Connect with us

Πολιτιστικά

Ο Πάβελ Παβλικόφσκι  μέλος της κριτικής επιτροπής

Δημοσιεύθηκε

στις

43ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ

20-26 Σεπτεμβρίου 2020

Ο ΠΑΒΕΛ ΠΑΒΛΙΚΟΦΣΚΙ  ΣΤΗΝ ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Δράμας Γιάννης Σακαρίδης με χαρά ανακοινώνει πως ο βραβευμένος με Όσκαρ πολωνός σκηνοθέτης Πάβελ Παβλικόφσκι  θα είναι μέλος της φετινής κριτικής επιτροπής του Διεθνούς Τμήματος του 43ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους.

Ο διεθνώς αναγνωρισμένος δημιουργός  κέρδισε για την ταινία του “Ida” το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας  2015, πέντε βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, ένα βραβείο BAFTA κι ένα Γκόγια. Η ταινία του “Ψυχρός Πόλεμος”  έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών το 2018, όπου και έλαβε το βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Μεταξύ άλλων απέσπασε  τρεις υποψηφιότητες στην 91η Απονομή των Βραβείων Όσκαρ (Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Καλύτερης Φωτογραφίας) .

Η ομάδα του Φεστιβάλ ανυπομονεί να τον υποδεχθεί στο Φεστιβάλ.

O διεθνούς φήμης σκηνοθέτης θα συμμετάσχει σε μια ανοιχτή συζήτηση για την τελευταία του ταινία «Ψυχρός πόλεμος». Την συζήτηση στη Δράμα, θα συντονίσει η κινηματογραφοθεραπεύτρια Ντενίς Νικολάκου. Η ταινία δίνει ένα καλό έναυσμα ώστε το κοινό να κατανοήσει την αξία και την λειτουργία της κινηματογραφοθεραπείας (cinematherapy) και τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να δουλέψουμε πάνω στο κινηματογραφικό έργο προκειμένου να αντλήσουμε θεραπευτικά στοιχεία. Για πρώτη φορά το Φεστιβάλ Δράμας φιλοξενεί το εν λόγω εγχείρημα με στόχο να αναδείξει την ψυχοθεραπευτική επίδραση που μπορεί να ασκήσει ένα κινηματογραφικό έργο στον θεατή.

ΟΙ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ

*Ο Πάβελ Παβλικόφσκι θα έχει καλή παρέα στην κριτική επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού: την ηθοποιό Θέμιδα Μπαζάκα, τον σκηνοθέτη Λευτέρη Χαρίτο, την συγγραφέα Λένα Διβάνη και τον σκηνοθέτη Στέργιο Πάσχο.

*Στο Εθνικό Διαγωνιστικό, πρόεδρος, όπως έχουμε ήδη ανακοινώσει, θα είναι ο σκηνοθέτης Αργύρης Παπαδημητρόπουλος.

Τα υπόλοιπα μέλη της κριτικής επιτροπής θα είναι: ο Γιάννης Στάνκογλου, ηθοποιός, η Αλεξία Θεοδωράκη, σκηνογράφος- ενδυματολόγος, η Εύη Καλογηροπούλου, σκηνοθέτις και η Ρομάννα Λόμπατς, ηθοποιός.

*Στο νεοσύστατο Διεθνές Σπουδαστικό τμήμα η κριτική επιτροπή απαρτίζεται από τους: Αλέξανδρο Διακοσάββα, δημοσιογράφο, Λήδα Βαρτζιώτη & Δημήτρη Τσακαλέα, σκηνοθετικό δίδυμο και Άλκη Πολίτη, σεναριογράφο, σκηνοθέτιδα.

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΟΥ 43ου DISFF

Φέτος ανακοινώνουμε κάποιες αλλαγές στα βραβεία του Φεστιβάλ:

*Ως φόρο τιμής στην αγαπημένη σκηνογράφο και ενδυματολόγο Ιουλία Σταυρίδου που έφυγε τόσο άδικα από κοντά μας, το Φεστιβάλ  δίνει το όνομά της σε ένα νέο βραβείο: τιμητική διάκριση κοστουμιών «Ιουλία Σταυρίδου».

*Επίσης προστίθενται τέσσερα νέα (χρηματικά) έπαθλα από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου στις κατηγορίες Χρυσός Διόνυσος, σενάριο, σκηνοθεσία και ντοκιμαντέρ.

*Τέλος, το Βραβείο Ντινος Κατσουρίδης μεταφέρεται στο Διεθνές Σπουδαστικό Τμήμα ως ενίσχυση προς τους έλληνες που συμμετέχουν και ενθάρρυνση για το επόμενό τους έργο.

Αναλυτικά:

*ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ

 Grand Prix

Το βραβείο συνοδεύεται από 4.000 ευρώ, προσφορά της εταιρείας Raycap.

 Βραβείο Σκηνοθεσίας

Υποψηφιότητα EFA short films Awards 2020 

Ειδικό Βραβείο Αρτιότερης Παραγωγής TV5 MONDE

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Νoτιoανατολικής Ευρώπης

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων

#ThisisEU– ΕυρωπαϊκέςΑξίες
_________________________________________________________

 Βραβείο FIPRESCI

Βραβείο  “Ανθρώπινες Αξίες» της Βουλής των Ελλήνων

*ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ

Χρυσός Διόνυσος 2020

Το βραβείο συνοδεύεται από τα εξής χρηματικά  έπαθλα:

4.000 ευρώ από τη Finosfilm

3.000 ευρώ από την ΕΡΤ

2.000 ευρώ από το ΕΚΚ

 Βραβείο Σκηνοθεσίας-Τώνια Μαρκετάκη

Το βραβείο συνοδεύεται:

Από παροχές  εργαστηρίου και εργασιών post production αξίας 2.500 ευρώ προσφορά της εταιρείας Stefilm

και χρηματικό έπαθλο 3.500 ευρώ προσφορά από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

 Βραβείο Ντοκιμαντέρ

Το βραβείο συνοδεύεται:

Από χρηματικό έπαθλο 1000 ευρώ προσφορά της ΕΡΤ

και  3.500 ευρώ  προσφορά του ΕΚΚ

 Βραβείο  Σεναρίου

Συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.500 ευρώ  προσφορά του ΕΚΚ

 Τιμητική Διάκριση Κοστουμιών «Iουλία Σταυρίδου» 

Συνοδεύεται:

Από χρηματικό έπαθλο 2000 ευρώ, προσφορά του κινηματογράφου ΤΡΙΑΝΟΝ

και χορηγία από την ελληνική εταιρεία ρούχων ENJOY η οποία ντύνει την επόμενη ταινία του ενδυματολόγου

 Τιμήτική Διάκριση Φωτογραφίας

Τιμήτική Διάκριση Ανδρικού Ρόλου

Τιμητική Διάκριση Γυναικείου Ρόλου

*ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΟ

 GRAND PRIX STUDENT: “Almost Famous”

Eιδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής “Rising Star”

Βραβείο «Ντίνος Κατσουρίδης»

Πηγαίνει αυτόματα στους έλληνες σπουδαστές που διαγωνίζονται, ως ενθάρρυνση για το επόμενο τους έργο. Έπαθλο: πλήρης τεχνική κάλυψη για την παραγωγή της επόμενης ταινίας τους.

*DRAMA PITCHING LAB

Βραβείο «PITCHING LAB» ΦΙΝΟΣ ΦΙΛΜ

Το βραβείο της Finos Film  για το καλύτερο σχέδιο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2000 Ευρώ

Βραβείο «PITCHING LAB» Authorwaveς

Συνοδεύεται από post production υπηρεσίες (dcp)

Pawel Pawlikowski

Γεννήθηκε στη Βαρσοβία κι έφυγε από την Πολωνία στα 14 του χρόνια για το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και την Ιταλία, μέχρι που τελικά εγκαταστάθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο το 1997. Σπούδασε φιλολογία και φιλοσοφία στο Λονδίνο και την Οξφόρδη.

Ξεκίνησε να γυρίζει ντοκιμαντέρ για το BBC στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Τα ντοκιμαντέρ του, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα “From Moscow to Pietushki” (Από τη Μόσχα στο Πετούσκι), “Dostoevsky’sTravels” (Τα ταξίδια του Ντοστογιέφσκι), “Serbian Epics” (Σερβικά έπη), “Tripping with Zhirinovsky” («Ταξιδεύοντας» με τον Ζιρινόφσκι), έχουν κερδίσει πολλά διεθνή βραβεία όπως το Emmy και το Prix Italia. Το 1998, μεταπήδησε στη μυθοπλασία με το “Twockers”, μια τηλεταινία χαμηλού κόστους. Έπειτα έγραψε και σκηνοθέτησε δυο ταινίες μεγάλου μήκους, «Το τελευταίο καταφύγιο» και «Το καλοκαίρι του έρωτά μου». Και οι δύο βραβευτήκαν στα BAFTA και σε πολλά άλλα φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Το 2011, γύρισε την “Γυναίκα του πέμπτου”. Η ταινία του, “Ida”, κέρδισε, ανάμεσα σε πολλά άλλα βραβεία, το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας 2015, πέντε βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, ένα βραβείο BAFTA κι ένα Γκόγια.

Ο Pawlikowski επέστρεψε στην Πολωνία το 2013, ενώ ολοκλήρωνε την “Ida”.

Η τελευταία του ταινία «Ψυχρός πόλεμος» έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών το 2018. Η κριτική επιτροπή εγκωμίασε τις ερμηνείες, το σενάριο, τη σκηνοθεσία, και τη φωτογραφία. Η ταινία έλαβε πολλές διακρίσεις, καθώς και τρεις υποψηφιότητες στην 91η Απονομή των Βραβείων Όσκαρ (Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Καλύτερης Φωτογραφίας) και τέσσερις στα 72α Βραβεία BAFTA (Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας). Επίσης έλαβε το βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στις Κάννες.

Σήμερα, μένει στη Βαρσοβία και διδάσκει σκηνοθεσία και συγγραφή σεναρίου στη Σχολή Wajda.

Pawel Pawlikowski was born in Warsaw and left Poland at the age of fourteen first for the UK, Germany and Italy, before finally settling in the UK in 1977. He studied literature and philosophy in London and Oxford.

Pawlikowski started making documentary films for the BBC in the late 1980s. His documentaries, which include “From Moscow to Pietushki”, “Dostoevsky’s Travels”, “Serbian Epics”, and “Tripping with Zhirinovsky”, have won numerous international awards including an Emmy and the Prix Italia. In 1998, Pawlikowski moved into fiction with a low budget TV film, “Twockers”, which was followed by two full-length features, “Last Resort” and “My Summer of Love”, both of which he wrote and directed. Both films won British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) awards, as well as many others at festivals around the world. He made “The Woman in the Fifth” in 2011, and “Ida”, won the Oscar for Best Foreign Language film in 2015, also five European Film Academy Awards, a Bafta and a Goya, among many other prizes.

Pawlikowski returned to Poland in 2013 while completing Ida.

His most recent film “Cold War” was premiered at the 2018 Cannes Film Festival. Critics praised its acting, screenplay, direction and cinematography. The film has received numerous accolades, including three nominations at the 91st Academy Awards (Best Foreign Language FilmBest Director and Best Cinematography) and four at the 72nd British Academy Film Awards, including Best Direction and Best Film Not in the English Language.

Also won Best Director Award in Cannes.

He currently lives in Warsaw and teaches film direction and writing at the Wajda School.

Πολιτιστικά

Έκθεση Φωτογραφίας: “Δημόσια και Ιδιωτικά”

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Η Φωτογραφική Ομάδα Δράμας ΕΦΟΔΟΣ παρουσιάζει Έκθεση Φωτογραφίας των μελών της με τίτλο “Δημόσια και Ιδιωτικά”, από τις 3 έως και τις 9 Δεκεμβρίου 2022 (18:00-22:00) στην αίθουσα τέχνης “Ελευθερία”.

Επιμέλεια Πάρις Πετρίδης

 

Εγκαίνια έκθεσης: Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2022, 20:30.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

100 χρόνια μετά: Οι πρόσφυγες του 1922-Η δημιουργία της νέας Ανατολικής Μακεδονίας

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Τριήμερο επιστημονικό Συνέδριο από το Ίδρυμα της Βουλής για τη Δημοκρατία και τον Κοινοβουλευτισμό και τους Δήμους Καβάλας και Δράμας
Σε μια κατάμεστη αίθουσα από κόσμο, στη Μεγάλη Λέσχη της Καβάλας, ξεκίνησε το απόγευμα της Παρασκευής 11 Νοεμβρίου το τριήμερο επιστημονικό Συνέδριο που συνδιοργανώνουν το Ίδρυμα της Βουλής για τη Δημοκρατία και τον Κοινοβουλευτισμό και οι Δήμοι Καβάλας και Δράμας, με τίτλο «100 χρόνια μετά: οι πρόσφυγες του 1922 και η δημιουργία της νέας Ανατολικής Μακεδονίας».

Στην έναρξη, χαιρέτησαν

  • ο Γενικός Γραμματέας του Ιδρύματος της Βουλής, καθηγητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ευάνθης Χατζηβασιλείου,
  • ο Δήμαρχος Καβάλας, Θόδωρος Μουριάδης,
  • ο Δήμαρχος Δράμας, Χριστόδουλος Μαμσάκος,
  • οι Βουλευτές Καβάλας,
    • Γιάννης Πασχαλίδης,
    • Μακάριος Λαζαρίδης και
    • Τάνια Ελευθεριάδου,
  • ο εκπρόσωπος της Ένωσης τέως Βουλευτών και Ευρωβουλευτών, πρώην Βουλευτής Καβάλας, Μίμης Χριστοφιλογιάννης,
  • ο Πρόεδρος της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ, Παναγιώτης Αγγελίδης, και
  • ο εκπρόσωπος της Μητρόπολης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου, πανοσιολογιότατος αρχιμανδρίτης Παύλος.

Σημειώνεται ότι, μεταξύ των 29 ομιλητών του Συνεδρίου ήταν και ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδιος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, αναπληρωτής καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Άγγελος Συρίγος.

Θόδωρος Μουριάδης: «Στην Καβάλα, λίγα χρόνια μετά την ανταλλαγή, 7 στους 10 κατοίκους ήταν πρόσφυγες»

Με δεδομένο ότι η Καβάλα ήταν από τους τόπους που δέχθηκε σημαντικό αριθμό προσφύγων, ο Δήμαρχος Καβάλας τόνισε «σήμερα βλέπουμε το αποτύπωμά τους και μέσα στη ψυχή μας, αλλά και σε όσα προόδευσαν σ’ αυτόν τον τόπο.

Ένα αποτύπωμα ματωμένο, ξεριζωμένο, πονεμένο, μυρωμένο απ’ τα καπνά, φορτωμένο με καημούς, αλλά και χαραγμένο με πυρρίχιους, αναστενάρια, κεμετζέδες, αμανέδες, μπάλους, καρσιλαμάδες, χασάπικους, ρεμπέτικα φερμένα απ’ τα βουνά, τα λαγκάδια και τα παράλια της άλλης Ελλάδας, αυτής που άφησαν πίσω τους.
Κάναν το κουράγιο δύναμη και ξαναρίζωσαν σε τούτον τον τόπο, έναν τόπο που μαζί τους ξαναγεννήθηκε και άνθισε

Όταν ήρθαν, τους προϋπάντησαν η ντόπια φτώχεια κι η ανέχεια που θέριεψε τον ρατσισμό και τον φόβο του ξένου που ήρθε να πάρει τις δουλειές και τα χωράφια.
Τα άντεξαν και με τον χρόνο ζύμωσαν την καθημερινότητά τους με τους ντόπιους. Η κόπωση, το βάσανο κι η λαβωματιά της μετεγκατάστασης έγιναν κόπος και ιδρώτας και σμίλευσαν στη γη την απαρχή αυτών που ζούμε σήμερα, έναν αιώνα μετά, οι ευτυχισμένοι απόγονοί τους.

Τα τσαντίρια έγιναν σπίτια, οι μαχαλάδες γίναν γειτονιές, τα πετροχώραφα σπαρθήκαν, τα καπνομάγαζα ζωντάνεψαν, η θάλασσα γέμισε δίχτυα και παραγάδια.

Το Κράτος έβαλε το χέρι του κι οι πρόσφυγες το μεράκι, την τέχνη και την εξυπνάδα τους.
Έμαθαν να παλεύουν σε άλλα μετερίζια, φτιάξαν συλλογικότητες, συνδικαλίστηκαν, κατέβηκαν σε δυναμικές απεργίες, διεκδίκησαν καλύτερη ζωή, καλύτερα μεροκάματα που τα εδραίωσαν μέχρι τις μέρες μας.
Πρόσφυγας ήταν κι ο δήμαρχος Καβάλας, ο Μήτσος Παρτσαλίδης, ο πρώτος αριστερός δήμαρχος των Βαλκανίων.

Το Ίδρυμα της Βουλής για τη Δημοκρατία και τον Κοινοβουλευτισμό μάς έκανε την τιμή να οργανώσει αυτό το τριήμερο Συνέδριο στους δύο τόπους, την Καβάλα και τη Δράμα, που πριν από 100 χρόνια ήταν ένας τόπος που όταν μετρήθηκαν λίγα χρόνια μετά την ανταλλαγή, βρέθηκε ότι οι 7 στους 10 κατοίκους ήταν πρόσφυγες.
Ένα Συνέδριο, που μαζί με την Έκθεση που φιλοξενούμε, περιμένουμε να μας κάνει καλλίτερους γνώστες της ιστορικής διαδρομής μας.

