Connect with us

Πολιτιστικά

Το έθιμο του «κουρμπανιού»  στο Καλαμπάκι

Δημοσιεύθηκε

στις

Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Καλαμπακίου Δράμας

Έτσι και φέτος, παρά τη σφοδρή χιονόπτωση την ημέρα της «γύρας» στο χωριό, όλα τα σπίτια άνοιξαν το Σάββατο 5 Ιανουαρίου τις πόρτες τους για να προσφέρουν για το κουρμπάνι. Οι κουρμπαντζήδες αψηφώντας το χιόνι, το κρύο και την παγωνιά γύρισαν το χωριό πόρτα- πόρτα συνεχίζοντας  την παράδοση που τους κληροδοτήθηκε .

Την Κυριακή 13 Ιανουαρίου το πρωί ανταποκρινόμενοι στο ετήσιο ραντεβού για τον καθαρισμό και την ετοιμασία του χώρου που γίνεται το κουρμπάνι , χωρίς να πτοηθούν από το χιόνι και τον πάγο που υπήρχε στον αύλιο χώρο της εκκλησίας, ετοίμασαν το χώρο κι ας απαιτήθηκε διπλός και τριπλός κόπος γιατί έπρεπε πρώτα με φτυάρια να καθαριστεί το χιόνι για να διασφαλιστεί η πρόσβαση .

Συνεχίζουμε τη διαδικασία της ετοιμασίας και τις επόμενες μέρες,  για να μπορέσουν όλοι να μετέχουν στο μεγαλύτερο πανηγύρι του νομού μας και να μοιραστούν μαζί μας τη φλόγα της παράδοσης μας που εξακολουθεί να ζεσταίνει τις καρδιές των νέων ανθρώπων κάθε ηλικίας σχεδόν έναν αιώνα τώρα .

Σας περιμένουμε να γιορτάσουμε και να τιμήσουμε τον Άγιο Αθανάσιο με το δικό μας μοναδικό τρόπο στο Καλαμπάκι, στις 17 & 18 Ιανουαρίου.

Ιστορικό του εθίμου

Σύμφωνα με την παράδοση, ο Θεός κάθε χρόνο, το ξημέρωμα της γιορτής του Αγίου Αθανασίου, έστελνε στο προαύλιο του ναού των Κρυονεριτών ένα ελάφι, το οποίο αφού ξεκουραζόταν, «θυσιαζόταν» με την ευλογία του ιερέα νωρίς το πρωί της γιορτής από τους «κουρμπαντζήδες», οι οποίοι το μαγείρευαν και στη συνέχεια το μοίραζαν σε όλους τους κατοίκους.
Μια χρονιά που τα χιόνια ήταν πολλά, το ελάφι άργησε να έρθει και οι «κουρμπαντζήδες» θορυβημένοι από την καθυστέρηση, επέσπευσαν τη θυσία χωρίς να το αφήσουν να ξεκουραστεί, όπως το έθιμο απαιτούσε. Έκτοτε το ελάφι δεν ξαναφάνηκε ίσως γιατί, όπως πίστευαν οι Κρυονερίτες, ο Θεός θύμωσε μαζί τους επειδή δεν τήρησαν τους κανόνες της θυσίας . Από τότε, στη θέση του ελαφιού χρησιμοποιούσαν ταύρο ή αγελάδα.

Το κουρμπάνι στο Καλαμπάκι
Το έθιμο ήρθε αυτούσιο στο Καλαμπάκι από τους Κρυονερίτες πρόσφυγες και γινόταν κάθε χρόνο με ευθύνη των «κουρμπαντζήδων».  Με τα χρόνια το χωριό μεγάλωνε και οι κάτοικοί του, ανεξάρτητα από την καταγωγή τους, διαφύλαξαν το κουρμπάνι θεωρώντας το πανηγύρι του Αγίου Αθανασίου το μεγαλύτερο γεγονός στην κοινωνική ζωή του χωριού. Το 1979 ιδρύεται από τους κατοίκους του Καλαμπακίου ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος και περνά στα χέρια του η ευθύνη της διάσωσης και διατήρησης των τοπικών εθίμων και παραδόσεων.

Αρχικά συγκροτείται, με την επιμέλεια και συμμετοχή του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου, επιτροπή κουρμπανιού. Η συμμετοχή στην ομάδα αυτή είναι εθελοντική και  ελεύθερη -όποιος έχει το μεράκι και την αγάπη για το έθιμο.. Κάθε χρόνο όλο και περισσότερα άτομα συμμετέχουν μικροί και μεγάλοι, παλιοί και νέοι.  Υπάρχουν άνθρωποι που για τριάντα και πλέον χρόνια δίνουν τις μέρες αυτές τον καλύτερο εαυτό τους για να γίνει το έθιμο.

Το κουρμπάνι βήμα-βήμα

Η προετοιμασία

Πρώτα απ’ όλα πρέπει να ετοιμαστεί ο χώρος που θα γίνει το κουρμπάνι. Τα καζάνια πλένονται και όσα χρειάζονται γάνωμα γανώνονται, τα φλόγιστρα που θα ανάψουν συντηρούνται και ελέγχονται, ο χώρος καθαρίζεται και ασβεστώνεται, τα ξύλα που χρειάζονται για την φωτιά συγκεντρώνονται, το σπιτάκι που γίνεται το ξεψάχνισμα του κρέατος στήνεται και κάθε λεπτομέρεια ελέγχεται δυό και τρεις φορές ώστε όλα να γίνουν όπως πρέπει. Κάθε εργασία είναι εθελοντική και όλα τα απαραίτητα υλικά προσφέρονται από κατοίκους και επαγγελματίες του Καλαμπακίου.

Η «γύρα» στο χωριό

Οι «κουρμπαντζήδες» και τα μέλη του συλλόγου συγκεντρώνουν από όλους τους κατοίκους προσφορές σε σιτάρι, καλαμπόκι ή χρήματα. Η καθιερωμένη «γύρα» στο χωριό γίνεται συνήθως το πρώτο Σάββατο ή Κυριακή μετά τη γιορτή του Αι-Γιάννη. Το πρωί, συγκεντρώνονται όλοι οι εθελοντές κάθε ηλικίας και ξεκινούν πεζοί, με αγροτικά αυτοκίνητα να τους συνοδεύουν για να φορτώνουν τις προσφορές σε καλαμπόκι.Με κέφι και χτυπώντας τους τενεκέδες γυρνάνε όλο το χωριό, πόρτα-πόρτα, σε όλα ανεξαιρέτως τα σπίτια ζητώντας τη συνδρομή των κατοίκων για να γίνει το κουρμπάνι.

Με τα χρήματα που συγκεντρώνονται και την πώληση του καλαμποκιού που προσφέρθηκε αγοράζονται οι αγελάδες που θα χρησιμοποιηθούν. Το στάρι που προσφέρεται θα γίνει πλιγούρι την παραμονή από τους κουρμπαντζήδες για να βράσει με το κρέας .  Σήμερα με την αύξηση του πληθυσμού του Καλαμπακίου ένα ζώο δεν είναι αρκετό, γι’ αυτό χρησιμοποιούνται τέσσερα ή και περισσότερα.

Τα ζώα επιλέγονται προσεκτικά με την παρουσία κτηνίατρου και στη συνέχεια οδηγούνται στο σφαγείο. Δείγματα στέλνονται για έγκριση της ποιότητας του κρέατος . Οι μοσχαροκεφαλές δε θα χρησιμοποιηθούν στην παρασκευή του κουρμπανιού, αλλά θα βγουν σε λαχειοφόρο αγορά από το Σύλλογο την ημέρα του κουρμπανιού.

Η παραμονή της γιορτής

Την παραμονή της γιορτής, στο προαύλιο της εκκλησίας,ξεκινά από το πρωί η προετοιμασία. Οι ρυθμοί είναι ιλιγγιώδεις γιατί όλα πρέπει να ‘να ι στη θέση τους, στην ώρα τους. Ο χώρος ετοιμάζεται, τα καζάνια που έχουν ήδη πλυθεί και γανωθεί παίρνουν τη θέση του πάνω από τα φλόγιστρα, τα ξύλα που θα χρησιμοποιηθούν για τα εξωτερικά καζάνια μπαίνουν στη θέση τους.  Αργά το πρωί γίνεται το  σπάσιμο και το «λίχνισμα» του σταριού,  ώστε το πλιγούρι να είναι έτοιμο για να μπει στα καζάνια

Το απόγευμα οι καμπάνες χτυπούν και μετά τον μέγα εσπερινό γίνεται η περιφορά της εικόνας. Την εικόνα σηκώνουν και πλαισιώνουν τα χορευτικά τμήματα του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου.

Αμέσως μετά τα μέλη του Δ.Σ. με τη συνοδεία ζουρνάδων γυρνούν την αγορά του Καλαμπακίου και δίνουν έτσι το έναυσμα για το γλέντι που θα διαρκέσει δυο μέρες και θα γεμίσει όλες τις ταβέρνες του Καλαμπακίου με κόσμο που διασκεδάζει.Παράλληλα, οι προετοιμασίες συνεχίζονται.. Αργά το απόγευμα το κρέας τεμαχίζεται και μπαίνει στα καζάνια για να βράσει όλη νύχτα.

Στις 11.30 το βράδυ είναι η ώρα «να μπει φωτιά στα καζάνια» και η διαδικασία ξεκινάει…

Η νύχτα και το ξημέρωμα

Η νύχτα είναι μέρα για τους ανθρώπους που δουλεύουν πυρετωδώς στο «κουρμπάνι» . Τα κρέας βράζει όλη νύχτα και οι κουρμπαντζήδες είναι επί ποδός συνέχεια για να φροντίζουν να υπάρχει φωτιά στα καζάνια που βρίσκονται στον εξωτερικό χώρο, να προσέχουν τα  φλόγιστρα, να ξαφρίζουν το κρέας. Όλη νύχτα κυλάει με δουλειά, πειράγματα και κέφι που αποτελεί το κύριο συστατικό της συνταγής για ένα καλό κουρμπάνι. Το ξημέρωμα βρίσκει τους κουρμπαντζήδες να έχουν ολοκληρώσει το βράσιμο του κρέατος.

Τώρα είναι η ώρα για το ξεψάχνισμα, πρέπει δηλαδή, να αφαιρεθούν τα κόκαλα και το λίπος και το κρέας να τεμαχιστεί σε μικρά κομμάτια για να είναι έτοιμο να μοιραστεί ως πρώτος μεζές μετά το πέρας της θείας λειτουργίας.Δουλειά επίπονη και δύσκολη.

Ο ζωμός που έμεινε φιλτράρεται για να είναι καθαρός από μικρά κομματάκια κόκαλου και λίπος και ξαναμπαίνει στα καζάνια για να δεχτεί σε λίγο το πλιγούρι.

Το πρωί της γιορτής

Νωρίς το πρωί οι καμπάνες χτυπούν καλώντας τον κόσμο στη θεία λειτουργία. Αμέσως μετά, καθώς ο κόσμος βγαίνει από την εκκλησία, τα μέλη του Συλλόγου έχουν ετοιμάσει και προσφέρουν σε όλους τον πρώτο μεζέ: λίγο κρέας και ένα ποτηράκι τσίπουρο. Οι ζουρνάδες αρχίζουν να παίζουν και τα χορευτικά τμήματα του συλλόγου σέρνουν το χορό πάνω στην πλατεία, όπου όλος ο κόσμος θα μπει να χορέψει. Λέγεται μάλιστα, πως όποιος χορέψει εκείνη τη μέρα θα «βγάλει πλιά», θα γεννήσουν δηλαδή οι κότες και τα ζωντανά του.

Το πανηγύρι ξεκίνησε πια, ο κόσμος γλεντάει και όλοι περνούν για έναν καλό μεζέ και τσίπουρο στην υπαίθρια καντίνα που στήνει ο Πολιτιστικός με τους εθελοντές του για να μπορέσει να εξασφαλίσει τα απαραίτητα έσοδα. Μέσα στο κουρμπάνι, τίποτα δεν έχει χαλαρώσει, το πλιγούρι μπαίνει στα καζάνια για βράσει στο ζωμό του κρέατος και τώρα πια, χρειάζονται χέρια πολλά για να γυρνάνε συνεχώς το πλιγούρι πάνω από τη φωτιά για να μην «πιάσει».

‘Εξω το γλέντι συνεχίζεται χωρίς σταματημό.  Αργά το μεσημέρι, στις 3 η ώρα τα όργανα σταματούν για λίγο. Είναι η στιγμή που ο ιερέας θα ευλογήσει το κουρμπάνι για να ξεκινήσει το μοίρασμα στους κατοίκους του χωριού και σε όλους τους παρευρισκόμενους.

Ένας, ένας, με υπομονή περνούν από τον προαύλιο χώρο για να πάρουν το κουρμπάνι, κρέας και πλιγούρι. Η διανομή θα συνεχιστεί για ώρες, μέχρι να πάρει και ο τελευταίος, μέχρι να μοιραστεί όλο το κρέας, όλο το πλιγούρι. Τότε μόνο είναι η στιγμή που οι κουρμπαντζήδες θα πάρουν μιαν ανάσα, θα αφεθούν στο γλυκό ήχο του ζουρνά, στο ρυθμικό χτύπημα του νταουλιού…..

Το γλέντι θα συνεχιστεί το βράδυ στις ταβέρνες. Ένας Αη Θανάσης ακόμα πήγε καλά. Για τα μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου δεν τέλειωσε ακόμα, θα τελειώσει όταν όλα καθαριστούν και μπουν πάλι στη θέση τους, για να περιμένουν τον επόμενο χρόνο να τιμήσουν τον Άγιο με τον τρόπο που έμαθαν γενιά με γενιά, παππούς με εγγόνι, έτσι όπως πιάνεται το νήμα της ιστορίας, η κλωστή της παράδοσης.

Για το Δ.Σ του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλαμπακίου

Η Πρόεδρος                                                                                                                     Η Γραμματέας

Αθανασία Π. Θεοδωρίδου                                                                                              Παγώνα Χ. Στρατηγέλη

Διαβάστε όλο το άρθρο
Advertisement
Κάντε κλικ για να σχολιάσετε

Το σχόλιο σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Πολιτιστικά

Μορφωτικός Σύλλογος Καλαμπακίου: Εκατό χρόνια μετά…

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΛΑΜΠΑΚΙΟΥ ΔΡΑΜΑΣ

 ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΑΛΑΜΠΑΚΙΟΥ ΔΡΑΜΑΣ

Κρατώντας την υπόσχεση που δόθηκε πέρυσι με αφορμή τα εκατό χρόνια μετά την Μικρασιατική Καταστροφή, την εκκένωση της Θράκης, τον ξεριζωμό των Ελλήνων από τη Μικρά Ασία και τον Πόντο, εκατό χρόνια από την μόνιμη εγκατάσταση των προσφύγων στο Καλαμπάκι,  τιμούμε τους όλους τους πρόσφυγες πρώτης γενιάς. Χωρίς διάκριση, χωρίς εξαιρέσεις, άλλωστε, το χωριό μας είναι αμιγώς προσφυγικό.

Την Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου το πρωί θα τελεστεί μνημόσυνο στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου στο Καλαμπάκι για όλους τους «ανταλλάξιμους» πρόσφυγες που θεμελίωσαν τη ζωή όλων μας, που δεν αντάλλαξαν τη μνήμη και την περηφάνια της καταγωγής.

Η παρουσία όλων μας τιμά τη μνήμη των παππούδων και των γιαγιάδων μας, των ανθρώπων που μας κληρονόμησαν τη μνήμη για να τη διαφυλάξουμε.

 

Για τον Μορφωτικό Πολιτιστικό Σύλλογο Καλαμπακίου

Η πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου Δοξάτου

Αθανασία Π. Θεοδωρίδου

Για τον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου

Ο Πρόεδρος του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου του Ι. Ναού & Αρχιερατικός Επίτροπος

Αρχιμανδρίτης Αλέξιος Τσενεκίδης

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Διεθνή Ημέρα Δημοκρατίας στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Δράμας

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Δημοκρατίας, 15 Σεπτεμβρίου, η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Δράμας και το Europe Direct Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης διοργανώνουν παιδικό εργαστήριο για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις δημοκρατικές αξίες, προσκαλώντας τους μικρούς φίλους να γιορτάσουν μαζί τους την ημέρα της Δημοκρατίας.

Στην εκδήλωση θα συμμετέχει ο συγγραφέας,  κ. Βασίλης Τερζόπουλος, ο οποίος θα διαβάσει την ιστορία του βιβλίου του «Το κορίτσι με το φλάουτο»(εκδ. Υδροπλάνο),  χρησιμοποιώντας εικόνες – μουσική και θα συνομιλήσει με τους μικρούς αναγνώστες  στην Αίθουσα εκδηλώσεων της βιβλιοθήκης (είσοδος επί της Θεοτοκοπούλου) τη Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023 και ώρα 18:30.

Σας περιμένουμε!

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ:

  • Ο Βασίλης Τερζόπουλος γεννήθηκε το 1980 στη Θεσσαλονίκη και μεγάλωσε στη Δράμα.
  • Σπούδασε Διεθνείς Σχέσεις στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο London School of Economics (Ευρωπαϊκή Πολιτική) και στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (Διοίκηση Μονάδων Υγείας).
  • Έχει εργαστεί στο Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης ως Ειδικός Επιστημονικός Συνεργάτης, στον τομέα της Επικοινωνίας και του Πολιτισμού.
  • Είναι ο επικεφαλής του διεθνούς διαγωνιστικού προγράμματος Short and Green, με ταινίες περιβαλλοντικού προβληματισμού και κεντρικός παρουσιαστής του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, καθώς επίσης συνεργάτης ελληνικού προγράμματος των Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
  • Έχει εκδώσει πέντε βιβλία για παιδιά, εκ των οποίων το ένα και στα αγγλικά, σε ηλεκτρονική μορφή. Έχει δημοσιεύσει διηγήματα σε λογοτεχνικά περιοδικά και ιστοτόπους.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Πολιτιστικά

Βρέθηκε αρχαίος κίονας στο κέντρο της Δράμας

Δημοσιεύθηκε

στις

Από

Του Γιώργου Λεκάκη | ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 24.8.2023

Βρέθηκε αρχαίος κίονας στο κέντρο της Δράμας

Όπως φαίνεται στις φωτογραφίες, το εύρημα βρέθηκε στον δρόμο, μπροστά από το κτήριο της οδού Βεργίνας 52, στην αγορά της Δράμας!

Ο κίονας βρέθηκε σε σωστικές ανασκαφές έργων Φυσικού Αερίου. Ανέλαβε να τον εκτιμήσει η τοπική Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Σε μια ερώτησή μας, απάντησαν πως μάλλον ήταν «για αντιστήριξη πετρόκτιστου αγωγού αποχέτευσης, από τα χρόνια της οθωμανοκρατίας»…

Ο προσφάτως ευρεθείς αράβδωτος κίονας είναι προς εξέταση στον περίβολο του Αρχαιολογικού Μουσείου της Δράμας…

Διαβάστε όλο το άρθρο

Αναζήτηση στην Google

Δημοτικές 20232 ημέρες πριν

“Project για τη Δράμα”: Πόσες ψήφους αξίζει ένα εμβόλιο;

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Απόπειρα βιασμού νεαρής στη Δράμα σε πυλωτή οικοδομής

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ4 εβδομάδες πριν

Ο Χριστόφορος Παυλίδης εξαγόρασε το 100% όλων των εταιρειών του ομίλου “Παυλίδης Μάρμαρα”

Δημοτικές 20234 εβδομάδες πριν

Αναζητώντας τη Δράμα στον τουριστικό χάρτη

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ1 εβδομάδα πριν

Δράμα: Συνελήφθη 62χρονος που μετέτρεψε την αυλή του σε αρχαιολογικό μουσείο

Δημοτικές 20237 ημέρες πριν

Ηχηρό μήνυμα αλλαγής και ανάτασης της Δράμας!

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Αποτελέσματα εκλογών ΣΥΡΙΖΑ στον νομό Δράμας

Πολιτιστικά3 εβδομάδες πριν

Βρέθηκε αρχαίος κίονας στο κέντρο της Δράμας

Περιφερειακές 20232 εβδομάδες πριν

Υποψήφιοι Περιφερειακοί Σϋμβουλοι ΠΕ Δράμας με τη Λαϊκή Συσπείρωση

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 εβδομάδες πριν

Αγιασμός θεμελίωσης Γυμνασίου – Λυκείου Καλαμπακίου

Δημοτικές 20234 ημέρες πριν

Ένωση Κυριών Δράμας: Όαση κοινωνικής προσφοράς

Δημοτικές 20233 εβδομάδες πριν

Ψηφοδέλτιο “Project για τη Δράμα” – Δημοτικές Εκλογές 2023

Δημοτικές 20232 εβδομάδες πριν

Project για τη Δράμα: Πολιτισμός και Άνθρωπος

ΕΛΛΑΔΑ2 ημέρες πριν

Επίσκεψη Κασσελάκη στη Δράμα

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

2ο Γαστρονομικό Φεστιβάλ Δράμας

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ9 ώρες πριν

Θ. Ξανθόπουλος: Θεωρώ βέλτιστη λύση την Εφη Αχτσιόγλου

Δημοτικές 20231 ημέρα πριν

Συγχαρητήριο μήνυμα για τον ιατρό – χειρουργό Γιώργο Βράκα

Δημοτικές 20231 ημέρα πριν

Πρόγραμμα 2024 – 2028 / «Project για τη Δράμα»

Εκλογές 20191 ημέρα πριν

ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ.: Άρθρο του Θεόφιλου Ξανθόπουλου

Δημοτικές 20231 ημέρα πριν

Αγαπάμε την πόλη μας – Ζωντανεύουμε τις γειτονιές της #2

Δημοτικές 20232 ημέρες πριν

Επαφές του Γιώργου Παπαδόπουλου και υποψηφίων της Επανεκκίνησης

ΕΛΛΑΔΑ2 ημέρες πριν

Επίσκεψη Κασσελάκη στη Δράμα

Περιφερειακές 20232 ημέρες πριν

“Μαζί για την Αλλαγή” Παρουσίαση υποψηφίων στη Δράμα

Δημοτικές 20232 ημέρες πριν

“Project για τη Δράμα”: Πόσες ψήφους αξίζει ένα εμβόλιο;

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

Ενίσχυση της αυτοεικόνας και προσωπική ενδυνάμωση

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ3 ημέρες πριν

2ο Γαστρονομικό Φεστιβάλ Δράμας

Δημοτικές 20233 ημέρες πριν

Σύλλογος Παραπληγικών Δράμας Όλοι διαφορετικοί. Όλοι ίσοι.

Δημοτικές 20234 ημέρες πριν

Ένωση Κυριών Δράμας: Όαση κοινωνικής προσφοράς

ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ6 ημέρες πριν

Αποτελέσματα εκλογών ΣΥΡΙΖΑ στον νομό Δράμας

Δημοτικές 20236 ημέρες πριν

Μεγαλειώδης συγκέντρωση της παράταξης «συνΕργάζομαι»

Βρείτε μας στο Facebook

Είμαστε στο Facebook και εδώ

Διαφημίσεις

top 30 ημερών