Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

“Παράθυρο” διεκδίκησης δώρων και επιδομάτων για συνταξιούχους

Δημοσιεύθηκε

στις

Μετά τις κρίσιμες σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο εξέτασε το ζήτημα σε επίπεδο Ολομέλειας, έχουν ήδη εκδοθεί αρκετές αποφάσεις πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων Δικαστηρίων, με τις οποίες επιδικάζονται τα σχετικά ποσά σε συνταξιούχους.

Πηγή: epoli.gr

Το σκεπτικό των αποφάσεων που δικαιώνουν του συνταξιούχους

Το σκεπτικό αυτών των αποφάσεων είναι το ακόλουθο: Σε περιπτώσεις εξαιρετικά δυσμενών δημοσιονομικών συνθηκών, και εφόσον προκύπτει αιτιολογημένα ότι το κράτος αδυνατεί να παράσχει επαρκή χρηματοδότηση στους ασφαλιστικούς οργανισμούς και ότι δεν υφίσταται δυνατότητα διασφαλίσεως της βιωσιμότητας αυτών με άλλα μέσα, δεν αποκλείεται, κατά το άρθρο 22 παρ. 5 του Συντάγματος, η επέμβαση του νομοθέτη για τη μείωση και των απονεμηθεισών ακόμη συντάξεων, εφεξής. Η δυνατότητα περικοπής δεν είναι απεριόριστη, αλλά οριοθετείται από τα άρθρα 25 παρ. 4 και 4 παρ. 5 του Συντάγματος και την αρχή της αναλογικότητας, ενώ πρέπει να διασφαλίζεται η χορήγηση στο συνταξιούχο παροχών τέτοιων που να του επιτρέπουν να διαβιώνει με αξιοπρέπεια. Για την περικοπή απαιτείται να προηγηθεί ειδική, εμπεριστατωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη, εκτός αν συντρέχει άμεση απειλή κατάρρευσης της οικονομίας της Χώρας και τα συγκεκριμένα μέτρα λαμβάνονται κατεπειγόντως για την αποτροπή του κινδύνου. Η κατ’ εφαρμογή του άρθρου 2 του ν. 4024/2011 περικοπή της σύνταξης δεν αντίκειται στις ανωτέρω διατάξεις του Συντάγματος και στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Οι μεταγενέστερες όμως διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 4052/2012 και κυρίως του άρθρου 1 του ν. 4093/2012, για την περικοπή εκ νέου των κύριων και επικουρικών συντάξεων, αντίκεινται στις ανωτέρω διατάξεις. Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την υπ’ αριθμ. 2287/2015 απόφασή της, έχει δεχθεί ότι οι συνέπειες της αντισυνταγματικότητας των επίμαχων διατάξεων (αντισυνταγματικότητα την οποία διαπίστωσε) επέρχονται μετά την δημοσίευση της απόφασης αυτής, ενώ ο δικαστής που θα επιληφθεί στο μέλλον αγωγής αποζημιώσεως δεν μπορεί να επιδικάσει αποζημίωση για παρελθόντα (δηλαδή προς της  έκδοσης της εν λόγω απόφασης) χρονικά διαστήματα.

Πώς πρέπει να κινηθούν οι συνταξιούχοι για να διεκδικήσουν την επιστροφή των χρημάτων τους;

Τι σημαίνουν όμως όλα αυτά; Το Ανώτατο Ακυρωτικό έκρινε –κατά πλειοψηφία- ότι οι διατάξεις με τις οποίες περικόπηκαν αρχικώς και εν συνεχεία καταργήθηκαν οι παροχές των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα και των επιδομάτων αδείας είναι αντισυνταγματικές διότι είναι ευθέως αντίθετες σε διατάξεις του Συντάγματος, αλλά και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τα ατομικά δικαιώματα. Ως αντισυνταγματικές δεν πρέπει να τυγχάνουν εφαρμογής. Η εν λόγω απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας παράγει ένα πολύ ισχυρό νομολογιακό δεδομένο για τα πρωτοβάθμια διοικητικά Δικαστήρια που θα κληθούν να εξετάσουν περιπτώσεις περικοπών, όμως δεν έχει γενική ισχύ υπό την έννοια ότι δεν παράγει δεδικασμένο για όλους τους συνταξιούχους των οποίων περικόπηκαν και καταργήθηκαν τα δώρα και το επίδομα αδείας. Αντίθετα, αυτοί θα πρέπει να προσφύγουν στα πρωτοβάθμια διοικητικά Δικαστήρια και με αγωγές να διεκδικήσουν να τους επιστραφούν τα ποσά που δεν τους έχουν καταβληθεί από 01.01.2013 και έπειτα.

Ποια ποσά μπορούν να διεκδικήσουν οι συνταξιούχοι;

Σύμφωνα με το ά. 140 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 143/28.06.2014) «Ο χρόνος παραγραφής των απαιτήσεων των συνταξιούχων εν γένει και βοηθηματούχων του Δημοσίου, καθώς και των κληρονόμων αυτών από καθυστερούμενες συντάξεις, επιδόματα και βοηθήματα είναι δύο (2) ετών…». Εξάλλου, σύμφωνα με το ά. 141 του ίδιου ως άνω Νόμου «Η παραγραφή οποιασδήποτε απαίτησης κατά του Δημοσίου αρχίζει από το τέλος του οικονομικού έτους μέσα στο οποίο γεννήθηκε και είναι δυνατή η δικαστική της επιδίωξη, με την επιφύλαξη κάθε άλλης ειδικής διάταξης του νόμου αυτού». Κατά συνέπεια, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες διατάξεις, οι συνταξιούχοι μπορούν σήμερα να διεκδικήσουν ποσά δώρων και επιδομάτων μπορούν να διεκδικήσουν δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδομάτων αδείας που ήταν καταβλητέα από το έτος 2016 και μετά. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι διατάξεις αυτές που καθορίζουν τον χρόνο παραγραφής των συγκεκριμένων απαιτήσεων κατά του Δημοσίου σε διετή υπήρχαν και στον προηγούμενο Κώδικα Δημοσίου Λογιστικού και είχαν ελεγχθεί για την αντισυνταγματικότητά τους, πλην όμως είχαν εν τέλει κριθεί ως συμβατές με το πνεύμα του Συντάγματος και δικαιολογημένες.

Τι ισχύει σχετικά με τις αιτήσεις προς τις αρχές πληρωμής για καταβολή των ανωτέρω παροχών;

Κατά το ά. 143 του ν. 4270/2014 «Διακοπή παραγραφής απαιτήσεων κατά του Δημοσίου – Με την επιφύλαξη ειδικών διατάξεων, η παραγραφή των χρηματικών απαιτήσεων κατά του Δημοσίου διακόπτεται μόνο: α. Με την υποβολή της υπόθεσης στο δικαστήριο ή σε διαιτητές, οπότε η παραγραφή αρχίζει εκ νέου από την τελευταία διαδικαστική πράξη των διαδίκων, του δικαστηρίου ή των διαιτητών. β. Με την υποβολή στην αρμόδια δημόσια αρχή αίτησης για την πληρωμή της απαίτησης, οπότε η παραγραφή αρχίζει εκ νέου από τη χρονολογία που φέρει η έγγραφη απάντηση του διατάκτη ή της αρμόδιας για την πληρωμή της απαίτησης αρχής. Αν η αρμόδια δημόσια αρχή δεν απαντήσει, η παραγραφή αρχίζει μετά πάροδο έξι (6) μηνών από τη χρονολογία υποβολής της αίτησης. Υποβολή δεύτερης αίτησης δεν διακόπτει εκ νέου την παραγραφή. Γ. …».

Από τη διάταξη αυτή προκύπτει ότι με την υποβολή αίτησης προς την αρμόδια αρχή πληρωμής της μη καταβεβλημένης παροχής διακόπτεται η παραγραφή της αξίωσης του συνταξιούχου έως την έκδοση απόφασης επί της αιτήσεως, εκτός αν η αίτηση δεν απαντηθεί, οπότε, στην περίπτωση αυτή, η παραγραφή διακόπτεται για έξι μήνες.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι με την υποβολή αίτησης, η οποία κατά πάσα πιθανότητα θα απορριφθεί από την αρμόδια αρχή πληρωμών, ενόψει και των πρόσφατων δηλώσεων του Υπουργού Οικονομικών, ο συνταξιούχος απλώς «κερδίζει» έξι μήνες παράτασης, διακόπτοντας την παραγραφή των αξιώσεών του για το χρόνο αυτό. Τούτο έχει σημασία για όσους δεν επιθυμούν να ασκήσουν την αγωγή τους εντός της τρέχουσας χρονιάς, αλλά σκοπεύουν να κάνουν αυτό τους πρώτους μήνες του 2019. Αυτό διότι όσοι συνταξιούχοι σκοπεύουν να ασκήσουν αγωγή εντός του 2018 διεκδικώντας δώρα και επιδόματα, μπορούν να ζητήσουν να τους καταβληθούν οι παροχές από το 2016 και μετά. Μετά την 31.12.2018 θα έχει παρέλθει η διετία από το τέλος του οικονομικού έτους εντός του οποίου γεννήθηκαν αυτές οι παροχές.

Συμπέρασμα: Ο κάθε συνταξιούχος θα πρέπει πρωτίστως να αποφασίσει αν επιθυμεί να διεκδικήσει δικαστικώς τις παροχές που του περικόπηκαν τα τελευταία χρόνια (καθώς μόνο με την υποβολή της αιτήσεως δεν θα του επιστραφούν). Αν αποφασίσει ότι θα κινηθεί δικαστικά, εν συνεχεία θα πρέπει να αποφασίσει πότε θα ασκήσει τη σχετική αγωγή. Αν επιθυμεί η αγωγή να ασκηθεί εντός του 2018 τότε δεν χρειάζεται να υποβάλει την οποιαδήποτε αίτηση στο ταμείο του. Αν, όμως, αποφασίσει ότι θα ασκήσει την αγωγή τους πρώτους μήνες του 2019 τότε και μόνο θα πρέπει να υποβάλει στο ταμείο του την αίτηση για επιστροφή των χρημάτων που του περικόπηκαν και τούτο προκείμενου να διακόψει την παραγραφή για τα ποσά που δικαιούται για το έτος 2016. Σε κάθε περίπτωση η διακοπή της παραγραφής ισχύει για 6 μήνες, επομένως θα πρέπει η σχετική αγωγή να ασκηθεί εντός 6 μηνών από την ημέρα υποβολής της αιτήσεως στο ταμείο.

 

* Δικηγορικό Γραφείο «Λάμπρος Σ. Ντουματσάς & Συνεργάτες», Πανεπιστημίου 42, 106 79 Αθήνα, Τηλ. 210 3631640, 3641468

Διαβάστε όλο το άρθρο

ΕΛΛΑΔΑ

O υπουργός Υγείας στήνει κυνήγι μαγισσών κατά των ιδιωτών ιατρών

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

ΕΣΥ: Αντί προσλήψεων, ο Γεωργιάδης πουλά κοινωνικό αυτοματισμό

ΜέΡΑ25 | Γραφείο Τύπου

Όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων 15 ετών, μέσω πράξεων και παραλείψεων, απαξιώνουν συνειδητά το Εθνικό Σύστημα Υγείας, μετατρέποντας το δικαίωμα στην υγεία, σε εμπόρευμα – προνόμιο για τους πλούσιους.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Μητρώου Ανθρώπινου Δυναμικού του Ελληνικού Δημοσίου, το πλήθος των μόνιμων υπαλλήλων του υπουργείου Υγείας, η πλειονότητα των οποίων αποτελείται από υγειονομικούς, έχει μειωθεί κατά 25,03% μέσα σε 11 χρόνια.

Πιο συγκεκριμένα, τον Δεκέμβριο του 2012 το υπουργείο Υγείας είχε 94.164 άτομα μόνιμο προσωπικό, ενώ τον Δεκέμβριο του 2023 έχει 70.582, δηλαδή 23.582 λιγότερες μόνιμες θέσεις εργασίας. Μόνο το 2023, οι συνταξιοδοτήσεις υγειονομικών ανήλθαν σε 3.381, ενώ προσλήφθηκαν μόλις 1.063 εργαζόμενοι.

Ταυτόχρονα, οι μισοί και παραπάνω απόφοιτοι των ιατρικών μας σχολών, ξενιτεύονται με το που παίρνουν πτυχίο. Ο λόγος; Οι πενιχρές απολαβές. Στη Ρουμανία ο μέσος μισθός ενός γιατρού είναι 2,5 φορές πάνω, στη Μάλτα τρεις και στη Γερμανία τέσσερις φορές πάνω από ότι στην Ελλάδα.

Μέσα σε αυτό το καθεστώς διάλυσης του ΕΣΥ προς όφελος των ιδιωτών της CVC, ο αδιευκρίνιστος υπουργός υγείας Γεωργιάδης, στήνει, με τη βοήθεια των ΜΜΕ, ένα αισχρό κυνήγι μαγισσών, έναν αισχρό κοινωνικό αυτοματισμό κατά των ιδιωτών γιατρών. Ούτε λίγο, ούτε πολύ, αυτός ο απίθανος υπηρέτης των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων, ρίχνει την ευθύνη για την κατάσταση στα νοσοκομεία στους ιδιώτες γιατρούς! Ενώ δηλαδή συνειδητά αυτός και η κυβέρνησή του υπονομεύουν το ΕΣΥ, δεν προσλαμβάνουν, εξαντλούν το προσωπικό με εξουθενωτικά ωράρια, απαξιώνουν την υλικοτεχνική υποδομή του ΕΣΥ, σε συνεργασία με τα ΜΜΕ των αφεντικών τους, βρήκαν αποδιοπομπαίο τράγο να ρίξουν το ανάθεμα!

Εμείς λέμε το αυτονόητο: το ΕΣΥ χρειάζεται άμεσα χιλιάδες προσλήψεις μόνιμου υγειονομικού προσωπικού με αξιοπρεπείς απολαβές και βιώσιμο ωράριο. Σα να τους ακούμε, είτε το αργυρώνητο πολιτικό προσωπικό, είτε οι διάφοροι Πορτοσάλτηδες θα βγούν να φωνάξουν: Δεν υπάρχει λεφτόδεντρο! Κι όμως, για να δοθούν δισεκατομμύρια επί δισεκατομμυρίων στους ολιγαρχες της ενέργειας, στους εθνικούς εργολάβους και φυσικά σε νατοϊκούς εξοπλισμούς, υπάρχει και παραυπάρχει το λεφτόδεντρο. Μόνο για το Εθνικό Σύστημα Υγείας δεν υπάρχει, μόνο για ό,τι είναι υπέρ των πολλών δεν υπάρχει.

Διαβάστε όλο το άρθρο

ΕΛΛΑΔΑ

Πολιτική Ασυμμετρία

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

«Γιατί πάντα το μέτρο νικά,

φτάνει μόνο  τ΄ όνομά του να πεις

κι αν το κάμεις κυβερνήτη στα έργα σου,

τότε ωφέλειες θα βρεις μοναχά.

Πράξεις πάνω απ΄ το μέτρο

ποτέ στους ανθρώπους δε φέρνουν καλό,

πιο τρανές συμφορές σ΄ ένα σπίτι σωρεύουν,

αν θυμός θεϊκός το χτυπήσει»

(«Μήδεια», στιχ. 125-130).

Η έννοια του «Μέτρου» στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία ήταν κυρίαρχη και διαπότιζε κάθε πτυχή της ατομικής ζωής αλλά και της κοινωνικής συμπεριφοράς των πολιτών. Οι μαθηματικές αναλογίες, οι αρχιτεκτονικοί σχεδιασμοί, τα έργα τέχνης ακόμη και πολεοδομικές επιλογές εμπεριείχαν τους βασικούς κανόνες του μέτρου.

Συναφής και παράγωγη ταυτόχρονα με την έννοια του μέτρου είναι και η έννοια της «Συμμετρίας» που υποδηλώνει ή και παραπέμπει άμεσα σε μία κατάσταση όπου κυριαρχεί η ισορροπία, η αντιστοιχία και ίσως η ισοτιμία μεταξύ δύο ή περισσοτέρων στοιχείων υλικών ή πνευματικών.

Στην αντίπερα όχθη η «Ασυμμετρία» φανερώνει μία κατάσταση από την οποία απουσιάζει η ισορροπία, η ισοτιμία και ο αρμονικός ισοσκελισμός μεταξύ δύο ή περισσοτέρων στοιχείων (υλικών, πνευματικών). Η «ασυμμετρία» νοηματικά εμπεριέχει και το στοιχείο της αναντιστοιχίας και της δυσαναλογίας.

Η «ασυμμετρία» ως φαινόμενο απαντάται και στη φύση και τότε μιλάμε για την «Εντροπία» που δηλώνει το «βαθμό αταξίας» σε ένα φυσικό σύστημα. Βέβαια η φύση λειτουργεί σύμφωνα με τους κοσμικούς νόμους της Συμμετρίας χωρίς ωστόσο να αποκλείει παντελώς και έναν ελάχιστο βαθμό Ασυμμετρίας.

Μπορεί ο μικρός βαθμός «Ασυμμετρίας» να μην δημιουργεί προβλήματα στη λειτουργία του σύμπαντος, αλλά δεν μπορούμε να εφησυχάζουμε ως πολιτικό σύστημα όταν η ασυμμετρία λαμβάνει πολιτικά χαρακτηριστικά και τείνει να λαμβάνεται ως “πολιτική κανονικότητα” της Δημοκρατίας μας.

Ο όρος της «Πολιτικής Ασυμμετρίας» δεσπόζει τα τελευταία χρόνια στην πολιτική ζωή του τόπου μας και ιδιαίτερα μετά τις δύο εκλογικές αναμετρήσεις του 2023 και τις ΕυρωΕκλογές του 2024.

Η «Πολιτική Ασυμμετρία» ανιχνεύεται σε διάφορα επίπεδα και περιγράφει την “δυσαναλογία μεταξύ των κοινωνικών απαιτήσεων και των επεξεργασμένων / αποδεκτών πολιτικών λύσεων που προσφέρονται διαχρονικά”

Με άλλα λόγια παρατηρείται το φαινόμενο των “μειωμένων προσδοκιών” από μέρους του κοινωνικού σώματος στο βαθμό που το πολιτικό σύστημα και η πολιτική διακυβέρνηση δεν ανταποκρίνονται στην επιθυμία των πολιτών για δομικές μεταρρυθμίσεις και αλλαγές. Σε αυτό ακριβώς το σημείο, δηλαδή, ανάμεσα στις απαιτήσεις του κοινωνικού σώματος και στην αδυναμία ή απροθυμία του πολιτικού συστήματος να ανταποκριθεί θετικά σε αυτές (απαιτήσεις) εμφανίζεται και επωάζεται η «Πολιτική Ασυμμετρία».

Επί το λαϊκότερον η «Πολιτική Ασυμμετρία» πηγάζει από τη μεγάλη δυσαναλογία ισχύος (εκλογικής…) μεταξύ του κυβερνώντος κόμματος (ΝΔ) και των δύο άλλων κύριων πολιτικών κομμάτων της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ). Κι αυτό επιβεβαιώνεται και μαθηματικά αφού το άθροισμα της δύναμης των δύο κομμάτων της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ +ΠΑΣΟΚ) ισούται ή υπολείπεται της εκλογικής δύναμης του κυβερνώντος κόμματος (ΝΔ).

Πάνω σε αυτό το επίπεδο της Πολιτικής Ασυμμετρίας “ανθοφορεί” και η απογοήτευση των πολιτών στο βαθμό που την αδυναμία, την απροθυμία ή και την ανικανότητα της κυβέρνησης αδυνατεί να την αντισταθμίσει η αντιπολίτευση (μείζων και ελάσσων). Πολλοί, δε, μιλούν για την εικόνα της αντιπολίτευσης που δεν εμπνέει και δεν πείθει και δείχνει να είναι το «μαύρο κουτί» της δημοκρατίας μας και του πολιτικού μας συστήματος γενικότερα.

Η αδυναμία αυτή της αντιπολίτευσης να ελέγχει αποτελεσματικά την κυβέρνηση και να διατυπώνει με πειστικό τρόπο εναλλακτική πρόταση διακυβέρνησης συνιστά το μείζον πρόβλημα της δημοκρατίας μας. Κι αυτό γιατί η δημοκρατία και το πολιτικό μας σύστημα χρειάζεται και τα θεσμικά αντίβαρα απέναντι στην εξουσία της κυβέρνησης και στην κακή ή και αλαζονική άσκηση αυτής.

Η σημερινή, δηλαδή, αντιπολίτευση (μείζων και ελάσσων) δεν φαίνεται να ανταποκρίνεται σωστά και πειστικά στο ρόλο του “θεσμικού αντίβαρου”. Κυρίαρχη είναι η εικόνα-πεποίθηση του εκλογικού σώματος πως οι σημερινοί παίκτες – πρωταγωνιστές – αρχηγοί της αντιπολίτευσης αδυνατούν να μεταβάλουν-ανατρέψουν τους κομματικούς συσχετισμούς με αποτέλεσμα να παγιώνεται η απόλυτη πολιτική δεσποτεία του κυβερνητικού κόμματος.

Αυτή, όμως, η «Πoλιτική Ασυμμετρία» συνιστά ένα επικίνδυνο ή και καταστροφικό πλήγμα στο “μαλακό υπογάστριο” της Δημοκρατίας αλλά και στο πολιτικό μας σύστημα. Κι αυτό γιατί η χαμένη πολιτική ισορροπία αυξάνει τα φαινόμενα αλαζονείας της κυβέρνησης αφού εκλείπει ο φόβος και η απειλή εναλλαγής της εξουσίας που συνήθως λειτουργούν αποτρεπτικά σε φαινόμενα αυταρχισμού και κατάχρησης της εξουσίας.

Να, λοιπόν, που φθάσαμε να αναπολούμε το παλιό δικομματικό σύστημα με όλα τα αρνητικά του που κάποτε το αναθεματίζαμε ως το τρωκτικό της δημοκρατίας μας. Η δημοκρατία για να λειτουργεί υγιώς χρειάζεται και τα σχετικά θεσμικά αντίβαρα (με κυρίαρχο αυτό της αντιπολίτευσης και όχι μόνον…), τα γνωστά και ως checks and balances.

Τα εκλογικά αποτελέσματα των διπλών εκλογών του 2023 και των φετινών Ευρω-Εκλογών συνειρμικά μας παραπέμπουν στο μακρινό 1977, όπου η ΝΔ με ποσοστό 41,8% απείχε πολύ από το ΠΑΣΟΚ του 25,4% και της ΕΔΗΚ του 12%. Ωστόσο υπάρχει μία δομική και πολιτική διαφορά στον δικομματισμό και στην πολιτική ασυμμετρία του 1977. Τότε το ΠΑΣΟΚ με ορμή και πάθος απορροφώντας τις δυνάμεις της ΕΔΗΚ φάνταζε ως η επόμενη κυβέρνηση με το σαγηνευτικό σύνθημα «Αλλαγή».

Μία άλλη παράμετρος της σημερινής πολιτικής ασυμμετρίας είναι και το μοναδικό γεγονός στα εκλογικά και πολιτικά χρονικά το κυβερνών κόμμα να αυξάνει τη δύναμή (εκλογές 2023) του με παράλληλη μείωση των ποσοστών της αξιωματικής αντιπολίτευσης ή την φθορά του στις ΕυρωΕκλογές του 2024 να μην μπορεί η αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) να την κεφαλαιοποιήσει (μείωση ποσοστών του ΣΥΡΙΖΑ, μικρή και ακίνδυνη για τη ΝΔ άνοδο του ΠΑΣΟΚ)

Τα εκλογικά αποτελέσματα των ΕυρωΕκλογών επιβεβαίωσαν και επικύρωσαν την Πολιτική Ασυμμετρία που χαρακτηρίζει το πολιτικό μας σύστημα από τις διπλές εκλογές του 2023. Φαίνεται πως το κομματικό μας σύστημα και η Δημοκρατία μας έχασαν τα ζύγια τους και μας κληροδοτούν μία εκκρεμότητα για τον εναπομείναντα πολιτικό χρόνο μέχρι τις επόμενες εκλογές (2027;).

Στην προοπτική μιας τρίτης κυβερνητικής θητείας της ΝΔ πολλοί είναι αυτοί που προτρέπουν την αντιπολίτευση (μείζων και ελλάσων) να αλλάξει συμπεριφορά και τακτική και να δράσει με λειτουργικό και προγραμματικό τρόπο. Μία αντιπολίτευση, δηλαδή, που θα κρίνει αυστηρά, θα ελέγχει αποτελεσματικά την κυβέρνηση, θα αντιπροτείνει τη δική της εναλλακτική κυβερνητική πρόταση, αλλά και θα συναινεί εποικοδομητικά όπου πρέπει.

Διαφορετικά, όπως φαίνεται και από τα πρόσφατα εκλογικά αποτελέσματα, θα ζήσουμε ως πολιτικό σύστημα μία βίαιη μετατόπιση των τεκτονικών πλακών της πολιτικής και της δημοκρατίας που θα συντηρεί όχι μόνον τις πολιτικές παθογένειες της «Πολιτικής Ασυμμετρίας» αλλά ενδεχομένως θα ευνοήσει και κάποιους πολιτικούς θύλακες της «αντισυστημικότητας».

Η άνοδος των ποσοστών της ακροδεξιάς τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα (με τις δικές της ιδιαιτερότητες: πατριωτική, θρησκευτιική…) αυξάνει τον κίνδυνο γιγάντωσης της αντισυστημικότητας με όποια χαρακτηριστικά κι αν αυτή λαμβάνει. Ενδιαφέρον στοιχείο των εκλογικών αποτελεσμάτων των ΕυρωΕκλογών είναι και υποχώρηση των ποσοστών της αριστεράς παρόλη την σταθερότητα του ΚΚΕ.
Επειδή, λοιπόν, η Φύση και η Πολιτική απεχθάνονται το κενό και επειδή η «Συμμετρία» συνιστά το δομικό στοιχείο της Δημοκρατίας είναι ανάγκη να ξαναβρούμε ως κοινωνία και πολιτικό σύστημα τα παλιά και άκρως αποτελεσματικά «Θεσμικά αντίβαρα». Κι αυτό γιατί το μέτρο των αρχαίων Αθηναίων, ο Οστρακισμός, που λειτουργούσε αποτρεπτικά στην αλαζονική ή τυραννική συμπεριφορά κάποιου, δεν συνάδει με την σύγχρονη αντίληψη περί δημοκρατίας.

Διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος, και ας μην φανεί αυτό ως κινδυνολογία, η «πολιτική ασυμμετρία» να πυροδοτήσει κι άλλες ασυμμετρίες στην κοινωνική μας συμπεριφορά με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία και την ηθική του πολιτισμού μας.
Το «Ασύμμετρον» συνιστά την χέουσα πληγή της Δημοκρατίας μας…

*ΠΗΓΗ: Blog “ΙΔΕΟπολις”

του Ηλία Γιαννακόπουλου, Φιλόλογου

Διαβάστε όλο το άρθρο

ΕΛΛΑΔΑ

Η κανονικότητα: Χρέος 405 δισεκ, 780.000 εταιρίες και 2 εκατ. νοικοκυριά εκτός δανεισμού

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

  • Με 405 δισεκ. χρέος,
  • NPEs που συνεχίζουν να απασχολούν την κοινωνία πάνω από 50 δισεκ.
  • υποχρεώσεις σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία 148 δισεκ. ευρώ…

Η νέα κανονικότητα είναι τόσο τοξική και αδύναμη που απλά δεν είναι κανονικότητα.

Η νέα τοξική κανονικότητα σε αριθμούς – Χρέος σε ιστορικά υψηλά 405 δισ – 780.000 εταιρίες εκτός δανεισμού, στάσιμα δάνεια

Είναι προφανές ότι με 405 δισεκ. χρέος, NPEs που συνεχίζουν να απασχολούν την κοινωνία πάνω από 50 δισεκ. υποχρεώσεις σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία 148 δισεκ. ευρώ… η νέα κανονικότητα είναι τόσο τοξική και αδύναμη που απλά δεν είναι κανονικότητα
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ζούμε μια νέα κανονικότητα, ότι ναι μεν υπάρχουν παθογένειες αλλά η κανονικότητα έχει αποκατασταθεί σε μεγάλο βαθμό…
Ποια είναι η νέα κανονικότητα το 2024 στην Ελλάδα;
Τα στοιχεία που παραθέτουμε δεν είναι ενθαρρυντικά και η νέα κανονικότητα είναι μια σαθρή νέα πραγματικότητα…Η νέα ελληνική κανονικότητα


Ελληνικό χρέος 405 δισεκ. ευρώΈχουμε πολλές φορές αναφερθεί στο γεγονός ότι υπάρχει εμφανέστατη αδυναμία να μειωθεί το ελληνικό δημόσιο χρέος σε απόλυτους αριθμούς.
Έφθασε στο ιστορικό υψηλό των 406 δισεκ. και υποχώρησε στα 405 δισεκ.
Προφανώς και συμπεριλαμβάνουμε τον ενδοκυβερνητικό δανεισμό με τα repos αφού έχουν φθάσει στα 52 δισεκ. ευρώ.
Η Ελλάδα συνεχίζει να διαθέτει την χειρότερη σχέση χρέους προς ΑΕΠ σε όλη την ευρωζώνη.

Ελληνικό χρηματιστήριο στις 1.500 μονάδες

Η νέα κανονικότητα επέτρεψε την κερδοσκοπία και έδωσε λαβή σε ορισμένους – ειδικά ξένους – να αγοράσουν φθηνά την Ελλάδα.
Το ελληνικό χρηματιστήριο αποδεικνύει ότι η Ελλάδα είναι κερδοσκοπίσημη όχι στρατηγικά επενδύσιμη… παραμένουμε μια αγορά της κερδοσκοπίας.
Το ελληνικό χρηματιστήριο από τις 900 μονάδες στις 1.500 μονάδες έδωσε μεγάλα κέρδη αλλά τα απόλαυσαν ελάχιστοι. Στην Ελλάδα όχι πάνω από 60.000 σε σύνολο 10.000.000…

Θα θυμίσουμε ότι ιδιωτικοποιήθηκαν οι ελληνικές τράπεζες με ζημιά για το ελληνικό δημόσιο 42 δισεκ. ευρώ… πουλήθηκαν οι ελληνικές τράπεζες με γνώμονα να κερδίσουν οι ξένοι επενδυτές όχι να μετριάσει την ζημιά το ελληνικό δημόσιο.

780.000 εταιρίες σε σύνολο 840.000 εταιριών δεν είναι επιλέξιμες για δανεισμό

Όταν 2.000.000 έλληνες δεν μπορούν να δανειστούν γιατί είναι στον Τειρεσία και όταν 780.000 εταιρίες σε σύνολο 840.000 εταιριών δεν είναι επιλέξιμες για δανεισμό… αυτό δεν μπορεί να λέγεται κανονικότητα αλλά παραπληγικό σαλιγκάρι.

Οι καταθέσεις 190 δισ και των ιδιωτών 144 δισ – Η παραοικονομία 44 δισεκ.

Όταν ήρθε η ΝΔ στην εξουσία το 2019 παρέλαβε καταθέσεις ιδιωτών περίπου 139 με 140 δισεκ. και μέσα σε 5 χρόνια αυξήθηκαν στα 190 δισεκ. αύξηση 50 δισεκ. ευρώ.

Αυτή είναι μεν σημαντική αύξηση αλλά σημαντικό μέρος της θα πρέπει να αποδοθεί στην παραοικονομία που υπολογίζεται σε 44 δισεκ. Δηλαδή έχουμε μια οικονομία που αντέχει λόγω της παραοικονομίας…

Στάσιμα τραπεζικά δάνεια

Η απόδειξη ότι η οικονομία δεν είναι επενδύσιμη είναι η συμπεριφορά των δανείων.
Επενδύσιμη οικονομία σημαίνει ότι όλες οι δυνάμεις της χώρας από τις επιχειρήσεις έως τα νοικοκυριά μπορούν να συμμετάσχουν στην ανάπτυξη. Δυστυχώς όμως ένας δείκτης έρχεται να κλονίσει το αφήγημα.
Τα δάνεια των τραπεζών εδώ και 3 χρόνια είναι στάσιμα στα 117 δισεκ. ευρώ.
Οι τράπεζες λένε δεν υπάρχει ζήτηση για δάνεια, αυτή είναι η μισή αλήθεια η άλλη μισή είναι ότι 2.000.000 νοικοκυριά είναι στον Τειρεσία και 780.000 εταιρίες δεν είναι επιλέξιμες για δανεισμό.Πόσο κανονική είναι η κανονικότητα ή καλύτερα πόσο αντικανονική είναι η νέα κανονικότητα της Ελλάδος;

Είναι προφανές ότι με 405 δισεκ. χρέος, NPEs που συνεχίζουν να απασχολούν την κοινωνία πάνω από 50 δισεκ. υποχρεώσεις σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία 148 δισεκ. ευρώ… η νέα κανονικότητα είναι τόσο τοξική και αδύναμη που απλά δεν είναι κανονικότητα.

www.bankingnews.gr

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Πολιτιστικά1 μήνα πριν

Ο Κωνσταντίνος Αργυρός στη Δράμα την Τετάρτη 3 Ιουλίου στις 21:00

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Η Ελένη Βιτάλη στις 11 Μαΐου στην Κεντρική Πλατεία Δράμας

ΑΘΛΗΤΙΚΑ1 εβδομάδα πριν

Σε περίοπτη θέση στο Δημαρχείο Δράμας και στην καρδιά μας η “Άννα Κορακάκη”

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 μήνες πριν

Ανακοίνωση του Γυμναστικού Συλλόγου ΔΟΞΑ ΔΡΑΜΑΣ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Η υπουργός Πολιτισμού κ. Μενδώνη “έδιωξε” τις αντιπολιτεύσεις του Δήμου Δράμας

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 εβδομάδες πριν

Η Αναστασία Τόλιου υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων της Δόξας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Φωτιά στο Πανόραμα Δράμας – Επιχειρούν και εναέρια μέσα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Απολογισμός των πρώτων 100 ημερών της θητείας του Δημάρχου Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Η Καλίσσα Αποστολίδου επικεφαλής της Raycap

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα στη Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Άντρη Παράσχου: Η δραμινή επιλογή στο ευρωψηφοδέλτιο της ΝΔ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Κέντρο Ερμηνείας Οίνου και Αποσταγμάτων

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Φωτιά σε δασική έκταση στην περιοχή Σίτνα στη Δράμα – Επιχειρούν και τρία ελικόπτερα

Πολιτιστικά2 μήνες πριν

Η Δραμινή καλλιτέχνης Σάσα Παπαλάμπρου παρουσιάζει τη νέα της δουλειά “Σασπένς”

Εκπαιδευτικά2 μήνες πριν

Εγγραφή στην Επαγγελματική Σχολή Δράμας της ΔΥΠΑ

ΑΘΛΗΤΙΚΑ1 ημέρα πριν

Ο ΠΑΟΠ Νέας Αμισού στη Γ’ Εθνική κατηγορία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 ημέρα πριν

Διανομή διατακτικών σε ευάλωτες οικογένειες

Πολιτιστικά1 ημέρα πριν

Ο «Κατά φαντασίαν ασθενής» του Μολιέρου στο Αρχαίο θέατρο Φιλίππων

Χρηστικά1 ημέρα πριν

Ώρα για παραλία!

Χρηστικά1 ημέρα πριν

Ονειρεμένα παπούτσια σε… αμέτρητες προτάσεις!

Χρηστικά1 ημέρα πριν

Βρείτε τα πάντα για την παραλία!

Χρηστικά1 ημέρα πριν

Για γατίσια και σκυλίσια γεύματα… πλήρους νοστιμιάς!

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

Να ελεγχθούν όσοι ευθύνονται για τα λάθη και τις επιχειρησιακές αστοχίες

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

ΤΕ Δράμας του ΚΚΕ για τη φωτιά στο Φαλακρό

Πολιτιστικά4 ημέρες πριν

«Ικέτιδες» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία της Μαριάννας Καλμπάρη

ΚΟΣΜΟΣ5 ημέρες πριν

Οι δημοκρατικοί καταστρέφουν τη Δημοκρατία κυνηγώντας την εξουσία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

Kαταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια με τη φωτιά στο Φαλακρό

ΑΘΛΗΤΙΚΑ1 εβδομάδα πριν

Δόξα Δράμας: Σύννεφα και ”σκιές” πάνω από το ακίνητο του ΓΣ!

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού συναντήθηκε με την Υφυπουργό Τουρισμού

Χρηστικά1 εβδομάδα πριν

Αποκλειστικά για γυναίκες με άποψη!

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών