε τις χημειοθεραπείες για τη λευχαιμία του
  • Είναι ο θείος μας που έχει κοιλίτσα και ζάχαρο.
  • Είναι η μητέρα μας που πάει στο φαρμακοποιό της γειτονιάς της και του λέει “πάρε μου λίγο την πίεση γιε μου γιατί νιώθω μια κομμάρα “

Αυτά είναι τα υποκείμενα. 1 στους 4 γύρω μας.
Κι εάν όχι εμείς αυτή τη στιγμή, ίσως εμείς σε δέκα χρόνια.
Και εάν όχι εμείς, σίγουρα κάποιος μέσα στην οικογένεια μας.
Ένας στους τέσσερις έχει “υποκείμενα”.
Ας μην συμπεριφερόμαστε και οι υπόλοιποι τρεις στους τέσσερις ως “υποκείμενα”.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Ενυπόγραφα

Aν σε κυριεύει η ανησυχία και δε σε πιάνει ο ύπνος το βράδυ…

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

6 πράγματα να κάνεις και 4 να μην κάνεις αν σε κυριεύει η ανησυχία και δε σε πιάνει ο ύπνος το βράδυ

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΛΑΜΟΥΡΗΣ on 6 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ, 2020

Σου έχει τύχει να είσαι ξαπλωμένος στο κρεβάτι και να μη σταματάς να σκέφτεσαι κάτι που σε απασχολεί. Να μη σε παίρνει ο ύπνος αλλά να μην μπορείς να σταματήσεις κιόλας;

Ή μπορεί να ξυπνάς στη μέση της νύχτας και να συμβαίνει το ίδιο και μετά από λίγο αρχίζεις και ανησυχείς όχι για το πρόβλημα το ίδιο, αλλά για το γεγονός ότι δε σε παίρνει ο ύπνος. Οι επαναλαμβανόμενες σκέψεις δίνουν τη θέση τους στο άγχος.

«Πότε θα κοιμηθώ;»

«Έχω να πάω στη δουλειά αύριο. Πώς θα σηκωθώ; Πρέπει να κοιμηθώ ΤΩΡΑ!»

Και έτσι μπαίνεις σε ένα φαύλο κύκλο, όπου όσο περνάει η ώρα αγχώνεσαι όλο και παραπάνω και αυτό το άγχος δε σε αφήνει να κοιμηθείς, οπότε αγχώνεσαι ακόμα παραπάνω, κοκ.

Πώς μπορείς να αντιμετωπίσεις αυτές τις σκέψεις που σου στερούν τον ύπνο;

Πριν το πως το γιατί

Πριν όμως αναλύσω το πώς μπορείς να το καταφέρεις είναι σημαντικό να κατανοήσεις το γιατί πρέπει να το κάνεις.

Η κακή ποιότητα ύπνου έχει πολύ σοβαρές επιπτώσεις τόσο στη σωματική όσο και στην πνευματική μας υγεία. Πχ πέρα από το ότι μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη μπορεί να οδηγήσει και σε διαβήτη, σε μικρότερη διάρκεια ζωής και γενικώς είναι κάτι το οποίο είναι επιτακτικό να φροντίσουμε καθώς επηρεάζει πολλές λειτουργίες του οργανισμού μας.

Τώρα αν αυτό σε άγχωσε ακόμα παραπάνω, το καταλαβαίνω. Όμως υπάρχει λύση.

Τι να μην κάνεις

Το να αναπαραγάγεις σκέψεις είναι μια μορφή γνωστικής εγρήγορσης. Το μυαλό σου τρέχει και δεν μπορείς να το σταματήσεις. Πρώτα είναι σημαντικό να γνωρίζεις τι να μην κάνεις σε αυτές τις περιπτώσεις.
Καλό θα είναι να αποφεύγεις τα παρακάτω τέσσερα πράγματα:

  1. Μην ανοίξεις το κινητό σου

Μη χρησιμοποιείς το κινητό σου για να σερφάρεις ή να διαβάσεις νέα. Το φως από την οθόνη του σε κρατάει ξύπνιο. Μειώνει την μελατονίνη, την ορμόνη που σε κάνει να νυστάζεις. Τα κινητά φτιάχτηκαν για να μας κρατάνε κολλημένους στην οθόνη. Όχι για να μας κοιμίζουν. Άφησε το σε άλλο δωμάτιο πριν ξαπλώσεις.

  1. Μη βλέπεις τηλεόραση

(για τους ίδιους λόγους).

  1. Μην εργάζεσαι

Και πάλι δραστηριοποιείται ο εγκέφαλος και είσαι σε εγρήγορση.

  1. Μην προσπαθείς να καταπνίξεις τις ανησυχίες σου

Μην προσπαθείς να καταπνίξεις τις ανησυχίες σου πριν πας για ύπνο. Έρευνες έχουν δείξει ότι το να προσπαθούμε να καταπνίγουμε τις σκέψεις μας έχει το ανεπιθύμητο αποτέλεσμα της αυξημένης γνωστικής δραστηριότητας (Harvey & Greenall, 2003).

Τι να κάνεις

Αν οι σκέψεις αρχίσουν και σε κυριεύουν το βράδυ, τότε δοκίμασε μια από τις ακόλουθες τεχνικές.

  1. Πάρε απόφαση ότι μπορεί να μη κοιμηθείς γρήγορα.

Δεν πειράζει. Ανησυχείς πολύ μέσα στη νύχτα, αλλά ξεχνάς, λόγω του άγχους, ότι μάλλον σου έχει ξανασυμβεί και κάπως τα κατάφερες την επόμενη μέρα. Αποδέξου την κατάσταση αντί να την παλεύεις. Αυτό περιέργως θα σε ηρεμήσει πολύ πιο γρήγορα, αφού θα διώξεις το άγχος ότι ΠΡΕΠΕΙ να κοιμηθείς.

  1. Διάβασε ένα χαλαρωτικό βιβλίο

Θα αποσπάσεις έτσι την προσοχή του εγκεφάλου σου. Θα χρειαστεί να συγκεντρωθείς και αυτό θα σε κουράσει.

  1. Κάνε διαλογισμό

Άφησε το δωμάτιο και πήγαινε κάπου ήσυχα για να κάνεις διαλογισμό. Ο διαλογισμός είναι μια πολύ απλή εστίαση στην αναπνοή (ή όπου αλλού) που έχει σαν στόχο να κουράσει το μυαλό. Το μυαλό κουράζεται (κι εσύ κοιμάσαι) όταν προσπαθεί να εστιάσει κάπου. Όχι όταν το αφήνεις ελεύθερο να τρέχει όπου θέλει. Παραθέτω έναν απλό και σύντομο δικό μου διαλογισμό παρακάτω. Όταν κάνεις διαλογισμό χρειάζεται να ακολουθείς τις οδηγίες του, όμως. Αν μόνο τον ακούς δε γίνεται δουλειά.

  1. Κούρασε το μυαλό σου

Μια άλλη ιδέα είναι καθώς ξαπλώνεις να πάρεις ένα δρόμο (πχ από το σπίτι στη δουλειά, ή όποια άλλη διαδρομή θέλεις) και να τον περπατήσεις (ή να τον οδηγήσεις) με το μυαλό σου ανακαλώντας όσες περισσότερες λεπτομέρειες μπορείς. Όταν φεύγει η προσοχή σου, απλά την επαναφέρεις στο σημείο που ήσουν. Ή μπορεί να παίξεις μια ταινία ή σειρά στο μυαλό σου, καρέ-καρέ. Ή οτιδήποτε άλλο μπορείς να σκεφτείς που αναγκάζεις το μυαλό σου να παραμένει εστιασμένο.

  1. Κάνε μια άσκηση σάρωσης σώματος

Άρχισε να εστιάζεις την προσοχή σου σε ένα σημείο του σώματός σου τη φορά. Πχ αρχίζεις και εστιάζεις στην πρώτη αναπνοή στα δάχτυλα του αριστερού ποδιού, μετά στην επόμενη στην αριστερή σου γάμπα, αριστερό γόνατο, κοκ. Μέχρι το κεφάλι. Αυτό κουράζει τον εγκέφαλό σου και θα κοιμηθείς ευκολότερα.

  1. Κάνε διατάσεις

Σήκω και κάνε λίγες ελαφρές διατάσεις προσέχοντας όσο μπορείς, την κάθε σου κίνηση καθώς τις κάνεις. Θυμήσου. Η συνειδητή εστίαση της προσοχής κουράζει το μυαλό.

Ό,τι και αν επιλέξεις να κάνεις να περιμένεις ότι το μυαλό σου θα τρέχει διαρκώς αριστερά δεξιά. Δεν πειράζει. Είναι φυσιολογικό. Κάθε φορά που αντιλαμβάνεσαι ότι ξέφυγε η σκέψη την επαναφέρεις με ευγένεια και αποφασιστικότητα. Μην μαλώνεις τον εαυτό σου.

Συμπέρασμα

Είναι βασανιστικό να μην μπορείς να κοιμηθείς το βράδυ. Να στριφογυρίζεις στο κρεβάτι και το μυαλό σου να τρέχει και να μην μπορείς να το σταματήσεις. Επιπλέον είναι επικίνδυνο για την υγεία σου.

Όπως διαρκώς γράφω στα άρθρα μου και στα βιβλία μουη αλλαγή χρειάζεται ανάληψη ευθύνης της κατάστασης και συνειδητή δράση από μέρους σου. Αλλιώς δε γίνεται.

Εστίασε την προσοχή σου με όποιον τρόπο εσύ θεωρείς ότι σε βολεύει καλύτερα και κούρασε το μυαλό σου. Ανέλαβε εσύ τα ηνία του.

Δε σου αξίζει να ταλαιπωρείσαι. Φρόντισε τον ύπνο σου και κάνε δώρο στον εαυτό σου την πολύτιμη ξεκούραση που τόσο έχει ανάγκη.

Όνειρα γλυκά!!

 

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Αποτελέσματα Δημοσκόπησης

Advertisement
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

2.911 κρούσματα στη Δράμα από την αρχή της επιδημίας (24/12/2020)

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Εργαζόμενοι Γ Ν Δράμας: Ευχόμαστε μια νέα χρονιά γεμάτοι υγεία και ευτυχία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Σύλλογος Νοσοκομειακών Γιατρών Δράμας: Απάντηση στις δηλώσεις Κοντοζαμάνη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

23 Δεκ: 7 κρούσματα στη Δράμα, 937 στην Ελλάδα και 62 νεκροί

Πολιτιστικά4 εβδομάδες πριν

Δείτε την ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού σε 4 επεισόδια (βίντεο)

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Έχασε τη μάχη με τον κορονοϊό 63χρονος από το Κ. Νευροκόπι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

24 Δεκ: 4 κρούσματα στη Δράμα, 873 στην Ελλάδα, 55 νεκροί και 476 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Εμπορικός Σύλλογος Δράμας: Λειτουργία καταστημάτων την Κυριακή 3 Ιανουαρίου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

22 Δεκ: 10 κρούσματα στη Δράμα, 853 στην Ελλάδα, 83 νεκροί και 491 διασωληνωμένοι

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Δεν πέρασε η πρόταση Πέτροβιτς να είναι η Νίκη της Σαμοθράκης νέο σήμα της ΑΜΘ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

26 Δεκ: 1 κρούσμα στη Δράμα, 262 στην Ελλάδα, 473 διασωληνωμένοι – 46 νεκροί

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

25 Δεκ: 8 κρούσματα στη Δράμα, 617 στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Εμπορικός Σύλλογος Δράμας: Για άλλη μια φορά η κυβέρνηση μας εμπαίζει

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 εβδομάδες πριν

Πρόβλημα (;) με το “καλημέρα” – Κίνδυνος αναβολής στο Χανιά-Δόξα Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

27 Δεκ: 4 κρούσματα στη Δράμα, 342 στην Ελλάδα, 469 διασωληνωμένοι – 53 νεκροί σε μία ημέρα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ώρες πριν

20 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα, 516 στην Ελλάδα, 27 θάνατοι, 300 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 ημέρα πριν

19 Ιαν: 1 κρούσμα στη Δράμα, 566 στην Ελλάδα, 30 θάνατοι, 320 διασωληνωμένοι

ΔΗΜΟΣ ΔΡΑΜΑΣ2 ημέρες πριν

18 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα για τρίτη ημέρα, 320 στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

2η συνεχόμενη ημέρα χωρίς κρούσμα η Δράμα, 237 κρούσματα στην Ελλάδα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

Το λυκόφως των αξιών Άρθρο, του Τζίμα Μαργαρίτη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

16 Ιαν: Χωρίς κρούσμα η Δράμα, 510 στην Ελλάδα, 20 νεκροί, 323 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

15 Ιαν: 1 κρούσμα στη Δράμα, 610 στην Ελλάδα, 34 νεκροί, 319 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Εντοπίστηκε ο δράστης της βεβήλωσης Μνημείων

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ6 ημέρες πριν

Η 3dmellon μετατρέπει τις ηλεκτρονικές αγορές σε συναρπαστική εμπειρία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Ψυχολογική διαχείριση της πανδημίας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

14 Ιαν: 2 κρούσματα στη Δράμα, 599 στην Ελλάδα, 33 νεκροί, 328 διασωληνωμένοι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Σχετικά με τις διαγραμμίσεις των διαβάσεων πεζών στο Δήμο Παρανεστίου

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Πρόταση καταβολής χρηματικού ανταλλάγματος στο αστυνομικό προσωπικό

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

«Κουρμπάνι 2021»

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

13 Ιαν: 3 κρούσματα στη Δράμα 671 στην Ελλάδα, 25 νεκροί, 340 διασωληνωμένοι

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών

error: Content is protected !!