Γιατί οι δρόμοι της Ιστορίας ενός τόπου απαιτούν πολλούς εργάτες, που συνεχώς θα ψάχνουν να βρουν τις μικρές και μεγάλες πέτρες, να τις ταιριάξουν μεταξύ τους και να τις τοποθετήσουν στο διάβα του παρελθόντος, ώστε ο σημερινός διαβάτης να μπορεί να μάθει από πού έρχεται και πιο είναι το ριζικό του».

Ο Δήμαρχος Δράμας, Χριστόδουλος Μαμσάκος, αφού ευχαρίστησε τους συντελεστές του Συνεδρίου, επισήμανε ότι «κάθε επέτειος έχει νόημα όταν αντλούμε από αυτήν συμπεράσματα που θα μας δώσουν τη δυνατότητα να χαράξουμε με επιτυχία και πολιτική ωριμότητα τα βήματα της ιστορικής πορείας μας. Άλλωστε, η Ιστορία δεν είναι χρήσιμη επειδή διαβάζει κανείς εκεί το παρελθόν, αλλά επειδή διαβάζει το μέλλον».

Ο Βουλευτής της ΝΔ, Γιάννης Πασχαλίδης σημείωσε ότι «μπορεί η Μικρασιατική Καταστροφή να υπήρξε τραύμα στην Ιστορία μας, αλλά η έλευση των προσφύγων δημιούργησε ένα άλλο καταλυτικό γεγονός, νέες πολιτικές και κοινωνικές καταστάσεις με αυτούς που ήρθαν ρίζωσαν και δημιούργησαν».

Ο Βουλευτής της ΝΔ, Μακάριος Λαζαρίδης είπε πως «η περιοχή Καβάλας-Δράμας είναι αυτή στην οποία εγκαταστάθηκαν οι περισσότεροι πρόσφυγες, αναδιαμορφώνοντας ουσιαστικά τον χάρτη της ευρύτερης περιοχής Παρά τις μεγάλες δυσκολίες, μπόρεσαν να ενσωματωθούν στο κοινωνικό σύνολο και να προκόψουν σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο έχοντας ως παρακαταθήκη τις αξίες και τις αρχές  που έφεραν μαζί τους.

Η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Τάνια Ελευθεριάδου, αφού υπογράμμισε ότι «όταν ήρθαν οι πρόσφυγες, δεν τους υποδέχθηκαν με ανοιχτές αγκαλιές οι τοπικοί κάτοικοι, διότι η ζωή τότε ήταν πολύ δύσκολη, στο τέλος, όμως, επικράτησε η ανθρωπιά», τόνισε ότι «με τις εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, δεν πρέπει να ενισχύσουμε μόνο την ιστορική μνήμη μας, αλλά να καταλάβουμε ότι πάνω από όλα είμαστε άνθρωποι.

Γιατί και σήμερα υπάρχουν πολλές χιλιάδες πρόσφυγες που έρχονται στη χώρα μας και θα πρέπει, ανεξαρτήτου καταγωγής και εθνικότητας, να αντιληφθούμε ότι όλοι αυτοί έχουν την ανάγκη να βρουν μια ασφαλή αγκαλιά».

1η Συνεδρία: «Η ανταλλαγή: νομικές, πολιτικές, ηθικές διαστάσεις»

Υπό της προεδρία του ιστορικού Κυριάκου Λυκουρίνου, μίλησαν:

Μανόλης Κούμας (επίκουρος καθηγητής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών): «Ανταλλαγές και μετακινήσεις πληθυσμών, 1912-1924: μια συγκριτική προσέγγιση».
Άγγελος Συρίγος – Ευάνθης Χατζηβασιλείου: «Νομικές διαστάσεις και το ζήτημα της υποχρεωτικότητας στη Σύμβαση Ανταλλαγής του 1923».
Στράτος Δορδανάς (επίκουρος καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης): «Δημόσια συζήτηση για τη Σύμβαση “περί ανταλλαγής των ελληνικών και τουρκικών πληθυσμών» του 1923”».
Ιάκωβος Μιχαηλίδης (καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης): «Πρόσφυγες εν ροή: Όψεις της ανταλλαγής των ελληνοτουρκικών πληθυσμών με βάση τη Σύμβαση της Λωζάννης».
Ισμήνη Κριάρη (μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ιδρύματος της Βουλής, τ. πρύτανις, καθηγήτρια στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών): «Όψεις της αγροτικής αποκατάστασης των προσφύγων»

2η Συνεδρία: «Εγκατάσταση και πνευματικές εκβολές»

Υπό την προεδρία της Γεωργίας Μπακάλη (διδάκτωρ Ιστορίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης) μίλησαν:
Σαπφώ Αγγελούδη-Ζαρκάδα (δρ. αρχιτέκτων-μηχανικός) «Η στεγαστική αποκατάσταση των προσφύγων στην Καβάλα. Ένα δύσκολο εγχείρημα μεγάλης διάρκειας».
Κυριάκος Λυκουρίνος (Ιστορικός): «Πτυχές της αγροτικής αποκατάστασης των προσφύγων στον νομό Καβάλας, 1922-1930».
Ευριπίδης Γαραντούδης (καθηγητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών): «Η άφιξη και η κοινωνική ένταξη των προσφύγων ως θεματική ύλη στη λογοτεχνική παράδοση της Καβάλας».
Μιχάλης Λυχούνας (προϊστάμενος του Τμήματος Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας): «Με τον πολιτισμό στο σεντούκι και την καρδιά. Προβλήματα διαχείρισης του υλικού πολιτισμού των προσφύγων έναν αιώνα μετά».

Στην πρώτη ημέρα, μεταξύ άλλων παραβρέθηκαν

  • ο τέως Βουλευτής Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Εμμανουηλίδης,
  • ο Πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, Σωκράτης Μποζούδης,
  • ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας, Κώστας Πεφάνης,
  • ο Αντιδήμαρχος Καβάλας, Γιάννης Ιακωβίδης,
  • ο Αντιδήμαρχος Δράμας, Μιχάλης Τάσσου,
  • η Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καβάλας, Σταυρούλα Δαδάκη.

Πηγή: kavalapost.gr

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

«Τραντέλληνες», το μουσικό αναλόγιο του Δραμινού Λογοτέχνη Γιάννη Χαριτάντη

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων «Ακρίτες Νέας Κρώμνης» και ο Δήμος Δράμας, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την επέτειο των 100 χρόνων μνήμης από την Μικρασιατική Καταστροφή, παρουσιάζει την Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2022 και ώρα 19.30 στο Αμφιθέατρο του Δημοτικού Ωδείου Δράμας,  το μουσικό αναλόγιο «Τραντέλληνες», του Δραμινού Λογοτέχνη και ομότιμου καθηγητή του Πανεπιστημίου Πατρών Γιάννη Χαριτάντη, με μουσική «επένδυση» από τον Μανώλη Παργεντάκη.

Έχουν περάσει εκατό χρόνια από τον ξεριζωμό του χριστιανικού πληθυσμού από τον Πόντο και τη Μικρά Ασία. Εξορία ονόμασαν οι ξένοι αναλυτές της εποχής, εκείνον τον τραγικό διωγμό από τις πατρογονικές ρίζες. Εκατό χρόνια από το 1922 και όμως η φωτιά εκείνη, ακόμα καίει.

Λίγοι γνωρίζουν σήμερα τις βαθιές ρίζες του ελληνισμού στις περιοχές αυτές και το χειρότερο, τα παιδιά μας δεν διδάσκονται σχεδόν τίποτα στα σχολεία. Ένας τεράστιος πολιτισμός κοντεύει να μπει στη λήθη. Σε όλους εκείνους τους κατατρεγμένους, δώσανε την ταμπέλα του πρόσφυγα και αγνοήθηκε το πόσο  Έλληνες υπήρξαν για αιώνες, μέσα σε πολύ δύσκολους καιρούς και τόπους.

Με μια ιστορική διαδρομή, που ξεκινάει από την μυθική εποχή του Φρίξου και της Έλλης και κατόπιν του Ιάσωνα, του αποικισμού και των ελληνιστικών χρόνων, των Αλεξανδρινών χρόνων και τα τρακόσια χρόνια της Ποντικής Αυτοκρατορίας, ο ελληνικός πολιτισμός και η γλώσσα δημιούργησαν μια νέα λαμπρή εποχή.

Ύστερα το Βυζάντιο όπου ακόμα και οι Ρωμαίοι υποτάχθηκαν στο ελληνικό πνεύμα, μέχρι την Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας στην καρδιά του Πόντου. Η Ιστορία έχει να περιγράψει ηρωικούς αγώνες και ήρωες-ακρίτες που καταγράφηκαν ως Τραντέλληνες, που πάει να πει τριάντα φορές Έλληνες.

Ένας κύκλος τριών χιλιάδων χρόνων ιστορίας  και να… πάλι μπροστά μας οι Έλληνες, που ποτέ δεν ξέχασαν την καταγωγή τους. Όταν περνούν τα χρόνια, η Ιστορία γίνεται μύθος γιατί ξέρει τον τρόπο να μην ξεχαστεί ποτέ.

Αυτόν τον μύθο θέλει να ζωντανέψει ο Γιάννης Χαριτάντης με το λυρικό-επικό έργο του «Τραντέλληνες», σε μια προσπάθεια να αφήσει ένα σύντομο, περιεκτικό και ανεξίτηλο ιστορικό αποτύπωμα.

Την εποχή από την οποία ξεκινά την αφήγησή του ο ποιητής, δεν έχουμε μουσικές καταγραφές κι έτσι δεν γνωρίζουμε τη μουσική που έπαιζαν οι  Αρχαίοι πρόγονοί μας. Υπάρχουν όμως πολλές γραπτές  πηγές, αλλά και εικονογραφικές μαρτυρίες, για τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούσαν.

Ο Μανώλης Παργεντάκης «επένδυσε» μουσικά τον ποιητικό λόγο, έχοντας ως γνώμονα τα αρχαία μουσικά όργανα της εποχής εκείνης, όπως η πανδουρίδα, το επιγώνιο, η φόρμιγγα, η αρχαία ελληνική κιθάρα και η βάρβιτος και συνέθεσε μελωδίες οι οποίες θα εκτελεστούν με αντίγραφα αρχαίων μουσικών οργάνων, δικής του κατασκευής, για να  μεταφέρει στους θεατές, το μουσικό ηχόχρωμα της εποχής, όπως εικάζεται ότι θα μπορούσε να ήταν.

Εμπνεύστηκε τις συνθέσεις του, από την κατάθεση ψυχής που χαρακτηρίζει όλο το έργο του Γιάννη Χαριτάντη, οι δε μελωδικές του γραμμές επιδιώκουν  να αποτυπώσουν εικόνες και συναισθήματα και να μεταφέρουν «νοερά» τους θεατές στο κλίμα της κάθε ενότητας. Οι μελωδίες του Μανώλη Παργεντάκη, στόχο έχουν να αναδείξουν τον λόγο και να ανυψώσουν το νόημα των στίχων του λυρικού-επικού έργου «Τραντέλληνες», ακολουθώντας το «νήμα» που «ξετυλίγει» ο ποιητής ανά τους αιώνες, ξεκινώντας από την αρχαιότητα, με τα αντίστοιχα μουσικά όργανα, περνώντας στο Βυζάντιο με την ποντιακή λύρα και φθάνοντας ως τις μέρες μας.

Οι συντελεστές της παράστασης είναι οι:

  • Γιάννης Χαριτάντης: Κείμενο, Ανάγνωση
  • Σπαθάρη Φωτεινή: Ανάγνωση του λυρικού-επικού έργου «Τραντέλληνες»
  • Μανώλης Παργεντάκης: Σύνθεση & Ενορχήστρωση μελωδιών, διδασκαλία μουσικού συνόλου.
    • Στην παράσταση θα παίξει: βάρβιτο, επιγώνιο, φόρμιγγα, λαούτο & έγχορδο με συμπαθητικές χορδές
  • Νίκος Αφεντούλης: ποντιακή λύρα, τραγούδι
  • Βασιλική Δομουτζόγλου: πνευστά
  • Ελένη Ορφανίδου: αρχαία ελληνική κιθάρα, πολίτικο λαούτο
  • Στέισυ Χίντρι: αρχαία ελληνική κιθάρα, κρουστά
  • Δέσποινα Νικολαΐδου: πανδουρίδα
  • Αγγελική Παπαδοπούλου: πανδουρίδα
  • Χριστίνα Νικολαΐδου: τύμπανο μίας κρουόμενης μεμβράνης
  • Χριστόδουλος Θεοφιλίδης: ταμπουρά

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Advertisement
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Δράμα: Αστυνομικοί εντόπισαν σε ποιμνιοστάσιο σχεδόν δύο κιλά κάνναβης

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Καλλινικίδης: Δεν υπάρχει ηθικό ζήτημα – έχει κόμπλεξ, εμπάθεια και ζήλεια

Εκλογές 20232 εβδομάδες πριν

Αποκάλυψη του Γ. Παπαδόπουλου για την Ονειρούπολη Δράμας και τον Λ. Καλλινικίδη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Έναρξη Ονειρούπολης 2022 στις 4 Δεκεμβρίου με τον Stavento

Εκπαιδευτικά3 εβδομάδες πριν

Συμμετοχή του 1ου ΕΠΑΛ Δράμας στο πρόγραμμα Erasmus+/Δράση ΚΑ227 Creative Vibs

ΔΗΜΟΣ ΔΡΑΜΑΣ2 εβδομάδες πριν

Tο διαφημιστικό σποτ της «Ονειρούπολης» 2022

Εκλογές 20233 εβδομάδες πριν

Ενώνουμε τη Δράμα: Υποψήφιος ο Χρήστος Χαρίσκος

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Εκδήλωση 2ου Γυμνασίου Δράμας για την “Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Ευρωπαϊκή Ημέρα Οινοτουρισμού στο Château Nico Lazaridi την Κυριακή 13 Νοεμβρίου

Εκλογές 20231 ημέρα πριν

Επανεκκίνηση για τη Δράμα: Υποδεχόμαστε 3 νέους υποψήφιους

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Δράμα: Στη δημοσιότητα τα στοιχεία 73χρονου που συνελήφθη για γενετήσιες πράξεις σε ανήλικους

Εκλογές 20233 εβδομάδες πριν

Επανεκκίνηση για τη Δράμα: 3 νέοι υποψήφιοι

Εκλογές 20231 εβδομάδα πριν

Επανεκκίνηση για τη Δράμα: Η ομάδα μας μεγαλώνει και δυναμώνει!

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Συνελήφθησαν από αστυνομικούς του ΤΑ Δράμας 5 μέλη εγκληματικής οργάνωσης

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Η ενθρόνιση του μητροπολίτη Δράμας Δωροθέου

Εκλογές 20231 ημέρα πριν

Επανεκκίνηση για τη Δράμα: Υποδεχόμαστε 3 νέους υποψήφιους

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 ημέρες πριν

Έμεινε στο 0 – 0 Πανδραμαϊκός στη Θέρμη με τον Θερμαϊκό

ΑΘΛΗΤΙΚΑ4 ημέρες πριν

Νέος τεχνικός της Δόξας Δράμας ο Ξανθιώτης Γιάννης Αποστολίδης

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

Πρόγραμμα Εορτασμού της Αγίας Βαρβάρας Πολιούχου της Δράμας

Πολιτιστικά4 ημέρες πριν

Έκθεση Φωτογραφίας: “Δημόσια και Ιδιωτικά”

Εκλογές 20236 ημέρες πριν

Γρηγόρης Παπαεμμανουήλ: Θα είμαι υποψήφιος με την “Νέα Περιφερειακή Αναγέννηση” και τον Χρήστο Μέτιο

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Έναρξη Ονειρούπολης 2022 στις 4 Δεκεμβρίου με τον Stavento

Εκλογές 20237 ημέρες πριν

Χρήστος Παπαθεοδώρου: Θα είμαι υποψήφιος στις Περιφερειακές Εκλογές του 2023

ΑΘΛΗΤΙΚΑ7 ημέρες πριν

Τεσσάρα και στον Πανθρακικό ο Πανδράμ! Από το κακό στο χειρότερο η Δόξα, ήττα με 3-0

ΑΘΛΗΤΙΚΑ1 εβδομάδα πριν

Πανδραμαϊκός – Πανθρακικός και Παραλίμνιο – Δόξα την Τετάρτη 30/11 στις 15:00

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Η 19η Ονειρούπολη ετοιμάζεται και υπόσχεται εκπλήξεις!

Εκλογές 20231 εβδομάδα πριν

Επανεκκίνηση για τη Δράμα: Η ομάδα μας μεγαλώνει και δυναμώνει!

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 εβδομάδες πριν

Τεσσάρα ο Πανδραμ το Ορφάνι. Έχασε από τον ουραγό Άρη Αβάτου η Δόξα!

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Εκδήλωση 2ου Γυμνασίου Δράμας για την “Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Κειμήλια από εκκλησίες οικισμών του Ευξείνου Πόντου, στο Εκκλησιαστικό Μουσείο της Ι.Μ. Δράμας

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών