Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

100 νεκροί, ένα αστείο πόρισμα και κανένας στη φυλακή…

Δημοσιεύθηκε

στις

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ο ίδιος ο πρωθυπουργός προσπαθούν να συγκαλύψουν το έγκλημα όλων των υπευθύνων υπουργών και του κρατικού μηχανισμού που οδήγησαν στο θάνατο 100 ψυχών στο Μάτι, τον περασμένο Ιούλιο.

Ο κ. Τσίπρας και οι συνεργάτες του “κρύβονται” πίσω από ένα πόρισμα – «παραγγελιά» και νομίζουν ότι με 150 σελίδες μπορούν να αποτινάξουν από πάνω τους τις ευθύνες και τις τύψεις για τις τόσες οικογένειες που τις βύθισαν στο αίμα και στο πένθος.

Το πόρισμα της «ανεξάρτητης επιτροπής» που συστάθηκε με απόφαση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, με επικεφαλής τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ και διευθυντή του Παγκόσμιου Κέντρου Παρακολούθησης Πυρκαγιών, καθηγητή δρ. Γιόχαν Γκέοργκ Γολντάμερ (dr. Johann Georg Goldammer), περιορίζεται σε γενικόλογες διαπιστώσεις και απίστευτες αοριστολογίες χωρίς να καταλογίζει συγκεκριμένες ευθύνες σε κανένα πολιτικό πρόσωπο, σε κανένα στέλεχος του κρατικού μηχανισμού και σε καμία υπηρεσία του κράτους.

Οι συντάκτες της έκθεσης αναφέρονται στο αλαλούμ που επικρατεί στον κρατικό μηχανισμό, αλλά και στις μεγάλες ελλείψεις που παρατηρούνται στην πυροπροστασία. Μάλιστα, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, στην πρόληψη των δασικών πυρκαγιών συμμετέχουν περισσότεροι από 45 συναρμόδιοι φορείς, χωρίς ωστόσο να υπάρχει κάποιος κεντρικός συντονισμός. Παράλληλα μας λένε τι πρέπει να γίνει στο μέλλον. Ευχολόγια δηλαδή, την ώρα που το αίμα των νεκρών είναι ακόμα…ζεστό.

Όλη η ευαισθησία του κ. Τσίπρα αλλά και του προέδρου της Βουλής που παρέλαβε το πόρισμα περιορίζονται στις δημόσιες σχέσεις με έναν «καθηγητάκο» που ήρθε από το πουθενά για να μας πει ούτε λίγο ούτε πολύ ότι για όλα έφταιγε το μεγάλο θερμικό φορτίο. Όπως έλεγε παλιά ο Βύρωνας Πολύδωρας για τον «στρατηγό άνεμο».

Είναι τουλάχιστον ύβρις για τον ελληνικό λαό και για όσους χάθηκαν τόσο άδικα και τόσο άδοξα λόγω ανικανότητας των στελεχών που απαρτίζουν τον κρατικό μηχανισμό και την πολιτική εξουσία.

Σε οποιαδήποτε άλλη χώρα οι μισοί τουλάχιστον από τους εμπλεκόμενους θα είχαν προφυλακιστεί και θα είχαν καταδικαστεί με συνοπτικές διαδικασίες. Για το έγκλημα στο Μάτι πέρασαν μήνες για να υπάρξει μόνο μια παραίτηση, του Τόσκα.

Πολυσέλιδη έκθεση χωρίς απόδοση ευθυνών

Στη μακροσκελή έκθεση των 150 και πλέον σελίδων, η εξαμελής επιστημονική επιτροπή με επικεφαλής τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ και διευθυντή του Παγκόσμιου Κέντρου Παρακολούθησης Πυρκαγιών, καθηγητή δρ. Γιόχαν Γκέοργκ Γολντάμερ (dr. Johann Georg Goldammer), αποτυπώνει την υφιστάμενη κατάσταση σε ό,τι αφορά την πρόληψη και καταστολή των δασικών πυρκαγιών στην Ελλάδα,καταγράφει τα μελανά σημεία του διαχειριστικού μηχανισμού και καταθέτει ολοκληρωμένη πρόταση για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του φυσικού φαινομένου στο μέλλον.

«Είναι ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι καταθέτετε τις προτάσεις και τις απόψεις σας για ένα θέμα όπως η Πολιτική Προστασία, που δεν είναι μόνο της Ελλάδας ή της Ευρώπης, αλλά και διεθνές και σχετίζεται παράλληλα με κρίσιμα θέματα που άπτονται των επικίνδυνων κλιματικών αλλαγών» τόνισε ο κ. Βούτσης παραλαμβάνοντας το πόρισμα από τον Γερμανό καθηγητή και προανήγγειλε ότι θα μελετηθεί από τους προέδρους και τα μέλη των αρμόδιων κοινοβουλευτικών Επιτροπών. Ακολούθως, τα μέλη της ανεξάρτητης επιτροπής θα προσκληθούν σε ακροάσεις με τη συμμετοχή και άλλων αρμόδιων φορέων, έτσι ώστε να προκύψει κοινή αντίληψη για τη διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για την Πολιτική Προστασία.

Από την πλευρά του, ο κ. Γκολντάμερ υπογράμμισε μεταξύ άλλων, ότι στο πόρισμα περιλαμβάνονται οι προτάσεις της επιτροπής για τις επείγουσες δράσεις που πρέπει να αναλάβει η ελληνική πολιτεία,προκειμένου να ενισχύσει τον ευαίσθητο τομέα της Πολιτικής Προστασίας.

Αναποτελεσματική οργάνωση

Στη μακροσκελή έκθεση σημειώνεται ότι οι πυρκαγιές δασών και υπαίθρου αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα του φυσικού, πολιτισμικού και περιαστικού-βιομηχανικού τοπίου στην Ελλάδα και ότι το πρόβλημα επιδεινώνεται λόγω των κοινωνικοοικονομικών (χρήσεων γης, δημογραφικών) και κλιματολογικών αλλαγών, της έλλειψης μη κατάλληλων θεσμικών μέτρων, του ανεπαρκούς και παλαιωμένου εξοπλισμού και της αναποτελεσματικής οργάνωσης, των ανθρώπινων δραστηριοτήτων,αλλά και του συνδυασμού των αλληλεπιδράσεων όλων των παραπάνω παραγόντων. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι υπάρχει αύξηση του αριθμού των δασικών πυρκαγιών και των καμένων δασικών εκτάσεων στη χώρα από τη δεκαετία του ’80 και μετά, φθάνοντας μάλιστα τα 2.700.000 καμένα στρέμματα κατά τη δραματική χρονιά του 2007 -περίπου πενταπλάσια του μέσου όρου των τελευταίων σαράντα ετών. Επίσης, από τα στατιστικά στοιχεία, που παρουσιάζονται στην έκθεση, προκύπτει ότι 75% των καμένων εκτάσεων είναι από πυρκαγιές που ξεπερνούν τα 10.000 στρέμματα και αντιστοιχούν σε 4% του συνόλου των πυρκαγιών, δείχνοντας ότι υπάρχει σαφώς ένα πρόβλημα μεγάλων δασικών πυρκαγιών.

Όσον αφορά τους λόγους για την επιδείνωση του προβλήματος, σημαντικό ρόλο παίζει η αύξηση της ποσότητας της καύσιμης ύλης, εξαιτίας της εγκατάλειψης της υπαίθρου και της ελλιπούς διαχείρισης των δασών λόγω περιορισμού των διαθέσιμων κονδυλίων, αλλά και η άνευ σχεδιασμού, οικονομική και περιφερειακή ανάπτυξη πολλών περιοχών. Επιπλέον, παρατηρείται αύξηση του κινδύνου εκδήλωσης και εξάπλωσης πυρκαγιών στις παρυφές των αστικών περιοχών, των οικισμών της υπαίθρου, των αγροτικών εκμεταλλεύσεων και των τουριστικών περιοχών. Τα περιστατικά της τελευταίας δεκαετίας και ιδιαιτέρως η καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι τον Ιούλιο του 2018, καταδεικνύουν ότι η ανθρώπινη ασφάλεια και υγεία, ιδιωτικά και δημόσια αγαθά, καθώς και κρίσιμες υποδομές, βρίσκονται υπό την απειλή τέτοιων καταστροφικών πυρκαγιών.

Έλλειψη ενιαίου σχεδιασμού

Όπως τονίζεται στο πόρισμα, οι αδυναμίες στο κομμάτι της αποτελεσματικής πρόληψης, μπορούν να αποδοθούν, μεταξύ άλλων, «στην έλλειψη ενιαίου και κοινού σχεδιασμού αντιπυρικής προστασίας, στην απουσία εγκεκριμένων και τεκμηριωμένων τοπικών αντιπυρικών σχεδίων, στη δυσκολία να υιοθετηθεί η χρήση σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων και επιστημονικών μεθόδων στον επιχειρησιακό σχεδιασμό, στην άναρχη και απρογραμμάτιστη δόμηση δασικών εκτάσεων και τη δημιουργία ζωνών μείξης δασών οικισμών γύρω από μεγάλα αστικά και τουριστικά κέντρα. Επίσης, στην περιστασιακή ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση των πολιτών και την αναποτελεσματική οργάνωση του εθελοντισμού, αλλά και στη μεγάλη δυσαρμονία των κονδυλίων που διατίθενται για την πρόληψη σε σχέση με τα πολλαπλάσια κονδύλια που δαπανώνται για την καταστολή των πυρκαγιών».

Για το θέμα της καταστολής, το πόρισμα της επιτροπής επισημαίνει ότι «τα αυξανόμενα κονδύλια της τελευταίας εικοσαετίας δεν οδήγησαν σε αντίστοιχη αύξηση στην αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα του μηχανισμού», ενώ «τα επί μέρους προβλήματα αφορούν τόσο τις δυνάμεις και τα μέσα (επίγεια, εναέρια), όσο και τον τρόπο συνεργασίας των φορέων μεταξύ τους».

Γενικότερα, η πεποίθηση που σχηματίσθηκε από τη μελέτη της νομοθεσίας, τα ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν ειδικοί εμπειρογνώμονες και οι εμπλεκόμενοι φορείς, αλλά και από τις δια ζώσης επαφές με εκπροσώπους των φορέων αυτών, είναι ότι θεσμικό πλαίσιο και η εφαρμογή στην πράξη της διαχείρισης των πυρκαγιών δασών και υπαίθρου στην Ελλάδα, αποτελούν τους κύριους λόγους για αναποτελεσματική διακυβέρνηση σχετικά με την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Νομικά κενά

Η επιτροπή στιγματίζει την πληθώρα των φορέων που εμπλέκονται στο έργο της πρόληψης των δασικών πυρκαγιών, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Είναι ενδεικτικό ότι στην πρόληψη των δασικών πυρκαγιών συμμετέχουν 45 συναρμόδιοι φορείς που πρέπει να συντονιστούν σε ένα κοινό πλαίσιο. Ο συντονισμός της πρόληψης θα έπρεπε να ασκείται σύμφωνα με το Ν.2612/1998 από τη Δασική Υπηρεσία, κάτι το οποίο λόγω νομικού κενού (μη ενεργοποίηση του άρθρου 100 του Ν.4249/2014) δεν γίνεται. Για την καταστολή των πυρκαγιών πρέπει να συνεργαστούν 17 φορείς, που ανήκουν σε 6 υπουργεία, προκειμένου να ασκήσουν 11 διαφορετικές αρμοδιότητες».

Οι προτάσεις της επιτροπής

Η επιτροπή προτείνει την αντιμετώπιση των πυρκαγιών από την πολιτεία «ενιαία, μέσα από ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό πλαίσιο διαχείρισης των πυρκαγιών δασών και υπαίθρου, και όχι με μεμονωμένες και ασύνδετες υπηρεσίες και δράσεις πρόληψης ή καταστολής. Ο συνολικός και ενιαίος σχεδιασμός θα πρέπει να αφορά την πρόληψη και καταστολή των πυρκαγιών, καθώς και την αποκατάσταση των καμένων εκτάσεων σε μία λυσιτελή διαδικασία με σκοπό την ενίσχυση της ανθεκτικότητας όλων των παραγόντων που πρέπει να προστατευτούν (κοινωνία, οικονομία, περιβάλλον). Είναι ανάγκη να αξιοποιούνται οι νομοθετικές προβλέψεις, με την ενσωμάτωσή τους στον επιχειρησιακό σχεδιασμό στο πλαίσιο ενός ενιαίου εθνικού σχεδίου προστασίας και ασφάλειας από τις πυρκαγιές δασών και υπαίθρου. Η αντιμετώπιση όλων των παραπάνω ζητημάτων θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο ενός επιστημονικού, συμβουλευτικού και συντονιστικού οργανισμού για τη συστηματική οργάνωση της διαχείρισης των Πυρκαγιών Δασών και Υπαίθρου (ΟΔΙΠΥ) σε εθνικό επίπεδο. Ο οργανισμός αυτός θα πρέπει να λειτουργεί επιτελικά και συνεργατικά με τους άλλους αρμόδιους φορείς έχοντας ρόλο συμβουλευτικό, συντονιστικό και επιτελικό σε θέματα διαχείρισης των δασικών πυρκαγιών στη χώρα και την αποστολή να σχεδιάζει, να παρακολουθεί και να δίνει ρυθμό στο επιχειρησιακό έργο της διαχείρισης των πυρκαγιών δασών και υπαίθρου».

Οι επιστήμονες της έκθεσης καθιστούν σαφές ότι «χωρίς έναν τέτοιο μηχανισμό δεν θα είναι δυνατό να επιτευχθεί, ούτε η συνεχής και ουσιαστική προσπάθεια για την πρόληψη, ούτε το απαραίτητο κλίμα και πνεύμα συνεργασίας ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς».

Όπως τονίζεται στο πόρισμα, η λειτουργία του ΟΔΙΠΥ θα πρέπει να διέπεται από διεπιστημονικότητα και καινοτομία, ολιστική, ολοκληρωμένη προσέγγιση, συνοχή, συνεκτικότητα και συντονισμό, καθώς η εφαρμογή των δράσεων στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Πυρκαγιών θα πρέπει να συντονίζεται συστηματικά και αποτελεσματικά.

Δείτε ολόκληρο το πόρισμα σε μορφή pdf

 

Ειδικότερα, ο ΟΔΙΠΥ θα πρέπει να εργαστεί ώστε να διασφαλιστούν, μεταξύ άλλων:

  • Δημιουργία του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης πυρκαγιών δασών και υπαίθρου που θα περιλάβει τον ενιαίο και κοινό σχεδιασμό μέτρων και δράσεων διαχείρισης των πυρκαγιών σε όλα τα επίπεδα διοίκησης με τη συμμετοχή και συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων.
  • Αναθεώρηση της διάρκειας και της έναρξης-λήξης αντιπυρικής περιόδου σύμφωνα με τα διαθέσιμα στατιστικά δεδομένα και τις προβλέψεις για την κλιματική αλλαγή.
  • Δημιουργία ενός επιστημονικά τεκμηριωμένου εθνικού συστήματος εκτίμησης κινδύνου δασικών πυρκαγιών.
  • Εξισορρόπηση της σχέσης και εξορθολογισμός των δαπανών μεταξύ πρόληψης και καταστολής των δασικών πυρκαγιών.
  • Αξιοποίηση της χρήσης όλων των πόρων βάσει κεντρικού σχεδιασμού και με έμφαση στη βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας του συστήματος της δασοπυρόσβεσης.
  • Διενέργεια κοινών ετήσιων και περιοδικών ασκήσεων μεταξύ των εμπλεκόμενων υπηρεσιών για εξοικείωση των συμμετεχόντων όσον αφορά ρόλους και διαδικασίες (ειδικότερα με τους κανόνες εμπλοκής), για εκπαιδευτικούς σκοπούς (στο πλαίσιο πιστοποιημένης εκπαίδευσης) και για αξιολόγηση της ετοιμότητας των εμπλεκόμενων φορέων.
  • Σε συνεργασία με την ΓΓΠΠ (ΕΥΔΕΑ), ανάπτυξη ενοποιημένου και κοινού συστήματος διοίκησης περιστατικών καταστολής των πυρκαγιών δασών και υπαίθρου (NIMS/ICS) βασισμένο στις αρχές της επιχειρησιακής συνεργασίας, τη διάθεση και την αξιοποίηση των πόρων και των δυνατοτήτων (υπηρεσιών) όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
  • Ανάπτυξη κεντρικού συστήματος αναφοράς ημερήσιας ετοιμότητας (αντιπυρική περίοδος) των εμπλεκόμενων φορέων σε θέματα αντιπυρικής προστασίας και συστήματος καταγραφής και χαρτογράφησης χρηματοδοτούμενων έργων πρόληψης (π.χ. ΟΤΑ).
  • Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού με σκοπό την καλλιέργεια της αντίληψης ασφάλειας (από τις πυρκαγιές) και την ενίσχυση της εθελοντικής συμμετοχής των πολιτών στον κύκλο διαχείρισης των πυρκαγιών δασών και υπαίθρου.

Για την επιτροπή, σημαντικό στοιχείο του νέου συστήματος θα πρέπει να είναι και η ουσιαστική αναδιοργάνωση της δασικής υπηρεσίας η οποία θα πρέπει να υποστηριχθεί κατάλληλα σε μέσα και πόρους«Χωρίς διαχείριση του αγρο-δασικού χώρου το πρόβλημα των πυρκαγιών νομοτελειακά θα αυξάνει ξεπερνώντας τις όποιες μονόπλευρες πολιτικές ενίσχυσης του μηχανισμού καταστολής»σημειώνει.

Σε ό,τι αφορά το Πυροσβεστικό Σώμα«που θα συνεχίσει να προσφέρει τις υπηρεσίες του όσον αφορά τη δασοπυρόσβεση, αποτελώντας ως προς το μέγεθος των δυνάμεών του, τον κεντρικό πυλώνα του μηχανισμού της καταστολής στη χώρα»στο πόρισμα καταγράφονται σειρά πρωτοβουλιών για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς του.

4521794.jpg
Εικόνες από τη φονική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2018 EUROKINISSI

Επιπλέον, ζητείται:

  • Τάχιστη ολοκλήρωση της διαδικασίας κατάρτισης και θεσμοθέτησης των δασικών χαρτών και του δασολογίου και ανάκληση των ρυθμίσεων που περιλαμβάνονται στους ψηφισμένους νόμους (Ν.4280/2014 και Ν.4315/2014), οι οποίοι αυξάνουν την ένταση και τον αριθμό των χρήσεων που επιτρέπονται στα ελληνικά δάση.
  • Άμεση επίλυση των χρόνιων προβλημάτων και τροποποίηση της δασικής νομοθεσίας όσον αφορά την αλλαγή χρήσης γης των εκτάσεων που χαρακτηρίσθηκαν ως ΑΔ (δασωθέντες αγροί) στο κτηματολόγιο, ώστε να μειωθεί η συνέχεια και το φορτίο της καύσιμης ύλης.
  • Τροποποίηση της νομοθεσίας αναφορικά με τη διαδικασία αδειοδότησης για παρεμβάσεις στη φυσική βλάστηση εντός ιδιοκτησιών (γηπέδων, οικοπέδων κ.λπ.). Συμβολή των ΟΤΑ στη δημιουργία μιας κεντρικής και ενιαίας βάσης δεδομένων Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ) Πολιτικής Προστασίας με τα μέσα, εργαλεία και προσωπικό όλων των εμπλεκόμενων φορέων που διατίθενται για επιχειρησιακή χρήση στη διαχείριση των πυρκαγιών.

Πηγή: newsbomb.gr

Διαβάστε όλο το άρθρο
Σχόλια

ΕΛΛΑΔΑ

O υπουργός Υγείας στήνει κυνήγι μαγισσών κατά των ιδιωτών ιατρών

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

ΕΣΥ: Αντί προσλήψεων, ο Γεωργιάδης πουλά κοινωνικό αυτοματισμό

ΜέΡΑ25 | Γραφείο Τύπου

Όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων 15 ετών, μέσω πράξεων και παραλείψεων, απαξιώνουν συνειδητά το Εθνικό Σύστημα Υγείας, μετατρέποντας το δικαίωμα στην υγεία, σε εμπόρευμα – προνόμιο για τους πλούσιους.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Μητρώου Ανθρώπινου Δυναμικού του Ελληνικού Δημοσίου, το πλήθος των μόνιμων υπαλλήλων του υπουργείου Υγείας, η πλειονότητα των οποίων αποτελείται από υγειονομικούς, έχει μειωθεί κατά 25,03% μέσα σε 11 χρόνια.

Πιο συγκεκριμένα, τον Δεκέμβριο του 2012 το υπουργείο Υγείας είχε 94.164 άτομα μόνιμο προσωπικό, ενώ τον Δεκέμβριο του 2023 έχει 70.582, δηλαδή 23.582 λιγότερες μόνιμες θέσεις εργασίας. Μόνο το 2023, οι συνταξιοδοτήσεις υγειονομικών ανήλθαν σε 3.381, ενώ προσλήφθηκαν μόλις 1.063 εργαζόμενοι.

Ταυτόχρονα, οι μισοί και παραπάνω απόφοιτοι των ιατρικών μας σχολών, ξενιτεύονται με το που παίρνουν πτυχίο. Ο λόγος; Οι πενιχρές απολαβές. Στη Ρουμανία ο μέσος μισθός ενός γιατρού είναι 2,5 φορές πάνω, στη Μάλτα τρεις και στη Γερμανία τέσσερις φορές πάνω από ότι στην Ελλάδα.

Μέσα σε αυτό το καθεστώς διάλυσης του ΕΣΥ προς όφελος των ιδιωτών της CVC, ο αδιευκρίνιστος υπουργός υγείας Γεωργιάδης, στήνει, με τη βοήθεια των ΜΜΕ, ένα αισχρό κυνήγι μαγισσών, έναν αισχρό κοινωνικό αυτοματισμό κατά των ιδιωτών γιατρών. Ούτε λίγο, ούτε πολύ, αυτός ο απίθανος υπηρέτης των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων, ρίχνει την ευθύνη για την κατάσταση στα νοσοκομεία στους ιδιώτες γιατρούς! Ενώ δηλαδή συνειδητά αυτός και η κυβέρνησή του υπονομεύουν το ΕΣΥ, δεν προσλαμβάνουν, εξαντλούν το προσωπικό με εξουθενωτικά ωράρια, απαξιώνουν την υλικοτεχνική υποδομή του ΕΣΥ, σε συνεργασία με τα ΜΜΕ των αφεντικών τους, βρήκαν αποδιοπομπαίο τράγο να ρίξουν το ανάθεμα!

Εμείς λέμε το αυτονόητο: το ΕΣΥ χρειάζεται άμεσα χιλιάδες προσλήψεις μόνιμου υγειονομικού προσωπικού με αξιοπρεπείς απολαβές και βιώσιμο ωράριο. Σα να τους ακούμε, είτε το αργυρώνητο πολιτικό προσωπικό, είτε οι διάφοροι Πορτοσάλτηδες θα βγούν να φωνάξουν: Δεν υπάρχει λεφτόδεντρο! Κι όμως, για να δοθούν δισεκατομμύρια επί δισεκατομμυρίων στους ολιγαρχες της ενέργειας, στους εθνικούς εργολάβους και φυσικά σε νατοϊκούς εξοπλισμούς, υπάρχει και παραυπάρχει το λεφτόδεντρο. Μόνο για το Εθνικό Σύστημα Υγείας δεν υπάρχει, μόνο για ό,τι είναι υπέρ των πολλών δεν υπάρχει.

Διαβάστε όλο το άρθρο

ΕΛΛΑΔΑ

Πολιτική Ασυμμετρία

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

«Γιατί πάντα το μέτρο νικά,

φτάνει μόνο  τ΄ όνομά του να πεις

κι αν το κάμεις κυβερνήτη στα έργα σου,

τότε ωφέλειες θα βρεις μοναχά.

Πράξεις πάνω απ΄ το μέτρο

ποτέ στους ανθρώπους δε φέρνουν καλό,

πιο τρανές συμφορές σ΄ ένα σπίτι σωρεύουν,

αν θυμός θεϊκός το χτυπήσει»

(«Μήδεια», στιχ. 125-130).

Η έννοια του «Μέτρου» στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία ήταν κυρίαρχη και διαπότιζε κάθε πτυχή της ατομικής ζωής αλλά και της κοινωνικής συμπεριφοράς των πολιτών. Οι μαθηματικές αναλογίες, οι αρχιτεκτονικοί σχεδιασμοί, τα έργα τέχνης ακόμη και πολεοδομικές επιλογές εμπεριείχαν τους βασικούς κανόνες του μέτρου.

Συναφής και παράγωγη ταυτόχρονα με την έννοια του μέτρου είναι και η έννοια της «Συμμετρίας» που υποδηλώνει ή και παραπέμπει άμεσα σε μία κατάσταση όπου κυριαρχεί η ισορροπία, η αντιστοιχία και ίσως η ισοτιμία μεταξύ δύο ή περισσοτέρων στοιχείων υλικών ή πνευματικών.

Στην αντίπερα όχθη η «Ασυμμετρία» φανερώνει μία κατάσταση από την οποία απουσιάζει η ισορροπία, η ισοτιμία και ο αρμονικός ισοσκελισμός μεταξύ δύο ή περισσοτέρων στοιχείων (υλικών, πνευματικών). Η «ασυμμετρία» νοηματικά εμπεριέχει και το στοιχείο της αναντιστοιχίας και της δυσαναλογίας.

Η «ασυμμετρία» ως φαινόμενο απαντάται και στη φύση και τότε μιλάμε για την «Εντροπία» που δηλώνει το «βαθμό αταξίας» σε ένα φυσικό σύστημα. Βέβαια η φύση λειτουργεί σύμφωνα με τους κοσμικούς νόμους της Συμμετρίας χωρίς ωστόσο να αποκλείει παντελώς και έναν ελάχιστο βαθμό Ασυμμετρίας.

Μπορεί ο μικρός βαθμός «Ασυμμετρίας» να μην δημιουργεί προβλήματα στη λειτουργία του σύμπαντος, αλλά δεν μπορούμε να εφησυχάζουμε ως πολιτικό σύστημα όταν η ασυμμετρία λαμβάνει πολιτικά χαρακτηριστικά και τείνει να λαμβάνεται ως “πολιτική κανονικότητα” της Δημοκρατίας μας.

Ο όρος της «Πολιτικής Ασυμμετρίας» δεσπόζει τα τελευταία χρόνια στην πολιτική ζωή του τόπου μας και ιδιαίτερα μετά τις δύο εκλογικές αναμετρήσεις του 2023 και τις ΕυρωΕκλογές του 2024.

Η «Πολιτική Ασυμμετρία» ανιχνεύεται σε διάφορα επίπεδα και περιγράφει την “δυσαναλογία μεταξύ των κοινωνικών απαιτήσεων και των επεξεργασμένων / αποδεκτών πολιτικών λύσεων που προσφέρονται διαχρονικά”

Με άλλα λόγια παρατηρείται το φαινόμενο των “μειωμένων προσδοκιών” από μέρους του κοινωνικού σώματος στο βαθμό που το πολιτικό σύστημα και η πολιτική διακυβέρνηση δεν ανταποκρίνονται στην επιθυμία των πολιτών για δομικές μεταρρυθμίσεις και αλλαγές. Σε αυτό ακριβώς το σημείο, δηλαδή, ανάμεσα στις απαιτήσεις του κοινωνικού σώματος και στην αδυναμία ή απροθυμία του πολιτικού συστήματος να ανταποκριθεί θετικά σε αυτές (απαιτήσεις) εμφανίζεται και επωάζεται η «Πολιτική Ασυμμετρία».

Επί το λαϊκότερον η «Πολιτική Ασυμμετρία» πηγάζει από τη μεγάλη δυσαναλογία ισχύος (εκλογικής…) μεταξύ του κυβερνώντος κόμματος (ΝΔ) και των δύο άλλων κύριων πολιτικών κομμάτων της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ). Κι αυτό επιβεβαιώνεται και μαθηματικά αφού το άθροισμα της δύναμης των δύο κομμάτων της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ +ΠΑΣΟΚ) ισούται ή υπολείπεται της εκλογικής δύναμης του κυβερνώντος κόμματος (ΝΔ).

Πάνω σε αυτό το επίπεδο της Πολιτικής Ασυμμετρίας “ανθοφορεί” και η απογοήτευση των πολιτών στο βαθμό που την αδυναμία, την απροθυμία ή και την ανικανότητα της κυβέρνησης αδυνατεί να την αντισταθμίσει η αντιπολίτευση (μείζων και ελάσσων). Πολλοί, δε, μιλούν για την εικόνα της αντιπολίτευσης που δεν εμπνέει και δεν πείθει και δείχνει να είναι το «μαύρο κουτί» της δημοκρατίας μας και του πολιτικού μας συστήματος γενικότερα.

Η αδυναμία αυτή της αντιπολίτευσης να ελέγχει αποτελεσματικά την κυβέρνηση και να διατυπώνει με πειστικό τρόπο εναλλακτική πρόταση διακυβέρνησης συνιστά το μείζον πρόβλημα της δημοκρατίας μας. Κι αυτό γιατί η δημοκρατία και το πολιτικό μας σύστημα χρειάζεται και τα θεσμικά αντίβαρα απέναντι στην εξουσία της κυβέρνησης και στην κακή ή και αλαζονική άσκηση αυτής.

Η σημερινή, δηλαδή, αντιπολίτευση (μείζων και ελάσσων) δεν φαίνεται να ανταποκρίνεται σωστά και πειστικά στο ρόλο του “θεσμικού αντίβαρου”. Κυρίαρχη είναι η εικόνα-πεποίθηση του εκλογικού σώματος πως οι σημερινοί παίκτες – πρωταγωνιστές – αρχηγοί της αντιπολίτευσης αδυνατούν να μεταβάλουν-ανατρέψουν τους κομματικούς συσχετισμούς με αποτέλεσμα να παγιώνεται η απόλυτη πολιτική δεσποτεία του κυβερνητικού κόμματος.

Αυτή, όμως, η «Πoλιτική Ασυμμετρία» συνιστά ένα επικίνδυνο ή και καταστροφικό πλήγμα στο “μαλακό υπογάστριο” της Δημοκρατίας αλλά και στο πολιτικό μας σύστημα. Κι αυτό γιατί η χαμένη πολιτική ισορροπία αυξάνει τα φαινόμενα αλαζονείας της κυβέρνησης αφού εκλείπει ο φόβος και η απειλή εναλλαγής της εξουσίας που συνήθως λειτουργούν αποτρεπτικά σε φαινόμενα αυταρχισμού και κατάχρησης της εξουσίας.

Να, λοιπόν, που φθάσαμε να αναπολούμε το παλιό δικομματικό σύστημα με όλα τα αρνητικά του που κάποτε το αναθεματίζαμε ως το τρωκτικό της δημοκρατίας μας. Η δημοκρατία για να λειτουργεί υγιώς χρειάζεται και τα σχετικά θεσμικά αντίβαρα (με κυρίαρχο αυτό της αντιπολίτευσης και όχι μόνον…), τα γνωστά και ως checks and balances.

Τα εκλογικά αποτελέσματα των διπλών εκλογών του 2023 και των φετινών Ευρω-Εκλογών συνειρμικά μας παραπέμπουν στο μακρινό 1977, όπου η ΝΔ με ποσοστό 41,8% απείχε πολύ από το ΠΑΣΟΚ του 25,4% και της ΕΔΗΚ του 12%. Ωστόσο υπάρχει μία δομική και πολιτική διαφορά στον δικομματισμό και στην πολιτική ασυμμετρία του 1977. Τότε το ΠΑΣΟΚ με ορμή και πάθος απορροφώντας τις δυνάμεις της ΕΔΗΚ φάνταζε ως η επόμενη κυβέρνηση με το σαγηνευτικό σύνθημα «Αλλαγή».

Μία άλλη παράμετρος της σημερινής πολιτικής ασυμμετρίας είναι και το μοναδικό γεγονός στα εκλογικά και πολιτικά χρονικά το κυβερνών κόμμα να αυξάνει τη δύναμή (εκλογές 2023) του με παράλληλη μείωση των ποσοστών της αξιωματικής αντιπολίτευσης ή την φθορά του στις ΕυρωΕκλογές του 2024 να μην μπορεί η αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) να την κεφαλαιοποιήσει (μείωση ποσοστών του ΣΥΡΙΖΑ, μικρή και ακίνδυνη για τη ΝΔ άνοδο του ΠΑΣΟΚ)

Τα εκλογικά αποτελέσματα των ΕυρωΕκλογών επιβεβαίωσαν και επικύρωσαν την Πολιτική Ασυμμετρία που χαρακτηρίζει το πολιτικό μας σύστημα από τις διπλές εκλογές του 2023. Φαίνεται πως το κομματικό μας σύστημα και η Δημοκρατία μας έχασαν τα ζύγια τους και μας κληροδοτούν μία εκκρεμότητα για τον εναπομείναντα πολιτικό χρόνο μέχρι τις επόμενες εκλογές (2027;).

Στην προοπτική μιας τρίτης κυβερνητικής θητείας της ΝΔ πολλοί είναι αυτοί που προτρέπουν την αντιπολίτευση (μείζων και ελλάσων) να αλλάξει συμπεριφορά και τακτική και να δράσει με λειτουργικό και προγραμματικό τρόπο. Μία αντιπολίτευση, δηλαδή, που θα κρίνει αυστηρά, θα ελέγχει αποτελεσματικά την κυβέρνηση, θα αντιπροτείνει τη δική της εναλλακτική κυβερνητική πρόταση, αλλά και θα συναινεί εποικοδομητικά όπου πρέπει.

Διαφορετικά, όπως φαίνεται και από τα πρόσφατα εκλογικά αποτελέσματα, θα ζήσουμε ως πολιτικό σύστημα μία βίαιη μετατόπιση των τεκτονικών πλακών της πολιτικής και της δημοκρατίας που θα συντηρεί όχι μόνον τις πολιτικές παθογένειες της «Πολιτικής Ασυμμετρίας» αλλά ενδεχομένως θα ευνοήσει και κάποιους πολιτικούς θύλακες της «αντισυστημικότητας».

Η άνοδος των ποσοστών της ακροδεξιάς τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα (με τις δικές της ιδιαιτερότητες: πατριωτική, θρησκευτιική…) αυξάνει τον κίνδυνο γιγάντωσης της αντισυστημικότητας με όποια χαρακτηριστικά κι αν αυτή λαμβάνει. Ενδιαφέρον στοιχείο των εκλογικών αποτελεσμάτων των ΕυρωΕκλογών είναι και υποχώρηση των ποσοστών της αριστεράς παρόλη την σταθερότητα του ΚΚΕ.
Επειδή, λοιπόν, η Φύση και η Πολιτική απεχθάνονται το κενό και επειδή η «Συμμετρία» συνιστά το δομικό στοιχείο της Δημοκρατίας είναι ανάγκη να ξαναβρούμε ως κοινωνία και πολιτικό σύστημα τα παλιά και άκρως αποτελεσματικά «Θεσμικά αντίβαρα». Κι αυτό γιατί το μέτρο των αρχαίων Αθηναίων, ο Οστρακισμός, που λειτουργούσε αποτρεπτικά στην αλαζονική ή τυραννική συμπεριφορά κάποιου, δεν συνάδει με την σύγχρονη αντίληψη περί δημοκρατίας.

Διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος, και ας μην φανεί αυτό ως κινδυνολογία, η «πολιτική ασυμμετρία» να πυροδοτήσει κι άλλες ασυμμετρίες στην κοινωνική μας συμπεριφορά με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία και την ηθική του πολιτισμού μας.
Το «Ασύμμετρον» συνιστά την χέουσα πληγή της Δημοκρατίας μας…

*ΠΗΓΗ: Blog “ΙΔΕΟπολις”

του Ηλία Γιαννακόπουλου, Φιλόλογου

Διαβάστε όλο το άρθρο

ΕΛΛΑΔΑ

Η κανονικότητα: Χρέος 405 δισεκ, 780.000 εταιρίες και 2 εκατ. νοικοκυριά εκτός δανεισμού

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

  • Με 405 δισεκ. χρέος,
  • NPEs που συνεχίζουν να απασχολούν την κοινωνία πάνω από 50 δισεκ.
  • υποχρεώσεις σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία 148 δισεκ. ευρώ…

Η νέα κανονικότητα είναι τόσο τοξική και αδύναμη που απλά δεν είναι κανονικότητα.

Η νέα τοξική κανονικότητα σε αριθμούς – Χρέος σε ιστορικά υψηλά 405 δισ – 780.000 εταιρίες εκτός δανεισμού, στάσιμα δάνεια

Είναι προφανές ότι με 405 δισεκ. χρέος, NPEs που συνεχίζουν να απασχολούν την κοινωνία πάνω από 50 δισεκ. υποχρεώσεις σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία 148 δισεκ. ευρώ… η νέα κανονικότητα είναι τόσο τοξική και αδύναμη που απλά δεν είναι κανονικότητα
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ζούμε μια νέα κανονικότητα, ότι ναι μεν υπάρχουν παθογένειες αλλά η κανονικότητα έχει αποκατασταθεί σε μεγάλο βαθμό…
Ποια είναι η νέα κανονικότητα το 2024 στην Ελλάδα;
Τα στοιχεία που παραθέτουμε δεν είναι ενθαρρυντικά και η νέα κανονικότητα είναι μια σαθρή νέα πραγματικότητα…Η νέα ελληνική κανονικότητα


Ελληνικό χρέος 405 δισεκ. ευρώΈχουμε πολλές φορές αναφερθεί στο γεγονός ότι υπάρχει εμφανέστατη αδυναμία να μειωθεί το ελληνικό δημόσιο χρέος σε απόλυτους αριθμούς.
Έφθασε στο ιστορικό υψηλό των 406 δισεκ. και υποχώρησε στα 405 δισεκ.
Προφανώς και συμπεριλαμβάνουμε τον ενδοκυβερνητικό δανεισμό με τα repos αφού έχουν φθάσει στα 52 δισεκ. ευρώ.
Η Ελλάδα συνεχίζει να διαθέτει την χειρότερη σχέση χρέους προς ΑΕΠ σε όλη την ευρωζώνη.

Ελληνικό χρηματιστήριο στις 1.500 μονάδες

Η νέα κανονικότητα επέτρεψε την κερδοσκοπία και έδωσε λαβή σε ορισμένους – ειδικά ξένους – να αγοράσουν φθηνά την Ελλάδα.
Το ελληνικό χρηματιστήριο αποδεικνύει ότι η Ελλάδα είναι κερδοσκοπίσημη όχι στρατηγικά επενδύσιμη… παραμένουμε μια αγορά της κερδοσκοπίας.
Το ελληνικό χρηματιστήριο από τις 900 μονάδες στις 1.500 μονάδες έδωσε μεγάλα κέρδη αλλά τα απόλαυσαν ελάχιστοι. Στην Ελλάδα όχι πάνω από 60.000 σε σύνολο 10.000.000…

Θα θυμίσουμε ότι ιδιωτικοποιήθηκαν οι ελληνικές τράπεζες με ζημιά για το ελληνικό δημόσιο 42 δισεκ. ευρώ… πουλήθηκαν οι ελληνικές τράπεζες με γνώμονα να κερδίσουν οι ξένοι επενδυτές όχι να μετριάσει την ζημιά το ελληνικό δημόσιο.

780.000 εταιρίες σε σύνολο 840.000 εταιριών δεν είναι επιλέξιμες για δανεισμό

Όταν 2.000.000 έλληνες δεν μπορούν να δανειστούν γιατί είναι στον Τειρεσία και όταν 780.000 εταιρίες σε σύνολο 840.000 εταιριών δεν είναι επιλέξιμες για δανεισμό… αυτό δεν μπορεί να λέγεται κανονικότητα αλλά παραπληγικό σαλιγκάρι.

Οι καταθέσεις 190 δισ και των ιδιωτών 144 δισ – Η παραοικονομία 44 δισεκ.

Όταν ήρθε η ΝΔ στην εξουσία το 2019 παρέλαβε καταθέσεις ιδιωτών περίπου 139 με 140 δισεκ. και μέσα σε 5 χρόνια αυξήθηκαν στα 190 δισεκ. αύξηση 50 δισεκ. ευρώ.

Αυτή είναι μεν σημαντική αύξηση αλλά σημαντικό μέρος της θα πρέπει να αποδοθεί στην παραοικονομία που υπολογίζεται σε 44 δισεκ. Δηλαδή έχουμε μια οικονομία που αντέχει λόγω της παραοικονομίας…

Στάσιμα τραπεζικά δάνεια

Η απόδειξη ότι η οικονομία δεν είναι επενδύσιμη είναι η συμπεριφορά των δανείων.
Επενδύσιμη οικονομία σημαίνει ότι όλες οι δυνάμεις της χώρας από τις επιχειρήσεις έως τα νοικοκυριά μπορούν να συμμετάσχουν στην ανάπτυξη. Δυστυχώς όμως ένας δείκτης έρχεται να κλονίσει το αφήγημα.
Τα δάνεια των τραπεζών εδώ και 3 χρόνια είναι στάσιμα στα 117 δισεκ. ευρώ.
Οι τράπεζες λένε δεν υπάρχει ζήτηση για δάνεια, αυτή είναι η μισή αλήθεια η άλλη μισή είναι ότι 2.000.000 νοικοκυριά είναι στον Τειρεσία και 780.000 εταιρίες δεν είναι επιλέξιμες για δανεισμό.Πόσο κανονική είναι η κανονικότητα ή καλύτερα πόσο αντικανονική είναι η νέα κανονικότητα της Ελλάδος;

Είναι προφανές ότι με 405 δισεκ. χρέος, NPEs που συνεχίζουν να απασχολούν την κοινωνία πάνω από 50 δισεκ. υποχρεώσεις σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία 148 δισεκ. ευρώ… η νέα κανονικότητα είναι τόσο τοξική και αδύναμη που απλά δεν είναι κανονικότητα.

www.bankingnews.gr

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Πολιτιστικά1 μήνα πριν

Ο Κωνσταντίνος Αργυρός στη Δράμα την Τετάρτη 3 Ιουλίου στις 21:00

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Η Ελένη Βιτάλη στις 11 Μαΐου στην Κεντρική Πλατεία Δράμας

ΑΘΛΗΤΙΚΑ1 εβδομάδα πριν

Σε περίοπτη θέση στο Δημαρχείο Δράμας και στην καρδιά μας η “Άννα Κορακάκη”

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 μήνες πριν

Ανακοίνωση του Γυμναστικού Συλλόγου ΔΟΞΑ ΔΡΑΜΑΣ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Η υπουργός Πολιτισμού κ. Μενδώνη “έδιωξε” τις αντιπολιτεύσεις του Δήμου Δράμας

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 εβδομάδες πριν

Η Αναστασία Τόλιου υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων της Δόξας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Φωτιά στο Πανόραμα Δράμας – Επιχειρούν και εναέρια μέσα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Απολογισμός των πρώτων 100 ημερών της θητείας του Δημάρχου Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Η Καλίσσα Αποστολίδου επικεφαλής της Raycap

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα στη Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Άντρη Παράσχου: Η δραμινή επιλογή στο ευρωψηφοδέλτιο της ΝΔ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Κέντρο Ερμηνείας Οίνου και Αποσταγμάτων

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Φωτιά σε δασική έκταση στην περιοχή Σίτνα στη Δράμα – Επιχειρούν και τρία ελικόπτερα

Πολιτιστικά2 μήνες πριν

Η Δραμινή καλλιτέχνης Σάσα Παπαλάμπρου παρουσιάζει τη νέα της δουλειά “Σασπένς”

Εκπαιδευτικά2 μήνες πριν

Εγγραφή στην Επαγγελματική Σχολή Δράμας της ΔΥΠΑ

ΑΘΛΗΤΙΚΑ1 ημέρα πριν

Ο ΠΑΟΠ Νέας Αμισού στη Γ’ Εθνική κατηγορία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

Διανομή διατακτικών σε ευάλωτες οικογένειες

Πολιτιστικά2 ημέρες πριν

Ο «Κατά φαντασίαν ασθενής» του Μολιέρου στο Αρχαίο θέατρο Φιλίππων

Χρηστικά2 ημέρες πριν

Ώρα για παραλία!

Χρηστικά2 ημέρες πριν

Ονειρεμένα παπούτσια σε… αμέτρητες προτάσεις!

Χρηστικά2 ημέρες πριν

Βρείτε τα πάντα για την παραλία!

Χρηστικά2 ημέρες πριν

Για γατίσια και σκυλίσια γεύματα… πλήρους νοστιμιάς!

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

Να ελεγχθούν όσοι ευθύνονται για τα λάθη και τις επιχειρησιακές αστοχίες

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

ΤΕ Δράμας του ΚΚΕ για τη φωτιά στο Φαλακρό

Πολιτιστικά4 ημέρες πριν

«Ικέτιδες» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία της Μαριάννας Καλμπάρη

ΚΟΣΜΟΣ5 ημέρες πριν

Οι δημοκρατικοί καταστρέφουν τη Δημοκρατία κυνηγώντας την εξουσία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

Kαταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια με τη φωτιά στο Φαλακρό

ΑΘΛΗΤΙΚΑ1 εβδομάδα πριν

Δόξα Δράμας: Σύννεφα και ”σκιές” πάνω από το ακίνητο του ΓΣ!

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού συναντήθηκε με την Υφυπουργό Τουρισμού

Χρηστικά1 εβδομάδα πριν

Αποκλειστικά για γυναίκες με άποψη!

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών