Connect with us

Πολιτιστικά

«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» του Ευριπίδη – Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Δημοσιεύθηκε

στις

Σάββατο 24 Αυγούστου στις 21.00

Η τραγωδία «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» του Ευριπίδη, σε νέα μετάφραση  Παντελή Μπουκάλα και σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού παρουσιάζεται το Σάββατο 24 Αυγούστου στις 9 το βράδυ, στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων στο πλαίσιο του 62ου Φεστιβάλ Φιλίππων.

Η Ανθή Ευστρατιάδου που τιμήθηκε με το 11ο «Θεατρικό Βραβείο Μελίνα Μερκούρη» για την θεατρική περίοδο 2016 ερμηνεύει το ρόλο της Ιφιγένειας. Ο  Γιώργος Γλάστρας τον Αγαμέμνονα, η Μαρία Τσιμά την Κλυταιμήστρα, ο Γιώργος Καύκας τον Πρεσβύτη, ο Νικόλας Μαραγκόπουλος τον Μενέλαο, ο Χρίστος Στυλιανού τον Αγγελιοφόρο και ο Θανάσης Ραφτόπουλος τον Αχιλλέα.

Λίγα λόγια για το έργο

Advertisement

Η τραγωδία Ιφιγένεια η εν Αυλίδι γράφτηκε στην αυλή του βασιλιά της Μακεδονίας Αρχέλαου, στα χρόνια 408-406 π.Χ., λίγο πριν από τον θάνατο του Ευριπίδη. Αποτελεί μία από τις πέντε τραγωδίες του με θέμα από τον Τρωικό κύκλο, και μαζί με τις Βάχκες είναι τα δύο τελευταία δράματά του. Παραστάθηκε στα Μεγάλα Διονύσια μετά τον θάνατό του, από τον Ευριπίδη τον Νεότερο (γιό ή ανιψιό του μεγάλου τραγικού) και απέσπασε το πρώτο βραβείο.

Η τραγωδία εστιάζει στην απόφαση του Αγαμέμνονα, αρχιστράτηγου των Αχαιών, να θυσιάσει την κόρη του την Ιφιγένεια, ώστε να μπορέσει να σαλπάρει για την Τροία ο ελληνικός στόλος, που έχει ακινητοποιηθεί λόγω άπνοιας στην Αυλίδα. Αυτό είναι το θέλημα της θεάς Άρτεμης, όπως  αποκαλύπτει με τον χρησμό του ο μάντης Κάλχας. Έτσι, ο Αγαμέμνονας καλεί την Ιφιγένεια στην Αυλίδα, με το πρόσχημα του γάμου της με το πρωτοπαλίκαρο των Αχαιών, τον Αχιλλέα, προτού αναχωρήσουν για τον πόλεμο. Παρά το φρικτό δίλημμα που αντιμετωπίζει, αφού καλείται να επιλέξει μεταξύ της κόρης και της πατρίδας του, ο Αγαμέμνονας υπακούει στην «ανάγκη» και αποφασίζει να προχωρήσει στη θυσία, αγνοώντας τις ικεσίες της Κλυταιμήστρας, της Ιφιγένειας, του Αχιλλέα, ακόμα και του ίδιου του Μενέλαου. Η ευγενική Ιφιγένεια τελικά συμφιλιώνεται με την τραγική μοίρα της και αποδέχεται να θυσιαστεί υπέρ πατρίδας. Στο τέλος του έργου, ένας αγγελιοφόρος ανακοινώνει στην Κλυταιμήστρα ότι η Ιφιγένεια εξαφανίστηκε από τον βωμό προτού δεχτεί το θανάσιμο χτύπημα.

Σ΄ αυτό το κορυφαίο δράμα του, όπου οι χαρακτήρες εξελίσσονται από επεισόδιο και σε επεισόδιο, ο Ευριπίδης, βαθιά σοφός και ώριμος, αναδιευθετεί το επικό υλικό και, απευθυνόμενος στους διχασμένους Έλληνες της εποχής του, γίνεται ο κήρυκας της φιλοπατρίας.

Σημείωμα Σκηνοθέτη

O Ευριπίδης, στο τέλος της ζωής του, μας δίνει ένα έργο μεταπτώσεων και συνεχόμενων διλημμάτων, έμπλεο ειρωνείας και αναπάντεχων κωμικών στιγμών.

Advertisement

Εμποτισμένο από́ την ατμόσφαιρα της εποχής του, με την Αθηναϊκή́ δημοκρατία να παραπαίει και την ήττα στον Πελοποννησιακό́ πόλεμο να πλησιάζει, το έργο αποτυπώνει έναν κόσμο οπού η πιστή στον ηρωισμό́ και τις πατριαρχικές αξίες έχει κλονιστεί́. Έναν κόσμο στον οποίον ο όχλος ανάγεται σε πρωταγωνιστή́ της δράσης, την ιδία στιγμή́ που οι ήρωες, ασταθείς, γεμάτοι αδυναμίες και με συνέχεις αλλαγές γνώμης, κατακρημνίζονται. Γίνονται δηλαδή τόσο ανθρώπινοι, που ξενίζουν. Μόνες σταθερές, σε έναν κόσμο μεταβατικό,  παραμένουν ο αγώνας για την εξουσία, η αναπόδραστη ανάγκη που συντρίβει ζωές και ο ασύμπτωτος χρόνος των καλών προθέσεων, που μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφές. Η Αθήνα δεν έχει πια το ηθικό έρεισμα ότι διεξάγει έναν πόλεμο αμυντικό ή εναντίον βαρβάρων. Παρόλα αυτά, το αίτημα της ομοψυχίας είναι κυρίαρχο και πρέπει να επικρατήσει.

Όμως η  θυσία της Ιφιγένειας δεν είναι επιβεβλημένη. Οι Αργείοι έχουν την επιλογή και να μην ξεκινήσουν για την Τροία. Ο Ευριπίδης δημιουργεί μία ηρωίδα που αποφασίζει τη θυσία της, υπό από το βάρος της ανάγκης. Δεν έχουμε να κάνουμε με μια ρομαντική́ αυτοθυσία, ούτε με ένα μονοδιάστατο πατριωτικό́ δράμα, αλλά́ με μια περίπτωση διαρκούς πάλης και ανισορροπίας, μια ιστορία ανατροπών, που θέτει τις βάσεις του μελλοντικού αιτήματος ενός ιδανικού ανθρώπου, όπου οι κοινωνικές απαιτήσεις δεν θα τον συντρίβουν, αλλά θα συμπορεύονται με την ελευθερία της σκέψης, της βούλησης και του προσωπικού καλού.

Μέχρι τότε, οι άνθρωποι δεν θα ξέρουν πού πραγματικά βρίσκονται, αλλά θα συνεχίζουν να οραματίζονται πού θέλουν να φτάσουν.

Γιάννης Καλαβριανός

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Advertisement

Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας

Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός

Σκηνικά-Κοστούμια: Αλεξάνδρα Μπουσουλέγκα, Ράνια Υφαντίδου

Μουσική σύνθεση-Μουσική διδασκαλία-Ηχητικός σχεδιασμός: Θοδωρής Οικονόμου

Kίνηση: Δημήτρης Σωτηρίου

Advertisement

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

A’ Βοηθός σκηνοθέτη: Αλεξία Μπεζίκη

Β’ Βοηθός σκηνοθέτη: Xάρης Πεχλιβανίδης

Βοηθοί σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Ελίνα Ευταξία, Isabela Tudorache

Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου

Advertisement

Οργάνωση παραγωγής: Marleen Verschuuren, Μαρία Λαζαρίδου

*Βοηθός σκηνογράφου (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Σοφία Τσιριγώτη

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Γιώργος Γλάστρας (Αγαμέμνων), Ανθή Ευστρατιάδου (Ιφιγένεια),  Γιώργος Καύκας (Πρεσβύτης), Νικόλας Μαραγκόπουλος (Μενέλαος), Θανάσης Ραφτόπουλος (Αχιλλέας), Χρίστος Στυλιανού (Αγγελιοφόρος), Μαρία Τσιμά (Κλυταιμήστρα).

Χορός: Μομώ Βλάχου, Στελλίνα Βογιατζή, Δέσποινα Γιαννοπούλου, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Δανάη Επιθυμιάδη, Αίγλη Κατσίκη, Λήδα  Κουτσοδασκάλου, Μαρία Κωνσταντά, Αλεξία Μπεζίκη, Ζωή Μυλωνά, Μαριάνθη Παντελοπούλου, Κατερίνα Παπαδάκη, Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου

 Μουσικός επί σκηνής: Δημήτρης Χουντής

Advertisement

«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» του Ευριπίδη

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Σάββατο 24 Αυγούστου, ώρα 21.00

Απαγορεύεται η είσοδος στο θέατρο μετά την έναρξη των παράστασης.

 

Advertisement

Τιμές εισιτηρίων:

  • Τιμή προπώλησης: 12 €
  • Κανονικό εισιτήριο: 15 €
  • Φοιτητικό/ Ανέργων/ Άνω των 65/ Ομαδικό: 10 €
  • ΑΜΕΑ & Συνοδοί ΑΜΕΑ: 8 €

 Προπώληση:

Καβάλα: Κέντρο πληροφόρησης επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρώην ΕΟΤ) Κεντρική Πλατεία, τηλ: 2510-620566, καθημερινά από τις 10:00 μέχρι τις 14:00 και από τις 18:00 μέχρι τις 21:00, ενώ την ημέρα της παράστασης θα γίνεται προπώληση στο ταμείο του Αρχαίου Θεάτρου Φιλίππων από τις 19:00 το απόγευμα.

 Κρηνίδες: Café «Προσκήνιο», Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, τηλ. 2510516090

 Δράμα: «Americanino» Γ. Παπανδρέου 30, Τηλ. 2521058206

 Ξάνθη: Βιβλιοπωλείο «ΔΥΟ», Βενιζέλου 29, τηλ: 25410-27777

Advertisement

Ηλεκτρονική προπώληση: viva.gr

Ισχύουν εισιτήρια Ο.Γ.Α.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να καλείτε στα τηλέφωνα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας 2510. 220876 – 7 ώρες γραφείου.

Advertisement
Διαβάστε όλο το άρθρο
Advertisement

Barbara Shoes
Κάντε κλικ για να σχολιάσετε

Το σχόλιο σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Πολιτιστικά

Μικροί Κύριοι – Μικρές Κυρίες “Η δύναμη της φιλίας”

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΩΔΕΙΟ ΔΡΑΜΑΣ το Σάββατο 18/3 στις 6:00μ.μ.

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Η ΕΠΙΣΗΜΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ που ενθουσίασε μικρούς και μεγάλους

ΓΙΑ ΜΙΑ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ στη ΔΡΑΜΑ στο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΩΔΕΙΟ ΔΡΑΜΑΣ το Σάββατο 18/3 στις 6:00μ.μ.

Βασισμένη στις ομώνυμες βραβευμένες ιστορίες

Οι αγαπημένοι ήρωες των παιδιών, οι Μικροί Κύριοι και οι Μικρές Κυρίες έγιναν θεατρική παράσταση!

Advertisement

Πρόκειται για την επίσημη θεατρική παράσταση των Μικρών Κυρίων στην Ελλάδα, μια παραγωγή της Yuppitheater (KOLOSSAION PRODUCTIONS σε συνεργασία με τo Θέατρο Σοφούλη) που ενθουσίασε μικρούς και μεγάλους.

Γενιές ολόκληρες έχουν διασκεδάσει αλλά και διδαχθεί με τους πολύχρωμους Μικρούς Κυρίους και τις υπέροχες Μικρές Κυρίες!

Η παράσταση “Μικροί Κύριοι – Μικρές Κυρίες: Η δύναμη της φιλίας” προάγει την ευγένεια και την ενσυναίσθηση με διασκεδαστικό τρόπο, μέσα από τις ιστορίες των διάσημων ηρώων.

Η σειρά “Μικροί κύριοι – Μικρές Κυρίες” από το 1971 είναι σε παγκόσμιο επίπεδο μία από τις διασημότερες και πιο δημοφιλείς σειρές παιδικών βιβλίων, έχει γίνει τηλεοπτική εκπομπή, έγινε μουσειακή έκθεση στο Παρίσι ενώ αναμένεται και η ομώνυμη ταινία.

Λίγα λόγια για το έργο:

Advertisement

Η μικρή Σοφία είναι πολύ λυπημένη σήμερα. Είχε μια δύσκολη μέρα στο σχολείο. Μιλάει πολύ και δεν χαμογελά ποτέ και γι’ αυτό δεν έχει καθόλου φίλους. Ξαφνικά η κυρία Άμπρα Κατάμπρα εμφανίζεται και με τη βοήθεια των φίλων της, του κυρίου Κατσούφη, της κυρίας Γελαστούλας, του κυρίου Πολυλογά, του Κυρίου Δυνατού αλλά και των παιδιών που παρακολουθούν την παράσταση θα τη βοηθήσει να βρει και πάλι τη χαρά με τη δύναμη της φιλίας!

“Μικροί Κύριοι – Μικρές Κυρίες: Η δύναμη της φιλίας” μια διαδραστική θεατρική παράσταση, με εντυπωσιακά κοστούμια και τραγούδια, όπου τα παιδιά συμμετέχουν, γελάνε, χαίρονται, τραγουδούν, χορεύουν και μαθαίνουν για τη δύναμη της φιλίας και τις αξίες της ζωής.

Μην τη  χάσετε.

Συντελεστές

  • Σκηνοθεσία: Παυλίνα Χαρέλα
  • Κείμενο-στίχοι:Καλλιόπη Παπαδάκη
  • Μουσική: Γιώργος Τζιαφέττας
  • Χορογραφίες: Ελένη Χρυσομάλλη
  • Σκηνικά: Λορέντζο Μπελλέλι
  • Κατασκευές Μασκότ: Ανεμοσκορπίσματα
  • Κατασκευή κοστουμιών: ModaSystem
  • Ειδικές κατασκευές: Πένη Δάνη
  • Φωτισμοί: Ανέστης Ατακτίδης
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριάννα Μαυριανού
  • Παραγωγή: Yuppitheater (Kolossaion Productions – Θέατρο Σοφούλη)
  • Πρωταγωνιστούν: Τερέζα Καζιτόρη, Χρήστος Ματσιαρόκος, Άρης Μπαταγιάννης, Αθηνά Ροδίτου, Γεωργία Καούκη

Η επίσημη θεατρική παράσταση ΜΙΚΡΟΙ ΚΥΡΙΟΙ – ΜΙΚΡΕΣ ΚΥΡΙΕΣ “Η δύναμη της φιλίας” θα βρίσκεται για μία μοναδική παράσταση στη Δράμα το Σάββατο 18 Μαρτίου 2023 στις 6:00μ.μ.  στο Δημοτικό Ωδείο Δράμας.

Μην τη χάσετε.

  • Tιμή προπώλησης: 10€
  • Τιμή εισιτηρίου στο ταμείο: 12€

Εισιτήρια προπωλούνται στο

https://www.viva.gr/tickets/theater/mikroi-kyrioi-mikres-kyries-dynami-tis-filias/

Advertisement

στο κατάστημα AMERICANINO και στο MICHAILIDIS TOURS.

Πληροφορίες στο 6987 089 778

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Ο Θρακικός Καλόγερος ή «Καλογεροδευτέρα» στο Καλαμπάκι

Τη Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2023 η «Καλογεροδευτέρα» θα πραγματοποιηθεί στο Καλαμπάκι

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Ένα μοναδικό δρώμενο από το Κρυόνερο της επαρχίας Βιζύης της Ανατολικής Θράκης έφεραν με την εγκατάσταση τους οι πρόσφυγες στο Καλαμπάκι Δράμας τον Οκτώβριο του 1922. Από τότε και χωρίς διακοπή στο πέρασμα των χρόνων πραγματοποιείται χωρίς να έχει αλλοιωθεί ο κεντρικός πυρήνας τέλεσής του. Η «Καλογεροδευτέρα» ή «Καλόγερος» (καλός γέρος) ή «καλογέρ’κα» γίνονται την Τυρινή Δευτέρα στο Καλαμπάκι με ευθύνη του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου.

Ιστορικό και περιγραφή του δρώμενου

Οι τελετές της Τυρινής Δευτέρας, στα χωριά του Μικρού Αίμου (Στράντζα, περιοχή Βιζύης στην Ανατολική Θράκη) διαθέτουν μία μοναδική πληρότητα δράματος, δηλαδή τελετή με καθορισμένο και αυστηρό τυπικό. Στις τελετές αυτές αποτυπώνεται η πανάρχαιη καταγωγή τους που συνδέεται με τη διονυσιακή λατρεία και παραπέμπει ημερολογιακά στα «Ανθεστήρια».

Το δρώμενο του «Καλόγερου» ή «Καλόγεροι» ή «»Καλογέρ’κα», ως ευετηρικό έθιμο της Θράκης για την καλοχρονιά και την γονιμότητα, συναντάται με ανεπτυγμένη δραματική παράσταση στα χωριά γύρω από τη Βιζύη παρότι με διαφορετικά ονόματα και τελετές το συναντάμε και σε άλλα μέρη της Θράκης. Αποτελεί δε μια σπάνια μεταφορά αυτούσιου του εθίμου από τους πρόσφυγες από το Κρυόνερο, που τελείται αδιάλειπτα έως σήμερα στο Καλαμπάκι Δράμας. Η πρώτη εκτενής περιγραφή του έγινε από τον Γ. Βιζυηνό το 1888 με τίτλο «Οι Καλόγεροι και η λατρεία του Διονύσου εν Θράκη».

Advertisement

Η σύνθεση του θιάσου δεν είναι τυχαία και η εξέλιξη του μύθου διαθέτει προκαθορισμένη και αυστηρή αλληλουχία από επεισόδιο σε επεισόδιο.

Το πρωί της Τυρινής Δευτέρας συγκεντρώνονται δέκα έως είκοσι παλικάρια, που πρέπει να είναι ανύπαντρα, και διαλέγουν μεταξύ τους έναν ο οποίος θα είναι «καλόγερος». Στη συνέχεια τον ντύνουν με δέρματα ζώων (προβιές) και στη μέση του περνούν κουδούνια προβάτων. Το πρόσωπό του το βάφει με στάχτη και στο κεφάλι φοράει μια κουκούλα από δέρμα ζώου.

Στα χέρια του κρατά δύο ξύλα, τα ντοκμάκια. Οι συνοδοί του είναι ντυμένοι με ποτούρια και έχουν επίσης βαμμένα με στάχτη τα πρόσωπά τους. Στην παρέα υπάρχει πάντα και κάποιος μεταμφιεσμένος σε τσιγγάνα(κατσιβέλα), που ενίοτε συνοδεύεται από τον γύφτο(κατσίβελο).

Μόλις ο θίασος συγκροτηθεί ξεκινά ο αγερμός.

Περιφέρονται στα σπίτια του χωριού με τη συνοδεία μιας γκάιντας δημιουργώντας πολύ θόρυβο. Ο καλόγερος με τα ντοκμάκια χτυπά τα κάρα στις αυλές των χωριανών, λέγοντας πως έχουν χαλάσει και για την επιδιόρθωσή τους απαιτεί να πληρωθεί ο ίδιος και η παρέα του. Πολλές φορές κάποιοι από τη συνοδεία κρατούν αλυσίδες στα χέρια και δένουν από το λαιμό τον οικοδεσπότη ζητώντας να εξοφληθεί το «μπετέλι»(χρέος). Οι νοικοκυραίοι τους δίνουν συνήθως χρήματα και αυγά. Παράλληλα, κερνούν τον καλόγερο και τη συντροφιά του διάφορους μεζέδες με τσίπουρο ή κρασί.

Advertisement

Στην εξέλιξη της κύριας φάσης του δρώμενου, οπότε και γίνεται η συμβολική άροση και η σπορά της γης, είναι καταφανής ο χαρακτήρας της ιερότητας της πράξης για τους μετέχοντες, καθώς η σπορά και η άροση αποτελούν βασικές εργασίες βιοπορισμού για την κοινότητα.

Λίγο πριν τη δύση του ήλιου ο θίασος καταλήγει στην πλατεία, όπου συγκεντρώνονται όλοι οι κάτοικοι. Συνολικά γίνονται τρεις περιφορές (κύκλοι), ενώ η γκάιντα συνοδεύει το δρώμενο σε όλη τη διάρκεια της τέλεσής του. Η συντροφιά του καλόγερου παλιότερα επέλεγε τον καλύτερο νοικοκύρη του χωριού και τον έχριζε βασιλιά– σήμερα βέβαια, ο «βασιλιάς» και ο «καλόγερος» προσφέρονται εθελοντικά για να αναλάβουν το ρόλο τους.

Ταυτόχρονα, καταφθάνει ένα ξύλινο άροτρο, στο οποίο οι μεταμφιεσμένοι παίρνουν τη θέση των βοδιών, και ο βασιλιάς κρατώντας το αλέτρι κι ένα ξύλινο κοντάρι τους κεντρίζει για να «οργώσουν» τη γη. Κάποια στιγμή οι μεταμφιεσμένοι που έχουν τη θέση των βοδιών πέφτουν κάτω προσποιούμενοι ανημποριά.

Η επαφή με τη μάνα γη αποτελεί μέρος του δρώμενου, ώστε να τους δοθεί η δύναμη και η χάρη της. «Ματιαγμένα …», φωνάζουν οι υπόλοιποι κι ο βασιλιάς πρέπει να ξεματιάσει τα «ζώα» του λέγοντας τα σωστά λόγια για να μπορέσει να συνεχιστεί η διαδικασία. Μετά το εικονικό όργωμα, στη δεύτερη περιφορά, ο βασιλιάς παίρνει έναν τενεκέ με σιτάρι και καλαμπόκι που έχει αναμειχθεί με στάχτη και σπέρνει το υποτιθέμενο οργωμένο χωράφι σκορπώντας τον σπόρο με το χέρι. Τα παλιότερα χρόνια όσοι το παρακολουθούσαν είχαν τα χέρια τους λερωμένα με τις μουτζούρες της σόμπας και λερώνονταν μεταξύ τους.

Κατά τη διάρκεια της σποράς ο βασιλιάς φωνάζει διάφορες τιμές για τα βασικά αγροτικά προϊόντα, οι οποίες είναι σκανδαλωδώς υψηλές, επιζητώντας με τον τρόπο αυτό να έχουν καλή σοδειά αλλά και καλές τιμές πώλησης των κόπων τους: «Φέτος το στάρ’ 5 φράγκα, φέτος το κριθάρ’ 4 φράγκα, φέτος το καλαμπόκ’ 3 φράγκα! Και τελείωνε: φέτος τζάμπα το μ’νί»!

Advertisement

Η τελευταία «ευχή» συνδέεται άμεσα με την ανάγκη που υπήρχε τον παλιό καιρό, όταν οι άνθρωποι ήταν ολότελα εξαρτημένοι από τη γεωργία, για την συνεχή ανανέωση και ύπαρξη πολλών εργατικών χεριών, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της δύσκολης δουλειάς στον κάμπο. Πέρα λοιπόν από τη γονιμότητα της γης απαραίτητη ήταν και η γονιμότητα των συζύγων, ευχή που δεν έχασε την επικαιρότητά της στο πέρασμα των χρόνων.

Στο Κρυόνερο αμέσως μετά τη σπορά ο βασιλιάς με τη συνοδεία των «καλογέρων» όδευε προς το ποτάμι, όπου οι ακόλουθοι έριχναν τον εκλεγμένο βασιλιά στο νερό σε ένα συμβολικό βάπτισμα. Η κατάδυσή του(θάνατος) και η ανάδυσή του (ανάσταση) στη συνέχεια σχετίζεται, εκτός από τον συμβολισμό του θανάτου και της αναγέννησης, με την εξαγνιστική ιδιότητα του νερού. Με τον τρόπο αυτό η επιστροφή στη ζωή έχει και την έννοια της κάθαρσης και του εξαγνισμού.

Στο Καλαμπάκι το έθιμο τελειώνει με το κατάβρεγμα του βασιλιά από τους παρευρισκομένους κατοίκους, σε μια συμβολική κίνηση που ολοκληρώνει το τελετουργικό. Η «αλλαγή» αφορά την ενσωμάτωση του εθίμου στον νέο τόπο ζωής που έχει διαφορετική γεωμορφολογία από την πατρίδα τους το Κρυόνερο, το οποίο διασχίζει ένα ποτάμι χωρίζοντάς το στη μέση. Το δρώμενο τελειώνει με πειράγματα, κέφι και χορό από τους μεταμφιεσμένους και συνεχίζεται ως αργά με όλους τους κατοίκους στον τόπο που εκτυλίχτηκε το σκηνικό.

Τη Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2023 η «Καλογεροδευτέρα» θα πραγματοποιηθεί στο Καλαμπάκι με τον ίδιο τρόπο όπως γίνεται εκατό χρόνια τώρα. Ο θίασος του «Καλόγερου» θα ξεκινήσει από το πρωί την επίσκεψη στο χωριό. Το συμβολικό όργωμα της πλατείας θα γίνει στις 4.30 το απόγευμα στην κεντρική πλατεία.

Θα ακολουθήσει παρέλαση μικρών καρναβαλιστών.

Advertisement

Για το Δ.Σ του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλαμπακίου

 

Η Πρόεδρος                                                                                                                     Η Γραμματέας

Αθανασία Π. Θεοδωρίδου                                                                                              Παγώνα Χ. Στρατηγέλη

Advertisement
Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

“Αράπηδες” στο όμορφο χωριό του Ξηροποτάμου, Δράμας

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Έθιμα και παραδόσεις που συνθέτουν την ξεχωριστή φυσιογνωμία του τόπου μας!

Οι προσπάθειες που καταβάλει ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Ξηροποτάμου, αλλά και όλοι οι κάτοικοι μαζί, συμβάλουν σημαντικά στην πολιτιστική προβολή του χωριού, αλλά της Δράμας μας, γενικότερα!

Σας αξίζουν συγχαρητήρια!

Advertisement
Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

ΠΟΙΟΣ/Α ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΤΕΡΟΣ/Η ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΡΑΜΑΣ ;

This poll has ended (since 1 month).

Επιλέξτε ποιον/ποια θεωρείτε εσείς καταλληλότερο/η Δήμαρχο Δράμας ;

(Τα ονόματα με αλφαβητική σειρά)

Κιόρτεβε Παρθένα
46.25% 1,653/3574
Μαμσάκος Χριστόδουλος
5.96% 213/3574
Παπαδόπουλος Γεώργιος
42.59% 1,522/3574
Χαρακίδης Κυριάκος
5.20% 186/3574

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

5 παραιτήσεις γιατρών, σε 45 ημέρες, από την αρχή του έτους στο ΓΝ Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Δραμινός χειριστής έχασε τη ζωή του πέφτοντας με το τάμπερ από ύψος 150 μ.

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Καλό παράδεισο στην Μαρία μας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Παρουσιάστηκαν οι υποψήφιοι βουλευτές του ΚΚΕ της ΠΕ Δράμας

Βουλευτικές 20234 εβδομάδες πριν

Οι υποψήφιοι του ΣΥΡΙΖΑ στη Δράμα

Δημοτικές 20234 εβδομάδες πριν

“Επανεκκίνηση για τη Δράμα” Επίσκεψη στην Αστυνομική Διεύθυνση και Πυροσβεστική Υπηρεσία Δράμας

Δημοτικές 20234 εβδομάδες πριν

Το στυλό, το ημερολόγιο και τα ιδιαίτερα μαθήματα… στο Δημοτικό Συμβούλιο

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Το Νοσοκομείο Δράμας οδεύει με μαθηματική ακρίβεια στη μετατροπή του σε Κέντρο Υγείας

Εκλογές 20234 εβδομάδες πριν

Κ. Χαρακίδης: Στην δεύτερη Κυριακή, θα στηρίξουμε όποιον είναι απέναντι στη δημοτική αρχή

Βουλευτικές 20234 εβδομάδες πριν

Το ΠΑΣΟΚ επέστρεψε, όσα εμπόδια και αν βάλουν δεξιά και ΣΥΡΙΖΑ θα αποτύχουν παταγωδώς

Βουλευτικές 20234 εβδομάδες πριν

Παρουσίαση ψηφοδελτίου του ΚΚΕ της ΠΕ Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

“Με την πλάτη στον τοίχο” ο… Ευκλείδης Τσακαλώτος στη Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Σωματείο Εργαζομένων Γ.Ν. Δράμας: Εθελοντική αιμοδοσία για τους τραυματίες των Τεμπών

Δημοτικές 20231 εβδομάδα πριν

Ενώνουμε τη Δράμα: Η Αναστασία Χασαπάκη υποψήφια στην Κοινότητα Δράμας

Πολιτιστικά4 εβδομάδες πριν

Ο Θρακικός Καλόγερος ή «Καλογεροδευτέρα» στο Καλαμπάκι

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ7 ώρες πριν

Θ. Ξανθόπουλος: Οι δήθεν «ποινές – χάδι» είναι στη φαντασία του κ. Τσιάρα

Εκπαιδευτικά5 ημέρες πριν

Ανέγερση νέου διδακτηρίου, Γυμνασίου – Λυκείου, Καλαμπακίου

ΑΘΛΗΤΙΚΑ1 εβδομάδα πριν

ΚΑΟΔ- Α.Ο  ΓΑΛΑΤΙΣΤΑΣ  78-56: Μια ανάσα από την επίτευξη του στόχου της πρωτιάς

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Κήρυξη 24ωρης απεργίας στο Δημόσιο την Πέμπτη, 16 Μαρτίου 2023

Δημοτικές 20231 εβδομάδα πριν

Ενώνουμε τη Δράμα: Η Αναστασία Χασαπάκη υποψήφια στην Κοινότητα Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Έμφαση στην «άλλη Ελλάδα» στη μεγαλύτερη Διεθνή Τουριστική Έκθεση ITB

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Έκθεση τροφίμων και ποτών της Περιφέρειας ΑΜΘ στο σταθμό του Μετρό στο Σύνταγμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Αλλαγή στις διημερεύσεις φαρμακείων τις Κυριακές 12 και 19 Μαρτίου

Πολιτιστικά2 εβδομάδες πριν

Μικροί Κύριοι – Μικρές Κυρίες “Η δύναμη της φιλίας”

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 εβδομάδες πριν

Κ.Α.Ο.Δ. – Α.Ο. Γαλάτιστας: Την Κυριακή στις 17:00 στο  Δ. Κραχτίδης

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Δραμινός χειριστής έχασε τη ζωή του πέφτοντας με το τάμπερ από ύψος 150 μ.

ΕΛΛΑΔΑ2 εβδομάδες πριν

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη να αναλάβει τις ευθύνες της – Γνώριζε το πρόβλημα στα τρένα αλλά δεν έκανε τίποτα

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Έκθεση Τροφίμων και Ποτών της ΑΜ-Θ στο Μετρό του Συντάγματος

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Στάση εργασίας του Φαρμακευτικού Συλλόγου Δράμας στην απεργία της Τετάρτης

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Καλό παράδεισο στην Μαρία μας

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών