Connect with us

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Πρόσφυγας ή μετανάστης; Άρθρο του Γιώργου Τσακίρη

Published

on

Σε πρόσφατη δημοσίευσή μου σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, έθεσα τον εξής προβληματισμό. «Με ποιον θεσμικά ή νομικά ορθό τρόπο μπορεί να ισχύει η σύγκριση μεταξύ των προσφύγων, προγόνων αρκετών από εμάς που, έχοντας την Ελλάδα ως χώρα προορισμού, έφτασαν τελικά εδώ για να γλυτώσουν τις ζωές τους από τις ορδές του Κεμάλ ή των υποχρεωτικά ανταλλάξιμων του ΄23, με τους πρόσφυγες που, εγκαταλείποντας εμπόλεμες ή όχι χώρες, φτάνουν -αισίως- στην Τουρκία, η οποία σαφώς και θεωρείται ασφαλής χώρα, με μία εύρωστη οικονομία, αλλά… δεν παραμένουν εκεί και συνεχίζουν να μετακινούνται προς άλλους προορισμούς;»

Σημειώνω πως σχετικά πρόσφατα (Αύγουστος 2019), με αφορμή περίπτωση Σύρου πρόσφυγα που συνελήφθη στη Γερμανία, δικαστήριο στο Μόναχο με απόφασή, του δεν επιτρέπει την επαναπροώθησή του στην Ελλάδα, υπό τον φόβο ότι θα επιστρέψει στην Τουρκία. Το δικαστήριο στην απόφασή του, θεωρεί πως η Τουρκία δεν αποτελεί ασφαλή χώρα για τους πρόσφυγες, λόγω του ότι δεν εφαρμόζει επαρκώς τη συνθήκη της Γενεύης για τους πρόσφυγες (θα δούμε γιατί παρακάτω), κάτι που ουσιαστικά «βάζει φωτιά» στη συμφωνία Ε.Ε.-Τουρκίας του 2016.

Παράλληλα, έχει ενδιαφέρον να σημειωθεί πως σε φυλλάδιο που κυκλοφόρησε η αντιπροσωπεία του Ύπατου Αρμοστή του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, με τον τίτλο «Πρόσφυγας ή Μετανάστης, η επιλογή των λέξεων έχει σημασία», ενώ τις 9 από τις 10 ερωταπαντήσεις που θέτει, φροντίζει να τις τεκμηριώσει και νομικά, καταλήγει στο 10ο ερώτημα το οποίο είναι «Τι γίνεται με τους πρόσφυγες που εγκαταλείπουν τη μία χώρα υποδοχής και εισέρχονται σε άλλη; Στην περίπτωση που συνεχίζουν το ταξίδι τους από την πρώτη χώρα όπου διέμεναν δεν περιγράφονται καλύτερα ως «μετανάστες;» για να απαντήσει με το εντελώς αυθαίρετο (κατά τη γνώμη μου) νομικό συμπέρασμα πως «Ένας πρόσφυγας δεν παύει να είναι πρόσφυγας ή δεν γίνεται «μετανάστης» απλώς και μόνο επειδή αφήνει μία χώρα υποδοχής για να ταξιδεύσει σε άλλη…  Το άτομο που πληροί τα κριτήρια για το καθεστώς του πρόσφυγα παραμένει πρόσφυγας, ανεξάρτητα από τη συγκεκριμένη διαδρομή και τα διάφορα στάδια του ταξιδιού αναζήτησης προστασίας ή ευκαιριών για να ξαναχτίσει τη ζωή του/της». Μία τέτοια απάντηση όμως, εκτός του ότι δε στηρίζεται σε κανένα απολύτως νομικό έρεισμα, εάν υιοθετηθεί ως έχει, τότε, με βάση και τον ορισμό που δίνει η Σύμβαση της Γενεύης για τους πρόσφυγες (δικαιολογημένου φόβου διώξεως λόγω φυλής, θρησκείας, εθνικότητος, κοινωνικής τάξεως ή πολιτικών πεποιθήσεων (και) ευρίσκεται εκτός της χώρας της οποίας έχει την υπηκοότητα …. κλπ), θα πρέπει (πχ) να προκαλέσει αυτόματα την κατάργηση του όρου «μετανάστης», καθώς οι πάντες που απλά μεταναστεύουν για οποιοδήποτε λόγο, θα μπορούν να επικαλεστούν πως φοβούνται την δίωξή τους στη χώρα καταγωγής τους, λόγω (πχ) της κοινωνικής τους τάξης ή των πολιτικών τους πεποιθήσεων, και να ζητήσουν… άσυλο σε οποιαδήποτε χώρα της αρεσκείας τους!

Το παράδειγμα-επιχείρημα που έφερε διαδικτυακός φίλος στη συζήτηση που αναπτύχθηκε «κάτω» από την αρχική δημοσίευση στο κοινωνικό δίκτυο, πως ένα μέρος του προσφυγικού ελληνισμού του 1922, είχε καταφύγει στη Συρία, αν και αρκετά καλό, «πάσχει» κατά τη γνώμη μου σε ένα -κυρίως- σημείο. Προσέχοντας (θέλω να πιστεύω) καλά το πώς διατυπώνω τις σκέψεις μου, γράφω στο αρχικό δημοσίευμα «με ποιο θεσμικά ή νομικά ορθό τρόπο…». Πού λοιπόν εντοπίζω το λάθος του επιχειρήματος. Αφού σημειώσω πως (όπως αναφέρει και ο Β. Αγτζίδης σε άρθρο του), στα εδάφη αυτά «είχαν καταλήξει διάφορα κύματα Ελλήνων και Αρμενίων που είχαν υποστεί τις εθνικές εκκαθαρίσεις από τους νεότουρκους την περίοδο 1914-1918. Αλλά και στη συνέχεια, κατά την κεμαλική εποχή (1919-1923)», θα πρέπει να πούμε πως οι εκτοπισμένοι και διωκόμενοι από τις εστίες τους Έλληνες, ουσιαστικά αλλά και τυπικά, δεν έφτασαν ποτέ στη Συρία, απλά διότι… το 1922 δεν υπήρχε Συρία. Τα εδάφη στα οποία προσωρινά (οι περισσότεροι) ή μόνιμα εγκαταστάθηκαν, ήταν μέρος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, τα οποία (κατ’ αρχήν) με τη μυστική Συμφωνία Σάϊκς-Πικό το 1916, είχαν περάσει, άλλα υπό βρετανικό και άλλα υπό γαλλικό έλεγχο, και μετά τη Συνθήκη των Σεβρών το 1920, πέρασαν υπό την γαλλική εντολή, «λειτουργώντας» ουσιαστικά ως… προτεκτοράτα. Μόνο μετά το 1946 η Συρία απέκτησε την ανεξαρτησία της. Οι Έλληνες πρόσφυγες λοιπόν, μετακινήθηκαν μέσα στα όρια της, διαμελισμένης μετά τον Α΄ΠΠ, Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, περνώντας -τυπικά- τα «αδιόρατα σύνορα» μιας Συνθήκης (Σεβρών), για να βρεθούν σε ένα… γαλλικό προτεκτοράτο, το οποίο μάλιστα κάθε άλλο παρά μπορούσε να χαρακτηρισθεί (ακόμη και τότε) ως «ασφαλής χώρα». Ο ίδιος δε ο Β. Αγτζίδης σημειώνει στο άρθρο του πως «στην περιοχή κατοικούσε και μια μεγάλη ελληνορθόδοξη κοινότητα αραβόφωνων, απογόνων των Βυζαντινών». Σαφώς και όσοι βρέθηκαν εκεί, χρωστούν ευγνωμοσύνη για την ελεημοσύνη των ντόπιων κατοίκων και του Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως τους αναγνωρίσθηκαν οποιαδήποτε δικαιώματα, όπως αυτά -ορθά και δίκαια- τα γνωρίζουμε και τα εννοούμε σήμερα.

Κατά συνέπεια, οι Έλληνες πρόσφυγες του ’22 και των προηγουμένων ετών, είτε μετακινήθηκαν εξ΄ αρχής σε άλλο ανεξάρτητο κράτος (Ελλάδα), το οποίο είχε κάθε θεσμική και νομική δυνατότητα να τους προσφέρει υπηρεσίες ασύλου, όπως τουλάχιστον αυτές εννοούνταν και περιγράφονταν τότε από την Ύπατη Αρμοστεία για τους Πρόσφυγες της Κοινωνίας των Εθνών, η οποία -σημειωτέων- δημιουργήθηκε μόλις ένα χρόνο πριν (1921) και κυρίως για να επιβλέψει την επιστροφή στις εστίες τους των προσφύγων του Α΄ΠΠ, είτε μετακινήθηκαν εντός των ορίων της -τότε- Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, περνώντας τυπικά τα σύνορα ενός -μη ασφαλούς- προτεκτοράτου υπό την γαλλική εντολή, ευρισκόμενοι μάλιστα μεταξύ και μιας ελληνορθόδοξης κοινότητας αραβόφωνων, εάν αυτό παίζει κάποιο ρόλο.

Και αυτό, με φέρνει στο δεύτερο αντεπιχείρημά μου. Όπως σωστά αναφέρει ο διαδικτυακός μου φίλος, τα γεγονότα αυτά «έλαβαν χώρα» στις αρχές της δεκαετίας του ΄20 (και λίγο πριν). Όπως είναι γνωστό, μόλις το 1951 υπογράφηκε η Σύμβαση της Γενεύης για τα δικαιώματα των προσφύγων, η οποία και αναθεωρήθηκε-διευρύνθηκε με το Πρωτόκολλο του 1967 (Ν. Υόρκη). Τόσο στη Σύμβαση, όσο και στο Πρωτόκολλο, η Τουρκία φρόντισε να συμπεριλάβει την διευκρίνιση πως ως «πρόσφυγα», η ίδια εννοεί εκείνον που «επηρεάστηκε» από «τα γεγονότα που συνέβησαν στην Ευρώπη πριν την 1η Ιανουαρίου του 1951». Κατά συνέπεια, μέχρι και σήμερα, όσοι βρίσκονται στο έδαφος της Τουρκίας, για την ίδια -νομικά- δεν αποτελούν πρόσφυγες. Τουλάχιστον τέτοιους στους οποίους να μπορούν να αναγνωριστούν τα δικαιώματα που προβλέπει η Σύμβαση της Γενεύης και η αναθεώρησής της. Ως μέλος όμως του ΟΗΕ και έχοντας υπογράψει την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, υποχρεούται να προσφέρει κάθε δυνατή βοήθεια προς όσους βρίσκονται στο έδαφός της.

Κατά συνέπεια, οποιαδήποτε θεσμικά ή/και νομικά ορθή σύγκριση περί των μεταναστευτικών-προσφυγικών ροών, μπορεί να γίνει μόνο μετά την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (1948) και κυρίως μόνο μετά τη Σύμβαση της Γενεύης (1951) και της αναθεώρησής της (1967).

 

Καταλήγοντας, γνώμη μου είναι πως δεν μπορεί να υπάρξει σύγκριση μεταξύ των Ελλήνων προσφύγων του ’22 (και προγενέστερα) που κατέφυγαν στα εδάφη της σημερινής Συρίας (και αλλού), με όσους σήμερα φθάνουν στη χώρα μας, προερχόμενοι από άλλες ασφαλείς χώρες της περιοχής.

Αν αυτό μπορεί να γίνει για συναισθηματικούς λόγους, είναι μια άλλη συζήτηση που αφορά την υποχρέωσή μας, την υποχρέωση κάθε δημοκρατικού πολίτη, για ανθρωπιστικούς λόγους, να προσφέρει κάθε δυνατή βοήθεια αξιοπρεπούς διαβίωσης, σε κάθε άνθρωπο (ειδικά δε στα ανήλικα παιδιά) που, χωρίς δόλο, φτάνει «στην πόρτα του». Και μέχρι εκεί.

Όσον αφορά την πολιτική όμως, πολύ δε περισσότερο τη διεθνή, είμαι υποχρεωμένος να τονίσω πως δεν ασκείται, ούτε μπορεί ποτέ να ασκηθεί, με συναισθηματικούς όρους.

Τσακίρης Α. Γιώργος

Continue Reading
Comments

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Νεκρός 25χρονος σε τροχαίο στο δρόμο Σέρρες-Δράμα

Published

on

By

Τροχαίο δυστύχημα σημειώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες στο δρόμο Σέρρες-Δράμα.

Στις 3:40, όχημα το οποίο οδηγούσε 21χρονος και στο οποίο επέβαινε κι ένας 25χρονος, στο 25ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Σερρών – Δράμας, κοντά στο χωριό Γάζωρος, εξετράπη της πορείας του, προσέκρουσε σε μεταλλική κολόνα φωτισμού και ανετράπη.

Αποτέλεσμα ήταν ο θανάσιμος τραυματισμός του 25χρονου και ο τραυματισμός του 21χρονου.

Προανάκριση για τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος διενεργεί το Τμήμα Τροχαίας Σερρών.

Πηγή: thes.gr

Continue Reading

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Ο Δήμος Δράμας στη συνάντηση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας

Published

on

By

Ο Δήμος Δράμας στην 29η συνάντηση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και το Δίκτυο Υγείας των Περιφερειών (RHN) της Ευρώπης

Ο Δήμος Δράμας συμμετείχε με εκπρόσωπο την Αντιδήμαρχο Κοινωνικής Πολιτικής –Ισότητας των Φύλων και Δημόσιας Υγείας, Σοφία Τσακιρίδου στην 29η συνάντηση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και το Δίκτυο Υγείας των Περιφερειών(RHN) της Ευρώπης, που πραγματοποιήθηκε στην περιοχή Friuli Venezia Giulia στην Τεργέστη της Ιταλίας, από τις 27 έως τις 29 Νοεμβρίου

2024.

Η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε από 6 αιρετούς της τοπικής αυτοδιοίκησης Α και Β βαθμού που συνδέονται με την Δημόσια Υγεία και την Κοινωνική Πολιτική. Από τις Περιφέρειες, Δυτικής Ελλάδας, Αττικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με εκπρόσωπο της, τον Αλέξανδρο Παναγιωτίδη, θεματικό Αντιπεριφερειάρχη σε θέματα Κοινωνικής Πολιτικής της Π.Α.Μ.Θ , ενώ από τους Δήμους εκπρόσωπος ήταν η Αντιδήμαρχος Τσακιρίδου Σοφία.

Η Αντιδήμαρχος, συμμετείχε σε εργαστήρια καινοτομίας , επιτόπιες επισκέψεις και στρόγγυλα τραπέζια για τον ορισμό προτεραιοτήτων στο πλαίσιο των πολλαπλών κρίσεων και συνεχιζόμενων μεγάλων τάσεων που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της Ευρώπης.

Οι θεματικές ενότητες που αναπτύχθηκαν κυρίως ήταν: η υποστήριξη της υγείας και της ευημερίας των ηλικιωμένων πληθυσμών , Ψηφιακή Υγεία και τεχνητή νοημοσύνη, διασυνοριακή συνεργασία στον τομέα της Δημόσιας Υγείας και δημογραφικός μετασχηματισμός .

Για τον Δήμο της Δράμας και γενικότερα για την Περιφέρεια Α.Μ.Θ, η παρουσία της Αντιδημάρχου και του Αντιπεριφερειάρχη, αυτή η συνάντηση ήταν μια ανεκτίμητη ευκαιρία για ανταλλαγή καλών πρακτικών και αναλογισμού των μακροπρόθεσμων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η περιοχή μας ώστε να σχεδιαστούν αποτελεσματικές στρατηγικές αντιμετώπισης τους.

Continue Reading

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Διανομή προϊόντων από το Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου Δράμας

Published

on

By

Διανομή προϊόντων στους δικαιούχους του Καταστήματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης Δήμου Δράμας (Κοινωνικό Παντοπωλείο)

Στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος διανομών του Καταστήματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Κοινωνικό Παντοπωλείο) του Δήμου Δράμας από την Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου έως και την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2024 θα πραγματοποιηθεί  διανομή στις 478 οικογένειες – δικαιούχους του.

Τα είδη που θα διανεμηθούν στους δικαιούχους είναι τα εξής:

Εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο 5lt, ηλιέλαιο 5lt, ζάχαρη, αλάτι, αλεύρι, κριθαράκι, ρύζι, μακαρόνια, φακές, φασόλια, γάλα εβαπορέ, ντοματοχυμός, μέλι, χυμός πορτοκάλι, πραλίνα φουντουκιού, μαρμελάδα, φρυγανιές, άνθος αραβοσίτου, κονσέρβα ζαμπόν, κονσέρβα σαρδέλα και τραχανάς.

Επιπρόσθετα, οι δικαιούχοι θα παραλάβουν και την αντίστοιχη διατακτική αξίας 35€,70€ και 100€ ανάλογα με τη σύνθεση μελών του νοικοκυριού, προκειμένου να ενισχυθεί το εορταστικό τους τραπέζι με κρέας.

Παρακαλούνται οι δικαιούχοι να προσέρχονται με την προσωπική τους κάρτα και την ταυτότητα τους αυστηρά την ημέρα και ώρα που είναι καταγεγραμμένη στην προσωπική τους κάρτα.

Καλές γιορτές σε όλους και ευχόμαστε η νέα χρονιά να είναι πλούσια σε ευτυχία και φτωχότερη σε δυστυχία!

Continue Reading

Αναζήτηση στην Google

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

Παραίτηση 12 γιατρών του Νοσοκομείου Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Επίσκεψη Στέφανου Κασσελάκη στη Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Σεισμός 5,2 Ρίχτερ στη Χαλκιδική, αισθητός στη Δράμα, Θεσσαλονίκη και σε Αττική

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 μήνες ago

Α ΕΠΣ Δράμας 3η Αγωνιστική. Αποτελέσματα – Βαθμολογίες

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

Γιορτή Κάστανου την Κυριακή 13 Οκτωβρίου στις 12:00 στην Μικρόπολη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα ago

Μήνυμα του Δημάρχου Δράμας για την 28η Οκτωβρίου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

Έκθεση φωτογραφίας για το προβιομηχανικό και βιομηχανικό παρελθόν της ΑΜΘ

Εκπαιδευτικά3 μήνες ago

DRAMATEC – Το 1ο Φεστιβάλ Ρομποτικής στη Δράμα

Εκπαιδευτικά3 μήνες ago

Αδικαιολόγητη υποβάθμιση του Δημοτικού Σχολείου του Βώλακα

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 μήνες ago

Αήττητη στη σεζόν η Bianco Monte Δράμα με 4 νίκες και μια ισοπαλία

Χρηστικά2 μήνες ago

Γιατί να επιλέξεις το Live casino για τη διασκέδασή σου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες ago

Συνεχίζονται οι προετοιμασίες για τον 1ο Νυχτερινό Ημιμαραθώνιο Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες ago

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ εκλογών ΔΡΑΜΑΣ για Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ:

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες ago

Αναλγησία και αδιαφορία για τη Δράμα και το Νοσοκομείο μας από τον Περιφερειάρχη μας

Πολιτιστικά2 μήνες ago

Πρόσκληση συμμετοχής με δράσεις στο πρόγραμμα της Ονειρούπολης

Πολιτιστικά5 ώρες ago

Η πρώτη Κυριακή της Ονειρούπολης

Πολιτιστικά5 ώρες ago

Το πρώτο Σαββατοκύριακο της Ονειρούπολης 2024-2025

Πολιτιστικά5 ώρες ago

Ονειρούπολη: Η επίσημη έναρξη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 ημέρα ago

Νεκρός 25χρονος σε τροχαίο στο δρόμο Σέρρες-Δράμα

Εκλογές 20192 ημέρες ago

Γιάννης Σακαρίδης: Με διώχνουν. Φεστιβάλ Δράμας: Θα κάνουμε διαγωνισμό

Πολιτιστικά2 ημέρες ago

Μαγικές στιγμές στη δεύτερη μέρα της Ονειρούπολης

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες ago

Ο Δήμος Δράμας στη συνάντηση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας

Πολιτιστικά2 ημέρες ago

Θεατρικός μονόλογος “Προς Πατρίδα” της δραμινής συγγραφέα Καλλιόπης Εξάρχου

Πολιτιστικά3 ημέρες ago

Εγκαίνια Έκθεσης ζωγραφικής Γεωργίου Μυλωνά

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες ago

Η συνένωση των ΔΕΥΑ πλην εθελούσιας προσβάλει την αυτοδιοίκηση

Πολιτιστικά4 ημέρες ago

Η Ονειρούπολη άνοιξε τις πύλες της με το άναμμα του δέντρου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες ago

Διανομή προϊόντων από το Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες ago

Πρόγραμμα εκδηλώσεων εορτασμού της πολιούχου Αγίας Βαρβάρας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες ago

Επαναλειτουργεί ο Συμβουλευτικός Σταθμός Άνοιας του Δήμου Δράμας

Πολιτιστικά1 εβδομάδα ago

Stand Up Comedy Show ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ “Πώς Τολμάτε;”

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών