Connect with us

Πολιτιστικά

Το έθιμο του «κουρμπανιού»  στο Καλαμπάκι

Δημοσιεύθηκε

στις

Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Καλαμπακίου Δράμας

Έτσι και φέτος, παρά τη σφοδρή χιονόπτωση την ημέρα της «γύρας» στο χωριό, όλα τα σπίτια άνοιξαν το Σάββατο 5 Ιανουαρίου τις πόρτες τους για να προσφέρουν για το κουρμπάνι. Οι κουρμπαντζήδες αψηφώντας το χιόνι, το κρύο και την παγωνιά γύρισαν το χωριό πόρτα- πόρτα συνεχίζοντας  την παράδοση που τους κληροδοτήθηκε .

Την Κυριακή 13 Ιανουαρίου το πρωί ανταποκρινόμενοι στο ετήσιο ραντεβού για τον καθαρισμό και την ετοιμασία του χώρου που γίνεται το κουρμπάνι , χωρίς να πτοηθούν από το χιόνι και τον πάγο που υπήρχε στον αύλιο χώρο της εκκλησίας, ετοίμασαν το χώρο κι ας απαιτήθηκε διπλός και τριπλός κόπος γιατί έπρεπε πρώτα με φτυάρια να καθαριστεί το χιόνι για να διασφαλιστεί η πρόσβαση .

Συνεχίζουμε τη διαδικασία της ετοιμασίας και τις επόμενες μέρες,  για να μπορέσουν όλοι να μετέχουν στο μεγαλύτερο πανηγύρι του νομού μας και να μοιραστούν μαζί μας τη φλόγα της παράδοσης μας που εξακολουθεί να ζεσταίνει τις καρδιές των νέων ανθρώπων κάθε ηλικίας σχεδόν έναν αιώνα τώρα .

Σας περιμένουμε να γιορτάσουμε και να τιμήσουμε τον Άγιο Αθανάσιο με το δικό μας μοναδικό τρόπο στο Καλαμπάκι, στις 17 & 18 Ιανουαρίου.

Ιστορικό του εθίμου

Σύμφωνα με την παράδοση, ο Θεός κάθε χρόνο, το ξημέρωμα της γιορτής του Αγίου Αθανασίου, έστελνε στο προαύλιο του ναού των Κρυονεριτών ένα ελάφι, το οποίο αφού ξεκουραζόταν, «θυσιαζόταν» με την ευλογία του ιερέα νωρίς το πρωί της γιορτής από τους «κουρμπαντζήδες», οι οποίοι το μαγείρευαν και στη συνέχεια το μοίραζαν σε όλους τους κατοίκους.
Μια χρονιά που τα χιόνια ήταν πολλά, το ελάφι άργησε να έρθει και οι «κουρμπαντζήδες» θορυβημένοι από την καθυστέρηση, επέσπευσαν τη θυσία χωρίς να το αφήσουν να ξεκουραστεί, όπως το έθιμο απαιτούσε. Έκτοτε το ελάφι δεν ξαναφάνηκε ίσως γιατί, όπως πίστευαν οι Κρυονερίτες, ο Θεός θύμωσε μαζί τους επειδή δεν τήρησαν τους κανόνες της θυσίας . Από τότε, στη θέση του ελαφιού χρησιμοποιούσαν ταύρο ή αγελάδα.

Το κουρμπάνι στο Καλαμπάκι
Το έθιμο ήρθε αυτούσιο στο Καλαμπάκι από τους Κρυονερίτες πρόσφυγες και γινόταν κάθε χρόνο με ευθύνη των «κουρμπαντζήδων».  Με τα χρόνια το χωριό μεγάλωνε και οι κάτοικοί του, ανεξάρτητα από την καταγωγή τους, διαφύλαξαν το κουρμπάνι θεωρώντας το πανηγύρι του Αγίου Αθανασίου το μεγαλύτερο γεγονός στην κοινωνική ζωή του χωριού. Το 1979 ιδρύεται από τους κατοίκους του Καλαμπακίου ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος και περνά στα χέρια του η ευθύνη της διάσωσης και διατήρησης των τοπικών εθίμων και παραδόσεων.

Αρχικά συγκροτείται, με την επιμέλεια και συμμετοχή του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου, επιτροπή κουρμπανιού. Η συμμετοχή στην ομάδα αυτή είναι εθελοντική και  ελεύθερη -όποιος έχει το μεράκι και την αγάπη για το έθιμο.. Κάθε χρόνο όλο και περισσότερα άτομα συμμετέχουν μικροί και μεγάλοι, παλιοί και νέοι.  Υπάρχουν άνθρωποι που για τριάντα και πλέον χρόνια δίνουν τις μέρες αυτές τον καλύτερο εαυτό τους για να γίνει το έθιμο.

Το κουρμπάνι βήμα-βήμα

Η προετοιμασία

Πρώτα απ’ όλα πρέπει να ετοιμαστεί ο χώρος που θα γίνει το κουρμπάνι. Τα καζάνια πλένονται και όσα χρειάζονται γάνωμα γανώνονται, τα φλόγιστρα που θα ανάψουν συντηρούνται και ελέγχονται, ο χώρος καθαρίζεται και ασβεστώνεται, τα ξύλα που χρειάζονται για την φωτιά συγκεντρώνονται, το σπιτάκι που γίνεται το ξεψάχνισμα του κρέατος στήνεται και κάθε λεπτομέρεια ελέγχεται δυό και τρεις φορές ώστε όλα να γίνουν όπως πρέπει. Κάθε εργασία είναι εθελοντική και όλα τα απαραίτητα υλικά προσφέρονται από κατοίκους και επαγγελματίες του Καλαμπακίου.

Η «γύρα» στο χωριό

Οι «κουρμπαντζήδες» και τα μέλη του συλλόγου συγκεντρώνουν από όλους τους κατοίκους προσφορές σε σιτάρι, καλαμπόκι ή χρήματα. Η καθιερωμένη «γύρα» στο χωριό γίνεται συνήθως το πρώτο Σάββατο ή Κυριακή μετά τη γιορτή του Αι-Γιάννη. Το πρωί, συγκεντρώνονται όλοι οι εθελοντές κάθε ηλικίας και ξεκινούν πεζοί, με αγροτικά αυτοκίνητα να τους συνοδεύουν για να φορτώνουν τις προσφορές σε καλαμπόκι.Με κέφι και χτυπώντας τους τενεκέδες γυρνάνε όλο το χωριό, πόρτα-πόρτα, σε όλα ανεξαιρέτως τα σπίτια ζητώντας τη συνδρομή των κατοίκων για να γίνει το κουρμπάνι.

Με τα χρήματα που συγκεντρώνονται και την πώληση του καλαμποκιού που προσφέρθηκε αγοράζονται οι αγελάδες που θα χρησιμοποιηθούν. Το στάρι που προσφέρεται θα γίνει πλιγούρι την παραμονή από τους κουρμπαντζήδες για να βράσει με το κρέας .  Σήμερα με την αύξηση του πληθυσμού του Καλαμπακίου ένα ζώο δεν είναι αρκετό, γι’ αυτό χρησιμοποιούνται τέσσερα ή και περισσότερα.

Τα ζώα επιλέγονται προσεκτικά με την παρουσία κτηνίατρου και στη συνέχεια οδηγούνται στο σφαγείο. Δείγματα στέλνονται για έγκριση της ποιότητας του κρέατος . Οι μοσχαροκεφαλές δε θα χρησιμοποιηθούν στην παρασκευή του κουρμπανιού, αλλά θα βγουν σε λαχειοφόρο αγορά από το Σύλλογο την ημέρα του κουρμπανιού.

Η παραμονή της γιορτής

Την παραμονή της γιορτής, στο προαύλιο της εκκλησίας,ξεκινά από το πρωί η προετοιμασία. Οι ρυθμοί είναι ιλιγγιώδεις γιατί όλα πρέπει να ‘να ι στη θέση τους, στην ώρα τους. Ο χώρος ετοιμάζεται, τα καζάνια που έχουν ήδη πλυθεί και γανωθεί παίρνουν τη θέση του πάνω από τα φλόγιστρα, τα ξύλα που θα χρησιμοποιηθούν για τα εξωτερικά καζάνια μπαίνουν στη θέση τους.  Αργά το πρωί γίνεται το  σπάσιμο και το «λίχνισμα» του σταριού,  ώστε το πλιγούρι να είναι έτοιμο για να μπει στα καζάνια

Το απόγευμα οι καμπάνες χτυπούν και μετά τον μέγα εσπερινό γίνεται η περιφορά της εικόνας. Την εικόνα σηκώνουν και πλαισιώνουν τα χορευτικά τμήματα του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου.

Αμέσως μετά τα μέλη του Δ.Σ. με τη συνοδεία ζουρνάδων γυρνούν την αγορά του Καλαμπακίου και δίνουν έτσι το έναυσμα για το γλέντι που θα διαρκέσει δυο μέρες και θα γεμίσει όλες τις ταβέρνες του Καλαμπακίου με κόσμο που διασκεδάζει.Παράλληλα, οι προετοιμασίες συνεχίζονται.. Αργά το απόγευμα το κρέας τεμαχίζεται και μπαίνει στα καζάνια για να βράσει όλη νύχτα.

Στις 11.30 το βράδυ είναι η ώρα «να μπει φωτιά στα καζάνια» και η διαδικασία ξεκινάει…

Η νύχτα και το ξημέρωμα

Η νύχτα είναι μέρα για τους ανθρώπους που δουλεύουν πυρετωδώς στο «κουρμπάνι» . Τα κρέας βράζει όλη νύχτα και οι κουρμπαντζήδες είναι επί ποδός συνέχεια για να φροντίζουν να υπάρχει φωτιά στα καζάνια που βρίσκονται στον εξωτερικό χώρο, να προσέχουν τα  φλόγιστρα, να ξαφρίζουν το κρέας. Όλη νύχτα κυλάει με δουλειά, πειράγματα και κέφι που αποτελεί το κύριο συστατικό της συνταγής για ένα καλό κουρμπάνι. Το ξημέρωμα βρίσκει τους κουρμπαντζήδες να έχουν ολοκληρώσει το βράσιμο του κρέατος.

Τώρα είναι η ώρα για το ξεψάχνισμα, πρέπει δηλαδή, να αφαιρεθούν τα κόκαλα και το λίπος και το κρέας να τεμαχιστεί σε μικρά κομμάτια για να είναι έτοιμο να μοιραστεί ως πρώτος μεζές μετά το πέρας της θείας λειτουργίας.Δουλειά επίπονη και δύσκολη.

Ο ζωμός που έμεινε φιλτράρεται για να είναι καθαρός από μικρά κομματάκια κόκαλου και λίπος και ξαναμπαίνει στα καζάνια για να δεχτεί σε λίγο το πλιγούρι.

Το πρωί της γιορτής

Νωρίς το πρωί οι καμπάνες χτυπούν καλώντας τον κόσμο στη θεία λειτουργία. Αμέσως μετά, καθώς ο κόσμος βγαίνει από την εκκλησία, τα μέλη του Συλλόγου έχουν ετοιμάσει και προσφέρουν σε όλους τον πρώτο μεζέ: λίγο κρέας και ένα ποτηράκι τσίπουρο. Οι ζουρνάδες αρχίζουν να παίζουν και τα χορευτικά τμήματα του συλλόγου σέρνουν το χορό πάνω στην πλατεία, όπου όλος ο κόσμος θα μπει να χορέψει. Λέγεται μάλιστα, πως όποιος χορέψει εκείνη τη μέρα θα «βγάλει πλιά», θα γεννήσουν δηλαδή οι κότες και τα ζωντανά του.

Το πανηγύρι ξεκίνησε πια, ο κόσμος γλεντάει και όλοι περνούν για έναν καλό μεζέ και τσίπουρο στην υπαίθρια καντίνα που στήνει ο Πολιτιστικός με τους εθελοντές του για να μπορέσει να εξασφαλίσει τα απαραίτητα έσοδα. Μέσα στο κουρμπάνι, τίποτα δεν έχει χαλαρώσει, το πλιγούρι μπαίνει στα καζάνια για βράσει στο ζωμό του κρέατος και τώρα πια, χρειάζονται χέρια πολλά για να γυρνάνε συνεχώς το πλιγούρι πάνω από τη φωτιά για να μην «πιάσει».

‘Εξω το γλέντι συνεχίζεται χωρίς σταματημό.  Αργά το μεσημέρι, στις 3 η ώρα τα όργανα σταματούν για λίγο. Είναι η στιγμή που ο ιερέας θα ευλογήσει το κουρμπάνι για να ξεκινήσει το μοίρασμα στους κατοίκους του χωριού και σε όλους τους παρευρισκόμενους.

Ένας, ένας, με υπομονή περνούν από τον προαύλιο χώρο για να πάρουν το κουρμπάνι, κρέας και πλιγούρι. Η διανομή θα συνεχιστεί για ώρες, μέχρι να πάρει και ο τελευταίος, μέχρι να μοιραστεί όλο το κρέας, όλο το πλιγούρι. Τότε μόνο είναι η στιγμή που οι κουρμπαντζήδες θα πάρουν μιαν ανάσα, θα αφεθούν στο γλυκό ήχο του ζουρνά, στο ρυθμικό χτύπημα του νταουλιού…..

Το γλέντι θα συνεχιστεί το βράδυ στις ταβέρνες. Ένας Αη Θανάσης ακόμα πήγε καλά. Για τα μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου δεν τέλειωσε ακόμα, θα τελειώσει όταν όλα καθαριστούν και μπουν πάλι στη θέση τους, για να περιμένουν τον επόμενο χρόνο να τιμήσουν τον Άγιο με τον τρόπο που έμαθαν γενιά με γενιά, παππούς με εγγόνι, έτσι όπως πιάνεται το νήμα της ιστορίας, η κλωστή της παράδοσης.

Για το Δ.Σ του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλαμπακίου

Η Πρόεδρος                                                                                                                     Η Γραμματέας

Αθανασία Π. Θεοδωρίδου                                                                                              Παγώνα Χ. Στρατηγέλη

Διαβάστε όλο το άρθρο
Σχόλια

Πολιτιστικά

Ο «Κατά φαντασίαν ασθενής» του Μολιέρου στο Αρχαίο θέατρο Φιλίππων

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ  ΦΙΛΙΠΠΩΝ

Σκηνοθεσία:  Αιμίλιος Χειλάκης – Μανώλης Δούνιας

ΣΑΒΒΑΤΟ 10 & ΚΥΡΙΑΚΗ 11  ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

Την εκρηκτική κωμωδία του Μολιέρου «Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής» σκηνοθετούν και διασκευάζουν φέτος το καλοκαίρι ο Αιμίλιος Χειλάκης και ο Μανώλης Δούνιας.  Μετά από τον «Δον Ζουάν» το 2009 στο Εθνικό Θέατρο και τον «Ταρτούφο» το 2016, συνεχίζουν τη μελέτη τους πάνω στον κορυφαίο Γάλλο δραματουργό, ο οποίος, μέσα πάντα από το πρίσμα της κωμωδίας φώτισε τα σκοτάδια της ανθρώπινης ψυχής, κατανόησε την ανθρώπινη ψυχοσύνθεση και δημιούργησε χαρακτήρες με οικουμενική εμβέλεια και έργα που παραμένουν επίκαιρα μέχρι σήμερα.

Με τον «Κατά Φαντασίαν Ασθενή» ο Μολιέρος βάζει στο στόχαστρό τη τους τσαρλατάνους και τους κομπογιαννίτες που λυμαίνονται το ιατρικό επάγγελμα. Σατιρίζει τους «ειδήμονες» της εποχής του που κρύβονταν πίσω από πομπώδες φράσεις και φανταχτερές ορολογίες πασχίζοντας έτσι να καμουφλάρουν την ανεπάρκεια των γνώσεών τους και το γεγονός ότι πάνω από τον ιπποκράτειο όρκο βάζουν το κέρδος και το προσωπικό συμφέρον.

Ο Μολιέρος – ως ένα από τα λαμπρότερα επαναστατικά πνεύματα της εποχής του – δεν μένει μόνο εκεί, αλλά κάνει και ένα πολιτικό σχόλιο καταγγέλλοντας κάθε μορφή εξουσίας και ασκώντας έντονη κριτική στη γαλλική κοινωνία και στα κακώς κείμενά της. Με ανάλαφρο αλλά καυστικό τρόπο, τα βάζει με τις παντός είδους αυθεντίες που τυφλωμένοι από αλαζονεία και έχοντας κατακτήσει προνόμια και εξουσία, υποτιμούν και καταπιέζουν τον απλό πολίτη.

Κατά τραγική ειρωνεία ο «Κατά Φαντασίαν Ασθενής» ήταν το κύκνειο άσμα του. Το 1673, λίγο μετά την τέταρτη παράσταση του έργου στην οποία πρωταγωνιστούσε, ο Μολιέρος – άρρωστος και προδομένος από τους γιατρούς –  πέθανε στα παρασκήνια.

Η παράσταση, που θα παρουσιαστεί σε μεγάλα θέατρα της Αθήνας και θα περιοδεύσει σε ολόκληρη την Ελλάδα, αποτελεί την ένατη συνσκηνοθεσία του Αιμίλιου Χειλάκη και του Μανώλη Δούνια μετά τις εξαιρετικά επιτυχημένες παραστάσεις «Μήδεια», «Μη σου τύχει», «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας», «Οθέλλος», «Αντιγόνη», «Ιφιγένεια», «Ταρτούφος» και «Μόνος με τον Άμλετ».

Το έργο

Στο κωμικό μικροσκόπιο του Μολιέρου μπαίνει ένας αριστοκράτης, ο Αργκάν, ο οποίος ζει μια άνετη ζωή μέσα στον πλούτο και στα προνόμια. Θεωρεί τον εαυτό του το κέντρο του κόσμου και καταδυναστεύει τους γύρω του απαιτώντας να υπηρετούν τις παραξενιές και τα καπρίτσια του. Παρ’ όλα αυτά, και ο ίδιος ο Αργκάν υποφέρει καθώς νιώθει ότι κάτι τού φταίει.

Τρομερά υποχόνδριος και αρρωστοφοβικός είναι πεπεισμένος ότι το πρόβλημά του είναι η πολύ κλονισμένη υγεία του. Γι’ αυτό και έχει καλέσει όλους τους γιατρούς για να του βρουν θεραπεία. Μάταια όμως. Οι γιατροί – αλλά και κάθε είδους τσαρλατάνοι – δοκιμάζουν πάνω του όλες τις δοκιμασμένες και πειραματικές θεραπείες με σκοπό να τον απαλλάξουν από την «άγνωστη» ασθένειά του, ενώ ταυτόχρονα τον απαλλάσσουν και από τεράστια χρηματικά ποσά ως αμοιβή.

Καθώς βλέπει ότι οι «επιστήμονες» προσπαθούν να τον εκμεταλλευτούν, αποφασίζει να παντρέψει την κόρη του, Αγγελική, με ένα γιατρό προκειμένου να έχει δωρεάν ιατρική φροντίδα, αδιαφορώντας αν εκείνη είναι ερωτευμένη με τον Κλεάνθη. Όταν η Αγγελική αντιδρά, ο Αργκάν με την προτροπή της δεύτερης συζύγου του της Μπελίνα, της ανακοινώνει ότι μοναδική της εναλλακτική είναι να κλειστεί σε μοναστήρι.

Αυτοί που αναλαμβάνουν να τον συνεφέρουν είναι η υπηρέτριά του η Τουανέτα και ο αδερφός του ο Βεράλδος. Τον πείθουν να παραστήσει το νεκρό ώστε να ανακαλύψει ποιος τον εκμεταλλεύεται και ποιος τον νοιάζεται, ποιος τον επιβουλεύεται και ποιος πραγματικά τον αγαπάει.

Είναι όμως ο Αργκάν πράγματι ασθενής; Και αν ναι, ασθενεί από μια αρρώστια που μπορεί η ιατρική να θεραπεύσει; Ή μήπως είναι ένας ανασφαλής, φοβισμένος άνθρωπος που ενώ τα έχει όλα, προσπαθεί να βρει τι του φταίει και δεν είναι ευτυχισμένος και με πρόσχημα την κλονισμένη του υγεία πασχίζει να προκαλέσει τον ενδιαφέρον των γύρω του και να σιγουρευτεί ότι νοιάζονται για αυτόν;  Και μήπως τελικά ο μολιερικός Αργκάν δεν διαφέρει και πολύ από τον σύγχρονο άνθρωπο που δεν ικανοποιείται με τίποτα και παρόλο που ζει μια άνετη οικογενειακή ζωή, συνειδητοποιεί τελικά ότι η βαθύτερη και σημαντικότερη ανάγκη του είναι να αγαπηθεί.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία – Διασκευή: Αιμίλιος Χειλάκης – Μανώλης Δούνιας

Ελεύθερη απόδοση: Μανώλης Δούνιας

Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς

Κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Κίνηση: Έλενα Γεροδήμου

Βοηθός σκηνοθετών: Θάνος Χατζόπουλος

Γραφιστικός σχεδιασμός: Δημήτρης Γκέλμπουρας @frobidden.designs

Social Media: Renegade Media

Παραγωγή: Τεχνηχώρος

ΠΑΙΖΟΥΝ:

Αιμίλιος Χειλάκης, Αθηνά Μαξίμου, Μυρτώ Αλικάκη,

Θοδωρής Ρωμανίδης, Νίκος Γκέλια,

Παναγιώτης Γαβρέλας, Βίκυ Διαμαντοπούλου,

Γιώργος Ζυγούρης, Δημήτρης Φιλιππίδης

Ώρα έναρξης : 9.00 μμ

Προπώληση : more.com

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

«Ικέτιδες» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία της Μαριάννας Καλμπάρη

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων – Καβάλα

ΣΑΒΒΑΤΟ 27 & ΚΥΡΙΑΚΗ 28 ΙΟΥΛΙΟΥ 2024

Εξήντα χρόνια μετά την πρώτη παρουσίαση του έργου στην Επίδαυρο, το Θέατρο του Νέου Κόσμου σε συνεργασία με το Θέατρο Τέχνης-Καρόλου Κουν ανεβάζει τις Ικέτιδες του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη: ένα ποιητικό αλλά και βαθιά πολιτικό έργο στο κέντρο του σύγχρονου προβληματισμού για την έννοια του ασύλου σε μια δημοκρατική κοινωνία – ιδιαίτερα όταν στη θέση του διωκόμενου βρίσκονται οι γυναίκες.

Στο έργο (που είναι το πρώτο και το μοναδικό που έχει διασωθεί από την τετραλογία του Αισχύλου «Δαναΐδες») πρωταγωνιστεί ένα συλλογικό γυναικείο πρόσωπο: ο Χορός των πενήντα Δαναΐδων που, μαζί με τον πατέρα τους Δαναό εγκαταλείπουν τη Λιβύη και την Αίγυπτο και ζητούν άσυλο στην πόλη του Άργους. Σαν την προγόνισσά τους την Ιώ, που η Ήρα καταδίωκε ανελέητα στέλνοντάς της μια ενοχλητική βοϊδόμυγα, τον «οίστρο», για να την βασανίζει, οι Δαναΐδες πασχίζουν τώρα να ξεφύγουν από τους πενήντα γιους του Αιγύπτου που απαιτούν να τις παντρευτούν με τη βία.

Ο μύθος θέτει το ζήτημα της ταυτότητας και της θέσης της γυναίκας στην κοινωνία, εξιστορώντας παράλληλα το χρονικό της εγκατάστασης και της επικράτησης του ελληνικού φύλου στη χώρα των Πελασγών, των λεγόμενων «Προελλήνων». Οι Δαναΐδες Ικέτιδες μιλούν για τις ανάγκες που οδηγούν τους ανθρώπους να ξεριζωθούν από τη γη τους, την άγρια μοίρα του πρόσφυγα, την αξία της δικαιοσύνης, τις αρχές της δημοκρατίας. Πάνω απ’ όλα όμως μιλούν για τον αγώνα της Γυναίκας ενάντια στον Άνδρα που με τη βία ζητά να της επιβληθεί.

Η παράσταση ενώνει λυτρωτικά τις φωνές των αρχαίων ηρωίδων με εκείνες των σημερινών, μέσα από έναν εντυπωσιακό Χορό δεκαπέντε νέων γυναικών, με προεξάρχουσες στο λόγο την Λένα Παπαληγούρα και την Λουκία Μιχαλοπούλου (στους ρόλους της Υπερμνήστρας και της Αμυμώνης αντίστοιχα) . Τον Χορό απαρτίζουν μέλη της γυναικείας χορωδίας Chóres, νέες ηθοποιοί- σπουδάστριες της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης και χορεύτριες- ακροβάτισσες της ομάδας «Και όμως κινείται» (με κορυφαία την Χριστίνα Σουγιουλτζή). Στον ανδρικό ρόλο του Πελασγού, βασιλιά του προελληνικού πελασγικού φύλου-που πιστεύεται ότι υπήρξε μητρογραμμικό- η Λυδία Κονιόρδου. Τις δύο μορφές της πατριαρχικής εξουσίας ενσαρκώνουν ο Άκης Σακελλαρίου και ο Γιάννης Τσορτέκης.

Μετάφραση Ιωάννης Γρυπάρης • Επεξεργασία κειμένου και δραματουργίας – Σκηνοθεσία Μαριάννα Κάλμπαρη • Σκηνικά – Κοστούμια Χριστίνα Κάλμπαρη • Μουσική σύνθεση Χαράλαμπος Γωγιός • Χορογραφία Χριστίνα Σουγιουλτζή • Σχεδιασμός φωτισμών Στέλλα Κάλτσου • Βοηθός σκηνοθέτιδας Μαριλένα Μόσχου • Βοηθοί σκηνογράφου ενδυματολόγου Κυριακή Φόρτη, Κατερίνα Κυρτάτου • Μουσική διδασκαλία Ειρήνη Πατσέα, Σιμέλα Εμμανουηλίδου • Συντονισμός παραγωγής CHÓRES Βερονίκη Κρικώνη• Διεύθυνση παραγωγής Μαρίνα Γαβριηλίδου

Παίζουν (αλφαβητικά): Λυδία Κονιόρδου (Πελασγός), Λουκία Μιχαλοπούλου (Αμυμώνη), Λένα Παπαληγούρα (Υπερμνήστρα), Άκης Σακελλαρίου (Δαναός), Γιάννης Τσορτέκης (Αιγύπτιος Κήρυκας) • Κορυφαία χορεύτρια Χριστίνα Σουγιουλτζή

Κορυφαίες CHÓRES (αλφαβητικά) Ελένη Βασιλάκη, Κωνσταντίνα Γιαννοπούλου, Γιώτα Δημητρακοπούλου, Φανή Λύκου, Ιόνυ Μοσχοβάκου, Δάφνη Παγουλάτου, Ελένη Πούλιου, Ελίνα Σταμοπούλου, Δανάη Στεργίου, Νικολάια Τριανταφύλλου

Κορυφαίες Δραματικής Σχολής Θεάτρου Τέχνης (αλφαβητικά) Νεφέλη Δοδοπούλου, Μυρτώ Καπώλη, Ρένια Κρητικού, Άννα Μωρόγιαννη

Συμπαραγωγή Θέατρο του Νέου Κόσμου – Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν

 

Ώρα έναρξης : 9.15 μμ

Προπώληση : more.com

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Ολοκλήρωση της 3η Διεθνούς Θερινής Μουσικής Ακαδημίας – DISMA 2024

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Με έδρα το Δημοτικό Ωδείο της Δράμας διεξήχθησαν από τις 2 έως και τις 7 Ιουλίου του 2024 τα masterclasses της 3η Διεθνούς Θερινής Μουσικής Ακαδημίας στη Δράμα, δίνοντας την ευκαιρία στους νέους να παρακολουθήσουν τα υψηλού επιπέδου σεμινάρια, εργαστήρια, ομιλίες, διαλέξεις και συναυλίες υψηλών προδιαγραφών καθώς επίσης και να λάβουν μέρος στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό της Ακαδημίας.

Μια σπουδαία διοργάνωση που πλέον έγινε θεσμός χάρη στην τόλμη των παραγόντων και στην αγάπη όλων των ανθρώπων (εκπαιδευτικών & διοικητικών) της οικογένειας του Πολιτιστικού Οργανισμού Δημοτικού Ωδείου Δράμας. Στη διενέργεια αυτή συνέβαλλαν τα μέγιστα ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού και Δήμαρχος Δράμας κ. Γεώργιος Παπαδόπουλος και ο Αντιπρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού κ. Πέτρος Παρασκευαίδης.

Πρόκειται για την συνέχιση ενός θεσμού που σηματοδοτεί τα μουσικά δρώμενα τόσο της πόλης της Δράμας όσο και της χώρας μας, και που ανταποκρίνεται στις ανάγκες της σύγχρονης πραγματικότητας.

Στα πλαίσια λοιπόν αυτής της συνάντησης μουσικών καλλιτεχνών και σπουδαστών, πραγματοποιήθηκαν μαθήματα που συνδυάσανε γενικές γνώσεις, πρακτική εξάσκηση και σκηνική εμπειρία, μέσω της σύμπραξης διεθνώς καταξιωμένων καθηγητών μουσικής.

Συμμετείχαν 17 Διδάσκοντες από την Ελλάδα και το Εξωτερικό που καλύψανε πολυεπίπεδες δράσεις, όπως σεμινάρια (master classes), διαλέξεις, ομιλίες, εργαστήρια (workshops) και συναυλίες, σε θεματικές ενότητες και γνωστικά αντικείμενα της Κλασικής και Σύγχρονης τόσο οργανικής όσο και φωνητικής Μουσικής.

Συγκεκριμένα, οι καθηγητές μουσικής που τίμησαν με την παρουσία τους και το έργο τους, την διοργάνωση για τα masterclasses ήταν οι:

Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης – Πιάνο, Στέφανος Θωμόπουλος – Πιάνο, Δημήτριος Τηλιακός – Μονωδία, Noe Inui – Βιολί , Γιώργος Δεμερτζής – Βιολί, Άγγελος Λιακάκης – Τσέλο, Θάνος Μήτσαλας – Κιθάρα, Βιβή Γκέκα – Μαντολίνο, Βασιλική Κατσούκα – Διεύθυνση Χορωδίας/Φωνητικό Εργαστήρι, Γεράσιμος Ιωαννίδης – Πνευστά Μουσικά Όργανα & Οργάνωση Μπάντας,, Πέτρος Μαυρομμάτης – Όμποε, Καμπάνης Σαμαράς – Σύνθεση & Ανώτερα Θεωρητικά,

ενώ για τις διαλέξεις ήταν οι:
Χρίστος Παπαγεωργίου, Γεώργιος – Ιούλιος Παπαδόπουλος, Νιόβη Κλαυδιανού, Γιάννης Σακαρίδης, Βασίλης Μπακόπουλος & Καμπάνης Σαμαράς.

Την 3η Διεθνή Θερινή Μουσική Ακαδημία την παρακολούθησαν περισσότεροι από 120 ενεργοί σπουδαστές αλλά και πλήθος απλών ακροατών από την Ελλάδα και από το εξωτερικό.

Στο διαγωνιστικό τμήμα της Ακαδημίας σε μια πολύ υψηλού επιπέδου διοργάνωση απέσπασαν βραβεία οι παρακάτω σπουδαστές της Ακαδημίας:

Κατηγορία Α (γεννηθέντες μέχρι και 2010):

  • 1ο Βραβείο Σταύρος Παρασκευαΐδης (Πιάνο)

Κατηγορία Β (γεννηθέντες μέχρι και 2006):

  • 1ο Βραβείο Χριστίνα Μαυρίδου (Βιολί)
  • 2ο Βραβείο Μάριος Θωμαΐδης (Βιολί)
  • 2ο Βραβείο Ντορέτα Δρίζη (Τσέλο)
  • 3ο Βραβείο Κωνσταντίνος Σαββίδης (Πιάνο)
  • 3ο Βραβείο Θάνος Παπαθανασίου (Τσέλο)

Κατηγορία Γ (χωρίς όριο ηλικίας):

  • 1ο Βραβείο Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος (Κιθάρα)
  • 2ο Βραβείο Ηρακλής Αλεξόπουλος (Πιάνο)
  • 2ο Βραβείο Ζωή – Θωμαή Μπάρμπα (Τσέλο)
  • 3ο Βραβείο Θεοδώρα – Ειρήνη Παρασκευά (Μονωδία)
  • 3ο Βραβείο Παναγιώτης Καλαφάτης (Βιολί)

Σημαντικό εκτός από τα βραβεία στον διαγωνισμό είναι ότι θα προσφερθούν ως υποτροφίες και ως δυνατότητα προβολής των νέων καλλιτεχνών σε όλους τους βραβευθέντες, ρεσιτάλ που θα διοργανώσει το Δημοτικό Ωδείο Δράμας για το επόμενο σχολικό έτος 2024 – 2025 στον κύκλο συναυλιών “Νέοι Καλλιτέχνες” & “Μουσικές Στιγμές” που θα έχει την δυνατότητα να τους απολαύσει μέσα στο επόμενο σχολικό έτος το κοινό της Δράμας.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Πολιτιστικά1 μήνα πριν

Ο Κωνσταντίνος Αργυρός στη Δράμα την Τετάρτη 3 Ιουλίου στις 21:00

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Η Ελένη Βιτάλη στις 11 Μαΐου στην Κεντρική Πλατεία Δράμας

ΑΘΛΗΤΙΚΑ1 εβδομάδα πριν

Σε περίοπτη θέση στο Δημαρχείο Δράμας και στην καρδιά μας η “Άννα Κορακάκη”

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 μήνες πριν

Ανακοίνωση του Γυμναστικού Συλλόγου ΔΟΞΑ ΔΡΑΜΑΣ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Η υπουργός Πολιτισμού κ. Μενδώνη “έδιωξε” τις αντιπολιτεύσεις του Δήμου Δράμας

ΑΘΛΗΤΙΚΑ2 εβδομάδες πριν

Η Αναστασία Τόλιου υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων της Δόξας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 εβδομάδες πριν

Φωτιά στο Πανόραμα Δράμας – Επιχειρούν και εναέρια μέσα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Απολογισμός των πρώτων 100 ημερών της θητείας του Δημάρχου Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ2 μήνες πριν

Η Καλίσσα Αποστολίδου επικεφαλής της Raycap

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα στη Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Άντρη Παράσχου: Η δραμινή επιλογή στο ευρωψηφοδέλτιο της ΝΔ

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 μήνες πριν

Κέντρο Ερμηνείας Οίνου και Αποσταγμάτων

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Φωτιά σε δασική έκταση στην περιοχή Σίτνα στη Δράμα – Επιχειρούν και τρία ελικόπτερα

Πολιτιστικά2 μήνες πριν

Η Δραμινή καλλιτέχνης Σάσα Παπαλάμπρου παρουσιάζει τη νέα της δουλειά “Σασπένς”

Εκπαιδευτικά2 μήνες πριν

Εγγραφή στην Επαγγελματική Σχολή Δράμας της ΔΥΠΑ

ΑΘΛΗΤΙΚΑ1 ημέρα πριν

Ο ΠΑΟΠ Νέας Αμισού στη Γ’ Εθνική κατηγορία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 ημέρα πριν

Διανομή διατακτικών σε ευάλωτες οικογένειες

Πολιτιστικά1 ημέρα πριν

Ο «Κατά φαντασίαν ασθενής» του Μολιέρου στο Αρχαίο θέατρο Φιλίππων

Χρηστικά1 ημέρα πριν

Ώρα για παραλία!

Χρηστικά1 ημέρα πριν

Ονειρεμένα παπούτσια σε… αμέτρητες προτάσεις!

Χρηστικά1 ημέρα πριν

Βρείτε τα πάντα για την παραλία!

Χρηστικά1 ημέρα πριν

Για γατίσια και σκυλίσια γεύματα… πλήρους νοστιμιάς!

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

Να ελεγχθούν όσοι ευθύνονται για τα λάθη και τις επιχειρησιακές αστοχίες

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

ΤΕ Δράμας του ΚΚΕ για τη φωτιά στο Φαλακρό

Πολιτιστικά4 ημέρες πριν

«Ικέτιδες» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία της Μαριάννας Καλμπάρη

ΚΟΣΜΟΣ5 ημέρες πριν

Οι δημοκρατικοί καταστρέφουν τη Δημοκρατία κυνηγώντας την εξουσία

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ5 ημέρες πριν

Kαταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια με τη φωτιά στο Φαλακρό

ΑΘΛΗΤΙΚΑ1 εβδομάδα πριν

Δόξα Δράμας: Σύννεφα και ”σκιές” πάνω από το ακίνητο του ΓΣ!

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού συναντήθηκε με την Υφυπουργό Τουρισμού

Χρηστικά1 εβδομάδα πριν

Αποκλειστικά για γυναίκες με άποψη!

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών