Connect with us

Πολιτιστικά

Το έθιμο του «κουρμπανιού»  στο Καλαμπάκι

Δημοσιεύθηκε

στις

Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Καλαμπακίου Δράμας

Έτσι και φέτος, παρά τη σφοδρή χιονόπτωση την ημέρα της «γύρας» στο χωριό, όλα τα σπίτια άνοιξαν το Σάββατο 5 Ιανουαρίου τις πόρτες τους για να προσφέρουν για το κουρμπάνι. Οι κουρμπαντζήδες αψηφώντας το χιόνι, το κρύο και την παγωνιά γύρισαν το χωριό πόρτα- πόρτα συνεχίζοντας  την παράδοση που τους κληροδοτήθηκε .

Την Κυριακή 13 Ιανουαρίου το πρωί ανταποκρινόμενοι στο ετήσιο ραντεβού για τον καθαρισμό και την ετοιμασία του χώρου που γίνεται το κουρμπάνι , χωρίς να πτοηθούν από το χιόνι και τον πάγο που υπήρχε στον αύλιο χώρο της εκκλησίας, ετοίμασαν το χώρο κι ας απαιτήθηκε διπλός και τριπλός κόπος γιατί έπρεπε πρώτα με φτυάρια να καθαριστεί το χιόνι για να διασφαλιστεί η πρόσβαση .

Συνεχίζουμε τη διαδικασία της ετοιμασίας και τις επόμενες μέρες,  για να μπορέσουν όλοι να μετέχουν στο μεγαλύτερο πανηγύρι του νομού μας και να μοιραστούν μαζί μας τη φλόγα της παράδοσης μας που εξακολουθεί να ζεσταίνει τις καρδιές των νέων ανθρώπων κάθε ηλικίας σχεδόν έναν αιώνα τώρα .

Σας περιμένουμε να γιορτάσουμε και να τιμήσουμε τον Άγιο Αθανάσιο με το δικό μας μοναδικό τρόπο στο Καλαμπάκι, στις 17 & 18 Ιανουαρίου.

Ιστορικό του εθίμου

Σύμφωνα με την παράδοση, ο Θεός κάθε χρόνο, το ξημέρωμα της γιορτής του Αγίου Αθανασίου, έστελνε στο προαύλιο του ναού των Κρυονεριτών ένα ελάφι, το οποίο αφού ξεκουραζόταν, «θυσιαζόταν» με την ευλογία του ιερέα νωρίς το πρωί της γιορτής από τους «κουρμπαντζήδες», οι οποίοι το μαγείρευαν και στη συνέχεια το μοίραζαν σε όλους τους κατοίκους.
Μια χρονιά που τα χιόνια ήταν πολλά, το ελάφι άργησε να έρθει και οι «κουρμπαντζήδες» θορυβημένοι από την καθυστέρηση, επέσπευσαν τη θυσία χωρίς να το αφήσουν να ξεκουραστεί, όπως το έθιμο απαιτούσε. Έκτοτε το ελάφι δεν ξαναφάνηκε ίσως γιατί, όπως πίστευαν οι Κρυονερίτες, ο Θεός θύμωσε μαζί τους επειδή δεν τήρησαν τους κανόνες της θυσίας . Από τότε, στη θέση του ελαφιού χρησιμοποιούσαν ταύρο ή αγελάδα.

Το κουρμπάνι στο Καλαμπάκι
Το έθιμο ήρθε αυτούσιο στο Καλαμπάκι από τους Κρυονερίτες πρόσφυγες και γινόταν κάθε χρόνο με ευθύνη των «κουρμπαντζήδων».  Με τα χρόνια το χωριό μεγάλωνε και οι κάτοικοί του, ανεξάρτητα από την καταγωγή τους, διαφύλαξαν το κουρμπάνι θεωρώντας το πανηγύρι του Αγίου Αθανασίου το μεγαλύτερο γεγονός στην κοινωνική ζωή του χωριού. Το 1979 ιδρύεται από τους κατοίκους του Καλαμπακίου ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος και περνά στα χέρια του η ευθύνη της διάσωσης και διατήρησης των τοπικών εθίμων και παραδόσεων.

Αρχικά συγκροτείται, με την επιμέλεια και συμμετοχή του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου, επιτροπή κουρμπανιού. Η συμμετοχή στην ομάδα αυτή είναι εθελοντική και  ελεύθερη -όποιος έχει το μεράκι και την αγάπη για το έθιμο.. Κάθε χρόνο όλο και περισσότερα άτομα συμμετέχουν μικροί και μεγάλοι, παλιοί και νέοι.  Υπάρχουν άνθρωποι που για τριάντα και πλέον χρόνια δίνουν τις μέρες αυτές τον καλύτερο εαυτό τους για να γίνει το έθιμο.

Το κουρμπάνι βήμα-βήμα

Η προετοιμασία

Πρώτα απ’ όλα πρέπει να ετοιμαστεί ο χώρος που θα γίνει το κουρμπάνι. Τα καζάνια πλένονται και όσα χρειάζονται γάνωμα γανώνονται, τα φλόγιστρα που θα ανάψουν συντηρούνται και ελέγχονται, ο χώρος καθαρίζεται και ασβεστώνεται, τα ξύλα που χρειάζονται για την φωτιά συγκεντρώνονται, το σπιτάκι που γίνεται το ξεψάχνισμα του κρέατος στήνεται και κάθε λεπτομέρεια ελέγχεται δυό και τρεις φορές ώστε όλα να γίνουν όπως πρέπει. Κάθε εργασία είναι εθελοντική και όλα τα απαραίτητα υλικά προσφέρονται από κατοίκους και επαγγελματίες του Καλαμπακίου.

Η «γύρα» στο χωριό

Οι «κουρμπαντζήδες» και τα μέλη του συλλόγου συγκεντρώνουν από όλους τους κατοίκους προσφορές σε σιτάρι, καλαμπόκι ή χρήματα. Η καθιερωμένη «γύρα» στο χωριό γίνεται συνήθως το πρώτο Σάββατο ή Κυριακή μετά τη γιορτή του Αι-Γιάννη. Το πρωί, συγκεντρώνονται όλοι οι εθελοντές κάθε ηλικίας και ξεκινούν πεζοί, με αγροτικά αυτοκίνητα να τους συνοδεύουν για να φορτώνουν τις προσφορές σε καλαμπόκι.Με κέφι και χτυπώντας τους τενεκέδες γυρνάνε όλο το χωριό, πόρτα-πόρτα, σε όλα ανεξαιρέτως τα σπίτια ζητώντας τη συνδρομή των κατοίκων για να γίνει το κουρμπάνι.

Με τα χρήματα που συγκεντρώνονται και την πώληση του καλαμποκιού που προσφέρθηκε αγοράζονται οι αγελάδες που θα χρησιμοποιηθούν. Το στάρι που προσφέρεται θα γίνει πλιγούρι την παραμονή από τους κουρμπαντζήδες για να βράσει με το κρέας .  Σήμερα με την αύξηση του πληθυσμού του Καλαμπακίου ένα ζώο δεν είναι αρκετό, γι’ αυτό χρησιμοποιούνται τέσσερα ή και περισσότερα.

Τα ζώα επιλέγονται προσεκτικά με την παρουσία κτηνίατρου και στη συνέχεια οδηγούνται στο σφαγείο. Δείγματα στέλνονται για έγκριση της ποιότητας του κρέατος . Οι μοσχαροκεφαλές δε θα χρησιμοποιηθούν στην παρασκευή του κουρμπανιού, αλλά θα βγουν σε λαχειοφόρο αγορά από το Σύλλογο την ημέρα του κουρμπανιού.

Η παραμονή της γιορτής

Την παραμονή της γιορτής, στο προαύλιο της εκκλησίας,ξεκινά από το πρωί η προετοιμασία. Οι ρυθμοί είναι ιλιγγιώδεις γιατί όλα πρέπει να ‘να ι στη θέση τους, στην ώρα τους. Ο χώρος ετοιμάζεται, τα καζάνια που έχουν ήδη πλυθεί και γανωθεί παίρνουν τη θέση του πάνω από τα φλόγιστρα, τα ξύλα που θα χρησιμοποιηθούν για τα εξωτερικά καζάνια μπαίνουν στη θέση τους.  Αργά το πρωί γίνεται το  σπάσιμο και το «λίχνισμα» του σταριού,  ώστε το πλιγούρι να είναι έτοιμο για να μπει στα καζάνια

Το απόγευμα οι καμπάνες χτυπούν και μετά τον μέγα εσπερινό γίνεται η περιφορά της εικόνας. Την εικόνα σηκώνουν και πλαισιώνουν τα χορευτικά τμήματα του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου.

Αμέσως μετά τα μέλη του Δ.Σ. με τη συνοδεία ζουρνάδων γυρνούν την αγορά του Καλαμπακίου και δίνουν έτσι το έναυσμα για το γλέντι που θα διαρκέσει δυο μέρες και θα γεμίσει όλες τις ταβέρνες του Καλαμπακίου με κόσμο που διασκεδάζει.Παράλληλα, οι προετοιμασίες συνεχίζονται.. Αργά το απόγευμα το κρέας τεμαχίζεται και μπαίνει στα καζάνια για να βράσει όλη νύχτα.

Στις 11.30 το βράδυ είναι η ώρα «να μπει φωτιά στα καζάνια» και η διαδικασία ξεκινάει…

Η νύχτα και το ξημέρωμα

Η νύχτα είναι μέρα για τους ανθρώπους που δουλεύουν πυρετωδώς στο «κουρμπάνι» . Τα κρέας βράζει όλη νύχτα και οι κουρμπαντζήδες είναι επί ποδός συνέχεια για να φροντίζουν να υπάρχει φωτιά στα καζάνια που βρίσκονται στον εξωτερικό χώρο, να προσέχουν τα  φλόγιστρα, να ξαφρίζουν το κρέας. Όλη νύχτα κυλάει με δουλειά, πειράγματα και κέφι που αποτελεί το κύριο συστατικό της συνταγής για ένα καλό κουρμπάνι. Το ξημέρωμα βρίσκει τους κουρμπαντζήδες να έχουν ολοκληρώσει το βράσιμο του κρέατος.

Τώρα είναι η ώρα για το ξεψάχνισμα, πρέπει δηλαδή, να αφαιρεθούν τα κόκαλα και το λίπος και το κρέας να τεμαχιστεί σε μικρά κομμάτια για να είναι έτοιμο να μοιραστεί ως πρώτος μεζές μετά το πέρας της θείας λειτουργίας.Δουλειά επίπονη και δύσκολη.

Ο ζωμός που έμεινε φιλτράρεται για να είναι καθαρός από μικρά κομματάκια κόκαλου και λίπος και ξαναμπαίνει στα καζάνια για να δεχτεί σε λίγο το πλιγούρι.

Το πρωί της γιορτής

Νωρίς το πρωί οι καμπάνες χτυπούν καλώντας τον κόσμο στη θεία λειτουργία. Αμέσως μετά, καθώς ο κόσμος βγαίνει από την εκκλησία, τα μέλη του Συλλόγου έχουν ετοιμάσει και προσφέρουν σε όλους τον πρώτο μεζέ: λίγο κρέας και ένα ποτηράκι τσίπουρο. Οι ζουρνάδες αρχίζουν να παίζουν και τα χορευτικά τμήματα του συλλόγου σέρνουν το χορό πάνω στην πλατεία, όπου όλος ο κόσμος θα μπει να χορέψει. Λέγεται μάλιστα, πως όποιος χορέψει εκείνη τη μέρα θα «βγάλει πλιά», θα γεννήσουν δηλαδή οι κότες και τα ζωντανά του.

Το πανηγύρι ξεκίνησε πια, ο κόσμος γλεντάει και όλοι περνούν για έναν καλό μεζέ και τσίπουρο στην υπαίθρια καντίνα που στήνει ο Πολιτιστικός με τους εθελοντές του για να μπορέσει να εξασφαλίσει τα απαραίτητα έσοδα. Μέσα στο κουρμπάνι, τίποτα δεν έχει χαλαρώσει, το πλιγούρι μπαίνει στα καζάνια για βράσει στο ζωμό του κρέατος και τώρα πια, χρειάζονται χέρια πολλά για να γυρνάνε συνεχώς το πλιγούρι πάνω από τη φωτιά για να μην «πιάσει».

‘Εξω το γλέντι συνεχίζεται χωρίς σταματημό.  Αργά το μεσημέρι, στις 3 η ώρα τα όργανα σταματούν για λίγο. Είναι η στιγμή που ο ιερέας θα ευλογήσει το κουρμπάνι για να ξεκινήσει το μοίρασμα στους κατοίκους του χωριού και σε όλους τους παρευρισκόμενους.

Ένας, ένας, με υπομονή περνούν από τον προαύλιο χώρο για να πάρουν το κουρμπάνι, κρέας και πλιγούρι. Η διανομή θα συνεχιστεί για ώρες, μέχρι να πάρει και ο τελευταίος, μέχρι να μοιραστεί όλο το κρέας, όλο το πλιγούρι. Τότε μόνο είναι η στιγμή που οι κουρμπαντζήδες θα πάρουν μιαν ανάσα, θα αφεθούν στο γλυκό ήχο του ζουρνά, στο ρυθμικό χτύπημα του νταουλιού…..

Το γλέντι θα συνεχιστεί το βράδυ στις ταβέρνες. Ένας Αη Θανάσης ακόμα πήγε καλά. Για τα μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου δεν τέλειωσε ακόμα, θα τελειώσει όταν όλα καθαριστούν και μπουν πάλι στη θέση τους, για να περιμένουν τον επόμενο χρόνο να τιμήσουν τον Άγιο με τον τρόπο που έμαθαν γενιά με γενιά, παππούς με εγγόνι, έτσι όπως πιάνεται το νήμα της ιστορίας, η κλωστή της παράδοσης.

Για το Δ.Σ του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλαμπακίου

Η Πρόεδρος                                                                                                                     Η Γραμματέας

Αθανασία Π. Θεοδωρίδου                                                                                              Παγώνα Χ. Στρατηγέλη

Διαβάστε όλο το άρθρο
Advertisement

Barbara Shoes
Κάντε κλικ για να σχολιάσετε

Το σχόλιο σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Πολιτιστικά

100 χρόνια μετά: Οι πρόσφυγες του 1922-Η δημιουργία της νέας Ανατολικής Μακεδονίας

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Τριήμερο επιστημονικό Συνέδριο από το Ίδρυμα της Βουλής για τη Δημοκρατία και τον Κοινοβουλευτισμό και τους Δήμους Καβάλας και Δράμας
Σε μια κατάμεστη αίθουσα από κόσμο, στη Μεγάλη Λέσχη της Καβάλας, ξεκίνησε το απόγευμα της Παρασκευής 11 Νοεμβρίου το τριήμερο επιστημονικό Συνέδριο που συνδιοργανώνουν το Ίδρυμα της Βουλής για τη Δημοκρατία και τον Κοινοβουλευτισμό και οι Δήμοι Καβάλας και Δράμας, με τίτλο «100 χρόνια μετά: οι πρόσφυγες του 1922 και η δημιουργία της νέας Ανατολικής Μακεδονίας».

Στην έναρξη, χαιρέτησαν

  • ο Γενικός Γραμματέας του Ιδρύματος της Βουλής, καθηγητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ευάνθης Χατζηβασιλείου,
  • ο Δήμαρχος Καβάλας, Θόδωρος Μουριάδης,
  • ο Δήμαρχος Δράμας, Χριστόδουλος Μαμσάκος,
  • οι Βουλευτές Καβάλας,
    • Γιάννης Πασχαλίδης,
    • Μακάριος Λαζαρίδης και
    • Τάνια Ελευθεριάδου,
  • ο εκπρόσωπος της Ένωσης τέως Βουλευτών και Ευρωβουλευτών, πρώην Βουλευτής Καβάλας, Μίμης Χριστοφιλογιάννης,
  • ο Πρόεδρος της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ, Παναγιώτης Αγγελίδης, και
  • ο εκπρόσωπος της Μητρόπολης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου, πανοσιολογιότατος αρχιμανδρίτης Παύλος.

Σημειώνεται ότι, μεταξύ των 29 ομιλητών του Συνεδρίου ήταν και ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδιος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, αναπληρωτής καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Άγγελος Συρίγος.

Θόδωρος Μουριάδης: «Στην Καβάλα, λίγα χρόνια μετά την ανταλλαγή, 7 στους 10 κατοίκους ήταν πρόσφυγες»

Με δεδομένο ότι η Καβάλα ήταν από τους τόπους που δέχθηκε σημαντικό αριθμό προσφύγων, ο Δήμαρχος Καβάλας τόνισε «σήμερα βλέπουμε το αποτύπωμά τους και μέσα στη ψυχή μας, αλλά και σε όσα προόδευσαν σ’ αυτόν τον τόπο.

Ένα αποτύπωμα ματωμένο, ξεριζωμένο, πονεμένο, μυρωμένο απ’ τα καπνά, φορτωμένο με καημούς, αλλά και χαραγμένο με πυρρίχιους, αναστενάρια, κεμετζέδες, αμανέδες, μπάλους, καρσιλαμάδες, χασάπικους, ρεμπέτικα φερμένα απ’ τα βουνά, τα λαγκάδια και τα παράλια της άλλης Ελλάδας, αυτής που άφησαν πίσω τους.
Κάναν το κουράγιο δύναμη και ξαναρίζωσαν σε τούτον τον τόπο, έναν τόπο που μαζί τους ξαναγεννήθηκε και άνθισε

Όταν ήρθαν, τους προϋπάντησαν η ντόπια φτώχεια κι η ανέχεια που θέριεψε τον ρατσισμό και τον φόβο του ξένου που ήρθε να πάρει τις δουλειές και τα χωράφια.
Τα άντεξαν και με τον χρόνο ζύμωσαν την καθημερινότητά τους με τους ντόπιους. Η κόπωση, το βάσανο κι η λαβωματιά της μετεγκατάστασης έγιναν κόπος και ιδρώτας και σμίλευσαν στη γη την απαρχή αυτών που ζούμε σήμερα, έναν αιώνα μετά, οι ευτυχισμένοι απόγονοί τους.

Τα τσαντίρια έγιναν σπίτια, οι μαχαλάδες γίναν γειτονιές, τα πετροχώραφα σπαρθήκαν, τα καπνομάγαζα ζωντάνεψαν, η θάλασσα γέμισε δίχτυα και παραγάδια.

Το Κράτος έβαλε το χέρι του κι οι πρόσφυγες το μεράκι, την τέχνη και την εξυπνάδα τους.
Έμαθαν να παλεύουν σε άλλα μετερίζια, φτιάξαν συλλογικότητες, συνδικαλίστηκαν, κατέβηκαν σε δυναμικές απεργίες, διεκδίκησαν καλύτερη ζωή, καλύτερα μεροκάματα που τα εδραίωσαν μέχρι τις μέρες μας.
Πρόσφυγας ήταν κι ο δήμαρχος Καβάλας, ο Μήτσος Παρτσαλίδης, ο πρώτος αριστερός δήμαρχος των Βαλκανίων.

Το Ίδρυμα της Βουλής για τη Δημοκρατία και τον Κοινοβουλευτισμό μάς έκανε την τιμή να οργανώσει αυτό το τριήμερο Συνέδριο στους δύο τόπους, την Καβάλα και τη Δράμα, που πριν από 100 χρόνια ήταν ένας τόπος που όταν μετρήθηκαν λίγα χρόνια μετά την ανταλλαγή, βρέθηκε ότι οι 7 στους 10 κατοίκους ήταν πρόσφυγες.
Ένα Συνέδριο, που μαζί με την Έκθεση που φιλοξενούμε, περιμένουμε να μας κάνει καλλίτερους γνώστες της ιστορικής διαδρομής μας.

Γιατί οι δρόμοι της Ιστορίας ενός τόπου απαιτούν πολλούς εργάτες, που συνεχώς θα ψάχνουν να βρουν τις μικρές και μεγάλες πέτρες, να τις ταιριάξουν μεταξύ τους και να τις τοποθετήσουν στο διάβα του παρελθόντος, ώστε ο σημερινός διαβάτης να μπορεί να μάθει από πού έρχεται και πιο είναι το ριζικό του».

Ο Δήμαρχος Δράμας, Χριστόδουλος Μαμσάκος, αφού ευχαρίστησε τους συντελεστές του Συνεδρίου, επισήμανε ότι «κάθε επέτειος έχει νόημα όταν αντλούμε από αυτήν συμπεράσματα που θα μας δώσουν τη δυνατότητα να χαράξουμε με επιτυχία και πολιτική ωριμότητα τα βήματα της ιστορικής πορείας μας. Άλλωστε, η Ιστορία δεν είναι χρήσιμη επειδή διαβάζει κανείς εκεί το παρελθόν, αλλά επειδή διαβάζει το μέλλον».

Ο Βουλευτής της ΝΔ, Γιάννης Πασχαλίδης σημείωσε ότι «μπορεί η Μικρασιατική Καταστροφή να υπήρξε τραύμα στην Ιστορία μας, αλλά η έλευση των προσφύγων δημιούργησε ένα άλλο καταλυτικό γεγονός, νέες πολιτικές και κοινωνικές καταστάσεις με αυτούς που ήρθαν ρίζωσαν και δημιούργησαν».

Ο Βουλευτής της ΝΔ, Μακάριος Λαζαρίδης είπε πως «η περιοχή Καβάλας-Δράμας είναι αυτή στην οποία εγκαταστάθηκαν οι περισσότεροι πρόσφυγες, αναδιαμορφώνοντας ουσιαστικά τον χάρτη της ευρύτερης περιοχής Παρά τις μεγάλες δυσκολίες, μπόρεσαν να ενσωματωθούν στο κοινωνικό σύνολο και να προκόψουν σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο έχοντας ως παρακαταθήκη τις αξίες και τις αρχές  που έφεραν μαζί τους.

Η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Τάνια Ελευθεριάδου, αφού υπογράμμισε ότι «όταν ήρθαν οι πρόσφυγες, δεν τους υποδέχθηκαν με ανοιχτές αγκαλιές οι τοπικοί κάτοικοι, διότι η ζωή τότε ήταν πολύ δύσκολη, στο τέλος, όμως, επικράτησε η ανθρωπιά», τόνισε ότι «με τις εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, δεν πρέπει να ενισχύσουμε μόνο την ιστορική μνήμη μας, αλλά να καταλάβουμε ότι πάνω από όλα είμαστε άνθρωποι.

Γιατί και σήμερα υπάρχουν πολλές χιλιάδες πρόσφυγες που έρχονται στη χώρα μας και θα πρέπει, ανεξαρτήτου καταγωγής και εθνικότητας, να αντιληφθούμε ότι όλοι αυτοί έχουν την ανάγκη να βρουν μια ασφαλή αγκαλιά».

1η Συνεδρία: «Η ανταλλαγή: νομικές, πολιτικές, ηθικές διαστάσεις»

Υπό της προεδρία του ιστορικού Κυριάκου Λυκουρίνου, μίλησαν:

Μανόλης Κούμας (επίκουρος καθηγητής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών): «Ανταλλαγές και μετακινήσεις πληθυσμών, 1912-1924: μια συγκριτική προσέγγιση».
Άγγελος Συρίγος – Ευάνθης Χατζηβασιλείου: «Νομικές διαστάσεις και το ζήτημα της υποχρεωτικότητας στη Σύμβαση Ανταλλαγής του 1923».
Στράτος Δορδανάς (επίκουρος καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης): «Δημόσια συζήτηση για τη Σύμβαση “περί ανταλλαγής των ελληνικών και τουρκικών πληθυσμών» του 1923”».
Ιάκωβος Μιχαηλίδης (καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης): «Πρόσφυγες εν ροή: Όψεις της ανταλλαγής των ελληνοτουρκικών πληθυσμών με βάση τη Σύμβαση της Λωζάννης».
Ισμήνη Κριάρη (μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ιδρύματος της Βουλής, τ. πρύτανις, καθηγήτρια στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών): «Όψεις της αγροτικής αποκατάστασης των προσφύγων»

2η Συνεδρία: «Εγκατάσταση και πνευματικές εκβολές»

Υπό την προεδρία της Γεωργίας Μπακάλη (διδάκτωρ Ιστορίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης) μίλησαν:
Σαπφώ Αγγελούδη-Ζαρκάδα (δρ. αρχιτέκτων-μηχανικός) «Η στεγαστική αποκατάσταση των προσφύγων στην Καβάλα. Ένα δύσκολο εγχείρημα μεγάλης διάρκειας».
Κυριάκος Λυκουρίνος (Ιστορικός): «Πτυχές της αγροτικής αποκατάστασης των προσφύγων στον νομό Καβάλας, 1922-1930».
Ευριπίδης Γαραντούδης (καθηγητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών): «Η άφιξη και η κοινωνική ένταξη των προσφύγων ως θεματική ύλη στη λογοτεχνική παράδοση της Καβάλας».
Μιχάλης Λυχούνας (προϊστάμενος του Τμήματος Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας): «Με τον πολιτισμό στο σεντούκι και την καρδιά. Προβλήματα διαχείρισης του υλικού πολιτισμού των προσφύγων έναν αιώνα μετά».

Στην πρώτη ημέρα, μεταξύ άλλων παραβρέθηκαν

  • ο τέως Βουλευτής Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Εμμανουηλίδης,
  • ο Πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, Σωκράτης Μποζούδης,
  • ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας, Κώστας Πεφάνης,
  • ο Αντιδήμαρχος Καβάλας, Γιάννης Ιακωβίδης,
  • ο Αντιδήμαρχος Δράμας, Μιχάλης Τάσσου,
  • η Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καβάλας, Σταυρούλα Δαδάκη.

Πηγή: kavalapost.gr

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

«Τραντέλληνες», το μουσικό αναλόγιο του Δραμινού Λογοτέχνη Γιάννη Χαριτάντη

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων «Ακρίτες Νέας Κρώμνης» και ο Δήμος Δράμας, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την επέτειο των 100 χρόνων μνήμης από την Μικρασιατική Καταστροφή, παρουσιάζει την Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2022 και ώρα 19.30 στο Αμφιθέατρο του Δημοτικού Ωδείου Δράμας,  το μουσικό αναλόγιο «Τραντέλληνες», του Δραμινού Λογοτέχνη και ομότιμου καθηγητή του Πανεπιστημίου Πατρών Γιάννη Χαριτάντη, με μουσική «επένδυση» από τον Μανώλη Παργεντάκη.

Έχουν περάσει εκατό χρόνια από τον ξεριζωμό του χριστιανικού πληθυσμού από τον Πόντο και τη Μικρά Ασία. Εξορία ονόμασαν οι ξένοι αναλυτές της εποχής, εκείνον τον τραγικό διωγμό από τις πατρογονικές ρίζες. Εκατό χρόνια από το 1922 και όμως η φωτιά εκείνη, ακόμα καίει.

Λίγοι γνωρίζουν σήμερα τις βαθιές ρίζες του ελληνισμού στις περιοχές αυτές και το χειρότερο, τα παιδιά μας δεν διδάσκονται σχεδόν τίποτα στα σχολεία. Ένας τεράστιος πολιτισμός κοντεύει να μπει στη λήθη. Σε όλους εκείνους τους κατατρεγμένους, δώσανε την ταμπέλα του πρόσφυγα και αγνοήθηκε το πόσο  Έλληνες υπήρξαν για αιώνες, μέσα σε πολύ δύσκολους καιρούς και τόπους.

Με μια ιστορική διαδρομή, που ξεκινάει από την μυθική εποχή του Φρίξου και της Έλλης και κατόπιν του Ιάσωνα, του αποικισμού και των ελληνιστικών χρόνων, των Αλεξανδρινών χρόνων και τα τρακόσια χρόνια της Ποντικής Αυτοκρατορίας, ο ελληνικός πολιτισμός και η γλώσσα δημιούργησαν μια νέα λαμπρή εποχή.

Ύστερα το Βυζάντιο όπου ακόμα και οι Ρωμαίοι υποτάχθηκαν στο ελληνικό πνεύμα, μέχρι την Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας στην καρδιά του Πόντου. Η Ιστορία έχει να περιγράψει ηρωικούς αγώνες και ήρωες-ακρίτες που καταγράφηκαν ως Τραντέλληνες, που πάει να πει τριάντα φορές Έλληνες.

Ένας κύκλος τριών χιλιάδων χρόνων ιστορίας  και να… πάλι μπροστά μας οι Έλληνες, που ποτέ δεν ξέχασαν την καταγωγή τους. Όταν περνούν τα χρόνια, η Ιστορία γίνεται μύθος γιατί ξέρει τον τρόπο να μην ξεχαστεί ποτέ.

Αυτόν τον μύθο θέλει να ζωντανέψει ο Γιάννης Χαριτάντης με το λυρικό-επικό έργο του «Τραντέλληνες», σε μια προσπάθεια να αφήσει ένα σύντομο, περιεκτικό και ανεξίτηλο ιστορικό αποτύπωμα.

Την εποχή από την οποία ξεκινά την αφήγησή του ο ποιητής, δεν έχουμε μουσικές καταγραφές κι έτσι δεν γνωρίζουμε τη μουσική που έπαιζαν οι  Αρχαίοι πρόγονοί μας. Υπάρχουν όμως πολλές γραπτές  πηγές, αλλά και εικονογραφικές μαρτυρίες, για τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούσαν.

Ο Μανώλης Παργεντάκης «επένδυσε» μουσικά τον ποιητικό λόγο, έχοντας ως γνώμονα τα αρχαία μουσικά όργανα της εποχής εκείνης, όπως η πανδουρίδα, το επιγώνιο, η φόρμιγγα, η αρχαία ελληνική κιθάρα και η βάρβιτος και συνέθεσε μελωδίες οι οποίες θα εκτελεστούν με αντίγραφα αρχαίων μουσικών οργάνων, δικής του κατασκευής, για να  μεταφέρει στους θεατές, το μουσικό ηχόχρωμα της εποχής, όπως εικάζεται ότι θα μπορούσε να ήταν.

Εμπνεύστηκε τις συνθέσεις του, από την κατάθεση ψυχής που χαρακτηρίζει όλο το έργο του Γιάννη Χαριτάντη, οι δε μελωδικές του γραμμές επιδιώκουν  να αποτυπώσουν εικόνες και συναισθήματα και να μεταφέρουν «νοερά» τους θεατές στο κλίμα της κάθε ενότητας. Οι μελωδίες του Μανώλη Παργεντάκη, στόχο έχουν να αναδείξουν τον λόγο και να ανυψώσουν το νόημα των στίχων του λυρικού-επικού έργου «Τραντέλληνες», ακολουθώντας το «νήμα» που «ξετυλίγει» ο ποιητής ανά τους αιώνες, ξεκινώντας από την αρχαιότητα, με τα αντίστοιχα μουσικά όργανα, περνώντας στο Βυζάντιο με την ποντιακή λύρα και φθάνοντας ως τις μέρες μας.

Οι συντελεστές της παράστασης είναι οι:

  • Γιάννης Χαριτάντης: Κείμενο, Ανάγνωση
  • Σπαθάρη Φωτεινή: Ανάγνωση του λυρικού-επικού έργου «Τραντέλληνες»
  • Μανώλης Παργεντάκης: Σύνθεση & Ενορχήστρωση μελωδιών, διδασκαλία μουσικού συνόλου.
    • Στην παράσταση θα παίξει: βάρβιτο, επιγώνιο, φόρμιγγα, λαούτο & έγχορδο με συμπαθητικές χορδές
  • Νίκος Αφεντούλης: ποντιακή λύρα, τραγούδι
  • Βασιλική Δομουτζόγλου: πνευστά
  • Ελένη Ορφανίδου: αρχαία ελληνική κιθάρα, πολίτικο λαούτο
  • Στέισυ Χίντρι: αρχαία ελληνική κιθάρα, κρουστά
  • Δέσποινα Νικολαΐδου: πανδουρίδα
  • Αγγελική Παπαδοπούλου: πανδουρίδα
  • Χριστίνα Νικολαΐδου: τύμπανο μίας κρουόμενης μεμβράνης
  • Χριστόδουλος Θεοφιλίδης: ταμπουρά

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Διαγωνισμός από το Photometria In Motion

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Open Call για το Photometria in Motion 2023

(Animation – Video Art – Short Films – Documentary)

Το Photometria International Photography Festival επιστρέφει για 15η χρονιά, θέτοντας ως εναρκτήριο πομπό, για 6η συνεχή χρονιά, τον διαγωνισμό κινούμενης εικόνας, Photometria in Motion. Με σκοπό την ανάδειξη νέων τρόπων αξιοποίησης της εικόνας, σας προσκαλεί να καταθέσετε το έργο σας στις κατηγορίες: Animation, Video Art, Ταινίες Μικρού Μήκους και Ντοκιμαντέρ!

Οδηγίες

Η υποβολή των έργων θα διαρκέσει από 01/08/2022 έως και τις 30/09/2022. Οι περίοδοι υποβολής έργων χωρίζονται ως εξής:

  • 01/08 – 20/8: δωρεάν συμμετοχή
  • 21/08 – 10/9: 10 €
  • 11/09 – 30/09: 25 €

Από τους συμμετέχοντες ζητείται η ηλεκτρονική κατάθεση έργου/ων, ελεύθερης θεματογραφίας, στα οποία θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα κατεβάσματος, με μέγιστη διάρκεια τα είκοσι λεπτά (20′), καθώς και ένα σύντομο περιγραφικό κείμενο του έργου. Εάν η επίσημη γλώσσα ομιλίας δεν είναι η ελληνική, τότε θα πρέπει επίσης να κατατεθεί το απαραίτητο υλικό ελληνικών ή αγγλικών υποτίτλων.

Για να συμμετέχετε ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο:  https://www.photobookstore.gr

ή συνδεθείτε και καταθέστε το έργο σας μέσω της πλατφόρμας FilmFreeway: https://filmfreeway.com/Photometria-in-Motion

Κριτική Επιτροπή

Η επιλογή των έργων θα γίνει από τους Παναγιώτη Παπουτσή και Δανάη  Αγναντή, βασιζόμενοι στη συνάφεια της περιγραφής της ιδέας με την εκτέλεσή της. Τα επιλεγμένα έργα θα παρουσιαστούν, στα πλαίσια της επερχόμενης διοργάνωσης, σε μέρη και ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν.

Αποτελέσματα

Τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν την 15η Απριλίου 2023 στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ (www.photometria.gr ), στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ οι δημιουργοί των επιλεγμένων έργων θα ενημερωθούν και μέσω email.

Τα έργα που θα επιλεγούν θα παρουσιαστούν το 2023, στο πρόγραμμα των προβολών.

Όροι & Προϋποθέσεις

  1. Τα έργα θα πρέπει να είναι προϊόν του συμμετέχοντα.
  2. Υπάρχει η δυνατότητα συμμετοχής με παραπάνω από ένα έργα ανά καλλιτέχνη, όμως μπορεί να επιλεγεί μόνο ένα προς προβολή (σε περίπτωση επιλογής)
  3. Σε περίπτωση που τα έργα απεικονίζουν άτομα εν αγνοία τους ή χωρίς την έγκρισή τους, καθώς και για το γενικότερο οπτικοακουστικό υλικό που χρησιμοποιείται, η ευθύνη έγκειται αποκλειστικά στον δημιουργό στον οποίο ανήκει το έργο και όχι στο Photometria International Photography Festival.
  4. Το Photometria International Photography Festival έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει τα επιλεγμένα έργα σε μελλοντικές προωθητικές ενέργειες του φεστιβάλ.
  5. Τα επιλεγμένα έργα θα κρατηθούν στο αρχείο της διοργάνωσης, η οποία διατηρεί το δικαίωμα διαχείρισής τους και μελλοντικής, πιθανής επανέκθεσής τους, με αναφορά πάντα, στον δημιουργό του κάθε έργου.
  6. Τα πνευματικά δικαιώματα του κάθε έργου ανήκουν στο δημιουργό τους.

Η υποβολή της φόρμας συμμετοχής στον διαγωνισμό Photometria in Motion, που διοργανώνεται στα πλαίσια του 14ου Photometria International Photography Festival, σημαίνει αυτομάτως την αποδοχή των όρων και προϋποθέσεων που έχουν τεθεί παραπάνω.

Για περισσότερες πληροφορίες για τη διοργάνωση του Photometria Festival, βρείτε μας στο https://www.photometria.gr/

ή/και μέσω των social media:

Facebook: https://www.facebook.com/photometria.photofestival

Twitter: https://twitter.com/photometria

Instagram: https://www.instagram.com/photometria_festival/

YouTube: https://www.youtube.com/user/photometriafestival

Vimeo: https://vimeo.com/user11632845

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Advertisement
ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Δράμα: Αστυνομικοί εντόπισαν σε ποιμνιοστάσιο σχεδόν δύο κιλά κάνναβης

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Καλλινικίδης: Δεν υπάρχει ηθικό ζήτημα – έχει κόμπλεξ, εμπάθεια και ζήλεια

Εκλογές 20231 εβδομάδα πριν

Αποκάλυψη του Γ. Παπαδόπουλου για την Ονειρούπολη Δράμας και τον Λ. Καλλινικίδη

Εκπαιδευτικά4 εβδομάδες πριν

Αποτελέσματα εκλογών αιρετών εκπροσώπων στα Υπηρεσιακά Συμβούλια

Εκλογές 20233 εβδομάδες πριν

Project για τη Δράμα: Παρουσίαση υποψηφίων δημοτικών συμβούλων Δράμας 2023

Εκπαιδευτικά2 εβδομάδες πριν

Συμμετοχή του 1ου ΕΠΑΛ Δράμας στο πρόγραμμα Erasmus+/Δράση ΚΑ227 Creative Vibs

Εκπαιδευτικά4 εβδομάδες πριν

1o βραβείο το Γυμνάσιο Κυργίων στον πανελλήνιο διαγωνισμό «Οδική Ασφάλεια: Κοινή Ευθύνη»

Εκλογές 20234 εβδομάδες πριν

Συνέντευξη Νίκου Αβραμίδη, υπ. Δημ. Σύμβουλος με το Project για τη Δράμα

ΔΗΜΟΣ ΔΡΑΜΑΣ1 εβδομάδα πριν

Tο διαφημιστικό σποτ της «Ονειρούπολης» 2022

Εκλογές 20232 εβδομάδες πριν

Ενώνουμε τη Δράμα: Υποψήφιος ο Χρήστος Χαρίσκος

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Ευρωπαϊκή Ημέρα Οινοτουρισμού στο Château Nico Lazaridi την Κυριακή 13 Νοεμβρίου

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

Εκδήλωση 2ου Γυμνασίου Δράμας για την “Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Δράμα: Στη δημοσιότητα τα στοιχεία 73χρονου που συνελήφθη για γενετήσιες πράξεις σε ανήλικους

Εκλογές 20232 εβδομάδες πριν

Επανεκκίνηση για τη Δράμα: 3 νέοι υποψήφιοι

Εκλογές 20232 ημέρες πριν

Επανεκκίνηση για τη Δράμα: Η ομάδα μας μεγαλώνει και δυναμώνει!

Εκλογές 20236 ώρες πριν

Χρήστος Παπαθεοδώρου: Θα είμαι υποψήφιος στις Περιφερειακές Εκλογές του 2023

ΑΘΛΗΤΙΚΑ7 ώρες πριν

Τεσσάρα και στον Πανθρακικό ο Πανδράμ! Από το κακό στο χειρότερο η Δόξα, ήττα με 3-0

ΑΘΛΗΤΙΚΑ1 ημέρα πριν

Πανδραμαϊκός – Πανθρακικός και Παραλίμνιο – Δόξα την Τετάρτη 30/11 στις 15:00

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 ημέρα πριν

Η 19η Ονειρούπολη ετοιμάζεται και υπόσχεται εκπλήξεις!

Εκλογές 20232 ημέρες πριν

Επανεκκίνηση για τη Δράμα: Η ομάδα μας μεγαλώνει και δυναμώνει!

ΑΘΛΗΤΙΚΑ4 ημέρες πριν

Τεσσάρα ο Πανδραμ το Ορφάνι. Έχασε από τον ουραγό Άρη Αβάτου η Δόξα!

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 ημέρες πριν

Εκδήλωση 2ου Γυμνασίου Δράμας για την “Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

Κειμήλια από εκκλησίες οικισμών του Ευξείνου Πόντου, στο Εκκλησιαστικό Μουσείο της Ι.Μ. Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

Πρόγραμμα Εορτασμού της Ημέρας Εθνικής Αντίστασης

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

Ενημερωτική εκδήλωση για τον Γλωσσικό σεξισμό και την Ενδοοικογενειακή βία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Καλλινικίδης: Δεν υπάρχει ηθικό ζήτημα – έχει κόμπλεξ, εμπάθεια και ζήλεια

Εκλογές 20231 εβδομάδα πριν

Αποκάλυψη του Γ. Παπαδόπουλου για την Ονειρούπολη Δράμας και τον Λ. Καλλινικίδη

ΑΘΛΗΤΙΚΑ1 εβδομάδα πριν

Όλοι οι αγώνες του Μουντιάλ στον ελεύθερο ΑΝΤ1

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Δράμα: «Τσίμπησαν» μεθυσμένο οδηγό και χωρίς δίπλωμα

Εκλογές 20231 εβδομάδα πριν

Πόλη-Ζωή: Υποψήφιοι σε Αμπελάκια, Αρκαδικός, Νέα Αμισός, Νέα Σεβάστεια

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών