Connect with us

Πολιτιστικά

Το έθιμο του «κουρμπανιού»  στο Καλαμπάκι

Δημοσιεύθηκε

στις

Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Καλαμπακίου Δράμας

Έτσι και φέτος, παρά τη σφοδρή χιονόπτωση την ημέρα της «γύρας» στο χωριό, όλα τα σπίτια άνοιξαν το Σάββατο 5 Ιανουαρίου τις πόρτες τους για να προσφέρουν για το κουρμπάνι. Οι κουρμπαντζήδες αψηφώντας το χιόνι, το κρύο και την παγωνιά γύρισαν το χωριό πόρτα- πόρτα συνεχίζοντας  την παράδοση που τους κληροδοτήθηκε .

Την Κυριακή 13 Ιανουαρίου το πρωί ανταποκρινόμενοι στο ετήσιο ραντεβού για τον καθαρισμό και την ετοιμασία του χώρου που γίνεται το κουρμπάνι , χωρίς να πτοηθούν από το χιόνι και τον πάγο που υπήρχε στον αύλιο χώρο της εκκλησίας, ετοίμασαν το χώρο κι ας απαιτήθηκε διπλός και τριπλός κόπος γιατί έπρεπε πρώτα με φτυάρια να καθαριστεί το χιόνι για να διασφαλιστεί η πρόσβαση .

Συνεχίζουμε τη διαδικασία της ετοιμασίας και τις επόμενες μέρες,  για να μπορέσουν όλοι να μετέχουν στο μεγαλύτερο πανηγύρι του νομού μας και να μοιραστούν μαζί μας τη φλόγα της παράδοσης μας που εξακολουθεί να ζεσταίνει τις καρδιές των νέων ανθρώπων κάθε ηλικίας σχεδόν έναν αιώνα τώρα .

Σας περιμένουμε να γιορτάσουμε και να τιμήσουμε τον Άγιο Αθανάσιο με το δικό μας μοναδικό τρόπο στο Καλαμπάκι, στις 17 & 18 Ιανουαρίου.

Ιστορικό του εθίμου

Σύμφωνα με την παράδοση, ο Θεός κάθε χρόνο, το ξημέρωμα της γιορτής του Αγίου Αθανασίου, έστελνε στο προαύλιο του ναού των Κρυονεριτών ένα ελάφι, το οποίο αφού ξεκουραζόταν, «θυσιαζόταν» με την ευλογία του ιερέα νωρίς το πρωί της γιορτής από τους «κουρμπαντζήδες», οι οποίοι το μαγείρευαν και στη συνέχεια το μοίραζαν σε όλους τους κατοίκους.
Μια χρονιά που τα χιόνια ήταν πολλά, το ελάφι άργησε να έρθει και οι «κουρμπαντζήδες» θορυβημένοι από την καθυστέρηση, επέσπευσαν τη θυσία χωρίς να το αφήσουν να ξεκουραστεί, όπως το έθιμο απαιτούσε. Έκτοτε το ελάφι δεν ξαναφάνηκε ίσως γιατί, όπως πίστευαν οι Κρυονερίτες, ο Θεός θύμωσε μαζί τους επειδή δεν τήρησαν τους κανόνες της θυσίας . Από τότε, στη θέση του ελαφιού χρησιμοποιούσαν ταύρο ή αγελάδα.

Το κουρμπάνι στο Καλαμπάκι
Το έθιμο ήρθε αυτούσιο στο Καλαμπάκι από τους Κρυονερίτες πρόσφυγες και γινόταν κάθε χρόνο με ευθύνη των «κουρμπαντζήδων».  Με τα χρόνια το χωριό μεγάλωνε και οι κάτοικοί του, ανεξάρτητα από την καταγωγή τους, διαφύλαξαν το κουρμπάνι θεωρώντας το πανηγύρι του Αγίου Αθανασίου το μεγαλύτερο γεγονός στην κοινωνική ζωή του χωριού. Το 1979 ιδρύεται από τους κατοίκους του Καλαμπακίου ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος και περνά στα χέρια του η ευθύνη της διάσωσης και διατήρησης των τοπικών εθίμων και παραδόσεων.

Αρχικά συγκροτείται, με την επιμέλεια και συμμετοχή του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου, επιτροπή κουρμπανιού. Η συμμετοχή στην ομάδα αυτή είναι εθελοντική και  ελεύθερη -όποιος έχει το μεράκι και την αγάπη για το έθιμο.. Κάθε χρόνο όλο και περισσότερα άτομα συμμετέχουν μικροί και μεγάλοι, παλιοί και νέοι.  Υπάρχουν άνθρωποι που για τριάντα και πλέον χρόνια δίνουν τις μέρες αυτές τον καλύτερο εαυτό τους για να γίνει το έθιμο.

Το κουρμπάνι βήμα-βήμα

Η προετοιμασία

Πρώτα απ’ όλα πρέπει να ετοιμαστεί ο χώρος που θα γίνει το κουρμπάνι. Τα καζάνια πλένονται και όσα χρειάζονται γάνωμα γανώνονται, τα φλόγιστρα που θα ανάψουν συντηρούνται και ελέγχονται, ο χώρος καθαρίζεται και ασβεστώνεται, τα ξύλα που χρειάζονται για την φωτιά συγκεντρώνονται, το σπιτάκι που γίνεται το ξεψάχνισμα του κρέατος στήνεται και κάθε λεπτομέρεια ελέγχεται δυό και τρεις φορές ώστε όλα να γίνουν όπως πρέπει. Κάθε εργασία είναι εθελοντική και όλα τα απαραίτητα υλικά προσφέρονται από κατοίκους και επαγγελματίες του Καλαμπακίου.

Η «γύρα» στο χωριό

Οι «κουρμπαντζήδες» και τα μέλη του συλλόγου συγκεντρώνουν από όλους τους κατοίκους προσφορές σε σιτάρι, καλαμπόκι ή χρήματα. Η καθιερωμένη «γύρα» στο χωριό γίνεται συνήθως το πρώτο Σάββατο ή Κυριακή μετά τη γιορτή του Αι-Γιάννη. Το πρωί, συγκεντρώνονται όλοι οι εθελοντές κάθε ηλικίας και ξεκινούν πεζοί, με αγροτικά αυτοκίνητα να τους συνοδεύουν για να φορτώνουν τις προσφορές σε καλαμπόκι.Με κέφι και χτυπώντας τους τενεκέδες γυρνάνε όλο το χωριό, πόρτα-πόρτα, σε όλα ανεξαιρέτως τα σπίτια ζητώντας τη συνδρομή των κατοίκων για να γίνει το κουρμπάνι.

Με τα χρήματα που συγκεντρώνονται και την πώληση του καλαμποκιού που προσφέρθηκε αγοράζονται οι αγελάδες που θα χρησιμοποιηθούν. Το στάρι που προσφέρεται θα γίνει πλιγούρι την παραμονή από τους κουρμπαντζήδες για να βράσει με το κρέας .  Σήμερα με την αύξηση του πληθυσμού του Καλαμπακίου ένα ζώο δεν είναι αρκετό, γι’ αυτό χρησιμοποιούνται τέσσερα ή και περισσότερα.

Τα ζώα επιλέγονται προσεκτικά με την παρουσία κτηνίατρου και στη συνέχεια οδηγούνται στο σφαγείο. Δείγματα στέλνονται για έγκριση της ποιότητας του κρέατος . Οι μοσχαροκεφαλές δε θα χρησιμοποιηθούν στην παρασκευή του κουρμπανιού, αλλά θα βγουν σε λαχειοφόρο αγορά από το Σύλλογο την ημέρα του κουρμπανιού.

Η παραμονή της γιορτής

Την παραμονή της γιορτής, στο προαύλιο της εκκλησίας,ξεκινά από το πρωί η προετοιμασία. Οι ρυθμοί είναι ιλιγγιώδεις γιατί όλα πρέπει να ‘να ι στη θέση τους, στην ώρα τους. Ο χώρος ετοιμάζεται, τα καζάνια που έχουν ήδη πλυθεί και γανωθεί παίρνουν τη θέση του πάνω από τα φλόγιστρα, τα ξύλα που θα χρησιμοποιηθούν για τα εξωτερικά καζάνια μπαίνουν στη θέση τους.  Αργά το πρωί γίνεται το  σπάσιμο και το «λίχνισμα» του σταριού,  ώστε το πλιγούρι να είναι έτοιμο για να μπει στα καζάνια

Το απόγευμα οι καμπάνες χτυπούν και μετά τον μέγα εσπερινό γίνεται η περιφορά της εικόνας. Την εικόνα σηκώνουν και πλαισιώνουν τα χορευτικά τμήματα του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου.

Αμέσως μετά τα μέλη του Δ.Σ. με τη συνοδεία ζουρνάδων γυρνούν την αγορά του Καλαμπακίου και δίνουν έτσι το έναυσμα για το γλέντι που θα διαρκέσει δυο μέρες και θα γεμίσει όλες τις ταβέρνες του Καλαμπακίου με κόσμο που διασκεδάζει.Παράλληλα, οι προετοιμασίες συνεχίζονται.. Αργά το απόγευμα το κρέας τεμαχίζεται και μπαίνει στα καζάνια για να βράσει όλη νύχτα.

Στις 11.30 το βράδυ είναι η ώρα «να μπει φωτιά στα καζάνια» και η διαδικασία ξεκινάει…

Η νύχτα και το ξημέρωμα

Η νύχτα είναι μέρα για τους ανθρώπους που δουλεύουν πυρετωδώς στο «κουρμπάνι» . Τα κρέας βράζει όλη νύχτα και οι κουρμπαντζήδες είναι επί ποδός συνέχεια για να φροντίζουν να υπάρχει φωτιά στα καζάνια που βρίσκονται στον εξωτερικό χώρο, να προσέχουν τα  φλόγιστρα, να ξαφρίζουν το κρέας. Όλη νύχτα κυλάει με δουλειά, πειράγματα και κέφι που αποτελεί το κύριο συστατικό της συνταγής για ένα καλό κουρμπάνι. Το ξημέρωμα βρίσκει τους κουρμπαντζήδες να έχουν ολοκληρώσει το βράσιμο του κρέατος.

Τώρα είναι η ώρα για το ξεψάχνισμα, πρέπει δηλαδή, να αφαιρεθούν τα κόκαλα και το λίπος και το κρέας να τεμαχιστεί σε μικρά κομμάτια για να είναι έτοιμο να μοιραστεί ως πρώτος μεζές μετά το πέρας της θείας λειτουργίας.Δουλειά επίπονη και δύσκολη.

Ο ζωμός που έμεινε φιλτράρεται για να είναι καθαρός από μικρά κομματάκια κόκαλου και λίπος και ξαναμπαίνει στα καζάνια για να δεχτεί σε λίγο το πλιγούρι.

Το πρωί της γιορτής

Νωρίς το πρωί οι καμπάνες χτυπούν καλώντας τον κόσμο στη θεία λειτουργία. Αμέσως μετά, καθώς ο κόσμος βγαίνει από την εκκλησία, τα μέλη του Συλλόγου έχουν ετοιμάσει και προσφέρουν σε όλους τον πρώτο μεζέ: λίγο κρέας και ένα ποτηράκι τσίπουρο. Οι ζουρνάδες αρχίζουν να παίζουν και τα χορευτικά τμήματα του συλλόγου σέρνουν το χορό πάνω στην πλατεία, όπου όλος ο κόσμος θα μπει να χορέψει. Λέγεται μάλιστα, πως όποιος χορέψει εκείνη τη μέρα θα «βγάλει πλιά», θα γεννήσουν δηλαδή οι κότες και τα ζωντανά του.

Το πανηγύρι ξεκίνησε πια, ο κόσμος γλεντάει και όλοι περνούν για έναν καλό μεζέ και τσίπουρο στην υπαίθρια καντίνα που στήνει ο Πολιτιστικός με τους εθελοντές του για να μπορέσει να εξασφαλίσει τα απαραίτητα έσοδα. Μέσα στο κουρμπάνι, τίποτα δεν έχει χαλαρώσει, το πλιγούρι μπαίνει στα καζάνια για βράσει στο ζωμό του κρέατος και τώρα πια, χρειάζονται χέρια πολλά για να γυρνάνε συνεχώς το πλιγούρι πάνω από τη φωτιά για να μην «πιάσει».

‘Εξω το γλέντι συνεχίζεται χωρίς σταματημό.  Αργά το μεσημέρι, στις 3 η ώρα τα όργανα σταματούν για λίγο. Είναι η στιγμή που ο ιερέας θα ευλογήσει το κουρμπάνι για να ξεκινήσει το μοίρασμα στους κατοίκους του χωριού και σε όλους τους παρευρισκόμενους.

Ένας, ένας, με υπομονή περνούν από τον προαύλιο χώρο για να πάρουν το κουρμπάνι, κρέας και πλιγούρι. Η διανομή θα συνεχιστεί για ώρες, μέχρι να πάρει και ο τελευταίος, μέχρι να μοιραστεί όλο το κρέας, όλο το πλιγούρι. Τότε μόνο είναι η στιγμή που οι κουρμπαντζήδες θα πάρουν μιαν ανάσα, θα αφεθούν στο γλυκό ήχο του ζουρνά, στο ρυθμικό χτύπημα του νταουλιού…..

Το γλέντι θα συνεχιστεί το βράδυ στις ταβέρνες. Ένας Αη Θανάσης ακόμα πήγε καλά. Για τα μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου δεν τέλειωσε ακόμα, θα τελειώσει όταν όλα καθαριστούν και μπουν πάλι στη θέση τους, για να περιμένουν τον επόμενο χρόνο να τιμήσουν τον Άγιο με τον τρόπο που έμαθαν γενιά με γενιά, παππούς με εγγόνι, έτσι όπως πιάνεται το νήμα της ιστορίας, η κλωστή της παράδοσης.

Για το Δ.Σ του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλαμπακίου

Η Πρόεδρος                                                                                                                     Η Γραμματέας

Αθανασία Π. Θεοδωρίδου                                                                                              Παγώνα Χ. Στρατηγέλη

Διαβάστε όλο το άρθρο
Σχόλια

Πολιτιστικά

Η Δραμινή καλλιτέχνης Σάσα Παπαλάμπρου παρουσιάζει τη νέα της δουλειά “Σασπένς”

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

«Θα δημιουργώ απ’ τα χαλάσματα, μ’ όσα ήρθαν και κράτησαν, μ’ όσα ακόμα δεν άρχισαν…»

Η Σάσα Παπαλάμπρου, παρουσιάζει τη δεύτερη δισκογραφική της δουλειά που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες, με τίτλο «Σασπένς». Εάν η σύστασή της στο κοινό είχε μία «μεταλλική» αίσθηση, μέσα από το κράμα των jazz και των ελληνικών παραδοσιακών ακουσμάτων που τη διαμόρφωσαν, η μουσική της συνέχεια θα χαρακτηριζόταν ως αγωνιώδης.

Μετά το CRAMA, τον πρώτο της δίσκο, στο Σασπένς αποτυπώνεται η αγωνία της να μοιραστεί όσα είδε και έμαθε ως τώρα. Σε μουσική και στίχους δικούς της, συνδυαστικά με την ευρηματική ενορχήστρωση του Θανάση Καρυπίδη, τα τραγούδια της Σάσας ηχογραφούνται στον τόπο γέννησης της, τη Δράμα, και ετοιμάζονται για μια διαδρομή έξω από τα συνήθη μουσικά σύνορα.

Ο νέος δίσκος περιλαμβάνει εννιά τραγούδια, τα οκτώ σε μουσική και στίχους δικούς της, μαζί με την προσωπική της διασκευή ενός αγαπημένου ρεμπέτικου τραγουδιού.

Στο δίσκο συμμετέχουν οι μουσικοί: Άγγελος Καλοτραπέζης στην τρομπέτα, Χάρης Ξυλάς στο άλτο και τενόρο σαξόφωνο, Σωκράτης Βότσκος στο βαρύτονο σαξόφωνο, Γιάννης Ευσταθόπουλος στην κλ. κιθάρα, Τάσος Συμεωνίδης στην ηλ. κιθάρα, Μιλτιάδης Γιαννός στο βιολοντσέλο και Θανάσης Καρυπίδης στο βιολί και τη βιόλα. 

Σασπένς: « ¨Δεν ξέρω το μέλλον τί θα φέρει¨*, σίγουρα ξέρω ότι θα ήταν ωραίο να έχω – έχουμε ένα παρόν με την ένταση που του αξίζει..» Σ.Π. 

*στίχος από το τραγούδι «Υπάρχει τρόπος»

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

  • Η Σάσα Παπαλάμπρου είναι τραγουδίστρια και πιανίστα.
  • Έχει δίπλωμα πιάνου, πτυχίο από το τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιόνιου Πανεπιστήμιου της Κέρκυρας και Μεταπτυχιακό της Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
  • Παράλληλα είναι καθηγήτρια φωνητικής και πιάνου, έχοντας διδάξει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου «Εκτέλεση/ Ερμηνεία της Jazz Μουσικής και νέες Τεχνολογίες».
  • Έχει συνεργαστεί με τους Δημήτρη Βασιλάκη, Μάνο Σαριδάκη, Τηλέμαχο Μούσα, Βαγγέλη Γερμανό, Γιάννη Κούτρα και πολλούς άλλους καλλιτέχνες της τζαζ και της ελληνικής μουσικής σκηνής.
  • Μετά την κυκλοφορία του cd «CRAMA» παρουσιάζει αυτές τις μέρες την επόμενη δισκογραφική της δουλειά με τίτλο «Σασπένς» σε δική της μουσική και στίχους.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Η Μελίνα Μποτέλλη για τον ΠΟΝΤΟ και την ΑΡΜΕΝΙΑ στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης 

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Διοργάνωση: ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΟΝΤΙΑΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ & ΤΗΝ ΑΡΜΕΝΙΚΗ ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΜΝΗΜΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΕΣ ΑΡΜΕΝΙΩΝ & ΠΟΝΤΙΩΝ
Ωδή στα χώματα του Πόντου και της Αρμενίας.
Μια εξαιρετική παράσταση – συναυλία ιστορικής μνήμης, με πρωταγωνιστές τον λόγο, τους ήχους της μουσικής, τις φωνές των τραγουδιστών και τα βήματα των χορευτών, μας αφηγείται την αλήθεια για τη ματωμένα γη του Πόντου και της Αρμενίας.
Η ηθοποιός Μελίνα Μποτέλλη ακουμπά με τη φωνή της στην Άγια Γη και φέρνει συνομιλίες αιώνων, απομεινάρια όρκων, παλιούς λησμονημένους, πόνους άθαφτους και είναι σα να μιλά με το νεκρό τους σώμα.
Οι ερμηνευτές Haig Yazdjian, Σοφία Παπάζογλου, Μπάμπης Ιορδανίδης και Δέσποινα Φιλίππου (πλαισιωμένοι από μια πλειάδα καταξιωμένων μουσικών) μας ταξιδεύουν με τα τραγούδια τους στην αλησμόνητη γωνιά της Ανατολής, εκεί που η κάθε πέτρα ήταν ζυμωμένη με την καρδιά των ανθρώπων.
Διακόσιοι χορευτές χορεύουν με τα βήματά τους τον Πόντο, σ’ ένα αντάμωμα συντρόφων.
Αποκορύφωμα, ο Χορός των Μαχαιριών και ο Χορός Σέρα. Το φέγγος και η σκοτεινιά εναλλάσσονται στα πρόσωπά τους. Πυρακτώνεται ο νους και βογκά ο τόπος και τρέμει απ’ την παλικαριά και την αποκοτιά τους.
Είκοσι νταούλια δίνουν επί σκηνής το ηχητικό παράγγελμα και με τον ρυθμό τους, η καρδιά μας χτυπά ατενίζοντας την Ανατολή.
Το δεκαπενταμελές μουσικό σύνολο παιδιών με λύρες και κρουστά, με μουσικές και χρώματα μνήμης, μας δίνει ένα μήνυμα αισιοδοξίας και ελπίδας για την τελική δικαίωση και την αποκατάσταση της αλήθειας.
Συντελεστές παράτασης:
  • Σκηνοθεσία – Επιμέλεια κειμένων Χριστίνα Σαχινίδου–Τσαρτσίδου
  • Βοηθός σκηνοθέτη Σοφία Στυλίδου
  • Γενική συντονίστρια προγράμματος Βιβή Κουρτίδου
  • Συντονιστής παράστασης (Back Stage) Κώστας Σαμουρκασίδης
  • Συντονιστής ροής μουσικού προγράμματος & επιμέλεια ορχήστρας Βασίλης Κασούρας
  • Υπεύθυνοι χορευτικών τμημάτων Παύλος Καρυπίδης, Γιώργος Μιχαηλίδης, Κωνσταντίνος Κετικίδης, Γιάννης Φουλίδης
  • Γενική υποστήριξη (Back Stage) Ηλίας Μυλόπουλος, Δώρα Δημητρούση, Ειρήνη Μόσχου.

 

Καλλιτέχνες:

  • Αφήγηση Μελίνα Μποτέλλη

Τραγουδούν:

  • Haig Yazdjian
  • Σοφία Παπάζογλου
  • Μπάμπης Ιορδανίδης
  • Δέσποινα Φιλίππου
  • Αρσένης Ορφανίδης

 

  • Haig Yazdjian ούτι
  • Γιώργος Κοντογιάννης λύρα
  • Τάσος Πούλιος κανονάκι
  • Θάνος Χατζηαναγνώστου τύμπανα
  • Γιάννης Παπαδόπουλος πλήκτρα
  • Vahan Galstyan αρμένικα πνευστά
  • Δημήτρης Ορφανίδης ποντιακή λύρα
  • Βασίλης Κασούρας λαούτο
  • Γιώργος Ψωμιάδης νταούλι
  • Γιώργος Μωυσιάδης ποντιακή λύρα
  • Κώστας Φουλίδης ποντιακή λύρα – τραγούδι
  • Κώστας Ζώης και 20 κρουστοί επί σκηνής από τη σχολή εκμάθησης νταουλιού
Μουσικό Σύνολο της Στέγης Ποντίων Αμυνταίου

Ελένη Σίσιου ποντιακή λύρα & υπεύθυνη της ορχήστρας

Ποντιακές λύρες:
  • Κώστας Σαρηγιαννίδης
  • Δήμητρα Μαλεζίδου
    Γιάννης Δεμερτζίδης
  • Γιάννης Ευσταθιάδης
  • Χρήστος Ηλιάκης
  • Νίκος Παυλίδης
  • Νένα Λαζαρίδου
  • Βασίλης Τσιμπασίδης
  • Θοδωρής Μουρουζίδης
  • Γιώργος Σουμελίδης

Νταούλι & Μπεντίρ:

  • Νίκος Γιώβης
  • Μιχάλης Μπίτας
  • Ερμιόνη Κρητικού
  • Άλκης Ευγενειάδης

Συμμετέχουν 200 χορευτές από τους συλλόγους:

  • Καλλιτεχνική Στέγη Ποντίων Β. Ελλάδος
  • Αδελφότης Κρωμναίων Καλαμαριάς
  • Πολιτιστικός Σύλλογος Γερακαρούς «Τα Γεράκια»
  • Χοροδιδάσκαλος Γιώργος Μιχαηλίδης
  • Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος «Αναγέννηση» Αγίου Νεκταρίου Δενδροποτάμου
  • Ποντιακός Σύλλογος «Παναγία Σουμελά» Ασπροβάλτας
  • Σύλλογος Ποντίων «Ξενιτέας» Σταυρού Θεσσαλονίκης
  • Χοροδιδάσκαλος Κωνσταντίνος Κετικίδης
  • Σύλλογος Ποντίων Έδεσσας «Ο Άγιος Θεόδωρος Γαβράς»
  • Χοροδιδάσκαλος Ηρακλής Σουμελίδης
  • Πολιτιστικός & Λαογραφικός Σύλλογος Ποντίων Επταμύλων Σερρών «Οι Ακρίτες»
  • Χοροδιδάσκαλος Κωνσταντίνος Λαμπριανίδης
  • Ένωση Ποντίων Λαγκαδά & Περιχώρων
  • Χοροδιδάσκαλος Χαράλαμπος Καφανταρίδης
  • Ποντιακός Σύλλογος Κολχικού «Άγιος Ευγένιος Τραπεζούντας»
  • Χοροδιδάσκαλος Ιωάννης Φουλίδης
  • Αρμενικό παραδοσιακό χορευτικό συγκρότημα ΜΑΣΙΣ του Αρμενικού Πολιτιστικού Συλλόγου “ΧΑΜΑΣΚΑΪΝ”
  • Χοροδιδάσκαλος Ραφαέλ ΒαρνταζαριάνΘεατρικός διάλογος από τους μικρούς
    Αλέξανδρο Αποστολούδη & Ζαχαρούλα ΜολοχίδουΤεχνική υποστήριξη:
  • Υπεύθυνος φωτισμών Τρύφων Κεχαγιάς
  • Υπεύθυνος ήχου Παναγιώτης Δόβας

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

25€, 15€, 10€ (μειωμένο)
Σάββατο 11 Μαΐου 2024

20:30 (ΑΙΘΟΥΣΑ ΦΙΛΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Πέντε Σιωπές… της Σίλα Στίβενσον από την ομάδα “Θεατροστάσιο”

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Πρεμιέρα: Σάββατο 11 Μαΐου 2024 – Ώρα έναρξης: 20:00

Παραστάσεις: Κυρ. 12/5 Δευτ.13/5 Κυρ.19/5 Δευτ. 20/5 Τετ. 22/5 Δευτ. 27/5

Όταν ο εφιάλτης μιας οικογένειας, σου ανοίγει την πόρτα και μένεις σιωπηλός, τότε μπορείς να θεωρείσαι συμμέτοχος. «Πέντε Σιωπές» το βραβευμένο θεατρικό έργο της Σίλα Στίβενσον.

Ένας «πατέρας» νεκρός, δολοφόνοι οι δύο κόρες και η γυναίκα του. Τέσσερις σιωπές… και μία Πέμπτη αυτή της κοινωνίας…η δική σου. Ένα τολμηρό σκληρό θέμα που παραμένει ανατριχιαστικά επίκαιρο: για την ενδοοικογενειακή βία, την κακοποίηση και την κοινωνική απάθεια.  Άνθρωποι που μπορεί να κρύβονται πίσω από την διπλανή πόρτα. Σκληρό αλλά όσο τίποτα αληθινό!!!

Η παράσταση στοχεύει στην ανάδειξη ενός θέματος που απασχολεί όλους μας. Τι είναι αυτό που μας κάνει να επιβάλουμε στον εαυτό μας τη σιωπή, την ακύρωση της υπόστασή μας; Είναι ο φόβος που μας ωθεί στη σιωπή ή ότι δεν έχουμε μάθει να μιλάμε για να υπερασπιστούμε τον εαυτό μας; Μας αρκεί το πρόβλημα να τροφοδοτεί την καθημερινότητά μας ή έχουμε ανάγκη να κάνουμε ένα βήμα προς τη λύση του; Σε μια κοινωνία που έχει συνηθίσει να κάνει μερίδιο το πρόβλημα του άλλου αυτό το έργο έρχεται να μας πει κάτι απλό: κοίτα τον άνθρωπο στα μάτια και μίλα του.

Οι «Πέντε Σιωπές» δεν είναι απλά ένα έργο που μας μιλάει για την κακοποίηση, την ενδοοικογενειακή βία και για τον νόμο της σιωπής που καλύπτει τα πάντα, μας μιλάει κυρίως για την αμηχανία που νιώθουμε  απέναντι στην ανθρώπινης ύπαρξης. Δεν είναι μια εξομολόγηση των ενδόμυχων συναισθημάτων και στιγμών. Είναι μια δυνατή κραυγή μέσα από πέντε σιωπές.

Εισχωρεί στον συναισθηματικό κόσμο των θεατών και σκαλίζει κατά βάθος συμπεριφορές, τοποθετήσεις και αντιδράσεις απέναντι σε περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας, ψυχικής, σωματικής, σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών και γυναικών που μπορεί να έπεσαν κάποια στιγμή στην αντίληψή τους ή ακόμα και σε προσωπικά βιώματα στα όρια της κακοποίησης.

…Και  μια τελευταία υπενθύμιση να μιλάς είναι η μεγαλύτερη δύναμη της δικής μας σιωπής

Η θεατρική παράσταση «Πέντε Σιωπές» αφιερώνεται σε όλες τις γυναίκες και παιδιά που έχουν υποστεί ή συνεχίζουν να υπόκεινται οποιαδήποτε μορφή βίας.

Έλενη Μωυσιάδου Δημοσιογράφος, Ηθοποιός, Σκηνοθέτης.

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία – Μετάφραση – Διασκευή: Ελένη Μωυσιάδου

Βίντεο – Μοντάζ – Φωτογραφίες: Ελένη Μωυσιάδου – Κωνσταντίνος Αντώνογλου.

Διανομή:

  • Ελένη Μωυσιάδου
  • Μαρία Αλτιντζή
  • Αλεξάνδρα Φιλιππίδου
  • Θοδωρής Νικολαϊδης
  • Νίκος Τουρλιανίδης
  • Μαρία Καλαϊτζίδου

Ομάδα: Θεατροστάσιο

Πρεμιέρα: Σάββατο 11 Μαΐου2024

Παραστάσεις: Κυρ. 12/5 Δευτ.13/5 Κυρ.19/5 Δευτ. 20/5 Τετ. 22/5 Δευτ. 27/5

Ώρα έναρξης: 20:00

Αμφιθέατρο Διοικητηρίου (2ος όροφος)

 

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Ανακαλύφθηκε μια ολόκληρη αρχαία πόλη κάτω από τη Δράμα.

Πολιτιστικά2 μήνες πριν

Πέντε Σιωπές… της Σίλα Στίβενσον από την ομάδα “Θεατροστάσιο”

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα πριν

Η Ελένη Βιτάλη στις 11 Μαΐου στην Κεντρική Πλατεία Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

1ο Βραβείο πήρε η σχολική εφημερίδα του 9ου Δημοτικού Σχολείου Δράμας σε διεθνή διαγωνισμό

Πολιτιστικά3 μήνες πριν

Ευχαριστίες από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Δραμινών και φίλων Θεσσαλονίκης ΥΔΡΑΜΑ

ΑΘΛΗΤΙΚΑ3 εβδομάδες πριν

Ανακοίνωση του Γυμναστικού Συλλόγου ΔΟΞΑ ΔΡΑΜΑΣ

Εκπαιδευτικά2 μήνες πριν

Φεστιβάλ Εκπαιδευτικής Ρομποτικής της First Lego League στη Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Εκπαιδευτικό Σεμινάριο Οίνου «Βασικές αρχές οινογνωσίας»

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Ο Πέτρος Τσολιάς υποψήφιος στις Ευρωεκλογές του Ιουνίου 2024

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 μήνες πριν

Στο τοπικό πρωτάθλημα μετά από 106 χρόνια – Μαύρη σελίδα για τη Δόξα

Εκπαιδευτικά2 μήνες πριν

Αντάμωμα σχολείων και Πολιτισμών στις 19 Απριλίου 2024

Πολιτιστικά2 μήνες πριν

Μαρία Κιόρτεβε: “Ηχηρή Σιωπή” το Σάββατο 06 Απριλίου 2024 στις 19:00

Χρηστικά3 μήνες πριν

Πόσο ακόμα Formula 1: Drive to Survive αντέχουμε;

Εκπαιδευτικά2 μήνες πριν

Το 5ο Δημοτικό Σχολείο στο 1ο Μαθητικό Περιβαλλοντικό Συνέδριο στην Κωνσταντινούπολη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 μήνα πριν

Απολογισμός των πρώτων 100 ημερών της θητείας του Δημάρχου Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

Η πολιτικοποίηση ενός λαού

Εκπαιδευτικά2 ημέρες πριν

Τριήμερες Περιπέτειες Πολιτισμού για παιδιά Νηπιαγωγείου και Δημοτικού

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 ημέρες πριν

Ανοιχτό το ισόγειο του Δημαρχείου για τους δημότες τις ημέρες του καύσωνα

Εκπαιδευτικά5 ημέρες πριν

Πάρτι για τη λήξη της σχολικής χρονιάς

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 εβδομάδες πριν

Ο Τριαντάφυλλος Μαχαιρίδης στο Metropolis 95,5 FM για τον Κωνσταντέλια

Εκπαιδευτικά2 εβδομάδες πριν

Το 2ο Βραβείο στο 1ο Δημοτικό Σχολείο σε Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Παγκόσμια Ημέρα Κατά του Καπνίσματος

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Κύριε Τοψίδη, οι Περιφερειάρχες δεν κάνουν εξωτερική πολιτική

Εκπαιδευτικά2 εβδομάδες πριν

Αποτελέσματα εκλογών Ε.Λ.Μ.Ε. Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Καθαρισμός οικοπέδων από τους ιδιοκτήτες

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Ομάδες περιφρούρησης στα περιαστικά δασύλλια της Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Δράμα: Σύλληψη για καλλιέργεια και διακίνηση ναρκωτικών

ΕΛΛΑΔΑ2 εβδομάδες πριν

Η κανονικότητα: Χρέος 405 δισεκ, 780.000 εταιρίες και 2 εκατ. νοικοκυριά εκτός δανεισμού

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Πλοία του πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στο νέο λιμάνι της Καβάλας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Η Καλίσσα Αποστολίδου επικεφαλής της Raycap

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών